Minä seison Hennalan ”sankarien” puolella
Minä seison Hennalan ”sankarien” puolella
(vers. 2.o)
Suomessa on harvoin, josko koskaan, muutaman nuoren miehen mielenilmaus aiheuttanut niin rajuja ja totaalisia tuomioita julkisuudessa, kuin menneellä viikolla Hennalan ”vastaanottokomitean” jäljiltä on kuultu ja nähty. Koko Suomen kerma, ja itsensä sellaisiin laskeva hienolisto on nähnyt pyhäksi velvollisuudekseen tuomita nuoret miehet.
Presidentistä alkaen heillä on ollut vaikeuksia löytää kyllin voimakkaita ja äärimmäisiä ilmaisumuotoja tuomionsa jyrkkyyden esilletuomiseksi. Ketä kuvotti, ketä inhotti. – Eikä ole tyydytty ainoastaan esittämään kannanottoja mielenilmaisun käytännön toteutuksesta, vaan mikä erikoisinta, on siekailematta mitätöity ja kirottu myös nuo kyseiset nuoret (nuorehkot?) miehet, vaikka heidän tekonsa olivat sittenkin suhteellisen vähäpätöiset.
Itse asiassa valtion johdon ja muun ”yläkerran väen” toimesta on, poikia lyötäessä, syyllistytty lynkkausmielialaan, siihen, josta tuon (ainakin toistaiseksi) tuntemattoman kaapuhenkilön esittämä järjestö on niin tunnettu.
*
Minä puolustan – Je défends.
(vert. soveltaen Èmile Zola ns. Dreyfusin jutussa: ”J'accuse – Minä syytän”).
Niinpä minä sanon Kekkosta myötäillen, – hänhän totesi 1960: Vaikka koko muu Eurooppa muuttuisi kommunistiseksi, Suomi tulee säilyttämään nykyisen monipuoluejärjestelmänsä – (Katso tarkemmin; https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/11664/TMP.objres.2152.html?sequence=1 )
”Vaikka koko muu Suomi hurahtaisi tähän nykyiseen sievistelevään hupsuiluun, minä puolustan näitä Hennalan nuoria. Minä seison heidän rinnallaan, ymmärrän heidän hämmennystään, ja puolustan heidän oikeuksiaan.
Puolustan heidän oikeuttaan esittää mielipiteensä, jopa hieman robustein keinoin, puolustan heidän oikeuttaan läpäistä median kynnykset, tarvittaessa vaikka sitten lievin ylilyönnein. – Mitenkä muuten he ylimalkaan saisivat näkemyksensä läpi, miten he muuten pystyisivät viestimään, että tämä meno, joka nyt on päällä, ei ole ihan niin hyvä, oikein eikä kaunis kuin väitetään.
Niinpä minä seison tässä, vaikka sitten ainoana puolustamassa näitä Hennalan miehiä.
*
Suomalaisten oikeudesta esittää mielipiteensä
Ennen kaikkea puolustan Suomen kansalaisten oikeutta esittää mielipiteensä, esittää protestinsa, tätä Suomen ja Euroopan pakolaispolitiikkaa ja turvapaikkajärjestelmää – pitäisi kai asiallisesti ottaen puhua turvapaikkasekoilusta – kohtaan.
Nyt, jos koska, saa – ja pitää – esittää mielipide ja protesti.
Nyt hetken pölläyksessä ladataan sellaisia latinkeja, joita ei pureta vuosikymmenissä: ja miten tämä tapahtuu? Täysin ennakoimatta, harkitsematta, suunnittelematta, vailla mitään tavoitteita ja todellista aikomusta. Se vain tapahtuu, kun ei tehty ajoissa riittävästi, kun ei muka nähty. Suomella oli sentään Frontexin johtopaikka vuosien ajan: onko todella niin, että mitenkään eivät hälytyskellot soineet? – Katso; Wikipedia; ”Viraston tehtävä on sovittaa EU:n jäsenvaltioiden välistä rajojen valvontaan liittyvää yhteistyötä. Lisäksi virasto avustaa jäsenmaita rajavartijoiden koulutuksessa, tekee riskianalyyseja ja tarjoaa jäsenmaille apua lisätukea vaativissa tehtävissä.” https://fi.wikipedia.org/wiki/Frontex
Niinpä, kollektiivisen syyllisyyden ja riittämättömyyden keskellä kuin yhdestä narusta vetäen antaudutaan kummallisen fatalistis-hurmoksellisen ”näin se vain menee” –meiningin valtaan.
Tosiasia on, että nyt meneillään olevat Euroopan ”avoimet ovet” ja ”hullut päivät”, jotka näyttävät venyvän viikoiksi ja kuukausiksi, kenties vuosiksi, ovat historiallisesti erikoisin tapahtuma, sitten Euro-kriisin.
Molemmat liittyvät Euroopan mantereen integraatioon, maailma-suhteeseen, ja kyvyttömyyteen reagoida globalisaatioon, sekä kaiken näennäisen kollektiivisen vastuunkannon alta kumpuavaan kansalliseen itsekkyyteen, joka niin kuin aina, lähtee erilaisista oloista, ja päätyy kokonaisuuden kannalta epätyydyttäviin, jopa kelvottomiin ratkaisuihin, joita oikeasti kukaan ei ole halunnut eikä tilannut.
*
Suomalaisten kärsimykset
Niin monet Suomessa ovat vielä vanhan, 1990-luvun laman veteraaneja, monet ovat jääneet ilman oikeutta. Ja uusia ”kaatuneita” tulee tämän nyt käsillä olevan, ja oikeastaan vasta nyt todella realisoituvan 2008-laman olosuhteissa.
Niin monet Suomessa ovat jo menettäneet paljon; työn, tulevaisuuden näkymät, osallisuuden kansalliseen ”hyvinvointiin”.
Jo vuonna 2011 kirjoitin: valtio, jonka tehtävänä perinteisesti on ollut toimia kansalaisten tukena ja turvana, on paitsi käytännön toimin myös sanallisella ja sanattomalla viestinnällä ilmoittanut tavattoman monille kansalaisille: te olette kuluerä, te olette saamattomia ja kelvottomia, teistä ei ole tähän kilpailukyky-yhteiskuntaan: menkää matkoihinne, ja olkaa edes hiljaa!
Kirjoitin silloin jatkoksi:
Tämä on väärin, tämä voi johtaa vain onnettomiin tuloksiin. Mutta yhden sanon jo nyt teille, jotka tätä teette: Älkää sitten, kun nämä ihmiset kääntyvät tätä yhteiskuntaa vastaan, tulko ja vaivatko käsiänne: Emme me tienneet, emme me ymmärtäneet. Miksi te ihmiset olette noin äkäisiä, ja miksi te käännätte selkänne yhteiskunnalle?
– Älkää tulko ja kysykö tätä, sillä te – juuri te – olitte niitä, jotka ensin käänsitte selkänne ihmisille.
Tämä mikä nyt seuraa, on vain johdonmukaista seurausta siitä, mitä täällä on tehty julkisesti ja keskellä päivää kaiken aikaa: ajettu ihmiset pois, hyljitty heitä, ja tehty heistä hylkiöitä.
*
Olen tehnyt koko elämäntyöni työttömien, ja köyhien ja syrjässä olevien ja syrjään joutuneiden kanssa. Se, mitä nyt kuulen huoltoaseman pöydässä, kahden kesken ja torin laidalla, on juuri sitä, mitä saatoin ounastella: hiljaista, mutta sitkeällä liekillä palavaa vihaa. Vihaa, turhautuneisuutta, pettymystä, kaunaa, raivoa.
Raivoa siitä, että ihmisiltä on viety jo niin paljon, ja heiltä aiotaan – noin vain – viedä vielä paljon lisää. Kuinka hirmuisesti on Suomea leikattu ja ohennettu, kuinka maaseudun näivettymistä joudutettu näiden verkostojen ja piuhojen tarkoituksettomalla, tahallisella, katkomisella.
Ja sitten tähän kenttään tulee tällainen yllätys. Ulkoa tulee kuin äkeitä taivaalta, tuntemattomia, tunistamattomia, tunnistamattomia: ovet auki ja kaikki vapaa.
Outo ilmiö. On sillä jo nimikin: ”Young Men March to Europe” – YMME.
*
Kontrollivapaa marssi
Suomalaisista on melkein jokainen, ainakin aikuinen, käynyt ulkomailla, ja kokenut ne passi- ja viisumijonot, laukkujen ja pussukoiden avaamiset, tupakan ja viinan rajoitukset.
Miten se käykään sisun päälle, kun näkee sitten miten Euroopan halki käy tällainen rosvojen ja salakuljettajien organiseeraama pakolaisparaati, joka tulee ja menee miten vain, ja koko Eurooppa horjuu ja huokaa.
Eivät ihmiset ole niin tyhmiä, kuin jotkut ajattelevat, kyllä me täällä puunjuuren tasolla tiedämme ja ymmärrämme, etteivät järjestelmät ja konnat ole unessa, vaan tällainen vuosisadan tilaisuus käytetään kaikin tavoin hyödysi: reittejä, etappeja, muuleja, agentteja, provokaattoreita, tukijoita ja sympatiseeraajia kartoitetaan, järjestetään varataan.
Olemme sentään katsoneet tv:stä vuosikauden Australian ja Kandan etc. rajavartiostojen toimintaa hihnalta ja takahuoneista: kun tuollaista on normipäivinä, millaista sitten tällaisessa tilanteessa, johon on kuukausia halukkaat voineet valmistautua ja hyödyntää tämän.
*
Hennalassa vanhat kasarmit tyhjentyivät.
Tyhjentyivät kun tyhjennettiin. Suomella ei ollut varaa pitää siellä omaa varusväkeä, ei, vaikka sijaintinsa puolesta varuskunta oli otollisesti pääkaupunkiseudun ja koko Suomenlahden rannikon kannalta hollilla ja hälytysetäisyydellä. http://lahtiuudistuu.fi/hennala/ Hennala-suunnitelma:
”Tulevaisuuden Hennala on viehättävän puistomainen asuin- ja työpaikka-alue, jonka vanhat punatiilikasarmit henkivät alueen historiaa. Hennalan varuskunta-alueen uudiskäytön suunnittelu on aloitettu. Valtion päätöksellä puolustusvoimien toiminta siellä päättyi vuoden 2014 lopussa. Hennala sijaitsee parin kilometrin päässä Lahden keskustasta ja sinne on hyvät liikenneyhteydet.”
*
Huoli Euroopan Unionista
Paljon enemmän kuin muutaman huolestuneen nuoren tilannetajun ja keinojen horjahtelusta, olen huolissani Euroopan Unionista.
EU on vakavalla tavalla osoittautunut kesäkelin järjestöksi. Sen tilannearvio on pielessä, sen keinot ovat kyseenalaiset, se ei edes itse noudata omia sääntöjään tai edes kansainvälisiä lakeja.
Minusta Suomessa tulisi olla enemmän huolissaan ”oman järjestömme” ja oman maamme asemasta ja toimintavasta: ne eivät ole niin kuin pitäisi.
VH, ylil. (res)., HämRjP (vmp 1971-1972).
*
Ésimerkki:
Helsingin Sanomat, Mielipide-sivu, sunnuntai 27. syyskuuta 2015 (s. C22):
Näin HS:n sivuilla on luettavissa:
”Pelkään omia ihmisiämme, suomalaisia!”
”Ovatko he asuneet täällä koko ajan odottaen vain oikeaa hetkeä ryömiä ulos koloistaan?”
”Rotusortajien lakanaan piiloutunut surkea pelkuri…”
”… sanoudumme tällaisesta irti. Ja niin pitäisi sanoutua jokaisen nykyisenkin lahtelaisen.”
”Nämä muutamat ymmärtämättömät ja itseensä käpertyneet häviäjät…”
*
”Hyvä ihmiset” ovat kilvan määrittämässä protestoijia.
He tuskin tuntevat protestoijia ihmisinä sen paremmin kuin minäkään. Mutta nämä tiedostajat esittävät heidät kummajaisina ja örkkeinä, örkkeinä jotka ”ryömivät ulos koloistaan”. sysivät ja potkivat heitä ulos ”oikeiden ihmisten yhteisöstä”. Tahtovat leimata heidät jonkin sortin ”epäsuomalaisiksi”.
Aika tuimaa kirjoittelua.
Minä tunnen ja tunnistan nämä tunnot, jotka aavistan toimivan Hennalan nuorten miesten toimien takana. Tunnen ja tunnistan, jos kohta en tunne miehiä. En hyväksy tällaista kollektiivista potkimista. Pikemminkin edellytän, että heitä kuullaan.
*
ex-ulkoministeri käytti ilmaisua:
”…nämä vastenmieliset rasistipaukuttelijat..”
Ilmoita asiaton viesti
”He ovat roskaväkeä” – Jari Tervolta kova rasistianalyysi –
Jari Tervon mukaan turvapaikanhakijoiden tuloa vastustavat suomalaiset ovat ”roskaväkeä”.
ja:
– Eivät nämä rasistit mitään syrjäytyneitä ole. Suomen kielessä on täsmällinen nimitys ihmisille, jotka tahtovat polttaa ja kivittää toisia ihmisiä. He ovat roskaväkeä.
Kärkevistä mielipiteistään tunnettu Tervo on aiemminkin ottanut kantaa rasismia ja maahanmuuttokriittisyyttä vastaan. Edellisessä kolumnissaan hän arvosteli voimakkain sanoin presidentti Sauli Niinistöä.
Lähde: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/322358-he-o…
Ilmoita asiaton viesti
Veikko Huuska varmaankin seisoo myös Lapuan liikkeen sankareitten puolella esim. niiden jotka surmasivat heinäveteläisen kunnallipolitiikko Onni Happosen. Ja varmaankin Ernst Tandefeltkin , ministeri Ritavuoren ampuja, on kaltoin kohdeltu julkisuudessa.
Suhtautumista Bobrikovin ampujaan ei kannata edes kysyäkään koska sitähän palvoo ja ihailee jopa parlamentikko Olli Immonenkin joka sanojensa mukaan muuten jyrkästi sanoutuu irti väkivallasta. Hivenen outo fetissi tuolla rauhan miehellä Ollilla siis.
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että olet tosissasi!
Ilmoita asiaton viesti
Voihan asiaa lähestyä näinkin, tosin ei kuulu asiaan, ajat olivat toisin.
Kenraalikuvernööri Bobrikovin aikana myös ajat olivat aivan toiset, ilmeisesti historia jäänyt näiltä osin lukematta.
Toivotko että Bobrikovin yhtenäistämispolitiikka olis onnistunut, suomessa tarvitaan myös rohkeita miehiä. Äärinmäiset olot vaativat joskus äärinmäisiä tekoja.
Uskon kaikkien Suomalaisten toivovan ettei koskaan, ei koskaan tulisi vastaavaa tilannetta.
Ilmoita asiaton viesti
Tsaarin hallinto oli lujasti päättänyt venäläistää Suomen.
Bobrikovin ampuminen oli ristiriitainen teko, mutta kansallisesta näkökohdasta ymmärrettävä.
Niin, tänäänkin meillä ovat niskassamme suomalaisvihamieliset ”myöntyväisyysmiehet”.
Ilmoita asiaton viesti
Tarvitaan uusi Tali-Ihantalan ihme pysäyttämään tämän uuden ajan armadojen maahan tunkeutumisen.
Vaan eipä taida enää löytyä samanlaista tahtoa ja viisautta, kuin mitä tarvittiin 1944 pysäyttämään silloinen kymmenien tuhansien maahanmuuttajien innokas vyöry itärajallamme.
Ilmoita asiaton viesti
Minne katosi edellinen bloggaus kriittisine kommentteineen? Poistiko ylläpito vai blogisti?
Ilmoita asiaton viesti
Seija, ylläpito.
2.o on vähän leikattu versio.
terv. Veikko
Ilmoita asiaton viesti
Vaikkei tämä aivan suoranaisesti liitykään blogiin, niin liittyy kuitenkin:
VM eilen su 27.9.: http://vm.fi/julkaisu?pubid=7103
*
YLE tänään ma 28.9.:
”Suomen talous on valtiovarainministeriön mukaan erittäin vaikeassa tilanteessa. Ministeriö ennustaa Suomen talouden kasvavan kuluvana vuonna 0,2 prosenttia. Seuraaville kahdelle vuodelle valtiovarainministeriö povaa kasvuluvuiksi alle 1,5 prosenttia.
Valtiovarainministeriön mukaan Suomen viennin kehitys on ollut vaisua ja kotimaiset yritykset ovat menettäneet markkinaosuuksiaan kansainvälisessä kaupassa. Ministeriö ennakoi, että Suomen teollisuustuotannon taso tulee vuonna 2017 olemaan noin neljänneksen pienempää kuin vuosikymmen sitten.
Talouskasvu jäänee seuraavina vuosina kilpailijamaitamme hitaammaksi ja työttömyysaste varsin korkealle tasolle, valtiovarainministeriö toteaa. Ministeriötä huolettaa erityisesti pitkäaikais- ja rakennetyöttömien määrän nopea lisääntyminen.” http://yle.fi/uutiset/valtiovarainministerio_hilaa…
Ilmoita asiaton viesti
Vahvasti tuntuu siltä, että sekoitat mission ja keinot. Jokaiselle suotakoon mielipide, joka edustaa maahanmuuttokriittisyyttä, tai jopa vastustusta, mutta kenellekään ei ole syytä suoda oikeutta kannattaa yksittäisiin ihmisiin kohdistuvaa yksipuolista väkivaltaa ja hyökkäystä.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. On mahdollista, että tässä maassa on saattanut joidenkin mielessä käydä mielikuvitustasolla käyminen käsiksi rasisteihin, mutta toistaiseksi sellaisesta ei ole taidettu uutisoida.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä, Juha, en kuitenkaan:
”Puolustan heidän oikeuttaan esittää mielipiteensä, jopa hieman robustein keinoin, puolustan heidän oikeuttaan läpäistä median kynnykset, tarvittaessa vaikka sitten lievin ylilyönnein.”
Ajattelen vaikkapa nyt Jari Tervon mahdollisuuksia esittää ja saada jakeluun oma viestinsä, joka ei ole aivan tylytön, ja vertaan sitten tässä tarkoittamaani ”hiljaista enemmistöä”, – millä soveliaalla nimityksellä sitä sitten kutsuisinkin – sen mahdollisuuksiin saada nämä sisäiset tuntonsa ja kysymyksensä julki ja havaittaviksi.
Kyllä siinä on niin olennainen ero, että jo siksikin ”puolustuksen puheenvuoro”.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki Irakista tulleet eivät ole sotaa käyviltä alueilta – ”tähän on toimia tulossa”
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/salolainen%20s…
*
Eduskunnan pöytäkirja (otteita): https://www.eduskunta.fi/SV/vaski/PoytakirjaAsiako…
Eduskunnan kyselytunti to 24.9.2015
Pöytäkirja PTK 39/2015 vp
16.43
Eva Biaudet, r
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies!
Olen erittäin iloinen siitä, että pääministeri ja valtiovarainministeri täällä ovat esittäneet hyvin humanistisia puheenvuoroja, ja ymmärrän, että eurooppalaiset ystävät varmaan tuntevat myötätuntoa teitä kohtaan siitä, että välttämättä koko hallitus ehkä ei edusta ihan samaa näkökulmaa ja joudutte korjaamaan sitten merkillisiä lausuntoja, jopa vihamielisiä lausuntoja, väärällä tiedolla perusteltuja lausuntoja. (Välihuutoja) Tuntuu siltä, että Dublin-sopimusta ei todellakaan tunneta, ainakaan ulkoministerin lausuntojen perusteella.
Kuitenkin näihin rasistisiin mielenilmaisuihin mielestäni on syytä tarttua. Vaikka varmasti on niin, että hyvin monet tuntevat mielenkiintoa ja ehkä pelkoakin, niin kuitenkin meillä on aika huolestuttavia rasistisia mielenilmaisuja, jopa natsimerkkejä heilutellaan, ja siinä mielessä joudun itsekin selittämään nuorelle pojalleni, mitä ihmisiä nämä ovat, jotka heiluttavat natsimerkkejä ulkomaalaisille. (Puhemies koputtaa) Mitä hallitus aikoo tehdä tähän rasismiin puuttumiseksi, ja onko hallitus jollain tavalla osoittamassa (Puhemies koputtaa) ehkä äänekkäämmin, että emme hyväksy näitä mielenilmaisuja?
*
16.45 Pertti Salolainen kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies!
Suomeen on tullut aika paljon irakilaisia. Kun heiltä kysytään, minkä vuoksi he ovat tulleet Suomeen, he sanovat, että täällä suhtaudutaan heihin myönteisemmin kuin muissa maissa.
Nyt tosiasia on kuitenkin, että Irakissa on myöskin paljon turvallisia alueita. Siellä on tämä eteläinen Irak, sitten on kurdien alue, jotka ovat niin sanottuja turvallisia alueita, ja kuitenkin sieltäkin tulee tänne turvapaikanhakijoita.
Nyt olisi äärettömän tärkeätä, että selvitettäisiin täältä turvallisilta alueilta tulevat hakijat, niin että heidät voidaan palauttaa, koska sillä on myöskin psykologinen merkitys: jos sinne palautetaan, niin huomataan, ettei voikaan tulla väärin perustein. Olisi erittäin tärkeää, että tämä saataisiin liikkeelle sen takia juuri, että nämä irakilaiset ovat näköjään selvästi suurin ryhmä tänne tulijoista. Siellä on varmasti näitä, jotka eivät ansaitse turvapaikkaa.
Mitä sitten tähän EU-kokoukseen tulee, siellä on ihan oikeat nuotit nyt otettu, mutta ne tulivat hieman myöhään, valitettavasti. (Puhemies koputtaa) Mutta voimme vain kysyä, mikä olisi tilanne, jos ei olisi EU:ta tässä tilanteessa.
16.47 Pääministeri Juha Sipilä (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies!
Tästä keskustelimme. Kyllä EU on tullut yllätetyksi tässä asiassa, ja olemme olleet tämmöisessä reagointimoodissa eli pikkusen liian myöhään koko ajan. Nyt tämä eilinen keskustelu oli minusta ensimmäistä kertaa keskustelu, jossa katsottiin tulevaisuuteen ja mietittiin, mitkä ovat ne diplomatian keinot ja ratkaisut tuolla Syyriassa, mitä meidän pitää tehdä näitten pakolaisleirien olojen parantamiseksi ruokaohjelmaan, mitä tehdään yhdessä Turkin kanssa ja niin edespäin. Eli nyt puhuttiin mielestäni oikeista asioista, jotka ovat proaktiivisia eli ennakoivia toimia.
Mitä tulee tähän Irakiin, niin tästä olemme keskustelleet hallituksen sisällä. Se on totta, että kaikki hakijat eivät tule sotaa käyviltä alueilta, ja tähän on toimia tulossa.”
*
Lähde: Eduskunnan pöytäkirja:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/poytakirja/Docum…
Keskustelu kysymyksestä ”3.2. Suullinen kysymys taakanjaosta pakolaistilanteessa (Carl Haglund r) Suullinen kysymys SKT 19/2015 vp” sivu 9.
(Sitaatti s. 14.)
*
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Veikko!
Pertti Salolainenkin siis on ”rasisti-reppana”, jonka mielestä pakolaisten tuloa Suomeen pitää rajoittaa?
Kuuntelin torstaina (24.9.) eduskunnan kyselytuntia, jolloin kuulin Salolaisen puheen.
Ei Salolainen ole rasisti-reppana, jos Kokoomuksen verkkouutiset uutisoi asiasta.
Ei-rasistisin terveisin
Jorma Jaakkola (Kok)
Kokemäki
Ilmoita asiaton viesti
”Minä tunnen ja tunnistan nämä tunnot, jotka aavistan toimivan Hennalan nuorten miesten toimien takana. Tunnen ja tunnistan, jos kohta en tunne miehiä. En hyväksy tällaista kollektiivista potkimista. Pikemminkin edellytän, että heitä kuullaan.”
Pitkä kirjoitus. Tunnustan etten jaksanut lukea kaikkea ajatuksella.
Haluaisin kuitenkin minäkin sanoa mitä ajattelen. Keskityn lähinnä tähän blogin viimeisessä kappaleessa esitettyyn ajatukseen, ettei menisi turhan sekavaksi.
Minä ajattelen tästä koko Hennalan tapauksesta että kenties nyt on käynyt niin että ammutaan kärpästä tykillä.
Koko hommasta jää sellainen vaikutelma että jotkut keskenkasvuiset, tai muuten ymmärrykseltään jälkeen jääneethän tässä varmaan ovat olleet asialla, itseään munaamassa.
Tällaiseen asiaan valtiovallan arvovaltaisten edustajien ja median kauhistelut tuntuvat lähes yhtä lapsellisilta kuin miltä itse teko näyttää.
Tässähän ammuttiin ilotulitusraketteja tulijoiden kunniaksi ja eräs paukuttelija oli naamioitunut multikulttuurisesti amerikkalaiseen perinneasuun Suomen lippua heiluttaen.
Parempi olisi ollut jos tämä tapaus olisi kuitattu teinien tohelointina.
————
Vakavampi asia sitten onkin se että monet suomalaiset ovat kovin vakavasti huolissaan Suomeen tulevista pakolaisista ja pelkäävät. Puheet ovat sen mukaisia, pelokkaita. Pelko leviää jonkin psykologian säännön perusteella. En lähde nyt muistelemaan psykologian tietojani, mutta pelko näyttää nyt tarttuvan toisesta suomalaisesta toiseen suomalaiseen jotenkin järjenvastaisella tavalla.
Tämä on jo vakavasti otettava asia.
Minusta tärkeintä tässä asiassa on että nyt myös suomalaisten pelot, vaikka ne perustuisivat johonkin joukkopsykoosiin, pitäisi ottaa vakavasti ja niihin pitäisi suhtautua vakavasti, eikä esimerkiksi pilkaten.
Minusta vallalla on nyt myös tietty pikkaamismenttaliteetti. Niitä joihin vieraspelko on tarttunut halveksitaan ja heitä nimitellään rasisteiksi. Se on ehdottomasti väärä lähestymistapa.
———-
Kolmas merkittävä asia tässä on myös se ettei tulijoihin, siis turvapaikanhakijoihin, suinkaan tarvitsekaan suhtautua huolettomasti. Suurin osa varmasti on rehellisiä ihmisiä, jotka etsivät turvallista maailmankolkkaa, jossa voivat jatkaa elämäänsä.
Joukossa, näin suuressa joukossa, on kuitenkin varmasti myös mukana luikureita ja vaarallisiakin ihmisiä. Tulijoihin ei mielestäni pidä suhtautua ennakkoluuloisesti, vaan pitää nähdä tilanne realistisesti.
Tulijoita on varmasti syytä tarkkailla hieman huolellisemmin kuin kantasuomalaisia keskimäärin. Tämä on mielestäni luonnollista ja luontevaa, niin kauan ainakin kunnes tulijat ovat riittävästi tai kohtuullisesti omaksuneet suomalaiset tavat. Kaikkea suomalaista kulttuuria ei tietenkään tarvitse omaksua, eivät suomalaisetkaan sitä kaikkea kokonaisuudessaan hallitse.
———
Luulen että suomalaiset voivat helposti kantaa turvapaikan hakijoiden aiheuttamat taloudelliset kulut ja myöhemmin heistä on varmasti myös hyötyä yhteikunnassamme.
Jotain huomiota pitäisi nyt keskittää niihin muukalaispelosta aiheutuviin puheisiin ja pelotteluihin jotka leviävät paitsi netissä, myös turuilla ja toreilla. Puheet voivat vaikuttaa rasistisilta, mutta ne ovat todennäköisesti vain pelon ilmentymiä.
Ilmoita asiaton viesti
Klassinen kysymys:
”Mitä tapahtui todella?”
Mitä Lahdessa oikein tapahtui? (Ja nimenomaan kivityksen suhteen)
Ehkä saamme siitä tarkemman kuvan myöhemmin? Tai sitten emme.
Googlasin vielä pikaisesti, mitä media on kertonut kivitys-asiasta:
Yhtenä ensimmäisistä – kenties ensimmäisenä – tilanteesta kertoi YLE, jonka toimittaja Kirsti Pohjaväre oli paikalla.
YLE kertoi, mm.:
”Yksi ilotulitteiden heittelijöistä sai sakkoja.”
”Levottomuudet Hennalassa alkoivat jo tunti ennen ensimmäisen bussikuljetuksen saapumista. Mielenosoittajat heittivät kiviä Punaisen Ristin työntekijää kohti, kun tämä oli viemässä kahvia varuskunnan portinvartijalle.
Pohjaväreen mukaan mielenosoittajien heittämät kivet olivat noin nyrkin kokoisia. Kivet eivät osuneet Punaisen Ristin työntekijään.”
http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijoiden_bussia…
*
Tämä edellä linkattu YLEN uutinen alkoi levitä mediassa:
Helsingin Sanomat tyytyi niukkaan toteamukseen uutistekstissä:
”Lisäksi mielenosoittajat kivittivät paikalla olleita muita ihmisiä.”
Mutta kuvatekstissä se kertoo näin:
”Mielenosoittajat heittellivät turvapaikanhakijoiden linja-autoa kivillä ja ilotulitteilla Lahden Hennalan vastaanottokeskuksessa.”
http://www.hs.fi/kotimaa/a1443065608880?jako=c518c…
Mikään myöhempi uutinen ei ole tietääkseni vahvistanut, että linja-autoon olisi osunut kiviä.
*
Maakuntalehdet siteerasivat YLEn uutista hieman tarkemmin:
”Turvapaikanhakijoita auttavan SPR:n työntekijä joutui Ylen mukaan kivityksen kohteeksi, mutta nyrkin kokoinen kivi ei osunut.”
Muun muassa:
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/321679-pelko-k…
*
Esim.: Kaleva:
”Ilotulitteiden lisäksi mielenosoittajat heittelivät kiviä ja sytyttivät savusoihtuja.
Kiviä lensi myös Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisten suuntaan, mutta Hirvosen mukaan tiettävästi kukaan ei loukkaantunut välikohtauksessa.
Poliisi otti paikalta kiinni kaksi mielenosoittajaa ilotulitteiden takia. Heistä toista sakotettiin ja toinen pidettiin kiinniotettuna yön yli häiriökäyttäytymisen vuoksi.
– Todennäköisesti myös häntä odottavat sakot. Muita jatkotoimenpiteitä heidän suhteensa ei tällä hetkellä harkita, Hirvonen kertoo.” (rikosylikomisario Matti Hirvonen Hämeen poliisista)
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/mielenosoitta…
*
Siis:
Ainakaan Kalevan mukaan poliisin edustaja Hirvonen siis kertoi, että 2 otettiin kiinni ilotulitteiden takia, toista sakotettiin ja toinen pidettiin kiinniotettuna yön yli ”häiriökäyttäytymisen” vuoksi;
oliko kyse häiriöstä vai kivenheitosta, ei suoraan ilmene, mutta käytetyn ilmauksen mukaan ”häiriökäyttäytymisestä”.
Mitä oikeasti tapahtui?
Kivi tai kiviä heiteltiin, mutta tarkkaan ottaen miten ja minne?
Minä hieman oletan, että jos kivityksessä oli kyse ihan tarkkaan ottaen kivityksestä, niin ainakin poliisi olisi maininnut siitä tarkemmin:
sekä tilannekuvauksessaan että sakotuksen tai kiinnioton perusteena.
Niinpä enemmän tiedon puuttuessa tyydyn laittamaan tähän kohtaan:
?-merkin.
*
Ilmoita asiaton viesti
Poliisin tuoreesta tiedotteesta, selvittely on vielä kesken:
Tähän mennessä on tullut kolme yhteydenottoa, joista yhdessä henkilö kertoo saaneensa kiveniskun ja ilotulitteen jalkaan, johon oli tullut lievä vamma. Kaksi muuta henkilöä kertovat olleensa vaaravyöhykkeellä kivien heittelyn aikana. Poliisille ei ole ilmoittautunut yhtään Suomen Punaisen Ristin työntekijää, joka olisi kokenut olleensa vaarassa tai olisi saanut vammoja tapahtumassa.
Tapahtumaa tutkitaan julkisena kehottamisena rikokseen, vaaran aiheuttamisena, pahoinpitelynä ja Suomen lipun häpäisemisenä. Lisäksi selvitetään, onko syytä epäillä rikosta nimikkeellä kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Juttu on luokiteltu rasistisena rikoksena eli sillä epäillään olleen rasistinen motiivi.
Perjantain vastaisena yönä poliisi antoi rangaistusmääräykset ilotulitteen käyttöön liittyen varomattomasta käsittelystä ja spraymaalin hallussapidon takia järjestysrikkomuksesta 25- ja 35-vuotiaille päijäthämäläisille miehille.
https://www.poliisi.fi/hame/tiedotteet/1/0/hennala…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, Seija. Tämä oli aiheellinen täydennys.
Ilmoita asiaton viesti
25- ja 35-vuotiailla pitäisi olla ilotulitteiden käsittely hanskassa, vieläkö puolustat noita kiviäkin heitelleitä, naisia ja lapsia pelotelleita ”sankareita”?
Ilmoita asiaton viesti
Loppuun asti.
”Presidentistä alkaen heillä on ollut vaikeuksia löytää kyllin voimakkaita ja äärimmäisiä ilmaisumuotoja tuomionsa jyrkkyyden esilletuomiseksi. Ketä kuvotti, ketä inhotti. – Eikä ole tyydytty ainoastaan esittämään kannanottoja mielenilmaisun käytännön toteutuksesta, vaan mikä erikoisinta, on siekailematta mitätöity ja kirottu myös nuo kyseiset nuoret (nuorehkot?) miehet, vaikka heidän tekonsa olivat sittenkin suhteellisen vähäpätöiset.
Itse asiassa valtion johdon ja muun ”yläkerran väen” toimesta on, poikia lyötäessä, syyllistytty lynkkausmielialaan, siihen, josta tuon (ainakin toistaiseksi) tuntemattoman kaapuhenkilön esittämä järjestö on niin tunnettu.”
Se, mitä ennenkaikkea puolustan, on suhteellisuudentaju.
Kun näkee, miten massiivisesti koko ”arsenaali” käy noiden nuorten päälle, niin siinä minä puolustan heitä. Eli ei tyydytä vain ”tuomitsemaan” tekemisiä, vaan tuomitaan nuoret.
Kuten poliisin linkistä näkyy, emme edes tarkasti ottaen tiedä, mitä on tapahtunut. Kovasti on oltu tuomareita, eikä lääkäreitä, – tai edes raportoivia journalisteja.
Kuultakoon toistakin osapuolta: ja koska heiltä ei koko lailla ymmärrettävästi ole lausuntoja tai kommentteja tullut, niin kyllä joku aikuinen voi pitää vähän heidänkin puoltaan. Pitää puolta, tavoitella jonkinlaista kohtuullistuutta lyttäämisessäkin; ja tuoda myös esille niitä näkökohtia, jotka mitä ilmeisemmin jossain muodossa ovat toiminnan taustalla: sekavat, ristiriitaiset ja yllättävät tapahtumat etc.
Eli ihan asiallisesti: pro et contra. Eikä vain contra.
*
Ilmoita asiaton viesti
”ja kirottu myös nuo kyseiset nuoret (nuorehkot?) miehet, vaikka heidän tekonsa olivat sittenkin suhteellisen vähäpätöiset”
Jäivät ilmoitettuihin koska poliisi oli paikalla, entä jos ei olisi ollut kun toimivat poliisin läsnä ollessakin?:
Poliisipartioita oli paikalla kolme eli yhteensä kuusi yksittäistä poliisia. Lisäksi poliisiautot saattoivat linja-autoja varuskunta-alueelle.
Kun ensimmäinen linja-auto toi turvapaikanhakijoita Hennalaan, mielenosoittajat alkoivat heitellä kiviä ja laukaista ilotulitteita linja-autoa kohti. Etelä-Suomen Sanomien ja Ylen mukaan mielenosoittajat heittivät kiviä Suomen Punaisen Ristin työntekijää, toimittajaa ja vartijoita kohti.
Poliisi otti kiinni kaksi henkilöä.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1443146505194
Ilmoita asiaton viesti
Myöhäisteinejä.
Ei sitten varmaankaan ole ollut mitään parempaa tai mielenkiintoisempaa tekemistä.
Immosen aatetovereita ja joukkoja nämä. Ei pitäisi yllyttää hulluja.
Ilmoita asiaton viesti
Miten vanhaksi saakka on mielestäsi myöhäisteini?
Ilmoita asiaton viesti
”Miten vanhaksi saakka on mielestäsi myöhäisteini?”
Teiniys päättyy aikuistumiseen.
Nämä teot eivät ole aikuistuneiden ihmisten tekoja.
Teiniys voi näköjään jatkua vaikka koko elämän ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Eivätkös nämä parikymppiset mamut ovat lapsia, joten siitä sitten voidaan hieman haarukoida.
Ilmoita asiaton viesti
Olen ollut uskossa, että Kiakkovieras-mielenosoitus asetti sille rajat, mitä saa tehdä ja mitä ei. Näköjään standardit ovat muuttuneet sen jälkeen. No nyt raja menee sitten tuossa.
Linnanjuhlat on taas runsaan kahden kuukauden päästä. Tervo varmaan jo terottelee kyniään roskaväki-trilogian toista osaa varten.
Ilmoita asiaton viesti
*
BTW;
Olen muuten pannut tarkkaan merkille, että kaikki blogiin liittyvät 139* kommenttia koskevat Hennalaa.
Yksikään kommentti ei käsittääkseni ole käsitellut Euroopan tilannetta, EU:n pakolaispolitiikkaa ja yleensä tätä kokonaissetelmaa:
Kirjoitin blogin päätteeksi syvän huoleni:
”Huoli Euroopan Unionista
Paljon enemmän kuin muutaman huolestuneen nuoren tilannetajun ja keinojen horjahtelusta, olen huolissani Euroopan Unionista.
EU on vakavalla tavalla osoittautunut kesäkelin järjestöksi. Sen tilannearvio on pielessä, sen keinot ovat kyseenalaiset, se ei edes itse noudata omia sääntöjään tai edes kansainvälisiä lakeja.
Minusta Suomessa tulisi olla enemmän huolissaan ”oman järjestömme” ja oman maamme asemasta ja toimintavasta: ne eivät ole niin kuin pitäisi.”
(Obs.: bannatut kommentit 115 kpl + tässä 24 = 139 kommenttia)
Ilmoita asiaton viesti
Huuska # 29:
Laitoin kommentin juuri tuosta näkökulmasta, Sen lähetys saattoi epäonnistua. Joka tapauksessa Huuskan unionin laajuinen huolenilmaus on kirjattu jo 1,5 vuotta sitten mm. tutkija Markku Jokisipilän kolumnissa:
http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/634705/Kansa…
”Brittihistorioitsija Timothy Garton Ash totesi pelkäävänsä, että toukokuun 2014 vaalit jäävät historiaan ”herätyssoittona, johon Eurooppa ei herännyt”. Historialliseen vaalivoittoon Britanniassa ohi konservatiivien ja työväenpuolueen rynnineen UKIP:n johtaja Nigel Farage puolestaan ilmoitti, että tulos merkitsee Euroopan integraatiokehityksen väistämättömyyden loppua. Molempia kannattaa kuunnella tarkkaan.”
Eipä vain ole kuunneltu. Ei edes Jokisipilän analyysi ole herättänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos.
VTT Markku Jokisipilän kolumni on todella lukemisen arvoinen.
Koska monet lukijat ovat kyllästyneet kurkkaamaan linkkien taakse, rohkenen leikata tähän Jokisipilän ansiokkaan analyysin alkuosan:
Otsikko kuuluu:
”Kansa tuntee, että sitä viilattu on linssiin”
Itse tekstissä Markku lataa (TS, 28.5.2014):
”On huono päivä Euroopan Unionille, kun rasistinen, muukalaisvihamielinen ja juutalaisvastainen ohjelma saa 25 prosenttia äänistä, kommentoi Euroopan parlamentin saksalainen puhemies Martin Schulz Ranskan vaalitulosta sunnuntaina. Sosiaalidemokraattisen Schulzin tähtäimessä oli Marine Le Penin johtama Kansallinen Rintama, joka jyräsi 24 paikallaan ohi hallitusvaltaa käyttävien sosialistien ja maan toisen suuren puolueen UMP:n.
Schulz on väärässä. Ranskalaiset toimivat EU:n demokraattisten ydinarvojen mukaisesti ja käyttivät laillista oikeuttaan ilmaista kantansa yhteisten asioiden hoitoon. Schulz unohti asemansa unionin tärkeimmän demokraattisesti valitun elimen johtajana ja päästi ääneen vaalitulokseen pettyneen puoluemiehen.
Toisaalta Schulzin kommentti toi hyvin esille sen, miksi perinteisille puolueille ympäri Eurooppaa on ollut niin vaikeaa vastata populistipuolueiden haasteeseen. Kilpailijoiden leimaaminen rasisteiksi on paitsi poliittisesti hölmöä myös ylimielistä äänestäjien väheksyntää.
DEMOKRATIASSA VAALITULOSTA tulee kunnioittaa silloinkin, kun se on itselle epämiellyttävä. Poliittinen euroeliitti on kieltäytynyt näkemästä haastajien nousun takana piilevää laajalle levinnyttä kyllästyneisyyttä siihen, miten politiikkaa on hoidettu sekä EU:n tasolla että sen jäsenvaltioissa.”
http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/634705/Kansa…
*
Ilmoita asiaton viesti
Ehdin jo kopsata Jokipiiltä tämän osan Sepon lähettämästä linkistä, joten linkitän sen vielä nyt tähän kun Veikko Huuska ei sitä tehnyt. Näin huonostihan meillä menee kaikkialla Euroopassa.
”EUROOPASSA MUHII tyytymättömyyden vallankumous. Kymmenet miljoonat ihmiset ovat turhautuneita ja heidän uskonsa eurooppalaisen edistystarinan tulevaisuuteen on mennyt. Tyytymättömyyden aiheita riittää: työttömyys, heikko talouskasvu, maahanmuutto, direktiivibyrokratia, euroeliitin etäisyys tavallisesta kansasta, talouskriisin loputon laastarointi tukipaketteineen ja niin edespäin. Tyytymättömiä yhdistää yli poliittisten rajojen vahva tunne siitä, etteivät he ole saaneet ääntään kuuluviin.”
Itse nimitän Hennalan nuoria idiooteiksi, koska he käyttivät ikävää väkivaltaa maahanmuuttajia kohtaan, joka minusta on aina tuomittavaa.
Toisaalta ymmärrän myös hyvin kaikkien eurooppalaisten pelon siitä, että tulijoita Irakista ja muualta Afrikasta tulee sankoin joukoin syyrialaisten vanavedessä, vaikka akuuttia tarvetta ei välttämättä edes olisi. Olemmeko me siihen valmiita?
Näitä ns. elintasopakolaisia on mahdollisesti tulossa vielä useita miljoonia ihmisiä, jos rajat Euroopassa ovat vapaasti ylitettävissä ja vielä kutsujen kera. On ennustettu lehdissä, että noin kaksi miljoonaa syyrialaista olisi vielä vuoden sisällä tulossa Eurooppaan, jos sotaa ei saada loppumaan.
Se on pulma, joka pitäisi , tai olisi pitänyt jo aikaa sitten ratkaista, mutta politiikoilla on vain molemmat silmät olleet kohti Kreikkaa ja tähän on nyt tultu. Jokaisen eurooppalaisen valtion pelot oman kansallisen identiteetin ja kulttuurin katoamisesta on ymmärrettävää, jos ”vieraan kulttuurin” tulijoita on tuo yksi maagiseksi rajaksi kerrottu 30 prosenttia väestöstä.
Miten me ylipäätään pystymme kotouttamaan ja elättämään useita vuosia jopa tuon 100 000 tulijaa, kun meillä on itselläkin työttömiä köyhiä – on kyllä arvoitus? Juuri kukaan työtätekevä ei ollut valmis tinkimään omista eduistaan juuri ollenkaan Sipilän ehdotuksen mukaan, mutta eihän meillä ole nyt muuta mahdollisuutta, kuin tehdä radikaalit vähennykset sosiaaliturvaan ym. jotta pystymme kaikki tulijat ja vielä heidän perheensäkin ruokkimaan.
Kauniit puheet eivät nyt riitä, vaan pitää olla valmis itse luopumaan vähästäänkin, jos tulijoita saa vapaasti tulla tervetulotoivotusten kera. Vastuu ”vieraista” on silloin meidän jokaisen, tai muuten pitää varautua jatkuviin tyytymättömien jopa rajuihinkin melankointeihin. Sitä tuskin kukaan haluaa..
Ilmoita asiaton viesti
Kivien heittely tai raketti ”iskut” eivät ole perinteisiä suomalaisia kannanotto menetelmiä. Monissa maailman kolkissa ne on kuitenkin ihan normaaleja jopa aika maltillisia tapoja kertoa oma mielipide.
Tervetuloa kansainvälisyys loppuu se impivaarailu. Myös se hyvä puolihan tässä on ,että ”suvakit” saa sitten jatkossa tulevista ongelmista syyttää suvaitsemattomia suomalaisia. Tehän kivititte ensin. ( ai niin oishan ”ne” joka tapauksessa syyttäneet suomalaisia).
Ilmoita asiaton viesti
Raskas taakka 19 vuotiaalleen kun selkään kiivetään omann näkyvyyttä parantamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Huuska, sotaveteraanit ja lotat vetoavat väkivallan lopettamiseksi. Jos et ketään suostu kuuntelemaan tässä puolustelussasi, suosittelen kuitenkin höristämään korviasi kaikkein kokeneimpien viestille.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-144341019667…
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin olen vedonnut jo 4,5 vuotta väkivallan lopettamiseksi ja kuvannut sitä fiktiivisenä uutisena vuosien varrella, blogiani täydentäen. Turha vaiva, sillä ei edes Nyqvist ole peukuttanut. 🙂
http://sepsaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/80737-lue-t…
Al-Assad oli tapattanut blogin syntyhetkellä 2000 syyrialaista, nyt jo yli 300.000 ihmistä ja samalla synnyttänyt miljoonien pakolaisongeman.
Mutta meillä puhutaan mieluummin lakanahemmoista, vaikka olemme todistamassa paljon suurempia historiallisia käänteitä:
Huteralle pohjalle rakennetun unionin hajoamisprosessia, johon liittyy myös Saksan ja komission selvä kutsu EU:n alueelle kansainvaellukseen, jota ei haluttu pysäyttää jo ennen kuin se alkoi: poistamalla Al-Assad kuviosta v. 2011.
Ilmoita asiaton viesti
Petra, kiitos viestistä. Luin jo aamulla, ja oikein myönteisin tunnelmin.
Mutta ethän saanut sitä käsitystä, että ”tässä puolustelussani” jotenkin tukisin väkivaltaa. Sen voin vakuuttaa, että siitä tässä ei ole kysymys.
Olen Hennalan ”sankarien” puolella, puolustamassa näiden tuntemattomien nuorten ihmisarvoa, ja olemassaoloa. Nythän vaikutti (ja vaikuttaa edelleen) siltä, että näiltä ”koltiaisilta” oltaisiin sekä valtiovallan jyrähdysten voimalla että sitten vähän vähemmän arvovaltaisten tahojen toimesta viemäsässä kaikki oikeutus: ei vain mielipiteisiinsä, tunteisiinsa, ja reaktioihinsa, noihin sinänsä typeriin tekoihin, joihin osa heistä osallistui. Mutta eihän näin voi olla: niin ei saa käydä, että jokin valtaisa näköismuuri kaatuu heidän ylleen. Minä puolustan heidän oikeuttaan reagoida tässä tilanteessa, sekavassa, äkkinäisessä, shokeeraavassa, nurinkurisessa jne. tilanteessa. Ja ennenkaikkea puolustan tässä heikompaa, teen sitä, mitä uskoisin sinunkin jonkun haluavan tehdä silloin, kun oikein vahvat voimat ovat ”lyttäämässä” jotain ryhmää, eikä vain heidän tekojaan, vaan myös heidät ihmisinä, nuorina.
Tekisin mieli vielä koota tähän kaikki attribuutit, joita kirjoittajat eri tahoilla ovat omissa nimissään ihan ylpeinä heistä kirjoittaneet, mutta en nyt viitsi. (Otan tähän vain ulkomuistista pari: ”Ovatko he asuneet täällä koko ajan odottaen vain oikeaa hetkeä ryömiä ulos koloistaan?”
Sekä tuo kuuluisan kirjailijan ”veto”: ”Valkoinen roskaväki”.)
Se olisi liian synkeä ja masentava määritejono, jollaisen kohteeksi en soisi kenenkään joutuvan.
Ilmoita asiaton viesti
”koltiaisilta”
Koltiaista käytetään yhteydessä pojankoltiainen ja nythän tiedetään vain kolmen ikä: rangaistuksen saaneet poliisin kiinni ottamat 25- ja 35-vuotiaat miehet sekä 19-vuotias Ku Klux Klan asuun pukeutunut.
Muutenkin puolustelet suunnilleen niin että eihän siinä mitään vakavaa tapahtunut – eivät sattuneet osumaan kuin yhden toimittajan jalkaan, pahemminkin olisi voinut käydä. Ja pelästyttivät ensimmäisessä bussissa olleet Euroopan halki vaeltaneet naiset ja lapset, eikö jo siinäkin ole riittämiin?
Olisit edes voinut korostaa että keino oli täysin väärä, ja täysin väärään tahoon kohdistunut. Mutta ei, puolustelet virkavallan silmien alla laittomuuksiin syyllistyneitä miehiä väärin kohdeltuina nuorukaisina ja esittelet tilastoja turvapaikanhakijoista ja budjetista. Kertoisitko muuten paljonko lisäbudjettiin on varattu.
Edit: Ja kertoisitko niiden puolustamiesi Hennalan nuorten iät, jotta muutkin tietäisivät.
Ilmoita asiaton viesti
Budjetti 2016 on pahasti alijäämäinen:
”Turvapaikanhakijoiden vastaanoton kuluihin on budjetoitu 118 miljoonaa euroa vuodelle 2016. Määrärahatarve perustuu aiempaan arvioon, että Suomeen tulisi noin 15 000 turvapaikanhakijaan vuodessa.
Koska turvapaikkaa hakevien henkilöiden määrä on arviolta 25 000–30 000 hakijaa vuonna 2015, joudutaan määrärahoja sisäasianministeriön mukaan lisäämään myöhemmin.”
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/budjetti_turva…
*
Budjetin 118 M€ per 15.000 turvapaikanhakijaa/vuosi = kustannus per hakija 7.866 euroa.
Tämä yksikkökustannus on jo selvästi alimitoitettu. Kuten edellä kansanedustaja HH mainitsi taksan 16.367 euroa, se voisi toimia jonkin asteisena likimääränä:
15.000 x 16.367 euroa = 245.505.000 euroa. Eli 245,5 miljoonaa.
Alimitoitus on jo tuolta osin 127,5 miljoonaa.
Mutta koska tulijoiden saapuminen jatkuu, ja etenkin kun Maahanmuuttovirastonkin viimeisin arvio on että 31.12.2015 mennessä maahamme saapuisi n. 30.000 turvapaikanhakijaa – ja koska palautus ei ole lainkaan yksinkertainen juttu (vertaa päivän uutiset Ruotsin palautusten tökkimisestä), niin pelkästään tuolla vuoden 2016 arvoidulla alkuluvulla päädytään laskelmaan:
30.000 x 16.367 euroa = 491.010.000 euroa. Eli 491 miljoonaa €.
Mutta kuten sanottu, tulovirran jatkuessa määräämättömällä intensiteetillä määräämättömäksi ajaksi, maassa olevien turvapaikanhakijoiden ja turvapaikan saaneiden yhteisluku tulee nähtävästi olennaisesti ylittämään 30.000 rajan.
Mutta jo näillä, tällä hetkellä ennakoiduilla, ja nyt minimimenona pidettävänä summana tuo 491 miljoonaa ylittää roimasti, eli noin 373 miljoonalla eurolla.
Budjetti on siis ainakin 373 miljoonaa alijäämäinen jo tämän hetken tiedoilla.
Budjetti tulee rakentaa, niin kuin kaikki tiedämme, ”parhaan käytettävissä olevan tiedon pohjalta ja siinä pyritään realistiseen lopputulokseen”.
Nyt näin ei suinkaan tapahdu.
*
Jostain sekin erotus leikataan.
*
Ilmoita asiaton viesti
Kansanedustaja H. Harkimo kirjoittaa Savon Sanomissa, mm:
”Hänen mukaansa on puhuttu parin sadan miljoonan euron kustannuksista, ”mutta en usko että se on sinne päinkään”.
Myös arvio 50 000 turvapaikanhakijasta vuodessa on hänen mielestään alakanttiin.
Harkimo laskee silti 50 000 hakijan mukaan, mitä kustannukset olisivat, kun sisäministeriö sanoo jokaisen maksavan 16 367 euroa per vuosi. Hän saa tästä 550 miljoonaa euroa. Jos puolet tulijoista jää Suomeen, tulee kustannuksia lisää 600 miljoonaa euroa. Tämäkään ei vielä sisällä tiloja, terveydenhuoltoa, tulkkeja ja niin edelleen.
– Eli puhumme monen miljardin kustannuksista. Siinä rinnalla hallituksen suunnittelemat säästöt ovat lillukanvarsia, hän kirjoittaa.
– Meidän systeemimme ei kestä tätä määrää ihmisiä, varsinkaan kun meillä ei ole palautussopimuksia esimerkiksi Irakiin. Niitä yritetään tehdä, mutta minkäs teet kun vastapuoli ei halua. Ruotsi on tällaisen saanut, niinpä meille tulee nyt sieltä irakilaisia.”
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/harkimo%20turv…
*
Oikeansuuntaisia havaintoja, paitsi että
50.000 x 16.367 euroa = 818.350 euroa.
100.000 tulijaa on sitten 1.636.700.000 €.
Eli 1,6 miljardia euroa.
*
Nimittäin:
”Ruotsin poliisilla 17 000 karkotuspäätöstä toteuttamatta
Poliisi ei ehdi toteuttamaan karkotuspäätöksiä uusien turvapaikanhakijoiden suuren määrän vuoksi.
Ruotsissa on useita tuhansia ihmisiä, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta eivät ole poistuneet maasta, yleisradioyhtiö SVT kertoo. SVT:n mukaan 54 000 ihmistä on kieltäytynyt lähtemästä maasta vuoden 2011 jälkeen. On epäselvää, kuinka moni heistä on karkotettu tai myöhemmin poistunut vapaaehtoisesti maasta.
Ruotsin poliisilla on kuitenkin 17 000 karkotuspäätöstä toteuttamatta. Lisäksi 10 000 kielteisen turvapaikkapäätöksen saanutta ihmistä, joiden uskotaan yhä olevan Ruotsissa, on etsintäkuulutettu. Määrä on kasvanut tuhannella viime vuodesta.
– On hyvin tärkeää, että he poistuvat maasta. Oikeusvaltion periaatteisiin kuuluu, että noudatamme yhteiskunnan sääntöjä. Mielivalta ei saa ohjata yhteiskunnassa, Ruotsin maahanmuuttoviraston johtaja Anders Danielsson sanoo SVT:ssä.”
YLE, ma 28.9.2015; http://yle.fi/uutiset/ruotsin_poliisilla_17000_kar…
Ei varmasti yhtään helpompi toimenpide Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ohessa luettavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jess, kiitos,kyllä vaan. (vert.40)
”Pidetään Suomi rauhallisena”.
Se vain voi osoittautua hieman hankalaksi operaatioksi, jos jokainen pihauskin pyritään ”ajamaan alas”.
Monesti on ollut paljon viisaampaa antaa ”liikojen höyryjen” purkautua, vaikka sitten vähän ”ikkunoita särkyisikin”, kuin tavoitella nollatoleranssia.
Esimerkiksi työmarkkinoilla mielenilmauspäivä runsas viikko sitten tasasi varmasti ainakin joltain osin paineita. Niitä tosin riittää.
PS.
Mitä mieltä muuten olet EU:n toiminnasta. Pidän sitä paljon huolestuttavampana kuin muutaman nuoren miehen mielenosoitusta!
Ilmoita asiaton viesti
Ovatko Hennalan ”hemmot” ”Valkoista roskaväkeä”?
Länsiväylä:
Jari Tervolle tyrmäys – ”Rasistista”
”Kirjailija Jari Tervon kovasanainen kolumni suomalaisesta rasismista herättää keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Teologian opiskelija ja entinen poliitikko-yrittäjä Samuli Suonpää katsoo, että Tervo ylitti kielenkäytöllään rajat ja sortui itse rasismiin.
– Valkoinen roskaväki tarkoittaa valkoisia, joita halveksumme, koska ovat köyhiä kuin mustat. Siksi roskaa. Nimitys on itsessään rasistinen, Suonpää kommentoi.
Samoilla linjoilla on ihmisoikeusaktivisti Lea Korhonen.
– Juuri tästä syystä en jaa Tervon kolumnia, kaipaan faktapohjaisempaa ja älyllisempää rasismin vastustamista ja tutkimista, kommentoi Korhonen Twitterissä.”
”Tervon mukaan mielenilmauksissa nähtyä huutelua ja kivittämistä ei pidä edes yrittää selittää.
– Eivät nämä rasistit mitään syrjäytyneitä ole. Suomen kielessä on täsmällinen nimitys ihmisille, jotka tahtovat polttaa ja kivittää toisia ihmisiä. He ovat roskaväkeä.”
Lähde: Länsiväylä ma 28.9.2015; http://www.lansivayla.fi/artikkeli/322379-jari-ter…
*
Länsiväylän gallup: http://www.lansivayla.fi/artikkeli/322358-he-ovat-…
*
Ilmoita asiaton viesti
Matti ”virnistelijä” Virtanen pressiklubissa lanseerasi tuohtuneena, nämä ovat sitä white trashia… Li Andersson huokaa vieressä… Kaksi omahyväistä shitheadia vierekkäin. 2.0 versiosi on turhan takia, ala-arvoinen toimitusratkaisu.
Kehoitin sinua tallettamaan blogisi kommenttiketjuineen, sitähän on mielestäni melko herkullista kaivaa arkistosta ja jakaa sanoen , mitä minä sanoin. Saattaa olla jopa aikaisemminkin kunhan poliisit saavat tutkinnan valmiiksi ja bussissa ei löydy naarmuakaan saatikka kiviä tapahtumapaikalta.Koeta kestää Veikko tämä umpityhmyys, johon töremäsit.
Ilmoita asiaton viesti
”-Minne katosi edellinen bloggaus kriittisine
kommentteineen? Poistiko ylläpito vai blogisti?
-Seija, ylläpito.
2.o on vähän leikattu versio.”
Ei löytynyt webin cacheista sitä 1.0 versiota enää. Olisikohan se jossakin vielä luettavissa?
Historian vaietut aiheet kertovat usein niitä aikakauden oleellisimpia ja kiinnostavimpia asioita. Vuosien päästä alkaa kiinnostaa tietää juuri niistä asioista jotka olivat kiellettyjen ja vaiettujen asioiden listalla. Siis aivan omassa lähimenneisyydessä, vuoden 2015 loppupuoliskolla.
Hiukan huvittuneena huomasin että talousalan keskustelutkin ovat nykyään ns. valtamedian toimesta vaarallisuutensa vuoksi sensuroituja. Talouslinjoista keskustelu ja kommentointi on estetty lukijoilta, kun kielletty kuumasana ”maahanmuuttaja” ilmenee avaustekstissä.
—
Ihan kiinnostuksesta Uuden Suomen lehden nykylinjausta kohtaan, olisi ollut mukava vertailuksi nähdä myös se alkuperäinen juttu.
Mitä sanoja tai lauseita oli lopulta otettava pois, että julkaisukynnys ylittyi.
Ilmoita asiaton viesti
”Mitä sanoja tai lauseita oli lopulta otettava pois, että julkaisukynnys ylittyi.”
Saihan se olla eilisen päivän ja vielä aamulla. Kommentteja kertyi toistasataa, joten olisi odottanut uutta avausta eikä vanhan toistoa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän sellainen kokonaan erilainen ”uusi avaus” olisi sitten tarkoittanut? Kai olisi pitänyt koko aihekin vaihtaa toiseksi vai?
Toistaiseksi vaikea asettua kummankaan osapuolen ”puolelle”, kun ei ole sitä sensuroitua versioita sinnalle nähtävissä.
Oliko siellä pahasti kirosanoja, n-sanoja tai henkilönimien mainitsemista negatiivisessa valossa, vai mitä?
Saattoihan historioitsija Huuskalla keittää linja niin pahasti ylitse että sensuroija Huusko ei katsonut sitä voivansa enää arkipäivän alettua sietää.
Ilmoita asiaton viesti
Huuskahan kirjoittaa #29:
Yksikään kommentti ei käsittääkseni ole käsitellut Euroopan tilannetta, EU:n pakolaispolitiikkaa ja yleensä tätä kokonaissetelmaa
joten siitä.
Leipäteksti oli Huuskan tapaan niin pitkä etten ainakaan minä pysty sanomaan mitä siinä piti muuttaa, kertonee itse.
Ilmoita asiaton viesti
Minä ihmettelen sitä, että miksi poliisi on niin kovasti jahdannut tätä kaapuun pukeutunutta henkilöä. Onko Suomessa kiellettyä pukeutua kaapuun? Kuinka nyt käy musliminaisten?
Ilmoita asiaton viesti
Voi tosiaan kysyä että olisiko ollut järjestysmielessä viisaampaa vaan ohittaa tämä yhden huppupään tapaus. Sata huppupäätä olisi jo helpompi tapaus, koska se olisi jo mellakan tapainen asia.
Nythän kiinnioton jälkeen poliisi/oikeuslaitos joutuu ottamaan jonkinlaista kantaa huppupäisyyden asiaan.
Joko todetaan että valkoinen lakana päällä esiintyminen ei ylitä mitään rikoskynnystä, eikä syytteitä voida nostaa. Lakana-asuste saisi ikäänkuin luvan ja oikeutuksen Suomessa, jatkokäyttöjä varten.
Tai sitten aletaan sorvailla lakanassa esiintymsen johdosta syytettä kiihotuksesta kansanjoukkoa kohtaan. Tiettävästi ko. henkilön puheista ei ole nauhoitteita. Eikä siitä että heittikö raketteja tms. Syyte pitäisi tälläin nostaa lähinnä kohua herättäneen asusteen ja Suomen lipun käytön perusteella.
Molemmat tiet ovat omalla tavallaan hankalia. Joko yleisen oikeudenkäytön kannalta tai toisaalta asialle myönnettävän hyväksyttävyyden kannalta.
Nythän joku kanta tai ratkaisu suuntaan taikka toiseen on otettava.
Ilmoita asiaton viesti
”Nythän kiinnioton jälkeen poliisi/oikeuslaitos joutuu ottamaan jonkinlaista kantaa huppupäisyyden asiaan.”
Poliisin kannalta liittyy mielenosoituksissa naamioituneena esiintymiseen, menee jotenkin niin että onko vahingoittamistarkoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Poliisin mukaan kaapupukuinen ei tehnyt mitään. Jos syyttäjä nostaa syytteen, silloin poliisilla pitäisi olla ajatustenlukija kuten leffassa Minority Report, jotta syyte voitaisiin näyttää toteen. Silloin mentäisiin ajatusrikosten puolelle ja siihen kamalasti pelkäämäänne fasismiin.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. Varsinkin kun lehtitietojen mukaan huppupäinen jannu ei tehnyt mitään.
Toisaalta poliisi on toiminut viisaasti. Varmasti ollaan hakemassa jotain kiihotussyytettä, mutta jos ja kun sellaiseen ei löydy perusteita, sanotaan vain että henkilöä kuultiin silminnäkijänä.
Jos kiihotussyyte nostetaan, sitten pitää nostaa tässä kuvassa esiintynyttä toistakin huputettua vastaan. Hän esiintyy samassa tilaisuudessa henkilön kanssa, jonka on kerrottu värväävän ihmisiä uskonsotiin.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1509438426…
Ilmoita asiaton viesti
Henkilöllä joka hyväksyy kivien ja rakettien heittelemisen vahingoittamistarkoituksessa, on hyvät valmiudet hyväksyä myöhemmin paljon enemmän.
Näyttää että sellaistakaan vaihtoehtoa ei voi ihan kokonaan jättää huomiotta.
Ilmoita asiaton viesti
Entä henkilöillä jotka hyväksyvät hevosen pieksemisen?
Ilmoita asiaton viesti
Oma ennustukseni on, että nämä jonninjoutavat keskustelut ilotulitteista ja papateista loppuvat samana päivänä, kun ensimmäinen itsemurhaterroristi päättää räjäyttää itsensä väentungoksessa Suomessa.
Merkittäväksi tapahtuman tekee myös se, että hän tulee olemaan jonkin viiteryhmän sankari.
Ilmoita asiaton viesti
Sellainen tapahtui jo vuosia sitten.
Kyseessä oli koltiainen joka sittemmin tunnetaan Myyrmannin Petrinä.
Ilmoita asiaton viesti
Minkä viiteryhmän sankarina hänet tunnetaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Enpä tiedä itsemurhapommittajien olevan missään päin maailmaa sankareita.
Toki voi olla niin että nykyisen interwebin aikana Myyrmannin keppostelevalle koltiaisellekin löytyy omat fanittajansa ja -sivunsa. En jaksa alkaa tsekkailemaan sellaisia sairaskertomuksia.
Ehkäpä Tsetseniassa mustat lesket kuvittelevat saavansa jotain hyvää aikaan venäläismiehittäjiä vastaan mutta turha on noidenkin urbaanisissien työ. Ei sellainen miehitystä lopeta.
Poliittiseen terroriin muulla tavalla osallistuneita fanitetaankin sitten avoimemmin, kuka mistäkin syistä. Käydään muistomerkin juurella kuvauttamassa itsensä ja sattumalta paikalle osuneet tuntemattomat tutut.
Ilmoita asiaton viesti
Tomi K.,
Taidetaan seurata maailman menoa eri medioista.
P.S. Samaa mieltä olen entisessä Neuvostoliitossa ja nykyisellä Venäjällä Stalinin ja Leninin patsaiden äärellä tapahtuneista ja tapahtuvista kuvaussessioista, joissa poliittisen terrorin johtohahmot halutaan ikuistaa samaan kuvaan oman elämän juhlapäivänä.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä lounaassa takavuosina Leninin patsaita tuhrineita kyllä etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Joku jäi aina silloin tällöin kiinni ja sai rapsut. Rikosnimikettä en tiedä.
Viranomaisten resursseja se kuitenkin kuormitti ja aiheutti yhteiskunnalle kustannuksia. Nykyisinhän on tapana aina laskea miten paljon joku täällä tai Lahdessakin yhteiskunnalle tulee maksamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Myyrmannin tahallisuudesta ei ole edelleenkään todisteita. Yhtä hyvin saattoi olla vahinko.
KRP:n kyseinen ylikomisario Tero Haapala on pahamaineinen valehtelija.
Yritti Bodomissakin lavastaa väärennöksillä väkisin täysin syyttömän henkiinjääneen pojan kolmoismurhaajaksi.
Papatit ja lakanat ei ole ongelma vaan poliisirikolliset.
Samoin kuin syyyttömälle taksikuskille väärennettiin 10v oikeusmurhatuomio http://longplay.fi/fi/taksikuski
Porin puolessa poliisirikokset normihommailua
http://raitanenh.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202953-p…
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/aaniasia…
Ilmoita asiaton viesti
”jonninjoutavat keskustelut ilotulitteista ja papateista”
Papateista eivät ole tainneet kirjoittaa muut kuin sinä, ja ilotulitteista aiheutuu onnettomuuksia joka uusi vuosi, ilman että niitä laukaistaan väkijoukkoon kuten Hennalassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ketä vastaan nämä isäm maan sankarit sitten hyökkäsi?
Jos aloitetaan bussimatkustajista. Joukko perheitä ja yksinmatkustavia miehiä. Heillä oli takana pitkä matka. Salakuljettajien armolla Turkkiin, henkensä kaupalla Kreikkaan jollain kumijollalla. Päiväkausia tarpomista Kreikan läpi ja siitä länsibalkanin reittiä pitkin kohti Unkaria. Valtavia ihmismassoja, nukkumista lasten kanssa ulkona, sadetta, uhkailevia poliiseja, piikkilankaesteitä. Ehkä olivat jumiutuneet Unkariin, laitettu leireihin tai jääty asemalle jumiin. Jollain tavalla taas päästy eteenpäin halki Itävallan ja Saksan. Suuri osa kanssamatkustajista jää Saksaan mutta osa jatkaa eteenpäin. On kerrottu että Ruotsi on hyvä maa, tai ehkä Suomi on parempi? Raskaita ja vaikeita päätöksiä. Saapuminen Ruotsiin missä kansa jakaa ruokaa ja ohjeita. Päätös lähteä Suomen puolelle, junalla halki Ruotsin ja saapuminen Suomen rajalle. Vastassa armeija, poliiseja, rajavartijalaitos. Jonottamista ulkona, jonottamista rekisteröintihuoneessa, kestää koko päivän. Rekisteröinti ja pääsy parempiin tiloihin, saa SPR:n tarjoamaa ruokaa ja retkipatjan lattialle. Nyt ei enää ole paluuta, turvapaikkahakemus jätetty. Oliko hyvä päätös? Seuraavana päivänä bussikuljetus läpi Suomen. Bussikuljettajakaan ei tiedä mikä on lopullinen päämäärä sen takia että hätämajoitustiloja ei ole riittävästi. Kesken matkan bussikuskikin saa tietää että mennään Lahteen. Perheet olivat matkanneet viikkokaupalla lasten kanssa, nyt päästään perille. Yksinmatkustavat miehet kantoivat taas raskasta taakkaa, heidän harteilla oli vastuu perheestä joka on jäänyt jonnekin.
SPR:n työntekijät ja vapaaehtoiset ovat painineet töitä viikkokaupalla. Pystyttäneet vastaanottokeskuksia ja hätämajoitustiloja, kantaneet patjoja ja soppatykkejä, ympäri maan on kartoitettu tiloja. Monet muutkin tahot kuten seurakunnat ovat osallistuneet talkoisiin. Samoin tuhannet vapaaehtoiset läpi maan ovat keränneet vaatteita, päivystäneet juna-asemilla, kuskailtu hakijoita vastaanottokeskuksiin, keitetty tuhansia litroja teetä ja keittoa, järjestetty kotimajoitusta, leikitty lasten kanssa, huolehdittu että sairaimmat pääsee hoitoon, kerätty kenkiä (osalla hakijoilla vain sandaalit) ja ulkovaatteita, järjestetty illallisia turvapaikanhakijoiden kanssa, pidetty yhteyttä Ruotsin vapaaehtoisiin.
Bussikuljettajalla on takana 700+ kilometriä läpi Suomen yön. Hänen vastuulla on nämä ihmiset joiden kanssa hänellä ei ole yhteistä kieltä. Hän kokee että ihmiset ovat uupuneita mutta toisaalta helpottuneita, nyt ollaan turvassa. Osa nukkuu, osa lapsista jaksaa vielä leikkiä.
Lähestytään Hennalaa, SPR:n työntekijä vie kahvia ulkona päivystävälle vartijalle. Häntä kohtaan heitetään kiviä, bussi kaartaa paikalle, kuljettaja näkee kuinka bussi kohtaan lentää raketteja. Matkustajat katselevat peloissaan spektaakkelia. Pienet lapset astuvat bussista ulos, pääsevät sisään. Siellä odottaa vähän paksumpi patja lattialla. Perheenisä peittelee lapsiaan ja varmaan miettii tekikö hän sittenkin oikean päätöksen?
Nämä ihmiset ovat täysin syyttömiä EU:n ja Suomen pakolaispolitiikan. Jos halutaan puhua sankareista niin juuri nämä turvapaikanhakijat, SPR:n työntekijät ja bussikuljettaja ovat niitä. Lakanapelle ja muut hörhöt jotka hyökkäsivät täysin viattomia ihmisiä kohtaan eivät todellakaan voi sanoa sankareiksi.
Pakolaiskriisi on ravistuttanut koko Euroopan ja jopa Suomeenkin tullut jonkin verran turvapaikanhakijoita. Kriisin ratkaisemiseen tarvitaan yhteistyötä sekä EU tasolla että globaalisti. Ainoa mitä voidaan tehdä täällä Suomessa on ottaa vastaan nämä hakijat ja kohdella heitä hyvin. Samoin tehostaa viranomaistoimintaa että hakemukset käsitellään ripeästi mutta oikeudenmukaisesti.
Tässä vielä sinulle vähän iltalukemista:
http://www.theatlantic.com/notes/all/2015/08/the-g…
http://edition.cnn.com/2015/09/03/world/gallery/eu…
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa muistaa että paremmalla sihdillä yksikin raketti lasista läpi tai bussin moottoriin väärään kohtaan ja sen seurauksena olisi lehdessä erilaiset, murheellisemmat otsikot. Onneksi tällä kertaa ei niin käynyt.
Silloin rikosnimikkeeksi sopisi myös terrorismi. Monen muun nimikeen ohella.
Tutkinta aikanaan näyttää.
Kovasti löytyy meiltäkin viiteryhmä joka sellaista nyt näyttää fanittavan.
Vaikka tuki on nyt taattu, niin toivottavasti uusia kokeiluhaluisia koltiaisia ei nyt enää ilmesty tuollaisia keppostelemaan. Sellaisia viikareita ei nyt mielestäni kaivata lisää.
Ilmoita asiaton viesti
”poikia lyötäessä”, kirjoittaa Huuska puolustellessaan joukkoa, jonka ikärakenteesta on tiedossa vain kolmen ikä. Kaiketi aasinsiltana muun ajattelunsa esittämiselle, mikä sitten jäikin käsittelemättä varsinkin otsikostaan johtuen.
Mistään muustakaan ei tietoa, ovatko työelämässä, syrjäytyneitä, kuuluuko osa johonkin järjestöön tms., kunhan umpimähkään puolustelee mielenosoittajia, joista poliisi pyytää kuvaa ja havaintoja.
Ilmoita asiaton viesti
Sotatarvikeen ja ilotulitteen ero on merkityksetön tässä asiassa. Väärään paikkaan osuessaan ilotulitekin saa aikaan pahaa jälkeä.
Ja pelästyttää taatusti lapsen ja aikuisenkin joka on saattanut traumatisoitua sodasta.
Koltiaisten penteleet olisivatkin kohteliaasti voineet neuvotella vastaanottokeskuksen ja viranomaisten kanssa ennalta ajatuksistaan järjestää oikein ilotulitus.
Uskon että olisivat saaneet opastusta ja neuvoa.
Ehkäpä ensi kerralla. Olen kyllä skeptinen sen asian suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Siteeraan itseäni:
” – Eikä ole tyydytty ainoastaan esittämään kannanottoja mielenilmaisun käytännön toteutuksesta, vaan mikä erikoisinta, on siekailematta mitätöity ja kirottu myös nuo kyseiset nuoret (nuorehkot?) miehet, vaikka heidän tekonsa olivat sittenkin suhteellisen vähäpätöiset.”
*
Ilmoita asiaton viesti
”on siekailematta mitätöity ja kirottu myös nuo kyseiset nuoret (nuorehkot?) miehet”
Siteeraan myös itseäni, vapaasti, en jaksa katsoa mitä olen tässä yhteydessä aiemmin sanonut.
Tekotapa näyttää siltä että kyseiset nuoret miehet ovat ennenkaikkea hakeneet itselleen huomiota, mitä he myös ovat saaneet, ihan ylenpalttisesti.
Varmaan voi olla että kyseisillä nuorukaisilla on myös rasistisia ja maahanmuuttokriittisiä ajatuksia, mutta todennäköisesti ne ovat varsin kypsymättömiä ja varmasti ne ovat olleet tässä tapauksessa näille nuorukaisille pelkästään sivuseikka.
Ilmoita asiaton viesti
x
Ruotsin TV kertoi eilen illalla (28.9.2015):
Ruotsin Maahanmuuttoviraston tiedottajan mukaan virastossa tutkitaan mahdollisuutta rakentaa nopeasti Rinkabyhyn, Kristianstadin lähistölle Etelä-Ruotsiin suunnitellaan turvapaikanhakijoille joukkomajoitusta.
http://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/Rinkaby
Ratkaisu voisi enimmillään koskea 10.000 turvapaikanhakijaa.
– Olemme käyneet neuvoa puolustusvoimien kanssa, voimmeko mahdollisesti hyödyntää Rinkabyfältet`iä. Haluamme olla valmis tarpeen tullen ja on tärkeää, että ajattelemme muita ratkaisuja kuin olemme tähän asti tehneet, sanoo maahanmuuttoviraston tiedottaja Fredrik Bengtsson SVT Uutisille Skånessa maanantai-iltana.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/rinkabyf…
Ilmoita asiaton viesti
”Kannattaa muistaa että paremmalla sihdillä yksikin raketti
lasista läpi tai bussin moottoriin väärään kohtaan ja sen
seurauksena olisi lehdessä erilaiset, murheellisemmat
otsikot.”
Taitaa mennä ihan pikkasen liioittelun puolelle nämä vaarallisten Hennalan sotarakettien uhkakuvat nyt.
Bussien laminoidut ikkunat ovat 8 mm tai 10 mm paksuista lasia. Ei siitä ilotulite läpi mene millään. Uudenvuoden sotaraketteja vastaan suojaudutaan TUKES:in ohjeen mukaan suojalaseilla. Niissä muovin vahvuus on 0,7 mm luokkaa.
Bussin moottoritilan ritilöistä sisään menevä raketti pysähtyy suunnilleen moottorin jäähdyttimeen. Bussien moottorit palaa käryävät harva se viikko. Mutta ei noissa ihmishenkiä ole menetetty ainoatakaan.
Joka vuodenvaihde paukkuu miljoonia raketteja, mutta niiden aiheuttamista autopaloista ei ole raportoitu tapauksia minään vuonna.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko tästä joitain omaksuttavissa?
”Miten antaa uudelle tuttavuudelle itsestä hyvä kuva ja rakentaa luottamusta? Sen kertoo Time-lehti.
Monia jännittää tavata uusia ihmisiä. Kuinka tehdä vaikutus toiseen? Miten antaa itsestä hyvä kuva?
Time haastatteli käyttäytymiseen erikoistunutta FBI-asiantuntijaa Robin Dreekeä, joka on opiskellut ihmissuhteita 27 vuotta.
Dreeke paljasti seitsemän tapaa, joilla voit rakentaa luottamusta ihmisiin ja saada heidät pitämään itsestäsi.
1. Tärkein asia: älä tuomitse
Kysele ja kuuntele päästäksesi kärryille toisen ajatuksista ja mielipiteistä – älä koskaan tuomitse, Dreeke neuvoo.
– Ihmiset eivät halua tulla tuomituiksi ajatuksistaan, mielipiteistään tai tekemisistään.
Tuomitsemattomuus ei tarkoita, että hyväksyisit asiat. Jos esimerkiksi seuralaisen puheet ovat mielestäsi kestämättömiä, osoita uteliaisuutta.
– Jos en ole samaa mieltä jonkun kanssa, ensimmäinen reaktioni on, että pyydän henkilöä kertomaan lisää ja selittämään tarkemmin. Sillä tavalla osoitat kiinnostusta. Silloin ihminen saa jatkaa puhumista suosikkiaiheestaan eli itsestään.”
Lähde: Iltalehti, 29.9.2015; http://www.iltalehti.fi/mieli/2015092820433812_md….
*
Ilmoita asiaton viesti
Fingerpori
Helsingin Sanomat, 6.10.2015:
by Pertti Jarla
http://www.hs.fi/fingerpori/?cmp=tm_etu_fingerpori
(suositellut 2,3K)
Ilmoita asiaton viesti
Pertti Jarla oli piirtänyt lakanamiehen rintaan Ku Klux Klanin tunnuksen, ristin, joka Suomen kuuluisalta lakanamieheltä puuttui.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan
Ilmoita asiaton viesti