Postin pohjakosketuksia

Minulla oli ollut pari pakettia odottamassa Postissa. Toinen jo melkein viikon ja toinen pari päivää. Kun tänään hain paketit, niin pian puhelimeen tuli viesti: ”Postin kysely. Kiitos kun asioit meillä. Mielipiteesi on meille tärkeä. Ole siis hyvä ja vastaa lyhyeen kyselyyn täällä: https://isms.fi/a/…”

Erikoista siinä oli se että lähettäjä ei ollut Posti vaan numero kuului täysin tuntemattomalle yritykselle. Mutta silti viestin lähettäjä oli tiennyt että olin juuri lunastanut pakettini. Selasin nettiä ja sieltä löytyi toinen samanlainen tapaus. Asiakas oli hakenut paketin ja saanut pian yhteydenoton samalta firmalta kuin minäkin. Asiakkaan palautteeseen vastannut Postin asiakaspalvelija arveli ajallisen yhteyden olleen huijarien massapostituksien aiheuttamaa sattumaa. En uskonut tähän. Tämä ei ollut satunnainen ”teille on saapunut lähetys” -tyyppinen viesti jota Postin nimissä lähetetyt huijausviestit yleensä ovat, vaan viestin lähettäjä tiesi että olin juuri asioinut ja nimenomaan Postin kanssa.

Viestin lähettäjän puhelinnumero voisi tietenkin olla väärennetty tekstiviestin tietoihin, mutta kun tein numeron perusteella haun hämärä vain tiheni. Numeron omisti suomalainen yritys jonka päätoimialana Kauppalehden sivuilla mainitaan ”Langattoman verkon hallinta ja palvelut (61200)”. Mutta samainen aviisi kertoo että ”Toimialana on metalli-, kumi-, tekstiili-, elintarvike-, paperi- ja kemian alan tuotteiden kauppa ja välitys sekä niiden tuonti ja vienti, ei kuitenkaan puutavaraliike.” Voisin olettaa että firman toimiala on vaihdettu jälkeenpäin vastaamaan jollain tapaa toimintaa mitä se tekee ja liikevaihtoakin on ollut 58000 euroa vuonna 2020. Eli yritys siis todella tekee jotain ainakin paperilla. Firman hallituksen jäsenellä on rooli 44 yrityksessä ja kummatkin nimet jotka yhteystiedoista löytyivät viittaavat jonnekin Kaukaasian tai Turkin suuntaan. Ehkäpä numero ei ollutkaan väärennetty.

Tekstiviestin linkin domain isms.fi ei sekään ollut Postin vaan domainin omistaa Bookit Oy. Isms.fi-sivuilta löytyy 90-luvulle jämähtänyt layout, jollaisilla sen ajan tietotekniikkafirmat edustivat itseään. Sivuille on lisätty monien suurten suomalaisten firmojen logoja kuin tuomaan uskottavuutta, mutta sivu on toteutettu muodossa että ne vievät lopunkin uskottavuuden silmissäni ollakseen Postin tapaisen toimijan palvelua. Tämän täytyy todellakin olla huijaus. Kysymys kuuluu mistä näin epämääräinen systeemihässäkkä on saanut tiedon siitä että olen hakenut pakettini… onko Postin järjestelmä murrettu vai onko yritys todellakin Postin kanssa yhteistyössä?

Mutta kuinka ollakaan Postin sivuilta löytyy teksti:

”Posti käyttää Bookit Finland Oy:n tarjoamaa älytekstiviestipalvelua asiakastyytyväisyyden kartoittamiseen. Kun asiakas on noutanut paketin Postin noutopisteestä, lähetetään hänelle tekstiviesti, jonka linkki ohjautuu kyselysivustolle. Tekstiviestit lähetetään vastaanottajille ns. normaaleista matkapuhelinnumeroista, joiden omistaja on BookIT Oy. Alla esimerkki Postin lähettämästä linkin sisältämästä tekstiviestistä. Linkki noudattaa muotoa https://isms.fi/xxxxx.”

Posti on siis todellakin ihan itse toteuttanut tämän sekopäisen palvelun, jonka jokainen vähänkin netin vaaroista lukenut rankkaisi viruksia levittäväksi linkiksi eikä voisi kuvitella sen ainakaan olevan Postin toteuttama. Klikkasin linkkiä ja linkki ohjautuu isms.fi-sivuilta epämääräiseltä näyttävään osoitteeseen, jossa on Postin logolla oleva arvosanan antamiseen tarkoitettu sivu.

Postin palvelu on kautta linjan niin sekavaa ja amatöörimäisesti hoidettua että vika ei voi olla missään muussa kuin sen ylimmässä johdossa. Nämä johtajat ovat joko sopimattomia tehtäväänsä tai he jakavat leipää lähipiirilleen kyseenalaisilla tavoilla yhteisen edun vastaisesti.

+4
TimoKohvakka

Suomalaisen historian, mytologian ja etymologian harrastaja. Tulevaisuuden tutkija.
http://tkohvakka.blogspot.fi
timo.kohvakka@suomi24.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu