Sadistiset katsastus määräykset
Kun tiedetään maailman ennätys määrin Suomessa verokarhun raatelevan eritavoin autoulijoita.
Niin vielä kaiken kurimuksen huipentumana mitättömistä vioista arvokas auto jolla olisi vielä yli puolet käyttöikää jäljellä. Määrätäänkiin paalikoneen suupalaksi .
Siis esim 20 000 € auto jossa kojelaudas alkaa palaa joku valo joka ei vaikuta yhtään mihinkään normaali käytössä. Muuttuu pilkun tarkan katsastuksen jäljeen 100€ autoksi.
Onko meillä rutiköyhtyvällä ”persaukisel” kansal varaa jatkossa tämmöiseenkin sikailuun autoilevien veronmaksajien kustannuksella ..?
Mitä väliä jollain airbag valol Suomen tienopeuksissa kun samaan aikaan esim sähköpotkulaudaillaan satoja aivovammaisia tänäkin vuonna.
Tekee oikeen pahaa katsoa kun päällepäin ja ajoltaan virheetön auto määrätään tuhottavaksi. Esim koska nopeusmittarin korjaus alkuperäis osilla ei kannata jne.
Irvokkuuden huipentumia on myös kun trafi joka elää autoiljoiden rahoilla on ulkoistanut espanjaan toimintansa. Ja sekin sit kun perintätoimistojakin kuten intrum jne kyöhää noita maksamattomia autoiluun liityviä laskuja espanjasta käsin.
Sit marraskuun loskassa perheen isäntä yrittää viimisil voimil korjata vikaa jolla ei oo mitään merkitystä.
Että pääsisi autollaan töihin jotta saisi maksaa veroja lisää..ja lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta ulkoistuksesta oli vastuussa kommunistien suuri nimi, vasemmistolainen Merja Kyllönen. Vasemmistolainen lienee tässä turha maininta, koska oikeistolaista kommunistia ei ole. Kaikkien Trafin tähän ja veneilyyn liittyvien poliittisten päätösten jälkeen, Sodankylän omistama firma teki konkurssin ja kymmeniä (noin 40) ihmisiä joutui työttömiksi. Kyllönen sai seuraavissa EU-vaaleissa äänivyöryn ja pääsi Brysseliin mepiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole väliä miksi joku varoitusvalo palaa. Mulla on esimerkkinä Cadillac. Lukkoturbiinia ohjaava solenoidi mennyt rikki ja sytytti vikavalon. Se ei vaikuta auton turvallisuuteen eikä toimintaan mitenkään mutta pummi katsastuksessa. Tämä on tehtaalla kasattu niin paskasti että piti nostaa auto pois moottorin ja vaihdelaatikon tieltä jotta sen 80€ osan sai vaihdettua.
Ilmoita asiaton viesti
Toi trafi on kanssa yksi valtakunnallinen vittuilulaitos. Ostin joskus 20v sitten Ruotsista uutena Saksaan myydyn Buickin. Siinä oli siis kaikki eiuooppalaiset valot, vilkut ja härpäkkeet. Ei kelvannut Suomen rekisteriin kun ovesta puuttu joku tarra, katsoukon mielestä siis. Soitin trariin, kerroin murheeni ja kysyin että mitä voin tehdä. Virkavirhe sanoi etä paalata auto kun rekisteriin et sitä saa ilman sitä tarraa. Avauduin tästä neuvosta sille virkavirheelle ja haukuin sen pystyyn. Vittuili vielä lisää kun sanoi että olisit sen jenkeistä ostanu niin yksityishenkilönä sen saa erikoisluvalla rekisteriin. Sen takia ostin ton ruottista kun siinä oli jo kaikki eurooppalaiset hyväksynnät mutta trafi pisti hanttiin. Sain hirveet taistelun jälkeen Saksasta lapun joka kelpasi. No katsoukko oli papruun tyytyväinen mutta ”kosti” hylkäämällä tuulilasissa pelkääjän puolen alareunassa olevan särön takia. Se särö jäi kuskin paikalta katsottuna auton ”nokan” sisäpuolelle eikä haitannut näkyvyyttä mitenkään mutta ei auttanut kun laittaa uusi klasi.
Ilmoita asiaton viesti
Juu , itelläkin fiat ducato solifer oli joskus. Siinä oli nurkka pökätty ja avk korjaus kehotukses oli nelipyörä suuntaus tarkastus.
Hyväksyttävästi vianoril meni läpi. Mutta katsastus konttoril olikin erimääräykset. Sit vianoril kerrottiin jotta fiatia uutenakaan saa parempiin arvoihin.
Katsastus mies ei hyväksynyt .. kyselin sitten vaihtoehtoja mitä on tehtävissä muuta kuin tuikata auto tuleen.. Lopulta insinöööri löysi tietoo että fiat on mikä on arvoiltaan.
Ilmoita asiaton viesti
Meilläkin tuli hylsy säröstä pelkääjän puolella. Kaiken huipuksi sama katsastusukko oli hyväksynyt kolme kertaa ihan saman särön, joka ei ollut pidentynyt milliäkään. Kerroin sen hänelle, mutta hylsy mikä hylsy.
Ilmoita asiaton viesti
Tuhannet ihmiset helsinkis jokapäivä laittaa paljaan käden sokeasti roskapönttöihin lasinsirujen,paskan ja piikkien sekaan.
Vain 15centin ruttunen tölkki saalis mielessään.
Suhteessa mikä riski on suhteessa jollain merkityksettömällä valolla kojelaudassa. Jonka määräyksestä tuhotaan jatkuvasti Suomessa yli 20 000€ arvoisia velaksi ostettuja autoja rutiköyhiltä ..?
Ilmoita asiaton viesti
Uskotko sinä itsekään näitä höpinöitäsi?
Ilmoita asiaton viesti
Oletko ikinä käynyt elämässäsi helsinkissä ?
Ilmoita asiaton viesti
Olen, mutta mitä se tähän kuuluu? Roskisdyykkareita on muuallakin kuin Helsingissä.
20 000 euron arvoinen auto ei muutu satasen autoksi sillä että joku valo syttyy kojelaudassa ja sen vuoksi tulee katsastuksessa hylsy. Eikä kukaan määrää tuhoamaan autoa oli sen arvo sitten 20K€ tai 200€. Ja rutiköyhillä ei tasan varmasti ole varaa ostaa 20K€ autoa velalla eikä käteisellä.
Ilmoita asiaton viesti
Elät möyhö maailmas. Kosketus pinta reaali maailmaan puuttuu selvästi, en voi auttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vai ”möyhö maailmas”. 😁 Jokainen joka ymmärtää autoista 3-vuotiasta enemmän nauraa horinoillesi vedet silmissä. 😂
Ilmoita asiaton viesti
Montako dieselin syöttöpumppua olet korjannut, tai vaikkapa vaihdelaatikkoa? Vai oletko se joka osaa just vaihtaa tulpat?
Ilmoita asiaton viesti
Dieselin syöttöpumppuja en ole korjannut, ne on parempi jättää asiantuntijoille. Työskentelin raskaskalustoasentajana joten olen huoltanut ja korjannut kuorma- ja linja-autojen moottoreita, kytkimiä, jarruja ym. Myös henkilöautojen vaihteistoja, moottoreita, jarruja ym. olen korjannut, ja tehnyt ruostekorjauksia ja muita peltitöitä ja maalannut autoja. Sähkölaitteiden korjaukset olen suosiolla jättänyt muille.
Ilmoita asiaton viesti
Ajankohtainen blogi minullekin.
Poikani huolsi ja fiksaili tyttären ja vävyn Audi A6n tiptopkuntoon ja 2 km ennen katsastusasemaa syttyi airbag-valo, joka EI MILLOINKAAN auton heilläoloaikana (4v) ole vilkahtanutkaan.
Hylsy tuli, arvaa keljuttiko.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdel kaveril 7000€ auto seissyt vuosia kun nopeus mittaria ei voi korvata kuin alkuperäisel jne.
Byrokratia on hirviömäisiin mittoihoin päässyt noissakin asioissa.
Pientä veronmaksaja ihmistä kidutetaan systemaattisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Aikonaan yhteen Jeep Wagoneeriin oli laitettu rattiputkeen taksamittari taksista reikävanteella hirttämällä toimimatonta alkuperäistä nopeusmittaria tuuraamaan.
Jäi ostamatta se jeeppi.
Ilmoita asiaton viesti
Mun Chevy kevytkuorkki meni leimasta läpi, katsoukko ajoi hylsyn pihalle kun siinä konttorissa ei asiakas saa vakuutussyistä ajaa itte. No se tuli autosta pois ja meinas antaa paperit mulle mutta sitten se kysy että toimiiko nopeusmittari. Olin tietenkin rehellinen ja sanoin että ei toimi. Sitten se meni tekemään uudet paperit jossa tuli sen mittarin takia pummi. Se ei ole vuosiin toiminut eikä koskaan leimalla ole asiaan puututtu ja mulla on siinä GPS hud näytöllinen mittari mutta se ei kelpaa vaan alkuperäisen pitää kuulemma toimia. Sanoin ukolle että en tule teidän konttorin ”palveluja” enää ikinä käyttämään 😆 .
Ilmoita asiaton viesti
Usko vaan, mutta ne nauttivat siitä eli systemaattisesta kiduttamisesta. Pihagrillillä naureskelevat tuttavapiirissä, miten saivat kaltaisesi sääntöjen rikkojan aisoihin. Pahinta on, että ne uskovat omiin höpinöihinsä.
Pieni tietoisku: Trafin työntekijöiden keskipalkka on n. 5 200€/kk + autoetu.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin joskus kun katastus oli valtion monopoli niin diplomi-insinöörikaveri teki ite vetokoukun nuppeineen. Turkkusse uhrilähteenkadun katsastusukko kyseli materiaalitietoja ja lujuuslaskelmia. No kaveri teki täydelliset laskelmat ja kävi näyttämässä Anelkkuja konttorilla. Katsoukko plaras lappuja ja ihmetteli kaavoja ja totesi että öö joo näyttää päteviltä. No tähän kaveri sanoi että kertoos nyt että onko tossa lujuuslaskelmia vai jonkun alakoululaisen keksimiä kaavoja. Huoneessa tuli senverran melua että konttorin silloinen päällikkö tuli kyselemään mikä hätänä. Ei sekään ymmärtäny niistä kaavoista yhtään mitään 😆 . Vaaditaan kaikenlaisia lappuja mutta ei ymmärretä niistä mitään kun lyödään naaman eteen.
Ilmoita asiaton viesti
Toveri Karhusen asiantuntemus edellä kertoo tuota.
Ilmoita asiaton viesti
No, mulla on autoalan koulutus ja olen korjannut kulkineita niin työkseni kuin harrastuksena, nuorena poikana mopoja ja sittemmin henkilö-, kuorma- ja linja-autojakin.
Ilmoita asiaton viesti
Tietääkö kukaan, tuleeko hylsy siitä, että takaluukun stoppari ei toimi farkussa? Vanhasta koslastamme toinen stoppari irtosi yläpäästä, kun mutteri irtosi kiinnityspultista ja tipahti lokeroon. Nyt minä kyllä hitsasin mutterin peltiin kiinni, mutta tuli vielä ongelma, miten saa sen pumpun työnnettyä sen verran sisään, että saa sen paikoilleen molemmista päistä.
Ilmoita asiaton viesti
Paljon mitättömimmistäkin pikku viasta on muuten virheettömiä autoja määrätty kaatopaikalle.
Todella perverssiä meininkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Se pelottaa, että joku tölväisee kärryämme ja vaurion ei tarvitse olla kummoinen, kun vakuutusyhtiö päättää panna lunastukseen korkeintaan tonnilla. Sillä hinnalla ei vastaavaa koslaa saa mistään, ei lähellekään.
Ilmoita asiaton viesti
Vikakoodi voi aiheutua jostain huonosta liitoksesta tai muusta kosketushäiriöstä.
Ilmoita asiaton viesti
Katsoukon logiikalla kaikki autot jossa ei ole airbäkkiä pitäisi hylätä.
Ilmoita asiaton viesti
kyllä saisi päätösten olla enempi samankaltaisia.
pari esimerkkiä,
gbs:n näyttöpäätteen sijainti tuulilasin alareunassa, toinen hylkää sen takia katsastuksen ja kun vie toiselle se käy.
myös vanteen sovitusrenkaan merkki kelpaa toiselle ja toiselle ei vaikka sillä on ajettu, hyväksyttynä, kymmeniä tuhansia kilometrejä
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta normi ihminen ei uskalla vikakoodei ohitella tai katsastus ukkoi lahjoa . Niin härskimpi autokauppias tekee tilin ohitustempuil jne..
Rehellinen veronmaksaja on ahtaimmassa raossa .
Ilmoita asiaton viesti
Paras tapa pienine vikoineen on viedä auto korjaamolle, jolla on sopimus lähellä olevan katsastuskonttorin kanssa. Sitten voi pyytää korjaamoa sisällyttämään katsastuksen hintaan ja auton voi hakea pois katsastettuna. Kyseiseltä korjaamolta auto menee aina läpi, koska näin on sovittu.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, jos tietää niitä vikoja olevan.
Ilmoita asiaton viesti
Näin olen katsastanut aikaisemmin mutta nyt autoliike ilmoitti että heidän käyttämänsä katsastusliike on lopettanut – miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Mikähän jenkin pistää pitämään autonsa hyvässä kunnossa ilman katsastuksia ja teillä tapahtuvia autojen kunnon tarkistuksia? Toki siellä autoa myydessään on tehtävä virallinen tarkastus ennen kuin sen voi turvallisesti myydä ja ostaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä katsastukset jne on hyväksi. Mutta suhteelliisuuden taju jostain randomina syttyvästä moottorivika valosta jonka korjaaminen voi maksaa 20 000€ . Mutta jolla ei normi käyttöön ole mitään merkitystä.
On ihmisten voimavarojen , luonnon jne tuhlausta tuhota käyttö kelpoisia autoja. Varsinkin tässä maailman tilanteessa, kun komponentti pula, hyper inflaatio jne.
Tietenkin uusien autokauppiaitten lobbarit manipuloi ja voitelee päättäjiä. Saadakseen käytettyjä pois markkinoilta , ”uusien” risojensa tilalle.
”Uusia” autoja jotka silkkaa ahneutta ja ilkeyttä tehty hajoamaan käsiin ja vilkuttaa milloin mitäkin joulukuusen valoa kojelaudassa .
Ilmoita asiaton viesti
Suomen talous lehdissä hehkutetaan ja ylistetään viron talouskasvua kieli lipoen.
Ajatellaanpa laskelma yhdestä vääryydestä.
Jos virolainen tulee suomeen esim raksal töihin. Hän voi taxfree 6 hengen öky maasturillaan jossa ei ole diesel veroja, vakuutusmaksut jne taxfree edullisuudesta johtuen minimaaliset jne. Ja soomipoika joutuu maksaa karkeasti samasta autosta helposti yli 100% enemmän plus karkeasti 3000€ extraa diesel veroina jne vuodessa. Onko tämä oikein ?
Ja huipentumana soomipojkan autos pieni valo kojelaudas aiheuttaa auton kaatopaikalle joutumisen.
Ilmoita asiaton viesti
Kas, autojuttu juuri tänään, kun ensimmäistä kertaa eläessäni nypin talvirenkaani nastat pois saadakseni niistä kesärenkaat. Uusiin renkaisiin ei ollut varaa eikä käytettyjä löytynyt.
Yhdyn valitukseesi, mutta hinnastosi on tosiaan ihan sekaisin. Ei 20 000€ auto muutu satasen autoksi yhden vian takia. En minä tosin kalliista autoista tiedä. Ihmettelinkin, miksi köyhäksi julistautuva kirjoittaa 20 000€ autosta. Minusta 1000€ on auton maksimihinta. Omani maksoi 600€. Oli ainakin 800€ auto, mutta rikkonainen tuulilasi ja lommo laskivat hintaa. Kumpikaan ei haittaa mitään, mutta katsastuksessa tulee lasista huomautus. Voiko tulla sakko jos ei korjauta? Ilmeisesti jokseenkin epätodennäköisesti.
Katsastuksissa ei tietääkseni koskaan määrätä autoja kaatopaikoille.
Siksikin valittaisin ennemmin pakollisista liikennevakuutusmaksuista. Myyvät ne kuulemma tämän lisäksi vielä jotain vapaaehtoisia liikennevakuutuksiakin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä joku audil ja bmw on mallei joihin sopiva valo tulee kojelautaan niin 1000% hinta rommaa. Otappa selvää ..
Ilmoita asiaton viesti
” Ei 20 000€ auto muutu satasen autoksi yhden vian takia” .
Kyllä tämä on nykyään mm. sähköautoissa ihan mahdollista. Just oli tapaus jossa 5donan sähkökikottimen korjaus olisi maksanut 30donaa.
Asiaa ei paranna lainkaan se että maksat sähkökikottimesta 20donaa ja korjaus maksaa 30donaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, selvä juttu, uskon sen enempää selvää ottamatta. Onhan myös noita monen tuhannen euron kenkiä, kelloja jne. Hyvä kun sentään vielä saa vähän halvemmallakin.
Ilmoita asiaton viesti
”Just oli tapaus jossa 5donan sähkökikottimen korjaus olisi maksanut 30donaa.”
Niin oli joo. Korjaamo yritti kusettaa.
Ilmoita asiaton viesti
Katsastukset ovat muuttuneet huomattavasti ”ihmisystävällisemmiksi”, sitten valtion monopolin aikojen. Nykyisin inssi voi jopa sanoa päivää ja konttorilla saa kahvitkin. Näillä insseillä on kriteerit joiden mukaan mennään..toki kun ihmisistä kyse, niin jotain eroavuuksia toki voi löytyä jossain kohtaa. Liian tiukkapipoisen katsastuskonttorin voi seuraavalla kerralla jättää väliin ja koittaa jos jossain muualla olisi asiallisempi toiminta.
Autoilija itsekin voi tietty vaikuttaa asiaan ja esim. ne polttimot vaihtaa ennen katsastusta itsekin. Toki sen verran kokemusta alan läheltä, että tiedän monien menevän vaan ”hakemaan vikalistan”. Tykkäävät että inssi on sopiva hakemaan viat esiin ja sitten käydään ne korjaamassa.
Itse käytän omat pelini yleensä ensin erään luottokorjaajan luona näytillä ja hän ravistelee sitten väljyydet/viat esiin ja kun ne korjattu, niin useimmiten peli meneekin läpi. Viimeksi pari päivää sitten 2001 BMW, josta ei huomautuksia.
PS tänä päivänä noita OBD-lukijoita saa halvimmillaan parillakympillä, joten sellainen kannattaa autoilijan hankkia. Sillä voi sitten nollata vikakoodit juuri ennen katsastusta, jos ei niistä muuta haittaa ole kuin lampun palaminen näytössä.
Ilmoita asiaton viesti
Katsastus mies tekee vaan työtään ja noudattaa määräyksiä. Mutta noita määräyksiä pitäisi löysentää inhimillisemmiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Uskomaton jo 4850 lukukertaa tällä blogil. Kait oli aiheellinen.
Itsellänihän ei enään ole edes auto edellä mainituista syistä.
Mut se olisi Suomen yleinen etu jottei työssä käyviä veronmaksajia kuristeta liiaksi..
Ilmoita asiaton viesti