Demokraattisiin vaaleihin vaikutetaan ökyrahalla ja mollausuutisilla

Demokraattisiin vaaleihin vaikutetaan ökyrahalla ja mollausuutisilla

Helsingin Sanomien koko etusivun on 29.5. vallannut Hjallis Harkimon mainos, jossa kerrotaan, että tässä kaupungissa on vain yksi sheriffi. Ja se on tietysti Harkimo. Vain ökyrikkailla on varaa noin kalliiseen mainontaan, ei edes pääomapuolue Kokoomuksella. Vaalibudjettirahat jakautuvat kovin epädemokraattisesti. Köyhän kansan etujen ajajilla ei ole varaa tuollaiseen pröystäilyyn.

Kokoomuksen olisi kannattanut antaa Harkimolle aikoinaan ministerinposti. Kun sitä ei tullut, hän loukkaantui ja perusti oman puolueen Liike Nyt. Tämä Harkimon sooloilu saattoi viedä Kokoomukselta viime eduskuntavaaleissa ykköspuolueen aseman. Se saattaa myös johtaa siihen, että Juhana Vartiaisesta ei tule Helsingin pormestaria.

Tämä kaikki kertoo myös siitä siitä, että poliitikkojen pahimmat vihamiehet ovat useimmiten omassa puolueessa taistelemassa samoista äänistä. Hiukan samaa on siinäkin, että Päivi Lipponen on tullut julkisuuteen kertomaan, että Paavo Lipposen (Sdp) hallituksen aikana Kesärannassa kyllä maksettiin ateriat itse. Sanna Marinilta on kuulemma jäänyt kaiken aikaa 300 euron aamiaislasku maksamatta. Nyt hän kertoo twitterissä maksavansa sen.

Tällaiset ”uutiset” saatetaan usein ilmoille vaalien alla, jolloin ne vaikuttavat äänestäjien käyttäytymiseen. Tämä Sanna Marinia mollaava juttu on kyllä kovin vaatimaton ja tekemällä tehty. Toivottavasti äänestäjät tajuavat sen.

 

ASIASANAT: Mainosrahat, Mollaus, Vaalit

+1
TimoUotila1
Sitoutumaton Helsinki

Vapaa journalisti, Ylessä vuoteen 2002, nykyään mm. Australian SBS Radion ja ulkosuomalaislehtien avustaja.
Historian loppututkinto Helsingin yliopistosta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu