Suomi-Rata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n toiminta lopetetaan
HS kertoi 9.11.2023, että ”lentorata” nytkähti eteenpäin. Menikö sinullakin aamumurot väärään kurkkuun?
Suomen hallituksella on vain yksi toimiva ratkaisu. Suomi-Rata Oy:n, Itärata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n yhtiöiden toiminta on lopettava sekä Vantaan Ratikan rahoittamien laitettava jäihin.
Valtiovarainministeriön neuvoista on otettava vaarin. Raidehankkeiden liikennöinti- ja käyttäjämaksut eivät ole reaalituloja, vaan ikään kuin lisäveroa. Kiinteistötaloudelliset hyödyt ovat minimaalliset ja julkisen sektorin rahoitus on oleellisin ratkaisu.
Lentorata, niin kuin muutkin raidehankkeet vievät maamme lopullisesti suohon, mistä ei nousta kuin IMF:n ja EKP:n kurinpalautuksella.
Uuvutus taktiikalla ja korruptiolla eteenpäin
Vasemmiston ja Kokoomuksen oikeistososialistit osaavat pitkän pelin. Uuvutus taktiikka on liian läpinäkyvää. Rakennussuunnitelmia, kaavoja, tietoisesti manipuloituja kannattavuusselvityksiä, arviointiselvityksiä ja poliitikoille suunnattuja cocktail-tilaisuuksia tehdään solkenaan.
Tavoitteena on, että poliitikot taputtavat karvaisia käsiään ja raidehankkeet hyväksytään, vaikka julkinen velka räjähtää käsiin. Näin toimittiin mm. Vantaan ratikan osalta.
Korruptio kukoistaa
Suomi on rakenteellisen korruption mallimaa ja raidehankkeet ovat tästä hyvä esimerkki. Rakennus- ja kiinteistöalan merkitys kansataloudelle on merkittävä. Tämä vetää puoleensa nuoria politiikan nousukkaita, joilta puuttuu politiikan sisällön sielu ja juuret.
Valtionhallinnon ja kuntien päättäviin elimiin on tietoisesti ohjattu raidehankkeiden kannattajia. HSL:n hallitus, MAL-työryhmät, pääkaupunkiseudun kunnanhallitukset kuin lautakuntien jäsenistä monet ovat kiinteistöalan marionetteja.
Rakennus- ja kiinteistöala ei ole huolissaan vasemmisto poliitikoista. Tästä pitää huolen pörssiyhtiö Kojamo Oyj sekä globaali ilmastonmuutos epidemia. Ammattiyhdistysten alajärjestöt varmistavat suunnan rahoittamalla johtavia vasemmiston paikallispoliitikkoja kuin valtakunnan tähtiä.
Onko tolkun väki vähenevä luonnonvara?
Turun Tunnin juna, Suomi-radan ja itäradan kustannukset olisivat arvion mukaan 13 mrd.€ investointi. Laskelmat on tehty ennen globaalia pandemiaa ja inflaatiota. Todellinen investointikustannus varmaan noin 100 % suurempi. Tästä Vantaan Ratikka toimii hyvänä esimerkkinä.
Suomen julkisen sektorin velka on noin 200 mrd. €. Raidehankkeet lisäisivät velan määrä noin 10 %. Summa voi kuulostaa pieneltä. Jos, investointia verrataan kansantalouden kasvuun 2000-luvulla, niin näkökanta lavenee.
2000-luku on ollut kituuttamisen aikakautta. BKT on kasvanut vain 11 % (inflaatio korjattu). Valtion budjetti on kasvanut 152 % ja kuntien budjettit 150–200 %. Valtion velka on kasvanut yli 150 %.
Mitä sinä ajattelet? Uskotko Sinä, että nykyinen, kuin tulevat hallitukset saavat tuottavuuden nousuun ja velka-asteen laskuun. En minäkään!
Mitä tolkun väki tekisi tässä tilanteessa?
Selvää kannanottoa, mutta teksti ei ollut aivan yhtä selvää. Minä jo ehdin hetken kuvitella, että otsikon tiedot olivat todellisia uutisia, mutta ne olivatkin toiveita. Kannatan Turun tunnin radan unohtamista, jota pidän hallituksen selvänä virheenä tässä taloustilanteessa.
Ilmoita asiaton viesti
Otsikolla sisään ja tekstillä faktat peliin. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Osaatko lukea ?
Blogin aihe on ”Suomi-Rata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n toiminta lopetetaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Tunnin junan voi siirtää tai unohtaa, mutta osittain siihen liittyvä Espoon sisäinen lisäraide Leppävaarasta Kauklahteen on toteutettava tehtyjen suunnitelmien mukaisesti
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa .
On vihdoin alettu puhumaan oikeista asioista. Tässö lisäfaktaa.
Raideliikenne infran yli korostamisen mukana on kehitetty Suomeen vuodesta 1990 alkaen -vuosi vuodelta hivuttaen ns liikennerevoluutio.
Kirjoituksia ja valtion päätöksiä löytyy haulla :
https://www.bing.com/search?q=liikennerevoluution+mahalasku+bionavigaattori&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggGEEUYOzIGCAAQABhAMgYIARAAGEAyBggCEEUYOzIGCAMQABhAMgYIBBBFGDsyBggFEAAYQDIGCAYQRRg7MgYIBxBFGDkyBggIEEUYPNIBCDYyNzRqMGoxqAIAsAIA&FORM=ANAB01&PC=ASTS
Mikä käytännössä tarkoittaa juuri Helsinki keskeisen tapulikaupunki suunnittelun riemuvoittoa alusta alkaen virheellisillä faktoilla.
Tehtiin neljään liikennemuotoon perustuva aluehallinto, liikenteen tutkimus ja LVM virkamiehille Sitran avustuksella eduskunnan päätökset, joilla he voivat jättää viidennen liikennemuodon kaiken tutkimuksen ja vaikuttavuus arviointien ulkopuolelle.
Yksinkertaisuudessaan Suomessa on toimittu kestävän kehityksen vastaisesti, jossa mm liikenne infrassamme siltojen miljardi korjaukset johtuvat osaltaan siitä, että poliittisin päätöksin on nostettu rekkojen akselipainot 27% yli alkuperäisten suunnittelu painojen yli, kun ei haluta toteuttaa EU:ssa sovittuja rekka auto liikenne volyymien siirtoja vesille.
Ja raiteille niiden siirto ei tuo tavoiteltuja hyötyjä, päinvastoin kuin sillä, että noin 30% Suomen viennistä ja tuonnista siirrettäisiin rekoilta ja raiteilta suoralaivaliikenteeseen itämeren valtioiden ja Järvi Suomen välillä .
Nuo kolme miljardia Nesteen myyntiä , riittäisivät hyvin jolla saataisiin niin alueellista tasapainoa maamme kehittämisiin kuljetuskustannusten laskulla
https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/ ,
kuin pudottamalla liikenteen ulkoisia kuluja satoja miljoonia vuodessa. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf sivut 6-8 ja päästöjen pienentämis ongelmaa pienennettäisiin ratkaisevasti sivut 16-18 .
Ongelmana vaan on poliittinen tahto. Faktat eivät ole vielä 30 vuoteen purreet. Vaan Helsingin kehittäminen jatkuu vahvana , valitettavasti :
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/3-miljardia-helsingin-kaupunkisuunnittelun-mukaiseen-liikenteen-kehittamiseen-vaihtoehto-8-maakunnan-eu-tavoitteinen-ten_t-liikenneverkko/ valitettavasti.
Ilmoita asiaton viesti
Puhut Veikko asiaa. Vetää hiljaiseksi
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän tämä herra muitten PS edustajien kanssa ovat tehneet kaikkennsa pysyäytääkseen Vantaan ratikka hankkeen syytöksiä on esitetty jos jonkinmoista, mutta ei ensimmäistäkään joka olisi johtanut tutkintaan tahi syytteeseen.
Sen sijaan tämän touhut yrittäjänä on poikinut syyteharkintaan. TES ja niihin liittyviä muita sopimuksia on tarkastajan mukaan rikottu usealla sektorilla. Vielä herra yritti selvitä syytteistä piiloutumalla haastemiestä, joten jorinaa riittää, vailla ensimmäistäkään todistetta
Ilmoita asiaton viesti
Fasimo-nassukka-Hakala täällä yliopisto-opiskelijan pätevyydellä herjaa ja haastaa henkilöä.
Ilmoita asiaton viesti
Jahans natsi Räihä ilmestyi lässyttämään. Kirjoitin vain ja ainoastaan sen, minkä lehdistö on julkaissut asiasta, siihen mitään lisäämättä tai pois ottamatta. Taitaa olla liian vaikea räyhä Räihän ymmärtää.
Ilmoita asiaton viesti
”…kustannukset olisivat arvion mukaan 13 mrd.€…”.
Jos nuo tehdään, kustannus suomalaisille veronmaksajille on vähintään 30-40 MRD. Sillä hoitaisi jo aika monta suomalaista.
PS: Yhdyssanavirheet tekevät tekstin luettavuudelle hallaa. Koskee myös muutamaa kommenttia.
Ilmoita asiaton viesti
No nythän persut uskottavuutensa avasi.
Meille normi-ihmisille muutamat miljardit ovat liikaa
Ilmoita asiaton viesti
Se luetun ymmärtäminen ?
”Ajatuksesi” takkuaa hieman.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on Saimenin syytteistä. Ei minun.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomi-Rata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n toiminta lopetetaan”.
Kyse on ratahankkeista. Se luetun ymmärtäminen ?
Ilmoita asiaton viesti
persuilla ei rajaa typeryyteen ilmeisesti ole…
Ilmoita asiaton viesti
Eipä juuri olekaan, olen pannut sen merkille lautakunnassa, lähes joka asiasta äänestetään ja arvaatko kenen toimesta?
Ilmoita asiaton viesti
No. Fasimo-nassukka-Hakalan takia tietenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Sinähän se Vantaan lautakunnassa istut, no mitäpä räyhä nyt mistään asioista tietäisi
Ilmoita asiaton viesti
Luitko jo VTV jälkiseurantaraportin?
(2023) ”Jälkiseuranta: Osakeyhtiö valtionhallinnon toimintojen organisointimuotona”
https://www.vtv.fi/julkaisut/jalkiseuranta-osakeyhtio-valtionhallinnon-toimintojen-organisointimuotona/
Ilmoita asiaton viesti