Turvallisen tilan kultti?
Viime aikoina olen alkanut tuntea tietynlaista ahdistusta, kun julkisuudessa keskustellaan yhä enemmän ”turvallisen tilan periaatteista” ja huomaan niiden olevan esillä monissa vierailemissani paikoissa esimerkiksi kylttien muodossa. Nämä ohjeet, jotka on tarkoitettu edistämään tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja kunnioitusta, tuntuvat äkkiseltään tarpeellisilta ja järkeviltä. Kuka nyt vastustaisi ajatusta, että kaikkia kohdellaan hyvin ja ketään ei syrjitä? Kuitenkin, kun raaputtaa hieman pintaa syvemmälle, alkaa paljastua huolestuttavia piirteitä, jotka muistuttavat enemmän kultin sääntöjä kuin vapaan yhteiskunnan pelisääntöjä.
Ensimmäinen merkki kulttimaisuudesta on tiukka ja ehdoton vaatimus siitä, että kaikkien osallistujien on noudatettava tiettyä käyttäytymismallia. ”Olemme vastuussa omasta käytöksestämme”, ohjeistaa Journalistiliiton turvallisen tilan opas. Tämä sinällään järkevä kehotus kääntyy kuitenkin pakkovaatimukseksi, jossa ei ole tilaa inhimillisille virheille tai väärinkäsityksille. Jos saat ”korjaavaa palautetta”, on ainoa hyväksyttävä reaktio anteeksipyytäminen ja toiminnan muuttaminen. Tätä voisi kutsua myös itsesensuuriksi – kun on vain yksi sallittu tapa reagoida, missä on tilaa aidolle keskustelulle ja eriävien mielipiteiden kunnioittamiselle?
Toinen hälyttävä elementti on velvollisuus puuttua toisten käytökseen. Meiltä odotetaan, että ”emme hyväksy hiljaisesti häirintää”, vaan toimimme häirintätilanteissa kuin omavaltaiset poliisit. Tämä saattaa kuulostaa hyvältä idealta paperilla, mutta käytännössä se luo ilmapiirin, jossa jokainen osallistuja on potentiaalinen rikollinen, ja jokainen katse tarkkailee. Tämä ei ole enää turvallinen tila – tämä on kontrolloitu tila, jossa vapaus ja luottamus toisiin osallistujiin on korvattu epäluulolla ja pelolla.
Ja entä rangaistukset? ”Periaatteiden rikkomisesta voi seurata tapahtumasta poistaminen.” Tämä uhka muistuttaa kulttien tapaa eristää ja sulkea ulos ne, jotka eivät noudata sääntöjä. Tällainen uhkailu ei luo turvallisuutta, vaan pakottaa ihmiset vaikenemaan ja mukautumaan, vaikka he eivät olisikaan samaa mieltä kaikista säännöistä. Eikö turvallisen tilan pitäisi nimenomaan edistää avointa keskustelua ja moninaisuutta, eikä rangaista erimielisyydestä?
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on vaatimus sitoutumisesta. Jokaiselta tilaisuuteen osallistujalta odotetaan, että hän hyväksyy ja noudattaa annettuja periaatteita. Tämä tuo mieleen kulttien käytännön, jossa jäsenyys on ehdollista ja riippuu siitä, kuinka hyvin henkilö noudattaa ryhmän sääntöjä. Vapaassa yhteiskunnassa osallistuminen ei saisi olla kiinni siitä, kuinka hyvin hyväksyy tietyt ennalta määritellyt periaatteet, vaan siitä, että on valmis osallistumaan ja jakamaan omat näkemyksensä kunnioittavasti.
On ironista, että ohjeet, jotka on luotu edistämään yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, päätyvät luomaan ympäristön, joka muistuttaa enemmän kultin sääntöjä kuin avointa ja moninaista yhteiskuntaa. Turvallinen tila on tärkeä tavoite, mutta se ei saa tapahtua vapauden ja moninaisuuden kustannuksella. Meidän tulee varoa, ettemme tee itsestämme kultin jäseniä, jotka seuraavat sääntöjä sokeasti, peläten seuraamuksia, jos uskallamme ajatella toisin.
Kirjoittaja on huolissaan siitä, että turvallisen tilan periaatteet voivat johtaa kulttimaisiin käytäntöihin, joissa vapaus ja avoimuus korvataan valvonnalla ja yhtenäisyydellä.
Ihan piti katsoa mitä tämä turvallinen tila tarkoittaa. Löyty etsmättä tällainen:
”Jokaisella on oikeus osallistua Suomen YK-liiton tapahtumiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.
Jokaisella on myös oikeus tuntea olonsa turvalliseksi tapahtumissa ilman pelkoa minkäänlaisesta syrjinnästä, häirinnästä, seksuaalisesta, fyysisestä tai verbaalisesta ahdistelusta.”
Ei tuo nyt kovin pahalta tunnu. Kuka haluaa kiroilevaa ja huutelevaa ja tönivää henkilöä mihinkään tilaisuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo ei tosiaan kuulosta irrallisena tekstinä juurikaan pahalta. Ehkä kohdassa ”jokaisella on myös oikeus tuntea olonsa turvalliseksi” on kuitenkin jo mukana joitain siemeniä siihen blogin keskustelemaan suuntaan, jossa muita valvotaan, ja ehkä myös pakotetaan ainoan oikean opin mukaisiksi (siis muuhunkin kuin perinteiseen kohteliaaseen käytökseen).
Ilmoita asiaton viesti
Itselleni turvallisen tilan ohjeet tuovat heti mieleen seurapuheet, joita kuuntelin 30 vuotta lapsuudessa ja varhaisaikuisuudessa. Se mielikuva ei ole kovin iloinen ja vapaa.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko koskaan kuullut sanontaa: ”vapaus edellyttää vastuuta?”
Itse sanoisin näin, että vastuuta ei ole ilman vapautta, sillä muutoinhan olisit ”erehtymätön.”
MUTTA muotoilisin asian ennemminkin näin, että: ”Vastuullinen myöntää virheensä”, ja vastuullisen journalismiin kuuluu virheiden tunnustaminen mikäli sellainen on päässyt syntymään.
Kuka täällä blogeissa on vastuullinen ja myöntää virheensä, mikäli näin on päässyt sattumaan?
Ilmoita asiaton viesti
Joo. Olen kuullut tuosta sanonnasta seurapuheissa. Mielestäni vapaus itsessään ei sisällä ajatusta vastuusta, vaan mahdollisuudesta tehdä valintoja. Vastuu tarkoittaa vapauden rajoittamista jonkin esimerkiksi yleisesti tavoiteltavaksi ajatellun tavoitteen vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei vapaus sisälläkään sinänsä vastuuta, mutta vapauden lopullinen seuraamus tulee joka tapauksessa tavalla tai toisella.
Yhteiskunnallinen vastuu ja säännöt on taas siksi, että luottamus sanaan säilyisi. Mikäli haluaa noudattaa vastuullisen lehdistön politiikkaa, on tällöin myös ansainnut paikkansa luotettavana toimijana.
Virheiden myöntäminen vahvistaa luottamusta, vielä kun tämä sisäistettäisiin vaikkapa meidän kirjoituksissa. Sitä odotellessa…
Ilmoita asiaton viesti
Nykyään korostetaan väärällä tavalla vapautta, joka perustuu julkisten varojen vastuuttomaan käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti
Mitenköhän tuota pitäisi tulkita?
Eli edistetään julkisin varoin vastuullista sanaa vai?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä, mihin viittaan, menee hiukan ohi alkuperäisestä aiheesta. Tarkoitan lähinnä sitä, että mielestäni julkisia menoja pitäisi supistaa, jotta alijäämästä päästäisiin eroon. Ajatukseni menee suunnilleen niin, että jos jokin menokohde ei ole ihmisten turvallisuuden tai toimeentulon kannalta oleellista, se pitäisi leikata.
Se tarkoittaisi suunnilleet tätä:
ChatGBT
Jos julkisesta taloudesta leikattaisiin kaikki, mikä ei ole turvallisuuden ja toimeentulon kannalta oleellista, näen, että leikkaukset voisi kohdistaa seuraaviin kohteisiin:
Kulttuuri ja taide: Mielestäni kulttuuri- ja taidealan julkinen rahoitus voitaisiin vähentää, sillä nämä eivät ole suoraan turvallisuuden tai toimeentulon kannalta välttämättömiä. Kulttuurin tulisi enemmänkin rahoittua yksityisin varoin tai markkinaehtoisesti.
Julkinen media: Valtion tukeman median, kuten Yleisradion, rahoitusta tulisi tarkastella kriittisesti. Uskon, että median tulisi toimia markkinaehtoisesti ilman valtion rahoitusta.
Kehitysyhteistyö: Kehitysyhteistyön rahoitusta voisi leikata, koska se ei suoraan liity suomalaisten turvallisuuteen tai toimeentuloon. Tämä varojen käyttö olisi mielestäni vähemmän välttämätöntä.
Valtionyhtiöiden tuet ja omistus: Valtion omistamat yritykset ja niille annettavat tuet ovat mielestäni turhaa julkisten varojen käyttöä. Näen, että näistä tuista voitaisiin luopua, ja yritykset tulisi yksityistää.
Subventiot ja yritystuet: Erilaiset yritystuet, kuten maataloustuet tai teollisuuden tuet, voitaisiin mielestäni leikata. Markkinoiden tulisi toimia ilman valtion tukia, ja yritysten pitäisi pärjätä omillaan kilpailussa.
Harrastustoiminta ja urheilu: Julkinen rahoitus harrastustoimintaan ja urheiluun ei mielestäni ole välttämätöntä. Tällaisen toiminnan tulisi rahoittua yksityisin varoin.
Aluekehitys ja maakuntien erityistuki: Alueelliset tuet ja investoinnit, jotka kohdistuvat tiettyihin maakuntiin tai alueisiin, voisi mielestäni leikata, koska ne eivät ole välttämättömiä turvallisuuden tai perustoimeentulon kannalta.
Julkaisu- ja tutkimusapurahat: Tieteellisen tutkimuksen, erityisesti perus- ja humanistisen tutkimuksen, julkista rahoitusta voitaisiin tarkastella kriittisesti, jos sitä ei katsota suoranaisesti turvallisuuden tai toimeentulon tukemiseksi.
Julkinen liikenne: Julkisen liikenteen tukemista voisi mielestäni supistaa tai poistaa, jos sen ei katsota olevan välttämätöntä toimeentulon kannalta, ja markkinoiden annettaisiin hoitaa liikennepalvelut.
Mielestäni julkisen talouden tulisi keskittyä välttämättömiin tehtäviin, kuten turvallisuuden ja perustoimeentulon takaamiseen, ja kaikki muu julkinen meno, joka ei suoraan liity näihin tehtäviin, voisi olla potentiaalinen leikkauskohde.
Ilmoita asiaton viesti
Paitsi että lähtökohtana valtion tulovajeeseen esitetään leikkauksia, vaikka ongelma ei ole menoissa vaan tuloissa, jotka ovat riittämättömät. Valtion tuloveropohjaa pitää kasvattaa, esimerkiksi yritystukien antaminen pitäisi verottaa pois, pääoma ja varallisuusveroa pitää jyrkästi porrastaa.
Ja jos ajattelee asiaa näin, niin samalla kun porvaripohjaiset hallitukset mielellään muistuttavat sijoittajien katoamisesta mikäli veropohjaa kiristetään, voidaan myös samaan hengenvetoon kysyä mikä on pahinta mitä voi tapahtua?
Suomen elinkeinoelämän rakenne koostuu pieni ja keskisuurista yrityksistä, joissa suuret kansainväliset yritykset ovat harvassa. Voisi uskoa pahimman tilanteen johtavan siihen, että sata prosenttia Suomen työtätekevistä olisi yrittäjyydessä. Olisiko tämä huono asia?
Erityisen erikoista tämä on siksi, että porvarit ovat etupäässä kannattamassa yrittäjyyttä, mutta samaan aikaan estämässä tätä kehitystä syntymästä… Eikö ole erikoista?
Ilmoita asiaton viesti
Valtion budjetissa on noin 15 miljardia sellaisia asioista, mitä siellä ei pitäisi olla. Ne pitäisi karsia sieltä pois. On turha puhua veropohjan kasvattamisessa tilanteessa, jossa juuri mitään veroa kiristämällä verotulot eivät enää kasva kuin korkeintaan hetkellisesti. Suomessa verotetaan aivan liikaa ja julkinen sektori on aivan liian suuri ja se näivettää Suomen taloutta. Suuri julkinen sektori on rinnastettavissa zombietalouteen, joka on talouden tila, jossa merkittävä osa yrityksistä on niin kutsuttuja ”zombie-yrityksiä” – eli yrityksiä, jotka eivät kykene tuottamaan riittävästi voittoa kattaakseen velkojensa korkokustannuksia ja pysyvät toiminnassa vain alhaisen korkotason ja/tai velan uudelleenjärjestelyjen avulla. Tämä tilanne voi hidastaa talouskasvua, sillä nämä yritykset sitovat resursseja, jotka voitaisiin käyttää tuottavampiin investointeihin.
Suuri julkinen sektori voi olla jopa zombietaloutta ongelmallisempi, koska se ei voi mennä konkurssiin, vaikka se ei tuottaisi mitään arvoa. Sen rahoitus ei perustu sen tuottamaan arvoon, vaan poliittiseen tahtoon ylläpitää järjestelmää.
Ilmoita asiaton viesti
”Suuri julkinen sektori on rinnastettavissa zombietalouteen, joka on talouden tila, jossa merkittävä osa yrityksistä on niin kutsuttuja ”zombie-yrityksiä” – eli yrityksiä, jotka eivät kykene tuottamaan riittävästi voittoa kattaakseen velkojensa korkokustannuksia ja pysyvät toiminnassa vain alhaisen korkotason ja/tai velan uudelleenjärjestelyjen avulla.”
Taisi olla aikamoinen yleistys, itseasiassa suuri ongelma on yrityksissä, jotka käyttävät velkavipua aggressiiviseen laajentumiseen, jolla saavuttaa määräävä kauppa-asema. Nyt kun korkokustannukset ovat lähteneet nousuun, ovat nämä ”yritykset” maksuvaikeuksissa. Ja mitä tulee julkiseen talouteen, niin merkittäviä rahareikiä on luotu nimenomaan suurien terveysjättien lobbauksella, jonka seurauksena lääkärit voivat valita hintansa.
Suomessa on hälyttäviä merkkejä Yhdysvaltojen yksityistämisbuumista, joka vasta kalliiksi veronmaksajille tuleekin. Jos todella pitäisit veronmaksajien puolta, niin kannattaisit julkisen terveydenhuollon ja palvelujen jatkamisen puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei todellakaan ole mitään merkkejä mistään yksityistämisbuumista, eikä edes liberaalipuolue ehdota juuri muuta, kuin sellaisten asioiden yksityistämistä, jotka eivät ole oleellisia ihmisten toimeentulon tai turvallisuuden kannalta.
Surullisinta on, ettei edes Liberaalipuolueen ohjelma riitä tasapainottamaan budjettia.
Tässä Liberaalipuolueen vaihtoehtobudjetti:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/12seElnkWFL7_XaQtMw1PROJzAZXJFCZyBFD39PxdZcQ/edit?gid=0#gid=0
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittaja selvästikin haluaa konkretisoida hyvän ja häiriökäyttäytymisen rajoja spesifeillä alueilla.
Itse olen käyttänyt Kuopion seudun sairaalapalveluita jonkin verran ja esimerkiki KYS:n osastoilla ilmoitustauluilla on hyvän käytöksen ohjeet, joissa mainitaan mm. että ”Emme hyväksy kiroilua emmekä henkilökunnan nimittelyä”.
Niin no, vappaassa yhteiskunnassa saa kaiketi kiroilla, jos jokin asia harmittaa tai kipu on sietämätöntä luokkaa (kiroilu on tehokas keino lievittää kipua) ja ylimieliseksi koettua hoitajaakin saanee huoritella, koska ”sananvapaus”.
Ilmoita asiaton viesti
En ole varma, puhummeko samasta asiasta, joten tässä ChatGBT:n tekemä arvio siitä, ymmärsitkö oikein, mitä kirjoitin.
Viestissä voi nähdä väärinymmärryksen kirjoituksen pääpointista muutamilla tavoilla:
1. **Väärinymmärrys kirjoituksen kritiikin kohteesta**: Viesti näyttää keskittyvän konkreettisiin esimerkkeihin, kuten Kuopion seudun sairaaloiden käytösohjeisiin, ja tulkitsee kirjoituksen käsittelevän tällaisten ohjeiden konkretisointia. Kirjoitus kuitenkin kritisoi laajemmin ”turvallisen tilan periaatteiden” tiukkaa soveltamista ja näiden periaatteiden mahdollisesti kulttimaisia piirteitä, jotka rajoittavat sananvapautta ja yksilönvapautta. Kirjoittajan tarkoitus ei ollut puhua yksittäisistä käytännön säännöistä vaan laajemmasta ilmiöstä.
2. **Keskittyminen sananvapauteen konkreettisessa ympäristössä**: Viesti nostaa esiin sananvapauden oikeuden kiroiluun tai nimittelyyn esimerkiksi sairaalaympäristössä, mutta kirjoituksen pointti oli laajempi – se käsitteli periaatteiden soveltamista yhteiskunnallisella tasolla, ei niinkään tiettyjen käytösohjeiden oikeutusta tietyissä ympäristöissä. Kirjoitus pyrkii korostamaan, kuinka ”turvallisen tilan periaatteet” voivat rajoittaa avoimuutta ja erilaisuuden hyväksymistä yhteiskunnassa laajemmin.
3. **Yksinkertaistaminen ja fokus käytännön esimerkkeihin**: Viesti keskittyy käytännön esimerkkiin, jossa mainitaan, että vapaassa yhteiskunnassa saa kiroilla tai nimittää hoitohenkilökuntaa, mikä voi jättää huomioimatta kirjoituksen syvällisemmän pohdinnan siitä, miten turvallisen tilan periaatteet saattavat rajoittaa vapaata keskustelua ja luoda epäluulon ilmapiirin. Kirjoittaja kritisoi sitä, että nämä periaatteet voivat johtaa kontrolloituun tilaan, jossa yksilönvapaudet ja moninaisuus tukahdutetaan, mikä on eri tasolla kuin viestin esittämät konkreettiset käytöskysymykset.
Näistä syistä viesti voi ymmärtää väärin kirjoituksen kritiikin laajuuden ja keskittyä liikaa konkreettisiin esimerkkeihin, kuten sairaalaympäristöön, jättämättä huomiotta kirjoituksen laajemman yhteiskunnallisen huolen.
Ilmoita asiaton viesti
Toisessa kommentissani sivuan kirjoituksesi pääaihetta – huoli turvallisen tilan muuttumisesta kontrolloiduksi alueeksi, jossa turvallisen tilan periaatteiden noudattaminen olisi itsearvoisesti koko tilaisuuden ensisijainen tavoite aivan ennakoivaan itsesensuuriin ja ryhmäkontrolliin saakka on hieman mielikuvituksellinen dystooppisuudessaan 🙂
Ilmoita asiaton viesti
En olisi lainkaan yllättynyt, jos jossakin toimituksessa, poliittisessa yhdistyksessä tai työpaikassa turvallisen tilan periaatteista tulisi itse tarkoitus, ja niiden kautta viitattaisiin poliittiseen ideologiaan.
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään itseasiassa olisi yllättynyt, jos jokin aatteellinen yhdistys omassa toiminnassaan noudattaa periaatteita lähes kirjaimellisesti.
Yleisessä käytössä turvallisen tilan periaatteet ja niiden soveltaminen noudattavat keskeisesti ”virallista näkemystä” – periaatteet ovat siis ohjeiksi luonnosteltuina yleisluonteisia ja poliittisesti puoluerajat ylittävästi tunnustettuja. Esimerkiksi Yhdenvertaisuusvaltuutetun verkkoviuilla on tällainen malliohjeistus :
https://yhdenvertaisuus.fi/turvallisemman-tilan-ohjeistus
Ilmoita asiaton viesti
En hyväksty tätä: ”Kunnioita toisten mielipiteitä, uskomuksia, kokemuksia ja eriäviä näkökantoja. Älä pilkkaa, ivaa, halvenna, sysää syrjään tai nolaa ketään puheillasi, käytökselläsi tai teoillasi.”
Mielestäni uskonnot tai mitkään dogmit eivät ansaitse kunnioitusta. En tarkoita sitä, että dogmaattista ajattelua pitäisi aina voida pilkata, vaan sitä ettei niitä itsessään kunnioiteta, vaan pikemminkin ihmisten tunteita.
Ilmoita asiaton viesti
Mietin nyt pitkään tätä ja käsittääkseni tässä yhteydessä ”kunnioituksella” tarkoitetaan ihmisen maailmankuvan kunnioitusta reaalisena ilmiönä – kuten sanot ihmisen tunteita ei ole syytä loukata tarkoituksellisesti joka kohtaannossa.
Youtubesta löytyy havainnemateriaalia siitä, miten uskontoskeptisen ja voimakkaasti uskovan (uskoon eläytyvän) henkilön kommunikaatio voi pahimmillaan ajautua kun kunnioitus loppuu.
R. Dawkins meet Ted Haggart :
https://www.youtube.com/watch?v=mmMv0ceWTVQ&t=450s
Ilmoita asiaton viesti
Pidän dogmaattista ajattelua haitallisena, enkä ymmärrä, miksi mitään uskontoa pitäisi kunnioittaa. Toisaalta en vaadi, että minun vakaumustani kunnioitetaan, vaikka en koe ajattelevani mistään dogmaattisesti, mutta tämä ei tarkoita sitä, että haluaisin jokaisen nettitrollin kanssa keskustella henkilökohtaisista asioista, kuten puoluevalinnoista. Nettitrollilla en viittaa sinuun, vaan sellaisiin keskustelijoihin, jotka eivät kykene pysymään asiassa edes yhden viestin vertaa, vaan menevät suoraan henkilökohtaisuuksiin.
Mielipiteitäni saa ivata, en luultavasti siitä loukkaannu, mutta silloin pitää todellakin olla kyse mielipiteistä, eikä henkilökohtaisista asioistani, kuten vaikka puoluevalinnasta. Erityisesti, jos minulla on jotain typeriä mielipiteitä, niin niitä saa pilkata.
Ilmoita asiaton viesti
ylimieliseksi koettua hoitajaakin saanee huoritella, koska ”sananvapaus”. Juho Antikainen.
Vai saanee; enpä nyt kovinkaan samaa mieltä. Mitenkähän olisi tuo kohtelias käytös?
Ilmoita asiaton viesti
Niin sairaalan ilmoitustaululla on erikseen ohjeet, joissa kiroilua ja henkilökunnan nimittelyä pyydetään välttämään, koska osa potilaista on ”omapäisiä”.
Turvallisen tilan periaatteiden kirjallisilla ohjeistuksilla on sama tarkoitus kuin on näillä sairaaloiden ohjeillakin – jokaisen voi olettaa hallitsevan hyvät käytöstavat, mutta niitä on silti katsottu olevan tarpeellista korostaa erillisillä ohjeilla.
Ilmoita asiaton viesti
”Kirjoittaja on huolissaan siitä, että turvallisen tilan periaatteet voivat johtaa kulttimaisiin käytäntöihin, joissa vapaus ja avoimuus korvataan valvonnalla ja yhtenäisyydellä.”
Mielestäni huolesi on käytännössä aiheeton, koska turvallisen tilan periaatteet kirjoitettuna näkyville ohjeeksi toimivat nimenomaan ohjeellisina. Suurempi ongelma työpaikoilla yms. alueilla on päinvastainen, sillä esimerkiksi seksuaalinen häirintä ja muu työpaikkakiusaamiseen rinnastettava häirintä jää liian usein käsittelemättä, mikä aiheuttaa jo ihan kunnolla kansantaloudellista tappiota ja inhimillistä kärsimystä.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni on aivan aiheellista olla huolissaan liiallisesta valvonnasta ja toisaalta siitä, että ovatko rangaistukset kohtuullisia. Esimerkiksi Britanniassa voi saada somepostauksesta 20 kuukautta vankeutta kun samaan aikaan henkirikoksen tekijöitä päästetään vankiloista 6 kuukauden jälkeen, koska vankiloissa on niin täyttä. Vastaavaa epäsuhtaa voi esiintyä myös muualla kuin lainsäädännössä, kuten vaikka siinä, miten sovelletaan turvallisen tilan ohjeita työpaikalla tai kristillistä lähimmäisenrakkautta uskonnollisissa yhteisöissä.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän tuon, jos turvallisen tilan periaatteita alettaisiin noudattamaan kirjaimellisesti ja orjallisesti ensisijaisina noudatettavina – mielestäni niitä sovelletaan edelleen ohjeellisina ja jokainen osannee myös suhteuttaa tilan säännöt omiin mielipiteisiinsä.
Briteissä saa demagogisesta kiihotuksesta varsin sopivia rangaistuksia – sosiaalisen median käyttäminen pyrkimyksenä yhteiskuntarauhan rikkominen yllyttämällä muita välillisesti mellakointiin on mielestäni rikoksena törkeä.
Ilmoita asiaton viesti
Voitko antaa esimerkin jostakin somepostauksesta, joka on pahempi kuin henkirikos?
Ilmoita asiaton viesti
En nyt tähän hätään osaa etsiä oikein pahaa demagogista kommenttia esimerkiksi, mutta edellisessä kommentissani en myöskään vertaillut eri rikosmuodoista langetettujen tuomioiden keskinäissuhteita UK:ssa.
Joka tapauksessa Englannissa on voimassa edellisen konservatiivihallituksen (alleviivattuna oikeistokonservatistinen hallitus) läpiajama uudistus, jonka myötä väkivaltarikollinen voi vapautua ehdonalaiseen kun on lusinut 40 prosenttia vankilatuomiostaan moitteetta.
Kieltämättä tuossa on epäsuhtaa rangaistusten osalta.
Ilmoita asiaton viesti
”…henkirikoksen tekijöitä päästetään vankiloista 6 kuukauden jälkeen, koska vankiloissa on niin täyttä.”
Oho, nyt tuli sen verran kova väite että täytyy kysyä että mistä lähteestä tuollainen tieto on peräisin?
Ilmoita asiaton viesti
https://twitter.com/BillboardChris/status/1822056518155694396
Ilmoita asiaton viesti
No niin, arvasin että ei ihan pidä paikkaansa. Alle neljän vuoden tuomion väkivaltarikoksesta (ei koske seksuaalirikoksia) saanut voi vapautua vankilasta istuttuaan 40% tuomiostaan nykyisen 50%:n sijaan.
Linkin tapauksessa 14-vuotiaan pojan taposta tuomittiin kaksi miestä, toinen joka antoi kuolettavan iskun sai 9 vuotta 2 kuukautta ja tälle aseen (machete) luovuttanut 2 vuotta 8 kuukautta. Jälkimmäinen vapautuu näillä näkymin syyskuussa, istuttuaan vankilassa vajaa 13 kk tutkintavankeus mukaan lukien.
”Carlos Neto and Lawson Natty, both 18, were found guilty of manslaughter. Neto was jailed for nine years two months and Natty for two years eight months.”
https://www.bbc.com/news/uk-england-tyne-68510380
”Under her plan, some prisoners will be released after they have served 40% of their sentence in England and Wales, rather than the current 50%.”
”Sentences for serious violent offences of four years or more and sex offences will be automatically excluded from the change, as will the early release of offenders in prison for domestic abuse connected crimes, including stalking and choking.”
https://www.bbc.com/news/articles/crg5vp0296eo
Ilmoita asiaton viesti
Juuri noin.
Hienoa ettei kuitenkaan ketään otettu kiinni poliisin kuvaamisesta, kuten joidenkin mukaan Suomessa tehdään.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, saattaa jopa olla että brittipoliisit erottavat macheten kamerakännykästä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, onhan näitä propellihattuja ja tahallaan väärinymmärtäjiä, jotka tosissaan uskovat, että Suomessa otetaan poliisia valokuvaavia henkilöitä poliisin toimesta kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, poliisit luulivat että kuvaamassa ollut henkilö oli samaa porukkaa kuin Elokapinan ”sankarit”, olisi kai se selvinnyt ihan paikan päälläkin ettei niin ollut.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13713889/mother-teen-killed-machete-attack-killers-released.html
Ilmoita asiaton viesti
> Jos saat ”korjaavaa palautetta”, on ainoa hyväksyttävä reaktio anteeksipyytäminen ja toiminnan muuttaminen.
Jos ajatellaan niin, että kaikenlaisille ihmisille pitää tarjota turvallinen tila, tulee mieleen soveltaa tuota periaatetta myös niihin ihmisiin, jotka eivät välttämättä allekirjoita kaikkia woke-kulttuurin ajatuksia. Ajatellaan vaikkapa tilannetta, jossa joku vanhakantainen uskovainen, joka uskoo miehen ja naisen välisen avioliiton pyhyyteen, osallistuu johonkin tilaisuuteen. Hän kokee tilansa turvattomaksi, koska tilaisuuteen osallistuu myös ihmisiä, joiden käsitykset ja puheet poikkeavat vahvasti siitä, mihin hän on tottunut. Onko niin, että jos hän antaa ”korjaavaa palautetta”, muiden ainoa hyväksyttävä reaktio on anteeksipyytäminen ja toiminnan muuttaminen?
Kysymys koskee lähinnä sitä, onko tuon periaatteen tarkoitus tarjota turvallisuutta aivan kaikille, ja myös korjata kaikkien ryhmien turvallisuuden tuntua vähentävää käytöstä, vai onko kyse enemmän yhden ideologian puskemisesta kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Turvallisen tilan periaatteita kirjoitettuna löytyy netistäkin useista paikoista ja eräässä niisä mainitaan, että ”Kunnioita toisten mielipiteitä, uskomuksia, kokemuksia ja eriäviä näkökantoja. Älä pilkkaa, ivaa, halvenna, sysää syrjään tai nolaa ketään puheillasi, käytökselläsi tai teoillasi.”
Vanhakantaista kristillisyyteen vetoavaa avioliittonäkemystä voi ja tuleekin kunnioittaa sinänsä, mutta siitä näkemyksestä ei myöskään ole tarpeellista tehdä koko tilaisuuden keskeistä asiakohtaa edes siksi, että uskovaiselle tulisi turvallisempi olo.
Yhteiskunta toimii dynaamisesti ja kehittyy tiettyjen vallassa olevien ideologisten näkemysten varassa ja siten voin toki hahmottaa että käyttäytymissäännötkin noudattavat aina jotain tiettyä ideologista kantaa.
Ilmoita asiaton viesti
> Vanhakantaista kristillisyyteen vetoavaa avioliittonäkemystä voi ja tuleekin kunnioittaa sinänsä, mutta siitä näkemyksestä ei myöskään ole tarpeellista tehdä koko tilaisuuden keskeistä asiakohtaa edes siksi, että uskovaiselle tulisi turvallisempi olo.
Kai tuo periaate tarkoittaa sitä, että pitää menetellä molempiin suuntiin niin, että poistetaan turvattomuutta aiheuttavat tekijät, eikä siis siitä, että tehtäisiin yhdestä ideologiasta ”tilaisuuden keskeinen asiakohta”. Pitää siis pyrkiä siihen, että uskovaisillekin tulee turvallisempi olo, mutta tuo ei tarkoita sitä, että tila pitäisi valjastaa heidän agendalleen.
Tuon periaatteen pitäisi siis tarkoittaa sitä, että jos paikalla on sukupuolivähemmistöjä, ei puhuta liikaa siitä, kuinka avioliitto voi olla vain miehen ja naisen välinen. Ja jos paikalla on perinteisiä kristittyjä, ei puhuta liikaa siitä, kuinka avioliitto voi olla mitä tahansa. Konfliktitilanteissa siis pyydettäisiin anteeksi ja vaiettaisiin tarpeen mukaan, eikä siis puskettaisi omaa ideologiaa toisille.
(Olen itse kyllä jonkin verran enemmän valistushenkinen, eli kannatan enemmän avoimen keskustelun suosimista, jos ihmiset vain ovat valmiita sellaiseen. Ei tule väkisin rakentaa (hypersteriiliä) turvallista tilaa, vaan enemmänkin pyrkiä siihen, että kaikki voisivat keskustella myös heille vaikeista aiheista.)
> käyttäytymissäännötkin noudattavat aina jotain tiettyä ideologista kantaa
Voi olla hieman erilaisia, ehkä ajassakin hieman muuttuvia ohjeita siitä, mikä on kohteliasta käytöstä. Mutta toivottavasti ei lähdetä sille tielle, että poliittisilla ideologioilla olisi kullakin omat käyttäytymissääntönsä. Tuo rikkoisi yhteiskuntaa liikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Turvallisen tilan periaatteiden tarkoituksena ei ole tehdä tilaisuuksista mitään mykkäkoululaisten tapaamisia, missä ihmiset eivät uskalla avoimesti avata arvomaailmojaan.
Toki sen myönnän, että turvallisen tilan periaatteet ovat sinänsä keinotekoisia muistutuksia itsessään. Niiden taustalla on ”valtiollinen” tai virallinen tavoite lieventää etenkin vähemmisöryhmien kokemaa syrjintää. Jos uskottaisiin tai luotettaisiin siihen, että kaikki jo osaavat sosiaalisen elämän normaaleiksi koetut käyttäytymissäännöt, niin tt-periaatteita ei tarvitsi enää julistaa.
Kuitenkin tutkimustieto osoittaa häirinnän ja syrjinnän olevan edelleen arkipäivää yleisillä elämänalueilla ja siten nähtäville kirjoitetuille tt-periaatteille on olemassa validi peruste . Ne eivät poista eriäviä mielipiteitä an sich, niiden tehtävä on tehdä kanssakäymisestä vähemmän vastakkainasettelevaa.
”Ideologian puskemisesta” sen verran, että tietenkin yhteiskunnalla on aina kaikilla sen alueilla voimassa valittu arvomaailmansa (esim. perusopetuksen arvoperusta) ja toisaalta yhteiskunnasta löytyy aina henkilöitä, joita tuo arvomaailma ei jostain syystä miellytä. Yleisillä elämänalueilla siis joudutaan noudattamaan tt-periaatteita ja yksityisellä elämänalueilla sitten voi vapaammin harjoittaa omia mieltymyksiään.
Ilmoita asiaton viesti
> Turvallisen tilan periaatteiden tarkoituksena ei ole tehdä tilaisuuksista mitään mykkäkoululaisten tapaamisia, missä ihmiset eivät uskalla avoimesti avata arvomaailmojaan.
Mutta eikö tuo virkkeen loppu ole juuri yksi asia, jota on lähdetty vastustamaan? Siis vaikkapa sitä, että joku julistaisi jossain tilaisuudessa avoimesti arvomaailmansa olevan sellainen, että kaikki muu kuin miehen ja naisen välinen avioliitto on syntiä ja tuomittavaa.
> Jos uskottaisiin tai luotettaisiin siihen, että kaikki jo osaavat sosiaalisen elämän normaaleiksi koetut käyttäytymissäännöt, niin tt-periaatteita ei tarvitsi enää julistaa.
Meillä on tosiaan jo ennestään hyvä käsitys siitä, miten ihmisten olisi hyvä käyttäytyä. Se on hyvä kysymys, miten woke-kulttuurin ajamat käyttäytymissäännöt poikkeavat siitä perinteisestä porvarillisesta hyvästä käytöksestä, jota meille on jo kauan opetettu. Mitä kohteliaan käytöksen periaatetta emme olisi jo aiemmin ymmärtäneet?
Ehkä seksuaalivähemmistöjen kaapista tulo on tuonut avoimeen keskusteluun uusiakin asioita, mutta kai vanhojen käyttäytymissääntöjen luulisi purevan noihin uusiinkin tilanteisiin.
> Kuitenkin tutkimustieto osoittaa häirinnän ja syrjinnän olevan edelleen arkipäivää yleisillä elämänalueilla ja siten nähtäville kirjoitetuille tt-periaatteille on olemassa validi peruste .
Yhtä hyvin voisi vaatia vanhojen käyttäytymissääntöjen mukaista hyvää käytöstä. Tässäkin pitää kysyä, tuovatko uudet säännöt peliin jotain sellaista, mitä meillä ei jo ollut.
> yhteiskunnasta löytyy aina henkilöitä, joita tuo arvomaailma ei jostain syystä miellytä
Totta, pieniä käyttäytymis- ja mielipide-eroja on aina. Mutta on hyvä jos on yhteinen ymmärrys siitä, mitä pidetään yleisesti hyvänä käytöksenä. Perinteiset säännöt toimivat. Uusien sääntöjen merkitys vielä epäselvä.
Ilmoita asiaton viesti
No, onko todellakaan sopivaa käyttäytymistä se, että mennään jonnekin yleisötilaisuuteen esitelmöimään omaa maailmankatsomusta erityisesti siten, että se sanoma kohdistetaan paikalla oleviin heidän itsestä poikkeavan olemuksensa vuoksi?
Toki mielenosoitusoikeus on olemassa, mutta sellaisten paikka ei ole normaalien työ- tai koulukuvioiden aikana.
Porvarillisissa käyttäytymissäännöissä on paljon hyvää kuten on myös Raamatussakin, mutta molempien soveltaminen tosielämässä on myös haasteellista jos niitä aletaan noudattamaan kirjaimellisesti. Kehäpäätelmäni on siis se, että mitkä tahansa käyttäytymistä ohjaavat säännöt voivat muodostua kontrollivälineiksi. Blogin kirjoittajaa lainatakseni porvarillisuus ja kristillisyys ovat kultteja tai ainakin voivat muodostua sellaiksiksi…
”> Kuitenkin tutkimustieto osoittaa häirinnän ja syrjinnän olevan edelleen arkipäivää yleisillä elämänalueilla ja siten nähtäville kirjoitetuille tt-periaatteille on olemassa validi peruste .
Yhtä hyvin voisi vaatia vanhojen käyttäytymissääntöjen mukaista hyvää käytöstä. Tässäkin pitää kysyä, tuovatko uudet säännöt peliin jotain sellaista, mitä meillä ei jo ollut.”
Ohjeet toimivat filosofisina tiennäyttäjinä 🙂
Jokainen voi tt-ohjeet luettuaan miettiä, että onko omassa käyttäyttymisessäni jotain sellaista, mikä voi loukata toisia.
Ilmoita asiaton viesti
Johtopäätöksesi oli kai se, että yleisötilaisuuksissa ei pitäisi esitelmöidä (tilaisuuden aiotusta teemasta poiketen) toisille kummastakaan suunnasta. Ei siis kristinuskosta eikä wokesta. Kai tuo tarkoittaa molempien puolien vaikenemista tarpeen mukaan.
> Jokainen voi tt-ohjeet luettuaan miettiä, että onko omassa käyttäyttymisessäni jotain sellaista, mikä voi loukata toisia.
Se jäi vielä vähän epäselväksi, olisiko perinteisten käytössääntöjen miettiminen ollut riittämätöntä vai riittävää.
Ilmoita asiaton viesti
Ennenkin on ollut huoneentauluja, joiden mietelauseista on rakennettu periaatteellinen pohja omille ajatuksille ja käyttäytymiselle.
Itse vetoan näiden tt-periaatteiden ja myös DEI-koulutuksien osalta tutkimusnäyttöön arkipäiväisen syrjinnän yleisyydestä. Ihannetila olisi tosiaan se, että tällaisia periaateohjeistuksia ei tarvittaisi lainkaan vaan että ihmiset osaisivat kommunikoida ns. sivistyneesti keskenään.
Aikaisemmin kirjoittamani kommentti sairaalan ohjeista potilaille on tässä omasta mielestäni osuva, sillä ”jokainen ymmärtää” että sairaalassa tulisi potilaanakin osata käyttäytyä ympäristö huomioiden, mutta silti löytyy aina asiakkaita, joiden omavaltaisuuden vuoksi on jouduttu asiaa selventämään kirjallisilla ohjeilla.
Mielestäni blogisti on kirjoituksessaan sinänsä oikeilla jäljillä, mutta mainitsemansa uhkakuvat ovat vaikeasti toteutuvia.
Ilmoita asiaton viesti
Totuudet tekevät eräiden ihmisten olon äärimmäisen turvattomaksi.
Esimerkkeinä vaikkapa totuuden kertominen orjuudesta ja orjakaupasta ja niistä syistä, jotka aloittivat Kolumbuksen uhkarohkean hankkeen.
Edit. Selvennyksen vuoksi: nykyiset ”totuudet” kummastakaan eivät ole totta, vaan ideologista lööperiä.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus pitää varoa kertomasta totuutta, koska se voi tuntua jostakusta loukkaavalta. Jos tästä tulee kuitenkin vaatimus esimerkiksi julkisessa keskustelussa tai journalismissa, niin siitä voi seurata yhteiskunnallisia ongelmia.
En osaa itse analysoida tätä teemaa riittävän nopeasti, joten tässä on ChatGBT:n analyysi:
Millaisten tosiasioiden pimittäminen julkisessa keskustelussa ja journalismissa on ongelmallista?
ChatGPT sanoi:
Tosiasioiden pimittäminen julkisessa keskustelussa ja journalismissa on erityisen ongelmallista seuraavista syistä:
Demokraattisen prosessin heikentyminen: Julkinen keskustelu ja journalismi ovat keskeisiä demokraattisessa yhteiskunnassa, koska ne tarjoavat kansalaisille tietoa, jonka perusteella he voivat tehdä informoituja päätöksiä. Tosiasioiden pimittäminen vääristää tätä prosessia ja estää kansalaisia osallistumasta täysipainoisesti demokraattiseen päätöksentekoon.
Luottamuksen rapautuminen: Kun kansalaiset saavat tietää, että heiltä on piilotettu tärkeitä tosiasioita, se heikentää luottamusta mediaan, hallitukseen ja muihin instituutioihin. Luottamuksen rapautuminen voi johtaa lisääntyneeseen polarisaatioon ja epäluottamukseen, mikä voi vaarantaa yhteiskunnan yhteenkuuluvuuden ja vakauden.
Vääristyneen todellisuuskäsityksen muodostuminen: Pimittämällä tärkeitä tosiasioita, journalismi voi luoda vääristyneen kuvan todellisuudesta. Tämä voi johtaa siihen, että yleisö ei ymmärrä esimerkiksi taloudellisia, poliittisia tai sosiaalisia ongelmia kokonaisvaltaisesti, mikä voi estää tehokkaiden ratkaisujen kehittämisen.
Oikeudenmukaisuuden vaarantuminen: Tosiasioiden pimittäminen voi suojella vallanpitäjiä, suuryrityksiä tai muita vaikutusvaltaisia tahoja, jotka voisivat joutua vastuuseen toimistaan, jos kaikki tosiasiat olisivat julkisia. Tämä voi johtaa epäoikeudenmukaisuuden lisääntymiseen ja heikentää oikeusvaltiota.
Kriittisen ajattelun estäminen: Avoin ja kattava tiedonvälitys rohkaisee ihmisiä ajattelemaan kriittisesti ja arvioimaan tietoa useista näkökulmista. Pimittämällä tosiasioita journalismi voi estää yleisöä tarkastelemasta asioita monipuolisesti ja kriittisesti, mikä voi johtaa yksipuoliseen tai virheelliseen käsitykseen tärkeistä asioista.
Kriisien paheneminen: Tosiasioiden pimittäminen voi estää ihmisiä valmistautumasta tai reagoimasta asianmukaisesti kriiseihin, kuten luonnonkatastrofeihin, pandemioihin tai taloudellisiin ongelmiin. Ilman täyttä tietoa ihmiset ja yhteisöt eivät voi suojella itseään tai tehdä tarvittavia toimenpiteitä ongelmien ratkaisemiseksi.
Manipuloinnin mahdollistaminen: Tosiasioiden pimittäminen antaa mahdollisuuden manipuloinnille ja propagandalle, jossa tiedotusvälineet tai vallanpitäjät voivat kontrolloida narratiivia omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Tämä voi johtaa siihen, että yleisöä johdetaan harhaan ja että yhteiskunnallisia keskusteluja ohjaavat valheelliset tai yksipuoliset tarinat.
Yhteenvetona, tosiasioiden pimittäminen heikentää tiedonvälityksen luotettavuutta ja avoimuutta, mikä puolestaan vaarantaa demokratian, oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen vakauden.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyinen, vallalla oleva narratiivi orjuudesta ja orjakaupasta tekee länsimaalaisen ”valkoisen miehen” syylliseksi siihen ja siihen liittyviin kauheuksiin unohtaen arabien ja mustien osuuden ja sen, että sen paremmin orjuuttajina kuin kolonialisteina muslimeille ei löydy vertaa. Muslimit myös säännönmukaisesti kastroivat mustat miesorjansa.
Aika sulavasti on unohdettu myös Konstantinopolin valtaus 1453, jolla muslimivalloittajat sulkivat Silkkitien ja näin urheat espanjalaiset, italialaiset ja portugalilaiset lähtivät etsimään ”uutta maailmaa”. Tuli pula tavarasta, mutta nämä totuudet ovat useimmille liikaa.
Valkoisia länsimaalaisia (miehiä) ja olematonta patriarkaattia on helppo syyttää, kun kaikista muista on saatu tehtyä ”uhreja”.
Ilmoita asiaton viesti
Otto Juote toi yhdessä Viides valta -podcastissa esiin faktana, että länsimainen vapaus, mihin ei kuulu siis orjuus, olisi Britti-imperialismin peruja. Britit eivät tykänneet orjuudesta, joten he lopettivat sen imperiumissaan. Mahdollisesti asia on juurikin näin, kuten Otto Juote asian ilmaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Etelä-Afrikassa apartheid on käännetty päälaelleen. Jos etuoikeutettu valkoinen väestö oli ensimmäisen apartheidin aikaan korruptoitunutta, musta eliitti vie nykyään puhtaasti voiton.
Maleman viesti, ”Kill the Boer” ei tuomioistuimen mukaan ollut ”vihapuhetta”.
https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/south-africa-is-julius-malema-inciting-white-genocide/video-66495937
Ilmoita asiaton viesti
Joitakin totuus taas heidän omien sanojensa mukaan kiihottaa, kuten Uudesta Suomesta ulos naurettua tuplatohtori Hankamäkeä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuplavahinko.
Ilmoita asiaton viesti
Vieläkin huvittaa miten se ohjeisti blogissaan Uuden Suomen ylläpitoa: ”Vähintä, mitä lehden pitäisi tehdä, olisi poistaa kirjoitusoikeudet vasemmiston sisseiltä, joista pahimpia ovat Arto Granlund, Max Jussila, Mika Lamminpää, Sini Lappalainen, Esa Mäkinen, Petra Nyqvist, Petteri Ritala, Jouni Snellman, Max Stenbäck, Jari-Pekka Vuorela – kaikki vailla mitään tieteellisiä ansioita ja julkaisunäyttöjä olevia tyyppejä. Heidän kannanottonsa ovat olleet repiviä, raatelevia, perusteettomia ja vailla minkäänlaista argumentatiivista tai älyllistä lähestymistapaa, saati tieteellistä ajattelua, joka on ollut jokaisen oman kirjoitukseni lähtökohtana.”
Ilmoita asiaton viesti