Kiinan omistama Logicor on Suomen suurin logistiikkayritys

Suomen virkamiesten ja poliittisen johdon huomio on viime aikoina keskittynyt voimakkaasti Venäjään ja Ukrainan sotaan, samaan aikaan Kiina on vaivihkaa vahvistanut asemaansa maamme logistiikan ytimessä.

Olen tutkinut viimeiset kolme vuotta Vantaan ratikan päätöksenteon taustoja ja niihin liittyviä epäselvyyksiä. Tutkimuksissani olen kiinnittänyt huomiota Kiinan valtion merkittävään rooliin Vantaalle suunnitellun raitikkareitin varrella.

Kiina tunnetaan pitkän aikavälin strategisesta ajattelustaan, ja se on jo vallannut Euroopassa useita keskeisiä satamia, kuten Kreikan Pireuksen sataman, osuuksia Rotterdamin satamasta ja 85 % Zeebruggen konttiterminaalista Belgiassa.

Suomessa Kiina on nyt yksi suurimmista, ellei jopa suurin toimija logistiikka- ja varastointialalla. Kiinan valtion sijoitusyhtiö China Investment Corporation osti vuonna 2017 Blackstone Groupilta eurooppalaisen varasto- ja logistiikkayritys Logicorin. Nykyään Logicor on Pohjoismaiden suurin ja yksi Euroopan johtavista logistiikkayrityksistä. Suomessa Logicor hallinnoi yli miljoonaa neliömetriä logistiikkatilaa, ja sen laajeneminen jatkuu nopeasti. Strategisia kiinteistöjä on hankittu erityisesti logistiikkapääkaupunki Vantaalta, Vuosaaren satamasta ja muista Suomen suurimmista kaupungeista.

Vantaalla kiinalaiset ovat vältelleet suorien kiinteistö- ja raakamaakauppojen tekemistä. Sen sijaan heidän taktiikkanaan on ollut hankkia omaisuutta ns. apporttikaupoilla. Apporttiomaisuuskaupan kautta kiinalaisten haltuun siirtyy kiinteistöjä, varastoja ja laitteita kauppasopimuksilla, jotka eivät näy tavanomaisissa kiinteistökaupparekistereissä tonttikauppana. Maanmittauslaitoksen tiedossa olevat kiinalaisten kauppasopimukset on määrätty salaisiksi.

Nykyisessä kansainvälisessä tilanteessa, mikäli Kiina päättäisi ottaa Taiwanin haltuunsa, Euroopan ja Suomen johtajat saattavat jäädä voimattomiksi, sillä kiinalaiset hallitsevat merkittäviä osia Euroopan ja Suomen logistiikkaverkostoista. Politiikan vaihtoehdot ovat rajalliset, kun vastassa on riski oman infrastruktuurin ja jakeluverkoston vahingoittumisesta.

Mitä Suomen viranomaisten ja poliittisen johdon tulisi tehdä? Ensisijaisesti Kiinan toimintaa on tarkasteltava laajasti ja välittömästi. Tarvittaessa on rajoitettava Kiinan omistuksia strategisilla alueilla ja harkittava niiden purkamista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu