Hallituksemme kampanja – rasismia ja holokausti-vähättelyllistä antisemitismiä vastaan myöskö perussuomalaisten hyväksymä?
Nykyisen hallituksen rasisminvastaisen kampanjan konkreettisin osa on toimenpide puuttua ns. ns. toissijaiseen antisemitismiin. Tämä on sekundääristä siten, ettei siinä ole haluttu myöntää juutalaisten kärsimyksistä holokaustissa näiden täyttä vakavuutta.
Sen sijaa juutalaisten kärsimykset, jotka natsit liittolaisineen tai muutoin samat tavoitteet juutalaisia kohtaan jakavine yhteistyötahoineen aiheuttivat, on toissijaista antisemitismiä kannattaville vain saman tasoista kuin muidenkin natsismin uhrien toisessa maailmansodassa kokemat kärsimykset. Kuvaamani antisemiitit tahtovat pyyhkiä kansanmurhan historiasta.
Lähtökohdan antisemitismiin sopii George Orwellin havainto, mihin palaamme myöhemmin tarkemmin, on että pohjimmiltaan antisemitismi on kykyä uskoa epätosia tarinoita, jotka kerrotaan juutalaisista, siis huhuja, joita olemme tunneperäisesti haluttomia tarkistamaan vaikkakin epäilys kalvaa mieltä. Oma mieli tarjoaa jokaiselle havaintoaineiston, johon pitäisi syventyä.
Vuoden 1942 Lontoon onnettomuudesta, jossa yli sata ihmistä rusentui kuoliaaksi maanalaisen suuaukiolla, jonne he pakenivat räjähtänyttä pommia, Orwellin hämmästykseksi ihmiset uskoivat hölynpölyä, sitä huhua, että juutalaiset olivat vastuussa tapahtuneesta. Huhuihin uskojien ja vastaavien antisemiittien kanssa kannattaa kiistellä.
Miksi ihmiset, jotka muissa asioissa ovat järjissään, uskovat hölynpölyä esimerkiksi juutalaisista, muslimeista tai – nykyisin myös – maahanmuuttajista? Hyödyllistä on pohtia kysymystä, varsinkin kun esimerkiksi juutalaisia koskien ihmisten antisemitismi paljastuu siitä vaivasta, jota he näkevät jopa joskus koomisine yksityiskohtineen sen vakuuttamiseksi, etteivät he antisemiittejä ole näkemyksistään huolimatta tai siitä, etteivät he pidä tai arvosta juutalaisia.
Tällainen antisemitismin tuomitsevakin antisemitismi, jonka edustajat pyrkivät sen peittämään, on tyypillisesti osallisuutensa avoimeen ja suoraan antisemitismiin kiistävää. Varsinkaan koukutetut ihmiset eivät pidä avointa tai suoraa antisemitismiä tai muuta rasismia juuri muuna kuin anteeksiantamattomana paheena. Sen paljastumista pyritään välttämään ja siksi peittämään faktoiksi väitettyihin asioihin väsymättä vetoamalla.
Kun antisemitismiä esiintyy ilman sitä osoittavien kontaktia juutalaisiin tai yhteyksiä heidän etuihinsa, kysymyksessä ei ole ensisikainen, vaan paremminkin toissijainen antisemitismi. Tätä kulkeutuu korviimme helposti, jos herkistämme niitä.
Toissijainen antisemiitti katsoo, ettei juutalaisten tulisi omia kärsimystä vain itselleen, vaan että korostaa, että myös huomioon tulee ottaa kaikki muut natsismin uhrit kärsimyksineen; näitä tulisi pitää myös vertailukelpoisina juutalaisten holokaustin uhrien kärsimyksiin. Tämä on antisemitismiä pyrkimyksenä peittää se, että juutalaiset olivat poikkeuksellisen ilmiön kohteita.
Kysymyksessä on antisemitismin verhottu muoto, so. keskiajan uskonnollisen antijudanismin perättömiä ennakkoluuloja toistava ja nykyaikaisen rasismin niihin yhdistävä asenne, joka ilmenee pahimmillaan sortona ja julmuutena juutalaisia kohtaan.
Asenne vie antisionismia tai sionismia harmaalle alueelle, jolloin antisionismista tulee jaloillaan seisovaa antisemitismiä ja sionismista taas päällään seisovaa antisemitismiä. Päällään seisova antisemitismi (muutoin George Orwelin sattuva asian sanoitus) on antisemitismin peilikuva, jollaiseen Israel on voinut syylistyä.
Nationalismi Orwellin käsityksen mukaan sekä antisemitismi
Kirjailija George Orwell tarkasteli toisen maailmansodan jälkeisessä kirjoituksessa tämän sodan ajan ja holokaustin jälkeen syntynyttä antisemitismiä, toissijaista sellaista, juuri avoimmuutta esiintymistään välttävää.
Kiistetään oma antisemitismi, kun toistetaan jokin perätön ennakkoluulo juutalaisista, joita ei tunneta tai joista ei tiedetä juuri mitään. Tällainen antisemitismi on Orwellin omassa Nationalismista-esseessä hänen nationalismin lajiksi käsittämä. (kso lähteet tämän kirjoitukseni lopussa).
Sivumennen on todettava, että Orwell tarkasteli antisemitismiä yhtenä lajina luuloa, että
”inhimilliset olennot voitaisiin luokitella hyönteisten tavoin ja että miljoonien tai kymmenien miljoonien kansanryhmät voitaisiin varmuudella luetteloida ’hyviksi’ ja ’pahoiksi’.”
Tälle luulolle ei näytä olevan omaa sanaa englannissa – ei ilmeisesti suomenkaan kielessä. Orwell käyttää paremman termin puutteessa sanaa nationalismi.
Nationalismia on se, että paitsi kansoista, myös epämääräisistä yksiköistä, kuten katolilaisista tai proletariaatista, on piintynyt tapa puhua yksikössä ja käyttää siitä pronominia ’hän’.
Esimerkiksi saksalaisesta puhutaan yksilönä, joka on kavala, kaikista espanjalaisista, että nämä ovat ylimyksiä ja englantilaisista, että nämä ovat teeskentelijöitä – siis tehdään täysin perusteettomia yleistyksiä.
Kaikki, mitkä ovat sanaa ihmisryhmää ovat tietynlaisia. Antisemiittisessä puheessa juutalaista siis puhutaan yksikössä, johon kiitetään perustelematon yleistys.
On ymmärrettävä, että paitsi aivan kapeimmassakin merkityksessä nationalismi ei ole patriotismia eli isänmaallisuutta, kiintymystä johonkin paikkaan tai elämäntapaan – myös että nationalismia on paitsi natsismi tai kansalliskiihko, myös kommunismi, poliittinen katolilaisuus, sionismi, antisemitismi, trotskilaisuus ja fasismi Orwellin antamien esimerkkien mukaisesti.
Orwellin mukaan nationalismi kattaa myös uskollisuuden vieraalle maalle, vieraalle hallitukselle tai kohteelle, jota ei ole edes olemassa; nationalismi on laajempi termi kuin arkikäytössä tai siinä käytössä, missä se tavallisesti on.
Se, että minkä hyvänsä ihmisryhmän osalta sanotaan täydellä varmuudella, että sen jokainen edustaja on selvästi hyvä tai paha, on ilmaus nationalismista paremmin asiaa kuvaavan termin puuttuessa. Toissijainen antisemitismi, jollaista Englannin nationalismi oli 1940-luvun lopulla, on tätä nationalismia.
Orwell keskusteli siitä esseissään, joita ovat nationalismista (kokoelmassa Ammuin norsun ja muita esseitä) ja essee Antisemitismi Britanniassa (Antisemitismin kirous, kolme kriittistä esseetä Sartrelta, Orwellilta ja István Bibólta, kso lähteet).
PerusSuomalaiset ja yhdenvertaisuustiedonanto
Nykyinen hallitus on tällä hetkellä kitkemällä toissijaista antisemitismiä Suomesta mahdollisesti kovallakin kädellä. Kaalimaan vartija-kettuina hallituksessa ovat siihen kuuluvat perussuomalaiset ministerit.
Lähdettäessä kitkemään antisemitismiä Orwellin mukaan ollaan kitkemässä tunnetta, jonka paljastamista sivistynyt ihminen häpeää tunnustaa muille ja jota haluaa peitellä parhaansa mukaan.
Orwell tähdentää, että parasta todistusaineisto, minkä älyköllä voi olla antisemitismistä, on hänen omat käsityksensä, tavallisesti harhakäsityksensä juutalaisista eivätkä hänen havaitsemansa muiden käsitykset juutalaisista.
Antisemitismin ongelma ei liity ensisijaisesti, ei ensisijaisenkaan antisemitismin, juutalaisiin virheineen, paheineen tai hyveineen, vaan antisemiittiin itseensä. Se antisemiitti, jonka parhaiten tunnemme, olemme tietenkin me itse siinä märin kuin meillä on harhakäsityksiä juutalaisista tai jopa mielikuvituksellisia sellaisia heistä.
Jean-Paul Sartre korosti ranskalaisen antisemitismin arvostelussaan (joka on yhtenä edellä mainitsemassani kolmesta esseestä Antisemitismin kirouksessa) – antisemiitin ”manikealaisuutta” – ajatusta, että hyvä toteutuu ilman vaivannäköä, ellei paha tulisi maailmaan juutalaisten hahmossa.
Antisemiitin on vastustettava pahana juutalaista, joka kattaa kaikki juutalaiset, jotta hän ei hylkäisi hyvää, jonka toteutumisen esteenä ovat juuri ja ainoastaan juutalaiset antisemiitin harhaisen käsityksen mukaan.
Tämä on Jean-Paul Sartren eksistentialistisen filosofian mukaan antisemiitin situaatio, hänen tapansa olla yksilönä maailmassa tähän heitettynä. Antisemiitti löytää koko olemassaolon perustan juutalaisten ja juutalaisuuden eri lajien vastustuksesta.
On mielenkiintoista, että perussuomalaiset poliitikot, jotka nyt hallitukseen päästyään ovat taipuneet pääministeri Petteri Orvon heille myymään rasismin vastaisuuteen, ovat Suomen poliitikoista olleet edellä kuvatun kaltaisia ”manikealaisia” koskien muukalaisia, siis maahanmuuttajia. Nämä ovat PerusSuomalaisille yksilöinä ja puolueena niitä, joiden vastustaminen on perussuomalaisten oman ja myös muille suomalaisille tavan takaa tyrkyttämän identiteetin eli omakuvan ja olemisen eksistentiaalinen perusta.
PerusSuomalaiset ovat olleet häpeileviä fasisteja, jotka aivan kuin antisemiititkin ovat häpeillen oma itsensä, koska näiden tavoin perussuomalainenkin haluaa kieltää olevansa fasisti, mutta saattaa lusötä siihen, etteivät fasistit ole olleet täysin väärässä, kuten ehdottaessaan jyrkkiä menetelmiä päästä eroon muukalaisista keskuudessaan.
Antisemiittikin sanoo, ettei hän ole antisemiitti, mutta muuten vain vihaa juutalaista, joka on hänen harhaisen käsityksensä mukaan sellainen, joka ansaitsee tulla vihatuksi.
Perussuomalaiset, jotka ovat tunnetusti olleet avoimen rasistisia lähes kaikkia kohtaan, joiden esivanhempien he ovat kuvitelleet tulleen maahamme omien esivanhempiensa jo asuessa täällä esihistoriallisena aikana. Maahanmuuttan vastustaminen on hänen omakuvansa säilymisen tae.
Rasismin vastaisen kampanjan avulla perussuomalaiset saattavat yrittää peittää rasistiset jälkensä ja alkaa viljellä toissijaista rasismia. Tämä on ”toissijaista” merkityksessä, jota olen kuvannut antisemitismiin liittyvänä ilmiönä.
Maahanmuuttajan hahmo on sellainen, jossa perussuomalaiset näkevät sen pahan, jonka olemassaolo estää heidän mielestään hyvän automaattisen toteutumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Juutalaisen he nähnevät vain israelilaisena – eivät ainakaan aitona suomalaisena – josta on heille korkeintaan se etu, että juutalainen on Lähi-idässä vastavoima vieläkin pahemmalle muslimille tai arabille. Näitä on vastustettava, jotta oma mieli ei järky.
Sartren ajatuksen näkökulmasta hallituksen perussuomalainen on sellainen, joka sijoittaa pahuuden kaikkiin, jotka tai joiden esivanhemmat monissa sukupolvissa ovat maahanmuuttajia. Orwellin ajatuksen mukaan perussuomalainen on nationalisti, joka kääntää huomion toisten pahuuteen unohtaen omat taipumuksensa pahuuteen.
Perussuomalaiset ovat pahin este Petteri Orvon kenties hyväntahtoisenkin rasismin vastaisen kampanjan toteutumiselle. Tämä edellyttää ennen muuta sitä, että sen toteuttajat aloittavat omasta itsestään toisten sijasta. Heidän omat asenteensa ovat paras todistusaineisto rasismista tai antisemitismistä, joka heillä voi olla.
Tuon todistusaineiston puoleen kääntyminen auttaisi heidät tunnistamaan sen, mikä on rasismin tai antisemitismin rationaalistamista. Tämä auttaisi heitä kurkistamaan taustalla oleviin tunteisiinsa. Antisemitismillä ja rasismilla on irrationaalinen pohja ihmisissä.
Orwell sanoo nationalistiksi henkilöä, joka (lainaus Nationalismista- esseestä)
”ajattelee yksinomaan tai pääasiassa vain kilpailevan arvovallan ehdoin. Hän voi olla negatiivinen tai positiivinen nationalisti – toisin sanoen hän voi käyttää henkistä tarmoaan mahtailuun tai toisten irvistelyyn – mutta joka tapauksessa hänen ajatuksensa kääntyvät aina voittoihin, tappioihin, riemuvoittoihin tai nöyryytyksiin. Hän näkee historian, varsinkin uusimman ajan historian, suurten voimaryhmittymien loputtomana nousuna ja laskuna, ja jokainen uusi tapahtuma vaikuttaa hänestä todisteena, että hänen oma puolensa on nousussa ja jokin vihattu kilpailija alamäessä.”
Nationalismi ei ole automaattista vahvemman puolen valitsemista, vaan nationalisti valitsee ensin puolensa ja sitten vakuuttuu siitä, että valittu puoli on vahvin. Näin Orwell kuvailee nationalistia, jonka alalaji antisemiittikin on.
Holokaustin vähättely toissijaisena antisemitisminä – Viktor Òrbanin tapaan!
Sekundäärisessä antisemitismissä ei- juutalaisten kärsimysten samanveroisuuden huomioimisessa saatetaan mennä niinkin pitkälle, että jopa tavallisten saksalaisten kärsimykset – myös näiden liittolaisten, unkarilaisten, romanialaisten ja slovakkien ynnä muiden – ja hännän huippuna suomalaistenkin tuli ottaa huomioon.
Ei pitänyt keskittyä vain juutalaisten kärsimyksiin, niin valitettavia kuin ne olivatkin.
Tätä toissijaista antisemitismiä on kannattanut mm. Viktor Òrban, Unkaria vielä johtava suuri kommunismin vastustaja. Toissijaiselle antisemitismille – Victor Òrbanin tyyliselle – on ominaista se, ettei myönnetä unkarilaisten omaa antisemitismiä eikä osuutta natsien ”lopulliseen ratkaisuun”. Siihen myös kuuluu nähdä juutalaisten kärsimykset verrannollisiksi kärsimyksiin, jotka aiheutuivat kaikille Unkarin asukkaille, myös etnisille unkarilaisille, vuosien 1941— 1944 nuoliristiläisdiktatuurin ja natsien miehityksen alaisina.
Sitä edeltänyt unkarilaisten antisemitismi halutaan unohtaa ja tehdä kaikkensa juutalaisen György Sorosin kosmopoliittisuuden vastustamiseksi samalla, kun pidetään suhteita yllä Israeliin. Soros nähdään juutalaisena ja pahuuden edustajana siten kuin antisemiitit ovat nähneet juutalaisen.
Unkarilaisen antisemitismin koko kuvan paljasti István Bibó – Suomessa lähes kokonaan unohduksiin vaipunut ajattelija ja poliitikko. Tämä sodanjälkeisen Unkarin merkittävin poliittinen ajattelija – vapauden, veljeyden ja tasa-arvon ystävä – toimi julkisesti heti sodan jälkeen ja Unkarin 1956 kansannousun aikaan palattuaan jälleen oltuaan kommunistihallinnon epäsuosiossa.
Bibòn perinnön Victor Òrban hylkäsi alusta alkaen noustuaan Unkarissa kommunistihallinnon vastustajien johtajaksi ja diktatuurinsa arkkitehdiksi. Bibòn unelma yhteiskunnasta inhimillisten suhteiden verkostona kariutui kommunistien yksinvallan myötä, mutta hänen maanalaisia kirjoituksiaan salakuljetettiin länteen.
István Bibó jakoi paljolti saman näkemyksen kuin George Orwellkin: demokraattisen sosialismin sisältönä on ajatus yhteiskunnasta, joka perustuu inhimillisiin, säällisiin suhteisiin. (vrt. Tuomas Laine-Frigren, s. 132, sisältyy István Bibón esseen esittelyyn).
Ennen Òrbanin pyrkimystä unohtaa unkarilaisten osuus holokaustissa kommunisteilla oli sama pyrkimys. Tätä vastaan, kuten myös ”vaabien” eli unkarinsaksalaisten karkotuksia vastaan, Bibò toimi ollessaan vielä sen koalitiohallituksen palveluksessa, missä kommunistit saivat yliotteen.
Antisemitismi ja nationalismi – näiden suhde George Orwellin käsityksen mukaan
Orwellin huomio siitä, että antisemitismi tai rasismi on hänen nationalismiksi nimeämäänsä asenteen laji, jossa keskeistä on tunneperäisyys ja tarve yrittää peittää se rationalisoinnein, jotka ovat hyvin läpinäkyviä ja joiden taakse pelätään mennä.
Kuten todettiin alkupuolella blogia, Orwell kuvaa antisemitismiä kyvyksi uskoa epätosia tarinoita, mistä konkreettisena esimerkkinä oli vuoden 1942 Lontoon onnettomuus; siinä yli sata ihmistä rusentui kuoliaaksi, kun räjähtäneen pommin pelästyttämä joukko pakeni maanalaisen suuaukiolle.
Lontooseen levisi huhu, että juutalaiset olivat vastuussa tapahtuneesta. Kun ihmiset uskovat tällaiseen, heidän kanssaan on syytä kiistellä. Hyödyllistä on kysyä, miksi tässä asiassa ihmiset uskovat hölynpölyä, vaikka ovat muissa asioissa järjissään.
Antisemitismiin kuuluu se, että ihmiset näkevät paljon vaivaa osoittaakseen, etteivät he ole antisemiittejä. He ovat haluttomia myöntämään osallisuutensa laajalle levinneeseen antisemitismiin.
Avointa antisemitismiä, kuten muutakin rasismia, pidetään koulutettujen piirissä anteeksiantamattomana, minkä vuoksi se pyritään peittämään niin hyvin kuin mahdollista. Voidaan tietenkin kysyä, mitkä ovat ne toimenpiteet, joilla hallitus saa sivistyneet ihmiset lakkaamaan peittelemästä antisemitismiään ja tarkkailemaan omaa mieltään vapautuakseen ennakkoluuloista, joihin on tunneperäisesti sitouduttu. Hallituksen pitäisi aloittaa hankkeensa perussuomslaisten ministerien ja aktiivien mielistä, jos otetaan vaari Orwellin analyysistä. Hanke on selvästi itsetutkelullinen. Holokaustin kiistämisen kriminalosoiva lainsäädäntö ei ole toimiva keino kitkeä holokaistin vähättelyä.
Orwell pitää turvalliselta oletukselta sitä, että löysästi nationalismiksi kutsuttu sairaus on lähes yleismaailmallinen ilmiö. Lainaan seuraavaksi George Orwellin esseetä Antisemitismi Britanniassa.
”Antisemitismi on vain yksi nationalismin ilmenemismuoto, eivätkä kaikki haluaisi saada sairautta tässä erityisessä muodossa. Esimerkiksi juutalainen ei haluaisi olla antisemiitti, ja kuitenkin mielestäni monet sionistit näyttävät olevan pelkkiä päälaellaan seisovia antisemiittejä, samoin kuin monilla intiaaneilla ja mustilla on normaaleja rotuennakkoluuloja nurinkurisessa muodossa. ”
”…olemme enemmän tai vähemmän sen hulluuden vallassa, että kokonaiset rodut tai kansat ovat mystisesti hyviä tai pahoja…”
Orwell sanoo uhmakkaasti haastavansa älyköt katsomaan tarkasti ja rehellisesti omaan mieleensä ilman minkäänlaisia kansallismielisen lojaalisuuden ja vihan ilmauksia. Huolimatta älykön käymästä tunteellisesta kamppailusta näihin seikkoihin liittyen itsensä kanssa hän voi silti nähdä ne kiihkottomasti sellaisenaan, jolloin oivallus antaa hänelle älykön aseman silmissämme.
Lähtökohtana olkoon ei kysymys, miksi tuo irrationaalinen uskomus vetoaa toisiin ihmisiin, paitsi minuun, vaan kysymys, miksi antisemitismi vetoaa minuun. Mikä siinä on minun todeksi tuntemaani. Kysyttäessä tätä itseltään kysyjä huomaa oman rationaalistamisensa ja voi löytää senkin, mikä sen takana on. Antisemitismiä tulee tutkia nimenomaan niiden, jotka eivät ole immuuneja sen kaltaisille mielialoille.
Hitlerin katoaminen politiikan näyttämöltä avasi mahdollisuuden selvittää juurta jaksain sen, mitä antisemitismi on ja vyöryttämällä esiin kaikki, mikä voidaan löytää, antisemitismiä tukevat oikeutukset omasta tai kenen hyvänsä mielestä. Parannus antisemitismistä edellyttää Orwellin mukaan sitä, että ensin parannutaan laajemmasta nationalismista, jonka osa antisemitismi on.
Natsien toteuttamana holokausti kaikkine kauheuksineen sai sodanjälkeisen ilmapiirin sellaiseksi, ettei antisemitismiin taipuvaisten ollut enää mahdollista tai järkevää esiintyä avoimesti antisemiitteinä, vaan tuoda näkemyksensä esiin verhotumpana.
Kampanjallaan rasismia vastaan Suomen nykyinen hallitus kiillottaa kilpeään ja luopuu selväsanaisesti siitä Victor Òrbanin kanssa jakamastaan näkemyksestä, ettei hokokaustin uhreina juutalaisten kärsimystä ole pitäminen niin suurena, ettei se ole vertailukelpoinen kaikelle muulle kärsimykselle, jota koettiin toisen maailmansodan kurimuksessa. Enää ei tule kysymykseen pitää holokaustin uhrien kärsimyksiä vertailukelpoisena holokaustin kokemuksesta paitsi jääneiden kärsimykselle.
Toissijainen antisemitismi ilmenee erityisesti sellaisten ihmisten käsityksissä, joiden kontaktit juutalaisiin ovat vähäiset tai puuttuvat täysin. Näissä antisemiitin käsityksissä yhdistyvät keskisikaan ulottuva uskonnollisperäinen antijudanismi ja myöhempi ”biologinen” ja muu antisemitismi.
Antisemitismiä on siten myös käsitys ja väitteet siitä, etteivät juutalaisten kärsimykset eronneet millään merkittävällä tavalla muiden väestöryhmien kärsimyksistä, siis sellaisten, kuten saksalaisten, unkarilaisten, venäläisten jne. Tätä toissijaista antisemitismiä on myös se käsitys, ettei suomalaisten omia kärsimyksiä pitäisi myöskään unohtaa, kun muistellaan holokaustin suomalaisia uhreja.
Tällaiseen toissijaiseen antisemitismiin myös kuuluu se, ettei nähdä muiden ei-juutalaisten kuin natsien osuutta ja vastuuta jälkimmäisten juutalaisiin kohdistuneessa kansanmurhassa. Todetun mukaista juutalaisten kärsimysten vähättelyä Suomen hallituksen mukaan ei tulisi valtion eikä suomalaisten katsoa hyvällä, missä vähättelyä missäkin muodossa esiintyy.
Pääministeri Orvon johdolla nykyinen hallituksemme on luvannut toissijaiseen antisemitismiin ottaa jyrkän kannan, minkä pohjalta hän on pyrkinyt kitkemään sen Siomesta tinkimättä tarvittavasta lainsäädännöstä.
Jää nähtäväksi, tarkoittaako Orvon filosemitismi myös holokaustin kiistämisen tai vähättelyn selvempää kriminalisointia. On syytä muistaa, millaiseksi olemme todenneet tässä antisemitismin. Kun kyseessä on asia, joka sisältyy kunkin omaan mieleemme, on syytä kysyä, voidaanko se kitkeä tiukentamalla rikoslakia asian osalta. Tätä voidaan järkevästi epäillä.
Muu suomalainen rasismi ei ole toissijaista, vaan ensisijaista, koska lievimpine tai vakavimpine piirteineen se koskee maassa asuvia maahanmuuttajiin, joita voidaan joutua myös jokapäiväisesti kohtaamaan. Kysymys ei ole pelkistä opituista piintyneistä ennakkoluuloista, joita esitetään ihmisistä, joita ei ole ehkä kertaakaan kohdattu missään.
Maahanmuuttajien suhteensa perussuomalaiset joutuvat teeskentelemään. Rasisteina säilyen perussuomalaiset ovat ehkä olevinaan sen vastustajia ja naamioituvat ei-rasisteiksi.
Lähdeteokset:
Antisemitismin kirous: kolme kriittistä esseetä (suomentaneet ja toimittaneet Anssi Halmesvirta ja Tuomas Laine-Frigren): Jean-Paul Sartre, George Orwell ja István Bibó. Gaudeamus.
George Orwell: Nationalismista esseekokoelmassa: Kun ammuin norsun ja muita esseitä. WSOY. (Käännös Jukka Kemppinen).
Mitään erillisiä lakeja ei tarvita kieltämään maailmanhistorian vääryyksien kieltämistä. Jos joku haluaa kävellä hakaristipaita päällä kadulla , ei sitä tarvitse millään lailla kieltää.
Ilmoita asiaton viesti
Holokaustin kiistämisen kieltävä lainsäädäntö ei pure sellaiseen antisemitismiin, toissijaiseen antisemitismiin, josta kirjoitan blogissani. Jos hallitus valmistelee holokaustin kieltävän lain, niin tämä ei pure antisemitismiin, joka on juurtunut ihmisten tunteisiin ja voidaan haluttaessa peittää. Miten se osoitetaan?
Hallitus ei ole kertonut, miten ihmiset parannetaan tunneperäisestä taipumuksesta uskoa juutalaisista epätotuuksia, joita ei voida perustella.
Ilmoita asiaton viesti
Natsitunnuksien kieltämisestä ei ole mitään hyötyä, koska antisemiitin tuntemukset jäävät piiloon. Ihmiset pitäisi parantaa taipumuksestaan uskoa juutalaisista järjenvastaisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Olipas pitkä ja aatekeskeinen avaus ja PS-puolueenkin mollaamista lähes puolet.
No, sainhan tuon luetuksi; persuista en nyt perusta, kun en muistakaan puolueista mutta vain yhden aatesuuntauksen pitkä, perusteellinen ja puolueellinen (aatepuolueellinen) puolustaminen, vastustaminen … ?
Tietysti, jokainen ajattelee tavallaan, minäkin, joten … olkoon.
Ilmoita asiaton viesti
”Tietysti, jokainen ajattelee tavallaan, minäkin, joten … olkoon.”
Eipä noista persuista juuri mitään hyvää tule mieleen ja paljon olisi pahaa sanottavana, mutta kaikki mitä persuista kirjoitetaan, hyvää tai pahaa, kasvattaa persujen suosiota, siis myös tämä kirjoitus.
En kuitenkaan neuvo olemaan kirjoittamatta persuista pahaa, en itsekään rajoita sitä mitä sanon sen perusteella että se auttaa tai haittaa joitain puoluetta.
Vastuun siitä miten ihmiset äänestävät kantavat äänestäjät itse, enkä minä, enkä minäkään siis halua sen perusteella rajoittaa omia sanomisiani.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Perussuomalaiset on identiteettipoliittinen liike tyypillisimmillään omaa erityistä lajiaan (eikä puolue kuin toissijaisesti), mikä näkyy siitä, että kaikki kritiikki, asiallinenkin, valuu kuin vesi hanhen selästä. Kaikki nähdään vain moitteeksi ja parjaukseksi ja lisää oman ryhmän koheesiota.
Ilmoita asiaton viesti
Olipa mainiosti sanottu. Tottakai minäkin tuon olen ymmärtänyt, jollain tavalla aina, mutta niin että ajatus on koko ajan vahvistunut.
Nyt sinä sitten osasit pukea sen ajatuksen yksinkertaisella tavalla sanoiksi. Kiitos siitä.
Ilmoita asiaton viesti
Antisemitismillä on pitkä historia, ennen ajanlaskun alkua edeltävään aikaan asti ulottuva ja holokaustiin huipentuva. Holokaustin muisto tulisi pitää elävänä, jotta historia ei toistuisi. Juuri muistojen elävyys on seikka, joka estää historian toistumisen uudessa tilanteessa, jossa taloudelliset, kulttuuriset ja poliittiset olosuhteet ovat samankaltaiset kuin silloin, kun tapahtuman edellinen kerta oli.
Holokaustin juuret olivat kauimpana historiassa siinä, että kristinuskon piirissä haluttiin erottua juutalaisten Abrahamin yms. ja Mooseksen uskosta, joka oli niin samankaltaista, että tarve erottumiseen oli suuri. Tähän vanhimpaan kerrostumaan tuli lisää uusia nykyaikaan tultaessa. Natsit toivat omat romantiikan ja darvinismin sisältämän kerrostumansa vanhojen päälle. Suotuisissa olosuhteissa, missä on unohdettu holokausti, vanhat juutalaisvastaiset ennakkoluulot ja epätotuudet voisivat taas johtaa natsien holokaustia muistuttaviin seurauksiin.
Sen vuoksi hallituksen, myös perussuomaisten, tulisi pohtia keinoja pitää muistot elävinä, jotta mitään hokokaustin tapaista ei enää tulevaisuudessa olisi ainakaan sen vuoksi, että holokausti yksityiskohtineen on unohdettu.
Perussuomalaiset eivät näytä ymmärtäneen, että ilmiönä antisemitismi on sellainen, että sen tarkastelussa ihmisen on lähdettävä itsestään, omasta mielestään. Onko tästä muistuttaminen arvostelua? Ehkäpä on.
Ilmoita asiaton viesti
> Ihmiset pitäisi parantaa taipumuksestaan uskoa juutalaisista järjenvastaisuuksia.
Kuluuko tuolle listalle myös uskomus siitä, että juutalaiset suorittavat parhaillaan Gazassa kansanmurhaa tai etnistä puhdistusta?
Ilmoita asiaton viesti
Järjettömiä uskomuksia ovat tyypillisesti sellaiset, kuten että juutalaisuskoset tarvitsivat rituaaleihinsa vastasyntyneiden lasten verta tai että maailmanlaajuisessa salaliitossa juutalaiset rikkaimmista köyhimpiin edistivät kommunismia tai hallitsivat salaisesti koko maailmaa jne. Epäilys, ilmeisesti jopa perusteltu, Israelin poliittisen johdon ja armeijan Gazassa harjoittamasta kansanmurhasta, joka on tutkinnan alla, ei kuulu mainittujen uskomusten sarjaan, ellei tahdota sanoa, että kaikki maailman juutalaiset ovat vastuussa oletettavasti Gazassa tapahtuvasta kansanmurhasta.
Juuri se – kuten Orwell kuvaa – puhutaan juutalaisista yksikössä, milloin ”juutalainen” tarkoittaa kaikkia juutalaisia kollektiivisesti (eikä vain israelilaisia) ja katsotaan, että jokainen juutalainen on ellei läpensä paha, ainakin epäiltävissä, ettei hän voi olla hyvä, on antisemitismiä, jota tavallisesti halutaan peitellä muilta tai itseltä keksimällä verukkeita juutalaisten ilmeisen kollektiivisen pahuuden puolesta. Asenteeseen kuuluu keskittyminen pahana pidetyn vastustamiseen, ei hyvän puolustamiseen.
Faktat, joihin antusemiitti vetoaa, voivat olla oikeita, mutta niiden sanomiseen liittyvä motiivi antisemiittinen.
Israelin terrorin tuomitsijoiden joukossa voi olla antisemiittejä, jotka pyrkivät oman asenteensa peittämiseen faktoilla Israelin julmuuksista, tai Israelin puolustajissa niitä, jotka ovat antisemiittejä, mutta peittävät tämän sen vuoksi, että he suhtautuvat rasistisesti arabeihin tai muslimeihin. Nämä ovat heille suurempi paha kuin juutalaiset.
Ilmoita asiaton viesti
Kai sekin on järjenvastaista, jos väittää, että jokin osa juutlalaisista juo verta. Samoin se riittää, jos väittää, että osa juutalaisista, eli Israelin juutalaiset suorittavat kansanmurhaa Gazassa, vaikka tuollaista suunnitemaa ei tosiasiassa ole olemassa. (Ei siis tarvitse väittää, että kaikki juutalaiset olisivat vastuussa.)
Ero kansanmurhan ja suurehkon sotaoperaatiossa kuolleiden määrän välillä tulee siitä, uskooko puhuja, että juutalaiset suunnittelevat mielessään, miten kaikki palestiinalaiset saataisiin tapettua, vs. toteavat vain, että se on sotilasoperaatioiden ominaisuus, että niissä tapaa kuolla myös siviileitä. Jos siis uskoo ”salaliittoon” kansanmurhasta, vaikka salaliittoa ei ole, puhutaan kai järjenvastaisuudesta, ja jonkin tasoisesta antisemitismistä, tai ainakin juutalaisiin kohdistuvista vääristyneistä mielipiteistä. Voi hyvin olla, että monessa tapauksessa: ”niiden sanomiseen liittyvä motiivi antisemiittinen”.
> Israelin terrorin tuomitsijoiden joukossa voi olla antisemiittejä …
Varmaankin sekä että. Osa voi olla liikkeellä ajattelematta lainkaan juutalaisuutta. Jos puhutaan järjettömistä tai vailla todisteita olevista uskomuksista, kuten halusta suorittaa kansanmurha, tai juoda verta, sekä juutalaisvastaiset että muut (”etnisesti neutraalit”) voivat syyllistyä tähän.
Se että jotkin yksilöt ovat joskus käyttäneet joitain ilmaisuja, jotka voisi tulkita jonkinlaiseksi kiinnostukseksi kansanmurhaa kohtaan, eivät ole riittäviä todisteita kansanmurhasta. Yksittäisten ihmisten yksittäiset sanat tai ajatukset eivät vielä tarkoita, että koko operaatio olisi tuollaisten ajatusten tai sanojen mukainen.
Joka tapauksessa ajattelen niin, että jatkuva kansanmurhaan ja etniseen puhdistukseen viittaaminen on selvästi pahantahtoista puhetta (tarkoituksena esittää toimet negatiivisessa valossa), jota ei olisi syytä viljellä ilman mitään uskottavia todisteita siitä, että asiat olisivat noin. Korkeasta kuolleiden luvusta puhuminen olisi neutraali tapa puhua.
Kai voi sanoa, että nuo kansanmurhaväitteet ovat tällä hetkellä maailmassa yleisin juutalaisia syyllistävä (tarkoituksella tai uskomusten sivutuote) väite. Verestä ei puhu juuri kukaan, ja muutkin teemat taitavat olla aika vähäisiä.
Ilmoita asiaton viesti
”Kai sekin on järjenvastaista, jos väittää, että jokin osa juutalaisista juo verta. Samoin se riittää, jos väittää, että osa juutalaisista, eli Israelin juutalaiset suorittavat kansanmurhaa Gazassa, vaikka tuollaista suunnitemaa ei tosiasiassa ole olemassa. (Ei siis tarvitse väittää, että kaikki juutalaiset olisivat vastuussa.)”
Kuten Ruben Stiller on useasti todennut, juutalaiset nähdään liian homogeenisena ryhmänä, esimerkiksi ottamatta huomioon ryhmän sisäiset uskonnolliset ja poliittiset jaot. Uskonnollinen juutalaisuus on erilaisista ortodoksi- ja reformistiryhmistä koostuvaa ja poliittinen vaihdella sionismista antisionismiin. Israel on sionistijuutalaisten ja erään tyyppisten ortodoksien valtio (ultraortodoksit tukevat Irania Israelia vastaan). Antisionistisia juutalaisia ovat olleet äsken mainitut ultraortodoksit ja aiemmin Bund-sosialistit nykyisine seuraajineen, joilla ei ollut eikä ole ymmärrystä Israel-utopismille. Yleinen tietoisuus on antisemiittistä homogeeniusolettaman vuoksi. Antisemiittejä ovat kaikki, jotka nojaavat stereotyyppiseen juutalaiskuvaan.
Veriuhrikuvitelmat tiedämme virheellisiksi, mutta Israelin mahdolliseen kansanmurhiin syyllistyminen riippuu rikosnimikkeen kriteeristä ja niiden täyttymisestä. Tämä on harkinnassa vielä, koska juttu on kesken. Länsi ja NL ovat aikanaan sopineet siitä, mitä kansanmurhalla tarkoitetaan, ja sillä mennään.
”Ero kansanmurhan ja suurehkon sotaoperaatiossa kuolleiden määrän välillä tulee siitä, uskooko puhuja, että juutalaiset suunnittelevat mielessään, miten kaikki palestiinalaiset saataisiin tapettua, vs. toteavat vain, että se on sotilasoperaatioiden ominaisuus, että niissä tapaa kuolla myös siviileitä.”
Kansanmurhan kriteerit olisi voitu sopia toisinkin, kun NL:n kanssa tehtiin edellyttäen harkittua suunnitelmaa kansantuhonta (mallina natsien kansantuho). NL:n stalinismin osalta tämä ei ollut selvää, mikä ”vapautti” stalinistit. Israelin Gazan rikosten tuomitseminen ainakin ihmiskunnanvastaisina on antisemitismiä, jos nojataan stereotypioihin juutalaisista.
”Jos siis uskoo ”salaliittoon” kansanmurhasta, vaikka salaliittoa ei ole, puhutaan kai järjenvastaisuudesta, ja jonkin tasoisesta antisemitismistä, tai ainakin juutalaisiin kohdistuvista vääristyneistä mielipiteistä. Voi hyvin olla, että monessa tapauksessa: ”niiden sanomiseen liittyvä motiivi antisemiittinen”.
Salaliitto-uskomukset eivät ole järjettömiä, jollei uskota niiden maailmanlaajuisuuteen tai väitetä kapitalistien ja kommunistien olevan mukana niissä tai jollei väitetä juutalaisten omaavan yliluonnollisia ominaisuuksia, joilla he pystyvät hallitsemaan maailmaa. Milloin väitteet salaliitosta edellyttävät sitoutumista irrationalismiin, kysymyksessä on antisemitismi. Israelista tiedämme, mihin sen voimat riittävät. Antisemitismiä on pitää Israelin ulkopuolisia juutalaisia sen johdon liittolaisina sodankäynnin ylilyönneistä.
> Israelin terrorin tuomitsijoiden joukossa voi olla antisemiittejä …
”Varmaankin sekä että. Osa voi olla liikkeellä ajattelematta lainkaan juutalaisuutta. Jos puhutaan järjettömistä tai vailla todisteita olevista uskomuksista, kuten halusta suorittaa kansanmurha, tai juoda verta, sekä juutalaisvastaiset että muut (”etnisesti neutraalit”) voivat syyllistyä tähän.”
Antisemitismillä tarkoitan kristittyjen vanhaa ja myöhemmin muihin länsimaalaisiin ulottunutta taipumusta pitää juutalaisia syntipukkeina ja kaiken pahuuden lähteenä olevana homogeenisenä ryhmänä. Heihin voidaan heijastaa kaikki pelkomme ja purkaa viha, jolle ei löydy järkevää kohdetta.
”Se että jotkin yksilöt ovat joskus käyttäneet joitain ilmaisuja, jotka voisi tulkita jonkinlaiseksi kiinnostukseksi kansanmurhaa kohtaan, eivät ole riittäviä todisteita kansanmurhasta. Yksittäisten ihmisten yksittäiset sanat tai ajatukset eivät vielä tarkoita, että koko operaatio olisi tuollaisten ajatusten tai sanojen mukainen.”
Tällaista en ole väittänyt. Operaation luonne pyrittäneen paljastamaan osana sen selvityttämisessä, millaisia rikoksia on tehty.
”Joka tapauksessa ajattelen niin, että jatkuva kansanmurhaan ja etniseen puhdistukseen viittaaminen on selvästi pahantahtoista puhetta (tarkoituksena esittää toimet negatiivisessa valossa), jota ei olisi syytä viljellä ilman mitään uskottavia todisteita siitä, että asiat olisivat noin. Korkeasta kuolleiden luvusta puhuminen olisi neutraali tapa puhua.”
Israelin intressin mukaista on väittää olevan antisemitismiä epäillä juutalaisia sota- ja ihmisyydenvastaisista rikoksista, mikä ei ole antisemitismiä, ellei viljellä stereotypioita juutalaisista homogeenisesti pahantahtoisena ryhmänä.
”Kai voi sanoa, että nuo kansanmurhaväitteet ovat tällä hetkellä maailmassa yleisin juutalaisia syyllistävä (tarkoituksella tai uskomusten sivutuote) väite. Verestä ei puhu juuri kukaan, ja muutkin teemat taitavat olla aika vähäisiä.”
Tuskin kansanmurhaväitteet syyllistävät esimerkiksi niitä antisionistisia juutalaisultraortodokseja, jotka ovat olleet Iranin kanssa tuomitsemassa Israelin paitsi politiikan, myös koki Israelin valtion olemassaolon. Väitteiden esittäjien on syytä muistaa, että juutalaisissa on heitäkin jyrkempiä antisionisteja.
Orwellin ohje siihen, että on lähdettävä omasta mielestä ja kritiikistä sen sisältämiin stereotypioihin juutalaisista, on avain antisemitismin hylkäämiseen. Juutalaisuskoon kuuluu ajatus messiaasta, jonka johdolla palataan Israeliin. Omin päin palaaminen on kielletty. On otettava huomioon, että suonismi on harhaoppi ultraortodoksien näkökannalta. Juutalainen on juutalainen riippumatta, mitä hän ajattelee Israelista nykyisenä valtiona tak onko hän sionisti tai antisionisti.
Ilmoita asiaton viesti
> Veriuhrikuvitelmat tiedämme virheellisiksi, mutta Israelin mahdolliseen kansanmurhiin syyllistyminen riippuu rikosnimikkeen kriteeristä ja niiden täyttymisestä.
Kansanmurhan käsite on aika hyvin määritelty. Voi aika perustellusti väittää, että siitä ei ole mitään näyttöä, että Gazassa olisi menossa kansanmurha, eli tarkoituksellinen koko kansan tai sen osan tappaminen siksi, että halutaan tappaa (ei siis vain sodan sivutuotteena, vaan suunnitelmallisena joukkomurhana). Aika arvovaltaisetkin lähteet ovat vahvistaneet sen, että Gazan operaatiossa Israel on päinvastoin nähnyt poikkeuksellisen paljon vaivaa minimoidakseen siviiliuhrien määrän, ja että siviiliuhrien määrän myös oletetaan olevan suhteellisen vähäinen verrattuna muihin kaupunkisotiin. Väitteet kansanmurhasta näyttävät siis perusteettomilta kahdestakin syystä.
Myös kansanmurhaväite on siis tässä mielessä virheellinen. Mitään merkittäviä todisteita kansanmurha-ajatuksen tueksi ei ole esitetty. Väitetyt luvut kuolleiden määrästä eivät ole tuollainen todiste. Noiden väitteiden esittämisessä on kai kyse joko antisemitismistä, tai muusta Israel-vastaisuudesta (ehkä myös ”palestiinalaispatriotismista”).
> Salaliitto-uskomukset eivät ole järjettömiä, jollei uskota niiden maailmanlaajuisuuteen tai väitetä kapitalistien ja kommunistien olevan mukana niissä tai jollei väitetä juutalaisten omaavan yliluonnollisia ominaisuuksia, joilla he pystyvät hallitsemaan maailmaa.
Voi ehkä sanoa, että usko sellaiseen salaliittoon, jota ei todellisuudessa ole olemassa, ei ole ”järjetön”, vaan ainoastaan ”virheellinen”.
> Milloin väitteet salaliitosta edellyttävät sitoutumista irrationalismiin, kysymyksessä on antisemitismi.
Totean vain, että näen antisemitismin yksinkertaisesti jonkinlaisena ”juutalaisvihana”/”juutalaisvastaisuutena”. Tuolla ei ole välttämättä mitään tekemistä irrationaalisuuden tai salaliittojen kanssa.
> Tällaista en ole väittänyt.
Et tosiaan ole tehnyt mitään yleistyksiä, vaikkapa jonkin israelilaisen poliitikon yksittäisten lauseiden perusteella. Otin tuon kohdan mukaan vain jonkinlaisena ennakkovarmistuksena siksi, että monet ovat yrittäneet käyttää myös noita yksittäisten ihmisten irrallisia lauseita todistuksena siitä, että kansanmurha olisi käynnissä. Ei siis koske sinua, vaan vain joitain muita.
Ilmoita asiaton viesti
On hyvä pitää analyyttisesti erossa kansanmurhakysymys ja antisemitismi, koska edellinen on auki ja yhtä mahdollinen on niin vapauttava kuin langettavakin tuomio on, kun taas antisemitismi on sitä, että tutkittaviin epäilyksiin puhujan liittämä tunteenomainen taipumus uskoa ja levittää stereotypioita, jotka on myyttejä, tarinoiksi vakiintuneita liottelevia kuulopuheita juutalaisista. Tunteenomainen vastenmielisyys juutalaisia ei ole järjen hallittavissa, koska tarve erottautua juutalaisista on uskontopohjainen ja juutalainen aines on kristinuskossa näkyvä (minkä vuoksi juutalaisuutta pidetään yhtenä maailmanuskonnoista).
Kansanmurharikokseen syyllistymisen kynnys on jätetty melko korkealle, koska edellytetään todistettavaksi tarkoitus hävittää ainakin suurelta osin tuhonnan kohteeksi valittu väestö. Juutalaisten holokaustin yhteydessä natsit olivat ottaneet julkilausutuksi tavoitteeksi noin 11 miljoonaa, joista 6:n miljoonan osuus saatiin hengiltä. Pelastuneet ainakin myös yritettiin murhata onnistumatta tässä yrityksessä. Natsien hengenheimolaisina, joita emme halua olla, olisi motiivikin iloita natsien tavoitteesta.
Pidän kynnystä korkeana, mikä saattaakin merkitä, etteivät kansanmurhan kriteerit täyty, mikä olisi sikäli vahinko, että Israel on tuottanut kärsimystä sen verran paljon, ettei oikein soisi Israelin pääsevän syytteistä kuin koira veräjästä. Soisi, että pienemmillä hirmuteoilla kuin natsien rikoksiin vertaituvilla saisi tuomion kansanmurhasta. Ukrainan holodomor tuskin sekään nykyisillä näyttökriteereillä nähtäisiin kansanmurhaksi sen vuoksi, ettei NL sitä kohdistanut Ukrainan koko väestöön, vaan osaan siitä.
Yrittäminen ja onnistuminen Gazan julmuuksissa tulisi osoittaa todisteellisesti, jotta tulisi tuomio kansanmurhasta. Näin on myös Gazan tilanteessa. Israelin mahdollisen kansanmurhan hyväksyminen tuskin tekee tiukkaa, koska emme ajattele juutalaisia tekijöitä juutalaisina (joita moni hyväksyjä saattaa sisimmässään juutalaisina vihatakin) vaan länsimaisen sivistyksen edustajina. Gazan siviilit nähdään sen sijaan barbaareina.
Juridinen kynnys on moraalisesti liian korkealla, koska jokainen siviiliuhri on liikaa. Kun keskustellaan sotatoimissa, niissähän aina sotilasjohto ja sodanjohto päättävät siitä, miten monen viattoman siviilin annetaan kuolla, jotta sodan ja sotatoimien tavoite saavutetaan suunnitellusti. Sen vuoksi myös siviiliuhrit ovat aina suunniteltuja sodassa. Mikäli sodan tavoite – Hamasin tuhoaminen – on ollut liian kunnianhimoinen eli saavuttamaton sen edellyttämät suunnitellut siviiliuhrit olisivat yhtä turhia kuin sotilasuhritkin. Siviiliuhrien pelastaminen olisi edellyttänyt laajoja siviilien evakuointeja; pelkät poistumiskehotukset eivät ole riittäneet.
Ilmoita asiaton viesti
> On hyvä pitää analyyttisesti erossa kansanmurhakysymys ja antisemitismi, koska edellinen on auki ja yhtä mahdollinen on niin vapauttava kuin langettavakin tuomio on, …
Ei tuossa mikään auki ole siinä mielessä, että mitään uskottavia todisteita siitä, että siviilien tappaminen olisi tarkoituksellista, ei ole esitetty. Tuollaisia kansanmurhaväitteitä on kai edelleen ilmassa, mutta ei siis mitään vastapuolen jokseenkin tyhjiä väitteitä uskottavampaa.
> Pidän kynnystä korkeana, mikä saattaakin merkitä, etteivät kansanmurhan kriteerit täyty, mikä olisi sikäli vahinko, että Israel on tuottanut kärsimystä sen verran paljon, ettei oikein soisi Israelin pääsevän syytteistä kuin koira veräjästä.
Mikään (merkittävä) ei tosiaan viittaa siihen, että Israel yrittäisi suorittaa kansanmurhan. Israel on aiheuttanut paljon kärsimystä, mutta se ei ole vielä syy edes yrittää syyttää sitä kansanmurhasta. Ja tietenkin pitää muistaa, että YK:n periaatteiden mukaan Israelin (vasta)hyökkäys Gazaan on täysin hyväksyttävä toimenpide. Israelilla ei ole velvollisuutta olla tekemättä mitään, kun sen kimppuun hyökätään, ja raketteja ammutaan jatkuvasti. Israelilla on oikeus, ja ehkä jopa velvollisuus (omia kansalaisiaan kohtaan) toimia niin, että nuo vihollisuudet saadaan loppumaan. Sota pitkittyy paljolti siksi, että Hamas ei ole osoittanut edes halua luopua pysyvästi väkivallasta israelilaisia kohtaan. Israel ei siis ole siinä mielessä ”pääsemässä kuin koira veräjästä”, että se ei ole tiettävästi vielä tehnyt mitään sellaista mikä olisi selvästi tuomittavaa. Jos voidaan osoittaa, että Israel on rikkonut joitain sodan sääntöjä, tilanne muuttuu toiseksi. Mutta toistaiseksi siis se oletus pätee, että Israel on oikeutettu tuohon sotilasoperaatioon eikä merkittäviä sotarikoksia ole vielä todistettu tapahtuneen.
> Yrittäminen ja onnistuminen Gazan julmuuksissa tulisi osoittaa todisteellisesti, jotta tulisi tuomio kansanmurhasta.
Aivan. Toistaiseksi en ole tietoinen yhdestäkään pitävän tuntuisesta todisteesta.
> Juridinen kynnys on moraalisesti liian korkealla, koska jokainen siviiliuhri on liikaa.
Jokainen siviiliuhri on (moraalisessa mielessä, ja ihanteiden mukaisesti) liikaa, mutta (oikeutetussa) sodassa kuolleesta siviilistä on varsin pitkä matka kansanmurhayytöksiin. Puolustussotia pidetään yleisesti oikeutettuina, vaikka tietenkin maailma olisi mukavampi paikka, jos niitäkään ei tarvittaisi.
> Sen vuoksi myös siviiliuhrit ovat aina suunniteltuja sodassa.
Eivät ”suunniteltuja” oikeudenmukaisessa sodassa, mutta ehkä ”odotettavissa oleva fakta”.
> Mikäli sodan tavoite – Hamasin tuhoaminen – on ollut liian kunnianhimoinen eli saavuttamaton sen edellyttämät suunnitellut siviiliuhrit olisivat yhtä turhia kuin sotilasuhritkin.
Israelin sotatoimet ovat oikeutettuja kai siinä tapauksessa, että Israel voi uskottavasti perustella, että voiman käyttö on tarpeen Hamasin, Islamilaisen jihadin, ja muiden toimijoiden Israeliin kohdistamien väkivaltaisten toimien lopettamiseksi. Israel on esittänyt asian niin, että se pyrkii Hamasin (et al) sotilaallisen ja hallinnollisen kyvykkyyden eliminointiin, ja panttivankien vapauttamiseen
> Siviiliuhrien pelastaminen olisi edellyttänyt laajoja siviilien evakuointeja; pelkät poistumiskehotukset eivät ole riittäneet.
Monet (jokseenkin uskottavat) tahot ovat sanoneet, että Israel on tehnyt enemmän siviiliuhrien välttämiseksi, kuin sodankäynnin säännöt edellyttävät.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta persut eivät ole mitään antisemitistejä, mitä se sana tarkoittaneekaan, suuri osa voi olla myös semitistejä, mitä se sana taas tarkoittaakaan.
Mutta persujen suhtautuminen Suomessa asuviin mamuihin, erityisesti Afrikasta tai Lähi-idästä tulleisiin, on yhtälailla rasistinen kuin mikä oli natsien suhtautumistapa juutalaisiin ja se tekee persuista hyvin pelottavan puolueen ja Suomen tämänhetkisestä hallituksesta se tekee erittäin pelottavan hallituksen.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/olen-pahoillani-suomi-teilla-on-kamala-hallitus-kauppakamarin-puheenjohtaja-varoittaa-unkarin-tiesta-hsssa/
Ilmoita asiaton viesti
”Minusta persut eivät ole mitään antisemitistejä, mitä se sana tarkoittaneekaan, suuri osa voi olla myös semitistejä, mitä se sana taas tarkoittaakaan.”
Perussuomalaiset eivät ole sen enemmän antisemiittejä kuin filosemiittejäkään, joilla tarjoitetaan juutalaismielistä, kuin ihmiset keskimäärinkään. Monet heistä ovat kristillissionistisia eli tahtovat jouduttaa Israelin valtion syntyä uskoen sen jouduttavan Kristuksen toista tulemista. Antijudanisteja eli uskonnollisin syin juutalaisuskoa vastustavia he saattavat olla.
”Mutta persujen suhtautuminen Suomessa asuviin mamuihin, erityisesti Afrikasta tai Lähi-idästä tulleisiin, on yhtälailla rasistinen kuin mikä oli natsien suhtautumistapa juutalaisiin ja se tekee persuista hyvin pelottavan puolueen…”
Perussuomalaisuus on orwellilaista nationalismia, jota kuvailin, nimittäin stereotypioiden viljelyä ryhmistä, joita he vastustavat. He suhtautuvat maahanmuuttajiin, kuten natsit juutalaisiin, ainakin Lähi-idästä, Itä-Aasiasta ja Afrikasta tuleviin.
Orwellilainen nationslismi on ihmisten jakamista kuin hyönteiset homogeenisiin ryhmiin, joiden vastistus tai kannattaminen ryhmästä riippuen on pääasia nationalistille.
Perussuomalaiset eivät ole vielä totalitaristeja, mutta heidän piirteensä tukisivat hyvin totalitarismia, jos he ottaisivat tarvittavat askeleet siihen.
”ja Suomen tämänhetkisestä hallituksesta se tekee erittäin pelottavan hallituksen. ”
Rasismi sisältää sen, että kun maahanmuuttajaryhmää vastustetaan, sen jäseniä väitetään täysin yhdenmukaisiksi. Monikon sijasta käytetään ryhmästä yksikköä ja maahanmuuttaja kuvataan hirviöksi, jota pitää tuvallisuuden vuoksi vältellä.
Antisemiitti on rasisti juutalaisia vastaan, joista hän viljelee negatiivisia stereotypioita ja antisemiitin peilikuva.
Hallituksessa perussuomalaiset ovat sitoutuneet rasismin- ja antisemitismin vastustamiseen, mutta heidän selvä hakuttomuus tähän näkyy siinä, että he kieltävät rasismin tsi antisemitismin ilmiöinä. He saivartelevat saivartelusta päästyään päästäkseen pinteestä. He ovat allekirjoittaneet yhdenvertaisuusselonteon, mutta sanovat, ettei se merkitse mitään rauhoitellakseen kannattajiaan.
Perussuomalaiset tahtovat pitää suomalaiset etsitettyinä muista ihmisistä ja sen vuoksi maahanmuuttajat kaukana välittämättä seurauksista ja alenevan syntyvyyden vaikutuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoituksen, motiivin, korostaminen nostaa kynnystä, mikä vaaditaan ksnssnmurhan osoittamiseksi, mikä on niin korkea, että vain hokokaustin yhteydessä se on täyttynyt. NL:n stalinistisen terrorisminkaan osalta todistelukynnys ei ole ylittynyt siinkään määrin kuin natsien holoksustin tspauksessa. Sen vuoksi Ukrsinan on ollut vaikeaa saada oikeutta holodomorin osalta.
Kaupunkisota on jo käsitteellisesti jotakin, mitä ei pitäisi edes olla. Vuoden 1918 jälkeen Suomessa ei ole käyty kaupunkisotaa, minkä vuoksi ymmärtää, ettei Suomessa enää ymmärretä, miksi tällainen sota on niin julmaa siviileille, että sitä tulisi välttää – siis Tampereen ja Viipurin suurtaisteluiden jälkeen, ja myöhemmät vielä suuremmat taistelut käytiin metsässä, mutta siviilitappioiltaan silti pienempiä.
Kaupunkisodan taistelut käydään asutuskeskuksissa eikä siviiliväestöllä ole samoja mahdollisuuksia suojautua kuin sotilailla, joiden tulitus tuhoaa myös siviilejä, jolloin ei noudateta sitä tapaa, etgä siviilit siirrettäisiin pois jaloista. Vieläpä, jos sotilasta ja siviiliä ei voida erottaa toisistaan, niin aina kuolee siviilejä, joiden ei kuuluisi olla taistelualueella. Siviilien tappamisesta ei ole mitään sotilaallista hyötyä. Israelin armeijan tulituksen kohteina sellaisetkin siviilit, jotka aikaisemmin pitivät etäisyyttä Hamasiin, alkavat tuntea kohtalonyhteyttä järjestöön, minkä vuoksi Hamasin kannatuspohjaa ei voida tuhota, vaan käy niin, että se säilyy ja vahvistuu samaan aikaan, kun sen taistelijoista kuolee entistä enemmän. Sen vuoksi Hamas saa lisää taistelijoita tuhoutuneiden tilalle.
Israel on miehittäjä, jota sitoo miehittäjän vastuu miehitettävistä huolehtia väestön elämästä, vapaudesta ja tarpeista. Sillä, miten Hamas toimii, ei voida puolustaa Israelin toimia, jotka myös ovat sotilaallisesti tyhmiä, jos tavoitteena on riisua aseista ja vangita ja tämän ollessa mahdotonta eliminoida hamaslaisia. Gazan tapauksesta on tullut tärkeä sen vuoksi, että sitä koskien on mahdollista pyrkiä oikeuden ennakkopäätökseen kaikille hyödyllisine seurauksineen. Näistä hyötyisivät väestöt, joiden kärsimykset jäävät pimentoon medianäkyvyyden piiristä.
Kansainvälisen oikeuden ei pitäisi jäädä niihin rajoitteisiinsa, jota poliittiset realiteetit asettivat sille aiemmin.
Venäjän sota Tshetsheniassa ja Syyriassa ovat olleet, Syyriassa myös toistenkin osapuolten – kaupunkisotia, joiden käymistä pitäisi oikeutetun sodan normein pyrittävä ehkäisemään, jotta niiden sijaan sotia käytäisiin enemmän muissa ympäristöissä.
Eurooppalaisia niiden hirveydet eivät kiinnostaneet, mutta Israelin sodan antisemitismin, islamofobian ym. asioiden vuoksi, minkä vuoksi olisi koko ihmiskunnan etu, jos saataisiin kansainvälisesti langetettaisiin tuomio Israelin käymälle kaupunkisodalle, jotta oikeuskäytäntö muuttuisi niin, että tuomioita alkaisi tulla myös sellaisten sotien kävijät, joiden teot tai joiden uhrien kärsimykset eivät kiinnosta yhtä paljon kuin Israel ja Lähi-itä.
Ilmoita asiaton viesti
Täsmennykseksi voisi sanoa, että antisemitismi on ismi-johdos, mutta kaikki tällaiset eivät ole välttämättä ideologioita. Antisemitismi ei ole ideologia, mutta voi olla osa jotakin ideologiaa (kuten natsismia hyvin oleellisesti). Voidaan erottaa suuret ideologiat, kuten konservatismi, liberalismi, sosialismi, ja pienet, kuten nationalismi, feminismi yms. Antisemitismi on enemmänkin kuin pieni ideologia ajatustottumus tai -taipumus.
Ilmoita asiaton viesti
Tekstissä mainitsin Orwellin käsityksen nationalismista. Hänen esittämässä laajassa merkityksessä nationalismi ei ole ideologia, vaan asennekimppu, johon myös antisemiitin asenne kuuluu. Nationalismi tällaisena on taipumus ajatella ihmisryhmiä yksikkömuodossa ja luokitella ihmiset niihin sekä liittää arvoarvostelma ryhmäjäsenyyteen, minkä tahansa luokan, sukupolven, sukupuolen, etnisen ryhmän, kieliryhmän yms. jäsenyyteen.
Ilmoita asiaton viesti