Kovanonnen kopterit
Jugoslavian hajoamissodissa liittokunta joutui lopettamaan helikopterien käytön taistelutoimissa, kun serbit pudottivat niitä olkapääohjuksillaan.
Suomessa asia tulkittiin niin, että oli aika tilata 20 kappaletta NHIndustries-yhtymän tarjoamia helikoptereita hirvittävällä hinnalla. Valmistajan esitteissähän vakuutettiin niiden sopivan moniin tarkoituksiin.
Ilmavoimissa ei nähty NH90-koptereille käyttöä. Ei myöskään rajavartiolaitoksessa. Ongelma ratkaistiin ottamalla heko-laivue maavoimien johtoon ilman järkevää sodanajan tehtävää.
Norja ja Australia tilasivat samoja helikoptereita ja odottivat niiden valmistumista kymmenen vuotta, kuten Suomikin. Ensin mainitut maat kertoivat pettyneensä kauppoihin heti, kun koptereista alettiin saada kokemuksia. Ne olivat täynnä vikoja eivätkä sopineet juuri mininkään tehtävään.
Australia päätti luopua näistä epäonnen koptereista. Se on saanut yhden myytyä, mutta loput 43 se purkaa romuksi. Köyhän Norjan tiedetään jo palauttaneen kopterit takaisin valmistajalle.
Rikas Suomi kehuu NH90-kauppoja. Puolustusvoimien johto ei näe mitään syytä reklamaatioon. Kansa saattaisi pian luulla, että esivalta on erehtynyt.
Tulee mieleeni tuolta ajalta, kun Suomea johti pääministeri Paavo Lipponen, joka oli kansalaisten silmin katsottuna aatteellisesti kokoomuksen oikealla puolella siinä missä Sanna Marin oli Vasemmistoliiton vasemmalla laidalla.
Kun helikopterihankintaa uskallettiin arvostella hankintaa suunniteltaessa, niin Lipponen päätti puskea hankinnan läpi. Hän kirjoitti Hesarissa, että kuljetushelikopterit ova maavoimien aseistuksen selkäranka. Tämä näkemys ylitti kipukynnyksen ja silloinen Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja kirjoitti muutaman päivän päästä vastineen, että kuljetushelikopterit eivät ole koskaan olleet eivätkä tule olemaan Suomen maavoimain selkäranka.
Suomalaiset politiikot ovat maailman huippua. He eivät tee koskaan virheitä.
Ilmoita asiaton viesti
Ilm. Naton vinkistä yrmykersantti Lipposella ja nuuka-Niinistöllä oli alunperin hankintalistalla kuljetus-,taistelu- ja saattokopterit.
Hankinnan vastustajia ”lepyteltiin” ns. ”köyhyyspaketilla” ja kun sen summa kohosi Lipposen mielestä liian suureksi, niin yrmykersantti ärähti, että armeijan tarpeista ei ainakaan tingitä!?
Nuuka-Niinistö empi hiukan saattokopterien suhteen, mutta totesi sitten, että kaitpa ne saattokopteritkin sitten tarvitaan, kun kerran asiantuntijat niin sanoo…?
– Ehkä alan mies Hirvonen tietää miksi ja mihin hanke kokonaisuudessaan kaatui, kun tilaukseen, meni lopulta vain erä kuljetuskoptereita…ja niidenkin kanssa oli ”ongelmia?”
…Ja googlailemalla löytää muitakin ”epäonnisia” kalliita armeijan hankintoja…
Ilmoita asiaton viesti
Kuljetuskoptereita ei ole suunniteltu valvontalentoihin. Lisäksi NH90 viettää niin paljon aikaa korjaamolla, ettei sen lentotunteja kannata käyttää kuin siihen mihin se on tarkoitettu: maavoimien erikoisjoukkojen siirtoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän NH90 kopterilla on mukava lennellä ainakin rauhan olosuhteissa.
Kovin vankkaa aseistustahan niihin ei edes saa, vaikka kyllähän kylki-gatlingilla pahaa jälkeä tekee, jos sikseen tulee.
Kahdeksasosasukulainen lentelee NH:llä työkseen ja on kopterin ominaisuuksiin tyytyväinen. Vertailupohjaa hänellä toki ei ole kovin monesta eri kopterityypistä. Oli liian nuori lentämään MI-8:lla.
Mutta asiaan. NH90 kopterien hinnalla olisi saanut tuplamäärän UH-60 Black Hawk koptereita. Tosin silloin, kun kopterit hankittiin, USA:n painoarvo asetoimittajana ei ollut niin suuri, kuin tänä päivänä. Haluttiin olla osa EU:a. Veikkaisin, että jos kopterit hankittaisiin nyt, toimittaja olisi USA:sta.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran tiedän, että hanke kaatui Kalevi Lammiseen, silloiseen puolustusvaliokunnan puheenjohtajaan. Hän kertoi vaatineensa ilmavoimien komentajalta laskelmat, onnistuisiko meiltä ilmaherruuden ylläpitäminen Helsingin yllä.
Oli saanut vastauksen, että keskittämällä koko hävittäjäkalusto ja ilmatorjunta-aseistus pääkaupungin suojaksi, pystyisimme pitämään ilmaherruutta Helsingissä varttitunnin.
Siltä istumalta eduskunta torjui rahojen tuhlaamisen taisteluhelikoptereihin
Ilmoita asiaton viesti
Suomeen tilattiin NH90-kopterit, ja niiden toimitus viivastyi lähes 10 vuotta.
Niiden tultua todettiin, että lattia notkuu sotilaiden alla, ja niin aloitettiin uusien kopterien vahvistuskorjaus.
Ilmoita asiaton viesti
NH-90 kopteriprojekti on tavallaan EU:n epäonnistumisen ilmentymä. Valmista ei meinaa syntyä tekemälläkään. Lopputulos sitten on niin huono, että siitä pitää valehdella.
Ruotsin täytyi hankkia vanhoja jenkkikoptereita Afganistaniin, koska NH-90 koptereilla ei voinut tuolloin lentää öisin. Haavoittuneiden ruotsalaissotilaiden pääsyä hoitoon mahdollisimman nopeasti ei voitu muuten varmistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jo vuonna 2014 kirjoitin siitä US-blogistanissa:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ilmari/177991-nh90-kopterien-ongelmat/
Ilmoita asiaton viesti