Marinin hallituksen toimin bensa maksaa loppukesästä jopa 1,75e litralta – Vaikea uskoa, että Keskusta tämän on hyväksynyt?
Viime viikolla Ilta-Sanomat uutisoi kuinka vuodenvaihteessa bensan hinta kallistui noin 1,37 eurosta yli 1,60 euroon litralta. Polttoaineiden hinnat nousivat jopa 17 senttiä litralta. Perusdiesel maksaa nyt kalliimmillaan jo yli 1,6 euroa litralta ja 95e bensiini lähes 1,7 euroa. Korotukset eivät kuitenkaan ole jäämässä tähän. Sanna Marinin (sd.) hallituksen ensimmäisenä toimintavuonna lisäkorotuksia on tulossa mm. siitä, että biosekoitevelvollisuutta tiukennetaan. Biosekoitusvelvoitteen kiristäminen 20 prosenttiin lisää polttoaineiden kalliimpia osia entisestään ja näin korottaa myös polttoaineiden hintoja.
Mutta tämäkään ei vielä Marinin hallitukselle riitä. Hallitus päätti joulukuussa, että elokuussa 2020 polttoaineveroa kiristetään bensan osalta noin 6,3 senttiä litralta ja dieselin ja muiden sitä korvaavien polttoaineiden osalta vieläkin enemmän eli 6,9 senttiä litralta. Nykyhintoihin lisättynä diesel maksaisi ilman muita muutoksia näin elokuussa 1,68 euroa litralta ja bensa 1,75 euroa litralta. Muutokset hinnassa voivat olla vieläkin suurempia, sillä myös Lähi-idän tapahtumat voivat nostaa hintoja edelleen ja toki mahdollista voi olla muutoksen toiseenkin suuntaan.
Mutta katsomatta ja välittämättä siitä mitä reaalimaailmassa tapahtuu niin Marinin hallitus SDP:n johdolla ja Keskustan siunaamana päätti jo nyt yli puoli vuotta ennen, että tapahtui mitä tahansa niin sen päälle laitetaan vielä yhdessä yössä hintaa lisää tuo vajaa 7 senttiä litralta.
Hallitus on yrittänyt perustella korotuksia sillä, että hinnankorotuksella saataisiin liikenteen päästöjä vähenemään. Tätä tavoitetta ei tue ainakaan tutkimukset, sillä Traficomin mukaan yksityisautoilu alkaisi vähentyä vasta kun polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän. Herra varjele, jos Vihreät tämän kolumnin tai tuon Traficomin tutkimuksen lukevat.
IS:n toimittaja Tommi Lempinen oli siteerannut uutisessaan myös aiemman liikenneministeri Sanna Marinin eli nykyisen pääministerin puhepareita. Niissä Marin kertoi polttoaineen hinnan kiristyksillä tavoiteltavan kahta eri asiaa. ”Toisaalta veron nousu hillitsee liikennesuoritteen kasvua, toisaalta taas se ohjaa autohankintoja kohti entistä vähemmän kuluttavia autoja”. Samalla ministeri myös myönsi polttoaineiden hinnan kiristämisen heikentävän myös maamme vientiteollisuuden kilpailukykyä.
Mutta autokanta ei kuitenkaan uusiudu, sillä samaan aikaan Marinin hallitus päätti, että autoveron laskua ja asteittaista poistamista ei enää jatketa. Tämä käänsi osaltaan vanhojen käytettyjen autojen tuonnin mm. Ruotsista ja Saksasta kasvuun ja nehän ei siis ole näitä aivan uusimpia, vähäpäästöisimpiä autoja, joita nyt liikenteen päästöjen puolittaminen teillemme edellyttäisi.
Alkuvuodesta uutisoitiin myös Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmista, joiden mukaan liikenteen päästövähennysten maksajaksi oltaisiin laittamassa autoilevat kuluttajat. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan asiassa oltaisiin etenemässä seuraavan kerran helmikuussa, kun hallitus kokoontuu yhteen teemalla ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokous”. Pitääkö silloin kukaan henkilöautoa pakosta tarvitsevien puolta? Tai perheiden puolta pitkien etäisyyksien maassa? Kysymys kuuluukin, onko keskusta silloin hereillä?
Muitakin ratkaisuja kepin ja raipan sijaan liikenteen päästöjen vähentämiseksi on olemassa. Niin kuin olen alkuvuodesta useamman kerrankin kirjoittanut niin nyt ei pitäisi vannoa vain yhden teknologian nimiin ja laittaa kaikkia munia ja euroja samaan koriin vaan nimenomaan katsoa kokonaisuutta liikenteen päästöjen osalta. Kyllä, se tarkoittaa lisää sähköautoja, mutta se vaatii myös olemassa olevien autojen päästöjen leikkaamista. Ja tässä sitten kysymykseen tulee nämä biopohjaiset polttoaineet mukaan lukien se Nesteen MyDiesel, mutta myös biokaasua ja bensa-autojen muuntamista jätteistä tehtävällä etanolilla kulkeviksi.
Jos siis jonkun mielestä olen ”mainostanut” liikakin jo Nesteen MyDieseliä, niin kehaistaan nyt sitten vaikkapa pirkkalaisyrityksen StepOne Techin kehittämään tekniikkaa, jolla olemassa oleva bensa-auto muutetaan käyttämään etanolipohjaista polttoainetta. eFlexFuel-muutoksella (alle 400e) parikymmentävuotta vanhan Citroenin yli 200 gramman hiilidioksidipäästöt saadaan painettua alle 40 gramman. Esimerkiksi St1 tekee Hämeenlinnassa kotitalouksien biojätteestä etanolia ja tehdäänhän sitä jo myös sahanpurustakin.
Bensa-auton muuttaminen kaasuautoksi maksaa noin 2000-400 euroa (muuntotuki 2021 asti 1000e). Näin Joutsenmerkillä varustettuun biokaasuun siirryttäessä aiemman bensa-auton polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonepäästöt laskevat jopa 85 prosenttia.
Meillä on nyt liikenteessä kaiken kaikkiaan noin 2,7 miljoonaa autoa. Keski-ikä autokannallamme on noin 12 vuotta ja romutusikä hieman yli 20 vuotta. Valtaosa siis nyt teillämme vastaan tulevista autoista liikkuu siellä vielä vähintään seuraavan kymmenen vuoden ajan. Tähän automassaan pitää siis kohdentaa myös toimia sillä sähköautot eivät näiden autojen päästöjä laske gramman grammaa.
Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok.)
Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen
”Marinin hallituksen toimin bensa kallistuu loppukesästä jopa 1,75e litralta”
Onneksi ei ihan noin. Bensahan maksaisi noin 3,5€ litralta, jos tuo toteutuisi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuon sekoitusvelvoitteen nostamisen tavoitteena pitää sitten olla vanhan autokannan romuttaminen eli varmaan puolet bensavehkeistä ei siedä moista seossuhdetta.
Kuvitteleeko hallitus suuressa viisaudessaan, että tällä operaatiolla saadaan sähköautokantamme hurjaan nousukiitoon, vai mistä oikein on kyse?
Nyt kannattaa sijoittaa autoromuttamoihin, kohta niillä on töitä ainakin joksikin aikaa. Toki se helpottaa varsin nopeasti, kun uusien autojen osto ei pysty seuraamaan vanhojen katoa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä autot sen kestävät ja mobiiliharrastajat teettävät venttiili-istukoiden remontin ja tiivisteiden modernisoinnin, mikäli mielivät ajaa etanolibensalla.
Enemmän tuo polttoaineiden hinnan korotus kirpaisee.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, sen verran täytyy oikaista, että malleja, jotka eivät etanolia kestä on aika vähän.
Lähinnä 2000 luvun alun suoraruiskutusmoottoreilla varustettuja autoja.
Skandinaavisilla merkeillä kaikki Saabit nielevät viinaa, Volvolla ainoastaan yksi malli ei niele viinaa (mitsubishin moottori). Volvo alkoi sietämään etanolia 1976 ja Saab heti perään 1978.
Itse muunsin oman katiskani nielemään E85:sta jo liki vuosikymmen sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhoihin jenkkiautoihin on saanut jo yli vuosikymmenen ”viina”kaasareita. Eihän tossa viinassa ole muuta murhetta kuin se että sitä pitää saada sylinteriin enemmän ja se että kaasarin osat kestää sitä. Myös pari kumiletkua pitää samalla vaihtaa mutta venttiilikoneistoihin ei tarvii tehdä mitään muutoksia huom. Kososelle.
Yksinkertaisimmillaan ruiskukoneisiin tulee vain lisäboksi suuttimien pihojen väliin ja tämä boksi pidentää suuttimien aukioloaikaa. Monimutkaisemmissa boksi säätää myös sytkää ja lisäksi letkuun tulee ”haistelija” tunnistamaan polttoaineen viinapitoisuutta ja sen mukaan se säätää sytkää ja suuttimia.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla vuoden 2007 auto, jossa on vähän päälle 70 000 km ajettu, vanha saatiin autoliikkeelle 800 eurolla ja tämä tilalle 4000 eurolla eli 3200 euroa, vanha oli ajettu 190 000 km ja vuosimalli oli 2006.
Viikon päästä huomasin, että joku oli ostanut vanhan romuautoni ja se oli joku virtahepo ajelemassa pikkuruisessa ex-autossa ja oli ihan tyytyväinen, itse en ollut siihen romuun.
Taitaa kyllä olla enemmistö ajelemassa vanhoilla autoilla ja kukaan hullu ei mene 5000 euroa kalliimpaan autoon sijoittamaan, ellei satu olemaan hyväpalkkaiseksi ponnahtanut henkilö tai on uusi perhe ja kaikki asuntolainat yms.
Ilmoita asiaton viesti
Joo.
Blogi olisi vähän uskottavampi jos Kokoomus ei olisi ollut viime hallituskaudella korottamassa liikenteen polttoaineverotusta. Valtiovarainministeriä taisi tuolloin toimia Petteri Orpo.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/polttoaineverotus-kiristyy-vuoden-2017-alussa-kymmenien-eurojen-lisakulut/f8ba33d3-2927-33eb-905e-495999cd2ec8
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa on vielä juttua viime hallituksen suunnittelemasta biosekoitevelvoitteesta liikennepolttoaineille.
”Kyse on niin kutsutusta jakeluvelvoitteesta, jonka kiristäminen on kirjattu hallitusohjelmaan.”
https://yle.fi/uutiset/3-10367503
Nyt en ihan muista että oliko Heinonen silloinkin sitä vastaan vai kääntyikö mieli vasta oppostitiossa? Tietenkään Heinonen ei blogissaan vastaan joten arvoitukseksi jäänee.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, vuodenvaihteen hinnankorotuksiinhan ei ole hallituksella osaa eikä arpaa. Kyseessä oli polttoainejakelijoiden omat korotukset hintoihin.
”Samalla linjalla on Nesteen johtaja Katri Taskinen.
– Sinällään mitään poikkeuksellista korotuksessa ei ollut. Kyllä se on öljyn maailmanmarkkinahinta, valuuttakurssit ja paikallinen kilpailu mikä hintoihin vaikuttaa. Raakaöljyn hinta on noussut viimeisen parin viikon aikana ja se on aiheuttanut paineita kuluttajahintoihin.”
https://www.is.fi/autot/art-2000006362605.html
Elokuun tilanteeseen meillä tuskin on kristallipalloa.
Ilmoita asiaton viesti
Liikennepolttoaineiden verotusta korotetaan edelleen rajusti, mutta öljylämmitteisten talojen verotukseen käytännön veroaleineen ei puututtu, vaan päätökset jätettiin ” myöhempään ajankohtaan” , mikä se sitten lieneekin. Lämmitysöljyn verokohtelu tulisi kaiken järjen ja päästöjen mukaan olla samalla tasolla kuin dieselin ja hinnaltaan vähintäänkin sähkön tasolla. Näin valtiolle olisi tarjolla helposti ja ilmastollisesti perusteltuna verotuloja 250 miljoonaa euroa liikennepolttoaineiden verotuksen sijaan.
Erikoista on myös Helsingin lämmittämisen kovin teennäinen edullinen verokohtelu, vaikka kaupunki lämpiää 90 % fossiilisilla polttoaineilla. Tässäkin olisi Valtiolla veronkiristämisen paikka ilmastoperusteisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Onko lukusi 250 miljardia?
edit. Kiitos korjauksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka tankkaa autosi?
Keskihinnat tänään:95E 1,443 Diesel 1.309
Ilmoita asiaton viesti
Laitapa linkki keskihintaväittämääsi, ettei taas kerran olisi täyttä tyhjää jorinaa ja puuta heinää.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan niitä tietoja tarvitsevalle netissä.
Itse katsoin halvin bensa.fi Linkkiä en tänne saanut.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan varmasti ikivanha linkki, mutta mitäpä sinä touhuihisi tottuneena vääristelijänä siitä välität. Et taida paljoakaan bensa-asemilla käydä viime aikoina.
Ilmoita asiaton viesti
Keskihinta 95E tänään: 1,544/L
https://www.polttoaine.net/
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä taisi olla. Tässä tuoreempi
https://www.polttoaine.net/index.php?cmd=20halvinta
Ilmoita asiaton viesti
20 halvinta on vielä kaukana keskihinnasta.
Ilmoita asiaton viesti
On se kuitenkin faktaa tältä päivältä.
Blogistin ensimmäinen kappale ei sitä ole. Yhteenlaskuvirhe jo kahdessa ensimmäisessä lauseessa. Ei nyt mennyt tuo aloitus ihan putkeen.
Mielestäni on väärä lähtökulma puhua kalliimmista polttoaineista,koska sitä päivittäistä huippua ei kukaan tiedä. Olisi paljon uskottavampaa puhua alimmista,tai keskihinnoista.
Ilmoita asiaton viesti
Seuraavista vaaleista voikin tulla masinoitujen ”ilmastovaalien” sijaan autoiluvaalit. Minä ainakin äänestän puoluetta joka lupaa alentaa autoilun kustsnnuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus varmasti sitten ensi vaalikaudella laskee bensan hintaa, jos on hallituksessa. 🙂
Ei kannattaisi höpöttää ihan mitä sattuu, sillä tämän kirjoitus on jo kokoomuksenkin suusta pelkkää kuraa.
Olisitte tehneet ihan saman, ta sitten olisitte keksineet jonkun kivan kikyn uudestaan.
Kokoomuspoliitikon puheet perustuvat nykyään näemmä perussuomalaistyyliseen valehteluun.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustan kannattajien suhtautumista veronkorotuksiin tässä ihmeteltiin ?
Autoista riippuvaisille haja-asutusalueen ihmisille veronkorotuspäätös on varmasti hankalaa markkinoida ja heitä on paljon. Haja-asutusalueethan alkavat harvaan asutussa maassa pian kaupunkien ulkopuolella myös Tampereella, kuin Helsingissäkin.
Lämmitysöljyn veronkorotuksista ollaan hiljaa kuin kusi sukassa, vaikka kyseessä on täysin sama löpö, kuin mitä dieselkin on. Joskus tulevaisuudessa vielä hämmästellään, että talojakin lämmitettiin fossiilisella öljyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei keskusta tykkää korotuksista sen enempää kuin kukaan muukaan.
Mutta,mutta
Kuten jo aiemmin kerroin,niin blogi on mennyt persiilleen jo alusta alkaen.
Eikä se jatkossakaan paljon parane. Niitä polttoainehintoja,jotka on jo vääriksi osoitettu blogisti pitää johtotähtenä,kun hallituksen päättämää vajaan 7;n sentin korotusta elokuulle sovitetaan.
”Heinonen kirjoitti:Mutta tämäkään ei vielä Marinin hallitukselle riitä. Hallitus päätti joulukuussa, että elokuussa 2020 polttoaineveroa kiristetään bensan osalta noin 6,3 senttiä litralta ja dieselin ja muiden sitä korvaavien polttoaineiden osalta vieläkin enemmän eli 6,9 senttiä litralta. Nykyhintoihin lisättynä diesel maksaisi ilman muita muutoksia näin elokuussa 1,68 euroa litralta ja bensa 1,75 euroa litralta.”
Miksi minusta tuntuu,että Heinonen on populisti?
Ilmoita asiaton viesti
Olet jo aiemmin ketonut useasti väärentäen totuutta silkkaa roskaa, siis mikä olisi nytkään ?
Epäuskottava paskanjauhaja trolli, jos mikään muukaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Kerrohan mitä roskaa kirjoitan? Ihan on luettavissa kirjoitushistoriasta mitä kritisoin. Korjasin sen minkä väärin kirjoitin.
Menet iliman vaiheita henkilökohtaisuuksiin.
Osaatko itte kuoria perunoita?
Ilmoita asiaton viesti