Pride, ”hauska rikollisuus” ja miksi tarvitsemme enemmän sateenkaarilippuja
Tämä ei ole homoblogaus. No. Ei se kyllä homovastainenkaan blogaus ole. Ehkä se on Kinseyn asteikolla jotain 1 luokassa. Aiheena on Keski-Uudenmaan Prideliputtelut. Kun katselin aiheeseen liittyviä kuvia, tarjolla oli itselleni aivan uuden näköinen Pridelippu.
Muutenkaan en ole ollut oikein perillä, että milloin prideviikot ovat. Ei kiinnostaisi enkä tietäisi. Mutta seuraamani kristityt ns. ”ekstremiriskissä olevat” ja äärioikeistolaiset aina nostavat aiheesta meteliä joten en voi olla tietämättä. He ovat hämmentävän kiinnostuneita Pride -tapahtumasta. Itse kävin aikanani katsomassa Prideä jos siellä olisi tapahtunut jotain kiinnostavaa. Tai että koiraksi pukeutunut pervo tulisi ihmeteltäväkseni kuin jokin modernin ajan vastine vanhoille sirkusesityksille. Mutta Pride oli tylsää. Lähdin pois.
Toki olen huomannut että Pridellä ja kristinuskolla on paljon yhteistä. Kun mietin joulua, niin aikaisemmin taisi olla niin että pyhäpäivälle eriytettiin erityisesti vain viikko. Mutta nykyään joulumainonta alkaa aina vain aikaisemmin ja aikaisemmin. Kyllähän minä olen seurannut mediaa ja olen hämärästi ymmärtänyt, että jouluviikko on laajentunut joulukuuksi (ei kalenteri- vaan henkinen) joka taas alkaa jossain puolivälissä syyskuuta. Olen suvaitseva ja annan jokaisen valita hoopo uskontonsa satuolentoon mutta on todella outoa nähdä miten eräiden on pakko mainostaa elämäntapaansa. Toki jos teidän uskontonne pyhä hahmo, joulupukki, tuli jotenkin ristiinnaulituksi, niin saahan sitä kotonaan uskoa ihan mitä tahansa. Jotain samanlaista on ilmeisesti tapahtunut Priden kanssa.
Mutta jotain aika oleellisia erojakin on. Nimittäin, kun katselin mitä Keski-Uudellamaalla tapahtui, oli melkolailla selvää että jotain eroja on. Nimittäin ainakin Järvenpäässä ja Keravalla liputeltiin sateenkaarilipuin. Jo tämä päätös herätti riemastuttavaa keskustelua. Osa esimerkiksi näki että kun aihetta liputtaa niin pitäisi liputtaa Suomen lipulla. Ja he kysyivät miksi Pride -lippuja vedellään tankoon. (Tankoon vetäminen on minusta hieman hankala käsite tässä kontekstissa, mutta antanette anteeksi verbaaliselle viisivuotiaalle sisälläni.) Itse olen kommentoinut että prideliput ovat kätevämpiä koska jos sitä harrastaa homoseksiä Suomen lipun päällä niin se on rikos. (Tosin olen melko varma että jos harrastaa heteroseksiä suomen lipun päällä niin se on myös rikos, mutta tämä saatettaisiin antaa anteeksi ja katsoa sormien läpi. Maailma on siinä mielessä jännittävä.)
Mutta sitten. Keravalta että Järvenpäästä selvisi, että niissä on harrastettu lippuihin liittyvää vandalismia. Tämä ei tietenkään ole mikään sattuma. Vastaavaa näyttää tapahtuvan ympäriinsä. Uutiskynnys ei rikoudu kaikista tapauksista mutta laajasti tiedetään esimerkiksi Oulusta, Lahdesta, Kansallismuseolta.. Tämä on tavallaan hauska tilanne erityisesti nyt, koska muutama päivä sitten täällä Uudessa Suomessakin harjoitettiin kovasti filosofiaa joka koski natsilippuja. Taustalla oli syyttäjän yritys saada tuomiota lippujenkannosta. Ja yleinen sävy näytti olevan, että lippuja ei saa tehdä laittomiksi. Syntyi paljon arvokasta keskustelua esimerkiksi siitä, miten lippu on vain kangasta eikä siitä pidä provosoitua.
Joku voisi analysoida tässä myös sellaisen näkemyksen että kenties sananvapaustematiikka ei selitä tätä kokonaisuutta kovin hyvin. On kuin yleisesti natsilippua sympataan enemmän kuin homolippua. Osa voisi nähdä tilanteen jopa sitä kautta että koherentti filosofia joka selittää sekä natsilipun että pridelipun on se, että uskoo äärioikeistolaiseen ”katujen filosofiaan”. He kun näkevät että se symboliikka joka näkyy kadulla omistaa kadut ja se joka omistaa kadut omistaa de facto yhteiskunnan. On toki tällöin koherenttia haluta omaa lippua kadulle ja muiden liput siellä pois.
Itse näen tämän sijaan että moni on enemmän huolissaan muusta. Moni nimittäin puhuu huolestuneena ”lännestä” ja sen ”judeo-kristillisistä arvoista”. (Molemmat tässä kontekstissa ovat hyvin heikosti määriteltyjä sekavia konsepteja. Aina näin ei ole. Mutta tässä kontekstissa valitettavasti ei ole kovin syvää osaamista historiasta tai oikein mistään nähtävissä.) Ja näkisin että yhtenä pääerona on se, että moni on enemmän huolissaan kansakunnan moraalisesta selkärangasta ja seuraavan sukupolven arvoista ja pitävät tätä relevantimpana uhkana kuin yksilöihin kohdistuvaa väkivaltaa.
Tässä mielessä joku voisi sanoa, että moni näkee että jos minä tuon esiin oikeita tapahtumia joissa henkilö uhkaa ”Uunittamisella” niin se on vitsiä ja liian pitkälle menevää koska nämä oikeistolaiset itse eivät satu – kuin sattumalta – omaamaan yhtään sellaista mielipidettä joka oikeasti lietsoisi poliittista väkivallan uhkaa heidän itsensä suuntaan. Ja jos tulisikin he tietäisivät että he varmasti myös saavat apua. (Mikä mielestäni asettaa kaikki puheet ”poliittisesta korrektiudesta” aivan uuteen kontekstiin.) Eli yksilöiden kokema uhka koetaan triviaaliksi kun puhutaan suurista ja tärkeistä asioista. Tämä on tietenkin hyvin kansallismielistä, onhan Raivon Ensyklopediassa rauhalliseen tyyneen tyyliin kuvattu neutraalein kuvauksin miten Snellman halusi suojella keksimänsä kansan moraalista identiteettiä ja sen vuoksi hänen tuli antaa kirjaimellisten elävien kansalaisten kuolla täysin tarpeettomastsi erilaisissa äärimmäisen keinotekoisissa pakkotyöprojekteissa joiden suhde esimerkiksi tartuntatauteihin saisi syvää moitetta nykyään kaikilta paitsi heiltä jotka oikein kovasti haluavat ownata libejä juomalla ripulia aikaansaavaa hevosten matolääkettä.
Itse olen hyvin tietoinen esimerkiksi suoria tappouhkailuja tapahtuu melko paljon ja epämääräisempiä uhkia useammin, jos sattuu olemaan … no vaikka sitä mieltä jostain asiasta. Jotka ”kuin sattumalta” ovat juuri niitä mielipiteitä joita runsaasti ajan. (Pieni salaisuus: Suurin osa mielipiteistäni ovat vain käteviä konventioita. Kaivan verta nenästä koska jos laillisesti ja verbaalisesti provosoin ja tästä seuraa sitä että ihmisillä on ns. vaikeuksia seurata rikoslakia niin nämä rikoksentekijät paljastavat itsensä. Minua ei sillälailla tavallaan oikein haittaa kuolla. Nämä mielipiteet ovat sellaisia koska niitä sanomalla olen saanut uhkailuja. Evoluutioteoria rules forever!)
Tässä mielessä.
Onkin tavallaan kiehtovaa nähdä miten keskustelussa natsilippujen kantaminen sai sympatiaa. Mutta kun katsotaan näitä vandalisoituja Pride -lippuja, sävy on ollut hyvin toisenlainen. Osa sävyerosta voi tietenkin johtua siitä että pridelippua ei ole yritetty tehdä laittomaksi. Mutta tämä sävyero on aika pieni kun huomataan miten moni näkee vandalismin ymmärrettynä koska pridelippua ei pitäisi laittaa salkoon ensinkään. (Ja Järvenpään ja Keravan facebookryhmiä seuraamalla on varsin helppoa todeta että pridelippujen kantelun paheksunta koskee myös yksityishenkilöitä. Vandalisoidut liput olivat kuitenkin kaupungin lippuja ja tässä mielessä ne ovat symbolisesti hieman eri asia.)
Se, mikä minusta tässä on kiehtovaa on se, miten pelkurimainen keskustelukulttuurimme on. Itsekin toki ruikutan ja ruinaan ja purnaan siinä missä noin viisitoista vieressä olevaa tyyppiä yhteensä. Mutta olen huomannut, että tässä pride -vandalismin kohdalla on noussut esiin se, että lippujen vandalisointi on jotain jota;
1: Pidetään jopa jotenkin koomisena. Mikä on omituista koska kun Li Anderson erotteli vandalismin ja väkivallan ja puhui erilaisesta väkivallsta, tästä tuli ”ei olla äärioikeistoa ihan totta” -ihmisryhmän suosima olkinukke. Kun tässä sanoo että rikos on rikos on rikos, niin ilmi tulee hyvinkin usein lausuntoja siitä miten lipun töhriminen ja varastelu ei ole mitään murhaamista tai hakkaamista. Mikä oli Andersonin pointti. Ja tämä pointti on ollut siitä hauska että kun olen tuonut monissa yhteyksissä – jopa aikaisemmissa blogauksissani täällä – tuonut esiin äärioikeistolaisia todistettuja väkivaltatapauksia, niin on puhuttu mielellään ”siitä toisesta puolesta”. Ja sitten se toinen puoli on erilaista autoihin kohdistunutta vandalismia. Joka siis on ollut ”hyvinkin samanarvoista” koska sitä on tähän kontekstiin työnnetty. Itse näen että rikos on rikos on rikos.
2: Ja hyvin suuri osa Pride -lippujen vandalismin väheksyjistä itse asiassa näkee tämän. He sanovat että teko on typerä. (Ei vakavampia tai kovempia termejä tässä. Aika kuvaavaa sekin.) Mutta tämä reagointi on ymmärrettävä siten että pride on mennyt liian pitkälle eikä aja asiaansa eikä lisää suvaitsevaisuutta ja siksi pride pitää lopettaa. Osa toki korostaa tässä että ”on odotettavaa ja ymmärrettävää” että jos provosoi niin sitten provosoidaan. Tämä retoriikka on tietenkin hyvin tuttu jos muistamme Pride -kulkuetta kohdanneen kaasuiskun. Päivi Räsänen ja Asmo Maaselkä nostivat tahoillaan esiin sen miten Pride provosoi eikä siksi pidä ihmetellä jos provosoidutaan. No. Aidon Avioliiton mielestä Prideliputus on loukkaus ja provokaatio 2021.
Minusta tämä ajattelutapa on outo.
Näyttää siltä, että meille koko ajan puhutaan siitä miten mies ei ole mikään rassukka. Että pitää taistella. (Minäkin olen täällä kuultujen juttujen mukaan rassukka ja luuseri kun vaadin palkkaa.) Ihmiset ovat synnynnäisesti ja biologisesti miehiä tai naisia, mutta jotenkin sen mieheyden menettää väärällä mielipiteellä, pukeutumisella jne. (On kuin miehekkyys, eli gender, olisikin sosiaalinen konstrukti eikä biologiaa. Järkyttävä teoria! Mädätystä? Jos näin olisi, niin feministit malliin Judith Butler olisivat oikeassa.) Itsekin kovasti näen että näin on, enkä pidä miestä miehenä enkä minään ennen kuin häntä on lyöty teräaseella. (Itse hoidin tämän asian alta ensimmäisen kerran kolmevuotiaana. Joten olen nelivuotiaana ollut relevantilla tavalla miehekkäämpi kuin moni teistä koko erikoislaatuisen pitkän elämänne aikana.)
Ei ole tavatonta että ohjeistetaan että kun jokin lietsoo ideologista väkivaltaa, niin uhri on jotenkin se jota pitää rajoittaa. Toki ymmärrän, että itsekin jaan usein tipsejä malliin ”älä mene kello kolmen aikaan tuolle kulmille koska siellä tapahtuu”. On kuitenkin pieni ero selittää miten Pride tulisi lopettaa koska ”lietsominen kertoo sen menneen liian pitkälle”. Itse näen että rikollinen on syyllinen ja oikeudenmukainen maailma ei ole sellainen jossa ensisijainen ohje ja keinosto asioihin on se, että uhrin ja uhrin viitekehyksen tulee rajoittaa elämäänsä. (Toki tiedän sellaisia vähemmän kunniallisia kulttuureita joissa esimerkiksi pelätään että miehet raiskaavat ja siksi naiset pitää pitää piilossa jotta eivät olemassaolollaan viekoittele ja provosoi miehiä raiskaamaan. Itse keksisin tähän raiskausongelmaan jotain toisenlaisia ratkaisumalleja. Mutta minä en olekaan joku omaa kuolemaa pelkäävä rassukka. Kaikenkattava ja monella tavalla halvaannuttava mielialahäiriö on tässä kohden ehkä hyödyksi. Ainakin tältä osin en ole vässykkä, toisin kui moni muu)
Ja tässä ”pelkurien hengessä” meillä on nähty kaikenlaisia ”machosankareita” jotka saattavat selittää että homot eivät saa adoptoida koska näitä adoptoituja lapsia kiusataan koulussa. Itse näen että uhri ei ole tällöin se jota syytetään ja esimerkiksi Koskelan casessa ei ole moraalisesti korkeatasoisen sankarillista sanoa että uhri lietsoi itse kohtalonsa vaikka olemalla niin rassukka että muita ärsytti ja tämä provosoi. Näen että joku saattaa sanoa tälläisiä jos on antisoturi, pelottelun alla alistuva pikkurassukka. Joku joka väistää väkivallan uhan edessä ja muutenkin erilaisessa provokaatiotilanteessa vaatii sitä että joku muuttaa asenteensa ja mielipiteensä arvokonservatiiveja provosoimattomaan suuntaan. (Jostain syystä suunta on aina tämä. Ei vain status quo, vaikka yleensä konservatiivi on konservatiivi koska status quo on aika lähellä vallitsevan tilan säilyttämistä jne. Ehkä hekin tietävät että mistä suunnasta tavallisiin ”ei ääriliikkeisiin solahtaneisiin” ihmisiin näissä asioissa aina se väkivallan uhka voi kohdistua.. Rehellisesti sanoen uskon että näin on. Jokainen joka vähättelee äärioikeiston uhkaa sen jälkeen kun se on nostettu esiin SuPon riskilaskelmissa ei voi sanoa että hän ei tiedä eikä hänen pitäisikään tietää. Itse tietenkin arvostan SuPoa, yleisesti.)
Tässä Pridelipuissakin on kysymys vandalismista jota nyt sitten ymmärretään ja suvaitaan sillä logiikalla että ymmärretään että Pride provosoi. Itse näen että jos laillinen mielipide joka ei lietso väkivaltaa on sellainen että sen symbolit provosoivat, pitää miettiä että mitä tehdä tälle asialle. Tässä suhteessa kannattaa miettiä niitä puheita vaikka siitä kun ateisti ei halua laulaa Suvivirttä tai joku saa päähänsä muuttaa Uncle Bens -riisimurot. Selvästi joku silloin on provosoitunut ja tällä on haluttu tehdä seurauksia. Jotenkin näyttää että suhtautumiset näissä tapauksissa ovat sellaisia että ne eivät ole samalta planeetalta.
En voisi ateistina kuvitellakaan muuta reaktiota kuin sen, että joku kristitty sanoo ateistia militantiksi. (En tiedä miten ateisti saisi leiman jossa ei ole militantti. Paitsi olemalla hiljaa kokonaan ja täysin. Kaikki muu, erityisesti perustuslain itselle suomien sananvapaus ja uskonnonvapauslakien toteutumisen vaatiminen, ovat liian pitkälle menemistä ja silloin ateistin on muutettava asennettaan.) Pride -lipun kohdalla on tullut esiin paljon viestintää jonka perussävynä on että ”emmekö voisi ymmärtää myös heitä joita pridelippu ärsyttää”. En muista että ateistit olisviat koskaan saaneet samaa myötämielisyyttä ja käytösvaadetta. (Vaikka nekin ovat ”tyhmiä” jne.) En muista milloin ateistit olisivat riipineet kristittyjen bileet alas kaasuiskulla tai ryöstämällä kristuslippuja systemaattisesti. Joten jotain on jäänyt minulta selvästi tajuamatta. (Tai ei. Olen hyvin ymmärtänyt että looginen koherenssi ja kaikkien ihmisten kohtelu samoilla kriteereillä ja kaksoisstandardien välttminen eivät ole tietyn ihmisryhmän perusfilosofiassa kovin korkealla.)
Itse toki näen että asiaan on yksinkertainen pieni huomautus.
Sitä aina kuullaan että molemmat ääripäät näyttävät samalta ja niitä ei voi erottaa toisistaan. (Paitsi siten että PerusSuomalaiset eivät toistuvasti jää vahingossa samaan kuvaan antifan jäsenten kanssa hengailusta. He ovat tässä kohden kullanarvoinen indikaattori. Ihan kuin heillä olisi maagista sisäpiirintietoa asioista, niin hyvä signaali he ovat.) Molemmat ääripäät näyttävät samalta ja molemmat triggeröityvät omituisesti. Pridenvihaajat ovat siksi triggeröityviä betacuckeja joiden emootiot saavat heidät haltuunsa ja siksi nämä lumihiutaleet alkavat harrastamaan konsepteja joissa on pakko vedota ajatuksiin kuten ”erilainen väkivalta”.
Siksi ne jotka triggeröityvät Pridestä ovatkin heitä joiden puolustukset alkavat näyttämään aika omituisilta aika pian. Esimerkiksi Maaselän ja Räsäsen kohdalla on huomattavaa että kun he puolustivat Prideä niin tosiasiassa kaasuisku oli eräänlainen alkusoitto PVL -järjestölle. Se, että kristitty keksii miksi ymmärtää äärioikeistolaista rikosta on kiehtovaa. Ja se, että tätä kiedotaan puhtaaseen hyvesignalointiin jossa ”ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat eri asia” on sekin kuvaavaa.
On aina hauskaa lukea lausuntoja joissa sanotaan että ”minulla ei ole mitään homoja tai prideä vastaan” ja sitten tuotetaan teksti jonka tekstianalyysi paljastaa miten pitää homoja syntisyytenä eli kirjaimellisesti pahuutena. Ja loput on sitä että jatketaan puheella jossa rikosta selitetään harmittomaksi kun sen kohde on homo tai homojärjestö. Ironian multihuipentuma saavutetatan silloin kun henkilö jossain vaiheessa hurskaasti sanoo, että Pridelle ei ole tarvetta koska lain silmissä kaikkia kohdellaan samalla tavalla. (Mutta käytännössä kun tässä tapahtuu rikos niin nähdään miten halutaan lain ja käytänteiden menevän kun lakia rikotaan. Sitä lakia joka kuulemma on sama kaikilla…)
Itse näen että jos Pride provosoi niin sitten se tarkoittaa että homoihin ei ole totuttu riittävästi. Ratkaisuksi ongelmaan ehdotan sitä että Pride -viikkoihin tulee aina automaattisesti viikko lisää jos vandalisointia tapahtuu yhdessäkään paikassa. Samoin voisimme rakentaa jonnekin näkyvälle paikalle vanhan kirkkorakennuksen kokoisen ja arkkitehtonisesti yhtä hienon ja valtavan kivirakennelman. Keskelle kaupunkia. Se olisi sateenkaarirakennus. Jos provosoi ja sitä yritetään tuhota niin rakennetaan kaksi lisää.
Aina kun minua yritetään töniä pois kaduilta, menen sinne. Ainut muutos on se, että menen sinne luotiliivin kanssa. Se onkin potentiaalisesti ihan tarpeellinen varustus nykytilassa. Koska minun henki ja terveys ei kiinnosta, minulla on väärät mielipiteet. (Se muuten näkyy täälläkin; Kun tein aikanani blogauksen jossa kerroin minulla olevan syöpäepäilyn, sain totaalisen kuvan Lännen objektiivisen perusarvon vaikutuksen hyveellisten arvokonservatiivien käytöksessä. Samoin tekstit joissa olen kirjoittanut suisidaalisuudestani ovat olleet vastauksiensa empatiatasoltaan kiehtovia. Sellaisia vakavalla naamalla heittävät kaverit joiden puheissa yksi tärkein ja toistuvin uhka yhteiskunnassamme on moraalikato, arvotyhjiö, se että ihmisillä ei ole absoluuttista elämän arvoa jne.) Olen yksilö johon kohdistuva väkivalta olisi parempaa väkivaltaa. Minun pitäisi jotenkin ymmärtää itsekin tämä ja katsoa isoa kuvaa. Jossa Pride -lippu on pienempi uhka kuin sanotaan kirjastopuukotus. (Täällä Uudessa Suomessa oli muuten kirjastopuukotuksen jälkeen aika paljon erilaisia false flag -teorioita jossa vasemmston huijaustempusta oli kyse. Jostain syystä nämä kirjoittaneet urheat sankarit ovat poistelleet näitä kirjoituksia. Ehkä minäkin joskus teen maailman raaimman koskaan nähdyn itsemurhan telomalla itseäni 50 kertaa selkään. Olen tosin luova nero joka saattaa tehdä itsemurhan, joten tämä ei ole mikään totaalinen mahdottomuus. Ja se, että kirjoitan tämän tähän tuskin parantaa turvallisuustilannettani. Evolution rules forever!)
Kansastamme on kyselytutkimuksissa alle 1% ilmoittanut olevansa homoja, joka on suurin poikkeavien ryhmä. Suhdeluku on samaa tasoa muissa Pohjoismaissa.
Heidän marssimisensa vuodesta toiseen on yhä koomisempaa. Syntyy kuva, ettei näillä ihmisillä ole muuta tekemistä kuin jauhaa ihmisen lisääntymisvietin poikkeamista. Niitähän riittää. Tämä poikkeavuuksien markkinointitouhu on älyllisesti niin köyhää. Marssia saa minun puolestani kuka vaan, mutta sitä ei aina voi ottaa vakavasti.
Pride -ilmiö kertoo paljon ajastamme. Kun oikeita ongelmia ei muuten ole niin niitä keksitään. Kun ollaan realisteja niin poikkeavien elämää ei rajoita lainsäädänto eikä yhteiskunta mitenkään.
Se mitä he vielä hakevat on Pride -uskoontulo koko väestöltä. Sitä ei varmuudella kuitenkaan tule. Ei meidän ole pakko pitää tai hyväksyä kaikki mitä ihmiset sattuvat tekemään eikä tähän voida lainsäädännöllä myöskään pakottaa millään elämän alueella.
Yksi näistä alueista ovat uskontokunnat. Jos niiden oppi ei tue esimerkiksi homoliittoja niin eipä tuolle mitään voi. Täytyy käydä maistraatissa vihillä homoparien tai perustaa oma kirkkokunta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse ei ole markkinoinnista vaan siedätyshoidosta. Blogisti on ymmärtänyt tämän täysin oikein, että Pridea halutaan pitää niin kauan ja aina näkyvämmin, kun asiasta riittää änkyröintiä.
Lopulta siitä tulee suomalaiseen tapaan yksi ryyppyjuhla muiden joukossa ja suuri osa ihmisiä ei edes muista miksi sateenkaaripäivää edes on. Vähän niinkuin vaikka vappu. Silloin tavoite on saavutettu.
Blogisti on myös kärryllä siitä, että änkyröinti liittyy arvokonservatiiveihin. Ennakkoluuloisella konservatiivisuudella on havaittu yhteys tyhmyyden kanssa, niin jos Pride tapahtumassa on olevinaan jotain ongelmaa, olisi myös hyvä keskustella siitä mikä olisi parempi tapa korjata änkyräkonservatiivisuutta?
Kuitenkin suurin osa maailman paskuudesta on seurausta änkyräkonservatiivisuudesta. Esimerkiksi vaikka joku ISIS.
Ilmoita asiaton viesti
Tuuli taas huulia heiluttaa. Et ilmeisesti seuraa maailmanmenoa, mutta esität kuitenkin tulkintojasi, kuin jotain olisit tietävinäsi ja kuvittelisit jotain ymmärtäväsi.
Pride-kulkueissa suurin mukanaolevien ryhmä ei ole enää vuosiin ollut jo aikanaan ne suurimmat iskut vastaanottaneet ja tienraivaajina toimineet homo(miehe)t. Nykyään liikkeellä pride-tapahtumissa näyttää olevan erityisesti sukupuolivähemmistöihin kuuluvia sekä cishetero-enemmistöön kuuluvia tukijoita – ja myös mukana olevat seksuaalivähemmistöihin kuuluvat ovat usein enemmän sukupuolivähemmistöihin kuuluvien tukijoina.
Sukupuolivähemmistöihin kuuluvat eivät arjessa oikein tule tunnustetuksi omana itsenään, vaan näiden on pidettävä yllä jatkuvaa itselleen vierasta roolia tullakseen jollain tavoin hyväksytyksi ja suojautuakseen jatkuvalta kyseenalaistamiselta. Peittely-yrityksistäkin huolimatta esiin pääsevä ”normista poikkeaminen” saa osakseen kaikenlaista kielteistä.
Jos Juha Hämäläinen sinä ja kaltaisesi lakkaisitte pauhaamasta näitä matalaotsaisia oletuksianne ja suitsisitte kyseenalaistamistanne, niin silloin ei kenties kenenkään tarvitsisi peräänkuuluttaa tilaa ja oikeutta olla vaikkapa pride-kulkueissa.
Ilmoita asiaton viesti
Peräänkuulutelkaa vaan. Kyllä ne ovat poikkeavien mitätön vähemmistö, joka meuhkaa joka käänteessä. Kuten sanoin sen tavoitteet eivät koskaan täyty eli hyväksyntää ei kaikilta tule kaikkeen. Miksi edes kehdata vaatia sellaista.
Teidän näkemystenne erilaisuus ei ole sen tärkeämpää kuin minun.
Ilmoita asiaton viesti
Hetkinen, onhan vasenkätisyyskin hyväksytty. Puhutaan määrällisesti yhtä suuresta ihmisjoukosta.
Ilmoita asiaton viesti
Olihan noita opettajia koulussa vielä pitkälle viime vuosisataa, jotka räpsivät karttakepillä näpeille niitä, jotka ”luonnonvastaisesti” kirjoittelivat vasemmalla käsillä. Joillakin vasen käsi sidottiin kiinni, että oppisivat kirjoittamaan ”luonnollisesti” oikealla kädellä.
Ilmoita asiaton viesti
Rohkenen olla eri mieltä homoseksuaalisuuden tai sukupuolivähemmistöihin kuulumisen yleisyydestä. Prideen sen sijaan en ota kantaa, minua asia ei kiinnosta ja näen firmojen pridemyönteisyyden olevan täysin laskelmoitua toimintaa.
Vasenkätisyys on selvästi havaittavissa ja aika kiistattomasti noin 10 % väestöstä on vasenkätisiä. Jos omaa vähääkään laajemman tuttavapiirin, voi itsekin päätyä tuollaisiin lukemiin.
Sen sijaan homous tai muu seksuaalisen suuntautumisen poikkeavuus on ihmisen oma kokemus eikä ihminen välttämättä toteuta seksuaalisuuttaan sillä tavalla kuin sen kokee tai sanotaan, että kokee jossakin elämänvaiheessaan tai tilanteessa. Voit olla sataprosenttinen hetero tai homo, mutta on olemassa astevaihtelua näiden ääripäiden välillä. (Tietysti suuntautumisen kirjo on laaja, mutta olkoon tässä yksinkertaisesti vain käsitteen homo ja hetero.)
Joten väite, että homoja on 10% tai jopa joidenkin mielestä 20 % on aika rohkea oletus. Varsinkin 20% osuus herättää suorastaan hilpeyttä.
Ilmoita asiaton viesti
No kun kerran homoja on jotain 4-5% ja sitten on biseksuaaleja ja muita 5-6% niin tuostahan tulee se 10%.
Ilmoita asiaton viesti
Persuja on melkein 20 prosenttia ja se on kyllä liikaa. Rajansa perversioillakin.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi vihreitä ei ole kuin perverssien verran
Ilmoita asiaton viesti
Saksa on sivistysmaa. Sen huomaa siitäkin että kolme suurinta puoluetta ovat SPD, CDU ja Vihreät. Nuiva vaihtoehto Saksalle ei taida enää purra.
Ilmoita asiaton viesti
Siedätyshoitoa tarvitaan vielä todella kauan ja yllättävillä tahoilla.
Jokin aika sitten kirjoitin tänne US:n Puheenvuoroon kommentin liittyen toistuviin havaintoihini Pride-kulkueen suhteellisen vaatimattomasta osallistujamäärästä ottaen huomioon seksuaali-ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien kansalaistemme kokonaislukumäärän.
Esimerkkinä mainitsin miespuoliset pedofiilit, joita tietojeni mukaan on Suomessa noin 40000.
Sain tarkemmin erittelemättömän varoituksen US:n Puheenvuoron Ylläpidolta.
Tarvitsemme näköjään tännekin lisää sateenkaarilippuja heiluttavia blogisteja, että toimituskin niille vähitellen siedättyy.
Ilmoita asiaton viesti
Toivosen kannattaa vielä kotvanen pohtia, mistä mahtoi johtua varoitus kommentista, jossa hän on ilmeisesti kirjoittanut pedofiileistä ja Pride-kulkueesta samaan hengenvetoon.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärtääkseni Pride-kulkue edustaa kaikkia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä.
Miksi pedofiileistä tulisi vaieta ?
Ilmoita asiaton viesti
Pride edustaa vähemmistöjen lisäksi myös kaikkia seksuaali- ja sukupuolienemmistöjä. Kyse on yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden tavoittelusta.
Mitä tulee tähän esiin nostamaasi aiheeseen, niin… toki yksilöt eivät mitään voi sille, miten oma seksuaalinen mielenkiinto kohdistuu. Eroa on siinä, pyrkiikö toteuttamaan tätä ominaisuuttaan täysivaltaisen ja riittävän kypsän henkilön (tai useammankin) kanssa yhteisen tahdon puitteissa – vai pyrkiikö esimerkiksi edistämään sitä, että olisi oikeus yksipuolisesti toteuttaa seksuaalisuuttaan ja käyttää toista/toisia välineenä omiin tarpeisiinsa. Vai mitä tarkoitat aiheesta ei-vaikenemisella?
Ilmoita asiaton viesti
Seksuaalisuutensa toteuttaminen ei nyt ole elämän ydinasioita, jonka vuoksi pitää marssia vuodesta toiseen.
Jos on outoja haluja niin niitä voi harrastaa kotona makkarissa. Mitään kulkueita ei tarvita heteroillekaan. Me harrastamme seksiä ihan ilman yhteiskunnallisia vaatimuksia. Lisäksi teemme ja kasvatamme lapset. Jos muistat koulusta niin seksihalut ovat meillä lisääntymisen varmistamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole syytä tyystin vaieta, mutta tilanteessa, jossa homoseksuaalisuuden kimppuun yhä käydään pedofiliasyytöksillä ja Priden kimppuun pedofiilien projektina, sen esiintuonti tuossa muodossa ei ole kaikkein korrektein asia.
Pride-liikkeen yksi juonne on pedofiilien tukeminen ja auttaminen elämään ilman pedofiilisten tekojen toteuttamista, mutta useimmiten tämä käännetään Priden vastustajien puheissa pedofiilisten tekojen kannattamiseksi. Tämä on syy, miksi pedofiilien oikeudet eivät kuulu Priden kärkeen nostettuihini teemoihin.
Yksittäinen viittaus pedofiileihin Priden kohdalla voi tässä viestintäympäristössä tuottaa mainitun mielleyhtymän pedofiilisten tekojen kannattamisesta. Toivon mukaan Toivonen ei tätä tehnyt tietoisesti.
Ilmoita asiaton viesti
En todellakaan kannata pedofiilisiä tekoja.
Ilmoita asiaton viesti
Miten Pekka Toivonen ajattelet tästä esiin nostamastasi asiasta? Pitäisikö niitä pyrkiä auttamaan, joilla seksuaalinen mielenkiinto kohdistuu lapsiin mutta eivät toteuta taipumustaan, koska ymmärtävät, että tekisivät väärin? Vai joutavatko nämäkin mielestäsi vain tulla hyljeksityiksi?
Ilmoita asiaton viesti
Heitä pitää auttaa mutta avun antamisen edellytyksenä on luonnollisesti heidän esille tulonsa.
Tältä osin on syntynyt vaikutelma, että Pride-yhteisö on hylännyt pedofiilit.
Ilmoita asiaton viesti
Onko sinulla myös ajatuksia siitä, miten esiin nostamaasi asiaa voisi tuoda esiin siten, että tällaista esiintuloa ei käytettäisi syytöksiin pedofiilisten tekojen tukemisesta?
Ilmoita asiaton viesti
HS:ssa oli vastikään mielestäni hyvä artikkeli ja henkilöhaastattelu aiheesta.
Itse ainakaan en kokenut artikkelin tukevan pedofiilisiä tekoja mutta kylläkin lisäävän yleistä tietoisuutta tästä Pride-yhteisön ulkokehälleen työntämästä seksuaalivähemmistöstä.
Ilmoita asiaton viesti
Et Pekka Toivonen nyt vastannut kysymykseeni. Onko sinulla siis myös ajatuksia siitä, miten esiin nostamaasi asiaa voisi tuoda esiin siten, että tällaista esiintuloa ei käytettäisi syytöksiin pedofiilisten tekojen tukemisesta?
Aiheen nostit tässä yhteyssä Pekka Toivonen esiin juuri sinä.
Oletan täten, että sinulla on tähän aiheeseen jokin oma perusteltu näkemyskin. En ymmärrä alkuunkaan, miksi olisit muuten ottanut tuon asian esiin tässä prideen liittyvässä yhteydessä. Voisitko perustella ja selittäisitkö ajatuksenjuoksuasi nyt hieman syvemmin?
Ilmoita asiaton viesti
Lue ensimmäinen kommenttini # 3484447.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri kyseinen kommentti herätti nyt esitetyt kysymykset eikä niihin lainkaan antanut ymmärrettäviä vastauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka Toivonen, tuossa viittaamassasi ”ensimmäisessä kommentissasi” ei ollut mitään sellaista, mikä toisi varsinaisesti valoa ihmettelemääni asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa pedofiileja auttaa kolmannen sektorin toimijoista etupäässä Sexpo ry. Sekin toiminta on saanut runsaasti kuraa ”kansan syvimmistä riveistä”, mikä vaikuttaa siihen, että pedofiilit haluavat asioitaan hoidettavan pääosin poissa julkisuuden valokeilassa.
Toki sen asian tuominen esille, että pedofiilinen taipumus ja pedofiilinen teko eivät ole sama asia, on tärkeä nostaa esiin, ja niin on tehtykin eri Pride-tapahtumien yhteydessä pidetyissä aiheeseen liittyvissä tilaisuuksissa. Tässä suhteessa Hesarin artikkeli oli yksi tällaisen asiallisen tiedonvälityksen arvokas lisä.
Pedofiileilla ei myöskään ole omaa järjestöä asiaansa ajamassa, mikä tilanne on valtaosalla muita seksuaalivähemmistöjä. Näin se ei esiinny Pridessä eikä juuri muuallakaan omaäänisenä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos erinomaisesta vastauksesta mikä vahvisti käsitystäni pedofiilien kaapittumisesta ja kaapittamisesta.
Pride-yhteisö ilman aktiivisesti järjestötoiminnassa toimivia ylpeitä pedofiilejä antaakin todella oudon kuvan koko liikkeestä.
Kyllä niitä aitoja sateenkaarilippuja tarvitaan lisää Pride-kulkueeseenkin vaikka sisäinen vastustus siellä onkin näköjään suunnitelmallisen kovaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä pedofiilit ovat osa Sateenkaari-palettia. Sehän on päivänselvää. Siihen ryhmään kuuluvat seksuaalisesti poikkeavat riippumatta siitä onko heidän suuntauksensa laillinen vai laiton. Lakeja tulee ja menee, mutta poikkeavat säilyvät.
Samaan kastiin kuuluvat eläimiin sekaantujat. Heitä on tutkimusten mukaan hämmästyttävän paljon ja lisäksi touhu on täysin laillista kiitos Suomen progressiivisten poliitikkojen.
Järjestön on ihan turha yrittää vherry pickingiä jäsentensä suhteen. Otetaan mukaan myös kovimmat rasitteet.
Ilmoita asiaton viesti
No lukuisiin aiempiin kommentteihisi viitaten sinä et osaa erottaa kahden (tai useamman) vapaasta tahdostaan toistensa kanssa lihallisessa suhteessa olevaa aikuista ihmistä esimerkiksi seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Onko hyväksyttävyyden raja mielestäsi ennemmin 1) miehen ja naisen välinen lihallinen yhteys vs. muut vai 2) täysivaltaisten ihmisten välinen keskinäinen vapaaehtoisuuteen perustuva lihallinen yhteys vs. muut?
Pystytkö Juha Hämäläinen perustellen vastaamaan tuohon kysymykseen valiten noista jommankumman? Minä nimittäin pystyn 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Jos Hämäläinen malttaisi katsella maailmaa muualtakin kuin sieltä vällyjen välistä, hän saattaisi huomata, että Priden olennainen agenda on vaatimus omana itsenään elämiseen kokonaisvaltaisesti ilman sille asetettuja perusteettomia laillisia esteitä ja muuta häirintää ja syrjintää: Kyse on ihmisoikeustapahtumasta.
Rajana tässä on kuitenkin se, että nämä elämänmuodot toteutetaan täysivaltaisten ihmisten vapaaehtoisten suhteiden kautta, mitä ehtoa pedofiilinen teko ei täytä.
Pedofiileille vaaditaan kuitenkin oikeutta elää muutoin vailla perusteettomia rajoituksia. Tämän lisäksi heille vaaditaan riittävää tukea elämään ilman halujen mukaisten tekojen toteuttamista.
Ilmoita asiaton viesti
A.S:”..vaaditaan riittävää tukea elämään ilman halujen mukaisten tekojen toteuttamista. ”
Kuinka tämä tapahtuu..”eheytetäänkö” heidät kenties, vai katsellaanko filmejä?
Ilmoita asiaton viesti
Avun antamisessa ei yritetä eheytyksen tavoin mahdottomia eli poistaa tämä ominaisuus. Sen sijaan se muistuttaa enemmän AA-toimintaa, jossa tuetaan elämään ominaisuuden kanssa ilman, että retkahtaisi sen mukaiseen toimintaan.
https://yle.fi/uutiset/3-10427459
Ilmoita asiaton viesti
Se on tullut selväksi, eikä niitä kannata Pride-liikekään. Mikä oli siis Toivosen tarkoituksena pedofiilien nostamisessa Pride-keskusteluun?
Ilmoita asiaton viesti
Keskustelun sotkeminen.
Ilmoita asiaton viesti
Se on vähän sitä samaa ”hauskaa rikollisuutta” kuin sateenkaarilippujen alas repiminen ja muu niihin kohdistuva vandalismi. Halutaan lähinnä mestaroida ja häiritä asiassa, jota oma äly ei oikein suostu ymmärtämään niin, että kykenisi asian hyväksymään.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikenlainen häirintä kuten lippujen repiminen on tuomittavaa. Se, että joillakin on vaikeaa ymmärtää vaikka prideä, on taas inhimillistä, sillä se poikkeaa valtaosan normaaliksi kokemasta seksuaalisuudesta. Aivan samalla tavalla me länsimaiset ihmiset koemme yleisesti myös musliminaisten pukeutumisen burkaan vieraaksi, koska valtaosalle tuollainen pukeutuminen on poikkeavaa ja herättää epäluuloja.
Henkilökohtaisesti on samantekevää, miksi kukin itsensä kokee ja millaista sukupuolielämää harrastaa, kunhan se ei loukkaa kenenkään oikeuksia ja on lainsäätäjän mielestä ok. Yhtä lailla pride on ok, mutta en voi kuvitella, että koskaan osallistuisin tämänkaltaiseen karnevaaliin tai millaiseen muuhunkaan karnevaaliin. Voi myös kysyä, miten karnevalisointi auttaa sukupuolisen moninaisuuden hyväksymistä?
Ilmoita asiaton viesti
Niin kauan kun niitä vastaan hyökätään ja homoja joissakin maissa vainotaan, niille on tarvetta. Ellei muuten niin muistutuksena siitä että maailmassa on maita jotka kunnioittavat ihmisoikeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Pride on lähtökohtaisesti ihmisoikeustapahtuma. Se sisältää osatapahtuminaan syvääluotaavaa ja ryppyotsaistakin pohdintaa ja poliittisia vaatimuksia niiden oikeuksien toteutumiseksi.
Paraati on siis vain koko tapahtuman osa, vaikka toki niistä kaikkein näkyvin. Siinä tapahtuu monenlaista vuorovaikutusta. Iloisessa tunnelmassa vähemmistöjen jäsenet kohtaavat ja tukevat toisiaan ja monet uskaltautuvat avoimesti omana itsenään juuri siellä. Toinen kohtaaminen tapahtuu valtaväestön kanssa, jota on suuret määrät niin kulkueessa kuin sen matkan varrella seuraamassa. Iloinen karnevaalihenki on tällaiselle vuorovaikutukselle mitä parhain muoto.
Ilmoita asiaton viesti