Yläkoulun sietämätön raskaus
Sain hiljattain tilaisuuden toimia pitkästä aikaa päivän ajan yläkoulussa, vieläpä erityisopettajan toimessa. On heti sanottava, että hattu päästä ja syvä kunnioitus kaikille heille, jotka yläkoulussa uransa tekevät, roolissa kuin roolissa. On nimittäin todellakin helpompiakin tapoja ansaita palkkansa ja yläkoulussa työskenteleminen todella vaatii lujan tahtotilan.
Erityisopettajan luokassa tilanne on vielä aivan omanlaisensa. Luokkaan tulee paitsi niitä, joilla on vain erilaisia ongelmia oppimisessa, mutta myös niitä, jotka ovat luovuttaneet ja hävittäneet täysin uskonsa sekä itseensä että koululaitokseen. Kirosanojen tulvasta tulee varsin selväksi, että oppilas ei halua tätä asiaa opiskella eikä laittaa rikkaa ristiin tilannetta edesauttaakseen. Lähestytään villieläintä, jolla on karvat pystyssä, hampaat esillä ikeniä myöten ja kynnet esillä valmiina raatelemaan jokaisen lähelle tulevan. Auta armias, jos vielä satut olemaan tälle villipedolle (eli nuorelle) tuntematon aikuinen.
Kaiken sen uhon ja kiukun alla on kuitenkin usein pelkoa, häpeää ja epävarmuutta. Mitä jos yritän, mutta en osaakaan? Mitä jos muut näkevät, etten osannut? Mitä jos opettajakin nälväisee, jos en osaa? Voinko vastata mikä on lempikappaleeni joutumatta naurunalaiseksi?
Tuon epävarmuuden näkeminen on sydäntä särkevää. Jokaisessa ruotsin kuuntelutehtävän vastauksessa on jossain muodossa (yllättävänkin monipuolisesti) mainittu kakka, kuuntelu oli liian vaikea. Parempi olla edes yrittämättä.
Saan pisteitä siitä, että autoni on Fiat Punto. Hyvä peltoauto, ei ruostu.
– Vad är ditt drömjobb?
– Automekaanikko.
– Bilmekaniker. Bra!
Jos aion joskus hankkia Mersun, täytyy pohja hitsauttaa heti. Muuten ruostuu kymmenessä vuodessa.
Viisi oppituntia, yksi välituntivalvonta. Päivän jälkeen olo on kuin maratonin juosseella. Mikä taivaan tähden saa ihmisen tekemään tätä työkseen? Minkä takia kaiken sen taistelun jälkeen tekisi mieli tulla seuraavana päivänä uudestaan?
Koska kaikista kirouksista, jopa loukkauksista, huolimatta päivä oli täynnä paitsi matseja, myös hienoisia voittoja. Ja näissä matseissa parasta on, että voittajaolo tulee vasta silloin, kun molemmat voittavat. Askel lähemmäs, käsi olkapäällä, varovainen hymy, ääneen huudetut oikeat vastaukset. Tietysti kuorrutettuna ”en mä näitä osaa, en pääse kokeesta läpi, kuitenkin annat huonon merkinnän” -litanialla.
Jos jossakin voi kokea näkevänsä työnsä tulokset, se on tässä.
– Oletko meillä huomennakin sijaisena?
Katse on varovaisen toiveikas.
Sisällä läikähtää.
Voisin kuvitella, että sen epätoivon keskellä on ne pienet sekunnit, kun näkee jonkun ponnistelevan edes sen hetken ja kokevan onnistumisen kokemuksia, joka on vilpittömyydessään jotain jota ei välttämättä aikuisten maailmassa näe. Saisi edes yhden ihmisen innostumaan elämästään, ehkä se kantaa tarkkailuluokan opettajia eteenpäin?
Ilmoita asiaton viesti
Kauniisti sanottu, yhdyn tähän täysin!
Ilmoita asiaton viesti
Monesti se palkinto annetaan sitten yläkoulun jälkeen, se vittusaatanaa huutanut teini tulee vastaan kadulla, huoltsikalla, kaupassa, jossakin. Joskus vain muutama kuukausi peruskoulun päättymisen jälkeen, joskus vasta useamman vuoden päästä tai sitten jo nuorena aikuisena. Muistellaan menneitä, kysellään kuulumisia, useinkin se mahdollisesti jo entinen teini kehaisee, että hienoa kun jaksoit minua/meitä ja olit hyvä tyyppi. Toivotellaan hyvät jatkot puolin ja toisin. Tosi harvoin näytetään keskisormea tai haistatellaan, mutta sekin on koettu.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Näin alakouluopena on kaikkein ihaninta kun oppilaat ottavat yhteyttä vuosienkin jälkeen. Kun ovat jo teinejä ja silti muistavat mitä yhdessä tehtiin. Samalla on pakko ihmetellä, miten ne ryökäleet voivat olla niin paljon aikuisempia kun itseähän en vanhene ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno, tervetullut ja elämänmakuinen kirjoitus. Olisi hyvä että hallintoporraskin lukisi tuollaisia kuvauksia ennen kuin alkavat pukeltaa seuraavaa ”jalkautetaan globaaliosaamisen monialaista hankeprojektia osaksi oppijoiden e-portfoliota” -kirjausta.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Kauas on menty siitä kun oppiminen oli etuoikeus. Jolloin piti oppia jos halusi olla mukana. Niille joita ei yrittäminen kiinnostanut oli eri koulut.
Nyt kun DDR:ää ei enää ole, Ruotsi ja Suomi ovat ainoat maat joissa pakko-opetetaan korkeaa opetusta sellaisille joita ei kiinnosta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen vahvuus on 70-luvulla vauhtiin saatu peruskoulu jonka koko ydin on, että kaikki saavat peruskoulutuksen ja eväät tulevaisuuteen. Nostalgia on harhaanjohtavaa; aina on ollut niitä, joita koulu joko ei kiinnosta pätkääkään tai jotka tarvitsevat paljon tukea oppimiseensa. Hyvinä vanhoina aikoina molemmat ryhmät työnnettiin syrjään. Onneksi ajat muuttuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Toki näinkin, mutta meillä kasvaa nyt iso joukko oppilaita, joille koulutus ei merkitse mitään peruskoulun päättövaiheessa eikä ainakaan toisen asteen alkupuolella. Koulutus ei ole monelle enää tie kohti hyvää elämää ja sosiaalista nousua, koska moni uskoo, että sinne on mahdollista päästä vaivattomasti vaikka saamalla näkyvyyttä somessa.
Kirjoitan tästä paremmalla ajalla blogin.
Ilmoita asiaton viesti
Totta, moni ei usko miten vaikeaa nykypäivänä on enää saada mitään töitä ilman koulutusta. Ja miten tärkeää on saada jokin työpohja josta ponnistaa eteenpäin. Se on rankka paikka huomata kun mikään ovi ei aukea.
Ilmoita asiaton viesti
No mitäpä asialle pitäisi tehdä?.
Me vanhat pärjätään,koska on opittu kunnioittamaan vanhempia ja saatua koulutusta.
Mutta miten nykynuoret?.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä niistä nuoristakin suurin osa osaa kunnioittaa muita, ainakin kun vähän kasvaa. Suuri huoli on ehdottomasti nuorten kasvavat mielenterveysongelmat, niiden kanssa ollaan jo nyt pulassa. Aikuisten vähentäminen nuoren elämästä (resurssien leikkaaminen, epästabiili henkilöstötilanne) ei ainakaan auta yhtään, päin vastoin.
Ilmoita asiaton viesti
On täydellinen harhaluulo että peruskoulu on Suomen vahvuus. Onnittelut että se harhaluulo kesti niin pitkään.
Peruskoulun on pelastanut tähän mennessä osaavat opettajat ja korkeatasoinen oppilasaines. Ei pelasta enää jatkossa. Todellisuudessa ei ole mitään keinoa pakottaa oppia kenenkään päähän pakolla. Ja pakkojärjestelmästä on kysymys. Oppilasaines vaan ei ole oikein älynnyt että voisi heittää läskiksi. Nyt on älynnyt.
Ilmoita asiaton viesti
What went wrong and when? After 1944 Finnic people were poor and caring about fellow Finnic people.
Mom was home to answer questions and bullying ended at school door did not travel home on Instagram.
Teachers had authority and students obeyed – and learned.
Competition was strong and keeping on trying was rule.
Some ended up in support classes and kids came home from park when lights went out.
Religion still played a role and no dancing on Sundays.
Drugs only came late 60s and violence and rape was minimum
Ilmoita asiaton viesti
Teachers did and did not have authority back then, quite the same as now. Pupils with different kinds of learning problems get more support than ever. Home violence towards children has reduced significantly. Instead of dads drowning trauma from the war in alcohol dads are now more at home participating in childrens’ upbringing. Kids drink and smoke less than before.
Of course there are problems now, but it would be dangerous nostalgia to think everything was better before.
Every generation since the beginning of human race has thought the young are ruined. The point of this article is that even when there’s struggle, there are still great moments with the students when we get them motivated and self-assured and that’s what keeps us working towards getting them the best future possible.
Ilmoita asiaton viesti
I don’t think never did that young generation is at fault I have myself 3 kids 27, 22, 20 that I gave up career to be with at age 1, 3, 8 – I’ve helped 30 kids in 20 countries over the years and still help 5 and at age 17 I interned I’m mental hospital in Germany and a few years ago I was professor at NY college teaching global masters students so I speak from a long life not from bias
But facts remain 10 years ago students in Finland were admired in OECD statistics not any longer
Recent studies pew and Gallup show worst drug suicidal issues in young students and also of all graduated in Europe Finnic kids expressed highest desire to leave Finland after graduating
Ilmoita asiaton viesti
I recall save the stick spoil the child was still in use after 1944 and criminals not victims were punished and principal could certainly give 2 weeks away from school easily to think about things
Schools turned to indoctrination teachers to continued education and coming home tv then phone isolated further
Ilmoita asiaton viesti