Viimeaikaisia hätäkeskuskokemuksia

Hätäkeskus. (CC BY 2.5 https://commons.wikimedia.org/wiki/User:P%C3%B6ll%C3%B6 )

Olen viime aikoina kuullut ja kokenut itse pari hieman oudompaa puhelua hätäkeskukseen. En tiedä onko vika vain minun päässäni vai jossain muualla. Joukkoon mahtuu myös onnistumisia, mutta kerron kuitenkin nyt kolmesta negatiivispainotteisesta tapauksesta.

Romua tiellä

Ajelin illalla vilkkaasti liikennöityä E8-tien 2+2-kaistaista kun havaitsin, että jostain autosta oli pudonnut jotain cyproc-laattojen näköistä rojua tielle. Soitin hätäkeskukseen ja ilmoitin tilanteen. Sieltä kerrottiin soittamaan ”Tienkäyttäjän linjalle”. Asia kunnossa. 5 minuutin kuluttua olin selvittänyt numerotiedustelusta ”Tienkäyttäjän linjan” numeron ja yhdistänyt puhelun. Kuulin nauhoitteen muotoa ”Tienkäyttäjän linja on avoinna klo 8-16, soitathan myöhemmin uudelleen!” Asia kunnossa, toivottavasti maantierojukin kunnioittaa virka-aikoja ja aloittaa vaaratilanteiden aiheuttamisen vasta aamu-kahdeksalta.

Puu kaatui linjoihin pikkulasten koulureitillä

Kävin taannoisen syysmyrsky-yön jäljiltä viemässä emännän koulun keittiölle töihin ja huomasin matkalla ilmakaapeleiden varaan kaatuneen puun. Kiersin autolla paikan ja soitin hätäkeskukseen. Hätäkeskuksesta pyydettiin olemaan yhteydessä sähkölaitokseen. Ajelin kotiin ja yritin soittaa sähkölaitokselle.

Valitettavasti kylän tukiasema oli särkynyt myrskyn jäljiltä, eikä puhelimella päässyt läpi. Ajoin siis takaisin kylille ja vääntelin itseäni myrskytuulessa Vaasan tukiaseman suuntaan epätoivoisesti. Soitin sähkölaitokselle, sieltä käskettiin soittamaan operaattorille. Soitin kahdelle operaattorille, joille sain mongerrettua monen minuutin yhteysongelmien jälkeen sekä tiedot kaatuneesta puusta että kaatuneesta tukiasemasta. Kuten arvata saattoi, kaatunut puu ei ollut heidänkään vastuulla vaan minut ohjattiin viimeinkin soittamaan kunnan viskaaleille.

Tämäkään käänne ei mennyt ongelmitta, vaan jouduin pikku pallotteluun sielläkin. Viimein oikea henkilö otti tilanteesta vastuun. Toisinsanottuna noin seitsemännen puhelun ja kahden tunnin jälkeen joku sai otettua vastuun lasten koulureitille kaatuneesta puusta. Onneksi mitään pahaa ei ennättänyt tapahtua tietojeni mukaan.

Kadulle sammunut nainen

Tämä juttu tulee minulle kaverilta toisen käden tietona. Kaverini oli pk-seudulla kävelemässä kotiinsa baarista. Pikku kekkulissa mutta puheesta päätellen hyvin kykenevässä tilassa hoitamaan omia ja muiden asioita. No kuinka ollakaan hän havaitsi ulkona kadulla pimeässä umpisammuneen naisen. Kaverini soitti hätäkeskukseen ja sanoi että täällä on täysin tiedoton nainen, mitähän pitäisi tehdä.

Pienen osoitesekoilun aikana paikalle ilmaantui hyvin oudot vibat jättänyt mies joka väitti tuntemansa naisen ja rupesi raahaamaan tätä kämpilleen. Hätäkeskuksen kommentti asiaan oli ”Ai siellä on joku joka tuntee naisen? Hienoa, kiitos hei! *klik*”

Mietittiin tuossa että onkohan tämä ilmaantunut ”tuttu” jo tekemässä tiedottomalle jotain mitä myöhemmin selvitellään poliisin kanssa? Jokatapauksessa kaveri sanoi ettei ikinä enää soita hätäkeskukseen.

Miten meni?

Mitä mieltä lukijat ovat tapahtuneesta? Oliko meillä hätäkeskusasioinnista jotenkin vääränlaiset alkuoletukset tai olemmeko jotenkin liian herkkähipiäisiä näissä tilanteissa? Kerro kommenteissa alla.

 

22.12.2020
Janne Paalijärvi

usvi

Diplomi-insinööri, toimitusjohtaja. Asiantuntija. Yhteiskunnan pakkoradikalisoima sananvapauden ja muiden kansalaisoikeuksien puolustaja. Paluumuuttaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu