Orjuus oli alunperin Nooan vika

En ollutkaan sitten ainoa, jolla oli tarkoitus vain kirjoittaa pieni kommentti Lauri Gröhnin kirjoitukseen ”Kristinusko ja orjuus”. Ja sitten hulahti kummallisesti piilotetuksi kommentiksi. Vaikka mitään piilotettavaa siinä ei todellakaan ollut. No, ei se mitään. Kierretään sitten piilotukset ja kirjoitetaan oma juttu.

Tämä orjuusjuttuhan sai siis tietenkin alkunsa siitä, että Haam, Kanaanin isä, näki vahingossa juopuneena sammuneen alastoman isänsä, 950 -vuotiaaksi eläneen Nooan, hävyn. Ja kertoi siitä vanhemmille veljilleen Seemille ja Jaafetille, jotka tulivat selin Nooan majaan ja peittivät isänsä hävyn vaipalla näkemättä sitä itse.

Ja kun Nooa kuuli, mitä nuorin veli oli hänelle tehnyt (eli nähnyt ihan vahingossa isänsä hävyn), niin hän sanoi: ”Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljiensä orjain orja”. Ja vielä hän sanoi: ”Kiitetty olkoon Herra, Seemin Jumala, ja olkoon Kanaan heidän orjansa”. Ja vielä: ”Jumala laajentakoon Jaafetin, ja asukoon hän Seemin majoissa ja Kanaan olkoon heidän orjansa”.

Ja tämän täytyy olla totta, koska tämä tarina on suoraan Raamatusta. Ja opetus on kai sitten se, että ei kannata nähdä vahingossakaan isänsä häpyä ettei käy köpelösti, itselle ja kaikille jälkeläisilleenkin, ikuisesti.

Nykyäänhän seemiläisiksi lasketaan arabit ja juutalaiset (ainakin kielitieteellisesti) ja haamilaiset kansat ovat eritrealaiset, etiopialaiset ja somalit. Vaan varsinkin Yhdysvaltain Etelävaltioissa orjanomistajilla oli yleisesti tapana perustella neekeriorjuutta juuri tällä raamatunkohdalla. Mustien haamilaisten osa oli olla valkoisten orjia, koska raamatussakin oli jo näin määrätty. Ja ainahan se on tiedetty, että pirukin osaa lukea raamattua.

XXXXXX

Taisin muuten juuri keksiä, miksi tämä kommenttini piilotettiin. Joku ylläpidon automatiikka löysi sieltä tuon ”neekeri” -sanan ja sensuroi siltä pohjalta koko kommenttini. Vähän hassua, koska se on hyvä esimerkki siitä, miten Suomessa saatetaan helposti ymmärtää asioita väärin. Kas kun Yhdysvalloissa on tänä päivänä selkeät säännöt siitä, että ”N-word” on kielletty. Siis ”Nigger” eli ”nekru”. Sitä saavat käyttää vain afroamerikkalaiset keskenään hyvin tuttavallisesti tyyliin: ”What´s up, nigger?” Valkoisilta se on kielletty sana ja törkeyden huippu. Sen sijaan alkuperäinen sana ”Negro” eli neekeri on selkeästi arvovapaampi sana, jota sitäkään ei yleensä käytetä, kun tilalle ovat tulleet sanat ”Black” tai vielä mieluummin sanahirviö ”African-American”. Joka on sitten nykyisin se kaikkein korrektein.

Suomessa sanomalehtiteksteissäkin kerrottiin vielä 50 vuotta sitten ”Amerikan neekeriväestön kansalaisoikeustaistelun etenemisestä”. Sittemmin sana siivottiin pois, kun mustalaisista tuli romaneja ja siivoojista siistijöitä tai puhtaanapitotyöntekijöitä. Itse sanan pahuus ymmärrettiin vain väärin, kun ei ymmärretty lainkaan ”nekrun” ja ”neekerin” eroa.

Ei sillä, että sillä mitään merkitystä olisi. Olen kai minäkin nyt sen verran moderni ja diskreetti, että en käytä itsekään ”neekeri” -sanaa enää missään. Paitsi jos on täytynyt opettaa Amerikan neekeriorjuutta, niin se on sitten neekeriorjuutta eikä sille tarvitse siinä omassa asiayhteydessään kehitellä mitään eufemismeja. Että tällaisia terveisiä vaan Uuden Suomen Puheenvuoron automaattimoderaattoreille tai mitä ihmeellisiä koneita teillä siellä nyt onkaan.

 

Tässä on vielä Ukko Nooa, alun perin ruåtsalainen juomalaulu (Carl Michael Bellmanin teksti vuodelta 1766. Tai vuodesta 1791 tunnettu nimellä Fredmans Sång.) En kylläkään ymmärrä millä perusteella tällaista hulttiota on voitu arvostaa ”kunnon mieheksi”.

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Gubben_Noach_1791.png

 

Ja kaikille taiteen ystäville vielä Michelangelon hieno fresko juopuneesta Nooasta:

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/EmbriaguezNoe.jpg

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu