Amnesty ei ole todistanut Israelia apartheid-valtioksi

Amnesty Internationalin helmikuussa 2022 julkaisema raportti, jossa se syyttää Israelia apartheid- eli rotusortovaltioksi, on täynnä virheitä ja ongelmia. Käsittelen niistä keskeisimpiä esimerkkien kanssa tässä artikkelissa. Raportti ei todista Israelia rotusortovaltioksi vaan Amnestyn järjestöksi, joka on suistunut raiteiltaan.
Palestiinalaisten terroritekojen vähätteleminen ja itsemurhaiskujen häivyttäminen kuvasta
Amnestyn raportti luo kuvaa, että Israelin toiminta ei ole seurausta aseellisesta konfliktista vaan Israelin tarkoituksellisesta pyrkimyksestä harjoittaa rotusortoa. Tämän kuvan muotoutumisessa ratkaisevan tärkeää on se, että 280-sivuisessa selonteossa ei mainita palestiinalaista terroria tai terroriin kiihottamista kertaakaan. Esimerkiksi terrorijärjestö Hamas, joka jo ennen lokakuun 7. päivää on ollut pitkään Euroopan unionin terroritoimijoiden listallai, esitetään raportissa pelkästään ”palestiinalaisena puolueena”. PFLP:tä, joka on myös EU:n terroritoimijalistalla, raportti kuvailee Israelin kieltämänä vasemmistolaisena poliittisena puolueena, jolla on aseellinen siipi.ii Toinen intifada, joka oli israelilaisiin kohdistetun itsemurhaterrorin hyökyaalto, kuvataan raportissa yhdellä kappaleella. Siinäkin pääosassa ovat Israelin vastatoimet, ja kuvauksesta puuttuvat täysin palestiinalaisten tekemät itsemurhaiskut.iii
Palestiinalaisten toisen intifadan aikana tekemien iskujen määrä oli järkyttävä. Palestiinalaiset terrorijärjestöt onnistuivat tekemään lähes 90 itsemurhaiskua pelkästään toisen intifadan kahtena huippuvuotena, 2001 ja 2002. Muiden terroritekojen ja ehkäistyjen itsemurhaiskujen määrä on moninkertainen. Vasta Länsirannan ympärille rakennetun turva-aidan valmistumisen jälkeen itsemurhaiskujen määrä putosi.ivJos raportissa kerrottaisiin israelilaisiin kohdistetun terrorin ja väkivallan uhka realistisesti, olisi mahdollista nähdä sen vaikutus Israelin tekemiin poliittisiin päätöksiin, kuten turva-aidan rakentamiseen ja liikkumisen valvomiseen, joita raportissa kuvaillaan rotusortona.
Amnesty: Israelin legitiimejä puolustuksellisia toimia pitää tarkastella ”systemaattisen sorron kontekstissa”
Kokonaisuudessaan raportissa kuvataan palestiinalaisten tekemiä väkivallantekoja muutamassa vähättelevässä lauseessa, kun taas Israelin vastatoimia käsitellään läpi raportin. Tästä syntyy kuva, ikään kuin Israelin puolustukselliset toimet olisivat tarpeettomia ja ylimitoitettuja ja kohdistuisivat tarkoituksellisesti aseelliseen konfliktiin liittymättömiin henkilöihin. Raportissa muun muassa väitetään, että toisen intifadan aikana Israelin turvallisuusjoukot ’ampuivat palestiinalaisia tarkastuspisteillä, vaikka he eivät aiheuttaneet välitöntä vaaraa’.v Tässä on huomattava, että tuolloin vasta Gazan ympärillä oli turva-aita ja tarkastuspisteet, joille Gazasta käsin tehtiin toisen intifadan aikana kymmeniä iskuja. Niiden uhreina kuoli lähes 40 israelilaista.vi Välitön vaara oli hyvin todellista. Esimerkiksi Erezin tarkastuspisteellä pidätettiin 20.6.2005 21-vuotias palestiinalainen Wafa al-Biss. Hän sai plastiikkakirurgista hoitoa palovammoihinsa israelilaisessa sairaalassa ja oli tulossa hoitojaksolle, tuolla kertaa aseistautuneena 10kg räjähdevyöllä. Nainen yritti vielä pidätettynäkin räjäyttää pomminsa tarkastuspisteellä. Vaikka hän aiheutti välittömän vaaran, häntä ei ammuttu vaan hänet pidätettiin.vii
Toisen intifadan päätyttyä väkivallan uhka israelilaisia kohtaan ei ole vähentynyt, vaan palestiinalaisten ja ääri-islamilaisten terrorijärjestöjen sekä niitä aseistavan Iranin uhka on jatkuva. Toisen intifadan jälkeen käynnistettiin kolmas, ns. ”veitsi-intifada”, jossa palestiinalaisterroristit käyvivät teurastusveitsillä ja kirveillä juutalaisten kimppuun tai ajoivat autoilla väkijoukkoon.viii Gazan kaistaleelta ammuttiin jatkuvasti raketteja Israelin siviiliasutuksiinix, ja alueelle viedystä rakennusmateriaalista käytetään valtavat määrät terroritunneleihin.x
Amnesty puolustelee kaiken tämän ohittamista ”oikealla” kontekstilla, jolloin sen mukaan käy ilmi, että Israelin todellinen intentio on rotusorto:
’Raportti tarjoaa esimerkkejä Israelin politiikasta, esimerkiksi suljettujen sotilasvyöhykkeiden julistaminen, hallinnolliset pidätykset ja liikkumisrajoitukset, kuten matkustuskiellot ja pääsyn estäminen tietyille alueille. Asiayhteydestään irrotettuna niiden voidaan katsoa perustuvan legitiimeihin turvallisuusnäkökohtiin. Sen sijaan kun niitä tarkastellaan systemaattisen syrjinnän ja sorron kontekstissa ja niiden aiheuttamien suurten ihmisoikeusloukkausten valossa, käy selväksi, että todellisia turvallisuusnäkökohtia tärkeämpää on selkeä ja laiton tarkoitus hallita ja sortaa.’’xi (lihavointi lisätty)
Amnestyn poikkeustulkintoja kansainvälisistä sopimuksista: esimerkkinä kansalaisten ja ei-kansalaisten kohtelu
Amnestyn mukaan Israelin yhteiskunta on rotusortojärjestelmä, mutta sillä on hankaluuksia osoittaa tämä, koska Israelin kansalaisilla etnisestä tai uskonnollisesta taustasta riippumatta on samat oikeudet. Israelin arabeja on ministereinä, kansanedustajina, tuomareina, diplomaatteina, johtajaylilääkäreinä; monet menestyneimmistä israelilaisista tutkijoista, start-up-yritysten johtajista, taiteilijoista ja urheilijoista ovat arabeja. Pätevien todisteiden esittämisen sijaan raportissa pönkitetään väitettä rotusortoyhteiskunnasta käsittelemällä kaikkia palestiinalaisia ikään kuin he olisivat Israelin kansalaisia.
Näin luodaan kuva, ikään kuin Israel olisi vastuussa Fatahin ja Hamasin hallitsemilla alueilla esiintyvistä ihmisoikeuksien sekä poliittisten, kulttuuristen ja koulutuksellisten oikeuksien vajaudesta ja että ne olisivat seurausta Israelin “rotusorrosta” eivätkä Fatahin ja Hamasin heikosta hallinnosta ja niiden keskittymisestä Israel-vastaiseen väkivaltaan. Palestiinalaisväestön jakautuminen eri hallintojen alle on seurausta viime vuosisadan sodista, Oslon rauhanprosessista ja palestiinalaishallinnon sisällissodasta vuonna 2007, mutta se esitetään raportissa ikään kuin se johtuisi Israelin tarkoituksellisesta pyrkimyksestä segregoida ja fragmentoida palestiinalaisia ryhmiin, jotta se voisi dominoida heitä helpommin.xii Todellisuudessa jokainen valtio tekee oikeudellisen eron kansalaistensa ja ei-kansalaisten välillä. Tätä erottelua kunnioitetaan myös valtioiden keskenään tekemissä sopimuksissa. Periaate näkyy esimerkiksi Suomen vuonna 1970 ratifioiman Yhdistyneiden Kansakuntien Kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen ensimmäisessä artiklassa kohdassa kaksi. Siinä korostetaan, että ’sopimus ei koske sitä erottelua, poissulkemista, rajoittamista tai etuoikeuksien myöntämistä, jota valtiot harjoittavat kansalaisten ja ei-kansalaisten välillä’.xiii
Toinen esimerkki raportin sortumisesta kansainvälisten ihmisoikeussopimusten erikoisiin ja poikkeuksellisiin tulkintoihin koskee Yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen artiklassa 13 mainittua ihmisen oikeutta ’lähteä maasta, myös omasta maastaan, ja palata maahansa’. Amnesty vetoaa tähän artiklaan ikään kuin kyseessä olisi universaali pakolaisten paluuoikeus paikkaan, jossa on asunut, eikä kansalaisen oikeus lähteä ja palata maahan, jonka kansalainen on. Amnesty käyttää tätä tulkintaa perusteena vaatimukselle, että Israelin pitäisi sallia kaikkien palestiinalaispakolaisten ja heidän jälkeläistensä muuttaminen Israeliin.xiv Universaalin pakolaisten paluuoikeuden vaatiminen kaikille muillekin toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina pakolaisiksi joutuneille ja heidän jälkeläisilleen merkitsisi maailmanlaajuista kaaosta. Tätä ihmisoikeusjulistus ei tietenkään tarkoita, vaan kyseessä on esimerkki Amnestyn raportin poikkeuksellisista kansainvälisten sopimusten tulkinnoista.
Amnestyn virheelliset faktat: esimerkkinä maanomistus vuonna 1948
Raportissa on paljon esimerkkejä virheellisillä faktoilla perustelluista väitteistä ja faktojen harhaanjohtavasta esittämisestä. Esimerkikis väitetään, että ‘Vuonna 1948 juutalaiset yksilöt ja järjestöt omistivat noin 6,5% Palestiinan mandaattialueesta, kun taas palestiinalaiset omistivat noin 90% yksityisesti omistetusta maasta siellä.’xv Silmiinpistävää on, että juutalaisten omistusosuutta verrataan alueen koko pinta-alaan, kun taas arabien ”yksityisomistuksessa olleeseen maahan”. Väitteen lähdeviitteessä ei puhuta mitään maanomistuksesta vaan pelkästään väestösuhteista. Lisäksi raportissa väitetään, että ainoastaan hieman yli 70 vuodessa ‘tarkoituksellinen Israelin valtion politiikka on kääntänyt tämän tilanteen, usein brutaalein tavoin, varmistaakseen luonnonvarojen juutalais-israelilaisen kontrollin’.xvi
Alueen elinoloista tehtiin perusteellinen selvitys vuosina 1945-1946.xvii Tuolloin juutalaisessa yksityisomistuksessa oli yli 6% maasta, mikä oli todennettavissa kauppakirjoista. Arabien maaomistus oli vaikeasti selvitettävissä, koska heidän tilanteensa johtui aluetta 400 vuotta hallinneen Turkin imperiumin maanomistussysteemistä. Itsenäisiä, maata omistavia talonpoikia oli alueella vähän, koska turkkilaisvallan aikainen maanomistus perustui suurmaanomistukseen ja feodaalityyppiseen järjestelmään. Tutkimuskomission mukaan brittihallinto oli alkanut jakaa maata alueella asuneille arabeille, mutta prosessi oli kesken. Kuitenkin noin 70% mandaatin pinta-alasta oli raportin mukaan julkisen vallan alaista maata.
Nyky-Israelissa maasta on vain noin 7% yksityisomistuksessa, ja siitä noin puolet on arabien omistamaa. Amnestyn antama kuva maanomistusoloista vuonna 1948 ja maanomistusolojen kehittymisestä on täysin virheellinen.
Amnestyn raportin lähteet ja niiden harhaanjohtava käyttäminen: esimerkkinä väitteet kidutuksesta
Raportin lähteet ovat pääosin toisen käden lähteitä, esimerkiksi Amnestyn omia raportteja tai muiden järjestöjen raportteja, jotka osallistuvat Israelin vastaisiin boikottihankkeisiin. Viittauksia on myös YK:n julkaisuihin, joiden valitettava systemaattinen Israel-vastaisuus on laajasti tunnettua.xviiiVaikka Israel kuuluu maailman vapaimpiin demokratioihin,xix esimerkiksi YK:n ihmisoikeusneuvoston valtioita tuomitsevista päätöslauselmista pääosa koskee Israelia; YK:n yleiskokouksen tuomioista lähes 90% koskee Israelia; ja monet YK:n elimet kuten WHO, ILO ja UNESCO ovat tuominneet vain yhtä maata, Israelia. xx Israeliin suuntautuva hallinnon vastainen ihmisoikeusaktivismikin on mahdollista juuri sen takia, että se ei ole Syyrian, Pohjois-Korean, Kiinan, Venäjän, Iranin tai monen muun maan kaltainen aktivisteille vaarallinen tyrannia.
Kun Amnesty raportissaan viittaa alkuperäiseen israelilaiseen lähteeseen, se antaa täysin eri kuvan tilanteesta kuin itse lähde. Amnesty muun muassa esittää, että Israelin Korkeimman oikeuden päätös paljastaa Israelin käyttäneen kidutusmenetelmiä ja maalaa tämän perusteella kuvan laajasta palestiinalaisvankien kidutuksesta sanomalla: ’Vuonna 1999 Israelin korkein oikeus antoi merkittävän tuomion, joka sekä paljasti Israelin turvallisuuspalvelun ja Israelin muiden turvallisuusjoukkojen järjestelmällisesti pääasiassa palestiinalaisia pidätettyjä ja vankeja vastaan käyttämät kidutusmenetelmät että kielsi niiden käyttämisen.’ xxi
Kyseinen päätös koskee 90-luvulla terrori-iskuja organisoineen neljän palestiinalaisen valitusta, jossa he kertoivat, että heitä oli kuulusteluissa ravisteltu voimakkaasti, istutettu säkki päässä matalalla tuolilla kädet sidottuina, heille oli soitettu kovaäänistä musiikkia ja heiltä oli riistetty riittävä uni. Israelin keskusrikospoliisi vastasi, että näitä keinoja oli käytetty estämään pidätettyjen keskinäinen kommunikaatio tai kuulustelujen venyessä ”tikittävän pommin” tilanteissa, eli kun kuulusteltavalla oli tietoa, jolla voitiin estää valmisteilla oleva terrori-isku. Korkein oikeus kielsi näiden keinojen käytön, vaikka tunnusti turvallisuusviranomaisten vaikeuden ”tikittävän pommin” tilanteissa.xxii
Palestiinalaisvankien palestiinalaisilla asianajajilla ei ainoastaan ole oikeus vaan myös velvollisuus valittaa oikeuteen, jos heidän päämiehiään olisi kuulusteluissa kidutettu. Mitään muita tapauksia Amnestyllä ei esitä tukeakseen väitettä laaja-alaisesta ja systemaattisesta kidutuksesta.
Amnestyn suositusten räikeä epäsuhta
Amnesty tekee raportissa suosituksia Israelille, palestiinalaishallinnolle, kansainvälisille elimille, valtioille, yrityksille ja järjestöille. Israelille esitetään noin 50 suositusta, jotka tarkoittavat käytännössä kaikkien turvatekijöiden poistamista Israelin siviiliväestöltä, terrorijärjestöjen vapaata liikkumista ja toimintaa israelilaisten keskuudessa ja Israelin valtion tuhoamista. Niiden joukkoon kuuluvat Gazan saarron täydellinen lopettaminen, eli tavaroiden ja ihmisten vapaa liikkuminen Hamasin, Islamilaisen Jihadin ja muiden terrorijärjestöjen hallitsemalle alueelle ja sieltä ulos. Seurauksiltaan mahdottomia suosituksia ovat myös turva-aidan purkaminen ja kaiken valvonnan ja kulkurajoitusten lopettaminen myös Länsirannalla sekä kaikkien palestiinalaispakolaisten ja heidän miljoonien jälkeläistensä ”paluuoikeuden” salliminen.xxiii
Voisi olettaa, että tämän jälkeen Amnesty suosittelisi palestiinalaishallinnolle luopumista terroriin kiihottamisesta, antisemitismin opettamisesta, asetoimitusten vastaanottamisesta Iranista, palkkioiden maksamisesta juutalaisten murhaajille – summa nousee jo yli miljardin Yhdysvaltojen dollarinxxiv – tai omien kansalaistensa poliittisten oikeuksien kunnioittamista järjestämällä vaalit, joita ei ole järjestetty vuoden 2006 jälkeen. Näiden sijasta Amnesty esittää vain kaksi suositusta palestiinalaishallinnolle: dokumentoida ‘Israelin apartheid-järjestelmän syrjivää vaikutusta miehitettyjen palestiinalaisten alueiden palestiinalaisväestöön todisteeksi […] kansainvälisille tuomioistuimille ja muille elimille’ ja varmistaa, että ‘mikään yhteistyö Israelin kanssa, pääasiassa turvallisuuskoordinointi, ei edistä apartheid-järjestelmän ylläpitämistä’.xxv Jälkimmäinen suositus on vastoin kansainvälisiä sopimuksia, joilla palestiinalaishallinto perustettiin ja joissa se sitoutui turvallisuusyhteistyöhön saadessaan Israelilta alueita hallittavakseen.
Ihmisoikeusjärjestöjen Israel-vastaisen kampanjan taustat
Valitettavasti olemme tilanteessa, jossa Amnestyn kaltaisia, aiemmin arvokasta työtä tehneitä järjestöjä, ei voi enää pitää puolueettomina ja vilpittöminä toimijoina suhteessa Israeliin. Niiden nykyisen Israeliin liittyvän toiminnan taustalla on vuonna 2001 pidetty YK:n ja kansalaisjärjestöjen yhteinen antirasistinen maailmankonferenssi Etelä-Afrikan Durbanissa. Konferenssissa kansalaisjärjestöt antoivat periaatejulistuksen ja toimintaohjelman, jossa ne julistivat tavoitteekseen Israelin täydellisen ja totaalisen eristämisen muusta maailmasta ja leimasivat vain yhden maan, Israelin, rasistiseksi ongelmaksi maailmassa.xxvi Paikalla ollut Yhdysvaltain kongressin demokraattiedustaja Tom Lantos kuvaili kokemustaan seuraavasti: ‘Minulle, joka olen kokenut Holokaustin kauhut omakohtaisesti, tämä oli sairaalloisin ja häpeällisin juutalaisvihan esiinmarssi, jonka olen nähnyt natsiajan jälkeen’.xxvii Konferenssi aloitti prosessin, jossa kansalaisjärjestöt yhdessä YK-elinten kanssa toteuttavat Durbanissa laadittua periaatejulistusta ja toimintaohjelmaa.
Kansainväliset kansalaisjärjestöt tekevät yhteistyötä palestiinalaisten kansalaisjärjestöjen kanssa muun muassa tiedon keräämisessä. Suurin osa näistä palestiinalaisista kansalaisjärjestöistä kuuluu Israelin boikotointiliikettä (BDS) johtavaan kansalliseen neuvostoon (BNC eli BDS National Council), joko suoraan tai esimerkiksi PNGO-kattojärjestön (Palestinian NGO Network) kautta.xxviii BNC:tä johtaa tosiasiallisesti Council of National and Islamic Forces in Palestine, joka on kattojärjestö palestiinalaisille terrorijärjestöille.xxix Sen pääjäseniä ovat Hamas, Islamilainen Jihad ja PFLP. Toisin sanoen palestiinalaiset kansalaisjärjestöt, jotka ovat kytköksissä alueita hallitseviin terrorijärjestöihin, tarjoavat informaatiota kansainvälisille kansalaisjärjestöille ja heidän vapaaehtoisilleen.xxx Nämä tuottavat informaatiosta raportteja ja syöttävät sitä YK-järjestelmiin, joista se tulee lopulta ulos YK:n logolla varustettuna. Näin kierrätetyn informaation alkuperää ei enää kyseenalaisteta, ja tähän toimintaan osallistuvat käyttävät toinen toisensa raportteja ”todisteina”.xxxi Näin on saatu aikaan jättimäinen koneisto, joka toteuttaa alkuperäistä Durbanissa julistettua tavoitetta: Israelin leimaamista apartheid-valtioksi ja sen tuhoamista totaalisella eristämisellä, boikoteilla ja sanktioilla.
Yhteenvetona
Amnestyn raportti sisältää vahvan ja seurauksiltaan vakavan väitteen, että Israel olisi kansalaisiaan epätasa-arvoisesti kohteleva apartheid-valtio, mutta tarjotut perusteet ovat hyvin heikot. Argumentointia sumentavat muun muassa väitettä tukeva mutta virheellinen aineistoon viittaaminen; sellaisen aineiston käyttö, jonka on tuottanut konfliktin toinen osapuoli; ja Israelin toiminnan käsittely irrallaan sekä konfliktista että muiden maiden toiminnan tarkastelusta vastaavissa oloissa.
Raportissa väitetysti rasistiselle Israelin valtiolle suositetaan toimia, joita ei odoteta miltään muulta maalta ja jotka käytäntöön laitettuna tuhoaisivat Israelin valtion. Kansainvälinen Holokaustin muistoa kunnioittava liitto (IHRA) on kirjannut esimerkkejä siitä, miten antisemitismi näkyy nykyään. Myös Suomen valtio on allekirjoittanut IHRA:n antisemitismin mallimääritelmän. Amnestyn raporttia lukiessa tulevat valitettavasti mieleen kohdat ‘Itsemääräämisoikeuden kieltäminen juutalaiselta väestöltä esimerkiksi väittämällä, että Israelin valtion olemassaolo on rasistinen hanke’ ja ‘Kaksoisstandardien soveltaminen vaatimalla Israelilta käyttäytymistä, jota ei odoteta tai vaadita miltään muulta demokraattiselta kansakunnalta.’ xxxii Kansainväliselle yhteisölle esitetyt suositukset, kuten että Israelille ei saisi myydä maanpuolustuksellisia tuotteita tai että sitä pitäisi boikotoida, tuovat mieleen synkkiä muistoja juutalaisten syrjinnästä historiassa.
Varpu Haavisto
puheenjohtaja
YAPS – Young Adults for Peace, Justice and Solidarity in the Middle East ry
Lähdeviitteet:
i Lista Euroopan Unionin terroristisiksi toimijoiksi määrittelemistä yksilöistä ja yhteisöistä: EUROOPAN UNIONI (2022) Neuvoston täytäntöönpanoasetus (EU) 2022/147, annettu 3 päivänä helmikuuta 2022, tiettyihin henkilöihin ja yhteisöihin kohdistuvista erityisistä rajoittavista toimenpiteistä terrorismin torjumiseksi annetun asetuksen (EY) N:o 2580/2001 2 artiklan 3 kohdan täytäntöönpanosta sekä täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2021/1188 kumoamisesta. Euroopan unionin virallinen lehti, L 25. 04.02.2022, s. 3-4. Osoitteessa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=OJ:L:2022:025:TOC. [viitattu 4.11.2022].
Lista sisältää Hamasin, Palestiinan Islamilaisen Jihadin, Palestiinan vapautuksen kansanrintaman (PFLP) lisäksi myös Al-Aqsan marttyyrien prikaatin. Al-Aqsan marttyyrien prikaatti on kytköksissä palestiinalaisten itsehallintoa johtavaan Fatahiin:
EUROPEAN COUNCIL ON FOREIGN RELATIONS (n.d.) Mapping Palestinian Politics: Al-aqsa Martyrs Brigades (AMB) – Fatah [WWW] Osoitteessa: https://ecfr.eu/special/mapping_palestinian_politics/al_aqsa_martyrs_brigades_amb_fatah/ [viitattu 6.11.2022].
ii AMNESTY INTERNATIONAL LTD (2022) Israel’s Apartheid: Cruel System of Domination and Crime Against Humanity. Lontoo, s.42:‘In 2007, armed clashes between security forces and armed groups loyal to the two main Palestinian political parties, Fatah and Hamas…’(lihavointi lisätty).
iiiIbid., s.42: ‘In September 2000 Palestinians launched a second intifada against Israel’s military rule in the West Bank and Gaza Strip. During the uprising, which ended in 2005, Israeli forces killed Palestinians unlawfully by shooting them during protests and at checkpoints although they were not posing imminent danger. They also bombed residential areas and carried out extrajudicial executions. Palestinian armed groups and individuals deliberately killed Israeli civilians by placing bombs in crowded places and in drive-by shootings both in Israel and in the OPT. In response, the Israeli authorities collectively punished the OPT’s entire population by imposing severe restrictions on movement and demolishing hundreds of Palestinian homes.’
iv Onnistuneet itsemurhaiskut Oslon rauhanprosessin aloittamisen jälkeen vuoteen 2016 asti:
ISRAELIN ULKOMINISTERIÖ (n.d.) Suicide and Other Bombing Attacks in Israel Since the Declaration of Principles (Sept 1993). [WWW] Osoitteessa: https://embassies.gov.il/MFA/FOREIGNPOLICY/Terrorism/Palestinian/Pages/Suicide%20and%20Other%20
Bombing%20Attacks%20in%20Israel%20Since.aspx [viitattu 5.11.2022].
v AMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.42: ‘During the uprising, which ended in 2005, Israeli forces killed Palestinians unlawfully by shooting them during protests and at checkpoints although they were not posing imminent danger.’ (lihavointi lisätty)
vi ISRAELIN ULKOMINISTERIÖ (2021) Main terrorist attacks carried out at Gaza Strip crossings [WWW] Osoitteessa: https://www.gov.il/en/Departments/General/main-terrorist-attacks-carried-out-at-gaza-strip-crossings [viitattu 5.11.2022].
vii HARTLEY-PARKINSON, R. (2011) ’I would be a suicide bomber three times over if I could’: Palestinian woman freed in Gilad
Shalit deal vows to sacrifice her life. Daily Mail Online, 20.10.2011. Osoitteessa: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2051382/Palestinian-Wafa-al-Biss-freed-Gilad-Shalit-deal-vows-sacrifice-life.html [viitattu 5.11.2022].
Wafa al-Biss haastattelussa vankilasta vapautumisen jälkeen: DMartyr11 (2011) Failed Suicide Bomber Wants Another Chance, 20. joulukuuta. Osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=DE9ynOkxK0Q&t=117s [viitattu 5.11.2022].
viiiEdelleen päivittyvä lista iskuista Israelissa alkaen syyskuusta 2015: ISRAELIN ULKOMINISTERIÖ (2022) Wave of Terror 2015-2022 [WWW] Osoitteessa: https://www.gov.il/en/departments/general/wave-of-terror-october-2015 [viitattu 5.11.2022].
ix THE MEIR AMIT INTELLIGENCE AND TERRORISM INFORMATION CENTER (2021) Escalation in Israel’s South – Rocket Fire from the Gaza Strip Updated to 12:00 noon, May 11, 2021. Osoitteessa: https://www.terrorism-info.org.il/en/escalation-in-israels-south-rocket-fire-from-the-gaza-strip-updated-to-1200-noon-may-11-2021/ [viitattu 7.11.2022].
x RUBENSTEIN, D. (2015) Hamas’ Tunnel Network: A Massacre in the Making. In: GOODMAN, H. and GOLD, D. (ed)The Gaza War 2014: The War Israel Did Not Want and the Disaster It Averted. Jerusalem: Jerusalem Center for Public Affairs, s. 119-130. Osoitteessa: https://jcpa.org/the-gaza-war-2014/hamas-tunnel-network/.
PICKRELL, R. (2021) Israel says it has destroyed more than 60 miles of a vast Hamas tunnel network called the ’Metro’, Business Insider, 20.5.2021. Osoitteessa: https://www.businessinsider.com/israel-gaza-strikes-destroy-hamas-tunnel-network-2021-5?r=US&IR=T [viitattu 7.11.2022].
Israelin puolustusvoimien mukaan yhden tunnelin rakentamiseen on tarvittu noin 350 rekkalastillista rakennusmateriaaleja: ISRAELIN PUOLUSTUSVOIMAT (2014) Everything You Need to Know About Hamas’ Underground City of Terror [WWW] Osoitteessa: https://www.idf.il/en/mini-sites/hamas/everything-you-need-to-know-about-hamas-underground-city-of-terror/ [viitattu 7.11.2022].
ABU AMER, A. (2021) Hamas downplays damage to tunnel network. Al-Monitor, 21.5.2021. Osoitteessa: https://www.al-monitor.com/originals/2021/05/hamas-downplays-damage-tunnel-network#ixzz7jsDnlrnO [viitattu 7.11.2022]: Eräs PLO:n sotilasjohtaja, Youssef al-Sharkawi, kommentoi: ’Israel may have managed to destroy some Hamas tunnels, but this does not infer that it has destroyed the entire tunnel project built by Hamas. The movement has been digging many tunnels in different directions under the Gaza Strip for several years, so it is difficult for Israel to destroy them all’. (lihavointi lisätty)
xi AMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.265
xii ibid. Esimerkiksi sivulla 83 ilmenee selkeästi väite Israelin intentiosta jakauttaa ja hallita palestiinalaisia pienillä alueilla: ‘Segregation and Control: Parallel to imposing measures that fragment Palestinians into distinct territorial, legal and administrative domains, Israel has pursued a strategy of establishing domination through discriminatory laws and policies that segregate Palestinians into enclaves based on their legal status and residence.’
xiii Asetus kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen voimaansaattamisesta, 544/1970. Ratifioitu Helsingissä 14.7.1970. Osoitteessa: https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1970/19700037.
xiv AMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.93 Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous, Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus, 1948. Osoitteessa: https://www.ohchr.org/en/human-rights/universal-declaration/translations/finnish.
xv AMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.22
xviibid. s.113
xvii ANGLO-AMERICAN COMMITTEE OF INQUIRY (1946) A Survey of Palestine: Prepared in December 1945 and January 1946 for the information of the ANGLO-AMERICAN COMMITTEE OF INQUIRY. VOLUME I. s.225, s.257. Saatavilla: https://www.bjpa.org/content/upload/bjpa/a_su/A%20SURVEY%20OF%20PALESTINE%20DEC%201945-JAN%201946%20VOL%20I.pdf [viitattu 7.11.2022].
xviii YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon turvallisuusneuvoston kokouksessa joulukuussa 2016: ’Decades of political maneuverings have created a disproportionate volume of resolutions, reports and conferences criticizing Israel. In many cases, rather than helping the Palestinian cause, this reality has hampered the ability of the UN to fulfill its role effectively.’
IsraellycoolBackup (2016) UN Secretary-General Ban Ki-moon Admits UN Biased Against Israel, 17. joulukuuta. Osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=diBmo_0-R7Q [viitattu 7.11.2022].
xix Demokratiamittareita tarjoaa esimerkiksi Our World in Data -verkkosivusto: https://ourworldindata.org/grapher/democracy-eiu?country=COD~FIN~ISR~GBR [Avattu 8.11.2022].
xx Israelin systemaattisesta syrjinnästä YK-elimissä: UN WATCH (2019) How the UN discriminates against Israel [WWW] Osoitteessa: https://unwatch.org/how-the-un-discriminates-against-israel/ [viitattu 7.11.2022].
xxiAMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.246
xxii Judgement concerning the legality of the general security service’s interrogation method, annettu Jerusalemissa 16.9.2022. Luettavissa osoitteessa: https://www.law.umich.edu/facultyhome/drwcasebook/Documents/Documents/Public%20Committee%20Against%20Torture%20v.%20Israel.pdf: [viitattu 8.11.2022].
xxiii AMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.272-278
xxiv Palestiinalaishallinnon laki palestiinalaisvangeille maksettavista avustuksista: No.14/2004 luettavissa arabiankielisenä Birtzeitin yliopiston laki-instituutin verkkosivuilta: Muqtafi.birzeit.edu/pg/getleg.asp?id=14741 Lakiuudistus No 1/2013: Muqtafi.birzeit.edu/pg/getleg.asp?id=16458
Englanninkielinen käännös: THE MIDDLE EAST RESEARCH INSTITUTE (2016) MEMRI President Yigal Carmon’s Testimony To House Committee On Foreign Affairs, July 6, 2016: Palestinian Authority Support For Imprisoned, Released, And Wounded Terrorists And Families Of Martyrs [WWW] Osoitteessa: https://www.memri.org/reports/memri-president-yigal-carmons-testimony-house-committee-foreign-affairs-july-6-2016 [viitattu 8.11.2022].
Maksuista yleisesti: THE ENDOWMENT FOR MIDDLE EAST TRUTH (n.d.) Palestinian Authority “Pay for Slay” Fact Sheet [WWW] Osoitteessa: https://emetonline.org/wp-content/uploads/2017/07/Pay4Slay_Fact-Sheet-FINAL.pdf [viitattu 8.11.2022].
xxv AMNESTY INTERNATIONAL (2022) s.276 ‘Document as necessary and in line with international standards the discriminatory impact of Israel’s system of apartheid against the Palestinian population in the OPT to provide evidence of such impact to relevant international courts and other bodies.’ ‘Ensure that operations and any type of dealings with Israel, primarily through security coordination, do not contribute to maintaining the system of apartheid against Palestinians in the OPT. ‘
xxvi NGO Forum of the World Conference Against Racism, Racial Discrimination, Xenophobia and Related Intolerance, in Durban, South Africa, August 27-Sept 1, 2001. NGO FORUM Declaration and Programme of Action. Osoitteessa: https://academic.udayton.
xxvii LANTOS, T. (2002) The Durban Debacle: An Insider’s View of the UN World Conference Against Racism. Fletcher Forum of World Affairs, 26 (1) s. 31-52. Lainaus sivulta 44. Osoitteessa: https://dl.tufts.edu/concern/pdfs/tx31qt958 [viitattu 8.11.2022].
xxviii Lista BDS National Councilin jäsenistä: BDS NATIONAL COMMITTEE (n.d.) Palestinian BDS National Committee. Osoitteessa: https://bdsmovement.net/bnc [viitattu 8.11.2022].
xxix Council of National and Islamic Forces antoi ensimmäisen julistuksensa 30.9.2000. Allekirjoittajina on 9 intifadaan osallistunutta järjestöä, mm. Fatah, Hamas ja PFLP. Julistuksen teksti on luettavissa englanniksi täältä:
HALEVI, J. D. (2013) The Palestinian Authority’s Responsibility for the Outbreak of the Second Intifada: Its Own Damning Testimony. Jerusalem Viewpoints, No. 594, March-April 2013. Osoitteessa: https://jcpa.org/article/the-palestinian-authoritys-responsibility-for-the-outbreak-of-the-second-intifada-its-own-damning-testimony/ [viitattu: 8.11.2022].
xxx Yhteydet palestiinalaisten terrorijärjestöjen ja palestiinalaisten kansalaisjärjestöjen välillä ovat joissakin tapauksissa jopa samojen henkilöiden toimimista molempien järjestöjen päättävällä tasolla tai muussa merkittävässä asemassa: NGO MONITOR (2022) PFLP Ties of the Six Designated Terror NGOs [WWW] Osoitteessa: https://www.ngo-monitor.org/reports/pflp-ties-six-newly-designated-terror-ngos/ [viitattu 8.11.2022].
NGO MONITOR (2020) PNGO’s Ties to Palestinian Terror Groups [WWW] Osoitteessa: https://www.ngo-monitor.org/reports/pngos-ties-to-palestinian-terror-groups/ [viitattu 8.11.2022].
Palestiinalaisten kansalaisjärjestöjen verkosto PNGO on noin 140 palestiinalaisjärjestön yhteistyöelin ja myös BNC-boikottineuvoston jäsen. NGO MONITOR (2021) Palestinian NGO Network (PNGO) Osoitteessa: https://www.ngo-monitor.org/ngos/palestinian_ngo_network_pngo_/ [viitattu 8.11.2022].
xxxi YK:n humanitaaristen asioiden koordinointitoimiston ja kansalaisjärjestöjen yhteistyöstä:
NGO MONITOR (2022) United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA). Osoitteessa: https://www.ngo-monitor.org/funder/united_nations_office_for_the_coordination_of_humanitarian_affairs_ocha_/
NGO MONITOR (2016) UNOCHA-oPt: Politicized Activities and Funding in the Arab-IsraeliConflict. Osoitteessa: https://www.ngo-monitor.org/reports/unocha-opt-politicized-activities-and-funding-in-the-arab-israeli-conflict/ [viitattu 8.11.2022].
xxxii KANSAINVÄLINEN HOLOKAUSTIN MUISTOA KUNNIOITTAVA LIITTO (2016) Kansainvälisen holokaustin muistoa kunnioittavan liiton mallimääritelmä antisemitismille. Osoitteessa: https://www.holocaustremembrance.com/fi/resources/working-definitions-charters/kansainvalisen-holokaustin-muistoa-kunnioittavan-liiton [viitattu 8.11.2022].
Amnesty International
October 12, 2023
Palestinian armed groups must be held accountable for deliberate civilian killings, abductions and indiscriminate attacks
Hamas and other Palestinian armed groups flagrantly violated international law and displayed a chilling disregard for human life by carrying out cruel and brutal crimes including mass summary killings, hostage-taking, and launching indiscriminate rocket attacks into Israel, Amnesty International said today. With evidence still emerging of the horrors that unfolded in southern Israel, Amnesty International will continue its investigations in order to determine the full range of crimes under international law.
In Israel, more than 1,200 people – mostly civilians, including children – have been killed, and 2,400 have been injured since the attacks began in the early morning of 7 October. In Gaza at least 1,200 people, including children, have been killed by Israeli military retaliation. The recently intensified blockade which completely disconnected water, electricity, food and fuel supplies is exacerbating the already catastrophic humanitarian crisis in Gaza. Israel’s blockade amounts to collective punishment which is also a war crime.
Video footage analysed by Amnesty International’s Crisis Evidence Lab shows Palestinian fighters on the initial day of the attacks deliberately shooting at civilians and taking civilians as hostages. In one of the most egregious incidents at the Nova Music festival, at least 260 people were killed, while others are still missing.
We verified chilling videos which show armed men shooting at civilians and dragging people away as hostages. One disturbing video shows armed men parading a woman through central Gaza, like a scene from a nightmare. All civilians who were abducted, including children, must be released immediately.
Agnès Callamard, Amnesty International’s Secretary General
“Massacring civilians is a war crime and there can be no justification for these reprehensible attacks. We verified chilling videos which show armed men shooting at civilians and dragging people away as hostages. One disturbing video shows armed men parading a woman through central Gaza, like a scene from a nightmare. All civilians who were abducted, including children, must be released immediately. These crimes must be investigated as part of the International Criminal Court’s ongoing investigation into crimes committed by all parties in the current conflict,” said Agnès Callamard, Amnesty International’s Secretary General.
“Israel’s well-documented record of war crimes does not excuse Palestinian armed groups’ horrendous actions, nor absolve them from upholding their obligations under international law to respect fundamental principles of humanity and protection of civilians.”
This investigation focuses on some of the war crimes and human rights violations that have been committed by Hamas and other Palestinian armed groups since 7 October. It is the first briefing from Amnesty International’s ongoing research into the escalating violence and human rights violations taking place in Gaza and Israel. At least 1200 Palestinians have been killed in Gaza, and more than 5600 injured.
“As Israeli forces’ retaliatory attacks pummel Gaza, Amnesty International insists that neither security nor justice will be achieved by a civilian bloodbath in Gaza and collective punishment,” said Agnès Callamard.
The attacks against Israel began with a barrage of indiscriminate rocket fire from Gaza, followed by an incursion into Israel by Hamas and other Palestinian armed groups. Thousands of rockets landed in several areas across central and southern Israel, and reached as far as Tel Aviv. These unlawful attacks killed both Israelis and Palestinians. They also hit unrecognised Palestinian villages in the Negev/Naqab region, killing at least six civilians, five of them children. These neglected communities already live in precarious situations with no access to shelters.
In addition to horrific summary killings of civilians which took place in several locations across southern Israel, at least 150 hostages have been taken into Gaza, including some children and foreign nationals, according to Israeli officials.
The abduction of civilians is prohibited by international law and hostage taking is a war crime. All civilians held hostage must be released immediately, unconditionally, and unharmed. All those held captive must be treated humanely, in accordance with international law and granted medical treatment.
Videos verified by Amnesty International show Hamas fighters abducting, intentionally killing civilians in and around Israeli residential communities close to the Gaza Strip on 7 October.
Footage from later that day shows six men in military gear taking away four civilians with their hands tied behind their backs. The lifeless bodies of these civilians appear in another video from the same location. Amnesty verified videos with similar shocking images, filmed in Kfar Aza kibbutz, in Re’im kibbutz and along Road 232, showing armed men shooting at close range at cars, and at a civilian hiding in a bomb shelter.
I could tell that they were throwing fuel everywhere to burn the area, I could hear and smell the burning. At that moment, I realised I had no choice – either I leave and get shot, or I am burned in this hiding place.
Survivor of attack
In one example, videos from Be’eri kibbutz analysed by Amnesty show two men in military gear shooting at close range at a car and killing the driver and two passengers before entering the community. The three bodies are then filmed being taken out on a car by two armed men.
Attack on Nova Music Festival
An incident that claimed a particularly high civilian toll that day was the attack on the Nova Music Festival, held near the Gaza border, where at least 260 people were killed. The attack on the festival began at around 7 or 7.30 am with a barrage of rocket fire from Gaza, followed by fighters from armed groups. Amnesty International’s Crisis Evidence Lab was able to verify the location and time of 18 videos, filmed mainly by survivors. At least one of the videos appears to have been filmed by members of the armed groups involved.
Seven verified videos show armed men shooting at civilians, while continuous gunshot sounds are heard in the background. Five videos show people trying to escape, including through a nearby field or by hiding behind bushes. In one video, an armed man is shooting directly at a civilian lying on the ground. In another video, armed men are firing directly at cars trying to escape the festival grounds. Five videos show people being taken hostage.
“I felt that something was wrong. I had a bad feeling. I can’t explain it, I am a father.
Yaacov Argamani, whose daughter Noa was taken
Amnesty International spoke to a 22-year-old survivor. As soon as the commotion started, he ran to a wooded area, where he dug a hole with his hands and buried himself among the trees, using anything he could see to cover his body. He stayed there for six hours, during which he heard constant shooting. At one point he raised his head enough to see fighters shooting fleeing people in the backs.
“Then I could tell that they were throwing fuel everywhere to burn the area, I could hear and smell the burning. At that moment, I realised I had no choice – either I leave and get shot, or I am burned in this hiding place. I cannot sleep at night, and I can’t be alone. Every time I try and close my eyes, I remember the horror of the scene – bodies everywhere, people stuck in cars burning, the smell of blood,” he said.
Yaacov Argamani, whose daughter, Noa, was taken hostage, said he started to worry on Saturday morning after hearing sirens and was unable to reach Noa. He said:
“I felt that something was wrong. I had a bad feeling. I can’t explain it, I am a father, and you know when parents when they feel something bad, we can’t explain it. So, I tried to contact her, but I couldn’t get hold of her.”
Yaacov contacted hospitals looking for his daughter, but they had no record of her. He later received a phone call from someone who said he had seen a video of Noa being taken on a motorcycle into the Gaza Strip. He told Amnesty International:
“I couldn’t believe it, I only believed it when later I saw more videos, where I could see her in a motorcycle, her boyfriend in a different vehicle next to her, being taken into the Gaza strip. I can’t stop thinking of her.”
Uri David, whose children Tair and Hodaya David, who are both missing, said in a 9 October press conference:
“It’s been 48 hours and many families don’t know anything. Anything. I was in touch with my daughters yesterday morning on the phone. They were lying on the ground … as I hear in the background as though it was a firing range… screams in Arabic all around. I heard that and told them to get down on the ground and lay down, facing down or each other, and hold each other’s hand. Don’t even breathe. Hold your breath. It wasn’t easy. I was on the phone with them for about 30 minutes. Until I heard four breaths, heavy panting, and then – they didn’t answer. I ask the whole world to see this. We must get our kids back, as soon as possible.”
Calls for action to end recurrent atrocities
Amnesty International calls on the international community to take all necessary measures to ensure that the human rights of Palestinians and Israelis are fully protected, and to guarantee justice and reparation for victims.
Amnesty International also calls on Israeli authorities, and on Palestinian armed groups, to strictly abide by international humanitarian law: foremost by ensuring humanity in the conduct of hostilities, taking necessary precautions to minimize harm to civilians and civilian objects, and refraining from unlawful attacks and from imposing collective punishment on civilians.
Amnesty International calls on all Palestinian armed groups in Gaza to release all civilian hostages unconditionally and immediately.
The organization reiterates its call on Israel to end its 16-year-long illegal blockade on Gaza, starting by immediately suspending the increased restrictions which have been imposed in the past week. Israel must put an end to unlawful attacks that kill or injure civilians and destroy civilian homes and infrastructure.
Amnesty International further calls on the Israeli government to refrain from inciting violence and tensions in the occupied West Bank, including East Jerusalem, and to ensure the safety of all civilians living under its control.
In 2021, the International Criminal Court opened an investigation into the situation in the State of Palestine. Its mandate includes crimes under international law committed by all parties in the current fighting, as it just affirmed, as well as the crime against humanity of apartheid against Palestinians. Amnesty International calls on the Prosecutor of the ICC to expedite progress in such investigation, and to include the recent crimes committed by all parties.
The latest attacks in Israel must be seen in the wider context of the situation in Israel and the Occupied Palestinian Territories. But Amnesty International reiterates in the strongest possible terms that nothing can justify war crimes.
The injustices and violations that are among the root causes of this violence must be addressed as a matter of urgency. Civilians will continue to pay a heavy price until Israel dismantles its system of apartheid against Palestinians, including ending its illegal blockade on Gaza.
Legal framework
International humanitarian law applies in situations of armed conflict and places obligations on all parties to the conflict to protect civilians and reduce human suffering in war. The fighting between Israeli forces and Hamas and other Palestinian armed groups is governed by the rules on the conduct of hostilities applicable including customary international humanitarian law. Of particular relevance to this briefing are the prohibition of direct attacks on civilians, of murder, of hostage-taking and of indiscriminate attacks.
It is a cardinal principle of international humanitarian law that parties to the conflict must never direct attacks at civilians and take all possible measures to prevent harm to civilians and damage to civilian infrastructure.
Indiscriminate attacks, including attacks which employ means of combat which cannot be directed at a specific military objective, such as the rockets fired by Palestinian armed groups from Gaza are also prohibited. It also prohibits the taking of hostages, that is the abduction or detention of a person combined with the threat to kill, injure, or continue to detain the hostage in order to compel a third party to do or abstain from doing any act as a condition for the release or safety of the hostage. Violations of the rules cited above are war crimes carrying individual criminal responsibility which extends to those who have planned, approved and ordered such illegal conduct.
Background
Since 2007, Israel has imposed an air, land and sea blockade on the Gaza Strip, collectively punishing its entire population. The current fighting is the sixth major military operation involving Israel and Gaza-based armed groups since then.
In June, Amnesty International published its investigation into the May 2023 offensive on the Gaza strip, finding that Israel had unlawfully destroyed Palestinian homes, often without military necessity in what amounts to a form of collective punishment against the civilian population.
In its February 2022 report, Amnesty International set out how Israeli forces have committed in Gaza (as well as in the West Bank and Israel) acts prohibited by the Statute of the International Criminal Court and the Apartheid Convention, as part of a widespread and systemic attack against the civilian population with the aim of maintaining a system of oppression and domination over Palestinians, thereby constituting the crime against humanity of apartheid.
Ilmoita asiaton viesti
Lokakuinen pogromi kyllä, mutta ei tarkastelujakson aikana.
Ilmoita asiaton viesti
Well, let’s expand the review period…
AMNESTY INTERNATIONAL
31 January, 2006
PRESS RELEASE
Palestinian Authority: Hamas must stop targeting of civilians Amnesty International today called upon Hamas (the Islamic Resistance Movement) to commit unequivocally to abide by international law, respect the rights of all Palestinians across the political spectrum, and repudiate its policy of targeting Israeli civilians.
”As it prepares to form the next Palestinian Authority (PA) government, Hamas must undertake to spare no effort to end the spiral of violence which has cost the lives of so many Palestinian and Israeli civilians,” urged Amnesty International.
The prohibition on targeting civilians is absolute in international law. It applies to everyone at all times, including people under occupation who are striving for self-determination, as well as to the occupying power.
The campaign of suicide bombings and deliberate attacks against Israeli civilians by Hamas and other
armed groups constitutes crimes against humanity — among the most serious crimes under international law. Hamas should publicly renounce this policy, commit to ending such attacks and cooperate in bringing
to justice those who plan and take part in them.
”Leaders and spokespeople of Hamas have often condemned Israel’s attacks against Palestinians as
violations of international law. But they have repeatedly sought to justify killings of Israeli civilians in the name of resisting the occupation. They must recognize that the same international law is equally applicable to them — both in their conduct vis-à-vis Israel and at home,” said Amnesty International.
Hamas’s commitment to the so-called tahadieh (”quiet” or ”calm”), which it has largely observed for the past
year, is a positive but insufficient step. The frequent launch by Hamas members of Qassam rockets from the Gaza Strip into nearby Israeli towns has terrorized the Israeli inhabitants of these areas. Though mostly ineffective, such rockets have killed and injured several Israelis in previous years. Such practices cannot be accepted in any circumstances and must be immediately abandoned.
At the domestic level, having emerged as the majority party in last week’s parliamentary elections, Hamas
must now refrain from taking any action which could lead to a worsening of the human rights situation in the
Gaza Strip and throughout the West Bank. It should spare no effort to reduce the tension and bring an end
to the inter-factional fighting that have cost scores of lives and created a high level of insecurity for ordinary
Palestinians.
The conduct of Hamas members, notably their reckless use of weapons and explosives in residential areas,
has contributed to the increasing lawlessness and to entrenching a culture of violence. Impunity has become the rule, as the PA has consistently failed to take action to tackle lawlessness and to hold to account members of Hamas and other armed groups — including those loyal to Fatah — responsible for attacks which have killed and injured Palestinian bystanders.
”As a first step Hamas should condemn such abuses and lawlessness, and pledge that its members will not engage in actions which could directly or indirectly endanger the safety of others. It should make a clear and
public commitment that it will not tolerate any action or incitement by its members and activists to restrict or abuse the human rights of Palestinians of other political persuasions or on grounds of gender,” said Amnesty International.
Hamas should also make concrete proposals — in line with international human rights standards — to end
inter-factional violence and to break the cycle of impunity which has for so long protected perpetrators of killings and other human rights abuses, and commit to enacting laws to deliver justice to and enhance the human rights of the Palestinian people. Any review of existing legislation and policies should ensure respect for the human rights of women.
”At the same time the Israeli authorities must also commit to abide by international law, and the international community, including the United Nations and the European Union, should take the necessary measures to ensure that it does,” urged Amnesty International.
Notably, Israel should end extrajudicial execution and other unlawful killings of Palestinians, the destruction and confiscation of Palestinian homes and land, the expansion of Israeli settlements and the construction of a 600km the fence/wall through the West Bank, and the closures and blockades that arbitrarily restrict the
movement of Palestinians within the Occupied Territories, curtailing their access to work, education and
health care.
”The international community cannot continue to disregard the fact that such violations fuel the cycle of impunity which has for so long protected perpetrators of killings and other human rights abuses, and commit to enacting laws to deliver justice to and enhance the human rights of the Palestinian people. Any review of existing legislation and policies should ensure respect for the human rights of women.
”At the same time the Israeli authorities must also commit to abide by international law, and the international
community, including the United Nations and the European Union, should take the necessary measures to ensure that it does,” urged Amnesty International.
Notably, Israel should end extrajudicial execution and other unlawful killings of Palestinians, the destruction
and confiscation of Palestinian homes and land, the expansion of Israeli settlements and the construction of
a 600km the fence/wall through the West Bank, and the closures and blockades that arbitrarily restrict the
movement of Palestinians within the Occupied Territories, curtailing their access to work, education and
health care.
”The international community cannot continue to disregard the fact that such violations fuel the cycle of violence. Subordinating human rights to political considerations will only undermine the prospect of achieving durable peace and security between Israelis and Palestinians,” warned the organization.
Ilmoita asiaton viesti
Let’s expand the review period even more…
Amnesty International
March 26, 2015
Palestinian armed groups killed civilians on both sides in attacks amounting to war crimes in Gaza conflict
Palestinian armed groups displayed a flagrant disregard for the lives of civilians by repeatedly launching indiscriminate rockets and mortars towards civilian areas in Israel during the conflict in July and August 2014, said Amnesty International in a new report published today.
Unlawful and deadly: Rocket and mortar attacks by Palestinian armed groups during the 2014 Gaza/Israel conflict provides evidence that several attacks launched from inside the Gaza Strip amount to war crimes. Six civilians in Israel, including a four-year-old boy, were killed in such attacks during the 50-day conflict. In the deadliest incident believed to have been caused by a Palestinian attack, 11 children were among 13 Palestinian civilians killed when a projectile fired from within the Gaza Strip landed in the al-Shati refugee camp.
Palestinian armed groups, including the armed wing of Hamas, repeatedly launched unlawful attacks during the conflict killing and injuring civilians
Philip Luther, Director of the Middle East and North Africa Programme at Amnesty International
“Palestinian armed groups, including the armed wing of Hamas, repeatedly launched unlawful attacks during the conflict killing and injuring civilians. In launching these attacks, they displayed a flagrant disregard for international humanitarian law and for the consequences of their violations on civilians in both Israel and the Gaza Strip,” said Philip Luther, Director of the Middle East and North Africa Programme at Amnesty International.
All the rockets used by Palestinian armed groups are unguided projectiles which cannot be accurately aimed at specific targets and are inherently indiscriminate; using such weapons is prohibited under international law and their use constitutes a war crime. Mortars are also imprecise munitions and should never be used to attack military targets located in or near civilian areas.
“Palestinian armed groups must end all direct attacks on civilians and indiscriminate attacks. They must also take all feasible precautions to protect civilians in the Gaza Strip from the effects of such attacks. This includes taking all possible measures to avoid locating fighters and arms within or near densely populated areas,” said Philip Luther.
At least 1,585 Palestinian civilians, including more than 530 children, were killed in Gaza, and at least 16,245 homes were destroyed or rendered uninhabitable by Israeli attacks during the conflict, some of which also amounted to war crimes.
“The devastating impact of Israeli attacks on Palestinian civilians during the conflict is undeniable, but violations by one side in a conflict can never justify violations by their opponents,” said Philip Luther.
The devastating impact of Israeli attacks on Palestinian civilians during the conflict is undeniable, but violations by one side in a conflict can never justify violations by their opponents.
Philip Luther
“The fact that Palestinian armed groups appear to have carried out war crimes by firing indiscriminate rockets and mortars does not absolve the Israeli forces from their obligations under international humanitarian law. The war wrought an unprecedented level of death, destruction and injury on the 1.8 million people in the Gaza Strip, and some of the Israeli attacks must be investigated as war crimes.
“The Israeli and Palestinian authorities must both co-operate with the probes of the UN Commission of Inquiry and the International Criminal Court to end decades of impunity that have perpetuated a cycle of violations in which civilians on both sides have paid a heavy price.”
According to UN data, more than 4,800 rockets and 1,700 mortars were fired from Gaza towards Israel during the conflict. Out of the thousands of rockets and mortars fired, around 224 are estimated to have struck Israeli residential areas, as Israel’s Iron Dome missile defence system intercepted many others.
The death of Daniel Tregerman, a four-year-old boy, on 22 August 2014 clearly illustrates the tragic consequences of using imprecise weapons such as mortars on civilian areas. His family had fled their home in Kibbutz Nahal Oz because of the fighting but returned the day before he was killed. Moments after the alarm sirens went off, a mortar launched from Gaza struck the family car parked outside the house. Daniel’s little sister who was also present watched him die before her eyes.
“My husband and son were in the living room and I was yelling for them to come into the shelter. Shrapnel [from the mortar] entered Daniel’s head, killing him immediately,” his mother, Gila Tregerman, told Amnesty International.
Hamas’ military wing, the al-Qassam Brigades, claimed responsibility for the attack.
The briefing also highlights the Israeli authorities’ failure to adequately protect civilians in vulnerable communities during the conflict, particularly Bedouin villages in Israel’s Negev/Naqab region, many of which are not officially recognized by the Israeli government. Ouda Jumi’an al-Waj was killed by a rocket that struck the Bedouin village of Qasr al-Sir near the Israeli city of Dimona on 19 July.
Most Bedouin villages are classified as non-residential “open areas” by the Israeli authorities, so the Iron Dome system to intercept rockets does not operate there and there are no bomb shelters. More than 100,000 people live in Bedouin villages in southern Israel.
“Civilians living in Bedouin villages during the conflict were left vulnerable and exposed, one manifestation of the discrimination they face on a daily basis. The Israeli authorities must ensure everyone is given equal protection,” said Philip Luther.
Other civilians killed by attacks launched in Gaza included an agricultural worker from Thailand, Narakorn Kittiyangkul, who was killed when a mortar struck the tomato farm in southern Israel where he was working. Ze’ev Etzion and Shahar Melamed were killed in a mortar attack on Kibbutz Nirim on 26 August.
In the deadliest incident believed to have been caused by a Palestinian armed group during the conflict, 13 Palestinian civilians – 11 of them children – were killed when a projectile exploded next to a supermarket in the crowded al-Shati refugee camp in Gaza on 28 July 2014, the first day of Eid al-Fitr.
The children had been playing in the street and buying crisps and soft drinks in the supermarket at the time of the attack.Although Palestinians have claimed that the Israeli military was responsible for the attack, an independent munitions expert who examined the available evidence on behalf of Amnesty International concluded that the projectile used in the attack was a Palestinian rocket.
Evidence suggesting that a rocket launched by a Palestinian armed group may have caused 13 civilian deaths inside Gaza underscores how indiscriminate these weapons can be and the dreadful consequences of using them
Philip Luther
“Evidence suggesting that a rocket launched by a Palestinian armed group may have caused 13 civilian deaths inside Gaza just underscores how indiscriminate these weapons can be and the dreadful consequences of using them,” said Philip Luther.
Mahmoud Abu Shaqfa and his five-year-old son Khaled were seriously wounded in the attack. His eight-year-old son Muhammad was killed. “The rocket fell near the car… The whole car was pierced by shrapnel. A piece of shrapnel pierced me… My son [Khaled] came to me. He was screaming ‘Daddy get up, get up…’ My entire leg was torn open and my arm had been wrenched to my back.”
There are no bomb shelters or warning systems in place to protect civilians in Gaza.
The report also details other violations of international humanitarian law by Palestinian armed groups during the conflict, such as storing rockets and other munitions in civilian buildings, including UN schools, and cases where Palestinian armed groups launched attacks or stored munitions very near locations where hundreds of displaced civilians were taking shelter.
“The international community must help prevent further violations by tackling entrenched impunity and by ending transfers to Palestinian armed groups and Israel of all arms and military equipment that could be used to commit serious violations of international humanitarian law,” said Philip Luther.
Amnesty International is calling on all states to support the UN Commission of Inquiry and the jurisdiction of the International Criminal Court over crimes committed by all parties to the conflict.
Ilmoita asiaton viesti
Yksittäisiä eettisten ohjeiden mukaan humaanisti raportoivia henkilöitä joukosta näköjään löytyykin, mutta nämä eivät valitettavasti nouse hierarkiassa ylöspäin, koska julkinen yleisviesti on tautologisesti tympeän yksipuolinen. Katse kiinnittyykin siis järjestön johtoon,
joka muodostaa asioista teoriaa.
Ilmoita asiaton viesti
Amnestyn johtopäätös ja suosittelu:
Luther tekee tässä saman ekvivalenssin terrorijärjestön ja suvereenin valtion välillä. Näille itseään toistavien päätelmien tekijöille tulisi saada KVL-tason analyyttisia keinoja raportointinsa johtopäätöksien tekoon. YK:n tutkimuskomiteoiden suuntaan toivon laittaminen ei ole johtanut ammattimaiseen lopputulokseen vaan hyvin onnettomasti tutuin sanakääntein kallistuneisiin julkilausumiin. Mm Goldsmith perui jälkikäteen puheensa perusteellisesti.
Mm. sodan laeissa ”proportionality,” suhteellisuus-standardi, johon termiin Israelin tuomitseminen yleensä keskittyy, ymmärretään täysin väärin. Sillä ei ole mitään tekemistä sotilaallisen voimakäytön vastaavuuden kanssa.
Ekvivalenssi tai symmetria eivät ole koskaan oikea sotalain vaatimus.
Louis René Beres, Professor Emeritus of International Law at Purdue,
Besa-Center Perspective Papers 30.10 2023
Ilmoita asiaton viesti
Et sitten tainnut lukea Varpu Haaviston perusteellista tekstiä lähdetietoineen, jota muuten tuo valitsemasi Amnestyn teksti Israelille esitettyine vaatimuksineen vain vahvistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuvakollaasi joistakin menestyneistä Israelin arabeista. Rotusortojärjestelmässä tällainen menestyminen yhteiskunnassa ei olisi mahdollista.
——————————————
Et sitten laske Gazan saarrettuja ja Länsirannan miehitettyjä Palestiinalaisia ihmisiksi lainkaan, vai?
Ilmoita asiaton viesti
Sanon suoraan, että Makkosen päätä ei tuosta enää pahemmin kukaan käännä!
Ilmoita asiaton viesti
Totta. Vastustan rasismia viimeiseen hengenvetoon.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta vain kun ryhmä on sopiva.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta vain kun ryhmä on sopiva.
—————————
Näytäppä yksikin rasistinen kommenttini?
Ilmoita asiaton viesti
I am wordless, totally!
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ja perinpohjainen kirjoitus aiheesta, kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen Nita kannustaa rasismia ja sadismia. Voisit edes joskus tehdä taustatyön, mutta kun kiihko on niin kova, ei faktoilla ole väliä! Ensinnäkin, oletko tarkistanut kirjoittajan taustat? Et tietenkään! ”YAPS-ohjelma toimii European Coalition of Israel (ECI) -järjestön alaisuudessa”
Nuo kuvissa olevat ovat kaikki syntyneet (yhdestä en löytänyt syntymäpaikkaa) Israelissa ja siellä eläneet. Jotta tässä blogissa olisi mitään muuta sisältöä kuin rasismin puolustaminen, niin olisi kaikki noissa kuvissa esitetyt Gazassa tai Länsirannalla syntyneitä ja siellä eläneitä. Kukaan sivistynyt ihminen ei puolusta kummankaan puolen sadistista tappamista. Nita, olet karvasi näyttänyt ja se näyttää pahalta.
Ilmoita asiaton viesti
Missä kohtaa Nitassa on kiihkoa?
Ilmoita asiaton viesti
Perjantain Dagens Nyheterissa oli koko sivun artikkeli miten palestiinalaiset mielenosoituksessa Tukholmassa olivat siellä antiseministisesti huutaneet kuolema Israelille.
Israelilaiset itse eivät tietenkään koskaan huutaisi kuolema palestiinalaisille?
Ilmoita asiaton viesti
Israelilaiset itse eivät tietenkään koskaan huutaisi kuolema palestiinalaisille?
—————————–
Israelissa ei huudeta vaan pommitetaan Palestiinalaiset kuoliaaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Juha on oikeassa. Silloin ei tarvitse huutaa, kun on muita keinoja. Sitten taas huudetaan, kun ei muuhun pystytä.
Ilmoita asiaton viesti
Jotta keskustelusta Israel/Palestiina tulisi joku tolkku niin uskovaisten, uskonsuunnasta riippumatta pitäisi pysyä keskustelun keskiöstä poissa. Termit ”Pyhä maa, valittu kansa” ym. ovat täyttä humpuukia jotka ovat kestoltaan vain silmräpäyksen ajanjakso ihmiskunnan pitkässä historiassa ja jotka aikanaan tulevat häipymään unholaan tieteen ja tiedon valtaessa tilan uskomuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Jotta keskustelusta Israel/Palestiina tulisi joku tolkku niin uskovaisten, uskonsuunnasta riippumatta pitäisi pysyä keskustelun keskiöstä poissa.
————————————-
Ongelma onkin siinä, että uskonnollisilta fanaatikoilta sitä on mahdoton vaatia, koska nyt on menossa juuri heidän ikioma uskonsotansa, hyvä vastaan paha. Israel on se hyvis ja Palestiinalaiset pahiksia, ellei peräti itse saatanasta. Heillä on oma sotarintamansa täällä somessa ja näppäimistö kuumana palvotaan jumalan omaisuus kansaa taivaspaikan toivossa.
Ilmoita asiaton viesti
Kukas niitä on täällä viljelly, Arto hoi!
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=aQL7779RkiQ
https://www.youtube.com/watch?v=rqjHpTGXx4U
https://www.youtube.com/watch?v=CApjlQNn5u4
https://www.youtube.com/watch?v=y6cXVjizgXg&t=2712s
https://www.youtube.com/watch?v=nbZNZyNXWCU&t=2073s
Noista näkökulmaa?
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy sanoa, että Varpu Haaviston teksti on jälleen penaalin terävimmästä kynästä lähtöisin! Olet todella nähnyt vaivaa asioiden tutkimiseksi. Esittämästäsi lähdeaineistosta voisi urautuneimmankin ajatusmaailman stereotypiat lähteä lohkeamaan ja mullistumaan ja saada ajatteluun raikkautta ja uutta suuntaa. Mutta jos peltejä pitää visusti kiinni, ei tapahdu mitään kehitystä ja niin keskustelustakaan ei tule hedelmällistä, mikä näkyy siinä, että asioihin perehtymisen sijasta, laitetaan soimaan sama paikalleen juuttunut kyllästyttävä levy…ihan vaan periaatteesta.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta jos peltejä pitää visusti kiinni, ei tapahdu mitään kehitystä ja niin keskustelustakaan ei tule hedelmällistä
———————————
Keskustelusta ei voi koskaan tulla hedelmällistä uskonnollisen fanaatikon kanssa, joka ei voi vähääkään joustaa uskon ytimeen kuuluvasta opista, eli Juutalaisten pitämistä jumalan omaisuus kansana ja heille lupaama Luvattu maa, Israel. Koska miehitetty Palestiina kuuluu tähän luvattuun maahan te pidätte miehitystä oikeutettuna, jumalan siunaamana tekona.
Ilmoita asiaton viesti
Miten minusta on alkanut tuntua siltä, että sinulle, Juha, uskonto merkitseekin tosi paljon, kun otat sen aina puheeksi, vaikkei artikkelin kirjoittaja enkä minäkään ole sanallakaan edes sivunnut sitä…Näet kuitenkin nytkin jopa uskonnollista fanaattisuutta…hmmm.
Ilmoita asiaton viesti
otat sen (uskonnon) aina puheeksi, vaikkei artikkelin kirjoittaja enkä minäkään ole sanallakaan edes sivunnut sitä
——————————–
Tietenkään te ette halua sanoa, että te harjoitatte uskontoa, jota kutsutaan sionistikristillisyydeksi ja jonka uskon ydin on se, että siinä uskotaan Juutalaisten olevan jumalan omaisuus kansaa ja Israel on heille Pyhä, Luvattu maa. Palestiinalaiset taas nähdään saatanan edustajina.
Tehän menettäisitte täysin uskottavuutenne puolueettomana kommentoijana.
Ilmoita asiaton viesti
Kai heitä haukuttaisiin siionisti-kristityiksi sitten myös muualla?
Ilmoita asiaton viesti
NGO Monitor, a war cabinet of thugs gathered, attack on human rights organizations:
NGO Monitor plays a key role in providing Israeli ministries and diplomatic missions with misleading information to defame Israeli and Palestinian human rights organizations, and mobilizes the government to pressure European counterparts to stop funding them. In Israel, it acts as a catalyst for anti-democratic legislation that selectively targets such NGOs.
Several key people behind NGO Monitor and within the organization are ideologically partisan figures who are close to the Israeli government and support its current agenda. The organization was founded under the guidance of Dore Gold, then director and now president of JCPA.
Gold is closely affiliated with Prime Minister Netanyahu, who appointed him ambassador to the UN and later director-general of the Ministry of Foreign Affairs.
Gerald Steinberg, NGO Monitor’s founder and long-time president, worked for the Prime Minister’s Office and for the Ministry of Foreign Affairs.
NGO Monitor’s military justice consultant is Maurice Hirsch, former chief military prosecutor in the West Bank. Yosef Kuperwasser, former director-general of the Israeli Ministry of Strategic Affairs, is on the board of directors.
The advisory boards include staunch defenders of Israel’s settlement policy
and American neoconservatives such as former US National Security Advisor John Bolton and former CIA Chief James Woolsey.
Let’s take a look at one of NGO Monitor’s absolutely most interesting funders: Nina Rosenwald
Behind the attached links you will find information about her ties to interesting pro-Israel organizations and right-wing anti-Muslim think tanks:
Jewish Institute for National Security of America (JINSA)
The Washington Institute for Near East Policy (WINEP)
American Israel Public Affairs Committee (AIPAC)
Zionist Organization of America (ZOA)
Gatestone Institute
An almost non-governmental impartial monitoring organization 😂
Ilmoita asiaton viesti
NGO-Monitorista ei ole pystytty sisältönsä puolesta tekemään yhtään kunnon parjauskampanjaa, koska se tietysti noudattaa tarkastelemiltaan järjestöiltä vaatimaansa läpinäkyvyyttä niin taloutensa kuin sitoumustensa suhteen.
Luotettavin sen tiedonhankintakeinoista on muista poiketen pitäytyä pelkästään julkisiin lähteisiin. Tässä mielessä sen etikka on rautaa. Ja kuka tahansa voi, jos löytää kallistumaa riippumattomuudessa, haastaa sen, mutta näitä ei ole tapahtunut.
Ilmoita asiaton viesti
Your argument is complete bullshit, as clearly proven in my previous comment. They use Israeli government sources as a source and vice versa. The fact that NGO Monitor receives its support through the Jewish Agency and the Jewish Federation shows the investment of Israelis and Jewish institutions in activities that support right-wing politics.
Not just a joke, but a big joke: Funding Database of Israeli NGOs – Annual Reports. This system was developed independently by NGO Monitor and presents all Israeli declared contributions [if and when they are declared 😵💫].
Honest, they’re fucking monitoring themselves? Well, perhaps they have independently invented the term self-monitoring as well.
Ilmoita asiaton viesti
Israelin pääministeri Netanjahu on menettänyt järkensä, ja sionistit käyttävät tilannetta hyväkseen. Ylen uutisten mukaan 80 % israelilaisista vaatii Netanjahun eroa.
(UTT 5.11.2023) PALESTIINA/Gaza – Palestiinan terveysministeriö ilmoitti lauantaina 4.11 Israelin miehitysarmeijan Gazan kaistalle tekemän hyökkäyksen aikana kuolleiden palestiinalaisten määrän nousseen 9 500:aan. Kuolonuhrien joukossa on 3 900 lasta ja 2 500 naista.
Miehitysjoukot tekivät viimeisten 24 tunnin aikana 10 joukkomurhaa. Niissä kuoli 231 palestiinalaista.
Ministeriö kertoi, että 2 200 ihmistä on edelleen kateissa, heistä on lapsia 1 250. Kadoksissa olevat ovat edelleen raunioiden alla.
Gazan terveysviranomaiset kertoivat lauantaina, että ainakin 15 ihmistä kuoli Israelin pommitettua YK:n koulua Gazan kaistalla, jossa tuhannet siirtymään joutuneet palestiinalaiset olivat suojassa.
”Israelin miehitysjoukkojen tänä aamuna tekemä Al Fakhouran koulun joukkomurha vaati 15 kuollutta ja 70 haavoittunutta”, viranomaiset ja koulua johtava YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestö UNWRA raportoivat.
Ilmoita asiaton viesti
“Gazan terveysviranomaiset” on yhtä kuin Hamasin terveysviranomaiset, jotka laulavat hallitsijansa lauluja liioitellen aina kuolleiden lukumääriä saadakseen maailman sympatioita. Se on raukkamaista peliä. Oletko muuten jossain nähnyt eriteltynä terroristien ja siviilien kuolinluvut. Et tietystikään koska kuollut terroristi muuttuu kuoltuaan siviiliksi. Toiseksi, Hamasin lapset ovat käyneet joka kesäisillä lasten ja nuorten leireillä harjoittelemassa “ juutalaisten” tappamista, mihin kannustetaan myös kaikissa UNRWAn kouluissa. Niin että ei pidä mennä Hamasin lankaan. 12-15 vuotiaat ovat jo taistelijoita Hamasin riveissä. Tästä löytyy paljon autenttista materiaalia esim. YouTubesta. Jos Israel haluaisi toteuttaa “kansanmurhaa” niinkuin väitetään, miksi se varoittaisi siviilejä etukäteen pommituksista ja kehottaisi siirtymään pois alueelta. Ja liioitellutkin kuolinluvut ovat vähäisiä suhteessa pommitusten määrään, mikä kertoo, että Israel todella tekee täsmäiskuja minimoidakseen sivullisia uhreja. Se että Hamas estää siviilejä siirtymästä pois vaaravyôhykkeiltä pitäen heitä ihmiskilpinä on sotarikos samoin kuin se, että Hamas on rakentanut tunnelinsa sairaaloiden, koulujen ja muiden julkisten rakennusten alle ja joihin jopa sisäänkäynti on kyseisistä julkisista rakennuksista. Kv lakien mukaan esim. juuri sairaala menettää suojastatuksensa, jos sitä käytetään taistelutarkoituksiin. Ja vielä: Miksi tulitauon vaatimusta osoitetaan Israelille mutta ei vaadita Hamasia laskemaan aseensa ja vapauttamaan panttivangit, joiden ottaminen on jälleen yksi sotarikos puhumattakaan brutaalista 1500 israelilaisen siviilin (lapsia, naisia, vanhuksia) murhaamisesta kiduttamisineen ja raiskaamisineen.
Ilmoita asiaton viesti
Totta puhut nuorista, Länsirannan viimevuotiset iskut siviileihin on tehty mutu-arviolla sieltä uutisia seuranneena pääosin jopa 13 vuotiaiden toimesta. Jeninissä ja Nablusissa sitten on vähän alle kakskymmpistä porukkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Liioitellutkin kuolinluvut ovat vähäisiä suhteessa pommitusten määrään
————————————
Eikös 1400 Juutalaisen tappaminenkin ollut vähäistä pommitusten määrään nähden?
Vai kuinka monta Palestiinalaishenkeä vastaa yhden Juutalaisen henki?
Ilmoita asiaton viesti
Tuomitsitko, Juha, muuten Hamas terroristijärjestön brutaalit murhat ja siviilien kidnappaamiset Israelissa? Teksteistäsi päätellen tuomittujen listallasi ovat nimittäin vain Israel ja siionistikristityt…Entä onko mielestäsi tuomittavaa, että Suomessa huudetaan Hamas järjestön tavoitetta “from the river to the sea….Samat puolueet, jotka olivat näkevinään tuomittavia rasisti-natseja jopa pesukarhukravatissa, kannattavat nyt sokeasti itse terroristijärjestö Hamasin politiikkaa juutalaisten tuhoamiseksi. Ethän sinä, omien sanojesi mukaan rasismia vastustava Juha, ole ollut kyseisissä mielenosoituksissa?!…
Ilmoita asiaton viesti
Tuomitsitko, Juha, muuten Hamas terroristijärjestön brutaalit murhat ja siviilien kidnappaamiset Israelissa?
——————————
Murhat ja julmuudet tuomitsen mutta panttivankien ottamista en, koska Palestiinalaiset ovat itse Israelin miehityksen takia panttivankeja. Eli panttivankien tähden he eivät syyllisty mihinkään sellaiseen moraalittomuuteen mihin Israel ei olisi itse syyllinen.
Sodassa tehdään pahaa puolin ja toisin. Vain Israel pystyy sen lopettamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eli hyväksyt sotarikoksen? Hamas otti panttivangikseen lapsia jopa vauvoja, naisia, vanhuksia, joiden omaisia ensin murhasi brutaalisti, tuhosi koteja ja varasti omaisuuttaan. Ja pitää heitä jossain tunnelissa, uskottavasti kiduttaa, raiskaa…Yksikään palestiinalainen ei ole omalla alueellaan panttivanki. He viettävät iha normaalia elämää, asuvat omissa kodeissaan. Kyllä nyt, Juha, sulla on moraalisen kompassisi tarkastuksen paikka
Ilmoita asiaton viesti
Yksikään palestiinalainen ei ole omalla alueellaan panttivanki.
——————————-
Kaikki Palestiinalaiset ovat olleet vuosikymmeniä miehittäjä-Israelin vankeja niin Länsirannalla kuin Gazassakin. Ja mitä tulee tuohon moraaliin niin sinä et ole korvaasi notkauttanut Israelin tekemille massapommituksille, joissa on kuollut moninkertainen määrä siihen nähden mitä Hamas tappoi.
Ja vielä. Sinun oma uskontosi estää rauhan, joten kehotan katsomaan peiliin mitä tulee moraaliin. Sinun uskontosi on yhtä moraaliton kuin Hamasilla.
Ilmoita asiaton viesti
Anglo-American Committee of 1946
(’humanitarianism’ above justice, humanized robbery)
The Anglo-American Committee of Inquiry (AACI) was dispatched to Palestine in 1946 to “examine the question of European Jewry and to . . . review the Palestine Problem in light of that examination.” The plight of thousands of Jewish displaced persons across Europe after World War II, the conflict over Palestine, and the development of the Middle East were of paramount importance for the United States and Great Britain . Another goal of the committee’s 120-day mission was to “hear the views of competent witnesses and to consult representative Arabs and Jews on the problems of Palestine.”
British Foreign Secretary Ernest Bevin announced the formation of the AACI, consisting of six British and six US investigators, on 13 November 1945. This initiative was the British attempt to involve the Americans in their policy in Palestine and to deflect US President Truman ’s call to admit 100,000 Jewish immigrants to Palestine.
Composition of the Committee
Hussein Fakhri al-Khalidi , former Jerusalem mayor and secretary to the Arab Higher Committee (Hay’a) , had his doubts about yet another commission. He thought that the Arabs would suffer from cooperating with the United States, given its strong ties with Zionism . He would turn out to be prescient in some ways; one of the most active and outspoken US committee members was James MacDonald , former League of Nations high commissioner for refugees who was already on record as a Zionist advocate. MacDonald was in contact with Zionists throughout the AACI’s work and was strongly in support of Jewish nationalism, a stance that was noted by his fellow commissioners and was obvious during the hearings and deliberations.
MacDonald was not alone in carrying biases into his investigative work. Bartley Crum , like MacDonald, had been recommended for the committee by Truman’s secretary, David Niles , who was himself a Zionist activist. Crum was also pro-Zionist from the start, and like MacDonald he leaked information about the committee’s work to benefit the Zionists, as did Frank W. Buxton , editor of the Boston Herald. None of the committee members exhibited anything that could be labeled a “pro-Arab” stance. US Judge Joseph Hutcheson was a self-proclaimed liberal, as was Frank Aydelotte , former president of Swarthmore College and head of the Institute for Advanced Study in Princeton . They emphasized “balance” and “equity” as a means to resolve the competing claims of Jews and Arabs in Palestine, thereby sidelining the fact that Palestine was an overwhelmingly Arab country.
Among the British members was Richard Crossman , a socialist Labour MP who admired the Jewish people and what he regarded as their socialist experiment in the land of Zion. He indicated some level of disregard for the Arab position by writing letters home to his wife during Arab presentations to the committee. The UK Chair, Sir John Singleton , was a High Court of Justice. He and committee member Major Reginald Manningham-Buller (later Lord Dilhorne ), a Conservative MP, were concerned to protect the holdings and prestige of the British in Palestine. Bevin believed another committee member and chief industrial commissioner, Sir Frederick Leggett to be a stellar negotiator. Wilfred Crick was an economic adviser to Midland Bank and lecturer at the London School of Economics, and Lord Morrison was a Labour peer. Described as “tall, lean, [and] donnish,” UK Secretary Harold Beeley was a historian and adviser to Bevin.
The Committee’s Deliberations
The committee heard from Zionists, Arabs, Arab-Americans, British officials, and renowned thinkers such as Albert Einstein and American Protestant theologian Reinhold Niebuhr .
The wide-ranging testimony of Chaim Weizmann before the committee emphasized “Jewish homelessness” that has existed “many centuries before Hitler ” and current anti-Semitism. The head of the Jewish Agency and future president of Israel referred to the “absorptive capacity” of Palestine that could admit 900,000 additional Jews thanks to their colonization “without thinking of displacing anybody.” He specifically requested the admission of 100,000 Jewish immigrants “forthwith” and the abolition of the 1939 White Paper that limited Jewish immigration and settlement in Palestine. In Weizmann’s terms, the related Land Transfers Regulations of 1940 confined the Jews “more or less to a ghetto.” His more general aim was the establishment of a Jewish state, which the committee asked about, focusing on how it would change anti-Semitism and what the effects on the Arabs might be. Recognizing the likely Arab opposition to such a state, Weizmann reassured the Committee that they should not strive for perfection in their conclusions, since “there is no absolute justice in this world. What you are trying to perform … is just rough human justice.” He recognized that there “may be some slight injustice politically if Palestine is made a Jewish State” but assured the committee that “individually the Arabs will not suffer.” They would not suffer, he argued, because the Jews know suffering and would not start persecuting the Arabs. But, he explained, “you cannot make an omelette without breaking some eggs,” and he thought that the Arabs should be content with the Arab kingdoms and countries they have.
The Jewish Agency obliged all its constituent parties to endorse the demand for a Jewish state in their presentations to the AACI. As a result, parties like the Hashomer Hatzair Workers’ Party , which advocated binationalism, did not do so in front of the committee. The Jewish Agency’s diktats did not stop Judah Magnes , head of the Ehud movement and president of the Hebrew University of Jerusalem, from calling for Arab-Jewish unity in a binational state.
Arab Participation and Committee Dismissal
For many Palestinians, whether to participate in the consultations of yet another commission of inquiry was a matter of debate. So many investigative commissions had come and gone to Palestine since the British took over as Mandatory power under the League of Nations, with little done to stymie the colonial encroachments of Zionism on their lands and lives as a result. But after the Palestinians decided only at the last minute to represent themselves in front of the Royal Peel Commission in 1936, some urged Palestinian participation in this latest investigative foray. Political independent Musa Alami , for one, did not want to repeat the mistake of foregoing or delaying preparations. This is what, in his estimation, had left the Palestinians’ presentations insufficient last time. Alami would go on to play a significant role in directing the work of the Arab Office that produced a mass of documentation and argumentation (over one thousand pages in English) that was submitted to the AACI. Many others also believed this committee was important. After the committee was first announced in 1945, a single Arabic newspaper, Filastin , published sixty-six articles about it in its November and December issues.
Most Arab representatives that the committee would hear—among them people who Crossman described as “poor inefficient, idle, corrupt political leaders who are wasting our time”—appeared before them in Jerusalem, where the committee heard seven hours of hearings every day. It was “a bit trying” and left the committee “very testy and bored,” as Crossman recorded in his diary. In MacDonald’s view, Awni Abd al-Hadi ’s contribution was “a very dull, labored and nervous presentation of historical data” that tried the committee’s patience, as did the claim that the Jews took the most fertile parts of Palestine. Aydelotte also considered the Arabs’ testimony in Jerusalem to be “old stuff.” In contrast to his perception of the Arabs’ presentations, Crossman regarded Chaim Weizmann as “the first witness who has frankly and openly admitted that the issue is not between right and wrong but between the greater and the lesser injustice.”
While trying to maintain the focus of the hearings on legal and democratic values, representatives of the Palestinian cause struggled to convince their interrogators of their humanity and the sincerity of their sympathy for the Jews. The Arab Office, the small public relations team for the Palestinians that took the lead in presenting the Arab case, consistently drew on legal arguments. With the guidance of Albert Hourani , an Oxford historian of Lebanese heritage who was enrolled by Musa Alami to lead the preparations for the committee, the methodical research that their team undertook to persuade the Anglo-American Committee of their rights to independence also provided economic proof falsifying the Zionist assertions that they were developing Palestine for the benefit of the Arabs. Hourani and the team at the Arab Office that organized many of the Palestinian submissions to the committee also developed detailed proposals for a constitution for a self-governing Palestine, which included the provision of full citizenship for the Jews in such a state.
In testimony before the AACI, Hourani reminded the committee that “the Arab people … has again and again emphasized that the only just and practicable solution for the problem of Palestine lies in the constitution of Palestine, … into a self-governing state, with its Arab majority, but with full rights for the Jewish citizens …. A state which should enter the United Nations … on a level of equality with other Arab states; a state in which questions of general concern, like immigration, should be decided by the ordinary democratic procedure, in accordance with the will of the majority.” The government would be “representative of all Palestinian citizens on a level of absolute individual equality.” As the Arab Office laid out its vision, it emphasized the rights of Jews who were already in the country as legal citizens. This vision for the future was one in which “Palestinian citizens, Arabs and Jews alike, [would] have responsibility of the welfare of the whole people of the country.” Other documents submitted to the AACI outlined the formation of the government through Constitutional and Legislative Assemblies, provisions for an electoral law, and other guarantees that should, they said, be “embodied” in a UN General Assembly Resolution.
But the Palestinian and other Arab arguments seemed to leave little impression on the commissioners, some of whom reviled the Arabs for their “intransigence” and their uncompromising stances. Representatives of the Palestinian case, such as Philip Hitti , a Lebanese-American Princeton University historian, were unable to convince these western adjudicators to disentangle the inextricable link between the question of a Jewish state and Jewish refugees. He and others refuted the idea that only a Jewish state could alleviate the sufferings of the homeless victims of the Holocaust . Fayez Sayigh declared in his submission to the committee: “To seek to alleviate the sufferings of the Jews, by causing equal sufferings to another people, is not only an unreasonable attempt … nor only an imprudent attempt … but also and primarily an unjust attempt.” Similarly in his interactions with the commission, Hourani maintained that the doors of Europe and America should be opened to the victims of the European war, not the politically fragile Holy Land, since the Arabs were not responsible for the problem. In the Arab Office’s written submission entitled The Future of Palestine, it recommended that the refugee problem should be “adjudged by the United Nations . . . at the equal expense of all its members,” emphasizing, as other presenters had, that the problem of refuge for the Jews was a global responsibility.
In their argumentation, the Palestinians acknowledged that at the root of the contest were two points of view: either the majority in Palestine—the Arabs—should be accorded their democratic rights; or that right could be sacrificed, and the result of Europe’s barbarity could be shunted off, and its victims given a state in Palestine in the name of “humanitarianism.”
But the European tragedy ultimately was used to determine and defend the political decision to grant key Zionist demands, in opposition to all democratic principles and procedures.
Committee Recommendations
Among the final recommendations of the committee in its report, released on 20 April 1946, was to issue certificates for the immigration of 100,000 Jews to Palestine, thereby fulfilling a Zionist demand and putting them forward on the path to obtaining a majority in the country. The report also recommended that Jewish immigration to Palestine should not be dependent on the Arabs’ approval and that all laws limiting sale of Arab land to the Jews be abolished. The Institute of Arab American Affairs chastised the committee for not ceding to the Arab demand that Palestine be organized “within the frame of the same democratic principles which operate in [the United States and Great Britain].” They tried to make their democratic point again: “The same fundamental and inalienable human rights conceded those nations must be conceded the Arabs of Palestine.” They were not to be.
Among the other findings of the committee, which received less attention at the time, was the recommendation that all governments work together to “find new homes for all such ‘displaced persons’, irrespective of creed or nationality.” This call landed flat in the shadow of the 100,000 immigration certificates that Truman touted. The other recommendations showed some attempt to balance the interests of Jews and Arabs, suggesting that British Mandate claims to be doing so and their self-proclaimed inability to carry that out taught the committee nothing. The committee called for terrorism to stop and the Mandate to continue until Palestine became a UN trusteeship, with the provision that the “trustee should proclaim the principle that Arab economic, educational and political advancement in Palestine is of equal importance with that of the Jew” while facilitating Jewish immigration. They also called for the Land Transfers Regulations of 1940 to be rescinded and “replaced by regulations based on a policy of freedom in the sale, lease or use of land, irrespective of race, community or creed” with protections for small owners and tenant cultivators. Echoing the committee’s emphasis on balance and “reasonableness,” they advocated neutral and equalized education of both Arabs and Jews, to be supervised by the government in order “to do away with the present excited emphasis on racialism and the perversion of education for propaganda purposes” in Jewish schools.
There was a mix of views among the committee members and among people appearing before the committee in favor of and opposing the partition of Palestine. In the report, the committee opposed the idea of either a Jewish state or an Arab state over the whole of Palestine. They thought their report demonstrated a fair “live and let live” attitude, as Hutcheson, the American chair of the committee described it.
Reactions
While Foreign Secretary Ernest Bevin supported the report, UK Prime Minister Clement Attlee opposed it, fearing that it would stir Arab and Jewish ire and recognizing the problem of designating Palestine alone as the country to absorb displaced survivors of the Holocaust. Truman expressed his happiness at the committee’s call for immediate mass Jewish immigration to Palestine and the abrogation of the White Paper, while he dismissed the other recommendations, which dealt with “many other questions of long-range political policies and questions of international law” as requiring “careful study,” which he promised to “take under advisement.”
The Zionists welcomed the decision to admit 100,000 Jewish immigrants to Palestine, but they were disappointed not to receive an endorsement of a Jewish state. Arab reaction, in contrast, was unanimously critical, leading the Arab Higher Committee to call for a general strike to protest the report. Albert Hourani dismissed the Anglo-American Committee report as having “‘no intellectual merits, no depth of understanding, no logical cogency.’” Like political leader Muhammad Izzat Darwaza , Arab Higher Committee leader in exile Mufti Haj Amin al-Husseini believed that the report was extremely biased; it exhibited no truth, integrity, or logic. (Even David Ben-Gurion recognized that the Arabs got a bad deal.)
Once again, logical Arab argumentation based in liberal and democratic values did not alter Great Power dynamics. Instead, the British composed a new committee to determine how the Anglo-American proposals would be implemented. The resultant Morrison-Grady Plan proffered, in the words of historian Wm. Roger Louis , a “classic Colonial Office solution applied to the unique problem of Palestine,” recasting a blueprint for provincial autonomy and a central British trusteeship. Truman and the Zionists rejected the provisional autonomy plan, and the Arabs rejected the plan on the grounds that it laid the basis for partition.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä kommentointi-tyylillä halutaan kyllä myös karkottaa lukijat.
Ilmoita asiaton viesti
The opening of the blog contains so many questionable claims that it is necessary to break them down a bit as a counterweight to the Zionist propaganda.
Next, we will look at land ownership in the provinces of the Ottoman Empire, especially in Azir Filistin.
In the years 1839–1876, the Tanzimat reforms introduced during the sultanate periods of Abdul Mejid I and Abd-ul-Aziz aimed to modernize the Empire based on European examples.
Another interesting thing on the list is to debunk the Zionist claim, actually taught in schools to Jewish children, that Arabs have never paid taxes.
There are tons of documents related to Ottoman rule in Turkish archives that contain information that was deliberately ignored when the British formed their administration in Palestine under the League of Nations ”mandate” and began to transfer Palestine to the Zionists.
It can be clearly shown that the British also gave the Treaty of Lausanne the middle finger, where e.g. private land ownership was defined in such a way that the right of ownership would be preserved or, if changes in border lines would transfer them to the territory of another state, the property would be compensated.
Ilmoita asiaton viesti
Et sitten osaa kommentoida… Kuinka monen luulet jaksavan lukea sun mammuttipitkiä englanninkielisiä tekstikopioita, joilla täytät kommentointiosion? En minä ainakaan. Nea hyvä, tuo ei ole kommentointia… Mutta toki tekstikopiosi pitävät yllä Varpun julkaisun näkyvyyttä. Kiitos siitä!
Ilmoita asiaton viesti
In fact, the blogger’s mile-long opening is such sick propaganda that nothing could be worse. Some claims are so shitty it would be a crime not to correct them.
Ilmoita asiaton viesti
Otapa yksi konkreettinen esimerkki Varpun korjaamasta Amnestyn raportista ja perustele väitteesi “ sairaasta propagandasta”. Laita myös perusteluusi LINKKI uskottavasta julkisesta lähteestä. Vinkki: Osaan kyllä avata linkin niin, että sun ei tartte vyöryttää mammutti tekstikopiota. Varpu Haavisto on perin juurin perehtynyt laajasti aiheisiinsa, joista kirjoittaa vuosikymmenten ajan.
Ilmoita asiaton viesti
In a few words: everything is filtered through the right-wing Zionist vision, the facts are missing.
Amnesty International has not had to prove that Israel is an apartheid state, Israel has proven it itself.
Let’s see what the former head of the Mossad thinks about it:
Associated Press
07/09/2023
Former Mossad chief Tamir Pardo says Israel is implementing an apartheid system in the West Bank
In a statement to the Associated Press, Pardo stated that there are practices based on racial discrimination in his country. Here is an apartheid state where two people are tried in different legal systems.
Pardo stated that Israel is implementing an apartheid system in the West Bank and stated that this view is not extreme and is based on facts.
Touching on freedom of movement, Pardo reminded that Israeli citizens can drive their cars wherever they want outside the blockaded Gaza Strip, but Palestinians cannot.
Pardo emphasized that he believes one of Israel’s biggest problems is the Palestinians, and said he sees this as a more important issue than Iran’s nuclear program.
Pardo, who was head of the Mossad between 2011 and 2016, stated that he had warned Netanyahu many times that Israel must define its borders or risk the collapse of the Jewish state.
Ilmoita asiaton viesti