VANTAA TARVITSEE KRIISIAJAN JOHTAJUUTTA
Vantaa tarvitsee kriisiajan johtajuutta ja parempaa talouden realiteettien sisäistämistä Vantaan nykyisten päättäjien keskuudessa. Myös päätöksenteon ammattimaisuudessa on parantamisen varaa. Vantaan jo toistamiseen epäonnistunut kesäterassin yrittäjävalinta on vain jäävuoren huippu. Kaupungin budjetissa kesäterassi on olematon kustannus, mutta kilpailutuksen lopputulos ei valitettavasti kestä päivänvaloa.
Kriisiajan johtaja palkataan yleensä vasta, kun yrityksen tai kunnan taloudellinen kantokyky on jo romahtanut. Vantaalla ennakointi olisi viisas ratkaisu. Kokenut ja ansioitunut kriisiajan johtaja voisi omalla arvovallallaan ja kokemuksellaan rauhoittaa innokkaita valtuutettuja tekemään maltillisimpia sekä kestävämpiä talouteen vaikuttavia ratkaisuja.
Luottamukseni Vantaan nykyisen kaupunginhallituksen pragmaattiseen päätöksentekoon sekä nykyisen johtajuuden kyvystä vastata taloudellisen kriisin aiheuttamiin haasteisiin on merkittävästi heikentynyt.
Huolestuneena seuraan kaupungin aggressiivista omaisuuden myyntiä. Kaupungin yhtiörakenteiden järjestely on oikean suuntainen ratkaisu, joka keventää hallintoa. Kaupungin tuloksen sekä taseen vahvistaminen luo mahdollisuuksia, mutta pelkään, että tosiasiallisena tarkoituksena on ideologisen raitiovaunuhankkeen rahoittamistarpeiden varmistaminen.
Kaupungin toimialajohtajien tavoitteet budjettien kasvattamiseksi on järkeistettävä. Kaupungin hallinnon kaikki virat on käytävä lävitse ja turhat virat lopettava. Julkisen sektorin hallinnon tehokkuutta on verrattava yksityiseen sektoriin. Tehokkuuden parantamiseksi on kehitettävä uusia ratkaisumalleja, kuten erilaisia bonusjärjestelmiä ja kannusteita sairaspoissaolojen vähentämiseksi.
Suomen sekä kansainvälisen talouden haasteista, suuresta työttömyydestä, raskaasta velkaisuudesta, merkittävästä verotulojen vähenemisestä sekä mulle-sulle politiikasta johtuen Vantaalla olisi tarvetta kriisiajan johtajuudelle nyt enemmän kuin koskaan.
Tuukka Saimen
Yrittäjä, valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen (PS)
Ratikkakiimaan on panostettu täysillä. Isoilla tiedotuskampanjoinnilla tuodaan esiin ratikan hyvät puolet. Mitä kaikkea Vantaa voisi tehdä alakanttiin arvioidulla 400 miljoonalla eurolla?
Ilmoita asiaton viesti
…ja ratikan huonoista puolista ei puhu kukaan.
Mihin hemmettiin sitä edes tarvitaan? Lentoasemalle pääsee paremmin junalla.
”Ilmastonmuutos estyy”, hitto mitä soopaa.
Valtion tukia saa hiukan mutta ei se ole minkäänmoinen syy tuhlata moninkertaisesti enemmän itse.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrohan ne huonot puolet sitten??
Ilmoita asiaton viesti
Puoli miljardia on riittävän huono puoli. Sähköisillä linja-autoilla pystytään hoitamaan ilmastohumppa. Julkisen liikenteen reitityksiä voidaan linja-autolla muuttaa tarvittaessa, ratikalla se ei onnistu.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tässä ole kysymys pelkästään ratikasta, vaan kahden kaupunginosan näivettymisesta, Hakunilan ja Länsimäen.
Ratikan tullessa ne pystytään saamaan elinvoimaiseksi.
Mitä tulee bussien reitityksiin, niin olemme nähneet ne jo, kun HSL viimeksi teki uudistukset niin itä-vantaa koki melkoisen järkytyksen.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin perustuu ratikalla saatava elinvoimaisuus Hakunilan ja Länsimäen välille? Länsimäkeläiset pääsevät viettämään shoppailemaan ränsistyneeseen ostariin.
Bussit voitaisiin reitittää Vantaata sisäisesti palvelevaksi kuten ratikka. Vaikka viiden minuutin välein Hakunila Länsimäki. Eivät pääsisi näivettymään
Ilmoita asiaton viesti
Ostari kuuluu myös uudistamisen listalle, on arvioitu, että ratikan myötä Hakunilan alueelle tulee 10.000 asukasta lisää ja näin elvyttävät yrittäjien tointa.
Ratikan katsotaan tuovan yli 700milj. kaupungille tuloja. Tiedetään tällä hetkellä Dixin ympärillä oleva ruuhka, ja on laskettu että 100.000 päivässä alittaa Dixin alueen.
Kerrohan missä asut kun noin vastustat hanketta.
Kaupunki on kaavoittanut itä-vantaata juuri tätä varten ja pitää kiinni siitä että kaupunkia tulee kehittää tasapuolisesti eikä vain Tikkurilaa.
Ilmoita asiaton viesti
Päiväkummussa olen asunut 33-vuotta.
”Ratikan katsotaan tuovan yli 700milj. kaupungille tuloja.”
Perustuu ratikkakiimaisten arvioihin, siis ennsteisiin, jolla ei ole todellisuuspohjaa. Etätöiden lisääntyessä julkisten osuus ei tule kasvamaan vaan todennäköisesti päinvastoin.
Ilmoita asiaton viesti
No sitten tiedät, että myös nissas ja itä-hakkila ja kuninkaanmäki jää paitsioon, muistat myös kuinka kehärataa vastustettiin aikanaan.
No toistaiseksi pidän niitä laskelmia parempana kuin mielipidettäsi ilman laskelmia. Tiedän että Korso on jäänyt taka-alalle myös, mutta he asuvat radan varrella ja se helpottaa liikkumista.
Kaupungin velvollisuus on kehittää alueita taspuolisesti, ja siitähän tässä ennenkaikkea on kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Kehittäminen ei tarkoita sitä, että kaikkein kallein ja turhamaisin vaihtoehto valitaan. Poliitikot eivät edes suostu kuntalaisten äänestykseen kun tiedetään lopputulos.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se toki kallein ja se tuottaa enemmän kuin bussi.
Kyseessä näyttää olevan pääsia sinull se, että eh hyväksy julkisen liikenteen kasvua.
Ilmoita asiaton viesti
Enhän minä ollut julkista vastaan missään vaiheessa. Linja-auto liikenne kuuluu käsittääkseni julkisiin palveluihin.
Mihin perustuu väite, että ratikka tuottaa enemmän kuin bussi? Tarvittaessa laitetaan vaikka kulkemaan bussit minuutin välein Hakunila Länsimäki reittiä. Reitti saataisiin monta vuotta nopeammin toimimaan ja investointi olisi halvempi.
Ilmoita asiaton viesti
Nauraisin, mutta asia on sen verran vakava etten viitsi.
HSL on koko ajan vähentänyt vuoroja, linjoja ja aikatauluja, sinä aikana mitä olen asunut Nissaksessa.
Näin on laskettu että ratikan mukana tulevat myyntitulot ovat korkeammat kuin.bussien. Ja tässä luotan kaupungin virkamiehiin.
Toki yksi riski on olemassa, materiaali pula, sekin johtuu muusta kuin Vantaan kaupungista.
Itseasiassa välittömästi kun tuli julki ratikkahanke, niin alkoi kerrostaloja nousee kehä lll sillan jälkeen, eli se oli positiivinen merkki rakennusyhtiöille
Ilmoita asiaton viesti
”luotan kaupungin virkamiehiin.”
sitä luottaa aina niihin lähteisiin jotka edustavat omaa mielipidettä.
Sotket koko ajan HSL:n tähän. Vantaan sisäisen liikenteen voi muutenkin hoitaa.
Taidat asua suunnitellun reitin varrella kun rahan törsäämisellä ei näytä olevan mitään väliä.
Ilmoita asiaton viesti
Ai ettet tiedä missä Nissas on. En ole laskenut paljonko kaupungin oma bussiliikenne maksaisi, mutta kalliimmaksi se tulisi kuin yksi ratikka.
Tässä ratikan mukana päästäisiin uusimaan viemärit, kaukolämpö ja sähköt maan alle, eli monta kärpästä yhdellä iskulla.
Mitä tulee virkamiehiin, en aina ole samaa mieltä heidän kanssa, mutta nyt olen.
Ilmoita asiaton viesti
Olenko jossain sanonut, etten tiedä missä Nissas on?
Väitätkö tosiaan, että bussilinja tulisi kalliimmaksi kuin ratikka? Pelkästään infra Tikkurilan alla tulee katastrofaalisiin hintoihin.
Niinkuin edellisessä kommentissa sanoin sitä uskoo juuri mikä on itselleen mieleistä.
Etpä kertonut asutko ratikkalinjan varrella.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitatko että Vantaa perustaisi yhden bussilinjan??? Hei kokoom.
Joka tapauksessa joudutaan kohta ajamaan tiet auki muutenkin.
Tottakai kannatan koska se on järkevä ratkaisu.
Olen lautakunnassa kyllä oppinut, ettei aina virkamiehiin ole luottamista.
Ilmoita asiaton viesti
Monta reittiä meinaat saada yhdellä ratikkalinjalla? Bussilla sama reitti kuin suunniteltu ratikkalinja.
Ei Tikkurilan aluetta möyhennetä samalla voluumilla viemäreiden ja kaukolämmön osalta kuin Ratikassa. Tikkurilan alue on muutenkin suoperäistä maata, jossa nykyisetkin talot vajoavat ja niitä on jouduttu purkamaan sen johdosta.
Kun asuu ratikkalinjan varrella, ei kustannukset paina yhtään. Onhan se kivempi ratikalla ajaa kuin bussilla vaikka tarkoitus kummassakin on sama; päästä paikasta toiseen
Ilmoita asiaton viesti
Itseasiassa todennäköisesti en tule käyttämään vakituisesti ratikkaa, koska pääsen 717 dixiin,.ja 587 Mellunmäkeen.
Mutta moni tarvitsee sen.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei ratikkaa tarvitse jos on halveampiakin vaihtoehtoja tarjolla
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi tuo on vain sinun ja vähemmistön mielipide
Ilmoita asiaton viesti
Mistä vedät tuon vähemmistön? Ratikkalinjan asukkailta tekemässä haastattelustako?
Ilmoita asiaton viesti
Valtuuston enemmistö
Ilmoita asiaton viesti
niinpä, mutta ei kunnan asukkaiden enemmistö. Joka kotiin kysely asiasta ei maksaisi paljon. Päättäjät kyllä tietävät mikä olisi lopputulos.
Ilmoita asiaton viesti
Sulla hyvin outo käsitys kunnallisesta demokratiasta, meillä oli kunnallisvaalit 2021 ja silloin tiedettiin ratikasta, ja joka oli erimieltä antoi äänensä sellaiselle ehdokkaalle mitä mieltä itse oli.
Joten kansa on puhunut pulinat pois kuten, V.Vennamo aikanaan sanoi.
Eli Vantaan asukkaat ovat ratikan takana.ja piste.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä siitä käyty minkäänlaista erillistä keskustelua kunnallisvaalien alla. Oliko edes hakukoneessa ratikka kysymystä?
Kansa ei ole puhunut vaan poliitikot.
Ilmoita asiaton viesti
Älä viitsi, tottakai se oli esillä ja sehän suo näköjään risoo kun kansa on puhunut, ja se siitä.
Ilmoita asiaton viesti
Kansa ei ole puhunut, vaan poliitikot pääsivät muilla argumenteilla syömään kampaviinereitä kun ratikkakysymyksellä. Sitä ei nostettu vaaliteemaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kansa on puhunut ja jälkikäteen on turha valittaa kun löysät o housuissa.
Keneen me voimme luottaa? Blokin kirjoittaja surutta kirjoittaa vaalikoneeseen vääriä tietoja.
Ruotsi ja Norja ovat kuulemma peruneet sote uudistuksen voi pojat
Ilmoita asiaton viesti
Se on totta, että Vantaalaisella veronmaksalla on löysät housuissa. Niin hyvin on taloutta hoidettu.
Ilmoita asiaton viesti
Vantaatahan johtaa porvarit, joten olen samaa mieltä
Ilmoita asiaton viesti
Oikeisto (jos kokoomus on sitä) ollut vallassa vasta vuoden verran. Vihreät kuuluvat äärivasemmistoon eikä oikeistoon. Käänne tuli vasta viime vaaleissa. Vasemmisto on Vantaan ajanut melkein selvitystilaan
Ilmoita asiaton viesti
Vihreät.ovat oikeistopuolue, vasta viime vuosina se on siirtynyt keskustaan päin.
Ilmoita asiaton viesti
Se on yhtä vasemmalla kuin vasemmistoliitto. Samoista äänestäjistä kilpailevat
Ilmoita asiaton viesti
Älä höpötä jonnnin joutavia
Ilmoita asiaton viesti
Näin se vain on. Äärivasemmiston äänet seilaa väliä vihreät vasemmistoliitto tällä hetkellä. Vihreiden pajatso tyhjennettiin demareille ja nyt nämä kaksi yrittävät saavuttaa maagisen 10% kannatuksen. Kumpi ensin tippuu 5%, voi toinen saavuttaa 10%
Ilmoita asiaton viesti
Niin tietysti tämä on äärioikeiston haave, mutta vain haave
Ilmoita asiaton viesti
Kuntalaisille äänestys haluatko Ratikan, joka lisää verotaakkaasi xx €/kk
Ilmoita asiaton viesti
voin vakuuttaa että hinta nousee mitä kauemmin asia pitkittyy
Ilmoita asiaton viesti
Se on se ja sama nouseeko jos Järki voittaa
Pitää olla jonkinlaista ymmärrystä kun käytetään yhteisiä verovaroja.
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan järki edellä, kukaan ei toistaiseksi ole esittänyt taloudellisia lukuja jotka olisivat ratikkaa halvempia.
Ainoat jotka vastustaa ratikkaa pelkäävät yksityisautoilun jääminen
julkisen jalkoihin, se ei ole järkevä perustelu.
Ilmoita asiaton viesti
Ei varmaan kuin kiimaiset eivät halua muita vaihtoehtoja tuoda esille. Ei tarvitse olla taloustieteilijä, että ymmärtää kumpi on kalliimpaa; valmista tiestöä käytetään busseilla vs aletaan louhia ja kannatella rataverkostoa kymmeniä kilometrejä. Tikkurilan alueella rakennettaisiin vielä tunneli.
Ilmoita asiaton viesti
Ensinnäkin käyppä katsomassa kaavoitusehdotukset ja koko muutos nykyisyydestä.
Kaikki neliöt käytetään tehokkaasti hyödyksi.
Järjettömät talojen parkkipaikat poistetaan ja tilalle parkkitalot, viheralueet tienvarsiin jne jne.
Aina ei halvin ole paras, tämä sinun yrittäjänä pitäisi tietää, mutta pitkässä juoksussa tämä tulee edulliseksi.
Ne tiet joudutaan kuitenkin kohta avaamaan, joten nyt samalla kertaa.
Ilmoita asiaton viesti
sekö parkkipaikkojen vähentäminen vähentää autoilua? Käy kuten Kivistössä, asukkaat muuttavat muualle. Tytär katsoo Leinelästä asuntoa, mutta kun ei ole taloyhtiössä parkkipaikkaa tarjolla kuin puolelle, jää asunto ostamatta.
Tikkurilan teitä ei avata viemäri- ja kaukolämpölinjojen takia kuin murto-osa verrattuna ratikkatunneliin- Viemärit kulkevat noin 2-3 metrissä ja kaukolämpö metrissä. Vellimaahan tehdään syvät kaivannot paalutuksille. Puhutaan ihan eri luokan hinnoista
Ilmoita asiaton viesti
Luet näköjään vain osan, parkkitalot korvaavat parkkipaikat.
Valitettavasti olet Kivistön kohdalla oikeassa, ja siitä on otettu opiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole otettu Leinelän kohdalla. Parkkitalossa ei ollut varmuutta saada paikkaa ja se oli melko pitkällä ko. asunnosta. Nykyään pitää ostaa parkkipaikkaan osake, joka Asolassa on n. 5500 € + kk-maksu. Niitäkin on rajoitettu määrä, elim kaikki ei niitä saa edes rahalla. Tämä on sitä vihervasemmisto kaavoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin että tuosta mokasta on otettu opiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin, että ei ole. Annoin jo muutaman esimerkin. Muuten Asolassa ei ole edes parkkitaloa, eikä kaikille asukkaille ole parkkipaikkaa. Olikohan se Koivukylän uuteen tornitaloon ei tehdä ollenkaan parkkipaikkoja?
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin että Länsimäki-Hakunilan ja ratikan suunnittelussa asia on huomioitu
Ilmoita asiaton viesti
Hakunilasta on jo bussivarikko purettu. Siihen varmaan rakennetaan taloja kun tien toisellakin puolella on. Mielenkiintoista olisi tietää kustannukset kun saastuneet maa-aines siirretään pois. Yhtä järjetön hanke kuin Malmin lentokenttä
Ilmoita asiaton viesti
Oletko käynyt tutkimassa maa-alueet
Ilmoita asiaton viesti
Bussivarikko ollut siinä vuosikymmenet. Mieti sitä
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko ettei HSL ole huolehtinut ympäristöstään? Yksityiseltä voisi käydä näin hyvinkin
Ilmoita asiaton viesti
Meinaan. Oletko seurannut koskaan kaupungin maanrakennus toimintaa työmaalla? Ketjuvartiset lapparit sopisivat monelle työntekijälle, jotta loppuisi notkuminen lapion varteen
Ilmoita asiaton viesti
Niin varmaa🤣 teikäläisten työmaalla nahkaremmit kulkee pitkinselkärankaa
Ilmoita asiaton viesti
Vantaalla komentaa porvariryhmä johon kuuluu KOK, RKP, KRIST. PS
joten kannattaisi kääntyä muitten porvaripuolueiden puoleen. No eihän koskaan tällaiset kilpailutukset tyydytä kaikkea.
Saimennin puheet ja teot ovat ristiriidassa keskenään, kuten yleensä PS porukan.
Kovasti on porvarit myymässä Vanttia, kunnan yritys, joka on tuottoisa, no sehän annettaisiin yksityisille onhan kohtuutonta, että kunnan yritys tuottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä Hakala on saanut päähänsä että itä-vantaalaiset haluaisivat tulla shoppailemaan Tikkurilaan? Ja niin kommervenkkisellä tavalla matkustaen?
Ilmoita asiaton viesti
Katsos kun itä-vantaalla shoppailu on mahdotonta.
Ilmoita asiaton viesti
Katso sitten kartasta missä on lähimmät ja parhaimmat shoppailumahdollisuudet.
Ei kai kukaan lähde Helsingin maalaiskunnan Tikkurilaan shoppailemaan. Vaikea kuvitella että ratikka muuttaisi siinä asiassa mitään. Tulee ainakin shoppailureissuille hintaa.
Vantaan vuosikymmeniä jatkunut sulle-mulle-politiikka jota vasemmisto on harrastanut kokoomuksen kanssa on todella vastenmielinen ilmiö suomalaisessa kuntakentässä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä asun reilut 1km Hakunilan keskustasta itä-hakkilaan päin, kun hyppään 717 bussiin niin n.20min olen dixissä. Jos otan 587 niin olen itiksessä n.40min ja bussin vaihto
Ilmoita asiaton viesti
Oletko tietoinen että edustajat valitaan vaaleilla? Eli he käyttävät äänestäjiltä saamansa valtuudet, ei mitään muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Loppupeleissä äänestäjiä voidaan syyttää siitä että valitut edustajat voivat menetellä kuten ovat menetelleet.
Jospa lisääntyvän sivistystason ja tiedonsaannin mukana siihen tulisi Vantaallakin muutos.
Ilmoita asiaton viesti
Parhaat valtuutetut löytyy.aina rannalle jääneistä, niinhän se aina on ollut ja tulee olemaan
Ilmoita asiaton viesti
”Elämme parhaassa mahdollisessa maailmassa”. Tätä mieltä on Jaakko Hakala ja Voltairen Candide.
Ilmoita asiaton viesti
”Tehkäämme työtä viisastelematta, se on ainoa keino saada elämä siedettäväksi”, voisit sinäkin noudattaa Candidea
Ilmoita asiaton viesti