VR paniikissa

VR kilpailutus

HSL kilpailutti lähijunaliikenteen ja voittajaksi selviytyi VR tarjouksellaan. Veturinkuljettajien ammattiyhdistys syyttää alihintaisesta tarjouksesta VR:ää. Tarjous on 40 % vuoden 2015 hintatasosta. Kilpailutus ratkesi viime vuoden toukokuussa. Silloin jo oli selvää, että nykyisellä kustannusrakenteella VR ei siitä selviä ilman tappioita. Vajaan vuoden aikana ei siis ole löydetty yhteisymmärrystä VR:n ja työntekijäyhdistysten välillä.

VR ei ole köyhä eikä kipeä. Vapaa pääoma vuoden 2019 konsernitilinpäätöksessä on 0,999 miljardia euroa. Iskikö paniikki monopoliyhtiöön, kun tehtiin tarjousta HSL:n kilpailutukseen?

Anne Bernerin johdolla tehty valmistelu kalustoyhtiöstä ja kilpailun avaamisesta on valepuheilla ja ay-edunvalvonnan keinoin ammuttu alas Antti Rinteen ja Sanna Marinin johdolla, Rinteen hallituksen ensimmäisinä tekoina. Valepuheet, joilla kansaa (VR:n omistajia) peloteltiin, olivat yksinkertaisuudessaan vertailua Englannissa tapahtuneeseen yksityistämiseen. Kukaan Suomessa ei ollut valmistellut VR:n tai rautateiden yksityistämistä. Kalusto, infra ja VR olisivat edelleen pysyneet Suomen kansan omistuksessa.

Kalustoyhtiön avulla kilpailutus kuitenkin on mahdollista. Onko sitten järkevää kilpailuttaa kuten HSL, kaikki yhdelle yhtiölle, on toinen asia. Useammalla palveluntuottajan mallilla, usein saadaan myös palvelun taso mukaan kilpailuun ruohonjuuritasolla asti.

VR ei ole ollut vahingossa tuhoamassa vanhaa kalustoaan. Tuhotaanko sitä sen takia, että kilpailutus henkilöliikenteessä vaikeutuisi? Väite siitä, että kaluston esteellisyys olisi ongelma, on outo VR:n samaan aikaan käyttäessä esteellistä kalustoa nykyisessäkin liikenteessä. Vanhoista junista on vielä kunnostuksen kautta mahdollista saada lähiliikenteeseen käyttökelpoista kalustoa. Yhden seisakkeen rakentaminen maksaa 100 000–1 000 000 euroa, ei siis kymmeniä miljoonia, kuten mielellään annetaan ymmärtää.

VR käyttää jostain syystä isännän ääntä, ja hallitus tekee niin kuin VR haluaa. VR on yhtiö, jonka pitäisi olla samalla tasolla kuin muutkin junayhtiöt. Näitä muita on varsin rajallisesti tavarakuljetuksessa, johtuen suuresti VR:n tavasta käyttää markkina-asemaansa. Kalustoyhtiö on tässäkin kohtaa oikea ratkaisu. Vaikka EU velvoittaa kilpailun edistämistä myös raiteilla, niin hallitus ei näytä liikauttavan evääkään siihen suuntaan. Tehdäänkö kulisseissa uutta 10 vuotista sopimusta VR:lle, ennen kuin Suomessa sen estävä laki tulee voimaan? VR:n nykyinen yksinoikeussopimus on voimassa 2024 loppuun asti.

Mitä tästä voidaan oppia? VR ainakin rahastaa 30–35 % ylihintaa palveluistaan. Kilpailutuksissa tulee harkita myös useamman palveluntuottajan mallia. Alihinnoitteluepäilykset on tutkittava Avin ja Traficomin asiantuntijuuden avulla.

+1
Tuomas Käyhkö
Kokoomus Järvenpää
Ehdolla kuntavaaleissa

Datanomi, AMK-opiskelija, kevytyrittäjä, Tietoliikenneasentaja, Keittiömestari

Olen ehdokkaana, koska haluan olla mukana rakentamassa Järvenpäästä tekijöiden kaupunkia.
Työelämässä olen ehtinyt rakentaa uran ravintolakokista keittiömestariksi, taksinkuljettajasta yrittäjäksi ja
tietoliikenneasentajasta IT-konsultiksi. Parhaillaan parannan osaamista HAMK:ssa. Ammatillisia tutkintoja
olen ehtinyt suorittaa 4 kpl, joista viimeisin Datanomi (ohjelmistokehitys) 2018.
Järvenpäässä kuntapoliittista kokemusta on kaupunkikehityslautakunnasta. Yrittäjänä olin Taksiliiton
paikallisyhdistyksen hallituksessa jäsenenä, sihteerinä ja puheenjohtajana sekä Uudenmaan taksiyrittäjien
hallituksessa.
Kolme tavoitetta: 1. Rakennetaan työllä ja yrittämisellä hyvinvointia. 2. Polkuja ammattiin ja työelämään
tulee rakentaa lisää. 3. Vihreä kaupunkiympäristö ja lähiluonto ovat veto- ja pitovoimatekijöitä. Suojellaan
ja kunnioitetaan arvokasta luontoamme.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu