Sähköauton aika ei ole vielä

Jos uskoo alan toimijoita ja analyytikoita, sähköauton ostoa kannattaa – taloudellisin perustein – lykätä vielä vuosi pari. Sähköautojen hinnoissa on laskupaineita lähivuosina.

Goldman Sachs: Akkumateriaalien hinnat tulossa alas

Goldman Sachsin analyytikot Nicholas Snowdon ja Aditai Rai totesivat toukokuun lopulla julkistamassa raportissaan, että akkumetalleilla on ratkaiseva rooli 2000-luvun maailmantaloudessa. Siitä huolimatta metallien hinnoissa on runsaasti laskupainetta.

Analyytikko arvio litiumin hinnan putoavan jopa lähes 75% nykyisestä ensi vuonna. Koboltin hinta laskisi myös noin 25% vuoteen 2023. Nikkelin hinta puolestaan jatkaisi vielä nousuaan, mutta kääntyisi sekin ensi vuonna laskuun.

Goldman Sachs arvio tarjonnan kasvavan kysyntää voimakkaammin vuoteen 2024, jolloin hinnat saattaisivat kääntyä jälleen nousuun.

Goldman Sachs says battery metal bull market is over – at least until 2024 – Stockhead

Renault samoilla linjoilla

Renault toi jo huhtikuussa julkisuuteen oman näkemyksensä, jonka mukaan Renault-Nissan-Mitsubishi allianssi saa akkujensa hinnan puristettua puoleen nykyisestä vuoteen 2026 mennessä.

Présentation PowerPoint (renaultgroup.com)

Visualcapitalist -sivustolla on arvioitu vuonna 2023 sähköautojen saavuttavan vastaavan perinteisen teknologian auton hinnan ja painuvan vuoteen 2025 mennessä selvästi tämän alapuolelle.

Visualizing the Freefall in Electric Vehicle Battery Prices (visualcapitalist.com)

Akkumateriaalin toimittajat

  1. Kiina
  2. Australia
  3. Brasilia
  4. Kanada
  5. Etelä-Afrikka
  6. Chile
  7. Indonesia
  8. Kongo
  9. Intia
  10. Filippiinit
  11. Suomi

Ranked: Top 25 Nations Producing Battery Metals for the EV Supply Chain (visualcapitalist.com)

 

+4

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu