Dogmaattiset opit eivät ansaitse yleishyödyllisyyden statusta
Suomessa uskonnolliset yhteisöt nauttivat laajaa verotuksellista erityiskohtelua ja yleishyödyllisen yhteisön statusta. Tämä status mahdollistaa muun muassa verovapauden ja lahjoitusten verottomuuden, mikä on ollut pitkään perusteltua uskonnollisten yhteisöjen tarjoamalla sosiaalisella ja henkisellä tuella. Mutta onko oikein, että myös dogmaattisia oppeja levittävät tahot saavat tämän erityisaseman, vaikka niiden toiminta voi toisinaan jopa rajoittaa ihmisten vapautta ja kykyä ajatella kriittisesti?
Yleishyödyllisyys pitäisi määritellä selkeästi toiminnaksi, joka edistää yhteiskunnan yleistä hyvää: koulutusta, terveyttä, yhteiskunnallista osallisuutta ja hyvinvointia. Dogmaattisten oppien levittäminen ei kuitenkaan aina sovi tähän määritelmään. Dogmatismi perustuu ehdottomiin totuuksiin, joita ei saa kyseenalaistaa. Tällainen toiminta voi rajoittaa ihmisten kykyä muodostaa itsenäisiä, kriittisiä ajatuksia ja tehdä päätöksiä vapaasti ilman painostusta tai auktoriteetin sanelemaa totuutta. On syytä kysyä: palveleeko tällainen toiminta todella yleistä hyvää?
Dogmaattisten oppien levittäminen voi myös luoda yhteiskunnassa jännitteitä ja jakolinjoja. Monet uskonnolliset yhteisöt korostavat, että heidän oppinsa ovat ainoita oikeita, mikä voi johtaa vastakkainasetteluun eri uskontokuntien tai muiden ideologioiden kanssa. Yhteiskunnan koheesio ja yhteinen hyvä eivät kehity tällaisissa olosuhteissa, vaan päinvastoin, ne voivat heikentyä. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ihmisten välistä yhteistyötä ja solidaarisuutta, ei jakaa heitä eri leireihin tiukkojen oppirakennelmien perusteella.
Yksi merkittävimmistä syistä kyseenalaistaa dogmaattisten oppien levittäjien yleishyödyllinen status on se, että monet näistä yhteisöistä saattavat olla vahvasti normatiivisia tai konservatiivisia arvoiltaan, mikä voi estää avoimen keskustelun ja erilaisten näkemysten hyväksymisen. Esimerkiksi kysymykset sukupuolten tasa-arvosta, seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tai tieteen ja uskonnon välisestä suhteesta voivat olla vaikeita aiheita, joihin dogmaattiset yhteisöt usein suhtautuvat rajoittavasti. Tällaiset näkemykset voivat olla ristiriidassa modernin yhteiskunnan arvojen ja kehityksen kanssa.
Yleishyödyllisyyden status tuo yhteisöille taloudellisia etuja ja tunnustusta yhteiskunnan osalta, ja sen pitäisi siksi perustua selkeisiin kriteereihin siitä, miten toiminta hyödyttää yhteiskuntaa kokonaisuutena. Jos yhteisön toiminta perustuu ehdottomiin, kyseenalaistamattomiin dogmeihin, jotka saattavat jopa estää yhteiskunnallista kehitystä, on syytä kysyä, onko tällainen toiminta todella yleishyödyllistä. Valtio ei saisi tukea taloudellisesti tahoja, jotka toimivat tavalla, joka voi rajoittaa ihmisten ajattelun vapautta ja edistää jakolinjoja yhteiskunnassa.
On aika tarkastella kriittisesti, millä perusteilla yhteisöjä ja järjestöjä pidetään yleishyödyllisinä. Dogmaattisten oppien levittämisen ei pitäisi automaattisesti oikeuttaa tätä statusta. Sen sijaan yleishyödyllisyyden kriteerien tulisi painottaa avointa, rakentavaa ja kaikkien yhteistä hyvää edistävää toimintaa. Näin varmistetaan, että verovapauksia ja taloudellista tukea saavat tahot todella edistävät yhteiskunnan kehitystä ja yleistä hyvinvointia, eivätkä ainoastaan levitä omia, kyseenalaistamattomia totuuksiaan.
”Valtio ei saisi tukea taloudellisesti tahoja, jotka toimivat tavalla, joka voi rajoittaa ihmisten ajattelun vapautta ja edistää jakolinjoja yhteiskunnassa”.
No hanke kieltää eheyttävät hoidot on yksi tällainen.
Noin muutoin on vaikea väittää että valtiokirkko vastaisi miltään osin väittämiäsi. Uskoakseni valtiokirkossa mielipiteitä on aika laajalla skaalalla eikä niiden esittäminen ole kiellettyä. Jäsenyys on vapaaehtoinen poislukien yritykset jotka eivät voi luopua maksuvelvollisuudestaan.
Valtiokirkko tietääkseni toimii sielunhoidon alalla ihan moitteettomasti ja toteuttaa sitä kautta yhteiskunnallista tehtävää.
Hautaustoimi on delegoitu kirkolle ja koskee kaikkien kansalaisten hautausta.
Ilmoita asiaton viesti
Listaa perusluterilaisuuden haitallisimmat dogmit.
ChatGPT sanoi:
ChatGPT
Perusluterilaisuuden dogmeihin liittyvä keskustelu voidaan nähdä eri tavoin riippuen näkökulmasta. Seuraavassa on joitakin dogmeja, joita kriitikot ovat saattaneet pitää haitallisina, erityisesti nykyaikaisessa, sekulaarissa tai moniarvoisessa yhteiskunnassa:
Opetus alkuperäisestä synnistä: Luterilaisuuden mukaan kaikki ihmiset syntyvät synnissä ja tarvitsevat pelastusta. Tämä käsitys voi joidenkin mielestä luoda negatiivisen itsetunnon perustan ja korostaa ihmisen syntisyyttä tavalla, joka voi olla henkisesti raskasta ja estää ihmisen omaa itsensä hyväksymistä.
Pelastuksen ehdottomuus vain uskon kautta (sola fide): Luterilaisuus opettaa, että pelastus saavutetaan yksin uskon kautta, ei tekojen. Tämä saattaa herättää kysymyksiä siitä, miten paljon vastuuta annetaan eettiselle ja moraaliselle toiminnalle maailmassa ja siitä, miten usko ja hyvät teot ovat tasapainossa.
Raamatun auktoriteetti (sola scriptura): Luterilaisuudessa Raamatun asema on korostetun auktoritatiivinen. Tämä voi olla ongelmallista, jos Raamatun tulkintaa ei mukauteta moderniin aikaan. Esimerkiksi kysymykset sukupuolirooleista, seksuaalisuudesta tai tieteellisistä löydöksistä voivat joutua ristiriitaan tämän dogmin kanssa.
Predestinaatio-oppi (ennaltamäärääminen): Vaikka luterilaisuus ei korosta predestinaatiota yhtä voimakkaasti kuin esimerkiksi kalvinismi, ajatus siitä, että Jumala on jo ennalta määrännyt, ketkä pelastuvat, voi luoda ahdistusta ja epävarmuutta uskoville sekä antaa vaikutelman, ettei yksilöllä ole omaa vastuuta tai mahdollisuutta vaikuttaa kohtaloonsa.
Vanhurskauttaminen ilman tekoja: Luterilaisuuden mukaan vanhurskauttaminen tapahtuu ilman lain tekoja eli ihminen ei voi ansaita pelastusta omilla teoillaan. Joidenkin mielestä tämä voi vähentää henkilökohtaista vastuuta yhteiskunnallisista tai eettisistä velvollisuuksista ja vähätellä moraalisten tekojen merkitystä.
Ehtoollisen sakramentin merkitys: Luterilaisuus opettaa, että ehtoollisessa leipä ja viini ovat konkreettisesti Kristuksen ruumis ja veri. Joillekin tämä fyysinen tulkinta saattaa vaikuttaa vanhentuneelta ja symboliikan voisi katsoa riittävän. Tämä dogmi voi myös jakaa kristittyjä kirkkokuntia ja vähentää yhteisöllisyyttä eri uskonsuuntien välillä.
Kriitikot voivat nähdä nämä dogmit jäykkinä tai epätarkoituksenmukaisina nykymaailmassa, jossa painotetaan yksilön vapautta, henkilökohtaista moraalia ja tiedettä. Toisaalta näillä opinkappaleilla on perusluterilaisuudessa merkittävä rooli uskonnollisen vakaumuksen ja identiteetin muovaajana.
Ilmoita asiaton viesti
Käyttäisit omaa järkeäsi etkä lainattua.
Sitä jeesustelua mitä ChatGPT tuottaa, en jaksa lukea.
En keskustele koneiden kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Etenkin kun näyttää siltä, että tekoälytön kirjoittaa luterilaisen kirkon opin vastaisesti pelastuksesta, predestinaatiosta ja ehtoollisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kerro mitä kirkko oikeasti opettaa. Käsittääkseni kirkossa on monenlaisia oppeja noista aiheista, joten todennäköisesti löytyy myös sellaista opetusta, mikä vastaa ChatGBT:n listausta.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta ChatGPT:n käyttö on juurikin järkevää.
Ilmoita asiaton viesti
Todistaa paljon omasta järjestäsi.
Ilmoita asiaton viesti
Esko, arviosi ChatGPT:n käytöstä keskusteluissa on kiinnostava, mutta on tärkeää huomata, että tekoälytyökaluja voidaan hyödyntää tehokkaasti tiedonhaussa ja keskustelun avaamisessa. Se, että tieto tulee tekoälystä, ei automaattisesti tee siitä vähemmän arvokasta, jos tietoa voidaan tarkastella ja perustella luotettavista lähteistä.
Tässä tapauksessa ChatGPT toi esiin perusluterilaisuuden dogmeja ja niiden mahdollisia haasteita nyky-yhteiskunnassa. Jos haluat kiistää esitetyt väitteet, olisi hyödyllisempää selventää, miten luterilainen kirkko todella opettaa näistä asioista, kuten ehtoollisesta tai predestinaatiosta. Kirkon sisälläkin voi olla monia eri näkemyksiä, ja avoin keskustelu näiden erojen ymmärtämiseksi voisi olla hyödyllistä kaikille osapuolille.
Pelkkä tekoälyä vastaan asettuminen ei vielä itsessään riitä osoittamaan vääräksi sen tuottamaa sisältöä. Tässä tilanteessa olisi hyvä hyödyntää mahdollisuus keskusteluun ja tietojen tarkasteluun avoimin mielin, riippumatta siitä, mistä lähteestä tiedot ovat peräisin.
Ilmoita asiaton viesti
Tekoäly toistaa kritiikittömästi yleisiä luuloja. Kirjoitustyyli on niin jeesusteleva, ettei teksti ole lukukelpoista.
Ilmoita asiaton viesti
Esko, on ymmärrettävää, että suhtaudut skeptisesti tekoälyn tuottamaan sisältöön, ja onkin tärkeää suhtautua lähteisiin kriittisesti. Kuitenkin olisi hyödyllisempää perustella, miksi tiettyjä väitteitä, kuten luterilaisuuden dogmeja koskevia esityksiä, pidät virheellisinä. Keskustelun kannalta voisi olla arvokkaampaa analysoida, mikä näissä väitteissä mielestäsi ei pidä paikkaansa ja tarjota tarkempaa tietoa siitä, mitä kirkko todella opettaa esimerkiksi predestinaatiosta, vanhurskauttamisesta tai ehtoollisesta.
Tekoäly, kuten ChatGPT, ei ”jeesustele”, vaan pyrkii esittämään mahdollisimman neutraalin ja faktoihin perustuvan näkemyksen tiedon pohjalta. Se on työkalu, joka auttaa avaamaan keskustelun ja voi tarjota lähtökohtia pohdinnalle. Kritiikkiä voi esittää, mutta perustelut ja vaihtoehtoinen näkemys ovat keskustelun ydin.
Avoin dialogi näistä kysymyksistä voi tarjota lisää syvyyttä ja ymmärrystä niin tekoälyn tuottamalle sisällölle kuin myös kirkon opille. Jos siis näet puutteita väitteissä, olisi hyvä esittää konkreettisesti, mitkä ne ovat, ja mihin kirkon opetuksiin vedot. Näin voisimme käydä keskustelua rakentavammin.
Ilmoita asiaton viesti
Olet yhtä ahkera lässyttäjä kuin tekoälykin.
Sivuutit minun argumenttini joten keskustelu ei ole hyödyllistä kanssasi.
Ilmoita asiaton viesti
Esko, on harmillista kuulla, että koet keskustelumme hyödyttömäksi. Tarkoitukseni ei ole sivuuttaa sinun argumenttejasi, vaan rohkaista keskustelua, jossa voimme tarkastella esitettyjä näkemyksiä eri kulmista. Ymmärrän, että suhtaudut kriittisesti tekoälyn tuottamaan sisältöön, ja se on täysin validi näkökulma. Samalla uskon, että dialogimme voisi edetä hedelmällisemmin, jos tarkastelisimme konkreettisesti, mitkä väitteet luterilaisuuden dogmeista tai muista esiin tuomistani asioista eivät mielestäsi pidä paikkaansa ja miksi.
Keskustelun ydin on kuitenkin käsiteltävien väitteiden analysoiminen ja niiden paikkansapitävyyden arvioiminen. Jos voisimme keskittyä siihen, se todennäköisesti veisi keskustelua eteenpäin ja toisi esiin molempien näkökulmista arvokkaita ajatuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä hetkellä pidän monimuotoista intersektionaalista feminismiä dogmaattisena oppina. Dogmaattisena siksi, että vasta-argumentit torjutaan.
Oppihan tuli Sanna Marinin hallituksen ohjelmaan ja kas, Suomi muuttui hetkessä rasistiseksi valtioksi ja rahaa alettiin jakamaan hyviin tarkoituksiin. Tietysti sitä enemmän, mitä enemmän rasismia löytyi, kun tavanomaista erheellistä toimintaa alettiin niputtaa rasismi -käsitteen alle.
Uskonto näkyy olevan yksi punainen vaate tälle aatteelle ja monet pakanat riemusta kiljuen vaativat kirkkoa pakanaksi pakanoiden joukkoon. Ihan vain hyveposeerauksen vuoksi, jos ei muuten.
Ilmoita asiaton viesti