Mannerheimin vuonna 1941 Hitleriltä saama lahja-Mersu nyt loistokunnossa

*

Mikä on musta, kiiltää ja on saatu Hitleriltä?

Se voisi olla vaikka hautaristi, mutta siitä ei ole nyt kyse.

Nyt nimittäin puhutaan Mersusta.  Hitlerin vuonna 1941 Mannerheimille lahjoittamasta upeasta Mersusta.

Ja tästä onnekkaasti säilyneestä Mersusta tehdystä dokumenttielokuvasta.  Elokuvan on ohjannut ja toteuttanut kouvolalainen Veli Vartiala.

*

Vastaus: Hitlerin Mannerheimille lahjoittama Mersu

Mannerheimin Mercedes Benz 770 F-Cabriolet tai myös Grosser Mercedes Offener Tourenwageniksi kutsuttu auto on yksi aikakautensa kalleimmista ja hienoimmista kulkuneuvoista. Tämä Auto on 4100 kiloinen, 230 hevosvoimainen ja 170 kilometriä tunnissa kulkeva, panssaroitu kolossi ja se tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941.

Lähde: http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm

*

Hitlerin lahja Mannerheimille joulukuussa 1941

SA-kuvasarja lahjan vastaanotosta Mikkelissä 16.12.1941:

Hitlerin lahjoittama auto luovutetaan Sotamarsalkalle. Mikkeli 1941.12.16

Sarjassa 11 kuvaa: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_carousel1bbn&maxnum=11&lang=FIN&timeout=8&auto=NO&startdate=19411216&enddate=19411216&publication=&verification=7aa7d22810600c57792a12b661bdefc8&xsearch_content=Hitlerin&from=7aa7d252216b0553&count=1&onlyvideo=0&onlycolor=0

Kuvaaja: Sjöblom.

Mersu; http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d221622a45140b9014d2bba08574&archive=&name=67077

*

Hitler sai lahja-Mersun kyytiä 4.6.1942

Kuvassa Hitler on tulossa Immolan lentokentältä Marsalkkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivien juhlapaikalle, Kaukopään tehtaiden ratapiha-alueelle. Hitler oli lahjoittanut kuvan Mercedes-Benz 770 F-Cabrioletin Mannerheimille edellisvuoden joulukuussa. Autoa kuljetti Kauko Ranta, autossa olivat Hitler, presidentti Risto Ryti ja Rytin adjutantti Börje Lennartson Söderström.

SA-kuva; http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&zoom=YES

Origin: http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&name=89655

Kuvateksti: Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04 

Kuvaaja: Sjöblom.

*

Hitler ja Ryti ”samoilla rattailla”

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b24456442d5b35be94f9107&archive=&zoom=YES SA-kuva; Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04

*

Hitlerin lahja Mannerheimille 4.6.1942

Valtakunnankansleri Hitler ei saapunut Immolaan syntymäpäiville tyhjin käsin.

Mutta Hitler ei siis lahjoittanut Mersua Mannerheimille tämän 75-vuotislahjana, vaan jo aikaisemmin joulukuussa 1941.  Siis jonkinlaisena ”asevelilahjana”.

Immolassa Hitlerillä oli tuotajaisinaan myös lahja, tosin hieman vaatimattomampi.  Katso kuva.

SA-kuva; Valtakunnankansleri Hitlerin lahja sotamarsalkka Mannerheimille.
Helsinki 1942.06.04 http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d0226725365513c1c87a04dfbc8d&archive=&zoom=YES

PS.

Missä tämä 75-vuotispäivälahja, ”Aatun kuva”, on tänään? Onko säilynyt läpi hurmeisten ja myrskyisten vuosien?  Mahdollisesti Kansallismuseossa?

*

Hitler-Mersun tekniset tiedot

Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 -avoauto tuotiin Suomeen joulukuussa vuonna 1941. Auto oli kauttaaltaan panssaroitu. Lattia oli noin kuusi milliä paksua, muut peltiosat hiukan ohuempaa erikoiskarkaistua terästä. Lasit olivat jopa neljä senttiä paksut ja luodinkestävät. Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti. Matka-ajossa raskas auto kuluttikin noin 27 litraa polttoainetta.

(Auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai senaikaisten kevyiden aseiden tulituksesta. Panssaroinnista huolimatta se oli avoauto, mikä on Vartialan mielestä erikoista.]

Ylellinen sisustus oli nahkaa ja penkkien väleissä oli alaslaskettavat käsituet. Etupenkkien taakse kiinnitettyjen lisäistuinten ollessa käytössä kyytiin mahtui jopa yhdeksän matkustajaa.

Mercedes-Benzistä tuli yksi Mannerheimin lempiautoista. Jatkosodan aikana hän käytti sitä edustusajojen lisäksi myös tavallisilla työmatkoilla. Sodan jälkeen auto jäi kuitenkin talliin. Kun Mannerheimista tuli vuonna 1944 presidentti, hän saapui virkaanastujaisiinsa toisella autolla.”

Lähde: Verkkouutiset/Perttu Koistinen, 29.4.2017; https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hitler_auto_yle-64748

*

Lue myös YLEn/Satu Krautsukin näyttävä uutisjuttu, 29.4.2017:

Hitlerin lahja Mannerheimille pysyi visusti piilossa 30 vuotta – suomalainen autofani löysi upean Mersun jenkeistä ja luikahti kyytiin

http://yle.fi/uutiset/3-9580280

”Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa vuonna 1941. Mannerheim otti auton vastaan Mikkelissä.

– Toisin kuin monesti on väitetty, auto ei ollut 75-vuotislahja. Hitler luovutti sen jo puoli vuotta ennen Mannerheimin syntymäpäivää. Ennemminkin auto oli tunnustus asevelivaltion kaverille, Vartiala toteaa.

Syntymäpäivälahjan – kolme tuliterää maastoautoa – Hitler antoi Mannerheimille vasta myöhemmin”, Satu Kratsuk kirjoittaa.

Näistä Hitlerin lajoittamista maastoautoista on puhuttu vähemmän.

SA-kuva -arkistosta löysin tämän Luutnantti Jori Ilankon ottaman kuvan:

"Ylipäällikkö lähtee lentokentältä maastoautossaan hävittäjälaivueen komentajan tehdessä kunniaa.
Suulajärvi 1943.05.28"  Linkki: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d224602244115cf080e2826d49ce&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=

*

Hienouksia

Puolustusvoimien ylipäällikkö Carl Gustaf Mannerheim sai joulukuussa 1941 mieluisan lahjan Saksasta. Mersun.

Kuusalainen museoajoneuvotarkastaja ja tuottaja Veli Vartiala kuvailee Mercedes Offener Tourenwagenia ainutlaatuiseksi yksilöksi.

— Se on varmaan hienoin auto, joka Suomessa on koskaan ollut.

Vuosina 1939—43 Stuttgartissa tehtiin kaikkiaan 88 vastaavanlaista erikoisajoneuvoa. Vain parikymmentä on enää jäljellä. Mannerheimin mersu on sarjassa ainoa vuonna 1941 valmistunut yksilö. Nykyisin auto löytyy Kaliforniasta.

(Yksi tallella olevista Mersuista on Saksan ulkoministeri Joachim von Ribbentropin Mersu, joka on Saksassa, joskin entisöimättömänä.  Veli Vartiala on käynyt katsomassa sitä.)

Erikoisvarustellussa ajoneuvossa on muun muassa tuulilasin lämmitysjärjestelmä. Repsikan puoleiselta löytyy käsiaseelle varta vasten suunniteltu erikoislokero.

Ja mikä hienointa:

Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti suojaamassa niskaan ampumiselta.

Lähde: Kouvolan Sanomat, 30.4.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/04/30/Kuusankoskelainen%20Veli%20Vartiala%20l%C3%B6ysi%20Mannerheimin%20auton%20Kaliforniasta/2017222191994/4

*

Mersun myöhempi kohtalo

– Auto oli sodan jälkeen arka aihe, koska se oli lahja Hitleriltä, mersua pitkään jäljittänyt Veli Vartiala arvioi.

Mannerheim myi auton myöhemmin Ruotsiin, jonka jälkeen se päätyi noin vuotta myöhemmin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1973 auto myytiin huutokaupassa maailmanennätyshintaan 153 000 dollarilla.

Mercedes-Benzin nykyinen omistaja on yhdysvaltalainen kenraali William Lyon, joka hankki auton 1980-luvulla yksityiseen autokokoelmaansa

Veli Vartialan mukaan tuo 44 vuoden takainen dollarihinta vastaisi nykyrahassa noin 4 miljoonaa euroa.

Tänäkin päivänä Mannerheimin mersusta maksettaisiin luultavasti miljoonia euroja, Vartiala sanoo.

Lähteet: Verkkouutiset em. artikkeli sekä Reserviläinen, 24.4.2017; http://www.reservilainen.fi/uutiset/entisoidysta_mannerheimin_mersusta_dokumentti_hitlerin_lahjoittama_auto_on_nykyaan_kaliforniassa

Huomaa hieno kuva!

*

Kiertopalkinto

Kun Mannerheim valittiin presidentiksi jatkosodan jälkeen, aseveljien lahjoittaman auton käyttö ei ollut enää sopivaa. Loistoauto pölyttyi Helsingissä kolmisen vuotta. Tammikuussa 1947 auto myytiin Ruotsiin.

Vuonna 1948 ruotsalainen autokauppias myi kulkupelin Yhdysvaltoihin. Vartiala kertoo, ettei kaupassa käytetty rahaa lainkaan.

— Mersu vaihdettiin kuulalaakereihin. Varaosista oli siihen aikaan pulaa.

Atlantin toisella puolella autoa pidettiin Hitlerin autona.

Vuodesta 1984 auton on omistanut eläkkeellä oleva ilmavoimien kenraali William Lyon, joka osti auton meksikolaiselta autokauppiaalta. Mannerheimin lahja-autoa pidettiin edelleen Hitlerin autona.

— Autossa oli vielä hakaristiliput, ja rekisterikilvessäkin luki A-1, Vartiala kertoo.

Kouvolan Sanomat, 17.3.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/03/17/Marskin%20auton%20entis%C3%B6ity%20versio%20tulee%20Woikosken%20automuseoon/2017578/4

Todettakoon alussa esitettyjen SA-kuvien perusteella, että Mersun keulalla komeili luovutushetkellä 16.11.1941 rekisterikilpi, jossa rekisterinumerona: SS – 07047

*

Kenraali William Lyon – Marskin mersun nykyinen omistaja

Wikipedia, henkilökuva; https://en.wikipedia.org/wiki/William_Lyon_(general)

http://www.ocregister.com/2013/03/09/gen-william-lyons-90th-a-brassy-affair/

Lyon Ilmailumuseo; http://lyonairmuseum.org/about-us

*

Marskin Chryshler

Marskin Chryslerillä ajettiin myös lähellä rintamaa. Rekisterinumero SA-1 on jäädytetty. SA-kuva.

Marsalkka Mannerheimin sotavuosina käyttämä Chrysler katosi, mutta antiikkiautojen harrastajat ovat löytäneet samanlaisen Yhdysvalloista ja entisöineet sen.
Marskin Chrysler tulee ensi kesänä (2017) nähtäville Woikosken automuseoon Mäntyharjuun.

SA-kuva: Presidentti Ryti, sotamarsalkka Mannerheim, pääministeri, kenraalit  Nenonen,Walden,Mäkinen, eversti Sihvo, kenraali Airo,Oesch, eversti Hersalo ym. Lipola-Taipale-Käkisalmi 1941.10.08

Kuvassa vasemmalla Mannerheimin auto (SA-1), oikealla seurueen toinen henkilöauto. SA 1 -rekisterillä varustettu auto on marsalkka Mannerheimin Chrysler Imperial (vm. 1939). Hänellä oli käytössään neljä edustusautoa samalla tunnuksella (SA 1). http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d626672545645e84ece9ef69bf07&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=

Mannerheimin Chryslerin uudesta kuosista kertoi Kauppalehti Optio, 18.3.2017:

Näin kunnostettiin "Mannerheimin auto"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h

Huomaa upeat kuvat.

*

Mannerheim autoilijana

”Mannerheimilla oli sodan aikana käytössään lukuisia autoja. Chryslerin ohella muistetaan Adolf Hitleriltä lahjaksi saatu panssaroitu Mercedes Benz770 F-Cabriolet sekä V12 ­Packard. Packard on entisöitynä Pohjanmaalla ja Mersu Yhdysvalloissa. Kaikkien rekisterinumero oli SA-1.

Huoltokirjan mukaan Chryslerillä oli vuoteen 1946 mennessä ajettu 56 000 kilometriä. Se on paljon tuohon aikaan. Se tarkoittaa myös sitä, että limo oli Marskin suosiossa.

Mannerheimin autoilusta puhutaan paljon. On kerrottu, että kovaa sai ajaa, mutta töyssyjä ja heilahteluja piti välttää. Mannerheim oli kokeillut itsekin autoilua 1920-luvulla. Ajokortin hän oli saanut vuonna 1929. Tarinan mukaan Mannerheim ajoi pikkukolarinkin. Hän ei pitänyt ratin vääntelystä ja jätti tuon työn muille. Hän eli pitkään siinä ihmisluokassa, jolla on oma kuljettaja.

Mannerheimilla oli myös omia autoja. Yksi niistä oli Voisin vuosimallia 1925. Se meni sotaa pakoon Ruotsiin ja myöhemmin purettiin.”

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h

*

Oliko Mannerheimilla ajokortti?

Mannerheimin ajo-ohje:

Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä!”

”Vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Mannerheim piti nopeasta mutta varmaotteisesta ajamisesta. Häntä kiinnostivat kauniit ja erikoiset autot. Hän esimerkiksi hankki itselleen jo 1920-luvulla maamme ainoan Avions Voisin -auton, jolla hän teki useita ulkomaanmatkoja.

Vuoden 1923 ostos oli avo-Benz Sveitsiin ja vuoden 1926 Flint 5P Touring -avoauto Suomeen, tietokirjailja Cingiz Safiulla kertoo. Hänen kattava Mannerheim ja kulkuneuvot -kirjansa ilmestyi vuonna 2011.

Pohjois-Afrikassa vuonna 1923 oli matka katketa lopullisesti. Vakavassa kolarissa Mannerheimin seuruetta kuljettanut auto törmäsi kahteen puuhun noin 130 kilometrin päässä Algerista. Rotkoon syöksyneestä autosta ulos lentänyt Mannerheim virui yli neljä tuntia odottamassa sairasautoa reisi- ja solisluu sekä useita kylkiluita murtuneina. Muut matkalaiset selvisivät vähäisin vammoin.

– Mannerheim itse arveli onnettomuuden syynä olleen kuljettajan huolimattomuus tai pyörän rikkoutuminen, Safiulla kertoo.

Mannerheim ilmeisesti ajoi itse vain harvoin tuon kolarin jälkeen, mutta siihen ei ollut juuri tarvettakaan, olihan miehellä lähes aina käytettävissään oma autonkuljettaja.

Ajokorttikin löytyi!

Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttelyä valmisteltaessa löytyi – tyystin sattumalta – myös miehen ajokortti.

Ajokortti on myönnetty 5. kesäkuuta vuonna 1929 viideksi vuodeksi. Ajokortti oikeutti ajamaan henkilöautoa ja moottoripyörää yksityisliikenteessä.

– Ajokortti on kunnoltaan lähes uudenveroinen. Tämä johtunee siitä, että Mannerheim on säilyttänyt ajokorttia pöytälaatikossa, eikä lompakossa, Safiulla arvelee.”

Lähde: http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/

Lue myös:

Huuskan blogi, 4.12.2012: http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181580-mannerheimilla-oli-ajokortti

Marskilla oli ajokortti! Ilta-Sanomat, 5.12.2012; http://www.is.fi/autot/art-2000000845084.html?nomobile=2

*

Pienoismalli

Hitler-Mersun pienoismalli on Mannerheim-museossa.

”Auto on esillä taiten Mannerheim-museossa tehtynä pienoismallina, jota mallinrakentaja Eero Kumanto työsti yli 300 tuntia.

Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden joulukuussa julkaistava teos Hitlerin lahja-autosta kertoo seikkaperäisesti autoharvinaisuuden vaiheista.

Marskilta luksusvaunu sai kehuja tasaisesta kyydistä, lämpimyydestä ja ajettavuudesta.”

Lähde: Moottori.fi, 2.12.2012; http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/

*

Amerikanautoharrastuksen historiaa Kouvolan seudulla

Kotisivut; http://www.fhrakouvola.fi/historiikki.html

*

Teemu Selänteen kaunottaret

Veli Vartiala on tehnyt dokumentin Teemu Selänteen autorakkaudesta

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/naihin-kaunottariin-selanne-upottaa-kahisevaa/3257402

*

Dokumentti

Huom.:

Dokumenttielokuva Mannerheimin Mersu esitetään YLEn TV1-kanavalla 4.6. kello 15.55.

Samana päivänä tulee kuluneeksi 150 vuotta Mannerheimin syntymästä.

*

Aika velikulta.  Tuo Veli Vartiala.

Vai pitäisikö sanoa: Aika velikultia.

*

0
veikkohuuska
Ikaalinen

historianharrastaja,
tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu