Kiireellinen kysymys oikeuskanslerille
Arvoisa oikeuskansleri T. Pöysti
tiedoksi yleisesti kansalaisille sekä aivan erityisesti perustuslakivaliokunnan pj, oikeusministeri, pääministeri sekä tasavallan presidentti
Ensin neljä kysymystä, joista ensimmäinen on erityisen kiireellinen viranomaisten kansalaisten keskuudessa nauttiman luottamuksen vuoksi mutta myös henkilökohtaisesti teidän itsenne kannalta.
Kysymysten jälkeen on hieman taustoitusta asiasta niille lukijoille, jotka eivät vielä tunne asiaa tarkemmin. Jatkan muutamilla lisäkysymyksillä huomenna tiistaina ja ehkä sen jälkeenkin.
1 Milloin määräätte syyteen nostettavaksi niitä kolmea Helsingin hovioikeudenneuvosta (Petri Leskinen, Merja Halme-Korhonen ja Arja Mäki) sekä esittelijää vastaan, jotka ovat antaneet puolueellisen tuomion, koska he ovat toimineet puolueellisesti eivätkä ole tarkistaneet edes kumpaakaan tuomion välttämätöntä perusasiaa ennen tuomion antamista?
Oikeuskanslerinvirasto on saanut tiedon rikosepäilystä ensimmäisen kerran jo vuonna 2015 ja te henkilökohtaisesti viimeistään vuonna 2019. Syytteeseenpanomahdollisuus vanhenee ensi viikon tiistaina 14.5.2024 ja teitä on perusteltua syytä epäillä tahallisesta hovioikeustuomareiden rikosten peittelystä, jos ette hoida hovioikeustuomareiden syytteeseen määräämistä ajoissa. Olisi siis yleisen edun vuoksi hyvin tärkeää, että annatte syytemääräyksen ajoissa.
2 Milloin teette perustuslakivaliokunnalle ilmoituksen jo eläköityneet apulaisoikeuskansleri Risto Hiekkataipaleen käytännössä varmasta tahallisesta virkarikoksesta, koska hän on myös jättänyt tarkistamatta em. tuomion molempien välttämättömien edellytysten olemassaolon ennen kanteluratkaisun tekemistä ja jo yksin näin salannut hovioikeudenneuvosten edellä mainitut virkarikokset?
3 Milloin teette perustuslakivaliokunnalle ilmoituksen apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen käytännössä varmasta jatketusta virkarikoksesta, koska hän on salannut em. hovioikeudenneuvosten sekä apulaisoikeuskansleri Hiekkataipaleen virkarikokset, vaikka hän on järkevän päättelyn mukaan molempien välttämättömien näyttöjen puuttumisen hyvin tiennyt, koska ei ole edes yrittänyt näyttää laillisen näytön olemassaoloa. Puumalaisen tekemien vakavien rikosten luetteloon kuulunee myös, että puolueellisesti toimineen käräjätuomarin osalta syytemahdollisuus on jo mennyt vanhaksi.
4 Mitä ja milloin aiotte tehdä mainittua tuomiota korkeimmassa oikeudessa puolueellisesti ratkaisseiden oikeusneuvosten suhteen (Poutiainen ja Koponen)? Oikeusneuvokset ovat jättäneet puolueellisesti tarkistamatta kaksi välttämättä tarkistettavaa perusasiaa käsitellessään asiassa tehtyä muutoksenhakulupaa. Onko tämä oikeusneuvostason käytännössä varman puolueellisuuden ja puolueellisuuden paljastaman vakavan ammatillisen osaamattomuuden salailu väärän auktoriteettikunnioituksen vuoksi yksi tekijä sille, että oikeuskanslerinvirasto on salannut myös hovoikeustuomareiden ja apulaisoikeuskanslereiden käytännössä varmat virkarikokset? Onko oikeusneuvosten puolueellisuudesta ja siihen liittyvästä vakavasta osaamattomuudesta edes vielä ilmoitettu korkeimmalle oikeudelle ja tai asianomaisille oikeusneuvoksille ja esittelijälle?
Taustoitusta
Kyse on Helsingin hovioikeuden tuomiosta nro 1009/14.5.2014/dnro S 13/2324 jossa olennaisin on sen sisältämä Helsingin käräjäoikeuden tuomio. Puolueeton juristi havaitsee ensilukemalta ja ainakin jos käyttää analyyttisiä kysymyksiä apunaan, että lain edellyttämää näyttöä ei ole kummallekaan välttämättömälle asialle eli varoitukselle eikä työsuhteen välittömälle päättämiselle.
Huolellisesti loppuun saakka analysoimalla hän havaitsee lisäksi, että että jutussa ei ole esitetty lainkaan näyttöä työntekijän moitittavasta toiminnasta. Kyse oli ahneen ja epärehellisen työnantajapuolen yhdessä käräjätuomarin kanssa järjestämästä etevästä disinformaatiopetkututuksesta, joka on ohjannut ilmeisesti jo lähtökohtaisesti puolueellisesti työntekijäpuolta vastaan asennoituneet tuomarit ja lainvalvojat jättämään virkatehtäviinsä rutiinimaisesti kuuluvat perustarkistuksetkin tekemättä.
Laitan tämän kirjoituksen tiedoksi
1 perustuslakivaliokunnan pj:lle, koska asiassa tarvitaan luontevimmin perustuslakivaliokunnan hyvin nopeita toimenpiteitää julkisen vallan, eduskunnan ja perustuslakivaliokunnan maineen varjelemiseksi, jos oikeuskansleri ei toimi virkavelvollisuuksien mukaan erittäin nopeasti.
2 oikeusministerille laitan tämän tiedoksi, koska oikeusministerin on tärkeää tietää, että hänen vastuulleen kuuluva hallinnonhaara on kaoottisessa tilassa, ainakin jos kyse on tuomareihin ja tai lainvalvojiin kohdistuvista perustellusita virkarikosepäilyistä. Tässä yhteydessä on hyvä todeta myös se, että oikeusministeriön kansliapäällikkö Timonen on todistettavasti heikko lenkki asian arvioinnissa, koska hän on kieltäytynyt ilmeisen lainvastaisesti tietopyyntöön vastaamisesta ja jonka tietopyynnön kohteena oli juuri tämä tärkeä esimerkkitapaus hallinnonhaaran rappiosta.
3 pääministerille laitan tämän tiedoksi, koska pääministerin on tärkeää tietää, että valtioneuvoston oikeuskansleri eli lainvalvoja, jonka tehtävä on nimenomaan tukea maan hallitusta sen toimien lainmukaisuudessa, ei kykene mitä ilmeisimmin hoitamaan asianmukaisesti ja lainmukaisesti yksinkertaisempiakaan tehtäviään oman virastonsa johtamisessa.
4 tasavallan presidentille laitan tämän tiedoksi, koska hän on jo ensimmäisessä virkakautensa puheessa vakuuttanut huolehtivansa arvojohtajan ominaisuudessa siitä että oikeusvaltioperiaatetta noudatetaan myös käytännössä eikä vain juhlapuheissa.
Lisä- ja taustatietoja löytyy esim. täältä ja täältä sekä myös tästä jo viisi vuotta sitten julkaistusta ja oikeuskanslerille lähetetystä kirjoituksesta. Muistutan myös siitä, että tuomion puolueellisuus on erittäin nopeasti todettavissa, siihen riittää esim. sen toteaminen että jompikumpi tuomion välttämättömistä perusteluista puuttuu. On erittäin helppo todeta, että työsuhteen välittömän päättämisen perusteeksi väitetyn työnantajan kiellon antamiselta puuttuu näyttö. On vain työnantajan ja käräjätuomarin heikosti naamioitu väite.
Annan asiasta muutoin mielelläni lisätietoja, sillä olen vielä jonkin aikaa tämän erikoislaatuisen, etevään disinformaatioon ja osin myös väärään ammattiylpeyteen, motivoituun päättelyyn ym. perustuvan vakavan virkarikosketjun kokenein asiantuntija.
Kysymyksiä voi aina esittää, mutta tuskin korppi korpin silmää nokkii. Oikeuskanslerin tekemän ratkaisun kautta kiusalliset asiat saadaan tarvittaessa lopullisesti pois päiväjärjestyksestä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kommentista. Itse uskon ja toivon edelleen, että viranomaiset alkavat toimia kuten faktapohjaisesti toimivassa oikeusvaltiossa toimitaan. Ei siten kuin luulo- ja uskopohjaisissa mielivaltasysteemeissä.
Ilmoita asiaton viesti
—
Timo, eikö oikeuskansleri voisi – ja eikö hänen tulisi – (itse-)oikaista asia alla olevan KHO:n antaman ennakkopäätöksen linjaamana?
KHO:2015:132
Yhdistys – Purkautuminen – Virheellinen purkautumisilmoitus – Purkautumisilmoituksen tarkastaminen – Rekisterimerkintä – Väärän yhdistyksen poistaminen rekisteristä – Puutteellinen selvittäminen – Hallintopäätös – Rekisteripäätöksen korjaaminen – Purku
(Antopäivä: 9.9.2015)
– – ”Patentti- ja rekisterihallitus olisi näin ollen hallintolain 50 ja 52 §:n nojalla voinut ja sen olisi lain 1 §:n mukaisten tavoitteiden toteuttamiseksi myös tullut poistaa selvästi virheellinen päätöksensä ja ratkaista asia uudelleen. Hallintolakia koskevan hallituksen esityksen (HE 72/2002 vp) mukaan itseoikaisun taustalla on ajatus, että selvät ja luonteeltaan kiistattomat virheet korjataan itseoikaisuna muutoksenhakuviranomaisten käsiteltävien asioiden vähentämiseksi. Tällaisten asioiden ratkaiseminen lainkäyttöviranomaisissa ei ole tarkoituksenmukaista. Asiavirheestä on kysymys muun ohella silloin, kun asiaan kuuluvat tosiseikat on selvitetty virheellisesti tai puutteellisesti. (Tekstin tummennus tässä oma).
Enemmän viivästyksen välttämiseksi tilanteessa, jossa on haettu Patentti- ja rekisterihallituksen päätöksen purkamista, ja asian laatuun nähden korkein hallinto-oikeus ei kuitenkaan palauta asiaa Patentti- ja rekisterihallitukselle asiavirheen korjaamista varten.
4.2 Päätöksen purkamisen edellytykset
Kun purkautuneeksi on Suomen Kristillisdemokraattien (KD) Etelä-Savon naispiiri ry:n sijasta merkitty Suomen Kristillisdemokraattiset (KD) Naiset ry, on selvää, että sattuneella erehdyksellä on ollut olennaista vaikutusta päätökseen.
Yhtä selvää on, että virheellinen rekisteritieto loukkaa purkautuneeksi merkityn Suomen Kristillisdemokraattiset (KD) Naiset ry:n oikeutta. Rekisteritietojen saattaminen vastaamaan todellista tilannetta on lisäksi sekä kummankin yhdistyksen että julkisen edun mukaista.
Näin ollen rekisteripäätöksen purkamiselle hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät.
5. Lopputulos
Patentti- ja rekisterihallituksen rekisteröintipäätös on edellä lausutuilla perusteilla purettava ja asia palautettava Patentti- ja rekisterihallitukselle ratkaisuosassa mainittuja toimenpiteitä varten.” – –
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/ennakkopaatokset/1441702760189.html
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kommentista. Viranomaisten pitäisi oikeusvaltiossa ilman muuta korjata oma-aloitteisesti virheelliset päätöksensä, kun virhe havaitaan. Se olisi hyvää hallintoa ja lainkäyttöä.
Myös korkein oikeus voisi ja saisi purkaa omatoimisesti väärän tuomiota, jos ja kun perusteita on. Tässä on näin mitä suurimmassa määrin. Näyttöä ei ole lainkaan ja korkeimman oikeuden edustajatkin eli kaksi oikeusneuvosta ja esittelijä ovat olleet typerän puolueellisia eli antaneet epärehellisen työnantajan disinformaatiopaketin (ja väärän luottamuksen Helsingin hovioikeuden jaostoon) sokaista itsensä niin että ovat laiminlyöneet perusasioidenkin tarkastamisen.
Nyt ongelmana, että yksikään viranomainen ei ole suostunut osoittamaan että vakavaa virhettä ja tai puutetta tuomiossa ei ole, vaikka se on ilmeisen selvää ja riidatonta. Viranomaiset toimivat siis harkitun ja julkean epärehellisesti. Ja oikeuskansleri ei ole vielä toiminut asiassa. Hän melko todennäköisesti syyllistyy vakavaan virkarikokseen jos ei tule kaapista ajoissa.
Viranomaisten toiminta muistuttaa hyvin paljon putinistien toimintaa Venäjällä. Olennainen ero siihen että eivät voi sentään käyttää väkivaltaa oikeusvaltion kannattajien nitistämiseen.
Ilmoita asiaton viesti
—
Timo, kirjoitat, että ”Olennainen ero siihen että eivät voi sentään käyttää väkivaltaa oikeusvaltion kannattajien nitistämiseen”.
Nitistäminen kun voi tarkoittaa muutakin:
– henkisesti nitistämällä,
– nitistämällä talouden käyttövarat olemattomiin ilmeisen kohtuuttomilla oikeudenkäyntikuluilla ja -maksuilla
– nitistämällä eli viemällä asianosaisen ja hänen perheensä sisäisen mielenrauhan
– nitistämällä asianosaisen julkisen profiilin ja työminän
– nitistämällä ihmisen persoonallisuuden, hyvinvoinnin ja tulevaisuuden uskon
– nitistämällä elämän halun
Tätä nitistämistä esim. Vastaamon uhrit ovat jo kokeneet ja tulevat kokemaan vielä jatkossakin. Aivan syyttään! Todella surullista 🙁
Ilmoita asiaton viesti