Vasemmiston Palestiina-romantiikan vaarat

Vasemmiston keskuudessa vallitsee erikoinen myytti: kolonialismin uhrit nähdään ehdottoman hyveellisinä. Tämä ajatusmalli johtaa siihen, että nämä uhrit voivat tehdä mitä tahansa ilman, että heidän toimiaan tuomitaan. Esimerkiksi, kun Hamas tekee vakavia rikoksia, kuten joukkomurhia, osa vasemmistosta sivuuttaa asian hiljaisesti. Tämä ilmiö ei ole uusi; se on nähty ennenkin.

Daniel Ortega, Nicaraguan entinen presidentti, oli aikanaan vasemmiston sankari, mutta paljastui myöhemmin diktaattoriksi. Silti hänen rikoksensa vaiettiin pitkään. Miksi vasemmisto ei kykene irrottautumaan romanttisista käsityksistään, vaikka ne kerta toisensa jälkeen osoittautuvat virheellisiksi? Tämä on kysymys, joka vaatii syvällistä pohdintaa.

Samankaltainen ilmiö nähtiin Kuubassa ja Neuvostoliitossa. Uusi vasemmistolainen liike nousi 1960-luvulla yliopistoilla, kun työväenluokka ei toteuttanutkaan vallankumousta. Pettyneinä he etsivät uutta vallankumousromantiikkaa, jonka löysivät vapautusliikkeistä. Tämä johti siihen, että vasemmisto alkoi tukea kolonialismin uhreja, mutta samalla romantisoi heitä ja sokeutui heidän todellisille teoilleen.

Esimerkiksi Vietnamin sodan aikana vasemmisto tuki vapautusliikettä sankarillisesti, mutta oli hiljaa, kun uusi hallinto alkoi laittaa ihmisiä leireille. Tämä romantisointi johtaa siihen, että todellisuus hämärtyy ja idealismi voittaa faktat. Voiko tässä olla kyse myös autenttisuuden etsimisestä, jossa vapautusliikkeet edustavat jotain aitoa ja alkuperäistä? Tämä on kysymys, joka vaatii vastausta.

Israel-Palestiina-konflikti on tästä hyvä esimerkki. Uusi vasemmistolainen liike on ottanut Palestiinan kamppailun omakseen ja näkee Israelin kolonialismin ruumiillistumana. Tämä on johtanut siihen, että Israel nähdään automaattisesti epäilyttävänä, koska se on Yhdysvaltojen liittolainen. Tämä yksinkertainen moraalitarina on helpompi hyväksyä kuin monimutkaiset konfliktit, kuten Syyrian sisällissota, josta ei löydy selkeää pahista ja hyvistä.

Arabien väliset konfliktit eivät herätä yhtä suurta kiinnostusta vasemmistossa, koska niistä ei saa selkeää moraalitarinaa. Esimerkiksi Algerian sisällissota tai Libanonin sisällissota eivät ole herättäneet samanlaista intohimoa kuin Israel-Palestiina-konflikti. Onko tässä taustalla sivilisaatioihin liittyvä oletus, jossa Israel edustaa jollain tavalla Eurooppaa ja arabit toista sivilisaatiota? Tämä herättää kysymyksiä siitä, kuinka syvällä nämä ennakkoluulot ovat ajattelussamme.

Lopuksi on huomioitava, että myös oikeisto käyttää Israelia omien tarkoitusperiensä ajamiseen. Perussuomalaiset tukevat Israelia, koska näkevät sen linnoituksena muslimeja vastaan, ei niinkään juutalaismyönteisyyden vuoksi. Tämä osoittaa, että ideologiset motiivit vaikuttavat syvästi siihen, miten konflikteja tulkitaan ja kenen puolella ollaan.

Ruben Stiller, poliittisesti vasemmalle kallellaan oleva toimittaja, kokee nämä ilmiöt erityisen hämmentävinä. Hän kertoo tuntevansa itsensä poliittisesti kodittomaksi tällaisen romantisoinnin ja idealismin keskellä. Romantiikka ja idealismi eivät saa sokeuttaa meitä todellisuudelle. On tärkeää, että pystymme kriittisesti tarkastelemaan myös omia ihanteitamme ja myöntämään, kun olemme olleet väärässä. Tämä on ainoa tie eteenpäin kohti rehellisempää ja oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa.

Lähde:

teuvomoisa
Liberaalipuolue Jyväskylä

Kauppatieteiden maisteri.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu