Anal Grande; Miten ”pornoteollisuutta vastaan taistelu” voi olla oikeasti ”uhrien tilanteen heikentämistä”

Tulin viime yönä klo 2 kirjoitettaneeksi jutun. Se käsitteli OnlyFansia. Teksti ei kuulu varmasti parhaimpiini, erityisesti siellä on muutama varsin erikoinen kappale joiden lauserakenteet ovat suttuisemmat kuin mielikuvitukseni. Kun sitten 3 tunnin yöunen ja työpäivän päätteeksi ”selvennän itseäni” en ole kovin toiveikas tästäkään. Tämän piti lisäksi olla vain yksi kommentti ketjuun. Mutta se paisui. Kuin jokin aiheeseensopiva.

Mutta selvästi ”jokin” vaatii täsmennystä. Ja minun lienee asiallista sellainen tarjota. Jos ei muuten niin sen takia että Juha Hämäläisen into olkiukkoiluun oli sanoinkuvaamatonta. Tahdon ensinnäkin todella täsmentää että kun kerron niitä kuvauksia alkuun, ne ovat usein populaaristi muotoiltuja tapoja ns. rajata essee. En tiedä miten vaikeaa se voi olla, mutta tartuin Hämäläisen esiinnostamaan empatianäkökulmaan. Ja siihen lähinnä siksi että se on kyseisen ihmisen esilletuomana jotain … varsin omituista.

Sen vuoksi on erikoista nähdä kuinka hän selittää että ”Lähdit ensinnäkin laajentamaan juttuani ymmärtämättä lukemaasi. Kirjoitin Hesarin toimituspolitiikasta. On kornia, että lehti, joka ulisee jokaisesta pienestäkin ihmisten identiteettiloukkauksesta ja mitättömistä mielipahoista, ottaa asiakseen osallistua sellaisten yritysten toimien arvosteluun, jotka vetäytyvät pois globaalin pornoteollisuuden tukemisesta.” 

Kun rajasin kysymyksen empatiaan ja OnlyFansiin, oli tavallaan nimenomaan oleellista tajuta että en nähnyt tässä Hesarinäkökulmassa mitään mikä olisi edes kommentoinnin arvoista. Näin vanhoilla päivilläni priorisoin asiat. Olen hyvin täysin ymmärtänyt mitä Hämäläinen on halunnut viestillään sanoa. En sano että olisin monesta paikasta edes kovin erimielinen. Muutenkin kirjoitukseni konteksti lienee aika vahvasti aloitettu jo aivan ensimmäisessä kappaleessa. Nähdäkseni rajaan mielipiteeni sekä kuvaamalla markkinatalouspuolta ja kerron miten olen memeillyt aiheesta. Se kertonee ”puolen”. Jolla ei ole sen laajempaa sisällöllistä ulottuvuutta koska aiheena on empatia, jokin joka ei ole vahvimpia piirteitäni. Tämän rajauksen pitäisi riittää position asettamiseen. On tavallaan surullista nähdä kokonaisuudentajuttomuutta, jota perinteisesti kutsutaan sisälukutaidoksi. Tai luetun ymmärtämiseksi.

Näen että Hämäläisen kommentissa oli kohtuullisen ankara ja vakava syytös. Mikä ei ole tietenkään tilanteeseen sopimatonta. Olenhan kirjoituksessa korostanut hänen kovasydämisyyttään. (Joka on kyllä suoraan sanoen ilmiselviö.) Empatia hänessä on kuin rehellisyys poliitikossa. Teoriassa mahdollista, mutta ei siitä koskaan mitään kuulla.

Mutta lähtekäämme täsmentämään. Arvostamani Lounelan asteikko on siitä hauska, että kun rautalanka ei riitä saadaan turvautua ratapalkkiin. Mikä on aina rentouttavaa hartialihasvenyttelyä. Aivovoimisteluun en kyllä näillä unilla taivukaan. (Pilasin unirytmini pelaamalla lauantai-iltana liian pitkään playstationia koska en huomannut ajan rientämistä. ”Tales of Berseria” on siitä mukava peli, että pelin pahiksen tuntee helposti siitä, että heillä on temppeli tahi kirkko. Pidän realismista animepeleissäkin.)

Mietin mikä olisi hyvä tapa kuvata asia, ja keksinkin mielestäni hyvän.

Finlandiapalkinnon vuonna 2001 saanut Hannu Raittilan ”Canal Grande” on minusta hyvä jäsentämään tätä tekstiä. Asemoin ”opponenttini” Hämäläisen tässä arkkityyppiseen hahmoon, Diplomi-insinööri Marrasjärveen. Rinnastus on varsin kohtelias, jos on kirjan lukenut. Hän luultaasti tulkitsee, että minä olen Saraspää, eräänlainen hedonistinen kulttuuriturhake. Ymmärrän, miten tälläinen tulkinta voi syntyä. Ja on siinä tavallaan puolensa. Mutta sitten, kuitenkin, perimmiltään olen tässä tilanteessa kirjassa oleva Tuuli. Joka on, kieltämättä, varsin omituinen hahmo ymmärrettäväksi.

Ulkomaanmatkanäkökulma on tässä hyväksyttävä. Sillä Hämäläinen avaa kantaansa rakentamalla itselleen asiantuntijastatusta empatiastatuksen sijaan. ”Kysyn tässä monessako miljoonakaupungissa olet asunut tai oleskellut tai kuinka monessa kehitysmaassa, joissa itsensä myyminen alkaa jo lapsesta. Ymmärrätkö ollenkaan minkä tason ongelmasta on kyse. Tämä ei ole mitään seksityötä omasta halusta eikä jotain kivaa, joka haittaa vain tiukkapipoisia setämiehiä. Olen nähnyt haluamattani itsekkään pornomarkkinan ja itsensämyynnin surkeuden kymmenissä maissa ympäri maailmaa, jonne työni on minut milloinkin vienyt.”

Ei ole ensimmäinen kerta, kun maailmanmatkaajat hakevat auktoriteettia tällä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. En edes silloin, kun ensimmäisen kerran arvon evankelista Päiviö Latvus selitti miten olen ateistina väärässä koska hän on nähnyt maailmaa ja (sic) ”on banaaniakin tullut maisteltua” etelän mailla. Eikä kaupasta ostettuna joka on aivan erilaista. Ilmeisesti hänestä oli hienoa kaivella ateisti joka (ymmärrettävästi) ärsytti häntä, katsoa että ; Kah. Siinä on persaukisesta perheestä tuleva kaveri joka avoimesti kertoo 21 -vuotiaana että ei ole käynyt kertaakaan yksin ulkomailla. (1 luokkaretki yläasteella ja 1 sukulaisen hautajaiskeikka Tukholmaan kattoi kaiken ulkomaankokemukseni.) Kas tässä se näkyi miten matkailu oli avartanut kosmopoliitin mielen. Vaikuttavaa! Vakuuttavaa!

Voinen sanoa että olen miltei tullut puukotetuksi Lontoossa. Joka lienee miljoonakaupunki kun viimeksi katsoin. (9 miljoonaa ihmistä sanoo epäluotettava wikipedia.) Se tosin ei liittynyt seksikauppaan vaan siihen, että seikkailin alueilla joinne taksi ei vie ja josta taksi ei hae. Ja yksin haahuilu koettiin loukkaavaksi. Että paikalliset jengit ovat niin kovia, että täytyy kunnioittaa heitä kulkemalla vähintään kahden porukoissa. Päätin olla kulkematta siellä jatkossa yhtään mitenkään. Se olisi ollut outo ja ärsyttävä tapa kuolla. (Vaihtoehtona niille kuolemisen tavoille jotka ovat mielekkäitä, arkisia, ja ylevöittävän ilahduttavia.)

Uskallankin siis sanoa, että olemme Marrasjärven Hämäläisen kanssa samaa mieltä siitä että hän on varmasti katsonyt lasten ja aikuisten seksuaalista hyväksikäyttöä sivusta enemmän kuin minä. En tosin näe miten tämä ratkaisee hänen perusongelmansa. Olkiukko -päättelyvirheen ; ”Huomaan myös, että ylimielisesti vähättelet pornotuotannon työntekijöiden kärsimiä vammoja elinkeinonsa takia.”

Tarkalleen ottaen juuri tätä ei tapahdu. Jos katsotaan tekstiä, niin siinä on suuri osio joka on varattu empatialle jonka kohteena on seksityöntekijä. Siinä päälähteeksi – ja argumenttien täsmennykseksi – on annettu teemoittava Philosophy Tuben video. Ja siihen liittyen olen antanut kuvauksia joiden henki on ”Kyllä. Väärin sammutettu!” (Koska jos on rasvapalo sitä voi todellakin pahentaa heittämällä vettä. Enkä nyt vain puhu siitä että tulipaloon kuseminen on outo ja tehoton ratkaisu.)

Tämän rakenne taas, ihan toimiakseen, vaatii nimenomaan sen että tunnustaa että seksityössä on ongelmia. Koko ongelma tavallaan on siinä että on tarpeen käyttää sateenvarjotermiä seksityö. KOSKA sen sisällä on monenlaisia asioita. Ja esiin nousee käytännön esimerkkejä – joita myös kirjasin itse tekstiin – jossa ”hyväntahtoinen idea plus oikea ongelma parituksessa” on johtanut tilanteeseen jossa seksityöntekijät ovat entistä pahemmassa ahdingossa. Ahdinko on itse asiassa hyvin samantapaista kuin Canal Grande -kirjassa oleva huumekauppa johon liittyy … varsin erikoisia … piirteitä. Sellaisia jotka ovat kaikesta huolimatta insinööri Marrasjärven käsityskyvyn ulkopuolella. Vaikka hän onkin kokenut kaikenlaisia, kuten kohti ammuttuja luoteja.

Minun on suoraan sanoen vaikeaa ymmärtää miten –  kieltämättä joistain tekstissä olevista varsin omituisista kohdista huolimatta – tämä jotenkin muokkautuu ”ongelmien vähättelyksi”. Kun pointtina juuri on se, että OnlyFans on olemuksellisesti jotain hyvin erilaista turvallisuusnäkökulmasta kuin se fyysisempi ja perinteisempi prostituutio. Saattaisin jopa vihjata että rivien välistä vihjasin että jos OnlyFansin tähdet joutuvat maksamaan vuokraansa niin se saattaa olla se seuraava askel.

Muutenkin, kun katsoo lopussa olevaa kappaletta jossa kerron miten en piratoi pornoa ja miten minulla on tärkeää katsoa jopa pornossa – ei siis fyysisemmässä prostituutiossa tai strippitanssissa – on katsoa työntekijöiden työolot ja palkkausjutut. Miksi tämänlainen olisi relevanttia jos pidän ongelmia mitättöminä tai olemattomina? Järkevä ihminen jolla on lukutaito ja empatia ei lue tämänlaisia mihinkään. (Se, miksi tälläinen tulee juuri tältä ihmiseltä sitten vastaukseksi. No. Se saattaa vahvistaa erinäisiä teorioita joita on esitetty tekstissä.)

Onkin hupaisaa miten kuvasin tekstissäni kaavan jossa rakennetaan ”totaalikiellon henki”. Missä nimenomaan halutaan häivyttää kaikki erot niin että voidaan kauhistella. Insinöörihenkisesti ”En vain ymmärrä miehiä, joiden mielestä kaikki on kuten pitää sekä normaalia ja ei se perse käyttämällä kulu. Se mikä kuluukin loppuun ns seksityössä on ihminen ihmisenä”. Ja tätä kautta OnlyFansin – minusta sinänsä vapaaseen markkinatalouteen aivan täysin sopiva temppu josta en edes valita – ratkaisu on ”pornoteollisuutta vastaan käymistä” joka sitten oikeuttaa kaiken.

Tämä voisi toimia jos ja vain jos totaalikielto johtaisi johonkin. Se ei johda. Siksi olikin erikoista lukea miten argumenttini on väärässä koska Hämäläinen on jostain (kerrankin) kanssani samaa mieltä. ”En ole luullut, että itsensä myynti netissä tai kadulla mihinkään katoaisi.” Itse vaan huomautan, että esimerkiksi maahanmuuttopolitiikalla on hienosti pilattu ihmiskaupan uhrien toimintamahdollisuuksia; Ihminen on pikkaisen kovasti alisteisessa asemassa vangittuna ns. harmaaseen rikollisuuteen jos hän ei voi pyytää apua. Ja tätä hän ei voi tehdä jos poliisin luo meneminen tarkoittaa palautusta ”turvalliseen maahan josta on lähdetty loisimaan niinkin hehkeään elintasopakolaisuuteen kuin seksityöhön”. (Tuo lause sisältää monia huumorin klassisia muotoilutapoja. Jos niiden avaaminen vaatii apua ja koet että se on seksityöläisen halveksuntaa, niin suosittelen että luet ilmaisun uudestaan, vetäydyt johonkin luolaan jossa ei ole nettiä eikä ihmisiä ja käytät loppuelämäsi arvoiseesi virikkeelliseen toimintaan jossa vaikka sneppailet omaa räkääsi seinille. Tässä tilanteessa selventävät sulut voivat olla valitettavan tarpeen. Kysymys on kuitenkin jo ns. ratapalkista.)

Koska totaalikielto ei auta ja monet Philosophy Tuben kuaamat standardikeinot pahentavat uhrien asemaa.  Koska ne tosiasiassa ohjaavat kärsimystä heille tai sitten estävät heidän avunsaantiaan tai johtavat siihen että työtä joudutaan tekemään isommilla riskeillä. Ja osa niistä määrittelee asioita sellaisella tavalla että ongelmat katoavat (Joita tarkkaavainen löytöö helpostikin Juha Hämäläisen kommenteista btw. Video on mahtava tapa saada hyvä käsitys seksityöläisyyteen liitttyvistä ongelmista.) Tämä näkemys nimenomaan ei ole ”Se on sellainen moniarvoisen arvottomuuden filosofian pilvenhattara. Mielestäni juttusi on lähinnä viisastelua.” Se voi näyttää sellaiselta sellaiselle joka asioita kokematta ja miettimättä menee ostamaan tomaattinsa 30 senttiä kilo. Tosiasiassa näkemykseni on kaikkea muuta. Maailmassa voi olla sellaisia kermaperse-insinöörejä, joiden käsityskyvyssä argumentaatiota on se, että sanotaan ”relativismia” ja ”haihattelua”. Ja sen sukuisia sanoja. Perustelematta miksi.

Minun näkemykseni on päinvastoin äärimmäisen kyyninen.

Ja oikeasti. Minusta ei saa moniarvoista mitenkään. Olen käsittääkseni luonut kokonaisen nettiuran nimenomaan sillä että oikuttelen eri tahoille siitä miten he ovat pahoja. Minusta ei saa relativistia tekemälläkään. Asia voi tietenkin olla vaikeaa heille idiooteille jotka luulevat että ateismi tarkoittaa nihilismiä. Näitä löytää paljon ja he kaikki ovat ilmiselvin syin väärässä. (Niin ilmiselvin että en jaksa enää edes vastata näihin. Olen vastannut niihin niin usein. Ei voi olla niin että minun olisi kunnioitettava samanarvoisena jokaista identtistä kysymystä, sellaista johon olen jo useasti vastannut.)

Ihmettelen miten tämä ei ole tullut ilmi jo tekstissä. Siinähän kuvasin tilannetta joka on eräissä maissa. Jossa seksin myyminen on laillinen elinkeino. Mutta jossa parittaminen on kielletty. Ja paritukseen liittyy lakipykäliä. Ja tässä yhteydessä jos seksiä harrastaa omassa vuokra-asunnossa, niin se johtaa asunnon menettämiseen. Kirjoitin miten tämä idea parituksen vastustamisesta on ylevä, mutta tässä tilanteessa se konkreettisesti pakottaa seksityöläisen kotoaan kadulle. Samasta syystä sitten se että on kadulla on hankalaa koska samat parituspykälät estävät suojan hankkimista. Eli hyvä idea. Oikea ongelma johon haetaan ratkaisua. Mutta väärin sammutettu; Lopputulos on se, että naiset ovat kaduilla ilman turvaa.

En ole mikään optimisti joka uskoo että seksityötä kauhistelevat sallisivat esimerkiksi tukia ihmisille niin että nämä passivoituisivat makaamaan työttömyyskorvauksella sen sijaan että aktiivisesti olisivat yritteliäitä ja tienaisivat jalat levällään. Olen käsittänyt, että Insinööri Marrasjärveä kauhistuttaa tomaatin kilohinta ja bensan litrahinta. Ja verotus on varkautta. Ja sen vuoksi ulkomaalaisia ei pidä auttaa siirtämällä heitä maahan vaan heitä pitää auttaa kotimaassaan. Mutta heitä ei pidä auttaa kotimaassaan koska kotimaassakin on huono-osaisia. Joita sitten autetaan ottamalla heiltä pois passivoivaa asumistukea. Olen hyvin pahoillani, mutta en usko että seksityön ongelmia ratkotaan sillä että OnlyFansin kotoa tehdyt kamerailoiottelut kielletään. Seurauksena on jotain jossa ilmiö muuttuu. Eikä positiiviseen suuntaan. Se ei ole koskaan positiiviseen suuntaan.

Ts. näkemykseni korostaa ehdotonta eksploitaation olemassaoloa ja sitä että jos joku ulkomaanmatkaileva Marrasjärvi seuraa sitä hieman sivusta niin hän kokee että hänen keski-ikäisen heteromiehen mielipiteensä ovat ehdottoman kullanarvoisia, niin kullanarvoisia että ohittavat esimerkiksi naisalaisella alalla toimivat seksityöläiset – joita btw. kuullaan siinä Philosophy Tuben videossakin jonka ideoiden varaan aika vahvasti rakensin aiemman tekstini. Toki tätä voisi vielä täydentää moraalihurskastelevalla ei-seksityötä tehneellä täti-ihmiselläkin. Hekin saavat oman osansa myös PT:n videossa. Onkin kuvaavaa katsoa se, opetella ne ”taikatemput” ja sitten katsoa saamiani kommentteja. (Muitakin.) Smoke and mirrors.

Ja sitten siihen Tiinuuteeni.

En tiedä mitä Hämäläinen on tehnyt vapaa-aikanaan. Mutta minulla oli muutama vuosi sitten … keissi. Tämän tiimoilta majoitin omaan kotiini ihmistä. Ja tässä yhteydessä oli todellakin pidettävä silmät avoinna tavalla jossa ei saa kiinnittää huomiota.  Tämä oli hyvin erikoinen tilanne. Joka rinnastuu seksityön ja ihmiskaupan ongelmatilanteisiin. Juttu minun osaltani kesti kolmisen kuukautta. Varsin ikimuistoiset kolmisen kuukautta. Ja sen aikana oppimastani voinen sanoa sen verran, että en yllättynyt kun tehtiin ihmiskauppaa koskeva selvitys jossa nousi esiin se, että ”poliisia ei ns. kiinnosta”. Itse elelin tavalla jossa oltiin ns. ”lay low”. Ja oltiin valmiina jos Valko-Venäläisiä kavereita tulee oven taakse. (En liioittele. Joskin edes minä en oman turvallisuuteni vuoksi tiedä ns. ”kaikkia oleellisia yksityiskohtia”. Tiedän niistä kuitenkin ”riittävästi”.)

Siksi kun Hämäläinen sanoo minulle ”Tätä tilannetta emme näe käytännössä lainkaan Suomessa.” Sanon vain; Marrasjärvi on hyvä ja pitää turpansa kiinni asioista joista ei mitään tiedä. Suomesta löytyy kaikkea jos vaan viitsii katsoa. Katsominen ei ole vaikeaa. (Itselleni se on joskus jopa mieluisaa. Olen suisidaalinen joten en halua monestikaan vähän niin kuin elää. Niinsanotusti vihje on määritelmässä. Jos joku uhkaa tappaa minut, se on lähinnä isku itsemääräämisoikeudelleni kuin kuolemanpelolle. Joskus näiden kohdalla pitäisikin unohtaa koko sana ”uhkaus”. Se helpottaa asioita.)

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu