Suurten vientiyhtiöiden tilanne ja näkymät

Kävin läpi kotimaisten suurten vientiyhtiöiden alkuvuoden tilanteen ja näkymät. Alla muutamia kommentteja.

Teknologiateollisuuden osalta tilanne on kaksijakoinen. Wärtsilällä menee ennätyksellisen hyvin. Investoinnit ovat kasvaneet yhtiön molemmilla sektoreilla: merenkulussa ja energialaitoksissa.

Nokian liikevaihto on pienentynyt, mutta kasvava tilauskanta antaa toivoa paremmasta.

Koneen toiminta on hyvin vakaata, mutta kasvua ei juuri ole näköpiirissä.

Nosturiyhtiöillä Cargotec, Konecranes ja Kalmar (joka irtosi hiljattain Cargotecista), on mennyt hyvin, mutta varsinkin Kalmarin ja Konecranesin tilauskertymät ovat pienentyneet.

Metson ja Valmetin liikevaihto sekä tilauskertymä ovat alentuneet aiemmalta erinomaiselta tasolta.

SSAB kannatti vielä alkuvuodesta hyvin, mutta toimitusmäärien ja hintojen lasku painaa tulosta reippaasti. Ruostumattomaan teräkseen keskittyneen Outokummun tulos painui jo alkuvuonna tappiolle osin lakkojen seurauksena.

Nokian Renkaat on kärsinyt erityisesti tuotanto-ongelmista menetettyään suurimman tehtaansa, joka sijaitsi Pietarin lähellä. Nokialla on tuotantoa onnistuttu kuitenkin kasvattamaan ja Romanian tehdas saadaan loppuvuonna tuotantoon. Yhtiö lupaakin liikevaihtonsa ja liikevoittonsa kasvavan merkittävästi.

Neste on kärsinyt erityisesti uusiutuvien polttoaineiden ylitarjonnasta johtuvasta hintojen ja marginaalien laskusta. Tuotannon uskotaan kasvavan, mutta myyntimarginaalien pysyvän aiemmin totuttua heikommalla tasolla.

Metsäteollisuus on kärsinyt kysynnän hyytymisestä ehkä eniten. Aallonpohjan uskotaan kuitenkin olevan takana ja kysynnän elpyvän asteittain. Vuoden 2022 kannattavuustasolle on kuitenkin matkaa.

Huhtamäki onnistui parantamaan suoritustaan heikossa kysyntätilanteessa. Kysyntä pysyy vaisuna, mutta joillain alueella on jo parempaa nähtävissä.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu