Natosta järjestettävä kansanäänestys
Nato päätös tulisi alistaa kansanäänestykselle. On päivänselvää että kansanedustajat ovat joutuneet hybridivaikuttamisen kohteeksi, koska niin moni kansanedustaja on muuttanut mieltään viime kuukausien aikana. On myös viitteitä siitä, että kansanedustajien väärinkäytöksien paljastamista käytetään kiristysvälineenä, jotta mielipide Natosta tulisi myönteiseksi.
Varmaan kaikki historiaa vähänkin enemmän lukeneet tietävät poliittisen historian olevan täynnä vastaavia tapauksia ja vielä törkeämpiäkin ihan murhiin asti. Osa niistä on edelleen käytössä monissa maissa.
On kansanedustajia jotka ovat ikänsä olleet Naton kannalla, sitten on kansanedustajia jotka ovat ikänsä olleet Natoa vastaan ja sitten on niitä kansanedustajia joilla ei ole ollut mielipidettä Natosta tai eivät ole halunneet sitä sanoa.
Viime eduskuntavaaleja ennen valtaosa kansanedustajista oli Nato vastaisia, mutta viime kuukausien aikana moni on muuttanut mieltään. Varmasti Ukrainan sota on vaikuttanut asiaan ja monen Nato kielteisen tai mielipidettä omaamattoman mielipide on muuttunut Nato myönteiseksi.
Mutta kun paatuneimmatkin Naton vastustajat alkavat kaatua Naton kannalle, on syytä alkaa epäilemään että asiassa on jotain hämärää. Mukana Nato pelissä on useita suurvaltoja
Myös Natosta tehdyt mielipidekyselyt jotka on tehty alle 2000 ihmisen valikoidulle ryhmälle, eivät kerro yhtään mitään kansalaisten mielipiteestä Naton suhteen. Useiden yksityisten ihmisten tekemissä nettikyselyissä esimerkiksi Facebookissa, on saatu selvästi Nato vastainen kanta ja otantakin on isompi kuin virallisesti tehdyissä kyselyissä. Mutta niihinkään ei kannata luottaa, koska asiaa voi kysyä vain nettikaveriltaan joka usein on samanhenkinen.
Joten kansanäänestys on ainoa oikea tapa mitata Naton kannatus kansalaisten keskuudessa ja eduskunnan tulisi alkaa pikimmiten järjestelemään kansanäänestystä. Me kansalaiset emme voi antaa poliitikkojen päättää asiasta, vaan on vaadittava kansanäänestyksen järjestämistä Natoon liittymisestä.
”vaan on vaadittava kansanäänestyksen järjestämistä”
Aivan vapaasti, olkaa hyvä.
Itse luotan demokraattisissa ja vapaissa vaaleissa valittuihin 200 kansanedustajaan. Valtaosa heistä on kunnollisia asioihin perehtyviä harkintakykyisiä ihmisiä.
Suomi loistaa kaikissa kansainvälisissä mittauksissa aivan kärjessä. Ei se ole sattumaa eikä luonnonlaki, vaan osoitus toimivasta hyvin johdatusta yhteiskunnasta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos katson maatamme 60-luvulta tänne asti, olen nähnyt miten maa nousi köyhyydestä ja kukoisti 80-luvulla. 90-luvun lamassa kaikki muuttui ja sen jälkeen alamäki on ollut aikamoinen. Varsinkin kun katsoo valtion velkasaldoa.
Nykyinen EU on paha virhe, EU:n olisi pitänyt pysyä sellaisena kuin se alun perin kansalaisille markkinoitiin ja euro suorastaan katastrofi. Kaivokset ja mineraalit lähtevät maasta verovapaasti ja kansalaiset ovat ennätysverotettuja. Niin paremminkin maata olisi voinut hoitaa.
Mutta nyt kyseessä on asia jonka väärä arviointi voi johtaa sotatilaan ja siksi kansanäänestys on järjestettävä. Päätöstä ei voi antaa poliitikkojen päätettäväksi.
Ilmoita asiaton viesti
Aikataulusyistä sinun kannattaisi alkaa keräämään allekirjoituksia kansanäänestyksen järjestämisestä Suomen eroamiseksi Natosta. Suomi liitettävän nyt pikavauhtia puolustusjärjestöön.
Ilmoita asiaton viesti
Saattaa olla, saa nähdä mikä on kansanäänestyksen tulos?
Ilmoita asiaton viesti
Niin Ranskahan aikanaan irrottautui NATOsta (kunnes Chiragin valtakaudella palasi jälleen liittoutumaan). – NATO kriitikoillehan tässä tarjoutuu nyt tilaisuus todeta kuinka hyödytön liittoutuma Suomelle on jos vaikkapa Venäjä vetää omat puollustuslinjansa rajamme tuntumasta kauas sisämaahansa ja palauttaa Karjalan kannaksen, Petsamon vastavetona liittoutumisellemme.
Ilmoita asiaton viesti
Kansanäänestystä ei ehkä tulla tarvitsemaan, kun pian Venäjä laittaa ”ero” -ilmoituksen meidän puolesta. Näinhän he ovat tehneet Ukrainassa ja Georgiassa.
(Tämä ei ole kannanotto, vaan aito huoli).
Ilmoita asiaton viesti
”Jos katson maatamme 60-luvulta tänne asti, olen nähnyt miten maa nousi köyhyydestä ja kukoisti 80-luvulla.”
Muistutatko vielä että montako kansanäänestystä järjestettiin noina vuosikymmeninä?
Ilmeisesti alamäki alkoi vuoden -94 kansanäänestyksen jälkeen?
Ilmoita asiaton viesti
Mainitsin jo ensimmäisessä kommentissani, ettei EU ole sama EU jota kansalaisille mainostettiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Muistutatko vielä että montako kansanäänestystä järjestettiin noina vuosikymmeninä?”
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole EU:n ja euron aikana järjestetty yhtään kansanäänestystä ja nyt se on tarpeen järjestää.
Ilmoita asiaton viesti
En minä sitä kysynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Laitinen on omien sanojensa mukaan aina pettynyt ehdokkaaseen mihin päätynyt äänestystilaneessa, kai se sitten kismittää – mutta tuossahan on juuri yksi hyvä syy, miksei näin tärkeää turvallisuuspoliittista asiaa saa antaa kansan päätettäväksi.
Osa kansasta kun ei näköjään osaa edes valita ehdokasta kuin vaalilupauksien mukaan, tai ulkonäön mitä Laitinen ehdotti toisena vaihtoehtona. Niinpä niin.
Poliittinen historia äänestyksineen, poliittiset avaukset, ehdotukset ja yleisesti mielipiteet aiheesta kuin aiheesta jos ehdokkaan kohdalla on liian vaikeita selvittää (varsinkin ne asiat mitkä tärkeitä itselle), kertoo kaiken perehtymisen tasosta.
Näin monimutkaiseen turvallisuuspoliittiseen asiaan mistä kaikkea tietoa ei voi edes kansalaisille jakaa on turha haaveilla kansanäänestystä, turvallisuuspolitiikka kun on hyshys-hommia monilta osin ja hyvästä syystä.
Taivaanrannamaalari toki saa haaveilla ja haihatella vielä viikon, mutta pettymään tulee. Taas kerran.
Ilmoita asiaton viesti
Tilanne nyt vain on sellainen, että tavallinenkin ihminen voi antaa asiaan mielipiteensä nykyään. Elämme 2020-lukua ja demokratia tarvitsisi päivityksen eteenpäin ja nyt on hyvä aloittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitän asiallisesta vastauksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti itse en voi tehdä samaa, koska kommenttisi menee liikaa minuun henkilönä, eikä kosketa blogin aihetta juuri lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Täälläkö siitä kansanäänestyksestä päätetään? Kun on kerran vaadittava sitä. Itse kyllä luotan tähän edustukselliseen demokratiaan, joka kohta ratkaisee asian. Alkaa asia olla kohta ”menneen talven lumia”
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ajatus. Odotetaan kun se jäsenyyden hyväksymispäätös saadaan kaikilta Naton jäsenmailta. Sitten äänestetään neuvoa Eduskunnalle hyväksyykö se jäsenyyden vai ei.
Luulen kuitenkin, että Suomenkin ratifioinnilla olisi joku määräaika, ellei ole, siinä vasta olisi todellinen Nato-optio. Jäsenyys napsahtasi kuin manulle illallinen heti kun Eduskunta painaisi ”Kyllä-nappia”.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole järjestettävä, eikä sitä jo monta kertaa kerrotuista syistä tulla järjestämään. Piste.
Ilmoita asiaton viesti
Voit antaa äänesi mielipiteesi puolesta sitten kansanäänestyksessä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse. Eikä kenenkään muunkaan suomalaisen, koska kannatus on osoitettu jo. Sinun on Laitinen turha esittää mitään sananvapauden ja demokratian sankaria. Sinä pelaat härskisti Venäjän pussiin Suomen turvallisuuden kustannuksella. Joko rahasta tai ilman.
Ilmoita asiaton viesti
Törkeitä henkilöön meneviä väitteitä kun et kykene tosiasioita muuttamaan. Minä pelaan ainoastaan demokratian puolesta ja ihan itsenäisesti ja nyt sitä demokratiaa tulee käyttää enemmän kuin koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Markku!
Nato-asia on varmasti meidän kaikkien mielessä, eikä tarvitse edes joka kerta korostaa sitä, että Venäjä teki raakalaismaisen hyökkäyksen itsenäistä maata Ukrainaa kohtaan, koska siitä olemme varmasti kaikki samaa mieltä, että tuomitsemme hyökkäyksen.
Nato-kysymys Suomen kohdalla on sitten toinen asia ja sitä pitää harkita huolella. Jorma Jaakkola on tutustunut lähihistoriaamme ja hän on sitä mieltä, että Pariisin rauhansopimus estää Nato-jäsenyytemme. http://jormajaakkola.fi/Pariisin%20rauhansopimus
Kun kansanedustajat käyvät keskusteluja asiasta, niin heidän pitää pyytää asiantuntijoilta lausuntoja näistä sopimuksista. Se on nimittäin niin, että jos näitä sopimuksia rikomme, niin Venäjä saa varmasti syyn uusiin Mainilan laukauksiin.
Kuten olen tuonut esille, minulla on tässä itselläni sydän mukana, koska minulla on viisi lasta, joista kaksi tytärtä ja kolme asevelvollisuusikäistä poikaa, 34-, 38- ja 48- vuotiaat nuoret miehet, jotka olisivat eturintamassa, jos Venäjä hyökkäisi.
Vaadin siis äitinä, naisena ja Suomen kansalaisena, että nyt pitää tehdä kaikkensa, jotta kansa pääsee ääneen ennen lopullisen päätöksen tekemistä, jotta emme antaisi Venäjälle mitään aihetta hyökätä. Olemme nähneet mitä se on valmis tekemään, enkä epäile yhtään, etteikö Venäjä tuhoaisi myös Suomea hajalle, kuten se on tehnyt Ukrainassa.
Mielestäni gallupit eivät ole riittävä osoitus suomalaisten halusta liittyä Natoon. Esimerkiksi MTV:n gallupissa ikähaarukka oli 18-64-vuotiaat, eli 65+ oli jätetty kokonaan pois. ”Kysely toteutettiin internetpaneelina, johon vastasi 1 863 henkilöä. Vastaajat ovat iältään 18–64-vuotiaita.” https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-n-kysely-nato-jasenyytta-kannattaa-68-prosenttia-suomalaisista/8400808#gs.yp3k27
Koska hakemuksen jättöpäivästä menisi ainakin vuosi siihen, että kaikki jäsenmaat olisivat hyväksyneet Suomen jäsenyyden Natoon, niin mielestäni harmaalla vyöhykkeellä -oloaika on liian pitkä. Olen samaa mieltä Markun kanssa siitä, että järjestäisimme neuvoa-antavan kansanäänestyksen niin pian kuin mahdollista. Silloin eduskunnassa päätöksiä tekemässä olevat saisivat mielenrauhan siitä, että he toteuttavan kansan enemmistön tahtoa päätöksenteossa. Jos enemmistön tahto olisi kyllä, niin silloin minäkin olisin valmis uhraamaan poikani isänmaan ja äidinkielen puolesta, kun tietäisin, että todellinen kansan enemmistö sitä haluaa.
Ilmoita asiaton viesti
Etkö Puolakka nyt ymmärrä , että:
– kansanäänestykseen ei ole nyt aikaa Venäjän täydellisen häikälemättömyyden ja kaikista kansainvälistä laista piittaamattomuuden vuoksi.
– kansanäänestys kohtaisi massiivisen hybridiaikuttamisen Venäjän taholta.
Haluatko todellakin antaa Venäjälle noin suuren edun häiritä Suomen NATO-prosessia?
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai se haluaa. Väyrysen ja Ilja Janitksinin porukoita vielä viime ek-vaaleissa:
https://vaalikone.yle.fi/eduskuntavaali2019/2/ehdokkaat/2629
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006015140.html
Ilmoita asiaton viesti
En ole tietääkseni antanut sinulle Janne Salonen oikeutta vastata puolestani. Osaan kyllä vielä vastata ihan itse minulle asetettuihin kysymyksiin halutessani. Jori Kajanto ja sinä voitte rauhassa lukea uudestaan mitä kirjoitin.
Ilmoita asiaton viesti
En kaipaa sinulta mitään ”oikeutta” vastata kysymyksiin.
Sinulla on pitkä poliittinen historia olla ehdokkaana milloin Muutos 2011, kansalaispuolueen ja STL:in riveissä mikä tulkoon kerrotuksi kun Väyrystä komppailet ja ihmisiä raastupaan haastat. Keskustan ehdokkaaksi meni samalla kertaa kun Väyrynenkin meni.
Julkista tietoa ja turha painella taas nappia. Vaikka et ole missään vaaleissa koskaan mennyt läpi, tuo poliittinen historiasi kertoo aika paljon ja ainakin siihen on hyvä suhteuttaa nykyinen toimintasi.
Ilmoita asiaton viesti
Puolestani sinulla ei ole mitään oikeutta vastata minulle asetettuihin kysymyksiin. En ole antanut siihen lupaa, kuten en siihenkään, että sinulla olisi oikeus tuoda esille minun yksityiselämäni suojaan liittyviä asioita julkisella palstalla. Käytöksesi kertoo vain sinusta itsestäsi.
Oliko se poistettu kuva Väyrysen blogissa sinun laittamasi? Raatikaisella meni muisti ja onkin poistanut kommenttinsa, mutta minulla ne on tallessa. Juha Hytöseltä olen kysynyt asiaa, kun hän epäili rikosta, muttei ainakaan vielä ole vastannut. Vastaa nyt sitten sinä itse, että olitko se sinä, joka oli kuvan laittanut ja minkälaisin saatesanoin?
Ilmoita asiaton viesti
Väyrysen blogiin linkkaamani kuva oli minun laittamani. Siis linkki siihen Kalevan kuvaan joka löytyy netistä ja linkki on tekijänoikeusvapaa. On muuten tismalleen sama kuva jonka sinä panit ihan kuvana joskus omaan blogiisi. En tiedä miksi US sen poisti mutta sen tiedän kuka ilmoitusnapin päällä istui,
Luuletko oikeasti että puheenvuoron kommentointiin tarvitaan sinun lupasi?
Sinun ehdokkuutesi eri puolueissa löytyy googlaamalla.
Ilmoita asiaton viesti
Eli se oli sinun laittamasi. Minkälaiset saatesanat olit siihen kirjoittanut, kun Hytönen epäili rikosta?
Minä itse en ainakaan ole ilmoitusnappia painanut, koska en ollut nähnyt kuvaa enkä tekstiä, mutta Raatikaisen kommenteista selvisi, että olit yömajapaikkaa tarjoillut puolestani.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt kerran kysyt niin kommenttini meni näin:
”Kuvassa Ritva Puolakka pöydän päässä kasvot kameraan päin.
https://crop.kaleva.fi/3-v-2x2ANA0GNc0_m7AIsoAeu88=/1290×860/smart/https%3A//lorien-media-prod.s3.amazonaws.com/migration/kalevafi/i/2019/09/18/4232353-r-f9930.jpg”
Tai jotain sinnepäin. Tämä sinun pyynnöstäsi.
Hytönen ei väittänyt epäilleensä minun syyllistyeen rikokseen vaan varoitteli että joku voi tehdä rikosilmoituksen. Luulisi että sinä jo viimeistään nyt ymmärtäisit, mikä näiden kahden ero on.
Miksi sä vedät Hytösen tähän? Julkisen tiedon mukaan olet viestitellyt hänen esimiehelleen ja väittänyt tämän olevan sopimaton virkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Olitko yömajapaikkaa ehdotellut, kuten Raatikainen kertoi?
Hytönen epäili rikosta ja kuva on kommentteineen poistettu ilmeisestikin ylläpidon toimesta, jos et itse sitä poistanut.
Sinä esität nyt semmoisia väitteitä, joista sinulla ei ole kuin toisen käden tietoa. Voi olla, että tämäkin asia otetaan vielä käsittelyyn, jossa Hytönen joutuu todistajan asemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nuo sun uhkailusi ovat äärimmäisen huvittavia. Go Puolakka!
Jos mä olisin pannut aiheetonta viestiä jonkun työnantajalle tämän sopimattomuudesta virkaansa, en kauheasti viitsisi revitellä itseeni muka kohdistuneista kunnianloukkauksista tai yksityiselämään kuuluvan tiedon muka-jakamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
En minä mitään uhkaile. Tämä asia tuli esille siinä poistetussa solvausblogissasi, joka on nyt Oulun poliisilla tutkittavana.
Mehän voimme jatkaa tätä vaikka kuinka pitkään, minulle kyllä sopii. Olisiko sinulla nyt vielä jotakin muuta kerrottavaa, niin kirjaan samalla ylös.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Raatikainen tästä, minulla on myös poistamasi kommentit tallella. Salonen itse myönsi postanneensa kuvan, muttei muistanut enää saatesanoja kuten et sinäkään.
Mistä olet tämmöiseen käsitykseen päässyt? ”Munä en missään kohtaa sanonut Salosen tarjonneen sinun juoppoluolaasi yöpaikaksi.”
Puhuit yömajoituksesta, mutta nyt se onkin jo muuttunut juoppoluolaksi. Lisää näitä paljastuksia, kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne kommenttisi on tallennettu ihan niin kuin itse olet ne kirjoittanut, kirjoitusvirheineen päivineen.
Ilmoita asiaton viesti
Minä kyllä tiedän mistä ja niin sinäkin, joten turhaan kyselet. Toki kommentti on poistettu joko Salosen itsensä tai ylläpidon toimesta Hytösen blogista.
Tätä on nyt sitten jatkunut jo kahden kuukauden ajan ja Väyrysen blogissa on taatusti tuhansia lukijoita, joten solvaukset ovat pitkäkestoisia ja saatettu laajalle yleisölle julkisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Kohteliaisuuttani jätän vastaamatta kysymykseesi. Oikein hyvää äitienpäiväillan jatkoa Oulusta!
Ilmoita asiaton viesti
😀
Ilmoita asiaton viesti
Bingo!
Ilmoita asiaton viesti
Täällä häntä pidetään vain tekopyhänä.
Ilmoita asiaton viesti
Lamminpää! 😀
Eihän tällaiselle saisi nauraa, mutten voi tälle mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyyhän hänen joskus päästä niittämään sitä mitä vuosikaudet on kylvänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa äärioikeistolaiset ovat olleet aika hauskaakin seurattavaa ajoittain. Suomen puoluerekisteriin ilmestyy taas kaksi uutta puoluetta, kun perussuomalaisten puheenjohtajaehdokkaana viime syksynä ollut Ossi Tiihonen sai kumppaneineen kerättyä nimet Vapauden liiton perustamiseksi. Samoin on käymässä Sinimustalle liikkeelle, joka aloitti natsikorttien keräämisen vajaa vuosi sitten.
Perussuomalaiset on ollut olemassa vajaa 40 vuotta, mutta se on ehtinyt hajota jo kymmenisen kertaa. Tiihosen lisäksi omaa puoluetta havittelee Jaana Kavonius, jonka puolueen nimi olisi Totuuspuolue. Tiihonen ja Kavonius ovat ehtimiseen loikkimassa, sillä vähän aikaa he ehtivät olla Ano Turtiaisen Valta kuuluu kansalle -puolueessa.
Vuosina 2010-2014 toimi Muutos 2011 -puolue, joka yritti saada Jussi Halla-ahoa puolueensa eurovaaliehdokkaaksi. Se ei kuitenkaan onnistunut, sillä Jussi meni Perussuomalaisiin. Persuista potkun persuksilleen saanut James Hirvisaari löysi hetkeksi poliittisen kotinsa Muutospuolueesta. Pieni Muutospuoluekin kuitenkin hajosi.
Olen joskus ihmetellyt onko riitaisuus ”maahanmuuttokriitikoitten” ”kulttuurinen tai peräti geneettinen erityispiirre”, kuten nettikirjoittelija Jussi Halla-aho joskus kynäili. Täällä Uudessa Suomessakin sinimustaa väriä tai muuta puutosta tunnustavien pääasiallinen elämäntehtävä tuntuu olevan rähinöinti, kantelu, käräjöinti ja pienet yösoitot (ei, en tarkoita Mozartin teosta Eine Kleine Nachtmusik).
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikalamminp/parasta-ennen-2011/
Ilmoita asiaton viesti
Jorma Jaakkolan tulkinta Pariisin rauhansopimuksesta on useaan otteeseen todettu vääräksi ja vääristeleväksi. Kertakaikkisen noloa toimintaa häneltä.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä voit kertoa missä kohti Jaakkola on väärässä. Hänen kotisivuillaan on kaikki dokumentit, jotka todistavat Jorma Jaakkolan olevan oikeassa.
Se on sitten eri asia, jos tietoisesti rikomme näitä sopimuksia, niin kannamme siitä vastuunkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma Jaakkola kertoi täällä muutama kuukausi sitten, että Pariisin rauhansopimus kieltää Suomea liittoutumasta.
Oikeasti rauhansopimus kieltää Suomea liittymästä liittoutumaan, joka on suunnnattu jotakin sopimuksen osapuolta vastaan.
Nato on puolustusjärjestö, eikä sitä ole suunattu ketään Pariisin rauhansopimukseen osapuolta kohtaan.
Jaakkola jättää toistuvasti lauseen pilkujälkeisen osan pois. Sitä voisi kutsua valehtelemiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Enpä nyt Jaakkolaa valehtelijaksi väittäisi julkisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Enhän minä väittänytkään.
Ilmoita asiaton viesti
Huomasin kyllä väistöliikkeesi.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä minä väistin?
Ilmoita asiaton viesti
Väistöliikkeesi on Manu noteerattu.
Ilmoita asiaton viesti
Tallensin viestisi.
Ilmoita asiaton viesti
Haloo, saanko likaisten keinojen osastolle?
OK. Kiitos.
– Raatikainen, ota minulle kuvakaappaus näistä kahdesta edellisestä kommentista! Jos ei maksa kovin paljoa lisähintaa, niin jos saisit vielä vuorenrinteen näkymään taustalle…
Ilmoita asiaton viesti
Ritva Puolakka, Manu kertoo tuossa sen saman minkä minä jo kerroin sinulle: Nato ei ole suunnattu Venäjää vastaan. Ei peruskirjansa mukaan eikä myöskään käytännössä, kun ei ole koskaan sotinut Venäjää vastaan. Jaakkolan päättelyn mukaanhan Suomi ei saisi kuulua Yhdistyneisiin Kansakuntiin, se kun on tuominnut Venäjän hyökkäyssodan ja toimii siis Venäjää vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka Näränen, puhun nyt dokumenteista, jotka ovat Jorma Jaakkolan sivuilla. Muistaakseni et käynyt niitä ainakaan aiemmin läpi, joten kovin varmoilla äänenpainoilla en sinuna puhuisi.
Se kuitenkin meille lohdutuksena, että olen saanut eduskunnasta viestiä, että valiokunnissa kaikki nämä sopimusasiat käsitellään kaikista näkökulmista, joten jos sopimuksia rikotaan, niin se tehdään sitten tietoisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Jaakkola on oikeassa Pariisin rauhansopimuksesta, hänen pitäisi toimittaa todisteet Putinille siitä, ettei Suomella ole oikeutta liittyä Natoon.
Jaakkolan todisteet julkaistaisiin varmuudella Venäjän ja lännen lehdistössä. Olisihan se maailmanluokan uutinen, että suomalainen tutkija, Jorma Jaakkola, tekee Naton pääsihteerin, ja monet Natomaiden päämiehet naurunalaiseksi avointen ovien politiikallaan.
Jaakkola saisi Putinilta ehkä saman rauhanmitalin minkä Heinäluoma heitti roskiin.
Tai ei Jaakkolan tarvitse vaivautua todistelemaan Putinille yhtään mitään. On aivan varma, että Kremlin parhaat rauhansopimusten asiantuntijat ovat mikroskoopin tarkasti tutkineen tämän kohdan Pariisin rauhansopimuksesta. Kyllä siellä tiedetään mitä Pariisin rauhansopimus kieltää ja mitä ei.
Jaakkolasta ja Puolakasta tulee mieleen kertomus eräästä surullisen hahmon ritarista ja hänen uskollisesta aseenkantajastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Villikari, et ilmeisesti lukenut tarkoin kommenttiani ja se saa minut surulliseksi, kun joudun toistamaan itseäni: ”Se kuitenkin meille lohdutuksena, että olen saanut eduskunnasta viestiä, että valiokunnissa kaikki nämä sopimusasiat käsitellään kaikista näkökulmista, joten jos sopimuksia rikotaan, niin se tehdään sitten tietoisesti.”
Olen siis vienyt asian eduskuntaan eräille päättäville tahoille ja minulle on vakuutettu, että sopimusasiakirjat tutkitaan tarkoin ja luotan siihen, että näin myös tehdään.
Ilmoita asiaton viesti
En lukenut mutta nyt kun kerrot,
mielikuva siitä espanjalaisesta surullisen hahmon ritarista ja hänen aseenkantajastaan vahvistuu edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Siis kommentoit minulle lukematta ensin kommenttejani. Täytyy sanoa, että surulliseksi vetää puolestasi, mutta tässä vastaukseni kuitenkin uudestaan.
”Olen siis vienyt asian eduskuntaan eräille päättäville tahoille ja minulle on vakuutettu, että sopimusasiakirjat tutkitaan tarkoin ja luotan siihen, että näin myös tehdään.”
Ilmoita asiaton viesti
Jep.
7 rankkaa väitettä, joilla Venäjä mustamaalaa nyt Suomea
Yksi Venäjän propagandamedian keskeisistä Nato-väitteistä liittyy toisen maailmansodan päätteeksi solmittuun Pariisin rauhansopimukseen vuodelta 1947.
Tosiasiassa Suomi teki Pariisin rauhansopimukseen liittyvän poliittisen tulkinnan jo siinä vaiheessa, kun Itä-Saksa ja Länsi-Saksa olivat yhdistymässä syksyllä 1990. Tulkinnan mukaan rauhansopimuksen lähinnä Saksaa rajoittamaan tarkoitetut sotilasartiklat eivät ole voimassa Suomeen liittyen enää siinä vaiheessa, kun yhdistyneen Saksan täysivaltaisuus on palautettu. Poikkeus tästä ovat ydinaseet, joiden kieltoon Suomi on sitoutunut myös ydinsulkusopimuksella. Suomi ilmoitti tulkinnastaan tuolloin myös Neuvostoliitolle ja Britannialle, jotka eivät esittäneet vastalauseita.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008780256.html
Ilmoita asiaton viesti
Myös Seija Nylund on hyvä ja menee Jorma Jaakkolan sivuille tutkimaan alkuperäiset dokumentit ja jatkaa sitten aiheen parissa spekulointia. http://jormajaakkola.fi/Pariisin%20rauhansopimus
Sinähän Nylund muuten tykkäsit Raatikaisen kommentista, jossa hän lupasi toimia väärentäjänä. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ukkram09/natosta-jarjestettava-kansanaanestys/#comment-3665961
”MikkoRaatikainen1
Mikko Raatikainen #3665961 8.5.2022 20:17
Vastaus kommenttiin: #3665929
Jos tarvitsette, minulla on kuvakaappaus.
Jos muuten tarvitsette kuvakaappauksia, voin tehdä niitä photoshopilla lisää.
Ilmoitatte vaan millaisen sisällön haluatte.
Niillä sitten oikeuteen vaan.”
Ensimmäinen tykkääjä Seija Nylund.
”Rikokseen tai väkivaltaan kehottavat viestit ovat kiellettyjä.” https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ohjeita-ja-tietoa-blogipalvelusta/
Ilmoita asiaton viesti
Seija, Jaakkolan väite pätee vain siinä tapauksessa, että Nato on rauhansopimussa tarkoitettu liitto.
Jos tarkoitetaan ”korkealla sopimuspuolella” Venäjää, silloin YK:kin on Venäjää vastaan tarkoitettu liitto. Siellä puhutaan ihmisoikeuksista ja suvereenien valtioiden itsemäärämis- ja puolustautumisoikeuksista.
”Korkeat Sopimuspuolet vahvistavat Pariisissa 10 päivänä helmikuuta 1947 allekirjoitetun rauhansopimuksen 3 artiklaan sisältyvän sitoumuksen olla tekemättä mitään liittoja ja osallistumatta liittymiin, jotka ovat suunnatut toista Korkeata Sopimuspuolta vastaan.”
Jos Nato on Jaakkolan mielestä sellainen liitto, niin hän ei ole joko lukenut Naton peruskirjan tekstiä tai ei ole ymmärtänyt sitä. Veikkaan, ettei ole ymmärtänyt.
Surullinen hahmo.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma Jaakkolan ydinväite, jonka mukaan Pariisin rauhansopimus estäisi Natojäsenyyden, on kremlin trollailun ihan ydintä:
Jaakkolan väite löytyy venäläisrahoitteisesta valemediasta:
https://mvlehti.net/2022/05/05/pariisin-rauhansopimus-kieltaa-suomelta-liittoutumisen-nato-jasenyyden-jorma-jaakkola/
Dozentti Bäckmanin twiteistä:
https://twitter.com/johanbek/status/1477988466621403142?lang=fi
Ja joka on auki kirjoitettu mm. Iltasanomissa:
”Yksi Venäjän propagandamedian keskeisistä Nato-väitteistä liittyy toisen maailmansodan päätteeksi solmittuun Pariisin rauhansopimukseen vuodelta 1947.” Sieltä löytyy myös väitteen yksi sylttytehtaista:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008780256.html
Ilmoita asiaton viesti
Don Laitinen ja aseenkantajansa Sancho Puolakka ne jaksavat taistella tuulimyllyjä vastaan 😂
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Näränen uudesta lempinimestäni, mielihyvin otan sen vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ole hyvä. Keskustelen mielelläni kanssasi muiden blogeissa, sinun blogissasi en välitä kun vastauksena kommentteihini tuli lähes aina kehotus pysyä poissa blogistasi. Niihinkin kommentteihini, joissa perustelin sinulle miksi Jaakkola on väärässä Pariisin rauhansopimuksen suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, koska et edes katsonut aiheelliseksi avata Jaakkolan blogia. Kerroin, että tule sitten keskustelemaan, kun olet dokumentit käynyt läpi. Oletko nyt avannut Jaakkolan kotisivut?
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=pbLP-stgog0
Ilmoita asiaton viesti
Ai että rakentavaa keskustelua, Seija Nylund. Puheenvuoron säännöt koskevat myös sinua. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ohjeita-ja-tietoa-blogipalvelusta/
Ilmoita asiaton viesti
Jonkun se Näränen tässäkin maassa on puolustettava demokraattista päätöksentekoa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on erittäin toimiva monipuoluejärjestelmään ja edustukselliseen demokratiaan perustuva järjestelmä, sitä ei ole syytä lähteä muuttamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lukijoille tiedoksi, että Mikkonen asuu Espanjassa, eikä maamme Nato asia kosketa häntä lainkaan. Hänen motiivinsa kirjoitella demokratiaa vastaan voivat olla mitä tahansa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen muuttamassa Suomeen takaisin, olen Suomen kansalainen ja olen äänioikeutettu, eli kansanäänestyksenkin osalta koskettaa. Sinun motiivisi sen sijaan on selkeät, yrität esittää että ajat demokratiaa, vaikka olet Nato-jäsenyyttä vastaan, Puolakka taas vetoaa sopimuksiin mitkä ei estä liittymistä millään tavoin. Arvostan enemmän Väyrystä, Lintusta ja muita aidosti Natoa vastustavia, kuin tällaista itsensä moraalijalustalle nostamista mitä te Puolakan kanssa harrastatte.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ole mitään Natoa vastaan ja yritin kirjoittaa mahdollisimman neutraalin blogin, jossa vain puolustetaan demokratiaa ja kansan oikeutta päättää omista ja valtionsa asioista.
Ilmoita asiaton viesti
Jos menee vuosi, niin siinähän ehtii väliin jo eduskuntavaalitkin ja uusi eduskunta tekee lopullisen päätöksen. Vai meneekö tämäkin niin, että toimitusministeristö tekee poliittisen päätöksen, kuten tapahtui eräässä EU-asiassa?
Ilmoita asiaton viesti
Joo, hankala sanoa, kun Nato-juna menee niin kovaa vauhtia eteenpäin.
Tietooni on tullut, ettei Venäjä olisikaan niin heikko, kuin on annettu ymmärtää. Sain linkin sivustolle, jossa näitä asioita käsitellään. Sieltä voisi löytyä uusimpia tietoja, joita ei Suomen mediassa puhuta. https://thesaker.is/sitrep-operation-z-yeah-we-have-some-big-deals/
Ilmoita asiaton viesti
Olipas yllättävä ehdotus! En olisi sinulta osannut tällaista odottaa!
Ilmoita asiaton viesti
Kansalaisaloite sekä neuvoa antavasta kansanäänestyksestä Nato-jäsenyyden kannatuksen mittaamiseksi että kansalaisaloite Suomen Nato-jäsenyyden hakuprosessin aloittamiseksi odottavat eduskunnan käsittelyä.
Molemmat kansalaisaloitteet raukeavat ellei niitä ehditä käsitellä nykyisen eduskunnan aikana.
Vielä muutama kuukausi sitten tasavallan presidentti Sauli Niinistö edellytti neuvoa antavan kansanäänestyksen järjestämistä ja suhtautui ylimielisesti gallup-tutkimuksiin Nato-jäsenyydestä puhuttaessa.
Gallupien heikkous on ollut haastateltujen kansalaisten ikähaarukka, joka useimmissa kyselyissä on jättänyt yli 68-vuotiaiden kansalaisten mielipiteet huomioimatta. Heitä on noin 1,4 miljoonaa.
Osassa tehtyjä gallupeja haastateltujen yläikäraja on sentään ollut 79 vuotta (HS).
80 vuotta täyttäneiden seniorikansalaisten lukumäärä yhteiskunnassamme ei kuitenkaan ole vähäinen (runsas 300 000) mutta kyselyissä ilmeisesti täysin korvattavissa luotettavilla matemaattisilla korjauskertoimilla kysymättä yhdenkään kyseiseen ikäryhmään kuuluvan mielipidettä.
Ilmoita asiaton viesti
Jokaisessa tuoreemmista gallupeista vanhempi ikäpolvi on ollut nuorempia natomyönteisempiä. Senioreiden jättäminen pois otannasta on ilman muuta todiste siitä miten natovastainen media manipuloi tutkimuksia natovastaiseen suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olisin mielenkiinnolla lukenut kuinka korkealle Nato-myönteisyys on noussut esimerkiksi yli 100-vuotiaiden kansalaistemme keskuudessa.
Toisaalta alle 17-vuotiaat eivät omaa parastaan yleensäkään ymmärrä joten heidät onkin syytä jättää kyselyiden ulkopuolelle sillä heitä on vajaan miljoonan verran.
Ilmoita asiaton viesti
Lobbaus Natoon menemisestä on myös mediassa ollut valtava. Erkki Tuomioja toi tämän esille ja aiheutti sillä pienimuotoisen myrskyn vesilasissa.
Tuomioja on kuitenkin oikeassa, samaa toimintaa media teki EU:hun mentäessäkin. Ilta-Sanomien artikkelissa 21.7.2010 tuodaan esille tämä lobbaus, jota mediapomo katui jälkeenpäin suuresti, vaikka itse kannattikin EU:ta.
”Mediapomo katuu
PALJASTUS: Pekka Karhuvaara pitää lähtöä lehtitalojen yhteiseen EU-kampanjaan virheenä, joka haisi pahalle.
AVOIMUUDEN puuska iski navakan länsituulen lailla median napamiehiin Porin Suomi Areenassa eilen.
Eniten avautui MTV Oy:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara. Hän paljasti, miten laajaa ja keskitettyä isojen lehtitalojen lobbaus Suomen EU-jäsenyyden puolesta 90-luvun alussa oli ja kertoi samalla katuvansa sitä, että lähti leikkiin mukaan Iltalehden silloisena päätoimittajana ja kustantajana.
Karhuvaaran mukaan EU-hankkeen primus motor oli Sanomien pääomistaja, ministeri Aatos Erkko.
– Aatos Erkko soitti Turun Sanomat -konsernin pääomistajalle Ketosille ja Alma Median toimitusjohtajalle, esimiehelleni Matti Packalenille. Erkko esitti kysymyksen, voisivatko kaikki nämä lehdet, Turun Sanomat, Salon Seudun Sanomat, Alma Median Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa ja sitten Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat, tehdä koko sivun kampanjan EU-jäsenyyden puolesta, Karhuvaara muisteli porilaisyleisön edessä.
ALMA MEDIAN toimitusjohtaja Matti Packalen teki työtä käskettyä. Hän soitti Karhuvaaralle kesken kokouksen ja kysyi, lähteekö Iltalehti mukaan. Packalen ryyditti pyyntöään sillä, että Kauppalehden päätoimittaja Lauri Helve oli suostunut hankkeeseen.
Olin itse EU-jäsenyyden kannalla ja päätin saoa joo, Karhuvaara kertoi.
Päätös oli Karhuvaaran mukaan kuitenkin paha erehdys.
– Vaikka se olikin vaan ilmoitus, niin siinä isot mediatalot, siis valtaosa suomalaisesta painetusta viestinnästä, asettui kimppaan jonkin yhteiskunnalisen ratkaisun puolesta. Juttu haisi tosi pahalle ja oli yhteiskunnallisesti väärin.”
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on ollut kysymyksessä selvä kartelli. Suurinpiirtein samat lehtitalot ovat nytkin yhteistuumin julistaneet Naton autuutta ja ihanuutta.
Tottakai kansanäänestys pitää järjestää, koska Presidenttimme on sen luvannut jo aikoja sitten. Luotan siihen, että hän ei peru puheitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on Heikki kiire!
Järjestetään se luvattu kansanäänestys vähän myöhemmin, varsinkin sitten kun kaiki on jo mennyt mönkään.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla niin kiire ole etten ehtisi käydä äänestämässä varsinkin jos satun olemaan silloin Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Päätoimittajalla ei ole mitään keinoa estää juridisesti hyväksyttävän omistajan maksaman ilmoituksen julkaisua Tämä oli päätoimittaja Virkkusen vastaus Sanna Ukkolalle Ylen pressiklubissa..
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisestikin Satakunnan Kansan päätoimittaja Erkki Teikari ei suostunut etusivun EU-mainokseen. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tarjakaltiomaa/mediakriittisyys-on-yhta-tarkeaa-kuin-uutiset-ja-tiedotus/#comment-3657114
Ilmoita asiaton viesti
Voihan Jaakkola niin väittää, mutta ei se todista muuta kuin että Jaakkola väittää niin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on parlamentarismi käytössä. Kansanedustajat päättävät. Heidät on valittu vapailla vaaleilla. Sen sijaan Venäjällä ei pitäisi järjestää vaaleja. Muillakin olisi mahdollisuus.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä mahdollisuus hakea Nato-jäsenyyttä, eli ns. Nato-optio on kirjattuna hallitusohjelmaankin:
”Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan perustaan kuuluu kansallisen liikkumatilan ja valintamahdollisuuksien ylläpitäminen. Tämä säilyttää mahdollisuuden hakea Nato-jäsenyyttä. Ratkaisuja tarkastellaan aina reaaliajassa kansainvälisen turvallisuusympäristön muutokset huomioon ottaen.”
Ilmoita asiaton viesti
Markku.
Koska toivotaan Ruotsin liittyvän Natoon samanaikaisesti, niin Kansanäänestyskin on järjestettävä Ruotsissa ja Suomessa yhtäaikaa, Jos ei saada selvää enemmistöä, niin on pyydettävä mukaan venäjällä tapahtuva tapahtuva neuvoa antava kansanäänestys. Venäläisten äänet sitten ratkaisisivat tuloksen.
Ilmoita asiaton viesti
Sekin juna meni jo.
Novus: Svenskarna vill inte folkomrösta om Nato
62 procent av svenskarna anser inte att vi bör folkomrösta om medlemskap i försvarsalliansen Nato, visar en ny undersökning från Novus. Samtidigt ökar andelen svenskar som är osäkra om medlemskap i Nato.
https://www.svt.se/nyheter/svenskarna-vill-inte-folkomrosta-om-nato
Ilmoita asiaton viesti
Minunkin mielestäni kaikkien venäläisten olisi saatava osallistua tähän kansanäänestykseen, koska asia koskettaa myös heitä. Pohjois-Korea on osoittanut mielenkiintoa natojäsenyyteemme, joten kyllä pohjoiskorealaistenkin tulee saada Kimin ohjeistamana äänestää mainitussa kansanäänestyksessä. Antaisin myös kiinalaisille äänioikeuden tässä, koska Kiina on Venäjän naapurimaa ja asia siis tavallaan kuuluu myös heille. Eiköhän näillä eväillä saada kansanäänestyksen tulos sellaiseksi, että se Don Laitista ja Sancho Puolakkaakin tyydyttäisi.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka Näränen, olen kertonut, että kunnioitan Suomen kansan enemmistön tahtoa, joten älä edes leikilläsi muuta väitä, koska silloin syyllistyt perättömän tiedon levittämiseen ja sitä en suvaitse.
Mannerheim kunnioitti naista ja äitiä ja laitan tähänkin luettavaksi hänen päiväkäskynsä äitienpäivänä 1942.
”YLIPÄÄLLIKÖN PÄIVÄKÄSKY n:o 60.
Suomen äideille!
Viettäessämme tänä vuonna toukokuun toista sunnuntaita Suomen äideille omistettuna merkkipäivänä isänmaamme puolustajat hiljenevät sodan kentillä hartain mielin ja syvä rakkaus rinnassaan muistamaan Teitä, äidit.
Te olette paljon antaneet tälle maalle. Te olette kehdosta alkaen kasvattaneet sen polven, jonka ansiosta maa on vapaa. Parhaillaan käytävän vapaustaistelumme aikana – miestenne taistellessa rintamalla – Te kasvatatte kodeissa isänmaalle uutta polvea, jonka sallittakoon viljellä ja rakentaa tätä maata rauhallisemmissa oloissa kuin mitä nykyinen polvi on saanut tehdä.
Töin ja rukouksin Te olette näinä taistelun vuosina tukeneet puolustusvartiossa seisovia poikianne ja tyttäriänne. Näistä rakkaistanne Teidän on ollut luovuttava maan hyväksi kansamme koettelemuksen ajaksi. Teidän siunauksenne on seurannut lapsianne taistelukentille ja antanut heille sankariuden voimaa isänmaan pelastamiseksi ja kestävän rauhan turvaamiseksi. Tahdon tänä päivänä erikseen lausua tervehdykseni ja syvän osanottoni niille Suomen äideille, joiden rakkaimmat sankareina ovat uhranneet henkensä isänmaan ja sen tulevaisuuden puolesta.
Kaikkien teidän työnne on ja on ollut kansamme taisteluissa arvioimattoman suuri ja uhrinne mittaamaton.
Suomen armeijan nimessä, suuren kiitollisuuden ja kunnioituksen osoituksena annan tänä päivänä Isänmaamme äideille yhteisesti omistettuna
VAPAUDENRISTIN.
Olkoon se tuleville sukupolville tunnuskuvana äidin pyhästä kutsumuksesta kasvattaa tämän kansan lapsiin palava vapaudentahto, joka ikuisiksi ajoiksi on turvaava maallemme kalliisti lunastetun itsenäisyyden ja kansallemme sisäisen suuruuden.
Päämajassa 10. 5. 1942
Mannerheim.”
Ilmoita asiaton viesti
Olet viime aikoina tehnyt suurta numeroa osaamattomuutesi monialaisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti