Helsingin liikenne on solmussa

Olen seurannut pitkään keskustelua Helsingin keskustatunnelista. Enkä ole siihen ottanut juuri kantaa, vaan pohtinut ja perehtynyt erilaisiin vaihtoehtoihin. Minusta keskustatunnelin selvittämistä olisi pitänyt jatkaa.

Liikennepolitiikkaa pitäisi tehdä faktoihin perustuen. Jos on seurannut keskustelua keskustatunnelista, voi helposti havaita, että faktoistahan tässä ei ole kyse. Helsingissä on vahva, vahingollinen vastakkainasettelu autoilun ja julkisen liikenteen välillä. Kun joku hanke kuulostaa autoilun edistämisestä, tulee poliitikoille houkutus kaataa se. Kaikille on varmasti ollut jo pitkään selvää, että keskustatunnelin kuoppaamisessa on kyse enemmän poliittisten irtopisteiden kalastelusta kuin faktoihin perustuvasta päätöksenteosta.

Tässä on ongelman ydin:

En tunne ketään, jonka mielestä järkevää kaupunkisuunnittelua olisi se, että rekat jyräävät päivittäin Helsingin keskustan nähtävyyksien läpi kohti satamia. Tähän ei ole tuotu minkäänlaista muuta ratkaisua kuin keskustatunneli. Ja nyt meillä ei ole enää sitäkään, vaan olemme palanneet nollapisteeseen.

Helsinki on laajentamassa kävelykeskustaa. Kun kävelykeskustaa laajennetaan, on politikoilla päätöksenteon paikka. Autoiluun käytettävien katujen vähentämiseen on nimittäin kaksi eri vaihtoehtoa:

  1. Siirretään autoilun maan alle. Näin on tehty monessa suuressa kaupungissa. Tämä vaihtoehto maksaa, mutta se lisää keskustan viihtyvyyttä.
  2. Keskitetään autoilu muutamalle kadulle. Tämä vaihtoehto on toki edullisempi, mutta se aiheuttaa valtavat ruuhkat käytössä oleville kaduille, eikä lisää keskustan viihtyvyyttä.

Siksi Helsinki suunnitteli sekä kävelykeskustan laajentamista että keskustatunnelia. Se oli sekä-että, mutta siitä tuli joko-tai. Keskustatunnelista luopuminen johtaa siihen, että jäljelle jää vain jälkimmäinen vaihtoehto, joka ei kuulosta kovin hyvältä.

On totta, että nyt esitetty keskustatunneli on liian kallis. Siksi olisi paikallaan selvittää, voisiko sen toteuttaa alhaisemmilla kustannuksilla. Minua kovasti kiinnostaisi myös selvitys siitä, mitä tarkoittaa kävelykeskustan toteuttaminen ilman keskustatunnelia. Sitä nimittäin ei ole arvioitu.

Jos keskustatunneli toteutettaisiin oikein, se voisi:

  • lisätä keskustan viihtyvyyttä
  • lisätä liikenneturvallisuutta
  • vähentää raskasta läpiajoliikennettä keskustassa
  • vähentää päästöjä
  • lisätä Helsingin vetovoimaa työpaikoille ja yrityksille

Nähtäväksi jää, miten moni näistä tavoitteista nyt toteutuu. Politiikka on puuduttavaa erityisesti silloin, kun sitä tehdään lyhytnäköisesti ja ilman faktoja.

ToniAhva

Suomenmielinen nuori. Valtiotieteiden kandidaatti. Helsinkiläinen varavaltuutettu. Töissä koulutuspoliittisena asiantuntijana. Seuraa tiiviisti koulutus-, nuoriso- ja urheilupolitiikkaa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu