Mielenterveyspalveluiden käyttö ei ole häpeän paikka – ”Meistä jokaisen on torjuttava rikollisesti saatu tieto”

Psykoterapiakeskus Vastaamo tiedotti lokakuussa joutuneensa vakavan tietomurron ja kiristyksen uhriksi. Valtakunnallisesti ja myös Kelan palvelutuottajana toimivan Vastaamon arkaluontoisia asiakaskäyntitietoja julkaistiin netissä esittäen samalla mittava lunnasvaatimus. Vastaamon asiakasrekisteristä ja potilastiedoista selvinneet yksittäiset ihmiset saivat myös kiristysviestejä. Vyyhti paisui ja kasvoi.

Alhainen ja halveksuttava rikos sai heti laajan tuomitsemisen. Kyberturvallisuuskeskus piti tietomurtoa poikkeuksellisena. Viranomaiset selvittivät tapahtumaa laajasti ja myös poliisitutkinta etenee.

Joka toinen suomalainen kokee jossakin vaiheessa elämäänsä mielenterveyden häiriön. Ei sitä tarvitse siis hävetä. Moni tarvitsee myös ammattilaisten apua. Tämä valitettava tapahtumasarja ei saa enää nostaa jo monesti korkeaa kynnystä hakea ammattilaisten apua. Avun varmistamiseksi olemmekin Kokoomuksesta esittäneet jo viime vuonna terapiatakuuta ja nyt se tulee toteuttaa.

Samaan aikaan pitää kuitenkin kysyä, että miten tällaisia tietojärjestelmiä maassamme yleisesti säilytetään ja suojataan? Onko julkisten toimijoiden, yksityisten toimijoiden ja laajan kolmannen sektorin toimijoiden tietoturvat ajan tasalla? Helsingin Sanomissa tietoturvallisuusjohtaja Erkka Koivunen totesi, että Vastaamolta ”vuodetuista tiedoista on nähtävissä, ettei niiden käsittelyssä ja säilyttämisessä ole nähty suurta vaivaa niiden salaamiseksi”. On myös kerrottu, että ”Vastaamon verkkoja ylläpitäviä palvelimia on ollut päivittämättä jo vuosia” ja tietojärjestelmissä olisi käytetty oletussalasanoja. Tilanne on arvioita tarkkaan ja selvitettävä vastuut ja myös laiminlyönnit perusteellisesti.

Tarvittaessa lainsäädäntöä tulee kiristää ja vastuita ja velvoitteita rekistereiden ylläpitäjien osalta vahvistaa. Poissa silmistä, poissa mielestä -ajattelu pitää kitkeä pois. Onko näistä asioista säästetty ja jätetty päivittämättä rahan takia? Onko päivitykset ja salasanojen vaihdot yms. jätetty tekemättä välinpitämättömyyttä? Tai onko ajateltu, että eihän meillä näin voi tapahtua?

Ja samaan aikaan pitää tehdä kaikki voitava sen eteen, että tämän alhaisen ja halveksuttavan rikoksen tekijät tai tekijä saadaan kiinni ja vastuuseen teostaan. Kyseessä on poikkeuksellisen törkeä ja ala-arvoinen teko, jos rikokset koskaan mitään muuta voivat ollakaan.

Tällainen tietomurto terveydenhoitomme ytimeen on osaltaan omiaan rapauttamaan järjestelmiemme luotettavuutta ja uskottavuutta. Tämä myös osaltaan voi olla nostamassa kynnystä hakeutua mm. mielenterveysongelmien tai muiden terveyshuolien kanssa hoitoon. Myös tämän takia nyt pitää tehdä kaikki tarvittava ja myös hieman enemmän tilanteen korjaamiseksi ja luotettavuuden palauttamiseksi.

Ja ainakin itse vetoan jokaiseen suomalaiseen, että törmätessään tällaiseen varastettuun tietoon, niin niitä ei luettaisi eikä jaettaisi tai kopioitaisi.

Nyt on tärkeintä yhdessä suojata ja tukea myös näitä tietovuodon kohteiksi joutuneita kanssa ihmisiä. Meistä jokaisen on torjuttava rikollisesti saatu tieto.

Ollaan vastuullisia ja tuetaan näitä ihmisiä, mutta myös tapauksen tutkintaa yhdessä.

 

Timo Heinonen

Kansanedustaja

Valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja turvallisuusjaoston jäsen

TimoHeinonen

Kirjoittaja on Kokoomuksen eduskuntaryhmän neljännen kauden kansanedustaja. Valtion liikuntaneuvoston jäsen. Seuraa myös päivittäistä blogia osoitteessa <a href="http://www.timoheinonen.fi" title="http://www.timoheinonen.fi">http://www.timoheinonen.fi</a>.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu