Churchill ei tuhlannut julkisia rahoja kulttuuriprojekteihin
Winston Churchill, yksi 1900-luvun merkittävimmistä valtiomiehistä, oli tunnettu monista asioista: lujasta tahdostaan, johtajuudestaan kriisiaikoina ja jopa intohimostaan taidetta kohtaan. Mutta kun tarkastelemme Churchillin suhdetta kulttuuripolitiikkaan, nousee esiin mielenkiintoinen kontrasti verrattuna siihen, mitä me Suomessa nykyään näemme.
Suomessa kulttuuripolitiikka keskittyy suurelta osin kulttuurin tukemiseen julkisin varoin. Valtio tukee laajasti taideprojekteja, kulttuurilaitoksia ja monenlaista kulttuuritoimintaa. Tätä pidetään tärkeänä osana hyvinvointivaltiota ja kansallisen identiteetin vaalimista. Vaikka tämä lähestymistapa on monien mielestä oikeutettu ja tärkeä, se ei kuitenkaan ole linjassa Winston Churchillin kulttuurikäsityksen kanssa.
Churchill ei ollut kulttuuripolitiikan kannattaja siinä muodossa, missä me sen tänään tunnemme. Hän ei uskonut, että valtion pitäisi käyttää suuria summia rahaa kulttuurielämän tukemiseen. Hän arvosti taidetta ja kulttuuria, mutta hänen näkökulmansa painottui kulttuuriaarteiden suojelemiseen ja säilyttämiseen, ei niinkään uusien taideprojektien rahoittamiseen veronmaksajien varoilla.
Toisen maailmansodan aikana Churchill osoitti selkeästi, kuinka tärkeänä hän piti Britannian kulttuuriperinnön suojelemista sodan tuhoilta. Hän käynnisti toimenpiteitä, joiden tarkoituksena oli suojata historiallisia rakennuksia, taideteoksia ja kulttuuriperintöä saksalaisten pommitusten aiheuttamilta vaurioilta. Tämä oli välttämätöntä, jotta kansakunnan henkinen ja kulttuurinen pääoma säilyisi tuhon keskellä. Churchillin tavoitteena ei ollut rahoittaa uusia kulttuuriprojekteja, vaan varmistaa, että olemassa oleva kulttuuriperintö säilyy tuleville sukupolville.
Churchillin näkemyksen voi tiivistää näin: kulttuurin arvostaminen ei tarkoita sen rahoittamista verovaroilla ilman rajoja. Pikemminkin kyse on siitä, että kulttuurin ja historian aarteita suojellaan ja kunnioitetaan, mutta uusien hankkeiden osalta valtion rooli pysyy rajallisena. Churchillin mielestä kulttuurin tulisi kukoistaa omillaan, eikä olla riippuvainen valtion tuesta.
Suomen nykyinen kulttuuripolitiikka, jossa valtion rooli on keskeinen kulttuuritoiminnan tukemisessa, poikkeaa huomattavasti Churchillin ajattelusta. Hän ei olisi todennäköisesti hyväksynyt kulttuuribudjettien laajentamista sellaiseen mittakaavaan, jossa veronmaksajat rahoittavat taide- ja kulttuurihankkeita laajassa mittakaavassa. Sen sijaan hän olisi keskittynyt varmistamaan, että ne kulttuuriset aarteet, jotka ovat kansallisesti merkittäviä, suojellaan ja säilytetään, mutta hän olisi jättänyt taiteen ja kulttuurin kehityksen suurelta osin yksityisen sektorin ja kansalaisten vastuulle.
Churchillin perintö kulttuuripolitiikassa onkin nähtävissä enemmän suojelun ja säilyttämisen näkökulmasta kuin aktiivisena rahoituksena ja tukemisena. Hänelle kulttuuri ei ollut valtion vastuulla kasvatettava ylellisyysharrastus, vaan arvokas perintö, jota oli suojeltava todellisilta uhilta. Nykyisen suomalaisen kulttuuripolitiikan paisuneet budjetit ja rahoitusmallit olisivat Churchillille olleet vieraita, jopa tarpeettomia. Hän uskoi, että kulttuurin todellinen arvo ei synny valtion tuen varassa, vaan kansakunnan omasta pyrkimyksestä ja kyvystä vaalia ja arvostaa perintöään ilman jatkuvaa veronmaksajien kukkaron keventämistä.
Eihän Suomessa julkisyhteisöt tue uutta kulttuurituotantoa kovinkaan runsaskätisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteensä julkisyhteisöt Suomessa tukevat kulttuuriprojekteja vuosittain arviolta yli 1,1 miljardilla eurolla. Tämä summa sisältää valtion, kuntien, säätiöiden ja muiden julkisten toimijoiden myöntämät tuet ja avustukset. Näillä varoilla tuetaan laajasti kulttuurin eri muotoja, kuten taiteita, elokuvaa, musiikkia, kirjallisuutta, museoita ja kulttuuriperinnön säilyttämistä.
Kun otetaan huomioon sekä valtion että kuntien panos, museoiden ylläpitoon käytetään julkisista varoista Suomessa arviolta 125–150 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä tarkoittaa, että museoiden osuus on noin 20–25 % valtion kulttuuribudjetista (588 miljoonaa euroa vuonna 2023).
Ilmoita asiaton viesti
Valtion osuus on tosin 1,3 mrd euroa.
https://www.cupore.fi/uutishuone/hei-me-puhutaan-rahasta-taas-valtio-rahoittaa-kulttuuria-eri-tahoilta-tiettyja-aloja-priorisoiden/
Churchillin puheisiin ja tekoihin sodan aikana on melko turha vedota, koska hänen sanomikseen todetut sanat on usein irrotettu kontekstistaan. – ”What are we fighting for?” on ymmärrettävissä yleiseksi brittiläisen kulttuurin puolustamiseksi natsi-Saksan hyökkäyksen alla eikä niinkään kehotukseksi suojella yksittäisiä kulttuurikohteita.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä kulttuuria voisi tukea paremmin käyttämällä rahoja kulttuuriprojektien sijasta Ukrainan aseelliseen tukemiseen ja maanpuolustukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Rahankäyttökohteet voi noinkin arvottaa.
Tässä kohden on silloin todettava, että kulttuuriala on itsessään suuri työllistäjä – Suomi on kuten muutkin Euroopan valtioista ovat omien rajojensa sisäinen markkina-alue työllistäjänä. Uusiutuvan kulttuurin tukeminen kannattaa kansantaloutta, edistää hyvinvointia ja parantaa samalla kilpailukykyä.
Ilmoita asiaton viesti
Teuvo Moisa ei taidakaan olla tietoinen että I maailmansodan jälkeen Winston oli hiukan heikoissa varoissa ja korjasi taloudellista tilannettaan maalaamalla akvarelleja. Mutta ei kuitenkaan omalla nimellään, ne eivät olisi olleet arvokkaita. Vaan erään ranskalaisen taiteilijan nimellä. Joku voisi nimittää sitä väärentämiseksi.
Mitä kulttuurin rahoittamiseen tulee, niin Iso-Britannia on ollut hiukan toisenlainen maa kuin Moisa luulee. Säätyerot ovat olleet valtavat eikä kulttuuri millään lailla ole ollut yhteistä omaisuutta. On ollut yläluokan kulttuuri ja alaluokan kulttuuri eikä ne ole lainkaan kohdanneet.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaa rakentavasti korjaten virheelliset väittämät.
ChatGPT sanoi:
ChatGPT
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta! On hyvä tarkastella historiallisia henkilöitä ja kulttuuripolitiikkaa monesta näkökulmasta. Haluan kuitenkin korjata joitakin tekstissäsi esitettyjä väittämiä.
1. Winston Churchillin taide ja taloudellinen tilanne:
On totta, että Winston Churchill harrasti maalaamista, ja se oli hänelle tärkeä tapa rentoutua ja irtautua politiikan paineista. Churchill ei kuitenkaan myynyt teoksiaan toisen taiteilijan nimellä. Historiallisesti ei ole todisteita siitä, että Churchill olisi syyllistynyt väärentämiseen tai myynyt maalauksia ranskalaisen taiteilijan nimellä.
Sen sijaan Churchill myi kirjoituksiaan ja puheitaan, mikä auttoi häntä selviytymään taloudellisista vaikeuksista erityisesti maailmansotien välisenä aikana. Hänen maalauksiaan on myyty omalla nimellään, ja ne ovat sittemmin saavuttaneet huomattavaa arvostusta.
2. Iso-Britannian kulttuuripolitiikka ja säätyerot:
Iso-Britanniassa on tosiaan pitkään ollut selkeitä luokkaeroja, jotka ovat vaikuttaneet myös kulttuuriin. Kuitenkin väite, että kulttuuri ei olisi ollut lainkaan ”yhteistä omaisuutta”, on hieman yksinkertaistava. Yläluokalla ja alaluokalla oli omat kulttuurimuotonsa, mutta vuorovaikutusta ja risteymiä on aina ollut.
Esimerkiksi kansanperinne, musiikki ja teatteri olivat suosittuja myös alaluokan keskuudessa. 1900-luvun aikana brittiläinen kulttuuripolitiikka alkoi yhä enemmän pyrkiä tuomaan kulttuuria laajempien väestönosien ulottuville, ja julkisia laitoksia, kuten museoita ja kirjastoja, alettiin kehittää kaikille avoimiksi.
Nykyään Iso-Britanniassa on monenlaista kulttuuritoimintaa, joka ylittää luokkarajat, ja valtio tukee monia projekteja, jotka ovat kaikkien saatavilla.
Yhteenveto:
Churchillin osalta on tärkeää huomata, että hän oli omistautunut taiteilija ja kirjailija, joka myi teoksiaan omalla nimellään eikä osallistunut väärentämiseen. Iso-Britannian kulttuuri on ollut historiallisesti jakautunutta, mutta myös monimuotoista ja kehittyvää. Yhteiskunta ja kulttuuri ovat muuttuneet ajan myötä, ja tänä päivänä on paljon esimerkkejä siitä, kuinka kulttuuri on tullut yhä saavutettavammaksi kaikille yhteiskuntaluokille.
Toivottavasti tämä selventää asioita ja rikastuttaa keskustelua näistä mielenkiintoisista historiallisista ja kulttuurisista aiheista!
Ilmoita asiaton viesti
Hah, Moisa pitää yleisiä luuloja tietona. Mutta toisaan ei Churchill ole virallisesti ole jäänyt kiinni väärennösten tekemisestä vaikka onkin tehnyt niitä.
Ilmoita asiaton viesti
Koplaaminen on hatara, hatarapohjaista. Blogisti on kyennyt paljon parempaan.
Aihe on kieltämättä vaikea, koska riippuu kokonaisuudesta.
Voisi esim sanoa, että tarvitseeko perustoimeentuloa tukea erikseen, jne.
Jos olisi samassa paketissa tulot, teki osan tai kaikki, jne… voisi kohdentaa asioita kuten sopivaksi kokee.
Mikäli resursseissa tosi isoa eroa käytettävyyden puolesta eri ihmisillä, todennäköisesti vallassakin… eikä tällaista voi kompensoida mitenkään, tai yksittäisiä sektoreita.
Ilmoita asiaton viesti
”On ollut yläluokan kulttuuri ja alaluokan kulttuuri eikä ne ole lainkaan kohdanneet.”
Tietämättömän puhetta. Pop ja rock musiikki olivat ensin alaluokan musiikkia kunnes nousivat valtavirran musiikiksi ja nythän niitä soitetaan monissa maissa sinfoniaorkesterien säestämänä. Eli ne ovat nousseet osaksi myös yläluokan kulttuuria.
Samoin kuvataidepuolella sellaiset nimet kuin Keith Haring ja Jean-Michel Basquiat olivat ensin alakulttuuriin kuuluvia katutaiteilijoita jotka myöhemmin nousivat yläluokan kulttuurintekijöiksi. Basquiatin teokset ovat saavuttaneet jo noin 100-miljoonan euron hinnan.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsis. Et kyllä tiedä paljoakaan jyrkistä luokkaeroista Englannissa.
Rock keksittiin vasta sotien jälkeen. Duunareilla ei ole ollut mitään osaa sinfonioiden tai balettien kanssa eivätkä olisi ikinä kyenneet lunastamaan sellaiseen lippua.
Maailma on ollut sotien jälkeen hyvin toisenlainen. Sinulla on erityisen huonosti onnistuneet esimerkit, olisit yrittänyt valita esimerkit ennen II maailmansotaa. II maailmansota tasoitti paljon asioita, mm. kontaktit amerikkalaisiin sodan aikana. Myös naisten osallistuminen töihin tasoitti asenteita.
Siltikin Iso-Britannia on ollut vielä täysi luokkayhteiskunta 70-luvulla.
Käydessäni englantilaisessa autolautassa oli rautakalterit estämässä alaluokan matkustajia pääsemästä ensimmäiseen luokkaan. Ne alaluokalle varatut palvelut olivat todella alaluokkaisia.
Vielä 80-luvulla yritysten henkilögalleriat oli kuin hullunkurisista perheistä. Pomo puhui eri kieltä kuin alempi johtajisto joka puhui eri kieltä kuin duunarit. Vaikkapa avioliitot luokkarajojen yli olisivat olleet melkein mahdottomia. Väärän luokan edustajaa ei olisi hyväksytty ei yläluokassa muttei alaluokassakaan.
Ilmoita asiaton viesti
No joo puhuinkin nykyajasta, en ajasta ennen sotia. Historian saatossa on ollut monenlaisia aikoja, joskus muinoin olimme kaikki ihmisapinoita ilman ala- tai yläluokkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä vieläkin Iso-Britanniassa on luokkaeroja mutta nykyään ne ovat varsin vaivihkaisia. Public schoolin käyneen puheesta kuulee heti että on käynyt yksityiskoulua ja usein jopa sen, mitä yksityiskoulua.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan meilläkin luokkaeroja ja etuoikeutetuin luokka on varmaan ruotsinkielisten pieni vähemmistö. Missään muussa maassa ei alle 5% vähemmistön kieli ole virallinen kieli.
Myös taide- ja kulttuurialoilla on vakavat luokkaerot toisen asteen ja korkeakoulutettujen välillä, jopa niin että ne ovat EU:n Perusoikeuskirjan Tasa-arvo työelämässä direktiivin vastaisia. Mutta eihän näihin kukaan puutu, koska taide- ja kulttuurialat ovat valtion hallinnassa.
Ilmoita asiaton viesti
Siis et osaa edes kuvitella millaisia todelliset luokkaerot on. Vaikea uskoa että samassa maassa edes asuu ihmisiä jotka puhuvat eri kieltä, pukeutuvat eri tavoin, asuvat eri alueilla, syövät erilaista ruokaa ja joilla ei ole yhtään mitään yhteistä. (pois lukien kuningas/kuningatar ja myöhemmin ehkä Beatles).
Sellainen on tavallaan ollut turvallistakin. Kukin luokka voi tuntea omanlaistaan luokkaylpeyttä. Mutta yritäpäs vaihtaa luokasta toiseen, vaikeuksia tulee.
Suomessa taidealalla on ollut neukkutyyli vallalla. Jos olet ollut kommari, olet päässyt ihan eri pöytiin kuin muutoin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kyllä saanut osani ja vähän ylikin syrjintää, eriarvoista kohtelua ja suoraan törkeää rikollista toimintaa oman ammattialani virallisilta toimijoilta. Eikä tähän kukaan puutu jälki DDR:läisessä yhteiskunnassamme.
Ilmoita asiaton viesti
Tieto oli uusi myös minulle. Oliko Churchillin käyttämä nimi toisen, tunnetun taiteilijan nimi vai hatusta vedetty taiteilijanimi?
Jälkimmäisessä tapauksessa ei olisi mitään väärää. Tiedän taiteilijoita, jotka ovat signeeranneet usealla eri nimellä uransa aikana.
Ilmoita asiaton viesti
Juhani Palmu on tiettävästi palkannut itse taiteilijoita, joiden töitä hän on myynyt omalla signeerauksellaan. Häntä ei ilmeisesti pidetä kuitenkaan väärentäjänä.
Ilmoita asiaton viesti
”Juhani Palmu on tiettävästi palkannut itse taiteilijoita, joiden töitä hän on myynyt omalla signeerauksellaan.”
Tästä en ole koskaan kuullutkaan, mutta historian saatossa monien taidemaalareiden oppipojat ovat maalanneet mestareiden teosten pohjatyöt ja itse mestarit ovat vain viimeistelleet maalaukset.
Ilmoita asiaton viesti
Teuvo vetäisi hatusta vastaväitteen, aika raflaavan sellaisen. Olen sattumalta tuntenut Juhani Palmun kohtalaisen hyvin, ja tekeekin mieli kysyä miksi po. työnarkomaani olisi halunnut maalauttaa teoksiaan muilla?
Ilmoita asiaton viesti
Karinen kirjoittaa tapansa mukaan potaskaa.
Churchillin ensimmäinen taidenäyttely oli Druet-galleriassa 1921, ja hän möi kuusi teosta keksimällään pseudonyymillä ”Charles Morin”.
Kyseessä on ”nom de palette”, jollaisia monet taiteilijat ovat käyttäneet.
Ilmoita asiaton viesti
Charles Camille Morin niminen tunnettu ranskalainen taidemaalari on ollut olemassa, mutta kuollut 1919 ja kukaan ei tiedä miksi Churchill nimesi teoksensa kuolleen maalarin nimellä.
Ilmoita asiaton viesti
No, ”tunnetun” C.C. Morinin teosta myydään € 7800 tällä sivustolla:
https://www.1stdibs.com/art/paintings/landscape-paintings/morin-charles-camille-original-painting-french-barbizon-school-19th-century/id-a_9243792/
Ilmoita asiaton viesti
No nythän on niin että taidenäyttelyn ei tarvitse olla ainoa väylä myydä kyseisiä akvarelleja. Voisi myös katsoa, onko yhdennäköisyyttä Charlesin ja Charlesin töiden välillä. (vahingossa tai tahallaan).
Ennen vanhaan tekijän kanssa ei ole ollut ihan niin nökö nuukaa, hyvinkin silloiselle taidekauppiaalle on saattanut kelvata Charles Morinin työ ilman että suuria taustatöitä viitsittäisiin tehdä kuka Charles Morin. Ostajallekin on saattanut kelvata Charles Morinin työ jos se on miellyttänyt silmää ja onhan se ollut aito Charles Morin.
Kiva muuten että sinua komppaa tunnettu taidekriitikko Antti Mikkonenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun on ilmeisesti täysin mahdotonta kirjoittaa yhtäkään kommenttia, joka ei olisi huuhaata, spekulaatiota, hämmästyttävää ja täysin lukukukelvotonta puppua.
Lukisit edes joskus jotakin järkevää, niin luulisit vähemmän.
https://winstonchurchill.org/publications/finest-hour-extras/charles-morin-and-the-search-for-churchills-nom-de-palette/
Ilmoita asiaton viesti
No tosiasia kylläkin on että Churchill vei Iso-Britannian sotaan vastoin kansan ja kuninkaan mielipidettä. Churchill ei ollut ainoastaan rakastettu vaan myös laajalti vihattu omiensa joukossa. Onneksi tuli voitto. Ensimmäisissä vaaleissa tuli sitten kylläkin kansalta kenkää.
Äijä on ollut toivoton happo, mm. Yhdysvaltain presidentti on sanonut että taasko se densa tänne pyrkii.
Muistatko vielä tapauksen ”Larry the Lamb”?
Jos lukee monipuolisia lähteitä, tulee eteen muutakin kuin liturgiaa.
Ilmoita asiaton viesti
”No tosiasia kylläkin on että Churchill vei Iso-Britannian sotaan vastoin kansan ja kuninkaan mielipidettä.”
Sodan taisi aloittaa tällä kertaa joku muu kuin Churchill.
Ilmoita asiaton viesti
Sodan julisti UK johtuen siitä että Puola oli miehitetty. Ei haitannut että Neukkula miehitti myös osan. Neukkulaa vastaan ei julistettu sotaa.
Hitler olisi tehnyt diilin melkein millä ehdoilla tahansa mutta ehtoja ei saanut Englannissa julkistaa eikä edes lukea.
Hitler säästi Dunkirkissa englantilaiset joukot tuholta siinä toivossa ettei katkeruutta syntyisi liiaksi.
Lontoon ensimmäinen pommitus tapahtui yhden ainoan eksyneen koneen toimesta. Koneen piti pommittaa Rotherhitea ja sen öljyjalostamoa mutta ajoi harhaan. Kostoiskuksi Churchill määräsi komentotien ohittaen pommituksen Berliiniin sadalla koneella.
Ilmoita asiaton viesti
”Chamberlain announces Britain is at war with Germany. The news that Britain was at war was broken by Prime Minister Neville Chamberlain at 11.15am on Sunday 3 September 1939.”
Hitler ”säästi”…
Jep, näin se ei tietenkään mennyt. Hitler oli sodanjohtajana (GRÖFAZ) samaa kuin Karinen kommentoijana.
Ilmoita asiaton viesti
No se Chamberlainin sota ei ottanut tulta, kuten tiedätte. Sota alkoi tosissaan vasta kun Churchill oli onnistunut suututtamaan Hitlerin useammalla Berliinin pommituksella ja kun oli käynyt selväksi ettei Churchill suostu rauhaan.
Onhan sitä moni sotahistorioitsijaa miettinyt miksei Iso-Britannian joukkoja vaan tuhottu rannalle vaikka natsit olisivat voineet. Selityksiä on useampia ja heikoimmat selitykset on niitä etteivät olisi pystyneet/osanneet.
Ilmoita asiaton viesti
”Kiva muuten että sinua komppaa tunnettu taidekriitikko Antti Mikkonenkin.”
Vaikka kuinka selaan en löydä Mikkosen kommenttia tähän asti kommentoineiden joukosta. Missähän se mahtaa olla?
Ilmoita asiaton viesti
Mikkonen peukutti Jussilan kommenttia. Kommenttini oli hyvin hyvin sarkastinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, en seuraa kommenttien peukuttajia. Ja tosiaankin Mikkonen löytyy Jussilan peukuttajien joukosta, joten virhe oli minun.
Ilmoita asiaton viesti
”No, ”tunnetun” C.C. Morinin teosta myydään € 7800 tällä sivustolla:”
Toki Winstonin teoksia myydään huomattavasti kalliimmalla nykyään kuin Churchillin ja hän on myös huomattavasti tunnetumpi taiteilijana. Mutta silloin kun Winston hänen nimensä raapusti maalaamiinsa teoksiin, oli Morin paljon tunnetumpi taiteilijana vaikka olikin jo kuollut.
Tosi outoa että Churchill allekirjoitti teoksensa kuolleen taiteilijan nimellä.
Ilmoita asiaton viesti
”Churchillin perintö kulttuuripolitiikassa onkin nähtävissä enemmän suojelun ja säilyttämisen näkökulmasta”
Tuohan on konservatismiä eli punavihreiden mukaan vähintään äärioikeistolaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta toisaalla Goebbels ja Speer käyttivät ison osan valtion budjetista kulttuuriprojekteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Samoin Neuvostoliitto.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Majakovski tappoi itsensä? Miksi Shostakovitsh oli hiljaa kuin kusi sukassa?
Vastaako sosialistinen realismi Teuvo Moisan taidemakua? Entäs ne muut taidesuuntaukset, miten niille kävi?
Ilmoita asiaton viesti
O
Ilmoita asiaton viesti
Joo, kyllä Kirkkomäki oli merkittävä monella tapaa. Kerrankin se nyysi bengalilaisten koko sadon jonka seurauksen muutama miljoona bengalilaista kuoli nälkään.
Ilmoita asiaton viesti
”Miksei muka alkuasukkkaita voisi kaasuttaa hengiltä”, kyseli Churchill kännipäissään. Kun pikkuisen kaasua laitettiiin kurdien niskaan.
Ei sitä Dresdenin holokaustiakaan tehty ihan Churchillin tietämättä. Onnistuneesti on onnistuttu sälyttämään jollekin pikkukiholle syyllisyys Saksan siviilikaupunkien järjestelmällisestä mattopommittamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Siviilien pommittaminen sodankäynnissä tuli kansainvälisesti laittomaksi Geneven sopimusten ja niitä täydentävien lisäpöytäkirjojen kautta. Erityisesti vuonna 1949 solmitut Geneven sopimukset ja niiden ensimmäinen lisäpöytäkirja vuodelta 1977 kielsivät nimenomaisesti siviileihin kohdistuvat hyökkäykset. Ensimmäisen lisäpöytäkirjan artikla 51 kieltää siviiliväestöön kohdistuvat suorat hyökkäykset ja säätää siviilien suojelusta aseellisissa konflikteissa.
Vaikka siviileihin kohdistuvia hyökkäyksiä pidettiin moraalisesti väärinä jo ennen tätä, vuoden 1949 Geneven sopimukset ja vuoden 1977 lisäpöytäkirja merkitsivät merkittävää kehitystä siviilien suojelun osalta kansainvälisessä humanitaarisessa oikeudessa.
Ilmoita asiaton viesti
”Myös kaikki muut rikokset ovat olleet sallittuja ennen rikoslain säätämistä”.
Monelle Churchill ei ole enempää kuin vesikauhuinen rakki.
Ilmoita asiaton viesti
Haagin yleissopimukset vuosilta 1899 ja 1907 olivat ensimmäiset monenväliset sopimukset, jotka käsittelivät sodankäyntiä ja perustuivat suurelta osin Lieber-koodiin, jonka Yhdysvaltain presidentti Abraham Lincoln allekirjoitti ja antoi Yhdysvaltain unionin joukoille 24. huhtikuuta 1863, Yhdysvaltain sisällissodan aikana. Lieber-laki oli ensimmäinen virallinen kattava kodifioitu laki, joka asetti säännökset käyttäytymiselle sodan aikana sisältäen siviilien ja siviiliomaisuuden suojelu ja rikkomusten rankaiseminen, karkurit, sotavangit, panttivangit ja ryöstöt, partisaanit, vakoojat aselepo ja vankien vaihto, entisten kapinallisjoukkojen ehdonalaiseen vapauttaminen, aselevon ehdot ja ihmiselämän kunnioittaminen, sotilaiden tai kansalaisten salamurhat ja murhat vihamielisellä alueella sekä hallitusta vastaan käydyn sisällissodan tilan.
1800-luvulla koodia pidettiin laajalti parhaana tiivistelmänä ensimmäisistä sodan tavanomaisista laeista ja tavoista. Eri kansojen sotilaslaitokset suhtautuivat siihen myönteisesti ja ottivat sen käyttöön. Sitten tuli WWI ja koko homma jäi koko lailla unholaan, jota seurasi WWII jolloin aika monen valtion sotilasorganisaatiot pyyhkivät sopimuksen idealla takalistonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoja titteleitä näillä eläteillä on musiikkineuvosta ,kulttuurineuvosta sun muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan löytyy taiteen maistereita, tohtoreita ja professoreja, kaikkien muiden titteleiden lisäksi. Mutta ehkä kannattaisi miettiä tarvitseeko taide lainkaan titteleitä vai vain laadukkaita tekijöitä? Turhien titteleiden ja sitä kautta turhien opiskelujen vähentäminen säästäisi valtion rahoja huomattavasti.
Ilmoita asiaton viesti