Vetoapua viennistä?
Jos Finnveran luvuista on jotain pääteltävissä, viennistä tuskin tulee kovin nopeasti suurta vetoapua talouteen. Myönnettyjen vientitakausten euromäärä lähes puolittui viime vuodesta. Eikä kotimaisellekaan rahoitukselle ollut suurta kysyntää: pudotusta runsas kolmannes.
Suoria vientiluottoja ei myönnetty lainkaan.
Toisaalta Finnvera näkee erityisesti pienten yritysten rahoituskysynnässä kasvua ja Finnvera aloittaakin suoran rahoituksen myöntämisen mikroyrityksille. Finnvera on myös rakentanut rahoituksellisia kannustimia digitalisaation ja vihreän siirtymän hankkeisiin.
Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024 | Finnvera
Tommi hei,
Eihän Suomessa kohta ole jäljellä yhtään vientikelpoista firmaa.
Suomi on nyt kilpailukyvytön, pieni, syrjäinen, lakkoileva, himoverottava ja ideologisessa jumissa oleva lainavetoinen maa, jonka maariski on suuri.
Ei ole ihme, että suuryhtiömme ovat jo kauan sitten ”evakuoituneet” maasta ja 67000 parasta pk-yritystämme ovat menneet perässä.
Björn Wahlroosin mukaan Suomi on konkurssin partaalla!
Suomen voi pelastaa tästä MEGA-kriisistä vain julkisen talouden täydellinen uudistus ja työvoimalainsäädännön täysremontti laajan ja joustavan paikallisen sopimisen ja viennin ehtojen mukaan.
Suomesta pitää tehdä taas kansainvälisesti kilpailukykyinen maa, jossa kannattaa ottaa riskiä ja yrittää, investoida uuteen tekniikkaan, työllistää ja tehdä lapsia.
Seppo Korppoo, pk-yrittäjä 30+ vuotta 24/7, viemässä suomalaista huipputekniikkaa armottomille maailmanmarkkinoille
Ilmoita asiaton viesti
Tähän ei tarvita montaa sekuntia ajatustyötä kun asian voi jokainen todeta:
Kun tavallinen ihminen käy kaupassa, poislukien ruokakauppa osittain, niin mitä kotimaassa valmistettua hän ostaa?
Vastaus: Ei mitään.
Meillä ei valmisteta juuri mitään kuluttajatuotteita.
Emmekä me voi elää pesemällä toistemme paitoja.
Ja samaan aikaan yhä suurempi osa niistä teollisuustuotteista ja investointituotteista joita me vielä viemme, valmistetaan ”Kiinassa”.
Ja syy tähän on yksinkertaisesti liian korkeat kustannukset.
Meillä on aivan liian suuri, mitääntekemätön virkakunta joka on ainoastaan kustannus.
Meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun aamulla kun luin EES:ä että Lahdessa on nk. Asumisneuvoja joka auttaa asunnottomia asunnon hakemisessa. Ja tämän hän tekee ”tiiminsä” kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tuo synkistely aivan pidä paikkaansa. Ostan usein kaupasta suomalaisia perunoita, suomalaista olutta, suomalaista jauhelihaa, suomalaista leipää, suomalaista voita, joskus suomalaista suklaata, suomalaisen paahtimon kahvia y.m. Ehkäpä ruokakorissa useimmiten on ylivoimaisesti suurin osa suomalaisia tuotteita, jopa Lidl:stäkin hankittuna.
Ilmoita asiaton viesti
Juha,
Poislukien ruokakauppa osittain…
Ilmoita asiaton viesti
Posittiivistahan on se,että työnantajien rekryvaikeudet on helpottuneet,koska avoimien työpaikkojen määrä on vähentynyt.
Luulis nyt työnantajarukalla olevan kissan päivät.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelisin selvittämään näiden ”yritysraukkojen” tuotot ja tuottojen suhteen sijoitettuun pääomaan.
Tai vaikka kokeilla yrittämistä.
”Yritysraukkojen” täytyy tienata jokainen euro jonka ne maksavat palkkoina ja veroina.
Ilmoita asiaton viesti
kirjoitin(copilot avusteisen kommentin , juuri viennin ja tuonnin eroista Suomen ja Ruotsin välillä. löytyy tuolta
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirjoituksiasalosta/vaikka-ruotsin-vakiluku-on-melkein-kaksinkertainen-suomeen-nahden-miksi-sen-budjetti-ei-ole/#comment-4198524
+++
Tarkoittaa että:
Voitaisiin ”talkoot” viennin kustannusten alentamisiksi, aloittaa ihan hyvin perusteista, jota ilman valtakunnan kaikkia maakuntia ei saada vientiin ja tuontiinkin tarvittavaan kuntoon ilman suuria tukia :
Eli Suomen olisi saatava ensitilassa liikennejärjestelmä EUssa direktoituun ja strategioituun tasoon,
josta olemme tehneet eroa jo vuodesta 1990,eli jo ennen kuin liityimme EU hun aloitettiin oma liikennejärjestelmä suunnittelu jossa pääpainona oli ja on edelleen on Suomi on Saari liikennemalli jossa laivaliikenne kotimaan vesistöillä siirretään raiteille ja rekoille. Se sai kruununsa kun Saimaan kanavaliikenne loppui.
35 vuotta on taottu päätä seinään, enimmäkseen Venäjä vetoisesti( https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/suomi-ja-venaja-tutkimukset-suomessa/ )
Liikenne ja viestintävaliokunta antanut ensimmäisen ”ultimatumin ” siitä että kaikki ei ole niin kuin pitäisi olla maamme 23.3.2024 liikennejärjestelmäsuunnittelussa ja toteutuksissa.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_5+2024.aspx
Ilmoita asiaton viesti
”Suomi on nyt kilpailukyvytön, pieni, syrjäinen, lakkoileva, himoverottava ja ideologisessa jumissa oleva lainavetoinen maa, jonka maariski on suuri.”
– Aamen. Lähes kaikki ongelmat ovat vieläpä kotitekoisia. EU- ja Nato-jäsenyydet kuitenkin vähentävät maariskiä.
Eilen Ylellä kansantalouden asiantuntijat totesivat tilanteen: väestörakenteen muutos nykytilanteeseen on ollut nähtävissä jo vuosikymmenien ajan, ja ainoa sektori joka enää kasvaa, on sotesektori.
Olenko isoisänä todellakin tilanteessa, jossa joudun suosittelemaan lasteni lapsille muuttamista muualle sen sijaan, että he jäisivät synnyinmaahansa sammuttelemaan valoja?
Ilmoita asiaton viesti
Viime keväänä oli uutinen jossa kerrottiin siemenperunoiden hyvästä kysynnästä itäeuroopan maihin.
Toivottavasti niin sanotut maatalousyrittäjät on varautuneet mahdolliseen ensi kevään korkeaan kysyntään.Vientituki ilmanmuuta tulee varmistaa talven aikana jotta homma kannattaa.Samalla työllistyy muutama valtion virkamies ja ehkäpä orpo petteri saa satatuhatta uutta työpaikkaa luotua kuin tyhjästä tuon ennennäkemättömän vientituotteen parissa.
Ilmoita asiaton viesti
Jutussa kerrottiin myös kuinka tyhmä tuo ehdotus on. Jos sen huomasi.
Euroopassa siemenperunoiden tuottajat ovat siirtyneet enenevässä määrin tuottamaan ruokaperunaa.
Mikähän voisi olla syynä?
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan vielä käppyrät näkyville, niin ei tarvitse synkistellessä puhua ihan mitä sattuu:
https://tilastot.tulli.fi/documents/179508185/203434105/FI_202406_kuvio1.png/9fb5b9aa-de55-c5f6-a47d-c04c93b7fa02?t=1723010501928
(Tuosta havaitsee, että Suomen kauppataseessa ei ole suurta ongelmaa ja useina kuukausina vienti on tuontia suurempaa, esim. tänä vuonna kesäkuussa.)
Ilmoita asiaton viesti
Tullit luvut kertovat toteutuneesta. Tilauskannat esim. kertovat, noh, mitä on tilattu. Ja paljoa ei ole.
https://teknologiateollisuus.fi/sites/default/files/inline-files/T_Talousna%CC%88kyma%CC%88t_3-2024-FI_1.pdf
”Kysyntä edelleen heikolla tasolla – tilauskannat
ohentuivat vauhdilla”
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka kusee kintuillensa, jotta olisi edes hetken lämmin.
Ilmoita asiaton viesti
Isoista teknologiayhtiöistä Wärtsilä on kasvattanut tilauskantaansa. Muilla tilauskanta on pääosin ohentunut.
Metsäteollisuus on hiljalleen nousemassa aallonpohjasta.
Ilmoita asiaton viesti
”Tullit luvut kertovat toteutuneesta.”
Aivan niin, totuudessa on parasta pysyä, kun asiasta keskustellaan. Teknologiateollisuuden julkaisema näkymien kartoitus on asia erikseen ja se edustaa yhtä tiettyä teollisuusliittoa, jolla saattaa olla erilaisia intressejä painottaa viestinnässään jotakin.
Nuo tullin tilastot osoittavat, että totaalinen synkistely tyyliin ”Kaik´ on mänt” ja ”mitään vientiä ei enää ole” ei ole paikkansa pitävyyteen pohjautuvaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo lappu nyt kannattaa selata ja katsoa sen pari käppyrää vaikka. Mutta pointti tässä on, että kun Finveran raha ei ole kelvannut ja uusia tilauksia on ohuen lailla lähitulevaisuudessa ei ainakaan tule viennistä apua Suomen talousongelmiin.
Ilmoita asiaton viesti
Vielä paremman kokonaiskuvan saa kun tarkastelee kauppatasetta yli kymmenen vuoden perspektiivillä:
https://stat.fi/julkaisu/cln4edxal5fet0avtao8e9x0r#graphs-clzmefof97hv407w1huijaren
Ulkomaankaupan kannalta Suomi on hyvin terveellä pohjalla. Ei ole syytä olettaa, että tuo pitkä käyrä yhtäkkiä jostain syystä juuri nyt näyttäisi valtavaa viennin romahtamista.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hyvä linkki. Blogi keskittyi tällä kertaa Finnveran rahoituksen kysyntään.
Ilmoita asiaton viesti