Bernerin taksiuudistuksen motiivina traktoritaksit talonjusseille

Bernerin taksiuudistus ajettiin Keskustassa läpi maajussin viraapelitaksi-kuvitelmilla

Ari Jalonen, porilainen kahden kauden ex-kansanedustaja (ps>sin) avautuu Lännen/Turun Sanomissa 25.1.2020. Jalonen toimi, muiden tehtävien lisäksi eduskunnassa: Liikenne- ja viestintävaliokunta (jäsen) 03.05.2011–21.04.2015, (Puheenjohtaja) 09.06.2015–16.04.2019.

Hän pääsi/joutui katsomaan ns. ”pesän päältä” Keskustan kokoomushenkisen poliittisen ”ottotyttären”, liikenneministeri Anne Bernerin liikennehuseeraamista kaudella 2015-2019.  Nyt hän avautuu ”suuren taksiuudistuksen taustoja ja ”motiiveja”. https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4838501/Keskusta+halusi+takseille+taysin+vapaan+kilpailun++maatilan+isanta+olisi+voinut+tilan+toilta+ehtiessaan+ajaa+omalla+autollaan+taksia   (maksullinen)
*
Kaikki alkoi ikään kuin siitä, että Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ”salakuljetti” hallitukseensa – ohi koko keskustan eduskuntaryhmän, ja muun puolue-eliitin, yritysjohtajana meritoituneen Anne Bernerin ja – näin melko uskottavasti väitetään – istutti hänet Bernerille luvatulle ministeripaikalle, liikenne- ja viestintäministeriksi.
Berner ei empinyt vaan selvän etukäteissapluunan mukaisesti käynnisti ministeriössään ja omalla manuaalisella ohjauksellaan liikennesektorin markkinoita säätelevän lakiuudistuksen, tavoitteena suorittaa täydellinen markkinavallankumous Suomen liikennöinnissä.

Vallankaappauksen nimenä oli komeasti liikennekaari.
Huhtikuussa 2016 ministeri Berner esitti taksiliikenteen ”osittaista avaamista kilpailulle”.
Pelkkä ajatuskin sai koko vasemmisto-opposition, Taksiliiton ja hallituskumppani perussuomalaisten takajaloilleen. Soinin tuolloin vielä johtama perussuomalaiset muistuttivat näkyvästi, että hallitus ei ole sopinut asiasta. Tämä ei hätkäyttänyt Berneriä ja hänen taustavoimaansa pääministeri Sipilää.
Maaliskuussa 2017 eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunta hyväksyi taksisääntelyn purkamista koskevan mietinnön. Monelta meni tuossa vaiheessa huuli mutkalle: miten tämä on mahdollista? Miten tällainen ajopuu on voitu syöttää liikkeelle?
Taksiliikenteen radikaalia ”avaamista” koskeva laki tuli voimaan 1. päivä heinäkuuta 2018. Kaaos oli valmis, monessa paikassa puhelin tuuttasi tyhjää, monet mummot huokailivat maantien pientareella. Suomen yllä leijui iso kysymysmerkki.
*
Yleisesti kysyttiin, miten tällainen äkkikäänne, ”systeemin purku”, on mahdollista? Kaikki tiesivät, että puuhatäti Berner oli liukasliikkeisenä liikemiehenä tunnetun Sipilän erityisessä suojeluksessa, hänen ”käsinpoimimansa”, siitä ei jäänyt hitaimmallekaan epäilystä. Mutta Pekkariselta ja torvi törähtää-Kääriäiseltä kysyttiin loputtomia kertoja: mikä halvautti keskustan eduskuntaryhmän? Mikä sulatti maakuntien satraapit, mikä jäädytti pelimiesten ”silkkiset kädet”?
Aivan selvää vastausta ei saatu, mutta selväksi kävi, että toimitusjohtajan elkein 4-vuoden odysseialleen, ”pannaan Suomi kuntoon” -teemalla liikkeelle lähtenyt Sipilä oli ”messias”-auransa avulla ja ”minä kävelen Mäntyniemeen” -uhkauksillaan salvannut keskustan satraappien kädet ja kapuloinut eduskuntaryhmän kelloikkaiden suut.

Hyssyttelyksi meni, perussuomalaiset eivät olleet ainoat hallitus-housujen puolustajat, vaan kolmijalkaista hallitusjakkaraa puolustettiin ihan aidosti ja vilpittömästi myöskin kepun riveistä käsin. Ja kuten yleensä aina, keskustan rivit tiivistyvät, kun metsä ympärillä sankkenee ja ympäristön paine kohoaa.
Jälkimmäiset toteamukset pätevät myöskin Soinin johtamiin perussuomalaisiin, siis muuten, mutta ei paineen vaikutuksen osalta. Paineen kasvaessa soinin porukan jakolinjat raottuivat lisää, syyttely ja sättiminen lisääntyi, eikä – näin jälkikäteen arvellen – mikään ihme enää ollut kesällä 2017 tapahtunut ”hopealusikoiden jakoon pano”.
*
Mutta nyt sitten saamme kuulla taksilain valmistelun vaiheista suoraan asiantuntijan suusta. Ari Jalonen toimi siis mielenkiintoisen kauden liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana 2015-2019.
Hän puhuu AL/TS ym/Ilari Tapion artikkelissa, joka on otsikoitus osuvasti: ”Keskusta halusi takseille täysin vapaan kilpailun”. (AL, lauantaina 25.1.2020, sivu A20).

”Keskusta esitti neuvotteluissa, että kuka tahansa voisi ajaa taksia missä vain. Lähtökohtana oli antaa vaikkapa maaseudun isännälle mahdollisuus toimia jollakin ajoneuvolla taksinkuljettajana silloin, kun tilalla ei ole kiireaika”, Jalonen muistelee.
Jalonen sanoo olleensa taksilakiuudistuksessa syvemmällä kuin kukaan muu Berneriä lukuun ottamatta. Lisäksi hänen isänsä on eläkkeellä oleva taksiyrittäjä.
https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/Sivut/1124.aspx
Hallituksessa olivat taksiasiassa aluksi vastakkain keskustan ja perussuomalaisten kannat. Me kannatimme vanhan rakenteen säilyttämistä, kunhan sitä olisi täydennetty niin sanotulla MaaS-elementillä (Lyhenne Mobility as a Service viittaa ”älyliikenteeseen”). Monet liikennelait olivat vanhoja, niitä piti uudistaa.
*
Suurimmat kansalaisille näyttäytyvät ongelmat taksiuudistuksessa olivat taksiliikenteen luotettavuuden ja toimitusvarmuuden heikkeneminen, – paikoittain suoranainen murtuminen. Puhelimessa tai tolpalla pitäisi käydä huutokauppaa, mikä basaarimeininki on vierasta ja sopimatonta suomalaiseen mentaliteettiin. Lisäksi tiedetään taksanmuodostuksen ongelmat tien päällä, mikä on oikea hinta ja mikä maksettavaksi tuleva hinta, ja miten se muodostuu. Mittaripakosta luopuminen hämmentää yhä. Lisäksi verotuksessa synnytettiin selvä, jo ennakoitavissa ollut varma uusi veroreikä, väitetään että liki puolet taksiajoista ajetaan verottomasti tai ”harkinnanvaraisen” verotuksen puitteissa. Se syö rehellisten liikennöijien leipää.
Puhuttiin byrokratian purusta, mutta siinä missä ratkaistiin osa ongelmista, synnytettiin uusia, ehkäpä vielä isompia ongelmia.
*
On syytä pysähtyä miettimään tuota keskustan hanke-teemaa:

”Lähtökohtana oli antaa vaikkapa maaseudun isännälle mahdollisuus toimia jollakin ajoneuvolla taksinkuljettajana silloin, kun tilalla ei ole kiireaika”.

– Voi herrajestas, minkälaisilla mielikuvilla näitä asioita hoidellaan. Taksilaista muodostui keskustalle paskalaki II.
Se maksaa siitä ”puolueuskollisuusveroa” vielä pitkään. Se on oikein.  Siinä määrin harmia ja huolta uusi taksilaki on maaseudun asukkaille tuottanut.
*

veikkohuuska

historianharrastaja, tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu