Sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen yksipuolisesti keskittyvä talouspolitiikka uhkaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on ollut jo pitkään suomalaisen yhteiskuntapolitiikan keskiössä. Se merkitsee tasa-arvoisten mahdollisuuksien turvaamista kaikille kansalaisille riippumatta heidän taloudellisesta tai sosiaalisesta taustastaan. Tämä tavoite ohjaa niin poliittisten puolueiden, ammattiliittojen, kansalaisjärjestöjen, tutkijoiden kuin kirkonkin toimintaa. Kuitenkin on syytä tarkastella kriittisesti, mitä tapahtuu, jos talouspolitiikka keskittyy liian yksipuolisesti sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen unohtaen taloudellisen kasvun ja kestävyyden merkityksen. Tällöin vaarana on, että hyvinvointivaltion rahoituspohja heikkenee, mikä voi lopulta kääntyä itseään vastaan.
Viime vuonna OECD julkaisi tutkimuksen, joka on herättänyt valitettavan vähän keskustelua tuloerojen ja talouskasvun välisestä yhteydestä. Tutkimuksen keskeinen havainto on, että tuloerojen kasvu hidastaa talouskasvua, mutta vain tietyissä tapauksissa: tuloerot tulojakauman alapäässä, eli pienituloisten keskuudessa, ovat haitallisia talouskasvulle. Sen sijaan tuloerot tulojakauman yläpäässä, esimerkiksi korkeatuloisten ja keskituloisten välillä, eivät vaikuta talouskasvuun samalla tavalla. Tämä johtuu OECD:n mukaan siitä, että suuret tuloerot voivat vähentää pienituloisten kannustimia investoida koulutukseen, mikä puolestaan heikentää talouskasvua pitkällä aikavälillä.
Monet tahot Suomessa, kuten Vasemmistoliitto, SDP ja Vihreä liitto, ajavat voimakkaasti tulonjaon tasaamista ja progressiivisen verotuksen kiristämistä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden nimissä. SAK, AKAVA ja STTK edustavat ammattiliittoja, jotka keskittyvät työntekijöiden oikeuksien puolustamiseen ja oikeudenmukaisten palkkojen sekä työehtojen turvaamiseen, usein verotuloilla rahoitettavien julkisten palvelujen kautta. Näiden tahojen yksipuolinen keskittyminen tuloerojen tasaamiseen ja hyvinvointipalvelujen laajentamiseen voi johtaa vakaviin taloudellisiin ongelmiin.
Kansalaisjärjestöt kuten Suomen Punainen Risti ja SOSTE tekevät merkittävää työtä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi, erityisesti heikommassa asemassa olevien ryhmien parissa. Myös Suomen evankelisluterilainen kirkko on perinteisesti ollut aktiivinen köyhyyden ja syrjäytymisen torjunnassa. Näiden toimijoiden pyrkimykset ovat kiitettäviä, mutta ilman kestävää talouskasvua niiden työ voi jäädä vaille riittävää rahoitusta ja tukea. Taloudellinen toimeliaisuus ja yritysten kyky luoda arvoa ovat keskeisiä tekijöitä, joiden varassa hyvinvointivaltio seisoo.
Tutkijat, kuten ETLA:n Antti Kauhanen, ovat tuoneet esiin, että tuloerojen kaventaminen on perusteltua vain silloin, kun se kohdistuu tulojakauman alapäähän, missä sillä on todellisia vaikutuksia talouskasvuun. Jos politiikka sen sijaan keskittyy tuloerojen kaventamiseen yleisesti, myös keski- ja korkeatuloisten osalta, vaarana on, että talouskasvun edellytykset heikkenevät ilman, että saavutetaan merkittäviä hyötyjä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden saralla.
Lopulta on tärkeää ymmärtää, että talouspolitiikan on oltava tasapainossa. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja taloudellinen kasvu eivät ole toistensa vastakohtia, vaan niiden on kuljettava käsi kädessä. Jos talouspolitiikka keskittyy liikaa vain sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen, se voi rapauttaa hyvinvointivaltion rahoituspohjan ja johtaa tilanteeseen, jossa juuri ne palvelut ja tukiverkostot, joita pyritään suojelemaan, joutuvat leikkausten kohteeksi. Suomessa on pyrittävä talouspolitiikkaan, joka tukee talouskasvua ja arvonluontia – vain näin voimme turvata hyvinvointivaltion kestävyyden ja menestyksen myös tulevaisuudessa.
Nyt näkisit, että Órbon & Co. talouspolitiikka tähtää yksipuolisesti sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
En ole oikeastaan selvittänyt, että mihin nykyinen hallitus pyrkii. Hyvä kun mainitsit.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä on tekemispohjan turvaamisen idea.
Sosiaalinen painotus ei suoranaisesti tuo tasapainotusta luonto-atelemaan nähden, mutta ihmisten välille kyllä, mistä voi ajatella syntyvän koherenttisuutta, ja kun kyse isoista tekijöistä… säästöt ja potentiaali voi olla iso, ts antiturbulenttinen vaikutus.
Talouden turvaaminen on näissä taloutta, ts tämä on ollut tosi in, ja edelleen de facto -linjaa monelle. Mukaan on tullut osuvuudellisia ajatuksia, kohdistuen siihen, mitä saadaan aikaan.
Koska ohi talouden ei taloutta tehdä, aiemmin toteutuneiden yleissäädöin ja tuskin nykyisinkään pohjalta,… muualla ollaan talouden varassa, ts enemmän tyhjän varassa, ja hyvän tahdon.
Näissä on vakavat dilemmat. Kyse on rasismille ominainen asetelma sillä lisäyksellä, että tilanne ollut poljon de factoa, lukuunottamatta häiriköinnin arvoiseksi katsottavia tulkintoja, jos tulkinnoissa ajatellaan verrattavuuttaa suoraan talouteen linjaan, ja toimijoihin.
…
Vaihtoehtoiset ohi de facton, ja määräävimmillä alueilla (talous osana TOPistoa) … ovat samalla tapaa DF-perusteisesti oletuksellisesti vitsillään, jne.
Ilmoita asiaton viesti
Jos hallituksen politiikka ei sisällä suoraa syrjintää, en pidä rasismia merkittävänä huolena. Humanitaarisen maahanmuuton leikkaukset eivät itsessään tarkoita rasismia.
Ilmoita asiaton viesti
Hajautan tarkoituksella laajemmalle, kun pitemmän kelailun paikkaa …
Kohdentaminen (konkretiaosoiteus) voi olla ongelmallista, sillä vaikka kyseessä olisi selkeän (kyseenalaisestikin) kurjistavat toimet hallituksilla tai maahanmuuton sektorilla… näitä voi aina olla perusteltavissa.
Tässä kannattaa ajatella kuten toimista yleensä, että mukana on yleensä kaikkia tavoitteita ja toimintaan liittyjiä, kun vaan jotain kulun suuntaista antanut tallattavaksi.
Tilanne on perusteellisuuden tasoa ajatellen vähän sama kuin vallan kysymys, johon voi joka yhteydessä kiinnittää huomiota, koska ilman valtaa ja jotain energiaa, ei mitään tapahdu. Jotain ollaan energisoitu tekemään, ja tämä on vaikutttavaa, vaikka tulkinnat vaikuttavasta voi vaihdella.
Kun tullaan yhä suuremman väen oletuskulkuihin (eri tavoin liittyneinä), vallan määrät ja suhteet relevantivoituvat sitä mukaa.
Kirjopainotus on minusta sopivuutta, vaikka ei tosiaan voi kiistää yksittäisiä linjavientejä, ja esityksiä, koska lokaalisuus merkkaa paljon, ellei enemmän.
Fifty-fifty, vaikka havainnot liittyvät jaettavina vain lähelle, ja vaikka massiivisemmin vaikuttavia… löytyvät vain arvailujen (perehtymisen) takaa.
Tämä vinkkeli / lähestymistapa: https://www.youtube.com/watch?v=40rjqV_xmb8 (tuli juuri katsottua).
…
Fifty-fifty -tiivistyksen sijaan (lokaali vs globaali), parempi olisi sanoa niin, että lokaali, ja globaali, jotta se lokaali. Näin ilmaisussa on tärkeä bottom-up -suunta, kun muu on oikeasti huuhaata, samoin kuin lukuesitykset ja jakaumat, vailla selkeää tuontikontekstia.
Top -suuntaa toki näissä prosesseissa, mutta vain jotakuta putkahtanutta (putkahtumaa) varten (rakentumuaskelellisuus).
Ilmoita asiaton viesti
No tästä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ei varmaan enää ole nykyisillä live and let die – politiikan suuntauksella kovin suurta pelkoa. Oikein kauan sitten kun Tasavalta eli alkuperäisen Suomalaisen sosiaaliliberalismin perustalta, kaikki pysyivät hengissä ja valtion velkaakin oli vuoteen 1985 mennessä vain muutama hassu miljardi mitkä pystyi maksamaan vaikka seuraavana päivänä pois. Palaamalla takaisin tuota alkuperäistä suomalaista tasavaltalaisuutta kehittämällä vielä paremmaksi , missä yksilö on aktiivisen vastavuoroinen valtion kanssa ja kaikilla on elämiseen turva olemassa ilman holhousta, voitaisiin Suomenkin kurssia korjata huomattavasti parempaan suuntaan . Työmarkkinat, verotus ja sote tulisi uudistaa yhtäaikaisesti toisiaan tukemaan laajemmin jotta kokonaisuus pelaisi paremmin .mutta siitä lisää myöhemmin .
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka Suomen hallitus olisi kuinka sosiaaliliberaali, lainsäädäntöön ei tule muutoksia välittömästi. Vanhoja lakeja noudatetaan edelleen, kunnes ne korvataan uusilla. Jos Liberaalipuolue saisi yksin enemmistöhallituksen, leikkauksia todennäköisesti tehtäisiin enemmän, mutta ei olisi todennäköistä, että koko heidän leikkauslistansa toteutuisi heti.
Ilmoita asiaton viesti
”… tuloerojen kaventaminen on perusteltua vain silloin, kun se kohdistuu tulojakauman alapäähän, missä sillä on todellisia vaikutuksia talouskasvuun.”
Jos nuo todelliset vaikutukset talouskasvuun eivät hyödytä rahtuakaan siellä alapäässä olevia, niin väittäisin ettei vaikutusten ”todellisuuden” mainitseminen oikein vakuuta.
En väitä etteikö hyvinvointivaltio tarvitse rahaa toimintaansa, mutta talouskasvun hyödyt eivät valitettavasti automaattisesti valu sinne alapäähän. Päinvastoin tälläkin hetkellä sitä puuttuvaa hyvinvointia ammennetaan sieltä alakerrasta, jotta yläkerta saisi oman tilanteensa kuntoon. Jotta talouskasvun hyödyt valuvat äyräiden yli kansakunnan pohjasakalle asti, tarvitaan päätöksiä ja aktiivista toimintaa. Todellisuus ei näyttäydy kaikille samanlaisena. Tervetuloa vaan tänne valtion kustantamalle näköalapaikalle tarkastelemaan todellisuuden tilannetta siitä perspektiivistä mistä enemmistö kansalaisista sitä tarkastelee.
Olipa inspiroiva kirjoitus. Kiitos. Juuri tällaista rakentavaa vuoropuhelua ylläpitämällä, voidaan saavuttaa jonkunlainen konsensus ja sopu, ja ehkä lopulta jonkun sorttista hyvinvointia ja oikeudenmukaista lainsäädäntöä.
Leppoisaa viikon jatkoa!
Ilmoita asiaton viesti