Saudi-Arabian jalostamo-isku voi vaikuttaa yllättävästi talouteen

Saudi-Arabian jalostamo-isku voi vaikuttaa yllättävästi talouteen

*

Wall Street Journal kertoi jo viikko sitten:

Saudi-Arabian öljynjalostamoa vastaan suoritettu ohjus- ja droni-isku vaikuttaa globaaleilla markkinoilla voimakkaalla rekyylillä. Suora iskun aiheuttama öljynhintojen nousu osoittautui sinänsä lyhytaikaiseksi, mutta raakaöljyn merikuljetusten kustannukset ovat jatkaneet nousuaan.

Öljyn kansainvälinen markkinahinta nousi 15 % heti hyökkäysten jälkeen, mutta hidastui, kun Saudi-Arabia käytti varantojaan korvatakseen menetettyä tuotantoa ja heikot talousnäkymät muutenkin laskivat kysyntäennusteita.

Erittäin keskeisen raakaöljyn kuljetuksia harjoittavan yhtiön, ULCC:n perimät taksat öljytankkerien kuljetuksista Yhdysvaltain öljyrannikolta (Meksikonlahden partaalta) Aasiaan ovat nousseet 10 miljonaan dollariin tai 5 dollariin tynnyriltä – eli noin kaksinkertainen hinta ennen Saudi-Arabian hyökkäyksiä, toteavat amerikkalaiset analyytikot.

Kuljetuskustannusten nousu on iskenyt ulkomaille myytävän Yhdysvaltain öljyn hintaa tilanteessa, jossa Aasian maat – etenkin Japani, Etelä-Korea ja Intia – kilpailevat korvatakseen Saudi-Arabiasta menetetyt toimitukset, ja vahvistaakseen omia varastojaan puskuroidakseen öljyvarantojaan Lähi-Idän uusia, mahdollisia toimitushäiriöitä vastaan.

*

Säiliöalusten kysynnän lisääntyminen Yhdysvaltalaisen öljyn kuljetuksiin koventaa kilpailua olemassa olevasta kapasiteetista. Tämä tapahtuu aikana, jolloin Yhdysvallat juuri syyskuussa pani mustalle listalle useita Kiinalaisia rahdintarjoajia ja niiden tankkereita, väitetystä Iranin raakaöljyn kuljetuksesta Yhdysvaltain asettamien pakotteiden vastaisesti. Samaan aikaan monet säiliöalukset ovat satamassa remontissa, uusittavina vastaamaan uusia kansainvälisiä päästöstandardeja, jotka tulevat voimaan tulevan vuoden puolella.

Korkeat kuljetuskustannukset uhkaavat ajaa ulkomaisia ostajia muualle ja siten vähentää Yhdysvaltain raakaöljyn vientiä, joka saavutti kesän 2019 aikana uudet huippuluvut Lähi-Idän myllerryksen keskellä. Alenevat vientimäärät luultavasti väistämättä vähentäisivät U.S. öljyn kotimaan hintoja, mikä olisi hyödyllistä ja mieleen yhdysvaltalaisille autoilijoille ja jalostajille, puhumattakaan valtamerirahtien ulkopuolella olevista säiliöalusten omistajista. Viimemainittujen kapasiteettia on jo tunnetusti kiinni öljyntuottajien välivarastoina eri puolilla maailmaa, mutta niiden kysyntä Yhdysvaltain öljyrannikolla arvatenkin lisääntyisi. Takkiinsa saisivat öljyteollisuuteen panostaneet sijoittajat sekä alan diilerit.

Niinpä tarkkailijoiden havainnot ovat seuraavanlaisia:

”Aasia on vetänyt öljybarrelleita kaikkialta”, toteaa RBC Capital Markets –yrityksen analyytikko. ”Jos ja kun Yhdysvaltain öljyn toimittaminen Aasiaan ei ole taloudellista, niin nyt tuotettava öljy jää jumiin Yhdysvaltoihin.

*

Erityisesti Etelä-Korea ja Intia ovat viime kuukausina vauhdittaneet öljyn ostamista Yhdysvalloista Lähi-Idän turbulenssin keskellä. US energiahallinnon tietojen mukaan Yhdysvaltain raakaöljyn vienti saavutti huippunsa kesäkuussa 2019 noin 3,2 miljoonaa tynnyriä päivässä. Etelä-Korea oli suurin ostaja huomattavalla marginaalilla, ja se toi noin 605.000 tynnyriä päivässä eli noin 20 % Yhdysvaltain kaikesta raakaöljyn viennistä.

Monet nimenomaan aasialaiset ostajat hajauttavat nyt hankintojaan minimoidakseen yksittäisiä riskikohteita. Samoin varautuminen kautta kentän on nyt suosittua, öljyä suorastaan hamstrataan. Havaitaan selvää kriisitietoisuuden nousua. ”Monet maat monipuolistavat toimituksiaan yhä pidemmälle”, Jefferies Finandian Group INC:n laiva-analyytikko Randy Giveans toteaa WSJ:lle antamassaan lausunnossa.

Näihin hankintalähteisiin eivät kuulu vain Yhdysvallat, vaan myös Pohjanmeri, Länsi-Afrikka ja Brasilia.

Useat aasialaiset ostajat maksavat nyt mukisematta kohonneita toimituskustannuksia sen sijaan, että jännittäisivät globaalin öljynhinnan mahdollista nousua heidän odottaessaan säiliöalusten palaamista avomerelle.

Mainittujen kiristyneiden kansainvälisten päästöstandardien lisäksi tankkeripulaan vaikuttavat mm. arvattavissa olevat öljytankkereita koskevien kansainvälisten vakuutusmaksujen kohoaminen.

Se, että vihollisen ohjukset ja droonit pystyivät nähdyllä tavalla tuhoamaan Saudi-Arabian öljynjalostuslaitosten tuotantojärjestelmiä avoimella maalla, on säikäyttänyt jälleenvakuutusyhtiöiden laskentatoimet rukkaamaan sekä avomerellä että etenkin ahtailla rahtiväylillä etenevien öljytankkereiden turvallisuusriskikertoimiaan.

Raadollisesti ajateltuna, nyt vihamielinen voima näytti potentiaaliaan ja iskukykyään johtavan öljymaan kiinteän hermokeskuksen tuhoamiseen, miten houkutteleva kohde tämän jälkeen onkaan iso tankkeri tai toisiaan laivareitillä ohittavat kaksi (tai useampia) tankkeria? Siinäpä uusi pähkinä purtavaksi sotilas- ja torjuntateknologiasta vastaaville – sekä mainituille jälleenvakuuttajien laskutikkumiehille.

*

Missä määrin tämä WSJ:n artikkelissa kuvattu öljykaupan yskiminen vaikuttaa talouslukuihin ja ennusteisiin ei liene kaikesta huolimatta kovinkaan suuri. Sitä merkittävämmiksi saattavat muodostaa uudesta uhasta välilliset öljymarkkinan heikentäjät. Viime päivien arvioissa merkittävin rooli on asiantuntijoiden keskuudessa annettu sille signaalivaikutukselle ja katalyyttirekyylille, joka tällä öljymarkkinaa kohdanneella epävarmuusmomentilla kaikkiaan tulee olemaan.

Pienehkö suora vaikutus voi rekyloida turbulentissa ja hermostuneessa tilanteessa kokoaan suurempana jysäyksenä.

Yhdysvaltain toimien tarkoitetut ja tarkoittamattomat seuraukset näyttävät kummallisen usein kaatuvan sen omille sukille.

*

Viite: Wall Street Journal, 4.10.2019:

https://www.wsj.com/articles/oil-shipping-costs-surge-threatening-u-s-exports-11570213678

*

En taida olla tässä asialla yksin.

Niinpä liitän tähän Yhdysvaltain suunnalta saamani tuoreen arvion nykyhetken tilanteesta. Se on suoraan sanoen aika lailla syvähuolestunut. – Toivon, ettei todellinen markkinatilanne ole ihan näin ”kerkällä”?

Arvio suoraan ”hevosen suusta”, New Yorkista:

”Globaalin kaupankäynnin selkäranka, merikuljetukset, on murtumassa ennenkuulumattoman paineen alaisena.

Valtameriä kulkevien laivakuljetusten kustannukset ovat rakettimaisesti kohonneet, – jopa 100 %:lla viime viikkojen aikana.

Näin mm. Wall Street Journal kertoo.

Kaikki alkoi Saudi Arabian öljytuotantoa vastaan suoritetusta lamauttavasta iskusta.

Tämä saattaa jopa keskeyttää täydellisesti globaalin energiajärjestelmän tuottajamaiden taholta, tavalla jota emme koskaan ole todistaneet.

Korkeat kuljetuskustannukset ovat nostaneet tankkereihin kohdistuneita vaatimuksia…

Soveltuvista tankkereista on jo pulaa

Kohonneet kustannukset uhkaavat vähentää Yhdysvaltain raakaöljyn vientiä – uhaten aiheuttaa koko toimitusketjuun reaktion, joka näyttää uhkaavan globaalin talouden keskeisiä voimatekijöitä.

Elämme myrskyisiä aikoja. Juuri tällä hetkellä uudenlaiset, ilman ennakkotapauksia olevat, taloudelliset voimat ovat törmäämässä yhteen yllättävällä tavalla.

Mutta nähtävissä on myöskin merkittävästi suurempi, voimakkaampi shokkiaalto esillä olevien otsikoiden takana.

Ehkä jo kuuden viikon sisällä nämä uudet maailmanlaajuiset shokkiaallot (the Global Shockwaves) näkyvät jo otsikoissa?.

Nyt, juuri nyt, maailma on kääntymässä uusille, uniikeille poluille – ja nämä muutokset tulevat esiintymään tavalla, jota emme koskaan aikaisemmin ole nähneet.

Jokaisella katalyytillä, jotka hyökyaaltona murtaa finanssimeren tyvenen pinnan, on valtava muutosvoima.

Käsillä on merkittävät game changerit.”

*

veikkohuuska

historianharrastaja, tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu