Olemme saamelaisia kaikki

Uskon, että nykypäivän saamelaisuus on enemmän kulttuuria kuin etnisyyttä, mutta en malta olla mainitsematta oivallustani, jonka sain ensimmäisen Tallinnan käyntini jälkeen: suomalaisten ja virolaisten ero on ainakin siinä, että meissä on saamelaisuutta.

Nykytutkimus vahvistaa, että saamenkielinen kulttuuri saapui suomenniemelle varhain mutta joutui sitten sulautumaan  itämerensuomalaiseen kulttuuriin tai vetäytymään takamaille jättäen jälkensä paikannimiä ja yksittäisiä sanalainoja. – Saamenkielisten uutisten lukijoiden piirteet löytyvät täältä etelästäkin vähän joka suvusta.

Nykysaamelaiset kokevat olevansa kolonisaation uhreja siten, etä kolonisaatio yhä edelleen jatkuu. Toisin sanoen saamelainen elämänmuoto ja kulttuuri on ajettu nurkkaan ja sitä käytetään jopa hyväksi muiden lappilaisten ja turismiteollisuuden toimesta.

Urho Kekkonen oli suuri Lapin ystävä ja entinen AKS-mies. Hänen sanansa painoi asiassa kuin asiassa. Kuitenkin saamenkielien syrjäyttäminen (esim. koulukotikohtelu) ja  perinteisen kulttuurin paitsio jatkui Kekkosen aikana. Suomessa on aivan ikioma alkuperäiskultuuri, inarinsaamelaisuus, mutta eipä tämä tainnut heimoaatteen miestä liikauttaa vaan katsanto oli kuin venäläisillä, jotka eivät suomensukuisista kulttuureista välitä.

Mutta Kekkonen oli poliitikko, hän laski lappilaisten ääniä, ei saamelaisten. Ehkä hän laski myös koskiosuuksia ja valtionmetsiä. Tässä hän edusti meitä kaikkia suomalaisia, jotka emme edes äidinkielentunnilla saaneet johdantoa oman maan sukulaiskieliin.

Näin saamelaisten kansallispäivänä on syytä muistaa, että on mahdollisuus ja rikkaus tukea jäljellä olevaa saamelaiskulttuuria, onhan se osa meitä itseämme.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu