Riittääkö Nesteen lisäkapasiteetille markkinoita?

Nesteen osakkeenomistajat ovat huolissaan yhtiön uusiutuvien polttoaineiden jalostusmarginaalin laskusta. Neste antoi 14.5 tulosvaroituksen asiaan liittyen:

Päivitetty vuoden 2024 ohjeistus vertailukelpoiselle myyntimarginaalille Uusiutuvissa tuotteissa on: “Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden 2024 keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotetaan olevan 480-650 dollaria tonnilta.”

Tulosvaroituksen myötä Nesteen osakekurssi laski alle 19 euron, kun marginaalien huippuvuonna 2021 kurssi käväisi yli 60 euron tason. Pudotusta on siis tullut kaksi kolmannesta.

Neste tekee tuloksensa uusiutuvilla tuotteilla. Pudotuksen jälkeenkin marginaalit ovat paljon perinteistä öljynjalostusta paremmat. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä uusiutuvien marginaali oli 562 dollaria tonnilta (945 dollaria vuonna 2023 Q1). Mineraaliöljyjen myyntimarginaali puolestaan oli 20,4 dollaria barrelilta (barreli on 159 litraa). Kun öljylitra painaa 900 grammaa, voidaan arvioida marginaalin olevan noin 115 dollaria tonnilta.

Eli heikentynytkin uusiutuvien marginaali on noin nelinkertainen verrattuna raakaöljyn jalostusmarginaaliin.

Tätä taustaa vasten on varsin ymmärrettävää, että Neste aikoo vuodesta 2026 alkaen muuntaa myös Porvoon jalostamonsa tuottamaan uusiutuvia polttoaineita. Rotterdamin investointi nosti kapasiteetin 3,3 miljoonasta tonnista 5,5 miljoonaan tonniin. Vuoteen 2026 mennessä Rotterdamin investoinnin valmistuttua kapasiteetti pitäisi olla jo 6,8 miljoonaa tonnia.

Neste investoi maailmanluokan uusiutuvien tuotteiden jalostamoon Rotterdamissa | Neste

Porvoon jalostamo | Neste

Porvoon jalostamon pitäisi yhtiön mukaan nostaa muutostyön jälkeen uusiutuvien kapasiteettia edelleen 3 miljoonalla tonnilla. Tällöin kapasiteetti olisi jo lähellä 10 miljoonaa tonnia.

Miten 10 miljoonaa tonnia uusiutuvia polttoaineita mahtuu markkinoille?

Ennusteiden mukaan öljyn kulutus alkaa saavuttaa huippunsa, mutta ei juuri laske ainakaan vuoteen 2028 mennessä maailmassa. Öljyn kulutus on eri lähteiden mukaan noin 95-100 miljoonaa barrelia päivässä eli yli noin 5 miljardia tonnia vuodessa.

Uusiutuvien kuljetukseen liittyvien öljytuotteiden kulutuksen sen sijaan arvioidaan kasvavan 200 miljardiin litraan vuoteen 2028 mennessä. Kasvua tässä olisi noin 23% viime vuoteen verrattuna.

Biopohjaiset (neitseelliset ja kierrätyspolttoaineet) ovat siten minun laskujeni mukaan alle 5% kaikesta käytetystä öljystä.

Transport biofuels – Renewables 2023 – Analysis – IEA

Neste siis kasvattaa kapasiteettiaan markkinakasvua nopeammin, mutta kannattaa huomioida, että uusiutuvissa on eroja. Suurin osa uusiutuvista liikennepolttoaineista on etanolia tai biodieseliä, jotka eivät juuri kasva. Neste investoi uusiutuvaan (Renewable diesel) dieseliin ja lentopolttoaineisiin, joissa kasvua pitäisi riittää. Nesteen tuotteet tehdään kierrätetyistä rasvoista kun etanoli ja biodiesel tehdään tätä varten viljellyistä kasveista kuten maissista. Lähes puolet Yhdysvaltojen kasvattamasta maissista käytetään biodieselin ja etanolin valmistukseen.

Kaiken lisäksi maissipohjaisen biodieselin ja  on väitetty olevan minaraalipohjaista öljyä haitallisempaa.

U.S. corn-based ethanol worse for the climate than gasoline, study finds | Reuters

Markkinoita siis Nesteen tuotteille pitäisi riittää, jos vaan kierrätettäviä raaka-aineita riittää.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu