Mistä rahat vihreisiin investointeihin?
Plug Powerin vetyinvestoinnit Kokkolaan, Kristiinankaupunkiin ja Porvooseen
Arvopaperi kirjoittaa Plug Powerin rahatilanteesta. Yhtiö suunnittelee viiden miljardin vetyinvestointeja kolmeen suomalaiskaupunkiin.
Plug Power kertoi käteisvarojensa huvenneen 110,8 miljoonaan dollariin syyskuun loppuun mennessä. Vuotta aiemmin yhtiöllä oli käteisvaroja 690,6 miljoonan dollarin edestä.
Plug Power kertoo ennustamansa rahankäyttötahdin perusteella, että yhtiö tarvitsee markkinoilta lisää rahoitusta toimintojensa jatkamiseen. Yhtiö kertoo tavoittelevansa sopimuksia useammista velkainstrumenteista ja projektirahoitusratkaisuista, myös USA:n energiaministeriön lainaohjelmasta.
Plug Powerin vakavaraisuudesta kertovan Going concern -raportin mukaan yhtiön varat eivät ole riittävät toimintojen rahoittamiseen seuraavan 12 kuukauden jakson ajalle. (Arvopaperi 10.11.2023)
Arvopaperi kirjoittaa Plug Powerin kurssin puolittuneen tänä vuonna, ja laskua on odotettavissa tänään lisää, koska tulos julkistettiin markkinoiden sulkeutumisen jälkeen.
Plug Powerin liikevaihdoksi on tälle vuodelle ennustettu 1,16 miljardia ja liiketappioksi 860 miljoonaa euroa, joten viiden miljardin kerääminen Suomen investointeihin saattaa osoittautua haasteelliseksi. Arvopaperi kertoo kuitenkin Suomen investointien valmistelun etenevän edelleen.
Plug Powerin markkina-arvo on kuitenkin edelleen lähes 3,6 miljardia dollaria, joten yhtiöllä on kohtuulliset mahdollisuudet kerätä lisää myös osakepääomaa.
Plug Power Inc – minkälainen tämä Suomeen aikova yritys on – Vetylaitos
Freyr akkutehdas Vaasaan
Paljon paremmin ei mene myöskään Vaasaan akkutehdasta suunnittelevalla Freyr Batteryllä. Eilinen tulosjulkistus sai osakekurssin laskemaan 38%. Alkuvuonna laskua on tullut 76% ja markkina-arvo on laskenut 289 miljoonaan.
Liikevaihtoa Freyr Batteryllä ei vielä juuri ole (n. 3 miljoonaa USD). Ensi vuodelle on ennakoitu 60 miljoonan liikevaihtoa. Tappionsa yhtiö sai kuitenkin supistettua 9 miljoonaan dollariin, mutta koko alkuvuonna tappiota kertyi kuitenkin 49 miljoonaa.
PowerPoint Presentation (q4cdn.com)
(Freyer Q3 tulosesitys 9.11.2023)
Minusta investointien näkymät eivät ole näiden lukujen ja uutisten valossa kovin hyvät. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä, sillä investointeja Suomi tarvitsee ja Valtiovarainministeri Purrakin totesi budjetin esittelytilaisuudessa, että puhtaan talouden investoinnit saattavat yllättää positiivisesti.
Maa on kohta täynnä propelleja mutta teollisuutta ei näytä tulevan ellei sitten tukiaisilla sitä kustanneta.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreä siirtymä tarkoittaa että vihreäselkäiset setelit siirtyy parempiin taskuihin.
Vihreä siirtymä on kannattavaa, perustajille. Kunhan saa ajoissa myytyä pois ja ”last sucker”, herkkäuskoinen vihreään siirtymään uskonut maksaa viulut.
Tämä on rahastomaailmassa tapahtunut jo useaan kertaan. Vihreän siirtymän rahastoja yhdistellään toisten samanlaisten kanssa ja perustetaan uusia vihreän siirtymän rahastoja.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti muistan väärin, kun joskus olen jostain lukenut suomalaisten eläkeyhtiöiden alkaneen ostaa ”kypsiä” tuulivoimayhtiöitä.
Siellähän ne eläkerahat olisivat turvassa..prkle joo…
Ilmoita asiaton viesti
” Exilion Tuuli Ky:n omistavat Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas ja Valtion Eläkerahasto.”
https://www.elo.fi/fi-fi/uutiset/2020/exilionista-suomen-suurin-tuulivoiman-tuottaja-%E2%80%94-st1n-kanssa-solmittu-tuulivoimakauppa-vahvistui
Eläkerahat taisi mennä aikanaan Suomen suurimman tuulivoimantuen saajan,, Mika Anttosen, eläkkeisiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Tätä mun unein ties…”
Ilmoita asiaton viesti
Tilikauden 2012 tulos oli jo miinuksella.
https://www.finder.fi/Rahoitus+ja+luottotoiminta/Exilion+Tuuli+Ky/Helsinki/yhteystiedot/3003311
Ilmoita asiaton viesti
Siis pyramidihuijaus. Vieläkö on muotia aloittaa hanke ”yksityisellä pääomalla” ja sitten ”myydä” se veronmaksajille hyvään hintaa. Miksei olisi.
Ilmoita asiaton viesti
On. Tuossa alapuolella on mun kommentissa oiva esimerkki tästä.
Ilmoita asiaton viesti
Lienee mahdllista että valtio lainaa markkinoilta. Lainaahan ei tarvitse maksaa takaisin, ottaa vain uutta lainaa. Vai menikö se näin?
Lienee näiden ”investoijien” ajatuskin juuri tuo?
Ilmoita asiaton viesti
Sellaisen yksityiskohdan huomasin Freyerin tulosesityksestä, että yhtiö on pyytänyt (tai vaatinut ennakkoedellytyksenä) Norjan valtiolta ja EU:n Crisis and Transition Frameworkiltä 800 miljoonan euron tuen Norjaan rakennettavaan GIGA Arctic tuotantolaitokseen ja lisäksi verohyvityksiä.
”FREYR sent a letter in March 2023 to Ministry of Trade and Industry outlining a prerequisite financial support package approximating
€800 million plus Production Tax Credits through EU Temporary Crisis and Transition Framework (TCTF)”
Ilmoita asiaton viesti
Eipä nuo Freyrin investoinnit tule tapahtumaan. Ei ainakaan ilman tuollaisia täysin järjettömiä tukiaisia. Jenkkeihin vievät tehtaat, Bidenin investointi- ja verotukien perässä.https://www.highnorthnews.com/en/freyr-battery-termination-process-already-progress
Ilmoita asiaton viesti
Ei hätää, suomalainen veronmaksaja rientää apuun! Päättäjämme kun kuvittelevat että on olemassa jokin ilmastokriisi joka ratkeaa kun Suomessa siirrytään tuurivoimaan.
Ilmoita asiaton viesti
No ainakin yksi vihreä investointi malli on jätetty kokonaisuudessaan vuodesta 1990 alkaen hoitamatta. Sen viimeinen ”hauta ” varmistettiin vuoden 1997 EU liikennestrategian alueellisia liikenneverkkoja koskevan direktiivin puutteellisella toteutuksella. https://www.bing.com/search?q=ten_t+liikenneverkkojen+puutteellinen+toteuttaminen+suomessa+bionavigaattori&qs=n&form=QBRE&sp=-1&lq=1&pq=ten_t+liikenneverkkojen+puutteellinen+toteuttaminen+suomessa+bionavigaattori&sc=2-76&sk=&cvid=38D3BE7247FC49FCB28207F8713AA0E7&ghsh=0&ghacc=0&ghpl=
Jota seurasi vuoden 2011 ÉU liikennestrategian samoin puutteellinen toteuttaminen mihin oli valmistauduttu vuotta aikaisemmin juuri tätä puutteellista liikenne strategian toteuttamista varten eduskunnassa hyväksytyllä neljän liikennemuodon suojaavalla hallinnon muutoksilla EU:n viittä -jolla strategian jäsenmaiden liikennejärjestelmää kehitetään.
https://www.bing.com/search?pglt=169&q=liikennerevoluution+mahalasku+bionavigaattori&cvid=20b855b21c2749eab93b7f38dabf34a4&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggAEEUYOzIGCAAQRRg7MgYIARBFGDsyBggCEEUYOzIGCAMQRRg5MgYIBBAAGEDSAQg5MzU1ajBqMagCALACAA&FORM=ANNTA1&PC=ASTS
Tästä syystä en voi edes tunnistaa blogissa esille tuotuja hankkeita vihreiksi koskemaan koko valtakuntaa.
Vaan kaikki näyttävät olevan rannikko alueiden tapulikaupunki hankkeita , hankkeita, joiden toteuttaminen Järvi Suomeen on liikennepoliittisin -ei ns. valtion vihreiden tavoitteiden vuosikymmeniä kestäneiden liikennejärjestelmä mallin toteutuksilla ole enää mahdollista -ilman radikaalia liikennejärjestelmä muutosta valitusta liikennerevoluutiosta takaisin -liikennemaantieteeseen perustuvaan EU tavoitteiseen liikennejärjestelmään.
Ja siihen ei päästä pelkästään Helsingin kaupungin johdolla tuotettavaa vihreää kaupunki ja muuta aluepolitiikan kehittämistä päästä.
Kun kaikki vähänkin liikenevät varat sinne tietoisesti laitetaan. ://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/3-miljardia-helsingin-kaupunkisuunnittelun-mukaiseen-liikenteen-kehittamiseen-vaihtoehto-8-maakunnan-eu-tavoitteinen-ten_t-liikenneverkko/
Ilmoita asiaton viesti
Varoittavia esimerkkejä ”vihreä siirtymä”- hypen varjossa käynnissä olevista operaatioista.
Taitavat liikemiehet kalastelevat. Tehdään tajuntaa järisyttävät liiketoiminta- ja investointisuunnitelmat ja saadaan poliitikot niistä huumaantumaan. Ei väliä, vaikka hankkeet pysähtyisivätkin ennen ensimmäisenkään perustuskuopan kaivamista, sillä suunnittelu- ym toimiin on jo kuitattu kunnon miljoonatuet ja ehkä vielä ”vastuullisia” rahastoja mukaan. Vielä parempi, jos toimintaa ehditään saada alkuun; tuet kasvavat kertaluvulla.
Kun rysähtää, niin hankkeen aloittajat poistuvat muihin hommiin konsulttipalkkiot, kulukorvaukset ja mahdolliset myyntivoitot taskussaan. Veronmaksajat ja piensijoittajat maksavat tappiot.
Ilmoita asiaton viesti
Otetaanpa nyt askel taaksepäin, jotta nähtäisiin metsä puilta.
Jos meillä ollaan ilmastonmuutoksesta huolissaan (kuten perusteltua on), pitää riippuvuutemme fossiilisista energianlähteistä poistaa. Konsti, millä asia tehdään, vaatii paljon sähköä. Tarvitaan investointeja sekä puhtaan sähkön tuotantoon että sähköä kuluttavaan teollisuuteen. Tämä iso kuva ei ole muuttunut mihinkään, vaikka tällä hetkellä tilanne on turbulenttinen kustannus- ja korkotason heilahtelun takia. Mutta sama tilanne vaikuttaa kaikkiin muihinkin pitkäkestoisiin investointeihin – vaikkapa todennäköisyys sille, että joku yksityinen nyt investoisi uuteen ydinvoimaan, on entistäkin pienempi.
Ilmoita asiaton viesti
Pikkasen hihitytti kun Orpo hallitustaipaleen alussa hehkutti näitä jopa 100Miljardin investointeja. Väitän että tämän hallituksen aikana ei aloiteta yhtään vakavasti otettavaa isoa rahaa TUOVAA hanketta mutta rahaa polttavia taatusti niin monta johon verorahaa tuhlataan.
Ilmoita asiaton viesti
”Tämä iso kuva ei ole muuttunut mihinkään, vaikka tällä hetkellä tilanne on turbulenttinen kustannus- ja korkotason heilahtelun takia”.
Korot ovat normaalilla tasolla.
Ydinvoimainvestointien takana ovat jo pitkään markkinoilla olleet toimijat, jotka saavat pitkäkestoista lainaa.
Eivät perusta investointejaan helikopterirahaan. Helikopterista alkaa olla polttoaine loppu.
Ilmoita asiaton viesti
Vai niin. Missähän mahtavat luurata nämä ”pitkään markkinoilla olleet toimijat, jotka saavat pitkäkestoista lainaa” ja jotka ”eivät perusta investointejaan helikopterirahaan”, kun länsimaisia investointeja ei miesmuistiin ole näkynyt eikä kuulunut?
Ilmoita asiaton viesti
Ydinvoiman rakentaminen selviää alla olevasta lähteestä.
https://www.statista.com/statistics/513671/number-of-under-construction-nuclear-reactors-worldwide/
Eli maat, joissa ei jaeta vihreää helikopterirahaa, rakentavat myös ydinvoimaa.
Muistaakseni Fortum ja Vattenfall ovat selvittämässä ydinvoiman rakentamista etelä Ruotsiin.
Ilmoita asiaton viesti
Huomataan, että luettelosi lähinnä koostuu valtioista, jotka eivät ole länsimaisia, avoimia demokratioita. Mehän emme oikeasti tiedä mitään vaikkapa siitä, miten Kiina ydinvoimahankkeensa rahoittaa.
Olisi minulle suuri yllätys, jos Ruotsiin tilattaisiin uutta ydinvoimaa. Mutta toki ihan miellyttävä sellainen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä on valmisteilla olevat ydinvoimat-lista. Ei muuta.
UK 2 kpl, Ranska 1 kpl, USA 1 kpl.
https://www.reuters.com/business/energy/swedens-vattenfall-plans-new-28-gw-nuclear-reactors-ringhals-2023-01-25/
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vaan, mutta osaan kyllä lukea.
Tahti, millä ydinvoimaa nousee länsimaihin, on näpertelyä.
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla, mutta tahti paranee tai länsimaihin tulee oikeasti auringonlasku.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsi on tullut järkiinsä ydinvoiman suhteen. Hallitus pitää nyt uusien ydinvoimalaitosten rakentamista välttämättömänä, jotta hallittavissa olevan sähkön saanti on tulevaisuudessa turvattu. Valtiopäivillä on hyväksyttävänä reaktoreiden lukumäärää ja voimalaitosten sijoituspaikkoja koskevien rajoitusten poistaminen. Rajoitukset poistuvat 1 tammikuuta 2024 lukien. Sen jälkeen voivat uudishankkeet edetä.
Ilmoita asiaton viesti
Sitten enää puuttuu sellainen pikkuseikka, kuin rahoitus. Mutta seurataan, mitä tapahtuu.
Ilmoita asiaton viesti
Miten ilmaston muuttumiseen edes mainittavasti vaikutetaan fossiilisella energialla? Ei mitenkään eli huoli pois. Riippuvuuden poistoon on ihan oikeitakin syitä. Kiirettä ei ole muilla kuin kauppamiehillä.
Ilmoita asiaton viesti
Puhtaan talouden ja muutkin investoinnit voivat hyvinkin edetä Suomessa, jos hallituksen rakenneuudistus saadaan vauhtiin ja Suomi siten
varteenotettavaksi investointikohteeksi.
Toimijoina en näe tyhjästä esiin pomppivia pyramidihuijausyrityksiä, vaan tunnettuja asianomaisten alojen yhtiöitä. Ne ovat jo varsin kansainvälisiä ja investoivat sinne, missä tuotto/riski suhde on siedettävä. Niinpä esimerkiksi terästeollisuuden uudistusinvestointien tekijöinä ovat ensi sijassa kansainväliset teräsyhtiöt. Näistä teräsyhtiö SSAB:n, rautamalmin tuottajan LKAB:n ja voimalaitosyhtiö Vattenfallin yhteinen vetyteräshanke (”HYBRID”) on suhteellisen realistinen. Hallitusohjelman rakenneuudistukset tukisivat SSAB:n nykyisen Raahen terästehtaan jatkomahdollisuuksia.
Vetyteräksestä ja varsinkin raudan vetypelkistyksestä kuitenkin sen verran jäitä hattuun, että vetytietä raudan valmistus malmista ei tule olemaan kilpailukykyinen Kiinan ja muiden suurten tuottajien hiileen perustuvan tuotannon kanssa. Idea onkin, että maailman mittakaavassa pieni SSAB keskittyisi myymään kallista ”vihreää” terästä erikoistuotteena niille käyttäjille, jotka säännösten tai imagon takia joutuvat ostamaan osan terästarpeestaan hiilivapaana.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä sähkö?
Ilmoita asiaton viesti
HYBRID-hankkeesta julkaistujen tietojen mukaan ainakin aluksi sähköä tulisi Pohjois-Ruotsin vesivoimaloista. Sähköenergian tarve kasvaisi vasta vähitellen. Pieni pilot Luulajassa toimii ja seuraava, pilottia suurempi koetehdas, tulisi Jällivaaraan muutaman vuoden päästä. Sen ympäristölupahakemus on viranomaisten käsittelyssä.
Jällivaaran koetehdashanke tarvitsee toteutuakseen Ruotsin valtiolta tukea. Nyt sisällä oleva hakemus on 3,7 miljardia kruunua, noin 350 miljoonaa euroa.
Mikäli kokemukset koetehtaasta olisivat myönteisiä, rakennettaisiin rautasienen kaupallinen tuotanto, mikä käynnistyisi ehkä vuoden 2045 vaiheilla.
HYBRID- hankkeen visio vetyyn ja sähkösulatukseen perustuvasta rauta- ja terästuotannosta vuoden 2050 jälkeen edellyttää 70 TWh sähköenergiaa vuodessa (vrt koko Suomen kulutus v.2022, 82 TWh). Mistä se saataisiin, ei ole mukana näissä visioissa. Ydinenergia ehtisi hyvin tähän ja olisi tuotannon, kokonaiskustannusten ja ympäristön kannalta edullisinta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki nämä vihreään färiin sijoitetut rahat on jonkun taskussa, mää voisin myydä myös tota vihreää färiä muutaman litran kun on ylimääräistä keltasta ja sinistä kellarissa. Olisko 100donaa per litra sopiva hinta vihreelle, on meinaan hullumpaakin sakkia maailmalla kun ostavat kilpaa ilmaa ja myyvät sitä hyvällä voitolla.
Ilmoita asiaton viesti
Markkina näyttää hoitavan vihreät investoinnit ikään kuin luonnonlainalaisuudet. Todellinen tarpeellinen tekeminen ei vaadi rahaa vaan todellisen tarpeen ja sen että asia tehdään. Mitä vihreiden investointien pitäisi vihervasemmiston mielestä tuottaa; rahaa, eikö niin? sitten sillä on kiva juoda kauralattea Kalliossa ja syödä tuonti tofua nuudelilla, ei suinkaan kaurapuuroa koska se ei tuota rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä hetkellä FREYR Battery – 28% ja Plug Power -43%. Siis päivälasku.
Ilmoita asiaton viesti
Varsin mielenkiintoista on se, että ”vihervasemmisto” leimataan tahoksi joka kovimmalla volymilla ajaa ”vihreää siirtymää” vaikka tosiasiassa se on teollisuus ja eritoten vientiteollisuus. Toki kannatan ydinvoimaa, mutta mistä pääomaa ja entä työvoimaa, tehtäisikö sama virhe, kuin OL3 rakenettaessa, työvoimaa haalittaisin pitkin entisistä itä-Euroopan maista. Ydinvoimalassa työskennelleenä tiedän ettei suomesta riittävästi ammattitaistoista työvoimaa löydy.
Ilmoita asiaton viesti
”…puhtaan talouden investoinnit saattavat yllättää positiivisesti…”.
Samanlainen tyhjä hokema, kuin ”Yksien hyvinvointi valuu alas kaikille”, tai ”Venäjä on ystävämme” jne.
Ilmoita asiaton viesti
Plug Powerin taloustilannetta koskeva uutisointi on kuitenkin ollut omiaan luomaan epäilyksiä suunnitelmien toteutumisen ylle.
Suomessa muun muassa Kauppalehti on kertonut yhtiön rahojen olevan loppumassa ja osakekurssin alamäessä.
Suomen suurimpiin yritystukia jakaviin toimijoihin kuuluvan Business Finlandin toimialajohtaja Markku Kivistö on silti luottavainen.
– Suhtaudutaan vielä rauhallisesti ja katsotaan, miten varsinaisesti nämä projektit etenevät, hän sanoo.
Yleisesti ottaen tämän kokoluokan investoinnit ovat pitkiä prosesseja.
– Meidän käsityksen mukaan valmistelut heillä etenevät, ja he ovat myös rekrytoineet Suomeen ensimmäisiä työntekijöitä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne etenee, kunhan veronmaksajien lompsa kestää….
Ilmoita asiaton viesti