Avoin kirje Janille kaupungin johtamisesta ja vähän Malmin lentokentästäkin

Onko kaupungin johtaminen epäonnistunut?

Ymmärrän hyvin Jan masennustasi siitä, että “kovista yrityksistäsi huolimatta näytät epäonnistuneen pyrkimyksessäsi luoda kaupunkiin sellaista modernia kulttuuria, jossa kaupungin menestykseen olennaisesti vaikuttavat asiat ratkaistaisiin huolellisesti tutkittuun tietoon perustuen, tähän tukeutuvan aidon kansalaiskeskustelun pohjalta, eri näkökohtien kiihkottomaan punnintaan nojaten, sekä toisia poliittisia ryhmiä kunnioittavalla, ennakoitavalla ja vastuullisella tavalla.” kuten keskustatunnelihankkeesta sanoit. Olen itse törmännyt aivan samaan Malmin lentokenttäasiassa.

Kaupunkiympäristön toimialalla tilanne on sietämätön, ja Malmin lentokenttäasiassa tuska on korostunut äärimmilleen. Tutkittu, dokumentoitu tieto kiistetään naureskellen. Kaupungin virkamiehet – edes sinä, Jan – eivät suostu kansalaiskeskusteluun tai tapaamisiin aiheesta. Mielipidetutkimukset osoittavat kansan tukea kentän jatkolle, mutta keskustelua ei suvaita, koska “asian ovat päättäneet demokraattisesti valitut päättäjät”. Ei ihme, että suuri yleisö on asiasta raivostunut.

Tuliko meistä nyt rikollisia?

Viime viikolla sain nimittäin hämmästyksekseni huomata, että yhdistyksemme Malmin lentoaseman ystävät ry. oli muuttunut kaupungin silmissä epäkelvoksi. Emme saaneetkaan vuokrata tarvitsemaamme lisätilaa Malmin lentoasemarakennuksesta.

Kaupungin vuokraneuvottelijan ilmoittama syy oli tyrmistyttävä ja jopa Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen:

“MALMIN LENTOASEMAN YSTÄVÄT RY:n toiminnan tarkoituksena on Malmin lentokentän toiminnan säilyttäminen nykyisellä paikallaan sekä lentokentän toiminnan kehittäminen, edistäminen ja tukeminen. Yhdistyksen toiminta on ristiriidassa kaupungin aluetta koskevien päätösten ja suunnitelmien kanssa. Lisätilojen vuokraaminen MALMIN LENTOASEMAN YSTÄVÄT RY:lle ei täten edistä alla mainittujen päätösten toimeenpanoa eikä siten ole kaupungin näkökulmasta tarkoituksenmukaista.”

Hetken mietimme jo yhdistyksen sääntöjen muuttamista – josko sillä pääsisimme eteenpäin? Tilat kun oli jo alustavasti luvattu, mutta parin viikon harkinnan jälkeen “yhteisellä päätöksellä” kerrottiin näin. Yhteistä vastuuta ei ole. Jos muuta vastuunkantajaa ei organisaation sisältä  löydy, vastuu on tietenkin pormestarin.

Koska tilavuokrapäätöksessämme liikutaan lain ja määräysten rajamailla, jouduimme tekemään vuokra-asiasta poliisille tutkintapyynnön. Sovellettava lakikohta lienee rikoslain 11. luvun 11. pykälä. Lainvalvojat päättäköön, kummalla puolella lain rajaa saamamme päätös on. Rangaistus on sakkoja tai enintään kuusi kuukautta vankeutta.

Virkamiehet ovat epätoivon vallassa

Asia ei ole pelkästään poliittinen ongelma, vaan se on etabloitunut virkamieskuntaankin.

Kaava-arkkitehti huusi minulle päin naamaa kaavaesittelytilaisuudessa, että “lentäminen on hyvin elitistinen harrastus eikä kaikilla ole varaa ostaa omaa lentokonetta” ja “valtio on päättänyt, että lentokentälle pitää rakentaa asuntoja”. Huonoa käytöstä virkamieheltä, ja jos valtion päätös pitäisi paikkaansa, rikkoisi se kaupungin itsemääräämisoikeuttakin.

Toisessa tilaisuudessa kaupunkisuunnitteluviraston työntekijä kirjaimellisesti vapisi pelosta, kun hänen olisi pitänyt ottaa kantaa Malmin kulttuuriperintöön. Oli varma, että seurauksena olisi irtisanominen, jos puhuisi säilyttämisen puolesta tai jos edes nimi näkyisi siinä yhteydessä. Yleinen tieto on, ettei edes sisäisissä kokouksissa saa sanoa mitään virallisen linjan vastaista tai joutuu esimiesten pompottamaksi.

Tänä syksynä tilanne on todella kireä, ja eräältä lentoasemarakennuksen vuokraehdokkaalta oli kysytty aivan suoraan: “Eihän tämä toiminta nyt vaan liity mitenkään lentämiseen?” Saisivatkohan edes tulevan Kivikon helikopteriyrittäjät kaupungin tiloja vuokralle?

Kyllä, johtamisessa on kehitettävää. Mitä jos poistettaisiin ensimmäisenä pelko ja huuto?

Mistä oikein on kyse?

Julkinen viesti, että koko Malmi-asiassa on kyse pelkästään lentotoiminnasta ja “pöristelystä” ei tietenkään pidä paikkaansa.

Yhdistyksemme on nähnyt paljon vaivaa lentokentän kokonaisarvon avaamiseksi. Lentotoiminnan lisäksi olemme dokumentoineet ja tiedottaneet huomattavista luonto- ja kulttuuriperintöarvoista, onhan lentokenttä erityisesti suojeltujen direktiivilajien kotipaikka ja iso osa jokaisen stadissa vähänkin pidempään asuneen henkilökohtaista kokemushistoriaa. Olemme koonneet näistä paljon materiaalia ja jopa kirjoittaneet kirjankin. Siellä se on Jan sinunkin hyllyssäsi, Malmi – Helsingin lentoasema.

Kuten tunnelin kohdallakin sanoit, on kysymys kuitenkin vielä laajemmasta kysymyksestä. Olen samaa mieltä siinä, että tarvitsemme kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä niin Helsingin elinvoimaisuudesta ja elävyydestä kuin kaupungin toimivuudesta ja liikenteen tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä. Siksi tässä älykkään ilmailun murrosvaiheessa olisi typerää sulkea kaupungin ainoa lentokenttä.

Laukaise Jan tilanne nyt ja käske kentälle pari vuotta jatkoaikaa. Samalla asia siirtyy tulevan valtuuston harmiksi.

Sallitaanko kansanäänestys?

Useiden puolueiden tavoitteena on edistää suoraa demokratiaa, esimerkiksi neuvoa-antavia kansanäänestyksiä kunnissa. Nykyisessä valtuustossa ehdotukset mielipidemittauksesta ja jopa Malmi-kansanäänestyksestä on hylätty.

Nyt vireillä on kuntalaisaloite kansanäänestyksestä Malmin ilmailukäyttöä koskien – kyllä vai ei? Se on kerännyt jo nyt lähes valtuustoesitykseen vaaditun kannattajamäärän.

Varmaan jokainen valtuutettu onkin jo allekirjoittanut  https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/6466 – suoraa demokratiaahan tukevat kaikki poliittiset ryhmät. Sehän parhaimmillaan todentaa, että demokraattisesti valitut päättäjät ovat noudattaneet kansalaisten tahtoa! Vai onko pelko, että vanhat päätökset olisivatkin vääriä?

Vain 25 nykyvaltuutettua on tosin ilmoittanut sallivansa kansanäänestyksen, jos se tulee tähän valtuustoon. Ehkäpä se pitää tuoda seuraavaan.

Yhteinen vastuu?

Lopuksi vielä tiedoksi yhteiseen päätöksentekoonne, kun jatkossa mietitte tilavuokrauksia. Malmin lentoaseman ystävät ry:n säännöissä ei mainita sanallakaan lentämistä tai ilmailua. Tilavuokrapäätöksessä lainattiin vain osa yhdistyksen tarkoituksesta.

Yhdistyksemme toiminnan tarkoituksena on myös vaalia ja suojella Malmin alueen rakennettujen kulttuurikohteiden ja -ympäristöjen ajallista monimuotoisuutta, vaalia niiden ominaisluonnetta ja erityispiirteitä sekä edistää niiden kulttuurisesti kestävää hoitoa ja käyttöä.

Sitä me teemme ja jatkamme pieteetillä tulevinakin vuosina.

Seuraava sukupolvi on jo kasvamassa, ks. tämä mainio video. 15-vuotta täyttänyt helsinkiläinen – voit allekirjoittaa täällä https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/6466

TimoHyvnen

Puheenjohtaja, Malmin lentoaseman ystävät ry