Markkinoiden tehokkuus, Case Finnair
Rahoitusteoriassa oletetaan markkinoiden olevan täydellisen tehokkaat. Kaikilla on sama, täydellinen tieto ja sen perusteella he tekevät rationaalisia päätöksiä. Näin ilmaisia lounaita ei ole.
Todellisuus on vähän toista. Katsotaanpa Finnairin merkintäoikeusantia.
”Finnairin osakkeesta irtosi merkintäoikeus ja kaupankäynti ilman merkintäoikeutta alkoi 30.10.2023. Päätöskurssin 27.10.2023 perusteella Finnairin osakkeen hinnan olisi pitänyt olla pörssissä 0,047 euroa, mutta osakkeella käytiin kauppaa jopa 0,07 eurolla. Sama epätehokas hinnoitteluilmiö nähtiin myös 2020 annin yhteydessä.”
Kun puhutaan näin pienistä yksikköhinnoista, ero saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta prosenteissa merkintäoikeuden irtoamisen jälkeinen ”ylihinta” oli lähes 50%. Kesti viikon ennen kuin Finnairin osake oli asettunut matemaattisesti ”oikealle” tasolleen. Nyt Finnairin osake maksaa 0,047 euroa.
Tässä ei kuitenkaan ole kaikki. Tällä hetkellä Finnairin vanhaa osaketta myydään siis hinnalla 0,047. Uutta annissa merkittyä osaketta sen sijaan hintaan 0,037. Ero on siis (riippuen miten päin laskee) 21-27 %. Koska osakkeilla on samat oikeudet ne ja tullaan yhdistämään melko nopealla aikataululla, eron voisi odottaa supistuvan melko nopeasti. Sen sijaan se onkin vaikeampaa, kumpaan haarukan laitaan arvo asettuu.
Finnairin osakemäärä on 1 408 726 198 osaketta ennen antia. Osakeanti on 19 012 413 069 osaketta ja osakkeiden määrä osakeannin jäkeen 20 421 139 267. Finnairin uuden markkina-arvon voi laskea kertomalla pörssikurssin osakkeiden määrällä annin jälkeen.
Mikäli Finnairin osake asettuu uuden osakkeen hinnan tasolle, yhtiön markkina-arvo olisi 750 miljoonaa euroa. Mikäli taas hinta asettuisin haarukan ylälaitaan, arvo olisi 959 miljoonaa euroa.
Alalaidan arvo ei arvostaisi ”vanhaa Finnairia” kovin korkealla, kun huomioi, että yhtiö sai tuoretta uutta pääomaa 570 miljoonaa. Vanhan omistuksen arvo olisi siis kutistunut 180 miljoonaan, kun se vielä vuoden 2021 lopussa oli 838 miljoonaa ja viime vuoden lopussa 549 miljoonaa.
Finnairin hinta laskee alle viiteen senttiin – 2023 merkintäoikeusanti (sijoittaja.fi)
Laskin jo, että nyt saisi lentoyhtiön halvalla, mutta perskules, miljardin se maksaisi edelleen. Ei ole kaveria, joka lainaisi tuon verran.
Googlattua: Finnairin osakemäärä on 1 408 726 198 osaketta ennen antia. Osakeanti on 19 012 413 069 osaketta ja osakkeiden määrä osakeannin jälkeen 20 421 139 267.
Finnairin uuden markkina-arvon voi laskea kertomalla pörssikurssin osakkeiden määrällä annin jälkeen.
Finskillä on 70 suhteellisen modernia lentokonetta ja muuta omaisuutta. Koneen hinnaksi tulisi vain reilut 14 miljoonaa per kappale. Pelkkä yksi Airbus A350-900 maksaa uutena 300 miljoonaa.
Nyt kannattaisi ostaa koko firma pois kitumasta ja laittaa kalusto lihoiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida olla ihan niin yksinkertaista.
30.6.2023 Finnairilla oli omaa pääomaa 551 miljoonaa ja 3659 miljoonaa velkaa. Tästä 1225 miljoonaa oli leasing-velkaa koneista.
Omavaraisuusaste oli 13,1%. Nyt se nousee noin 27 prosenttiin annin myötä.
https://investors.finnair.com/~/media/Files/F/Finnair-IR-V2/documents/en/reports-and-presentation/2023/half-year-report-2023-en-v1.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Luultavasti Gordon Geggo (menikö oikein), jos olisi aito ihminen funtsis samaa. Ei kun lihoiksi ja pikkupalat myyntiin. Money never sleep.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Ryan Air sen kun porskuttaa…
https://www.msn.com/fi-fi/talous/seurantalista?tab=Related&id=a22dvh&ocid=ansMSNMoney11&duration=1D&src=b_secdans&relatedQuoteId=a22dvh&relatedSource=MlAl
Taitaa Finskin konsepti olla väärä.
Ilmoita asiaton viesti
Finski on jo joutunut muuttamaan konseptinsa Ukrainan sodan myötä, Aasian reittien lypsylehmä meni.
Lisää muutoksia on tulossa: lentämisestä tulee entistä kalliimpaa ja kritisoidumpaa.
Silti jaksan uskoa että Finnair voi uudistua ja tulee pärjäämään kilpailussa.
Ilmoita asiaton viesti
Valtion omistusosuutta Finnairissa >50% perusteltiin aikanaan Suomen ja NL’ n välisellä valtiosopimuksella, joka mahdollisti Finskin halvat lennot yli Siperian.
Koska sopimus on nyt merkityksetön, voitaisiin yhtiö myydä markkinoille.
Ilmoita asiaton viesti
Valtio muuttaa tässä annissa lainasaamisiaan osakkeiksi. Osakkeita on tarvittaessa paljon helpompi myydä kuin (pääoma)lainoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Finnairin vuosi nyt ihan pahalta näytä. Velkaa vaan on turhan paljon.
”Finnair tarkentaa aiempaa ohjeistustaan koko vuoden 2023 liikevaihdosta ja arvioi nyt sen olevan 2,9–3,1 miljardia euroa.
Yhtiö tarkentaa myös aiempaa ohjeistustaan koko vuoden 2023 vertailukelpoisesta liiketuloksesta ja arvioi nyt sen olevan 160–200 miljoonan euron välillä. Yhtiön arvio vertailukelpoisesta liiketuloksesta perustuu tämänhetkiseen polttoainehintaan ja valuuttakurssiin.”
https://investors.finnair.com/fi/financial-information/result-center
Eli Finskin liiketulosmarginaali > 5%. Ryanairilla kylläkin noin 16%.
Ilmoita asiaton viesti