Minä tässä mikään ennustaja ole, mutta seuraavan presidentin sentään luulen jo tietäväni
Eletään vasta kevätkesää ja ensi vuoden presidentinvaalien ensimmäiseen kierrokseen on vielä rapiat 250 päivää aikaa. Näin ollen kenenkään, omahyväisimmänkään ennustajaeukon, ei pitäisi tietää tai olla tietävinään Suomen tasavallan seuraavasta presidentistä yhtään mitään. Ei pitäisi ei, mutta ainahan sitä toitotetaan, että Suomi tarvitsee yrittäjiä. Joten yritetään edes nyt sitten. Jotakutahan saattaa tämäkin asia jopa ihan hiukan kiinnostaakin.
Helsingin Sanomien Kantar Publicilla teettämä tuorein gallup julkaistiin maanantaina, ja Marko Junkkari analysoi tuloksia tapansa mukaan ihan kohtuullisella viisaudella eilisen paperilehdessäkin. Internetpaneelissa oli haastateltu 1007 henkilöä aikavälillä 12.-17-5. Tutkimukseen osallistuneille esitettiin 51 nimeä, joista kaikki saivat valita niin monta kuin halusivat. Myös listan ulkopuolelta sai valita nimen. Kysymys siis kuului: ”Ketkä seuraavista heistä olisivat mielestäsi hyviä valintoja tasavallan presidentiksi vuoden 2024 vaaleissa? Valitse kaikki mielestäsi kyseeseen tulevat henkilöt.”
19 eniten ääniä saanutta ”ehdokasehdokasta” saivatkin näin yhteensä peräti 236 prosenttia kaikista annetuista äänistä. Näin aika moni siis kelpaisi aivan hyvin aika monille. 15 prosenttia valitsi vaihtoehdon ”en osaa sanoa”, ja kolme prosenttia ei pitänyt ketään listan nimistä hyvänä valintana. Ehkä he olisivat halunneet ehdokkaakseen Johan Bäckmanin tai kenties jopa Vladimir Putinin. Kukaan ei tietenkään voi tietää, mutta onneksi ketään ei varmaan kiinnostakaan.
XXXXXX
Olen aina inhonnut kaikkea puoluepolitikointia täällä Puheenvuorossa, enkä ole sellaisiin puheisiin niin muodoin koskaan välittänyt osallistuakaan. Tässä joudutaan nyt hiukan lipsumaan siihen suuntaan, mutta mennään mahdollisimman neutraalisti ja realistisesti, ja taas siten, että puheenvuoron huonoin matemaatikko ryhtyy taas laskelmoimaan. Päästään edes hiukan kurkistamaan mikä voisi olla todennäköistä ja mikä kuinkakin epätodennäköistä, mikä mahdollista ja mikä enemmän tai vähemmän mahdotonta.
Lähdetään siitä, että yhdeksäntoista nimen kärjessä olivat nyt odotetusti Pekka Haavisto (36%), Olli Rehn (31%), Mika Aaltola (24%) ja Alexander Stubbkin (18%). Mukana oli myös jo selkeästi kieltäytyneitä, kuten Sanna Marin (15%), Matti Vanhanen (13%), Eero Heinäluoma (6%), ja Esko Aho (6%). Samoin kuin muista syistä kisasta poisjääviä, kuten Antti Kaikkonen (12%), Ville Niinistö (8%), Jyrki Katainen (7%), Antti Häkkänen (7%) ja Petteri Orpo (6%). Plus vielä pienpuolueiden mahdollisia ehdokkaita, mutta mahdottomia vaalivoittajia: Li Andersson (7%), Sari Essayah (7%) ja Anna-Maja Henriksson (6%).
Sixten Korkman kummitteli listalla (6%), mutta esim. Mikko Hautalasta, Elina Valtosesta tai (tietenkään) ainoasta kisaan jo hyvissä ajoin ilmoittautuneesta Hjallis Harkimosta ei näkynyt vilaustakaan. Takamatkaa on siis monilla varmasti jo aivan liikaa, jotta ihmeitä nähtäisiin tapahtuvaksi.
Neljän nyt kärjessä olevan ehdokkaan mahdollisia päähaastajia ei siten jää jäljelle muita kuin Jussi Halla-aho (12%) ja Jutta Urpilainen (9%). En lähtisi ainakaan tässä vaiheessa, tuskin myöhemminkään, lyömään vetoa kummankaan puolesta.
Mutta siis. Laskelmoikaamme sen minkä pystymme. Meillä Suomessa on jo pidempään ollut hieman erikoinen tilanne sen suhteen, että koko vasemmiston yhteiskannatus on keikkunut viime vuosina suht´ tarkkaan noin 27 prosentin tietämillä. Jos tarkastellaan koko ns. ”punavihreää blokkia”, niin kannatusta löytyy noin 35 prosentin verran.
Täysin tavatontahan tämä ei ole. Esimerkiksi Ranskassa vasemmiston kannatus on tullut vielä paljon roimemmin alas. Toisaalta taas heti Englannin kanaalin pohjoispuolella saa tapahtua ihmeitä, ellei työväenpuolue murskaa konservatiiveja seuraavissa vaaleissa. Eri maissa hyvinkin eri lailla, meillä näin kuin meillä nyt.
Nyt viihdytin itseäni laskemalla yhteen Hesarin yhdeksästätoista eniten kannatusta saaneesta nimestä kaikki kuusi ”punavihreän blokin” edustajaa, eli Pekan, Sannan, Jutan, Villen, Lin ja Eeron, joille tuli yhteensä 81% äänistä. ”Keskusta-oikeiston” – tai jos joku haluaa kutsua sitä ”porvariblokiksi, niin kaikin mokomin – kolmelletoista nimelle löytyi kannatusta yhteensä 155%. Tapahtuipa ensi syksyn ja alkutalven mittaan mitä tahansa, ja pompahdelkoon joukkoon tummaan vaikka yllätyksenpoikasiakin, niin kohtalaisen varmana voitaneen pitää sitä, että vaalien toiselle kierrokselle suodattuvat – taas – yksi ”punavihreä” ja yksi ”porvari”. Ja sen ”porvariehdokkaan” mahdollisuudet vaalivoittoon näyttävät ainakin vielä nyt selvästi paremmilta kuin sen toisen. Tämähän nyt on ollut ”ajan henki” jo pidempään.
Äärimmäisen tiukkojakin taistoja on toki nähty aivan lähimenneisyydessä: Elisabeth Rehnistä tuli melkein presidentti (46,1%) vuonna 1994, Esko Ahosta (48,4%) vuonna 2000 ja Sauli Niinistöstäkin (48,2%) jo vuonna 2006. Sittemmin sosialidemokraattien 30 vuoden patsastelu Suomen presidentteinä onkin päättynyt T.Halosen kahteen kauteen. (Jotka nekin mahdollistuivat lähinnä kokoomuslaisten naisten hingulla saada Suomelle ensimmäinen naispresidentti. Kun ei sitä Elisabethia kerran saatu, niin sitten kelpasikin jo ”kuka vain”. Ja peräti kahdesti.
Anteeksi, että olen vähän ilkeä. Ei kuulu periaatteessa sydämelliseen ja leppoisaan perusluonteeseeni ollenkaan. On nyt vain niin, että kaikkia muita presidenttejämme olen kovasti ja kivasti arvostanut tai vähintäänkin sietänyt, mutta rouva Halosta en sitten en niin tippaakaan. No, enpä nyt ole aatoksissani taaskaan aivan ypöyksin. (Ja totuuden nimessä on tietysti sanottava, että hänenkin valtakaudellaan voitiin toki elää. Esimerkiksi maailmanloppu ei ollut kertaakaan lähimaillakaan. Ainakaan meistä riippuvista syistä.)
No mutta että kukas nyt muka sitten?
Lyhyestä virsi kaunis eli ennustellaan nyt, kun kerran luvattiin. Poikkeuksellisen monet kärkiehdokkaatkin lähtevät nyt vaaleihin valitsijayhdistysten ehdokkaina. Mika Aaltola todennäköisesti putoaa kuvioista, kun tueksi ei löydy mitään puoluetta. Pekka Haavisto saavutti vuoden 2012 vaaleissa toisella kierroksella 37,4 prosentin kannatuksen, joka ehkä jäisi nyt, 12 vuotta myöhemmin, hänen toisen kierroksen maksimikannatuksekseen jälleen. Vuoden 2018 vaalithan ratkesivatkin jo ensimmäisellä kierroksella, jolloin Pekan kannatus oli enää 12,4%, toki paljon enemmän kuin vaikka Tuula Haataisella (3,2%) tai Merja Kyllösellä (3,0%).
Laitetaan siis Haavisto vielä kolmannenkin kerran tämän ”punavihreän blokin” ykkösehdokkaaksi, varsinkin kun sinne tuskin kukaan Juttakaan pystyy yltämään. Haavisto toki kelpaisi minullekin muuten ihan hyvin, mutta kun satun olemaan yhdessä suhteessa tiukka: jos minullakin onnettomalla on ylempi korkeakoulututkinto, niin sitten on presidentillänikin oltava. Tohtorintutkinto on aina hyvä, esim. oikeustieteen tai valtiotieteen tohtori sopii hyvin. Ja reservinupseeri on myös ihan suotavaa olla. Noin puolustusvoimien ylipäällikölle siis. Ei toki välttämätöntä, mutta ihan hyvä.
Olli Rehnille tulee tietysti nyt jo pitkä miinus hänen viiteryhmänsä eli keskustan hurjasta romahduksesta kaksissa peräkkäisissä eduskuntavaaleissa suurimman puolueen asemasta keskisuurten kastiin. Kannatusta (tai ainakin suopeahkoa sietämistä) on kuitenkin tullut etenkin kokoomuksen suunnalta sen verran, että uskon miehen yltävän Haavistoa vastaan toiselle kierrokselle, jolloin kisan voitto jo häämöttääkin.
Plussaa tulee juuri samasta ”harmaudesta” johon on jo Niinistön kausilla totuttu (toki harmaantunuthan se on jo Haavistokin), avoimesta Nato -myönteisyydestä jo 1990 -luvun alkupuolella (mikä maksoi peräti keskustan varapuheenjohtajan paikan!), yhteensä 10 vuoden pestistä EU:n superraskaan talouskomissaarin ja laajentumiskomissaarin salkkujen kantajana ynnä nykypestistä Suomen Pankin pääjohtajana. Miinusta tietenkin siitä, että kannatti aikoinaan Turkin EU -jäsenyyttä, mutta ehkä meille kaikille pitää suoda mahdollisuus olla väärässä jossain asiassa kerran. Errare humanum est.
Alexander Stubbin tilanne on mielenkiintoinen. Kannatusta on alkanut tulla enemmänkin vasta aivan viime aikoina ja yltää siis nyt jo kärkinelikkoon. Verrattaessa vaikka kokoomuksen ja keskustan nykyiseen puoluekannatukseen suosio voisi toki olla kovempikin. Henkilönsä on kuitenkin herättänyt yllättävänkin paljon kontroversielliä polemiikkia, ei ehkä ihan niin paljon kuin herra Vapaavuoren henkilö, mutta runsaasti kuitenkin. Sikäli mikäli Petteri Orpo suostuu häntä ehdokkaaksi pyytämään, saattaa lopulta menestyä hyvinkin, mutta ellei menesty, niin kokoomuslaisten ääniä saattaa valua Olli Rehnin suuntaan ihan fataalikin määrä. Sinänsä tietysti aivan yhtä pätevä Suomen kaltaisen pikkuvaltion presidentin virkaa hoitamaan kuin Rehn ja Haavistokin. Ei meille ihan tollukkaa ja osaamatonta presidenttiä saada ensi vuonnakaan millään ilveellä, ja sehän on jo sinänsä oikein hyvä.
XXXXXX
Summa summarum: hyvin vakavissani uskallan väittää, että Pekka Haaviston ainoa mahdollisuus nousta presidentiksi syntyy käytännössä vain siinä tapauksessa, että vaalin toisella kierroksella hänen vastaehdokkaakseen nousisi Jussi Halla-aho. (Toki paljon parempi ehdokas hänkin kuin viime vaalien PS -ehdokas eli Laura Huhtasaari!) Tämä skenaario on toki erittäin epätodennäköinen.
Oma veikkaukseni on nyt siis näillä näkymin se, että vaalien toisella kierroksella tullaan näkemään Olli Rehn ja Pekka Haavisto, ja numeraalisesti mennään vuoden 2012 -vaalien lukemissa eli 62,6% vastaan 37,4%, ja siis tietenkin Rehnin hyväksi.
Mikäli maanvyörymäsiirtymiä tapahtuu, ja miksipä ei voisi tapahtua, kun kaikki on auki ja kisa ei ole vielä edes alkanut, niin ehkä toisella kierroksella voisi olla mahdollista nähdä myös Haaviston ja Stubbin. Tällöin lopputulos lähenee varmaan samankaltaisia lukemia. Koska olkoon vain Haavisto naisten ja nuorten suosikki, blokkipolitiikka todennäköisesti upottaa hänen mahdollisuutensa voittoon. (Ikään kuin sillä nyt tässä maailmanajassa olisi enää mitään suurempaa merkitystä onko meillä täällä nyt seuraavaksi oikeistolainen vai vasemmistolainen, keskustalainen vai peräti vihreä presidentti!)
Tämän kirjoituksen yhdestäkään sanasta ei nyt poikkeuksellisesti tarvitse olla vähimmässäkään määrin samaa mieltä eikä mihinkään tarvitse todellakaan uskoa.
Vetoja saa esittää, mutta ei mielellään kovin suurista summista. Koska tällä kertaa en jaksa olla kuin vain 90 -prosenttisesti varma asiastani.
Joskus menee näinkin.
Hear hear!
Presidentiksi tulee se oikeistopuolueen edustaja, joka pääsee Haavistoa vastaan toiselle kierrokselle. Paitsi punavihreä tausta, Haavistolla painaa tietty ”yleinen syy” josta ei ole häveliästä puhua. Nimiä en sano mutta se alkaa ”Antoniolla”.
Melkein veikkaan, että yllä puhuttu koskee myös Halla-Ahoa vaikka tämän päätyminen toiselle kierrokselle onkin aika akateemista spekulointia.
Säästösyistä Suomen perustuslakia tulisikin muuttaa: ”Presidentiksi valitaan se henkilö, joka saa ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä Pekka Haaviston jälkeen.” Haavistolla on vielä matkaa Väyrysen ehdokkuuksiin, joten laki olisi pätevä ainakin seuraavan neljännesvuosisadan.
Ilmoita asiaton viesti
”Haavistolla painaa tietty ”yleinen syy” josta ei ole häveliästä puhua.”
Tästä voi: Jos jonkun ehdokkaan naispuolinen puoliso olisi joutunut humalassa tappelusta putkaan niin se olisi sen lorun loppu, mutta ilmeisesti riittää että Flores lupasi laittaa korkin kiinni. Siitä sitten vaan jännittämään revittelisikö presidentin puolisona.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi hyvä jos nyt tulisi edes huumorintajuinen presidentti, kun tähän asti kaikilla on ollut haudankaivajan ilme. Taito on puuttunut puhua itsestään, tai ymmärtämättäkin itseensä kohdistuvaa huumoria, se on taito päästä monesta arvostelusta eroon joka kyllä kohtaa jokaista tulevaa presidenttiä.
Todella valovoimainen kielitaitoinen ehdokas on Stubb, joka hallitsee poskisuudelmat maailman turuilla, kuvitelkaa Halla-Aho kurottautumassa päätänsä kohti Eu-primadonnan poskea, tai Haavisto huulet truutulla lähestyy kohdettaan mikä se sitten lieneekään, puolet lähtee karkuun että persustan nahkapaikat läiskii kantapäihin.
Pohojalaasta talopoikaisjärkeä tarjoaa Mikko Hautala, joka hallitsee diplomatian koukerot tuntien samalla slobot ja uncle samit.
Jos joku vihervasemmistolainen nainen on ehdokkaana, niin paras vastus on Paula Risikko joka vanhempana osaa valtiolaivan ruodissa pitää jöötä.
Hän myös omiensa joukossa vaihtaa sujuvasti murteelle, joten ei tule sanomasta väärää käsitystä
Ilmoita asiaton viesti
”Vetoja saa esittää, mutta ei mielellään kovin suurista summista. ”
Palattaisiinko asiaan syksyllä kun kaikki puolueet ovat nimenneet presidenttiehdokkaansa? Sitä ennen voi vain ihmetellä miksi niitä presidenttigallupeja teetetään ja julkaistaan harva se viikko.
Ilmoita asiaton viesti
Palataan kaikin mokomin. Itsellänikin oli jo tuossa vähän sellainen olotila, että tuliko kirjoitettua poikkeuksellisesti blogiteksti niin itsestäänselvistä asioista, että voisi jättää vaikka painamatta sitä ”julkaise” -nappia.
Muutta no, ihan viihteen vuoksihan näitä tässä muutenkin väännellään, ja kun kaikki haluavat nyt taas puhua vain hallituksen muodostamisesta ja hallitusohjelmista, niin ajattelin että jos ihan vaihtelun vuoksi näitäkin välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Viihteen vuoksi voisi arvuutella perustaako Väyrynen uuden puolueen ja asettuuko ehdolle.
2012 Väyrynen sai 17,5 prosenttia äänistä ja sijoittui kolmanneksi.
2018 vaaleissa 6,2 prosentin kannatuksellaan neljänneksi.
2024?
Ilmoita asiaton viesti
Viihdettäkään ei ehkä sentään ole terveellistä päästää ihan kuoliaaksinaurattamisen puolelle. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Väyrynen still going strong:
Paavo Väyrynen harkitsee presidenttiehdokkuutta ilman keskustaa
Paavo Väyrynen vetäytyy keskustan esivaaleista. Hän kertoo harkitsevansa kansanliikkeen ehdokkuutta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/becf202e-6870-4eae-bdd6-d9cf42abc212
Ilmoita asiaton viesti
Jaoin tämän kirjoituksen Facebookkiin toteamalla, että kaikkihan näitä osaa omassa mielessään pyöritellä, mutta tässä oli kaikki hyvin ynnättynä.
Halla-ahon kannattaisi jättää nämä vaalit välistä, ettei oikeistopakka turhaan hämmenny. Essayah pitää ehdottomasti päästää pitämään järjen ääntä tenteissä.
Ilmoita asiaton viesti
Ai niin, ja Halla-ahon ehdokkuus ja tappio vaaleissa saattaisi pudottaa hänet joidenkin fanien silmissä tavallisten kuolevaisten joukkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Itse näkisin harmillisimmaksi sen (hyvin epätodennäköisen) tilanteen, jossa rivinsä suoristaneet perussuomalaiset saisivatkin kammettua Jussin hiuksenhienosti toiselle kierrokselle Pekkaa vastaan.
Tällöinhän Suomessakin ajauduttaisiin periamerikkalaiseen dilemmaan, jossa puolet kansasta joutuisi vain taivastemaan että: ”Voi hyvä luoja! En minä nyt NOISTA halua kumpaakaan! Skyllan ja Kharybdiksen väliin jouduttiin. Auttaako tässä nyt enää mikään muu, kun äänestää tuota toista inhokkiani, kun tuo toinen on jos mahdollista vielä sata kertaa hullumpi kuin tuo toinen!” 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Eipä ollenkaan hullumpi arvio. Rehn on väritön persoona, mutta tuskin häntä nyt kukaan sinänsä inhoaa, toisin kuin urheilumies Stubbia.
Haaviston kohdalla alkaa taas olla rasite nuo kakkostilat ja kuten Salonen tuossa kommentoi, niin se ”yleinen syy” ei ihan pieni juttu ole kaikille äänestäjille. Ja henkilökohtaisesti ei oikein tunnu älykkäältä, että meillä olisi ylioppilas presidenttinä.
Ilmoita asiaton viesti
Rehniä painaa kepun alhainen kannatus, kokoomusehdokaalla on valmiiksi siinä rakenteellisesti kymmenen prosenttiyksikön kaula. Tiukassa kisassa, jossa voittaja saatikka toiseksi tullut tuskin saa paljoa yli 20% ensimmäisellä kierroksella, tuolla voi olla iso merkitys.
Itse kyllä komppaan Rehniä yli Stubbin. Jos jälkimmäinen on toisella kierroksella Haavistoa vastassa, taidan nukkua ne vaalit.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä mahtaa ollakaan tämän Slava Ukrainan pressan koulutus.
Ilmoita asiaton viesti
Laura Huhtasaari on maisteri, Haavisto ylioppilas. Väitätkö, että Huhtasaari on parempi ja viisaampi poliitikko kuin Haavisto?
Ilmoita asiaton viesti
Vertaatko Haavistoa gradun plaginioinnista oletettuun?
Ylen selvitys paljastaa: Laura Huhtasaaren gradussa rajusti luultua enemmän plagioitua tekstiä – professori: ”Plagiointia ei voi mitenkään kiistää”
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/09/ylen-selvitys-paljastaa-laura-huhtasaaren-gradussa-rajusti-luultua-enemman
Ilmoita asiaton viesti
Olen tietoinen Huhtasaaren plagioinnista, mutta siitä huolimatta Huhtasaari on ja pysyy maisterina. On ihan typerää haukkua Haavistoa vain ylioppilaaksi, kun eduskuntaan, euroedustajaksi ja presidenttiehdokkaaksi on päässyt vilpillä paperinsa saanut ihminen. Haavisto on näyttänyt kykynsä todellisessa poliittisessa työssä, ei vilpillä saaduilla papereilla.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän Haavistoa verrata kaikkiin muihin paitsi Huhtasaareen, ja 65 täyttänyt ylioppilas tuskin enää muuksi muuttuu.
– Siitä toki olen samaa mieltä, että Haavisto on parempi ehdokas kuin Huhtasaari.
Ilmoita asiaton viesti
Vihertävät hipit jälleen kerran rynnistävät sankoin joukoin äänestämään Haavistoa presidentiksi, mutta jälleen kerran tulee pettymys.
Ilmoita asiaton viesti
Voi kun löytyisi joku hyvä, jota kukaan ei ole tullut ajatelleeksi…
Ilmoita asiaton viesti
Mää olisin aika hyvä, mutta pahus sentään, kun kukaan ei koskaan ajattele minua.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisiköhän harkita ehdokkaaksi asettumista? Eiköhän Mäntyniemestäkin käsin voisi vielä laatia verbaalivisoja Vapaavuoroon.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuo visio toteutuisi, mikä mahtaisikaan olla presidentillisesti isännöidyn visan osallistujamäärä? Valtionpäämies ei missään tapauksessa ehtisi tai jaksaisi kahlata vastausmateriaalia läpi. Olisipa aikamoinen maabränditemppu tyyliä ”Presidentin vetämä nokkeluuskilpailu uutisaiheena kautta maailman – Venäjän valtionmedia katsoo löytäneensä tehtävistä russofobiaa”.
Ilmoita asiaton viesti
”Tällä kertaa meillä olikin 1,2 miljoonaa osallistujaa, unioni täyttyi jo perjantaina ja kisan voitti Seija-Sisko. Janne tsemppasi hyvin ollen 1,1-miljoonas.”
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin juuri noin, erityisesti ykkössijan suhteen!!
Ilmoita asiaton viesti
Taidan laittaa tästä linkin Seija-Siskon blogiin:)
Ilmoita asiaton viesti
Ehkäpä vihjeiden antamista kisan aikana voisi hiukan rajoittaa entisestään moisella osallistujamäärällä.
Ilmoita asiaton viesti
Kisan luonne muuttuu huonompaan suuntaan, ellei presidentti Kuikka osallistu yhtä aktiivisesti kuin aikaisemminkin ja osallistujien kommentit huomioiden.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan Mäntyniemestä ehdotettu jatkamaan sitä nuorempaa vaihtoehtoa.
Ilmoita asiaton viesti
Nimilistasta Sixten Korkman olisi mainio vaihtoehto kunhan kansan rivit saisivat riittävästi ymmärrystä ja oikeaa tietoa hänen valitsemisensa tärkeydestä näinä vaikeina aikoina. Toki yllättävä tekijä voi tulla valitsijayhdistyksen kautta, sillä Kepu näyttää puolueena olevan sääntö ja sopimusrikkomusten tiellä.
Haaviston äänestäminen voisi olla varteenotettava vaihtoehto mikäli vastassa olisi Mika Aaltola. Toki kipeää se tekisi, joten myös äänestämättä jättäminen olisi hyvä vaihtoehto ja julistus ettei tunnusta valittua presidenttiä.
Ilmoita asiaton viesti
Tjaa. Tottahan herra Korkman on maamme terävimmän kärjen taloustieteilijöitä, mutta muistuttaisitko minua vielä siitä, mitkä ovatkaan hänen ulkopolitiikan osaamisen taitonsa. Kas kun presidentin tehtävä on johtaa Suomen ulkopolitiikkaa (pilkku, pitkä tauko Niinistön tyyliin, yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa). Ei talouspoliittiset päällepäsmäröinnit ja viisaudet ollenkaan.
Lisäksi täytti juuri helmikuussa 75 vuotta eli hoitelisi sitten ensimmäisen presidenttikautensa 76 – 82 -vuotiaana. Niinhän meillä tavattiin jo iloisella 1980 -luvulla sanoa, että ”Suomi on Euroopan amerikkalaisin maa”. Mutta ei nyt ehkä sentään ihan NOIN amerikkalainen! Toisin sanoen: ei varmaan lähde presidenttikisaan, vaikka kuinka joku pyytäisi.
Muuten: äänestämättä jättäminen ei välttämättä ole niin suurenmoisen hyvä vaihtoehto, varsinkaan koska ketään ei voisi vähempää kiinnostaa tunnustatko sinä valitun presidentin vai et. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kyse ei ole pelkästään minun mielipiteestäni. Maailmalla on tyypillistä ettei osa kansasta tunnusta valittuja ehdokkaita. Viikonloppuna seuraamme mielenkiinnolla turkin presidentinvaalin toista kierrosta.
Ja Järvinen tietänee kuka se Suomen merkittävin ja kokenein ulkopolitiikan asiantuntija on?
Ilmoita asiaton viesti
Juu, totta kai Järvinen tietää. Kekkonen. Mutta hänestä aika jätti jo kauan sitten.
Ja minä poika se olin viimeinen suomalainen, joka laski lippunsa hänen hautajaissaatolleen Helsingin Hietaniemessä armon vuonna 1986. Minkä värisen lipun? Se ei nyt kuulu kenellekään. Vastapäätä laskettiin Pelastusarmeijan violetit liput, mutta minä laskin omani puoli sekuntia myöhemmin kuin se vastapäinen viimeinen tyyppi.
Eli minäpä voitin. Ja olen niin ylpiä itsestäni, että kehtaan kehua retostaa asialla yhä vieläkin…
Ilmoita asiaton viesti
Kärkipäässä on mm. Naton parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja, puolustusvoimien entinen komentaja Jarmo Lindberg.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös tuo Veijo jo kertonut, että porvari sen pressan olla pitää, eikä demukan.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedä tässä nyt niin pitääkö, siis nyt näillä vuosin ainakaan enää, kun huljahtivat liki kaikki ”punavihreätkin” länsiliittoutumisen tielle. Lähinnä tuossa yritin järkeillä, miten kaikesta päätellen virka lienee menossa, ellei nyt ihan oikealle, niin ainakin keskustaan päin. Pitkästä aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
”… sosialidemokraattien 36 vuoden patsastelu Suomen presidentteinä…”
– Koivisto 12 + Ahtisaari 6 + Halonen 12 = 30 vuotta. Ilmankos toteatkin, että ”… ei nyt poikkeuksellisesti tarvitse olla vähimmässäkään määrin samaa mieltä eikä mihinkään tarvitse todellakaan uskoa.”
Olen ennustanut, että 1950-luvulla syntyneet ovat jo menettäneet mahdollisuutensa päästä presidentiksi. Halonen ja Niinistö (1940-lukulaisina) viettivät valtaistuimella niin pitkän ajan, että seuraava poliitikkopolvi putosi pois. Edelliskerralla vastaavassa tempussa onnistui – vieläpä aivan yksin – Urho Kekkonen (s. 1900), joka käytti myös 1910-lukulaisten presidenttivuoron.
Ilmoita asiaton viesti
Ai-jai-jai-jai! Kaikkeni aina teen, ettei tulisi asiavirheitä, mutta aina ei onnistu. Korjattu välittömästi. Blogisti kiittää ja kumartaa ja lupaa yrittää olla vastaisuudessa tarkkana kuin porkkana.
Ilmoita asiaton viesti
Jo toistakymmentä vuotta putkeen olemme nyt kansakuntana joutuneet harhailemaan ilman demaripresidentin tarjoamaa turvaa ja opastusta, mutta vuonna 2030 voimme jo hyvinkin siunata itseämme lähihistorian erinomaisella herra- ja rouvaonnella: 36 vuotta sosialidemokraattista valtioviisautta Koiviston, Ahtisaaren, Halosen ja Urpilaisen kausilla! (Välissä taisi virkaa hoitaa joku ulkopuolinen*, jonka nimikään ei jäänyt mieleen.)
* https://is.mediadelivery.fi/img/468/ab838bee7d95490c9e61a1122d18f164.jpg
Ilmoita asiaton viesti
Voi miten saitkin tämän kuulostamaan uljaalta! Tuli itsellenikin ihan vaaleanpunainen unelmahöttö-olo. (Tohdin sanoa näin, koska lukeudun Sannasta tykkääviin ei-sosialisteihin.)
Ja tottahan on, että sosialidemokraateilla olisi jo aika panostaa välillä taas myös jo presidentinvaaleihinkin. Vuonna 2012 Paavo Lipponen sai 6,7% äänistä, vuonna 2018 Tuula Haatainen tosiaan enää 3,2%. Tätä menoahan Jutta jää pianaikaan nollille, ja eihän se nyt käy laatuun ollenkaan!
Ilmoita asiaton viesti
Kun Haaviston suosio jää nyt alle 40 pinnan, hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia Olli Rehniä vastaan toisella kierroksella. Sen jälkeen, kun Elina Valtonen, Alexander Stubb tai Antti Häkkänen nousee ulkoministeriksi, Haaviston näkyvyys ja suosio laskevat entisestään, joten hänen mahdollisuutensa presidentiksi näyttävät nyt vihervasemmiston vaalitappion myötä tosi huonoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle tuli mieleen yksi nimi, jota kukaan ei ole vielä julkisuudessa mainostanut tai ehdottanut seuraavaksi presidentiksi:
Risto E.J. Penttilä.
Minulla ei ole aavistustakaan, onko Penttilällä itsellään ollut ajatusta tai aikeita asettua presidenttiehdokkaaksi, mutta minusta hän olisi hommaan vähintään yhtä sopiva kuin kuka muu tahansa tähän mennessä julkisissa spekulaatioissa esiintyneistä nimistä.
Tohtori Penttilällä ei homma olisi ainakaan kiinni kansainvälisen politiikan ja puolustuspolitiikan osaamisesta. Muistettakoon, että toisin kuin koko Suomen silloinen valtiojohto, Penttilä ennusti jo loppuvuodesta 2021, että ei mene montaakaan kuukautta siihen, kun Suomi hakee Nato-jäsenyyttä. Penttilän ennustus meni aivan nappiin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota noin,:)
Risto E.J. Penttilä: Olen kiinnostunut kokoomuksen presidenttiehdokkuudesta
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009598619.html
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos linkistä ja oikaisusta. Minulta tuo Iltasanomien juttu Penttilästä näyttää menneen täysin ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Olihan RJEP:stä puhe Jouni Snellmanin blogissakin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen täällä jo muutamankin kerran toitottanut Risto E.J. Penttilän nimeä, perusteet samat kuin mitä Seppo toi esiin. Penttilän ennustus A-studiossa oli hämmästyttävän oikeaan osunut, vaikka muut keskustelijat studiossa taisivat vähän hymähdellä.
Ilmoita asiaton viesti
No, pätevyysvaatimuksiin voitaisiin lisätä Syntyperäisen Suomalaisuuden lisäksi: hyvä ennustaja.
Ilmoita asiaton viesti
Asiahan on nyt niin, että tärkein ominaisuus presidentillä tulee olla kyky tehdä myönteinen vaikutus jenkkeihin. Alea jacta est; sinne me nojaamme. Siinä mielessä sateenkaaripresidentti vois olla sopiva, mutta vielä parempi olisi Suomen alkuperäiskansan edustaja, ts. saamelainen. Tässä tapauksessa kyllä miespuolinen, koska sympatian herättämiseksi voidaan vedota disneyläiseen satumaailmaan, ja vihjata, että kyseessä on itse asiassa Santa Claus valepuvussa. Tiedä vaikka Disney perustaisi ison joulumaan napapiirin tuntumaan. Älkää nyt unohtako sitä, että pressan tehtävä on myös bisneksen edistäminen. Globaalisesti ajatellen valitettavasti sateenkaaripresidentti ei välttämättä ole paras ratkaisu.
Ilmoita asiaton viesti
No mutta älä sinä nyt unohda, että ainakin yhdessä suhteessa amerikkalaiset ovat täysiä idiootteja. Kas kun puolet heistä uskoo, että Joulupukki asuu Grönlannissa ja toinen puoli, arvelisin että ne hulluimmat eli republkaanit, luulee, että hän asuu Pohjoisnavalla. (Ikään kuin siellä edes VOISI asua kukaan!)
Ja muuten: ihan hyvinhän tuo sateenkaariulkoministerimme pärjäsi jopa Erdo -kaaninkin kanssa. Kyllä ne ulkomaanpellet osaavat suhtautua meihin jauhonaama-isoneniin ihan asiallisesti aina jos vähänkään hyviä bisneksiä haistavat.
Ilmoita asiaton viesti
Muistelen vanhoista sarjakuvalehdistä, jotta Teräsmies asuu Pohjoisnavalla. Se navan yli lentävien koneiden suuntanuoli on hänen kotinsa avain.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on kuitenkin huomattava, että Teräsmies on vain taruolento – tai oikeastaan pelkkä sarjakuvasankari, kuten Aku Ankka tai Mikki Hiiri. Joulupukki sen sijaan on totta ja jakaa joka vuosi lahjoja kaikille kilteille lapsille, toisinaan vähän jopa aikuisillekin.
Joskus kun olin kuuden korvilla, niin isi ja äiti alkoivat puhua, ettei Pukkia ole oikeasti olemassakaan. Hyvänä näyttelijänä osasin esittää että uskoin heidän huijauksensa. Täydestä meni. Ja yhä tänä päivänäkin tiedän kuin tiedänkin mikä on totta ja mikä ei.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on vaikea paikka. Itse olen äänestänyt kaikissa pressanvaaleissa enkä koskaan ole äänestänyt henkilöä, josta niissä vaaleissa on tullut presidentti.
Olen päättänyt, sen ulkoministeriön sekoilun jälkeen, etten enää koskaan äänestä Haavistoa. Mutten haluaisi äänestää voittajaakaan, kun se ei ole aiemminkaan onnistunut.
Vaikeaksi menee.
Ilmoita asiaton viesti
Urho Kaleva Kekkonen on varma valinta. Minäkin olen jo kerran äänestänyt häntä, ja hän tuli valituksi.
Ilmoita asiaton viesti
Itselläni sama vaiva eduskuntavaalien kanssa. Joku jumala tai muu yliluonnollinen voima sen varmaan kiusallaan aiheuttaa, että jopa istuvat kansanedustajat putoavat, jos minä heitä äänestän.
Kenenkään ei tietenkään tarvitsisi tietää tätä, mutta 2012 vaaleissa äänestin ensimmäisellä kierroksella Haavistoa, tosin lähinnä vain kaataakseni Väyrysen kakkospaikalta, mikä hienosti onnistuikin. Toisella kierroksella toki jo annoin ääneni Niinistölle, joka oli ylivoimainen jo ekalla kierroksella, joten saatoin olla varma, että taktikointini oli vaaraton juttu.
Muilta osin: onko joku joskus väittänyt, että elämä olisi helppoa?
Ilmoita asiaton viesti
Vuoden 2012 vaalikampanjassa Väyrynen oli minun havaintojeni mukaan järkevimmillään, ja luulin vanhan jo viisastuneen…
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai Väyrynen sentään luule menestyvänsä? Veikkaisin että Paavo haluaisi osallistua 2024 presidenttikisaan saadakseen esille venäjämielisiä ja Nato-vastaisia ”totuuksiaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Sinulla on ollut hyvä tuuri. Etpä ole tarvinnut katua.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin 11.4.2022:
”Katsoin Olli Rehnin haastattelun Alfa-tv:stä. Hän on Natoon liittymiseen kannalla. Näillä näkymin näyttäisi siltä, että Rehn olisi varteen otettava ehdokas seuraavaksi presidentiksi. Vanha totuushan on se, että presidentit ovat ”kasvaneet korkoa” Suomen Pankin johdossa.
Haastattelun perusteella Olli Rehnista sai käsityksen miehenä, jolla on ”jalat maassa ja älli päässä.”
Olli Rehn ymmärtää, että Natoon liittymisellä on turvallisuuden lisäksi myös taloudellisia etuja. Maa on silloin turvallinen kohde kansainvälisille sijoittajille. Se lisää taloudellista toimeliaisuutta ja samalla lisää työllisyyttä kotimaassa. Tämä luo lisäarvona hyvinvointia Suomeen. Integroituminen myös tässä suhteessa länteen tulee entisestään tiivistymään. ”
Olli Rehn on ehdottomasti paras mies presidentiksi, mikäli hän ryhtyy ehdokkaaksi. Siitä ei ole epäilystäkään.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kerran tavannut Rehnin eräässä illallispöydässä Kiinassa ja muistiini jäi lähinnä hyvin omituinen ja epärelevantti kysymys koskien edustamani yhtiön liiketoimintaa siellä. Ehkäpä tuosta ei nyt suurempaa johtopäätöstä ole syytä tehdä hänen fiksuudestaan, mutta pienilläkin yksityiskohdilla voi saada aikaan särön omaan imagoonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän sitä kai tavataan sanoa, että ”paholainen piileskelee yksityiskohdissa”. Itse olen muistaakseni jutskannut Ollin kanssa pidempään viimeksi joskus vuonna 1986. (Satuin olemaan aikoinaan jonkun sortin B-luokan nuorisopolliitikko minäkin.) Ei mitään muistikuvia aiheesta, paitsi että ihan asiallisen ja harkitsevaisen oloinen tyyppi noin muuten.
Todennäköisesti vanha potkupalloilija hallitsee tässä lähitulevaisuudessa strategiset kuviot ainakin siltä osin, että ei päästä suustaan mitään sellaisia lapsuksia, joilla voisi kuvitella olevan jotakin negatiivisia vaikutuksia kannatusprosentteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Entisenä Mikkelin miehenä väitän, että Olli Rehn on hyvinkin jalat maassa pitävä tyyppi. Sinänsä en ole häntä koskaan tavannut, nähnyt toki monesti, mutta eiköhän ole ”isänsä poika” eli vakaa luotettava ja harkitseva kuten isänsä Tauno, jonka kanssa tuli asioitua Rehnien firmassa.
Ilmoita asiaton viesti
On kuitenkin joitain tekijöitä, jotka voivat tuoda Haavistolle toisella kierroksella suuremman kannatuksen kun vuoden 2012 toisella kierroksella:
– Ei ole näköpiirissä vastaehdokasta, joka keräisi samanlaisen suosion kuin Niinistö.
– Haavisto on hoitanut ulkoministeriyttä tavalla, joka monen silmissä on vahvistanut mielikuvaa hänestä ulkopolitiikan osaajana.
Ilmoita asiaton viesti
Täsmälleen samaa mieltä siitä, että Pekka on, yhdessä Saulin, Sannan ja Antin kanssa, tehnyt erinomaisen hyvää työtä siinä ainoassa asiassa, mikä meikäfakki-idioottia on kiinnostanutkaan.
Miksi en sitten jaksa uskoa Pekan kannatuspohjan merkittävään laajenemiseen tässä lähitulevaisuudessa? Syitä on monia:
1.) Juurikin se blokkipolitiikka. Tod. näk. jokainen perussuomalainen mieluummin ampuu itsensä ennemmin kuin antaa äänensä Pekalle. Kokoomuksessakin vierastetaan kovasti, ja omakin ehdokas kaivetaan kuitenkin kehiin vaikka suonsilmästä. Kepulaisilla on oma, suurta suosiota nauttiva kultapoikansa. Kristilliset eivät äänestä ”synnintekijöitä”. RKP:lläkin tulee varmaan olemaan omakin ehdokkaansa, taas. Että kyllä siellä on kohtalaisen muhkea konservatismin muuri vastassa.
2.) Pekan näkyvyys putoaa nyt pahasti kohtalaisen vähiin, kun menestyksekäs ulkoministerin ura on päättymässä. Moniko jaksaa kovinkaan kauan muistella kenenkään hyviä töitä kovinkaan pitkään? Siis ihan ottaen huomioon miten ihmisten psyyke on useimmiten rakentunut.
3.) Kolmas mahdollinen huono juttu on vielä se, jos tämän valtakunnan naisväki päättääkin kerätä Mika Aaltolan valitsijayhdistykselle ne vaadittavat 20.000 kannattajakorttia. (Piece of cake.) Tällöin naisten suosikki Pekka saa kilpailijakseen niin tumman, komean ja jämeräleukaisen ehdokkaan, että voi voi miten ropisee kannatus alas ainakin näiltä osin. (Taas minä olen ilkeä. Hyi minua!)
No, mutta, tällaisia (realistisia) spekuleerauksia tässä minun puoleltani. (Täysin ilman, että suuremmin vastustelisin Pekkaa tai hänen ehdokkuuksiaan mitenkään noin muuten.)
Ilmoita asiaton viesti
No näitä argumentteja voidaan vääntää puoleen ja toiseen. Sinun argumenteistasi 1 ei minusta näytä kovin vahvalta viimeaikaisten presidentinvaalien perusteella. Äänestäjät eivät ole puolueuskollisia eivätkä edes blokkiuskollisia (muuten ei olisi tuota demaripresidenttien sarjaa eikä viimekertaista Niinistön rökälevoittoa) eivätkä Vihreät perinteisesti edes kuulu vahvasti mihinkään blokkiin.
Argumentti 2 ei poista sitä, että Pekan ulkopoliittiset meriitit nähdään nyt painavaMPIna kuin viimeksi.
Argumentti 3 on pelkkää, minusta epätodennäköistä spekulaatiota.
Tästä voisi jatkaa juupas–eipäs-linjalla, mutta ehkä sanon vain, että voisin lyödä vetoa, että Pekka saa ensi vaalien toisella kierroksella yli 37,4 prosentin kannatuksen. Jos häviän vetoni, ei pahemmin harmita, koska en itse lukeudu hänen kannattajiinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Tottahan on, että äänestäjät eivät ole tässä viime vuosikymmeninä olleet enää erityisen puolueuskollisia presidentinvaaleissa, toisin kuin mitä näyttävät olevan eduskuntavaaleissa. Konservatiiveja versus liberaaleja vaikuttaisivat kuitenkin jopa enenevässä määrin olevan.
Ja tätäkään vetoa en uskalla lyödä, en edes nollan euron panoksella, koska pidän itsekin täysin mahdollisena, että Pekka voisi hyvinkin saada vaalien toisella kierroksella jopa 37,5 prosentin kannatuksen. Ehkä jopa aavistuksen verran tuotakin enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Isis-vaimojen maahantuonti ei Suomessa merkitse mitään, mutta muualla maailmassa Isis-porukalla on kyseenalainen maine. Tämä Isis-pelastusoperaatio saattaa olla jonkinlainen miinus Haavistolle.
Ilmoita asiaton viesti
Mika Aaltola as write in no party will win
Ilmoita asiaton viesti
Itse näkisin Risto E J Penttilän seuraavana presidenttinä. Hän on fiksu ja ymmärtää ulkopolitiikasta paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Äänestäisin myös Risto E J Penttilää, ja odotankin, että hän olisi ehdokkaana presidentinvaaleissa.
Tämä Iltasanomien juttu 8.6.2017 Penttilästä kertoo, että siinä on rohkea ja huimapäinen mies, joka varmasti selviäisi presidentin tehtävistäkin.
https://www.is.fi/suomi100/art-2000005245989.html
Ilmoita asiaton viesti
Minun ei varmaan tarvitse äänestää ollenkaan. Olen valinnut Stubbin jo aika päivää ehdokkaakseni, enkä usko kokoomuksen konservatiivien tekevän hänestä ehdokasta.
Stubb on kansainvälinen, opiskellut ja tehnyt töitä eri puolilla länsimaita. Erittäin kielitaitoinen ja vielä mikä parasta liikunnallinen. Liberaali, elää ja osaa antaa toistenkin elää.
Ilmoita asiaton viesti
Se saattaa nyt kuitenkin mennä niin, että kokoomuksen kaikki muut kärkinimet on jo istutettu omille ministerinpaikoilleen, eikä sitten auta mikään muu kuin asettaa ehdokkaaksi se suosituin ja ”joutilain”. Jopa sekin on vain nieltävä, että Stubb kieltäytyy mistään esivaaleista. Valitsette minut tai itkette ja valitsette.
Hyvänä plussana näkisin, että osaa ääntää englantia ehkä jopa karvan verran paremmin kuin meikäläinen. Suomalaisten poliitikkojen (siis todellakin ihan kaikkien!) kammottava pidgin-english eli suomeksi ”rallienglanti” on nimittäin riipinyt korviani pahasti viimeiset puoli vuosisataa. Ei ole kivaa hävetä ikuisesti rakkaan isänmaansa joka ikistä hemmetin poliitikkoa aina ja joka paikassa!
EDIT: No, Sannaa ei nyt erityisemmin tarvinnut hävetä, mutta sinne hulahti nyt sitten hänkin. Tulkoon seuraavaksi valituksi vaikka EU:n komission puheenjohtajaksi tai Naton tai YK:n pääsihteeriksi, elleivät vähäpätöisemmät vakanssit jaksa kiinnostaa… 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Olen niitä, jotka kannattavat presidentin tehtävien muuttumista yhä enemmän edustuksellisiksi ja ehkä jonain päivänä lakkautettavan kokonaan. Stubb olisi tähän hetkeen juuri sopiva.
Tämä täti tulee kannustamaan Sannaa aina. Näen hänessä poikkeuksellisen kyvykkään poliitikon.
Ilmoita asiaton viesti
Oikean parlamentarismin suuntaan olisi todellakin aiheellista mennä, mutta ihan tykkänään sitä presidentin virkaa tuskin kuitenkaan voi lakkauttaa. Kyllähän se ”maan isä/äiti” tönöttää kuitenkin ymmärtääkseni kai kaikissa muissakin tasavalloissa. ”Valtionpäämiehen” valtaoikeudet vain mahdollisimman kauas sanokaamme nyt vaikka Yhdysvaltain tai Ranskan presidenttien vastaavista.
Sitten ei tarvitse enää tuskailla minkään tulevienkaan ”lautasriitojen” kanssa että kukas nyt menee taas milloinkin minnekin…
Ilmoita asiaton viesti
Voisimme pyytää tulevan kuningatar Victorian, Vickanin länsinaapurista hoitamaan meidänkin edustushommamme ja keskittyisimme politikoimaan parlamentaarisesti. Minulle kävisi oikein hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
No, ehkä ei nyt sentään kuitenkaan. Kun menisi jo ehkä vähän liiaksi suoranaisen personaaliunionin suuntaan. Vanhana svekomaaninakin näkisin että kaikella rajansa.
Ilmoita asiaton viesti
”Hyvänä plussana näkisin, että osaa ääntää englantia…”
Kaikki eivät opi sitten millään. Katselin ja kuuntelin aikanaan Rehnin tiedotustilaisuuksia Brysselistä: hidas puhe ja kankea kieli. Ja presidentin asema on pitkälti edustuksellinen…
Ilmoita asiaton viesti
Ai niin! Nyt en kiihkoissani muistanut ollenkaan, että tuossa suhtessahan Olli on yhtä surkea kuin melkein kaikki muutkin. No, en minä nyt tuon takia enää jaksa muuten ok ehdokastani lähteä vaihtamaan. Mennään näillä.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni meillä on ainakin yksi vakavasti varteenotettava kaveri, joka pitäisi saada suostumaan presidenttiehdokkaaksi ja hän on Teemu Selänne. Hän olisi ansioitunut siviiliurallaan, eikä ole ryvettynyt kohuissa ja mikä tärkeintä hän olisi poliittisten kähmintöjen ulkopuolinen ehdokas. Joten Selänne olisi kaikin puolin edustava ehdokas maamme presidentiksi.
Mutta miten saada laatuaikaa viettävä miljonääri ehdokkaaksi?
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Onhan hän toki ollut nuorempana varsin hyvä jääkiekkoilija ja osaa varmaan riittävästi englantiakin. Muilta osin hän saattaisi ollakin käypä ehdokas, mutta luonnollisesti vasta sitten, kun on tehty taas uudet lakimuutokset ja presidentti riisuttu kaikista valtaoikeuksistaan.
Kyllä hän ehkä hyvinkin selviäisi edustamistönöttämisistään siinä missä joku Hans-Walter Steinmeierkin. Tai joku muu presidentti, josta monikaan ei ole koskaan kuullutkaan. Kukas se olikaan se Viron presidentti?
Ilmoita asiaton viesti
Ylioppilas Pekka Haavisto, herra tai rouva, on siviilipalvelushenkilö. No onhan filosofian tohtori Jussi Halla-ahokin sellainen. On katunut päätöstään.
Olli Rehn on reservin luutnantti ja filosofian tohtori. En panisi vastaan valintaansa.
Suomen oppinein presidentti oli pankinjohtaja Juho Kusti Paasikivi, hoiteli Urho Kekkosen kanssa Suomen asiat niin hyvään kuntoon, että ihmemiehiä olivat. Niissä olosuhteissa.
Paasikivi oli oikeustieteen tohtori kuten myös Kekkonen. Lisäksi Paasikivi opiskeli filosofian maisteriksi pääaineena venäjänkieli. Tuli käyttöä…
p.s. Olli Rehn on Alpo Rusin kaveri!
Ilmoita asiaton viesti
Tähän sopii ehkä pieni annos knoppitietoa. Kekkonenhan ei myöskään ollut sotilasarvoltaan kuin ”vain” kersantti. Ja jostain muistan lukeneeni, että Paasikivi napsi koulussa venäjänkielestä nelosia, mutta ilmeisesti vain pottuillakseen ja kapinoidakseen.
Ja mitä tulee nyt tulevien presidenttiehdokkaiden sotilasarvoihin, niin Rehn on tosiaan reservin luutnantti, Stubb on korpraali (ja sitäkin vasta ministeriksi päästyään; meikäläinen ylennettiin sentään jo varusmiesajan lopulla ja puolisokealle B2:lle se olikin sitten jo sotilasuran huippu.) Aaltola on aikoinaan vapautettu palveluksesta terveysongelmien takia.
Että tällä saralla pisteet Rehnille.
Ilmoita asiaton viesti
No pääasia että puolustusvoimien ylipäällikkönä ei ole sivari, kuulostaisikin absurdilta.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan presidenttinä ollut pasifisti feministinainenkin. Toki absurdia, mutta silti toteutunutta.
Ilmoita asiaton viesti
Merkittävimpinä tekoinaan Ottawan sopimuksen läpiajaminen ja
Puolustusvoimien ylipäällikkö, presidentti Tarja Halonen ylensi tänään aviomiehensä Pentti Arajärven yliluutnantiksi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000295934.html
Ilmoita asiaton viesti
Hän ei tentattaessa pystynyt tunnistamaan ainuttakaan puolustusvoimien arvomerkkiä. Ei ehkä moni muukaan, mutta kyllä puolustusvoimien ylipäälliköltä nyt tuon verran sopisi odottaa, kun sama vaaditaan jokaiselta alokkaalta ennen valan vannomista.
Ilmoita asiaton viesti
Sopii kuvaan, minäkin luulisin tunnistavani muutaman natsan.
Ilmoita asiaton viesti