Onko eläimeksi identifioituminen vaarallisempaa kuin muslimiksi tai kristityksi identifioituminen?
Therianismi – ajatus siitä, että ihmisellä on henkinen tai psykologinen yhteys tiettyyn eläimeen – saattaa vaikuttaa monista kummalliselta. Se on kuitenkin yllättävän harmiton identiteetti verrattuna esimerkiksi kristittynä tai muslimina identifioitumiseen. Vaikka uskonto voi tarjota lohtua ja moraalista suuntaa, se on usein myös monimutkainen ja ristiriitainen voima yhteiskunnassa. Kristinuskon ja islamin vaikutus maailmaan on kiistatta merkittävä, mutta niillä on myös pitkä historia, joka sisältää syrjintää, konflikteja ja kontrollia. Therianismiin liittyvät henkilökohtaiset kokemukset sen sijaan eivät vaadi ympäröivää maailmaa mukautumaan, vaan ne jäävät usein yksilön sisäisiksi uskomuksiksi.
Uskonnot ovat vuosituhansien ajan vaikuttaneet valtavasti yhteiskuntiin ja politiikkaan. Niiden dogmit ja uskomukset ovat muovanneet lakeja ja instituutioita, ja tämä on toisinaan johtanut jännitteisiin ja vastakkainasetteluihin. Esimerkiksi eri tulkinnat uskonnollisista teksteistä voivat aiheuttaa kiistoja, ja jopa samassa uskonnossa olevien välillä voi esiintyä konflikteja siitä, mikä on ”oikea” tapa harjoittaa uskoa. Tällainen jatkuva kilpailu moraalisesta ja hengellisestä ylemmyydestä voi hajottaa yhteisöjä ja luoda tarpeettomia jakolinjoja. Lisäksi uskontojen sisäiset säännöt ja perinteet voivat rajoittaa yksilönvapauksia, erityisesti mitä tulee naisten oikeuksiin, seksuaalivähemmistöihin tai muiden uskontojen seuraajiin. Tämä näkyy monissa yhteiskunnissa, joissa uskonnolliset lait tai perinteet ohjaavat yhä lainsäädäntöä ja sosiaalista järjestystä.
Therianismi sen sijaan ei pyri määrittämään oikeaa tapaa elää tai pakota muita mukautumaan sen mukaan. Therianit eivät saarnaa, että heidän kokemuksensa eläinyhteydestä on ainoa oikea tai että muiden tulisi toimia heidän näkemyksiensä mukaan. Tämä identiteetti ei vaadi, että yhteiskunta muuttuisi sen mukaiseksi, eikä se aseta normatiivisia arvoja, jotka rajoittaisivat toisten elämää. Therianit eivät pyri vaikuttamaan poliittisiin järjestelmiin tai lakien säätämiseen, vaan kyseessä on yksilön henkilökohtainen kokemus ja suhde maailmaan. Tämä tekee therianismista huomattavasti vähemmän haitallista sosiaalisesti ja poliittisesti kuin uskontojen, kuten kristinuskon tai islamin, vaikutus.
Kristinusko ja islam ovat molemmat ajaneet historiallisesti arvoja, jotka ovat rajoittaneet monia yksilöitä. Naisten asema, seksuaalivähemmistöjen oikeudet ja uskonnonvapaus ovat kaikki olleet alttiita uskonnolliselle kontrollille, ja vielä nykyäänkin monissa maissa uskonto vaikuttaa voimakkaasti siihen, miten ihmisiä kohdellaan. Uskonto voi myös luoda syviä jakolinjoja yhteiskunnassa – erilaiset uskonnolliset ryhmät voivat joutua vastakkain keskenään, mikä pahimmillaan johtaa väkivaltaan ja konflikteihin. Nämä kiistat eivät liity vain henkisiin tai hengellisiin kysymyksiin, vaan ne voivat levitä taloudellisiin, poliittisiin ja sosiaalisiin rakenteisiin, mikä vaikuttaa laajasti yhteiskuntaan.
Therianismi puolestaan ei synnytä tällaisia valtataisteluja. Se ei ole kollektiivinen ideologia, joka vaatisi muiden hyväksyntää tai vallan käyttöä. Therianit eivät pyri hallitsemaan muiden elämää tai asettamaan sääntöjä sille, miten ihmisten tulisi elää. He eivät myöskään määritä moraalisia järjestelmiä, joiden mukaan kaikki muut olisi pakotettava elämään. Tämä tekee therianismista yksinkertaisemman ja vähemmän riskialttiin identiteetin, joka ei riko yhteiskunnan tasapainoa tai luo tarpeettomia ristiriitoja.
Lopulta therianismi on sisäinen, henkilökohtainen kokemus, joka ei vaadi yhteiskunnan laajempaa sopeutumista. Verrattuna uskontoon, joka usein vaikuttaa laajasti niin yksilön kuin yhteisön elämään, therianismi on harmiton ja rauhanomainen identiteetti. Se ei vaadi kenenkään muuttavan elämäänsä sen vuoksi, eikä se aseta moraalisia vaatimuksia, jotka voisivat luoda jännitteitä yhteiskunnassa. Vaikka therianismi saattaa tuntua oudolta ulkopuolisille, sen vaikutukset ovat merkittävästi vähemmän haitallisia kuin monien perinteisten uskontojen.
Kenen tahansa aikuisen, joka kokee identiteetinsä olevan eläin, on syytä hakeutua terapiaan. Sitä en osaa nyt arvella, kokeeko blogisti itse näin.
Missään tapauksessa therianaikuisen kohdalla ei voida puhua normaaliudesta, vaikka normaali nyt onkin ihmisen itsensä määrittelemää.
Ilmoita asiaton viesti
En identifioidu muuksi eläimeksi kuin ihmiseksi. Identifioiduin noin 20 vuotta sitten vielä lestadiolaiseksi, mikä oli henkisesti hyvin raskasta.
Ilmoita asiaton viesti
Et selvästikään ole kiinnostunut omasta maineestasi keskustelijana.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt oli kerrankin pakko antaa Uusitalon kommentille suositus!
Ilmoita asiaton viesti
Sionistiksi identifioituminen ainakin tuntuvasti rajoittaa naapurien mahdollisuutta pysyä hengissä. On osunut jopa suomalaiseen rauhanturvaajaan ja nythän ovat uudelleen YK:n työntekijät vaarassa.
Ilmoita asiaton viesti
Itse en identifioidu vaan olen aivan sika ollessani umpikännissä.
Tosin en röhki, vaan muuten mölisen nautaeläimen tavoin.
Näin muut ovat kertoneet.
Ilmoita asiaton viesti