Onko Orpon hallitus oikeistolaisempi kuin Svinhufvudin II hallitus 1930?
Historiaa tuntemattomat tai sitä tarkoituksenmukaisesti uudelleenmuokkaavat ovat jo ehtineet määritellä Petteri Orpon I hallituksen Suomen historian oikeistolaisimmaksi. Jossain näkyi mainittavan, että Orpon I on oleva oikeistolaisempi kuin P. E. Svinhufvudin II hallitus, joka istui 4.7.1930 – 21.2.1931.
Lue: P. E. Svinhufvudin II hallituksen HALLITUSOHJELMA:
”Pääministeri Pehr Evind Svinhufvudin II hallituksen ohjelma
Svinhufvudin ohjelmapuhe valtioneuvoston yleisessä istunnossa 4.7.1930
”Tärkeimmäksi tehtäväkseen katsoo nyt toimeensa ryhtyvä hallitus valtakunnan turvallisuuden lujittamisen. Tämä vaatii vallitsevissa oloissa varsinkin toimintaa valtakunnan perusteiden hävittämistä tarkoittavain, sen itsenäisyyttä ja vapautta vastaan suunnattujen maanpetoksellisten rikosten tukahduttamiseksi. Siinä tarkoituksessa pitää hallitus valtakunnanvastaista rikollisuutta harjoittavien kansalaisten toimintavapauden rajoittamista siihen suuntaan, kuin äsken eronnut hallitus on eduskunnalle esittänyt, tarpeellisena. Kautta maan käy nyt valtava isänmaallinen liike, joka on johtunut maan yhteiskuntajärjestystä, uskontoa ja kaikkea kansallemme pyhää ja kallista uhkaavien voimien esiintymisestä. Tämän liikkeen tarkoituksena on noiden kumouksellisten voimien pois juurruttaminen. Siinä yhteydessä on omavaltaisiakin tekoja sattunut. Kun hallitus toimii maanpetoksellisten voimien kukistamiseksi, pitää hallitus välttämättömänä, että kaikki laillisuudesta poikkeavat teot ja toimenpiteet yksityisten kansalaisten tai kansalaispiirien puolelta heti lopetetaan. Hallitus kehoittaa kaikkia isänmaallisia kansalaisia tukemaan hallituksen pyrkimyksiä ja toimenpiteitä oikeusjärjestyksen voimassapitämiseksi maassa.
Samalla kun hallitus omistaa kaiken huomion näille nykyhetkellä erinomaisen tärkeäksi käyneille tehtäville, tulee hallitus voimainsa mukaan toimimaan maan valtiontalouden, elinkeinoelämän, erittäinkin maatalouden, teollisuuden ja kaupan edistämiseksi sekä työrauhan turvaamiseksi. Maanpuolustuksen jatkuvalle kehittämiselle kansamme vapauden turvaksi tulee hallitus omistamaan tarpeellista huolta. Eri kieliryhmiä ja kansankerroksia pyrkii hallitus noudattamalla oikeudenmukaisuutta ja kohtuutta lähentämään toisiinsa isänmaallisessa työssä.
Järkähtämättä noudattamalla maamme tähänastista rauhanomaista ulkopolitiikkaa pyrkii hallitus lujittamaan ja edelleen kehittämään valtakunnan hyviä ja ystävällisiä suhteita ulkovaltoihin.
Nykyisessä vakavassa ajankohdassa hallitus ryhtyy toimeensa luottaen siihen, että kaikkien kansankerrosten isänmaalliset ainekset yhtyvät tukemaan hallituksen pyrkimyksiä edistää maan etua ja parasta. Jumala synnyinmaata varjelkoon.” Linkki: 18. Svinhufvud II (4.7.1930–21.3.1931) (valtioneuvosto.fi)
Tässä pääministeri Svinhufvudin ohjelmapuheessa ei mainittu eikä edes sivuttu meidän äskeisten Eduskuntavaalien 2023 keskeisiä ”kynnyskysymyksiä”:
Maahanmuutto, valtiontalouden vakauttaminen ja huoli velasta, EU-politiikka sekä pohdinta palveluista ja tulonsiirroista.
Eri aika – erilaiset ongelmat.
Wikipedian mukana eduskuntaan 2023 pyrkineiden puolueiden vaaliteemat olivat seuraavat. Havaittavissa on melkoisen abstrakteja iskulauseita. Mitä ne käytäntöön sevellettuina ovatkaan?
Eduskuntapuolueiden keskeiset vaaliteemat
Taulukossa on koottuna keskeisiä vaaliteemoja suomalaisilta eduskuntapuolueilta. Tiedot on kerätty joko puolueiden nettisivujen vaaliohjelmista tai puoluejohdon ulostuloista valtakunnallisessa mediassa.
Puolue | Vaaliteemat | Vaalilause | |
Keskusta | Eteenpäin! Vastuuta koko Suomesta |
||
Kokoomus | Nyt on oikea aika | ||
Kristillisdemokraatit | Järjen ääni | ||
Liike Nyt | Uskalla olla erilainen | ||
Perussuomalaiset | Pelasta Suomi! | ||
Ruotsalainen kansanpuolue | Yhdessä eteenpäin (Framåt tillsammans) | ||
Sosiaalidemokraatit | Rohkeutta olla sinun puolellasi | ||
Vasemmistoliitto | Reilumpi huominen kaikille, ei harvoille! | ||
Vihreät | Suojele elämää | ||
Valta kuuluu kansalle | Täysivaltaista tasavaltaa jälleenrakentamassa |
Linkki: Eduskuntavaalit 2023 – Wikipedia
*
Ainut, mitä tässä haluan sanoa on tämä: poliittisen kentän määritteleminen oikeisto-vasemmisto -ulottuvuudella on voimakasta pelkistystä. Se on kapea ja kaksiulotteinen määritelmä yhteiskunnallisista tilasta, ajasta ja tavoitteista, joiden muodostama olosuhde ja vaalitulos ovat kulloinkin tuottaneet tuollaisen hallituksen ja koalition ja hallitusohjelman.
Suomen kansakunta ja yhteiskunta sekä elämä 2023 on aivan toisenlainen kuin neljä vuotta sitten, saati 8 vuotta sitten Sipilän I:n aloittaessa, puhumattakaan vuosikymmenistä siitä taaksepäin. Mitä kauemmas historiaan uimme, sitä epärelevantimpaa on puhua hallitusten oikeisto- tai vasemmistolaistumisesta.
Jos päätämme määrittää tämän 105-vuotisen kehityskulun tärkeimmän yhteiskunnallisen muutoksen, niin se epäilemättä on se, että Suomi ja suomalaiset hyvin laajasti ja pysyvästi omaksuivat Pohjoismaisen sosialidemokraattisen hyvinvointiyhteiskunta -aatteen.
Se tapahtui pätkittäin, palasina, askel askeleelta, merkittävässä määrin Alardtin ja Ruotsin oppeja seuraten. Siinä esiintyi myötä- ja vastamäkiä, kesti jonnekin 1980- ja 1990 luvun vuosiin saakka, ennen kuin tämä kehitys saavutti kypsyysvaiheen, tilan, jossa ylivoimainen osuus kansalaisista omaksui tämän mallin ja menettelyn parhaaksi koetelluista vaihtoehdoista. Sen koetinkivi oli 1990-luvun alun suurlama. Se kesti sen rajut koetinvuodet ja rankkoja kokemuksia rikkaimpina kansakunta suuntasi uudelle vuosituhannelle.
Tänään jo varsin vakiintuneesti meillä kaikki eduskuntapuolueet vannovat hyvinvointiyhteiskunnan nimiin, omine painotuksineen ja prioriteetteineen toki. Täydellä syyllä voimme sanoa, että suomalainen poliittinen kenttä on sosialidemokratisoitunut. Vielä 1960-luvulla sitä haastettiin ja haastettiin kovin puhein ja suunnitelmin, molemmilta pelikentän laidoilta! Tämä muistettakoon. Tänään laidoilla on kovin hiljaista, sieltä ei nouse merkittävää eikä huomiota ansaitsevaa haastetta. Kritiikki kohdistuu järjestelmän sisäisiin ulottuvuuksiin: kuinka paljon mitäkin, veroja ja siirtoja, tasausta ja viilausta, keille ja millaisin kriteerein. Laaja sosiaalivaltio jatkaa puksuttaen eteenpäin, vain kuluenemmyys ja velka aiheuttavat pulinaa ja kirskuntaa.
Menneisiin vuosiin ja vuosikymmeniin verrattuna Orpon I hallitus tulee olemaan sosialidemokraattinen hallitus. Se sijoittuu poliittisella kentällä ja historiassa kutakuinkin siihen, mihin Paasion, Koiviston, Sorsan ja Lipposen sosialidemokraattisvetoiset hallitukset ovat sijoittuneet, keskusristikon tienoille kohtalaisen laveasti levittäytyneenä.
Poliittisen kentän pysyvät merkkipaalut on syytä juntata huolella niille paikoille, joissa määritetään valtiovallan tehtävät ja rooli. Onko kyseessä yövartijavaltio vai hyvinvointivaltio. Mikä on valtion rooli yksityisen ihmisen ja ihmisryhmien elämässä ja elinkaaren eri vaiheissa.
Kun haemme yhden kovan ja tarkan luvun, joka lahjomattomasti ja tarkasti ilmentää valtion toimintavolyymin ja idean, niin katsomme mikä on maan veroaste.
Orpon hallitukseen havittelevat puolueet eivät ole kyseenalaistaneet laajan valtion olemassaoloa, pikemminkin pänvastoin. Ne lupaavat puolustaa hyvinvontiyhteiskuntaa, keskeisenä keinona on holtittoman velkaantumisen hidastaminen ja toivon mukaan lopettaminen. Sen julkipuhuttu tavoite on mitä selkeimmin määritelty Väinö Tannerin maksiimissa kaukaa vuosikymmenten takaa:
Tasapainossa oleva valtiontalous on köyhän paras ystävä.
*
Veroaste
Veroaste (kokonaisveroaste) on yleisimmin käytetty verotuksen tason mittari eri maissa.
Veroasteella tarkoitetaan julkisen sektorin keräämien pakollisten verojen ja veronluonteisten maksujen vuosikertymää suhteessa saman ajanjakson bruttokansantuotteeseen. Suomessa veroaste lasketaan Tilastokeskuksessa. Kansainvälistä vertailutietoa veroasteesta tuottavat muun muassa OECD ja Eurostat.
Katso tästä: viime viikolla 23.3.2023 päivitetyt numerot Suomen ja eräiden muiden maiden osalta:
Veroaste – Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)
Taulukon mukaan 2021 OECD:n maiden TOP 6 olivat:
Tanska 46,9 %
Ranska 45,1 %
Itävalta 43,5 %
Italia 43,3 %
SUOMI 43,0 %
Ruotsi 42,5 %
EU15 (aritmeettinen) keskiarvo 39,5 %
OECD:n (aritmeettinen) keskiarvo: 34,1 %
*
Suomen verot prosentteina suhteessa bruttokansantuotteeseen ERI HALLITUSTEN budjettivuodet, täysin vuosin)
(Sos.dem. pääministerinä = tummennettu. Porvarillinen pääministeri: normaali teksti)
1980: Koivisto II; 35,2 %
1981: Koivisto II; 37,3 %
1982: Sorsa III; 36,4 %
1983: Sorsa III; 36,1 %
1984: Sorsa IV; 37,6 %
1985: Sorsa IV; 39,2 %
1986: Sorsa IV; 40,3 %
1987: Sorsa IV; 39,8 %
1988: Holkeri; 42,0 %
1989: Holkeri; 41,6 %
1990: Holkeri: 42,9 %
1991: Holkeri; 44,5 %
1992: Aho; 44,0 %
1993: Aho; 43,5 %
1994: Aho; 45,5 %
1995: Aho; 44,5 %
1996: Lipponen I; 45,7 %
1997: Lipponen I; 44,9 %
1998: Lipponen I; 44,8 %
1999: Lipponen I; 44,3 %
2000: Lipponen II; 45,8 %
2001: Lipponen II; 43,1 %
2002: Lipponen II; 43,3 %
2003: Lipponen II; 42,3 %
2004: Vanhanen I; 41,4 %
2005: Vanhanen I; 42,0 %
2006: Vanhanen I; 42,1 %
2007: Vanhanen I; 41,4 %
2008: Vanhanen II; 41,1 %
2009: Vanhanen II; 40,8 %
2010: Vanhanen II; 40,6 %
2011: Kiviniemi; 41,8 %
2012: Katainen; 42,4 %
2013: Katainen; 43,3 %
2014: Katainen; 43,5 %
2015: Stubb; 43,5 %
2016: Sipilä; 43,7 %
2017: Sipilä; 42,9 %
2018: Sipilä; 42,4 %
2019: Sipilä; 42,3 %
2020: Rinne; 41,8 %
2021: Marin; 43,2 %
2022: Marin; 43,2 %
2023: Marin; 42,6 % (VM ennuste 23.3.2023)
Pari huomautusta:
Suhdanteiden vaihtelut (lama, työttömyys vs. nousu/korkesuhdanne, hyvä työllisyys) ovat väistämättä vaikuttaneet Veroasteeseen!
Toisaalta: Vuodesta 2008 jatkunut valtion velan kasvu (budjettivajeet) näkyvät näissä suhdeluvuissa sikäli vajaina, että kunakin vuonna budjettivajeita on paikattu lisävelkaa ottamalla. Mikäli huomioisimme taulukossa velan osuuden ”puuttuvan verokertymän” osuudeksi muunnettuna (miinusmerkkinen luku) ja lisäsimme sen budjetin verotuksella katettavan reaalikertymän mukaisessa suhteessa VEROKERTYMÄN OSUUS BKT:STA -LASKELMAAN, niin kyseisinä vuosina suhdeluku (%) olisi ollut 45 %:n molemmin puolin!
Tätä emme juurikaan tule asioita miettiessämme huomanneeksi.
*
Verotuksen historiasta Suomessa
Tuloverotuksen synty ja kehitys Suomessa/professori Esko Linnakangas:
”Vuonna 1920 säädetty tulo- ja omaisuusverolaki oli pitkälti kopioitu Ruotsista. Se korvattiin vuoden 1924 tulo- ja omaisuusverolailla, joka oli pitkälti entisen kaltainen. Tuloverotus oli puolisoiden osalta yhteisverotusta. Vuoden 1920 tulo- ja omaisuusverolaissa tulovero määräytyi progressiivisesti. Tuloluokkia oli 14 ja ylin marginaalivero 23 %. Tuloksi katsottiin myös sellaisen omaisuuden myynnistä saatu voitto, jonka myyjä oli saanut ostamalla tai vaihtamalla, jos kiinteä omaisuus oli ollut myyjän hallussa alle 10 vuotta ja irtain omaisuus alle 5 vuotta. Vuoden 1924 laissa verotusta jonkin verran kevennettiin viittaamalla muun muassa tuotannollisen toiminnan elvyttämistarpeseen ja siihen, että valtiontalouden paisuttaminen oli pysäytettävä. Erikoista uudessa veroasteikossa oli, että marginaaliveroprosentti laski kaikkein suurimmissa tuloissa. Tuloveroa edeltäneet tuottoveron tyyppiset maaverot lakkautettiin 1920-luvun puolivälissä. Niiden osuus valtion verotuloista oli vuonna 1923 ollut enää yhden prosentin suuruinen. [..]
Historiaan siirtyivät myös 1600-luvulta periytyvät henkirahat eli -verot. Henkirahan suuruus oli vuosina 1865–1914 ollut kaksi markkaa mieheltä ja yksi markka naiselta. Vuosina 1915–1916 vero oli kaksinkertainen. Vuosina 1918–1925 kaikki 18–64-vuotiaat naiset ja miehet maksoivat veroa viisi markkaa. Henkirahat olivat vuonna 1923 enää 0,4 % valtion verotuloista. Henkirahan poistamista vastustettiinkin. Valtiovarainvaliokunnan mietintöön jätetyssä poliittisen oikeiston vastalauseessa todettiin: ”Mielestämme on oikein, että henkiraha ainoana meillä voimassaolevana verona, jota suorittamalla kaikki kansalaiset tasavertaisesti ottavat osaa valtiomenoihin, pysytetään edelleen voimassa.” Vuosina 1925–1939 suuria rakenteellisia muutoksia tuloverotukseen ei tehty.
[19251939] Sosiaalisten elementtien merkitys jonkin verran vahvistui, ja talouspoliittisin perustein myönnettävät veronhuojennukset tekivät tuloaan. [..]
Välittömien verojen osuus valtion verotuloista vaihteli 1920- ja 1930-luvuilla yleensä 20 %:n ja 30 %:n välillä. Mahdollisuus maksaa veroja muutoin kuin rahana loppui 1930-luvun alussa.
1940-LUVUN PUOLIVÄLISTÄ 1980-LUVUN PUOLIVÄLIIN
Uusi tulo- ja omaisuusverolaki säädettiin vuonna 1943. Kysymys ei ollut tuloverojärjestelmän perusteiden muuttamisesta vaan yksityiskohtien muuttamisesta. Puolisoiden verotuksessa palattiin yhteisverotukseen. Luonnolliset henkilöt jaettiin kolmeen veroluok[1]kaan iän ja perhesuhteiden perusteella. Korkein valtion tuloveron Gustaf Sandberg, SLS arkisto Tuloverojen osuus valtion verotuloista nousi sotavuosina merkittävästi ja oli vuonna 1941 jopa 54 %.
Marginaalivero oli I veroluokassa 34 %, II veroluokassa 32 % ja III veroluokassa 29 %. Sotien jälkeen Suomen talous kehittyi voimakkaasti. Tuloverotus ja muukin verotus säilyivät kuitenkin ankarina. Vuosina 1945 ja 1946 korkein marginaalivero valtion tuloverotuksessa oli 46 %. Vuonna 1947 se oli I veroluokassa peräti 65 %, II veroluokassa 60 % ja III veroluokassa 55 %.
Valtion tuloveron lisäksi oli maksettava kunnallisveroa. Se oli 1950-luvun puolivälissä keskimäärin 11 % ja 1970-luvun puolivälissä jo 15 %. Sodasta aiheutuneiden kustannusten ja muiden sellaisten menojen lisäksi veroille oli muutakin käyttöä. Suomea alettiin kehittää entistä selvemmin kohti hyvinvointiyhteiskuntaa. Oli edetty jo kauas siitä ajasta, jolloin veroja käytettiin lähinnä vain hallitsijoiden hyväksi. Tuloverotuksessa ei tapahtunut 1950-luvulla suuria rakenteellisia muutoksia. Vähitellen valtion tuloverotuksen ja kunnallisverotuksen säännökset kehittyivät hyvin samanlaisiksi. Valtion- ja kunnallisverotus yhtenäistettiin menettelyn osalta vuoden 1960 alusta. Valtionverotuksen veroasteikkoja korotettiin vuoden 1967 alusta. Kun nämä asteikot olivat muuttamattomina voimassa vuoden 1973 loppuun asti, inflaatio lisäsi progressiivisen asteikon perusteella tuloverotusta jatkuvasti. Vuonna 1973 valtion tulo- ja omaisuusverotuksen tuotto ylitti jo liikevaihtoveron tuoton.
Lähde: verotus_1865-2015.pdf
*
Paavo on jo korkeissa vappuoktaaneissa: https://www.facebook.com/arhinmaki/?locale=fi_FI
”Suomen historian oikeistolaisin hallitus?
Pitää mennä yli sata vuotta taaksepäin historiassa kansakuntamme synkimpään vuoteen 1918, että löytyy yhtä oikeistolainen hallitus kuin mitä Petteri Orpo nyt lähtee muodostamaan.
Marraskuussa 1918 kasattiin Ingmanin hallitus, jossa oli mukana edistyspuolue, kokoomus ja RKP.
Tämä pohja on jopa tuota Ingmanin hallitusta oikeistolaisempi, kun mukana on myös perusrasistit.
Ingmanin hallitus oli vallassa 142 päivää. Toivon Orpon sysimustan porvarihallituksen olevan vallassa vielä lyhyemmän aikaa.
Toivon, että lopulta hallitusneuvotteluissa RKP liberaalina puolueena tulee oikeaan ainoaan tulokseen. Se ei voi tehdä yhteistyötä puolueen kanssa, joka inhoaa rkpläisiä ja laajemminkin isoa osa meistä suomalaisista.
Silloin tämä Orpon nyt esittämä pohja ei koskaan astu valtaan.
Joka tapauksessa nyt tarvitaan vastarintaa, niin kaduilla kuin kabineteissa. Siihen onkin hyvä mahdollisuus jo maanantaina, työväen vappujuhlissa.
Nyt kaikkien on syytä lähteä marssimaan punalippujen kanssa sysimustaa oikeistohallitusta vastaan.”
Ja tässä sitten on se demokratia? Kansa puhui pulinat pois.
Tiukassa tuo neuvostojärjestelmään jäljitettävissä oleva ylenkatse kansan mielipidettä vastaan – ja sen ilmenemistä vapaissa vaaleissa kohtaan.
Onko tämä ”etujoukon” näkemys kovinkin laaja, vai edustaako Paavo käsityksinene ja vappujulistuksineen vain 8 %:n puolueen kapeaa laitasiivua?
Tämän laadullisesti heikon mielenilmaisun ruotiminen ei muutoin maksaisi vaivaa, mutta kun asialla on kyseisen puolueen ex-puheenjohtaja, pitkäaikainen ministeri ja nykyisin korkeassa julkisessa virassa toimiva henkilö.
Ilmoita asiaton viesti
Arhinmäki on niitä poliitikkoja, joiden kohdalla pitää jatkuvasti ihmetellä, millä avuilla hän on politiikassa pärjännyt. Tuo vuoden 1918 Ingmanin hallitukseen vertaaminen on yksinkertaisesti pöljää.
Ilmoita asiaton viesti
Politiikassa pärjää sillä, että saa tarpeeksi ääniä vaaleissa. Pitänee pikemminkin kysyä, että ketkä häntä ovat halunneet äänestää vaaleista toisiin. En minä kyllä sitäkään kovasti ihmettele, kun on vassareista kyse. Enemmän ihmettelin sitä, miksi kokoomuslaiset jaksavat äänestää Sirpa (pH) Pietikäistä.
Ilmoita asiaton viesti
”Värikästä” Wappua jo pukkaa ja värikkyyttä tulee riittämään hallitustaipaleellakin- niin opposition toimesta, kuin hallituksen sisäistenkin jännitteiden takia….?
– Kokemattomat persut ovat kuin juuri ajokortin saaneet nuoret – riskialttiita.
Vennamon ”seteliselkäraisten” ja Soinin sinisten salkkupalkkasotureiden ”perinne” on haamuna ja uhkana Orponkin mielessä…
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tämä ystäväni Ville Rannan vappu-piirros vähän tiukka, mutta kyllä Ville näkee ytimen: https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/1468a687-a628-48f2-b519-cb5eb0bec797
Ei ihme, että Paavoa(kin) ketuttaa kuin pientä oravaa: hammas on poikki ja käpy jäässä. Ehkä Vappu sulattaa..
Ilmoita asiaton viesti
Orpon hallitusohjelma on vielä näkemättä, niin vertailu on vaikeaa. Entä nyt päättävä hallitus, oliko se Suomen historian vasemmistolaisin?
Ilmoita asiaton viesti
Superlatiiveja riittää. Itse käyttäisin ”osaamattomin” -adjektiivia.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, hätäisimmät hälytystorvien soittelijat eivät malta odottaa
A. Että hallitus edes syntyy ja
B. Että pääsisivät lukemaan sen hallitusohjelman.
Koko Suomen poliittinen kenttä on runsaan sadan vuoden aikan liukunut vasemmalle. Se, mikä oli aikoinaan vasemmistolaista utopiaa ja radikalismia, on tänään kaikille pelkkää pässinlihaa, luonnollinen olotila. Sitä ollaan kohtalsien vilpittömin mielin valmiita puolustamaan, keinosista vain on eriäviä näkemyksiä. Toiset haluavat rahoittaa tämän upean ”sosiaalis-valtiollisen innovaation” jatkuvasti velkarahalla, toiset haluavat tasapainottaa sen ylläpitoon menevän rahoituksen kansakunnan voimavarojen ja järjellisen yhteiskuntapolitiikan kultaisella viivalla.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvää pohdintaa blogissa.
”Oikeistolaisuuden” vertailu on vaikeaa, ellei mahdotonta.
Piiäisi verrata ensin saman aikakauden hallitusohjelmien tekstejä toisiinsa. Nimittäin ”ajan tapa” ja myös kieli, tapa ilmaista, muuttuvat, joten eri aikakausien tekstejä ei voi suoraan verrata toisiinsa.
Svinhufvudin II hallituksen ohjelman tekstissä heijastuu vielä sisällissota ja yleinen turvattomuus. Venäjällä oli vähän toistakymmentä vuotta sitten valta kaapattu kommunistien toimesta, Italia ja Saksa olivat muutosten ja kansalaiskuohunnan, väkivallan tilassa.
1930 eduskunta hyväksyi ns. kommunistilait, joilla pyrittiin estämään kommunistien toiminta Suomessa maanpetoksellisena tai yhteiskuntajärjestystä vastaan suunnattuna rikollisena toimintana.
Oliko tämä merkki 1930 eduskunnan oikeistolaisuudesta (ei siis vain hallituksen mahd. oikeistolaisuudesta)?
En ole historioitsija, mutta liian usein historian tapahtumien tulkinnassa jätetään ottamatta huomioon ajankohdan tilannetekijät.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin kuten viimeisessä lausessa asian ilmaisit.
Jännitteet olivat kovat Suomessakin noina vuosina: jos jälkikäteen sallimme itsellemme oikeuden arvioida, tehtiinkö silloin kansakokonaisuuden kaanalta kohtalokkaita virheitä? niin vastaan omalta kantiltani, että ei tehty. Tekemättömyys ja antaa mennä, olisi ollut itsessään kohtalokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi näkökohta poliittisen kentän vasemmisto-oikeisto -tarkastelussa:
Koko Suomen poliittinen kenttä on vuosikymmenten kuluessa siirtynyt vasemmalle. Vasemmalta laidalta on sulanut pois väkivaltaisin tai pehmeämmässä varianssisa parlamentaarisin keinoin ”proletariaatin diktatuuriin pyrkimisen aatos”. Sellaisen tavoitteen esittäminen oli aikoinaan kovista kovin tosiasia, ja ajatukselle lötyi vaaleista toiseen kohtalaisen kova abuot parinkymmenen prosentin kannatus. Nyt sellaisen vaatiminen ja ohjelmapapereissa pitäminen johtaisi raastupaan ja puolueen kieltämiseen.
Oikealla laidalla oli diktatuuripyrkimyksiä 1920- ja 1930-luvuilla, ja yhden sellaisen joutui Svinhufvud itse radiopuheellaan onnistuneesti stumppaamaan: Menkää kotiin!
Tuollaiset parlamentarismin hyljänneet ja omia laittomuuksia hautovat liikkeet ovat luonnollista tietä yhteiskuntasovun, kehityksen ja laajan
kansakodin myötä hoperreelleet jonnekin kuolleiden ja kuopattujen ideolgioiden hautausmaille hämärän tuonnepuolen!
Että joku entinen kansaedustaja, entinen ministeri ja nykyinen apulasipormestari vastuulliselta virkapalliltaan näkee että jotkut nykyisistä sisäsiisteistä keskusta-oikeistolaisista hyvinvointiyhteiskunnan ja parlamentarismin kannattajista olisi haastamaan ääriajattelu-mittarilla entisajan ”saavutukset” yhlittäviä näkemyksiä, ja julkaisee tuollaisia harhaisia manifesteja ja yllytyspuheita on outoa, ja kaikessa absurdiudessaan vaarallisia.
Tämä taitaa eduskuntavaalien 2023 tiimoilta olla paljaimmin ja tietoisimmin kansanvaltaa halveksiva ja kansan vaaleissa ilmaisemia näkemyksiä kyseealaistava koko maassa?
Ilmoita asiaton viesti
Pitkä kirjoitus mutta peukutan.
Ilmoita asiaton viesti
Katselin ties monettako kertaa Petteri von Baghin taiteemme tarinaa ”Sininen laulu”.
Juuri noihin Svinhufvudin hallituksen vuosiin ajoittui kotkalaisen työmiehen Toivo Pekkasen kirjallinen läpimurto Tehtaan varjossa.
Korvaani jäi soimaan lause:
Kaksi asiaa jotka mahdollistivat Pekkasen nousun kirjailijana olivat 8-tunnin työpäivä ja kaupunginkirjasto.
Kukin aika taistelee omat taistelunsa, ja voittaa ne tai sitten ei.
Ilmoita asiaton viesti
Hurjaltahan tuo vuoden 1930 ohjelma nykyoloissa kuulostaa. Silloinen halituspohja oli kuitenkin Kokoomus, Maalaisliitto, Edistyspuolue ja Rkp.
Jokainen voi pohtia, olivatko Kallion ja Ståhlbergin puolueet yhtä oikeistolaisia kuin Perussuomalaiset ja Kristillisdemokraatit nyt.
Jos Orpo onnistuu avauskierroksellaan hallituksen kokoamaan, jää tietysti nähtäväksi, pärjääkö hänen joukkueensa lähivuosien Lapuan liikkeen kanssa jotenkin Svinhufvudin aikoja paremmin. Näillä näkymin hallituksessa saattaa olla Mauri Peltokangas.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt sitten Suomen Pankki varoittaa (29.4.2023) kotitalouksia ottamasta liian suuria velkoja, huomioiden koron nostot, jotka näyttävät jatkuvan vain.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomen-pankista-kylmaava-viesti-velka-saattaa-osoittautua-liian-suureksi/fc104b7a-076c-4bfc-8662-471bf155ac06
”Nousseet lainakorot kuormittavat kotitalouksia. Runsaasti velkaantuneet kotitaloudet voivat olla lähiaikoina kovilla, kun lainanhoito- ja muut arjen menot kasvavat samaan aikaan, varoittaa Suomen Pankki.
Nyt tuli suora vihjaus uudesta koronnostosta: ”Olemme siirtymässä pikajuoksusta pitkälle matkalle”
Huonoja uutisia asuntovelallisille: EKP:lla on vain yksi huolenaihe
”Alhaisten korkojen aikana otettu velka saattaa osoittautua liian suureksi, vaikka maksukyky sinänsä riittäisi velan hoitamiseen. Rahaa pitäisi riittää elämässä muuhunkin”, sanoo Suomen Pankin johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen.”
Siis mitä ihmettä? Suomen Pankin tärkein ja itseasiassa ainoa tehtävä on ponnistella rahanarvon vakauden pouolesta.
Miksei Suomen Pankki ole hoitanut tonttiaan? Miksi se on voinut laiminlyödä tärkeimmän tehtävänsä. Siihen kuuluu myös valistaa ja ohjata kansalaisia ja kansantaloutta talouden perusasioissa:; niihin kuuluvat sellaisaetkin käsitteet kuin velka ja korko!
Nythän maito on jo kaatunut maahan. Ne miljardit on jo otettu. Niihin on sitoututtu kymmeniksi vuosiksi. Ehkäpä elinkaudeksi. Ja sukupolvisesti. 40 vuotta. 50 vuotta. Ja yli. Miltei ikuisesti?
Miksei SP opettanut ja väsymättä pitänyut lukkarinkoulua tälle jukuriopäiselle kansalle: velka on velka – aina!
Korko on korko: aina.
Tämä nollakorko vaihe on vakavan globaalin markkinan virheidne ja virheiden korjaukseen käytettyjen virheellisten temppujen vuoksi väliaikaisesti häiriötilassa. Nolla Korko.
Mutta se menee ohi.,
Velan hinta on sen takaisinmaksuajan aikana maksettava kokonaishinta velasta. Se on kaamea laki.
SP:n johto on saatettava vastuuseen!
PS:
Tässä toteutuu vanha johtamisen nurjapuoleinen periaate kaikilla maailman johtajille:
”Kun olet kusessa, delegoi!”
Kun pääjohtaja aina vähänkään positivisissa asioissa tiedotettaessa paistattelee kameroiden valokiilassa.
Nyt kun tällainen ikävä viesti.
Delegoi!-ohje tässä jälleen kerran toteutuu.
¨Pantiinnkin naispuolinenjohtokunnan varapuheenjohtaja.
Ilmoita asiaton viesti
No joo…
Historiallista huumoria Suomen Pankin sivuilta:
”Suomen Pankki edistää rahoitusmarkkinoiden vakautta ja tehokkuutta.”
Ja reaalimaailmaa samoilta sivuilta:
”Eurojärjestelmän päätehtäviä ovat rahapolitiikan määrittely ja toteutus, valuuttaoperaatioiden suorittaminen, euroalueen maiden virallisten valuuttavarantojen hallussapito ja hoito sekä maksujärjestelmien moitteettoman toiminnan edistäminen.
Järjestelmällä on myös muita tehtäviä, kuten seteleiden liikkeeseenlasku eurojärjestelmässä, tilastotietojen kerääminen ja rahoitusjärjestelmän vakaudesta huolehtiminen sekä pankkien valvonta.
Eurojärjestelmää johtaa Euroopan keskuspankki (EKP), joka sijaitsee Frankfurtissa, Saksassa. EKP on osa eurojärjestelmää yhdessä niiden maiden keskuspankkien kanssa, jotka kuuluvat euroalueeseen eli ovat ottaneet euron valuutakseen. Esimerkiksi Suomen, Viron ja Ranskan keskuspankit ovat siis osa eurojärjestelmää.”
Ilmoita asiaton viesti
Älkäämme myöskään unohtako vuodesta 2020 alkaen suunniteltua ja komission 2021 esittämää ja nyt toteutuslinjalle nostettua siirtymistä digitaaliseen euroon ensi syksynä 2023 tehtävällä päätöksellä. Varsinainen toteutus ehkä 2026.
Ymmärrän tämän niin, että blogaali paine ”pakottaa” seuraamaan muita, mutta pitkästä valmisteluaajasta voimme päätellä, että asia ja sen säätely/säännöstämnen ei ole ihan yksinkertainen juttu?
Olennainen kysymys tietysti on: mitkä ovat hyödyt ja mitkä haitat? Julkista pohdintaa en ole havainnut, ja tietäisin asiasta vain oman mielenkiinnon ansiosta.
Esim.: https://www.salkunrakentaja.fi/2023/02/ekp-digitaalinen-euro-asiantuntija/
”Digitaalinen euro mahdollistaisi siis sen, että kuluttajatkin saisivat suoran mahdollisuuden keskuspankin liikkeellelaskeman sähköisen rahan käyttöön. Vielä tällä hetkellä vain setelit ja kolikot ovat kuluttajien käytössä olevaa keskuspankkirahaa. Kuluttajien maksukorttien käytössä olevaa rahaa kutsutaan liikepankkirahaksi.
Myös muilla keskuspankeilla on tällä hetkellä digitaalista rahaa koskevia tutkimushankkeita.”
”Finanssialan yrityksiä edustavan Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Peter Jansson ihmettelee, mitä lisäarvoa digieuro toisi nykyiseen rahajärjestelmään. Finanssialan Maksutavat-tutkimuksen mukaan jopa 94 prosenttia suomalaisista maksaa päivittäistavaraostoksensa jo nyt sähköisesti.
”Tällä hetkellä on tosi vaikeata nähdä, mitä konkreettista lisäarvoa ja uutta digitaalinen euro toisi kuluttajille. EKP:n priorisoimat maksamisen käyttötavat: henkilöiden väliset maksut, maksaminen kivijalkakaupoissa ja verkkokauppa, on jo nykyisellään hoidettu markkinaehtoisesti tehokkaasti”, Jansson sanoo.”
PS.
Samansuuntaisia mietin itsekin. Olen luullut, että olemme jo hyvän aikaa eläneet digitaalisessa eurossa. ??
Ilmoita asiaton viesti
Nykyiset kortithan ovat yksityisten liikepankkien hallinnoimia. Digitaalinen keskuspankkiraha olisi firmoista (ja fyysisistä korteista) riippumatonta. Kun digitaalinen lompakko otettaisiin käyttöön, laiskimmat meistä voisivat luopua kaikista muistakin korteista ja passeista.
Kukin saa arvioida filosofisesti, olisiko kyseessä yleiseurooppalainen liikepankkien sosialisointi.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nain-eu-puskee-digieuroa-lapi-suunnitteilla-digilompakko-joka-voi-olla-valuutan-kayton-edellytys/52bd0577-a785-4670-89b8-2b73a6567fb6
Kuvio sinänsä on selvä: aikoinaan 1990-luvun alkupuolella RAnskassa (!) oli kunnianhimoinen aie ja hanke, hankkia kaikille kansalaisille oma digitaalinen tunniste, jonka avulla koko yhteiskunnan järjestlemät avautuisivat kautta linjan. Se lopahti. Yksityiset suurfirmat ehtivät toteuttaa omant universuminsa ja kansvoivat niiden avuilla mammuteiksi, joita ei voi enää ampua: koko oleamssaolomme hajoaisi sekasortoon ilman niitä, rahoitus, vaihdanta, elämä..
Suomessa tätä ranskalaista avausta yritettiin peesata, mutta voin todistaa, että ei ottanut ilmaa alleen. Suomalainen ”maailman paras it-osaaminen” oli kupla täydellinen kupla, jolta ei irronnut mitään todellista ja konkreettista, jonkin N-kännykän lisäksi! SAin seurata jokseensi sivusta, miten baltian maat tuolloin alkoivat reippain ottein sähköistämään yhteiskuntiaan, ja – Suomi tippui kättelyssä niiden vauhdista ja kyvystä toteuttaa, – kuin eno veneestä, eikä ole pystynyt rämpimään myöhemminkään perässä.
Valtioiden kyky ja edellytykset osata ja hankkia osaamista osoittautuivat tuolloin Ranskassa ja Suomessa heikoiksi: liian valmis ja liian itseensäkietoutunut järjestelmä, jonka sisään ja sisältä näitä uutuuksia ei pysty värkkäämään: piti olla voittoahavitteleva hullu ahne organisointikykyinen yksityinen firmasto, joka sen teki. Nyt nämä jättiläiset imuroivat valtioita ja kansakuntia suruttomasti.
Veikkaan: EU:n tämäkään viritys ei johda mihinkään, ainoastaan antaa aikalisää gigamahdeille edetä ja liittoutua Kiinan kanssa. Me jäämme suhmuroimaan omiamme.
Hyvä liiketoiminnan ehto on sekatavarakauppiaan sana:
En puhu politiikkaa, mutta teen kauppaa kaikkia poliittisia suuntia edustavien kanssa, myös täysin epäpoliittiset mukaan lukien!
Eu ja Länsi valkaavat ystäviään, ja blogaalissa piirissä nuotiokehät erkaantuvat ulottuviltamme. Kannattaa kuunnella, mitä Jutta U. kertoo tuoreeltaan Afriikasta
Ilmoita asiaton viesti