Taantuma ei ole ongelma – ongelmana EU:n osaamattomimmat poliitikot

Julkisen talouden tunnusluvut toimivat hyvänä mittarina, kun arvioidaan miten hyvin poliitikot, virkamiehet ja puolueet ovat toimenkuvassaan onnistuneet. Vertaillessa EU maiden tunnuslukuja vuodesta 2008 alkaen on helppo todeta, että Suomessa on EU:n heikoimmat ja ”korruptoineimmat” poliitikot, virkamiehet ja puolueet.

Suomi on taantumassa ja talouden elpymistä on odotettavissa mahdollisesti vasta vuoden 2024 loppu puolella tai todennäköisesti ei silloinkaan. Poliitikkojen ja virkamiesten saavutuksena viimeisen 15 vuoden aikana on ollut maan romahduttaminen EU:n köyhimpien ja ankeimpien valtioiden joukkoon.

Suomi on EU:n nopeimmin velkaantuvia valtioita. 2000-luvun trendi piilottaa julkiset velat ja ”tuottamaton” työväki julkisiin konsernirakenteisiin on ollut ”toimiva ratkaisu”. Tästä huolimatta julkisen sektorin koko on EU maiden suurinta väkilukuun suhteutettuna.

”Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää”, velkoja ei voi juosta pakoon.

Hyvinvointialueuudistus vie tuhkatkin pesästä

Hyvinvointialueuudistus rapauttaa lopullisesti julkisen talouden ja kansallisen terveydenhuollon. Suomessa on EU:n sairaimmat kansalaiset ja EU:n heikoimpia julkisia terveydenhuoltoja. Marinin hallituksen päätös tehdä hyvinvointialueuudistus kiireellä keskellä ”koronakriisiä” oli rikollinen teko. VM ei saanut aikaa riittävästi valmisteluun ja tuloksena on täysi kaaos.

Poliittisten johtajien osaamattomuudesta ja härskiydestä kertoo se, että hyvinvointialueuudistusta tekevät ”korruptoituneet” perinteiset puolueet, joiden ansiona on 200 mrd. € julkinen velka. Organisaatiota rakentavat henkilöt, joilla ei ole riittävää kokemusta eikä osaamista. Hallintohimmeli hakee vertaistaan. Nyt kun rahat ovat loppu, niin kenelläkään ei tule mieleen erota tai vaatia rakenteiden purkamista. Hillotolpissa roikutaan kynsin ja hampain. Poliittinen vastuu. Mitä se on?

Kolmannen sektorin ryöstöretki ja poliittiset virkanimitykset

Tuottamattoman kolmannen sektorin laajuus on Suomessa EU maiden suurinta ja julkiset avustukset sen mukaisia. Kruununa ”kunniakkaalle” johtamiselle EU:n kirein verotus. Ei siis ihme, että Suomessa ei ole ollut talouskasvua vuoden 2008 jälkeen.

Korruptoituneiden perinteisten valtapuolueiden ja heidän nimittämien virkamiesten syntilista on pitkä kuin nälkävuosi.

Arvioitaessa virkamiehien ja poliitikkojen työnlaatua heidät voidaan laittaa surutta samaan koriin. VTV onkin arvioinut, että jopa kaksi kolmasosaa julkisista viroista on poliittisia virkanimityksiä. Virkamiesten kiitollisuudenvelka kohentuneesta henkilökohtaisesta asemasta ja tulotasosta, heikko ammatillinen osaaminen ja sidonnaisuus perinteisiin puolueisiin heikentää julkista taloutta entistä syvemmälle.

Suomi on rakennettu hyvä-veli verkoston päälle. Rakenteellinen korruptio on paikoin laajempaa kuin Italiassa.

Ratkaisu on yllättävän helppo

Vaikka 2000-luku on ollut suomessa surullista aikaa, niin muutos on mahdollista. Valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien taloudellinen ahdinko on ratkaistavissa. Rakenteellinen korruptio (puolueiden oikeus) voidaan laittaa kuriin, mutta tämä vaatii radikaaleja muutoksia.

Onko Suomen kansasta muutoksen tekijäksi? Nykyiset poliitikot ja perinteiset puolueet tuskin siihen kykenevät.

Ratkaisu krooniseen kassavajeeseen on julkisen sektorin raju pienentäminen. Valtion budjetti on 20–30 % liian suuri ja kuntien budjetit jopa paikoin 50 % liian suuria. Kuntien budjetteja ja kirjanpitoja tutkimalla voidaan helposti selvittää minne verorahat katoavat. Tästä avaan lisää tulevassa kirjassani. Kirjan voit ennakkovarata alla olevasta linkistä. Varaaminen ei ole sitova.

Ps. Budjettien pienentäminen ei tarkoita sitä, että terveydenhuollosta, koulutuksesta, sosiaalituista ja turvallisuudesta pitäisi vähentää senttiäkään. Raha on rakenteissa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu