FFP2-maskipakon myötä kuntavaalit voitaisiin järjestää huhtikuussakin

Tämänpäiväisen uutisen mukaan oikeuskansleri Tuomas Pöysti pitää mahdollisena kuntavaalien siirtämistä huhtikuusta eteenpäin koronaepidemian takia ja oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen esittää, että jos vaaleja siirretään, vaalit pitäisi siirtää vähintään puolella vuodella eteenpäin eli käytännössä ensi syksyyn. Päätös asiasta pitäisi heidän mukaansa tehdä pian — eikä ihme — sillä huhtikuun kuntavaalien ehdokasasettelun takaraja 9.3. lähestyy kovaa vauhtia. Aika käy vähiin.

 

Eduskuntapuolueet ovat toistaiseksi vastustaneet kuntavaalien siirtämistä. Vastuu mahdollisesta siirrosta on haluttu sälyttää ensisijaisesti viranomaisille, vaikka lopulta päätös onkin aina poliittinen, kuten hiljattain nähtiin, kun puolueet torppasivat oikeusministeriön virkamiesten esityksen kuntavaalien siirtämisestä ajoissa eteenpäin.

 

En uskokaan, että oikeuskansleri — niin immuuni politiikalle kuin hänen pitäisikin olla — uskaltaisi edellisen torppauksen jälkeen esittää tällaisia kannanottoja, ellei niille olisi jostakin näytetty poliittisestikin vihreää valoa. Niin se vain elävässä elämässä käytännössä Suomessakin menee. Nyt on laitettu asialle valtakunnan korkein mahdollinen virkamies eli ylin laillisuusvalvoja, jota on aika paljon hankalampi kyseenalaistaa verrattuna oikeusministeriön virkamiehiin, jotka ovat töissä käytännössä hallituksella.

 

Jos vaalipaikoilla pitää todistaa henkilöllisyytensä sisätiloissa näyttämällä kasvonsa vaalivirkailijalle, on nykyisessä epidemiatilanteessa terveyden kannalta olemassa painavat perusteet vaalien siirtämiselle. Korona leviää myös aerosolina eli hengitysilmassa, jolloin on aika kohtuutonta vaatia äänestäjiä poistamaan maski kasvoiltaan äänestämään tullessa — ainakaan sisätiloissa. Tsekkauksen pitäisi tapahtua ulkona. On myös kohtuutonta, jos jotkut pääsevät äänestämään samoihin sisätiloihin ilman maskia, ellei maskin käyttämättömyydelle ole henkilökohtaista terveydellistä perustetta. Maskipakon puute näyttäytyykin vaalien yhteydessä erittäin ongelmallisena, mutta Suomessa yksilönvapaus on toistaiseksi voittanut järjenkäytön. Sitten on vielä asia erikseen, suojaako kangasmaski tai kirurginen paperimaski riittävästi, vai pitäisikö äänestäjillä olla käytettävissä FFP2-tason maskit. Kustannus niiden hankkimisesta kaikille äänestäjille kuuluu luonnollisesti yhteiskunnalle.

 

Samaan aikaan jotkut vakavissaan esittävät kirjeäänestyksen ottamista laajamittaisesti käyttöön, vaikka kirjeäänestämisessä emme voi olla varmoja siitä, kuka lopulta äänestyskaavakkeen on täyttänyt tai siitä, onko vaalisalaisuus pitänyt, koska kaavakkeen täyttämistä ei tehdä äänestyskopissa. Ei olekaan mitään logiikkaa kirjeäänestyksen käyttöönottamisessa sen takia, että vaalipaikoilla ei maskien takia kyettäisi tunnistamaan äänestäjiä ja siksi pitäisi muka lisätä kirjeäänestämistä. Yleinen kirjeäänestäminen, jos mikä, murentaisi vaalisalaisuuden ja romuttaisi nopeasti uskon vapaisiin vaaleihin. Se on pandoran lipas, jota ei pidä avata.

 

Toinen juttu on sitten se, että onko vaalien siirtämisestä syksylle mitään hyötyä, ellei Suomi ota koronaepidemiassa käyttöön tukahdutusstrategiaa hybridistrategian sijaan. Ei ole mitään näyttöä siitä, että nykyisen hybridistrategian mukaisilla toimilla epidemiatilanne olisi merkittävästi parempi ensi syksynä kuin mitä se on nyt tai huhtikuussa. Vaikka käyttöön tulee rokotteita, niitä ei riitä kaikille ja niiden teho vaihtelee eikä ole varmalla pohjalla kaikkien koronavirusvarianttien osalta. Lisäksi ei ole tietoa, miten hyvin rokotteet estävät rokotteen ottanutta tartuttamasta virusta eteenpäin, jos viruksen elimistöönsä saa, koska rokote suojaa ensisijaisesti koronan aiheuttamalta taudilta.

 

Maskipakolla ja yhteiskunnan äänestäjille takaamilla FFP2-tasoisilla maskeilla sekä ulkona tapahtuvalla äänestäjien tunnistuksella vaalien siirtoa Suomessa ei tarvitsisi pohtia, mutta tällaisia ratkaisuja on huono näin lyhyessä ajassa enää tehdä, kun työt ja päätökset on jätetty tekemättä ajoissa. Varsin todennäköistä on, että jos vaalit siirretään syksyyn, nämä esittämäni toimenpiteet (maskipakko, FFP2-maskit ja äänestyspaikan ulkopuolella tapahtuva äänestäjän tunnistaminen) joudutaan ottamaan käyttöön joka tapauksessa. Nyt siihen vain menee sen yli puoli vuotta kauemman aikaa ja demokratia laitetaan odottamaan parempia aikoja saamattomuuden takia.

tp83
Sitoutumaton Kurikka

Yhteiskuntatieteiden kandidaatti (valtio-opin ja politiikan opintosuunta) ja puolueeton politiikan kokemusasiantuntija Etelä-Pohjanmaalta. Takana kaksi kautta eduskunnassa ja kolme kautta kaupunginvaltuustossa sekä 12 vuotta Puheenvuorossa. Syntymävuosi 1984. "Sky is the limit."

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu