Markkinoiden tehokkuus, Case Finnair

Rahoitusteoriassa oletetaan markkinoiden olevan täydellisen tehokkaat. Kaikilla on sama, täydellinen tieto ja sen perusteella he tekevät rationaalisia päätöksiä. Näin ilmaisia lounaita ei ole.

Todellisuus on vähän toista. Katsotaanpa Finnairin merkintäoikeusantia.

”Finnairin osakkeesta irtosi merkintäoikeus ja kaupankäynti ilman merkintäoikeutta alkoi 30.10.2023. Päätöskurssin 27.10.2023 perusteella Finnairin osakkeen hinnan olisi pitänyt olla pörssissä 0,047 euroa, mutta osakkeella käytiin kauppaa jopa 0,07 eurolla. Sama epätehokas hinnoitteluilmiö nähtiin myös 2020 annin yhteydessä.”

Kun puhutaan näin pienistä yksikköhinnoista, ero saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta prosenteissa merkintäoikeuden irtoamisen jälkeinen ”ylihinta” oli lähes 50%. Kesti viikon ennen kuin Finnairin osake oli asettunut matemaattisesti ”oikealle” tasolleen. Nyt Finnairin osake maksaa 0,047 euroa.

Tässä ei kuitenkaan ole kaikki. Tällä hetkellä Finnairin vanhaa osaketta myydään siis hinnalla 0,047. Uutta annissa merkittyä osaketta sen sijaan hintaan 0,037. Ero on siis (riippuen miten päin laskee)  21-27 %. Koska osakkeilla on samat oikeudet ne ja tullaan yhdistämään melko nopealla aikataululla, eron voisi odottaa supistuvan melko nopeasti. Sen sijaan se onkin vaikeampaa, kumpaan haarukan laitaan arvo asettuu.

Finnairin osakemäärä on 1 408 726 198 osaketta ennen antia. Osakeanti on 19 012 413 069 osaketta ja osakkeiden määrä osakeannin jäkeen 20 421 139 267. Finnairin uuden markkina-arvon voi laskea kertomalla pörssikurssin osakkeiden määrällä annin jälkeen.

Mikäli Finnairin osake asettuu uuden osakkeen hinnan tasolle, yhtiön markkina-arvo olisi 750 miljoonaa euroa. Mikäli taas hinta asettuisin haarukan ylälaitaan, arvo olisi 959 miljoonaa euroa.

Alalaidan arvo ei arvostaisi ”vanhaa Finnairia” kovin korkealla, kun huomioi, että yhtiö sai tuoretta uutta pääomaa 570 miljoonaa. Vanhan omistuksen arvo olisi siis kutistunut 180 miljoonaan, kun se vielä vuoden 2021 lopussa oli 838 miljoonaa ja viime vuoden lopussa 549 miljoonaa.

Finnairin hinta laskee alle viiteen senttiin – 2023 merkintäoikeusanti (sijoittaja.fi)

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu