Suomen itsehankittu ongelma: 15 vuotta velanottoa, eikä jarrua ollenkaan

Suomen itsehankittu ongelma: 15 vuotta velanottoa, eikä jarrua ollenkaan

Rahaa jaettu enemmän kuin sitä on ollut.

Suomen talous ei ole kasvanut 15 vuoteen. Suomalaisen ostovoima on nyt samalla tasolla kuin 2012. Suomen BKT:n kaikkien aikojen korkein taso saavutettiin 2008. Suomen talous on sakannut ja sakkaa jatkossakin.

Siinä joitakin otsikoita Suomen kansantaloudesta ja sen tilasta parin viime vuosikymmenen aikana.

Talous ei ole kasvanut, mutta Suomi on jatkanut rahaa ja palveluita ikään kuin talous olisi koko ajan kasvanut. Palveluita on kehitetty, laajennettu, lisätty, otettu lisää ”tarjottmielle”.  Tulonsiirtoja on kehitetty, laajennettu, lisätty, otettu lisää ”tarjottimelle”.

Rahaa ja rahanarvoisia toimintoja jaettu enemmän kuin rahaa on ollut.

Kivaa, mutta paha juttu.

*

Siis mitä?

Mitä oikein on tehty?

On toimittu suhteellisesti ja absoluuttisesti otettaen typeryyksiä.

Miten tuonkaltainen typeryyksien tekeminen on ollut mahdollista?

On toimittu typerästi, koska olemme typeriä.  Lisäksi olemme lyhytnäköisiä ja laumasieluja. Lisäksi tällainen vastuuttomuus kuuluu poliittisen toiminnan logiikkaan.  On kivempi antaa kuin ottaa.  On kivempi luvata kuin kertoa ”mitä pitää tehdä”.  Olemme eläneet kollektiivisen harhan vallassa.

Eräänlaista huippua tässä kollektiivisessa harhassa edustaa se, melko laajaksi osoittautunut tahto, että tätä samaa suuntausta pitää jatkaa.

Miksi ekonomistit eivät ole nousseet barrikaadeille?  Ovatko hekin olleet sokeita?

*

On korkea aika esittää kontrafaktuaalinen kysymys.

Se kuuluu: Miten olisi pitänyt tehdä?

Tähän on helppo vastata: Olisi pitänyt elää käytettävissä olevien varojen mukaisesti.

Velaksi eläminen ei ole hyvä tapa elää. Suomen kansantalouden näkymät eivät ole olleet hyvät.  Tiedossa on jo pitkään ollut:

Huoltosuhteen heikkeneminen (demografia),

Kansainvälisen markkina-aseman ja kilpailuedellytysten heikkeneminen (globalisaatio, vaihdannan ilmiöt) ja

Mukavuusavusteisen yhteiskunnallisen järjestelmän omatoimisuutta suhteellisesti alentavat efektit ja omavastuisuuden ohentunut läsnäolo sosiaalisessa puhunnassa ja käytännössä.

Lisätyistä tuotannontekijöistä (velkaraha) huolimatta BKT ei ole kasvanut.

Nahkealta näyttää horisonttiin asti, ja kauas horisontin taaksekin.

Olemme eläneet:

Ikään kuin olettaen, että ”hyvät päivät” palaisivat (happy days are here again -tyyliin) on otettu syömävelkaa, niin yksilö kuin yhteisötasollakin. On eletty oraitten päälle. Oraitten, joita ei ole edes kylvetty.

*

Mitä vastuullinen ja kaukonäköinen toiminta olisi ollut?

Tietenkin olisi yhteisesti ja mielellään yhteisymmärryksessä todettu tilanne ja päätetty, että mitään Valtion menoja ei lisätä, ennen kuin talouskasvun (BKT) myötä jakovaraa olisi ollut Valtion kassassa.

Siihen päivään saakka olisi rauhallisesti ponnisteltu BKT:n kasvattamiseksi ja moninaisten käytettävissämme olevien keinojen avulla tehty työtä että se, bkt, myöskin kasvaa. Jollei kasva, niin enempää rahaa ei myöskään jaeta.

Tämä koskee tässä lähinnä Valtion budjettimenoja, mutta soveltaen pätee myös kuntiin, muihin yhteisöihin ja aina viimeiseenkin suomalaiseen.  Harkitut ja järjelliset investoinnit ovat luku sinänsä. Mutta investoinnitkin voivat olla ja pahuksen usein ovatkin kannattamattomia tai suorastaan 0-suorituksia, joten tarkkuutta ja seurantaa tarvitaan sielläkin.

Jos otimme tarkkailuvuodeksi 2008, (jolloin siis FIN BKT ATH) niin silloiseen Valtion menotasoon ja silloiseen rahanarvon olisi pitänyt lukita kaikki menot. Koska maailma ei ollut silloin tietenkään valmis, eikä ainakaan poliitikkojen mielestä oikeamielinen, niin tuolloisen menokaton puitteissa painotuksia ja momenttisiirtoja olisi tietenkin voinut ja pitänyt tehdä.  Mutta menokatto. Ja sillä selvä.

*

Ja velkaa on otettu about 100 miljardia

Vuosina 1999 – 2007 Valtion tulot olivat menoja suuremmat, paitsi 2003, jolloin it-kuplan puhkeamiseen ym. liittynyt ”minilama” kertaluontoisesti keikautti menot lievästi tuloja suuremmiksi.

Edellä  jo pariinkin kertaan mainittuna FIN BKT ATH (kaikkien aikojen korkein BKT) -vuonna 2008 Valtion tulot ja menot leikkasivat toistensa janaa niin, että sen jälkeen keskeytyksettä Suomen Valtion menot ovat olleet tuloja suuremmat.

[Huom.: v. 2018 tiettyjen puljausten ja budjettiteknisten säätöjen seurauksena menotalous oli näennäisesti, mutta ei tosiasiallisesti ”tasapainossa”; vert. Erkki Virtasen tuolloin reaaliaikaisesti julkisuudessa esitetyt selvitykset ja perusteet. vh]

Mikäli Valtion menotalous olisi 2008 aikoihin säädetty kattorajoitetuksi, olisi Suomen nykyisin noin 160 mrd euroa käsittävä valtionvelka satakunta euroa matalammalla tasolla. Samoin tietenkin myös Valtion menotaso olisi nykyisen valtiontalouden tulotason tasolla.  Budjetti tasapainossa.

Tämä taloutemme huippuvuoden 2008 jälkeen otettu 100 mrd:n velka on kuin syntitaakka selässämme.

Viidentoista (15) vuoden aikana on otettu 100 mrd velkaa.  Se on hirveä määrä rahaa.

Se on sata tuhatta miljoonaa euroa.  Se on suoraan sanoen 17.857 euroa/kansalainen (5,6 miljoonaa asukasta).  Mutta kun huomioidaan, että noin miljoona meistä Suomessa maksaa verot, niin heille se tekeekin peräti 100.000 euroa velkasäkkiä per persoona. 

Aika paljon, vai mitä? Missähän välissä se miljoona parasta veronmaksajaamme maksaa  nämä miljardit pois, jotta voisi jossain hämärässä tulevaisudessa yrittää ponnistella jaksaakseen/pystyäkseen kantamaan sen veromäärän, joka heille lankeaa siinä ”hämärässä tulevaisuudessa”`?

Jatkokysymys: jonain aamuna joku noista miljoonasta ”taakankantajasta” äkkiä miettii:

And For What?

*

Velanottoa on jatkettu surutta.

Valtion 2023 varsinaisessa TA:ssa tuloiksi arvioitiin 73,0 miljardia ja menoiksi 81,4 miljardia euroa, eli budjettivaje ilman lisävelanottoa 8,4 mrd e.  Valtion budjettitaloudessa tälle vuodelle lainanoton osuudeksi laskeskeltiin siis 10,4 prosenttia.  Joka kymmenes valtiontalouden meno-euro velaksi.

Vuonna 2008 nettolainanotto oli 0 euroa (osuus 0,0 %).

Sen jälkeen vuosien 2009 – 2023 aikaan (tämä vuosi lainanottosuunnitteen mukaisena) Valtion nettolainan otto on ollut yhteensä:  98,8 miljardia euroa.

Seurantajakson 2009-2023 kuriositeetti on siis puljattu velkatase 2018-vuodelta, jolloin nettovelka muodollisesti väheni 1,00 miljardia.

Tämän 15 vuoden seurantajakson aikana lainanotto on ollut keskimäärin 6,59 miljardia euroa/vuosi. Mediaanivelanotto on ollut 4,7 mrd/vuodessa.

Järkevä taloudenpito luonnollisesti varautuisi puskurein odottamattomiin tapauksiin, kuten esimerkiksi ”minilama” 2009-2010, jolloin lainanotto oli huomattavaa: 10,5 + 11,3 = yht. 21,8 mrd.

Lukuisissa valtiollisissa varaussuunnitelmissa TOP 5 -listalla olleeseen pandemia-uhkaan varautuminen yms. olisi vuosien aikana vaikkapa 1 mrd/vuosi -tahdilla puskuroiden olisi kasvattanut ”epätavallisia merkittäviä vastoinkäymisiä” varten kootun ennakkovarauksen summan merkittävässä määrin. Varovaisen miehen -politiikka olisi auttanut coronan, sodan ja energiakriisin kourissa.

Ensi vuodelle, siis budjettivuodelle 2024 Valtion TA-esitys toteaa nettolainanottotarpeeksi 11,5 mrd euroa.

Niin, että niin se osuuskauppaväki toimii.

*

Onko varojen mukaan eläminen mahdollista?

Olisiko tämänkaltainen varovainen talouspolitiikka, siis Valtiontalouden tiukka tasapainotus ”hyvien aikojen” puskurirahaston kanssa, ollut mahdollinen? Oliko mahdotonta elää ”suu säkkiä myöten”?

Monien mielestä ei tule kuuloonkaan. Velka se on joka kansakunnan tiellä pitää. On järjetöntä ja laitonta supistaa menoja ja kiusata ihmisiä, sanoo moni ja uskoo vakavissaan sanomaansa.

Mitä tällaisella tiukalla politiikalla olisi voitettu? No ainakin se, ettei Suomella olisi nyt c. 160 miljardin valtionvelkaa.  Olisi ehkä vain se 60 mrd, joka olisi merkittävästi hallittavampi asia ja helpottaisi elämää jatkossa.

Pääasiassa tämä on ideologinen asia.  Silmälasit päähän, niin johan velkavuori sulaa silmissä.  Se ei pelota eikä kaduta yhtään. Tietyistä näkemyskokonaisuuksista puuttuu pakki.  Vaaditaan vain lisää ja enemmän, ja parempaa. Melko huoleton elämänote.

Rationaalisesti ajatellen yletön valtionvelan otto on epärationaalista.  Sen ottoa perustellaan tasa-arvotekijöillä, solidaarisuusnäkökohdilla ja kansallisen koheesion tärkeydellä sekä ihmisoikeusperustein. Velanoton puntaroinnissa näkökulma ja ajatusmaailma rajoittaa velan fiskaalisreaalisten haittojen ja harmien hahmottamista. Mutta he tulevat näkemään, mihin se johtaa.

Lainarahan hinta voidaan laskea vasta sitten, kun viimeinenkin rupinen euro on maksettu pois ja velkakirjat revitty: siinä menee aikaa ja tupakkaa, myös korkotasot ja velkojien mielialat sekä velantakaisinmaksukyvyn vaihtelut ovat ehtineet pyöriä vinhaa vauhtia flipperinä, jossa kaikki on lopulta arvaamatonta.  Paitsi ne fundamentaaliset tekijät, jotka vaikuttavat Suomen valtionvelan takaisinmaksuun:

kaikki velan takaisinmaksun olennaiset tekijät ovat miinusmerkkisiä.  Tärkeät viisarit näyttävät – alaspäin.

Ikävintä tässä asiassa on se, että kaikki nuo tekijät ovat olleet viimeisten 15 vuoden ajan ollut heidän tiedossaan tai ainakin käytettävissään, jotka ovat velanotosta vastanneet. He ovat tienneet ja silti tehneet sen. Paha, paha, paha.

Ei tätä velkataakkaa makseta koskaan.

Se puree meitä selässämme kuin ilkeä iilimato imien voimiamme ja tahtoamme. Aina vähintään seuraavan suursodan loppuselvityksiin saakka, jolloin superinflaatio kuittaa velat ja vähän muutakin. Mutta sen muun osalta me tulemme olemaan maksaja kuitenkin. Geopolitiikka sen sanelee.

*

Lähteet:

Valtion talous, tulot & menot:  Katso, lähde: Valtion budjettitalouden tulot, nettolainanotto ja menot vuosina 1987 – 2024*; Valtion tulot ja menot – Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

Valtion nettolainanotto v. 1987-2024: Valtion tulot ja menot – Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

*

veikkohuuska
Ikaalinen

historianharrastaja,
tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu