Hallitusohjelman ilmastoratkisujen maksajiksi työssäkäyvät

Hallitusohjelman ilmastoratkaisujen maksajiksi työssäkäyvät ”nuo toiset”
*
”Perussuomalaiset työllisten puolue – SDP ei”
Taloustutkimuksen puoluekannatusmittaus antaa uutta mielenkiintoista tietoa, kun puolueiden kannatus jaotellaan työssäkäyviin ja muihin. Marraskuun 2019 mittauksessa Perussuomalaisten kannatus oli koko väestön keskuudessa 24,3 prosenttia. Työllisten keskuudessa Perussuomalaisten kannatus oli 26,1 prosenttia.
SDP:n kannatus koko väestön keskuudessa 13,2 prosenttia, mutta työllisten keskuudessa vain 9,3 prosenttia. Vasemmistoliiton kannatus oli 0,9 prosenttiyksikköä pienempi työllisten keskuudessa kuin koko väestön keskuudessa (8,4 prosenttia).”
Lähde: Taloustutkimus/Tutkimusjohtaja Pasi Holm, 20.1.2020. Lue lisää; https://blog.kauppalehti.fi/tiedosta/taloustutkimus-perussuomalaiset-tyollisten-puolue-sdp-ei
*
Työllisten kansalaisten mielenkiinnon kohteena saattavat olla ensisijaisesti ansiotulojen ostovoima sekä työmatkaliikenteen sujuvuus ja kustannukset. Passiiviväestön mielenkiinnon kohteena saattavat olla tulonsiirtojen ja yhteiskunnallisten palveluiden kehittäminen.”
Lähde: Taloustutkimus, em blogi.
*
Taloustutkimus selvitti
Kenen maksettavaksi hallituksen hallitusohjelman mukaiset ilmastonmuutoksen torjuntatoimet lankeavat?
Vähiten ilmasto-veroja joutuu maksamaan henkilö, joka asuu kerrostalossa keskellä kaupunkia – siis lähellä kouluja, työpaikkoja ja muita rientoja. Häntä ei juurikaan liippaa polttoaineen hinnankorotukset. Eikä myöskään muut ilmastonmuutoksen nimissä luvatut korotukset liikenteen ja asumisen taksoihin.
Eniten ilmasto-veroja joutuu maksamaan henkilö, joka asuu omakotitalossa, ei niin keskellä mitään – siis tarvitsee autoa päivähoitopaikkaan, kouluihin ja muihin opinajoihin, työpaikkoihin, kaupoille, virastoihin ja siis ..melkein kaikkeen.
Tutkimusten – ja melkeinpä arkisen ”nyrkkituntuman” perusteella tiedetään, että Vasemmiston ja Vihreiden ydinkannattajista merkittävä osa (etenkin puolueiden päättävissä asemissa olevista vaikuttajista) asuu kerrostalossa, urbaaneissa tihentymissä, ei useissakaan tapauksissa omista omaa autoa, eikä edes ajokorttia – koska ei tarvitse niitä.
Työn-puolueiden (niitä on muutakin kuin PS) kannattajien protokannattajat asuvat omakoti- tai rivitalossa, omistavat auton, koska on pakko, ja ajavat autolla enemmän kuin haluaisivat, eli olosuhteiden pakosta.
Hallituksen hallitusohjelma on tältäkin osalta urbaanisen elämäntavan ihmisten käsialaa.

– Se panee entistä vakavammin pohtimaan, miten Keskusta oikeastaan ”viihtyy” tuossa kabinetissa, toteuttamassa itselleen – tai ainakin ydinkannattajilleen epäedullista poliittista ohjelmaa?
Loppuuko kärsivällisyys, ja milloin? Ja ennen kaikkea, keneltä?
Voi olla, että saamme näihin kysymyksiin vastauksen jo tänä keväänä. Tai ensi kesänä. Tai ensi syksynä. Tai ensi marraskuussa… (Suomessa on nykyisin vain kolme vuodenaikaa: Kevät, Kesä ja Marraskuu. Kaikki ne ovat about 4 kk kestäviä..)
*
Marinin hallituksella on kaksi keskeistä tavoitetta. Työllisyysasteen pitäisi olla 75 prosenttia vuonna 2023. Ilmastotavoitteen mukaan Suomen pitäisi olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Hallitusohjelman perusteella ilmastotavoitetta kohden edetään asteittain konkreettisilla toimenpiteillä jo tällä vaalikaudella. Hallitus on asettanut tavoitteille reunaehdon: tuloerot eivät saa kasvaa.
On varsin mielenkiintoista seurata, miten toimenpiteet kohdistuvat työllisiin ja työvoiman ulkopuolella oleviin.”
Lähde: Taloustutkimus em blogi.
*
Mielenkiintoisia kysymyksiä piisaa:
Miten hallitusohjelma on toteutettavissa? Siis esimerkiksi ne askelmerkit ja ”konkreettiset toimenpiteet”, joilla edetään kohden ”hiilineutraalia vuotta 2035”?
Ja nimenomaan siis sellaisin ratkaisuin ja painotuksin, etteivät ”tuloerot kasva”?
*
Helsingin Sanomat kirjoitti perjantaina 24.1.2020 tuosta Taloustutkimuksen selvityksestä, jossa tutkittiin ja todettiin, minkälaisin poliittisin profiilein hallitusohjelman ilmastotavoitteet on kirjattu: ketkä ovat tavoitteenasettelujen takana – ja ketkä ovat ohjelman maksajat!
Vanha totuus verotuksen suuntamisessa pätee näköjään tässäkin:
Lisää veroja, kyllä! – Mutta ei minun maksettavakseni, vaan noiden toisten!
*
Kun en nyt saa googlaamalla HS:n kyseistä uutista linkattavaksi, niin linkataan sitten SU:n asiaa koskeva eilinen kirjaus: https://www.suomenuutiset.fi/tutkimus-selvitti-autoilevat-omakotitaloasujat-joutuvat-hallituksen-ilmastotoimien-maksajiksi/
*

veikkohuuska

historianharrastaja, tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu