Finnairin tukipakettia ei pidä myöntää ehdoitta

Lentokentät hiljenivät kautta maailman ja lentoyhtiöt pyysivät hallituksia apuun. Hallituksen on määrä antaa huomenna eduskunnalle lisäbudjetti, jolla tuetaan Finnairia koronakriisin aiheuttamien talousvaikeuksien keskellä. Valtio pääomittaa yhtiötä enintään 750 miljoonalla eurolla talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen mukaisesti. Eduskunta on jo tähän mennessä tukenut Finnairia hyväksymällä valtionlainojen takauksia enintään 600 miljoonan euron verran.

Vaikka Finnair on yksi Euroopan palkituista lentoyhtiöistä, se kärsii kriisistä samoin tavoin kuin muukin lentoliikenne. Lentoliikenne oli vähentynyt huhtikuun alussa jopa 90 prosenttia vuodentakaisesta, ja lentoyhtiöt ympäri maailman ovat hakeneet valtioilta tukipaketteja selvitäkseen tilanteesta. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n mukaan eurooppalaisilla lentoyhtiöillä on kassavaroja keskimäärin kahdeksi kuukaudeksi. Lentoyhtiöillä kriisi on tässä ja nyt.

Keskeistä on nyt se, miten tukipaketteja myönnetään. Esimerkiksi Air France sai Ranskalta 7 miljardin euron tukipaketin. Tuen yhtenä ehtona oli, että yhtiöltä kiellettiin lennot kotimaan kohteisiin, joihin pääsee junalla alle 2,5 tunnissa. Myös Suomen olisi syytä katsoa liikenneverkkoa kokonaisuutena. Ei ole mikään salaisuus, että valtio tukee kannattamattomia ja hiljaisia lentokenttiä aluepoliittisin perustein. Ilmaston ja talouden kannalta olisi parempi, jos kääntäisimme katseemme tekohengittämisestä vihreään elvytykseen muun muassa raideinvestointien muodossa.

Lentoteollisuus on toki investoinut puhtaampaan kalustoon vuosien saatossa. Keskeistä on kuitenkin se, millä nopeudella muutos tapahtuu. Lentoliikenne palautunee viimeistään normaaliksi jo parin vuoden kuluessa. Samalla tiedetään, että pitkällä aikavälillä lentoliikenteen kasvulle ei näy loppua. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan tuoreessa lausunnossa todettiin, että tulevassa koronaelvytyksessä on tuettava vihreää siirtymää.

Akuutin tilanteen jälkeen katseet on käännettävä kohti todellista ongelmaa. Lentokerosiinia ei veroteta nykyisin lainkaan, koska ns. Chicagon sopimuksen on katsottu kieltävän tämän. Päästökaupan vahvistamisen lisäksi EU:n komission on selvitettävä lentoliikenteen polttoaineverotukseen liittyvät seikat. Transport & Environment -järjestön (T&E) juridinen selvitys toi kuitenkin ilmi, että lentopolttoaineen verotukselle ei ole sopimuksellisia esteitä EU:ssa. Päästöjen määrän kohdistuva ohjauskeino toimii kansalaisaloitteessa ehdotettua lentomatkustajaveroa paremmin, sillä se tekee matkustamisesta kalliimpaa ja kannustaa lentoyhtiöitä vähentämään päästöjä kaikin mahdollisin tavoin.

Hallitus on sitoutunut hallitusohjelmassaan vähentämään lentoliikenteen päästöjä. Finnairille myönnettävä tukipaketti tarjoaa paikan näiden lupausten lunastamiseen. Kunnianhimoiset ilmastotavoitteet eivät ole parempien aikojen ylellisyyksiä. Saatamme taistella koronaa vastaan vielä vuoden tai kaksikin, mutta ilmastonmuutos on edessämme seuraavat vuosikymmenet.

 

Tuomas Kuoppala

Sinivihreä sivistysporvari. Poliittinen sihteeri ja valtio-opin väitöskirjatutkija. Kokoomuksen eduskuntaryhmässä seurantavastuulla ympäristö, ilmasto ja energia.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu