Venäjä aloittaa ikäänkuin uudestaan alusta Ukrainan sodan – ylijohdon tapaamisesta pääteltyä
Viimeisin GB:n puolustustiedustelun päivitys Ukrainan tilanteesta – 20.12.2022 Lue lisää Britannian hallituksen vastauksesta: http://ow.ly/RUIH50M7UiB
Käänsin ko. tekstin seuraavasti:
Venäjän presidentti Vladimir Putin vieraili 16. joulukuuta Venäjän ”erityissotilasoperaation” aselajien yhteisessä esikunnassa.
Putin kuvattiin tapaamassa useita korkeita armeijan upseereja, mukaan lukien yleisesikunnan päällikkö, kenraali Valeri Gerasinmov ja puolustusministeri Sergei Shoigu. Hän pyysi ehdotuksia sotilaallisten erityisoperaatioiden seuraavista vaiheista. Ukrainan venäläisten joukkojen komentaja kenraali Sergei Surovkin oli yksi raportin esittäjistä.
Tässä koreografoidussa [tarkasti käsikirjoitetussa, vh] kokouksessa Putin halusi todennäköisesti osoittaa yhteistä vastuuta ”erityisestä sotilasoperaatiosta”. Tämän näytöksen tarkoituksena oli todennäköisesti kääntää vastuuta sotilaallisesta epäonnistumisesta, korkeista kuolonuhreista ja lisääntyvästä yleisön tyytymättömyydestä mobilisaatioon, tuhoamissodan todellisen johtajan Putinin harteilta muulle sodan yleisjohdolle kollektiivisesti. Televisioidun materiaalin tarkoituksena oli todennäköisesti myös hälventää sosiaalisen median huhuja kenraali Gerasimovin irtisanomisesta.
*
Mitä tästä on ajateltavissa?
Jo pidempään nähtävissä oleva Venäjän tuhoamissodan seuraava vaihe on käsillä. Venäjä on koonnut voimiaan, se on riipinyt federaation alueelta ilmeisestikin kutakuinkin sen noin 300.000 miestä, minkä presidentti on aiemmin ilmoittanut ”hybridioperaation” (siis osittaisen LKP:n ja ”vapaaehtoisten” pestaustoimien) tulokseksi. Siitä ensimmäisen pään partit, ehkäpä juuri ilmoitetut noin 150.000 on siirretty sotatoimialueille, ja toinen puolikas, 150.000 ukkoa huhkii kovennetussa koulutusoperaatiossa eri puolilla federaation sotilaskoulutuskeskuksia ja pienempiä alueellisia kasarmialueita.
Venäjän ilmiselvä tarkoitus on paitsi tietenkin jatkaa ja intensiteetiltään kohottaa sotatoimiaan Ukrainaa vastaan, nimenomaisesti käynnistää uusi sodantempo. Neuvonpidot Lukashenkan kanssa viittaavat uuteen pyrkimykseen avata voimaperäisemmin ”pohjoinen rintama” Valko-Venäjän suunnasta tarkoituksena luoda harhauttavia iskuja pitkälle pohjoisrjalle, – ja sopivassa hetkessä iskeä uudella voimalla pääkaupunki Kiovaa vastaan. Näin Putin pyrkii alkamaan ”uuden sodan”. Ottamaan uuden alun.
Uusin voimin ja uusin taktiikoin, turvautuen entistä voimaperäisemmin ”aerial weaponiin”, eli kaikkeen mikä lentää ja tuhoaa. Se tarkoittanee sitä, että se on saanut Iranilta ja ehkäpä joiltain muiltakin ”maineettomalta maalta” ilmaohjuksia ja droneja. Lisäksi se aikonee käyttää erilaisia omia tähän asti varikolla pidettyjä ”lekojaan” likoon.
Tämä kaikki näyttää pahalta. Uuden sodan vaiheen iskuvoima Ukrainaa vastaan saattaa yllättää pahan kerran Lännen, siis meidät kaikki.
Lisäksi Putinilla on takanaan ekstremistinen lisävoima, ”kuningas talvi”. Sikäli ja mikäli talvesta tulee pelätyn ankara, ylipäällikkö ei emmi hyödyntää sitä maksimalistisesti. Eli seuraavan, – ehkä siis jo seuraavan – pakkasjakson aikana ja sen kestäessä saattaa käynnistyä Putinin tuhoamissodan seuraava (monesko jo?) vaihe. Siihen tietysti liittyy puolustuskykyä ja -voimaa heikentävät vaikeat puraisut infraa, ennen kaikkea energialaitoksia ja sähkön siirtoa kohtaan kohdistuvat tuhoisat iskut. Tuleeko tämä isku mahdollisesti jo jouluna? Se ei ole poislaskettu, mutta ehkä se osuu sydäntalveen, eli helmikuulle 2023.
Taivas ja kaikki hyvät voimat varjelkoot Ukrainaa.
Tapausten kulku:
15.12.2022: Strategisen kehittämisen ja kansallisten hankkeiden neuvoston kokous.
Presidentti piti strategisen kehittämisen ja kansallisten hankkeiden presidentinneuvoston videokokouksen. (Jossa Putin kehui miltei maasta taivaaseen kaikkea mitä Venäjällä eri parametrein on todennettavissa..) Link. Meeting of Council for Strategic Development and National Projects • President of Russia (kremlin.ru)
*
15.12.2022: Vladimir Putin johti myöhään eilen illalla tapaamista turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenten kanssa videoneuvottelun välityksellä.
Kokoukseen osallistuivat pääministeri Mihail Mishustin, liittoneuvoston puhemies Valentina Matvijenko, duuman puhemies Vjatšeslav Volodin, turvallisuusneuvoston varapuheenjohtaja Dmitri Medvedev, presidentin toimeenpanoviraston kansliapäällikkö Anton Vaino, turvallisuusneuvoston sihteeri Nikolai Patrušev, ulkoministeri. Ministeri Sergei Lavrov, liittovaltion turvallisuuspalvelun johtaja Aleksandr Bortnikov ja presidentin ympäristönsuojelun, ekologian ja liikenteen erityisedustaja Sergei Ivanov.
Venäjän presidentti Vladimir Putin: Tänään käymme läpi ajankohtaisia kansallisen turvallisuuden varmistamisen kysymyksiä eri aloilla ja keskustelemme myös vuorovaikutuksestamme naapureiden kanssa tietyistä erittäin merkittävistä näkökohdista. Link: Meeting with permanent members of Security Council • President of Russia (kremlin.ru)
*
16.12.2022: Vierailu erityiseen sotilasoperaatioon osallistuvien sotilasosastojen yhteiseen esikuntaan.
Presidentti työskenteli perjantaina koko päivän erikoissotilaalliseen operaatioon osallistuvien sotilasosastojen yhteisessä esikunnassa.
Valtionpäämiehelle kerrottiin yhteisen esikunnan työstä ja sotilas-erityisoperaation edistymisestä, hän piti yleiskokouksen ja erilliset kokoukset komentajien kanssa. Link: Visit to joint staff of military branches involved in special military operation • President of Russia (kremlin.ru)
*
19.12.2022 eli eilen “Russia – Belarus talks”:
Neuvonpitojen jälkeen pidetyssä tiedotustilaisuudessa presidentti Putin totesi mm.:
”Kävimme liiketoiminnallisesti ja rakentavasti läpi Venäjän ja Valko-Venäjän suhteiden keskeisiä kysymyksiä, mukaan lukien talouden, kulttuurin ja humanitaarisen alueen, turvallisuuden ja puolustuksen.
Keskustelimme niistä luonnollisesti ottaen asianmukaisesti huomioon tilanteen, joka on muotoutumassa koko maailmassa ja erityisesti alueellamme. Haluan korostaa, että maamme ovat lähimmät liittolaiset ja strategiset kumppanit ja että jatkamme yhteistyön kehittämistä keskinäisen kunnioituksen periaatteiden mukaisesti ja toistensa edut huomioiden.
Meitä yhdistää yhteinen historia, moraaliset arvot sekä syvät perhe- ja sukulaissiteet monien venäläisten ja valkovenäläisten välillä. Venäjä ja Valko-Venäjä rakentavat yhdessä liittovaltiota ja syventävät johdonmukaisesti taloudellista integraatiota, jonka tavoitteena on varmistaa kestävä talouskasvu ja parantaa kansalaistemme elintasoa.
Yhdessä vastustamme epäystävällisten valtioiden pakotteita ja yrityksiä eristää Venäjä ja Valko-Venäjä globaaleilta markkinoilta. Koordinoimme myös toimiamme minimoidaksemme laittomien rajoitusten vaikutukset talouksiimme. Voin sanoa, että teemme tämän luottavaisesti ja tehokkaasti.
Haluan todeta tyytyväisenä niiden 28 alakohtaisen yhdentymisohjelman onnistuneen täytäntöönpanon, jotka laadittiin liittovaltiosopimuksen täytäntöönpanon yhteydessä. Tähän mennessä olemme toteuttaneet noin 600 lähes 1000 integraatioprojektista, jotka on suunniteltu toteutettavaksi vuoteen 2023 asti.
Se on erittäin hyvä liike eteenpäin, hyvä tempo.”
Mitä tämä kaikki tarkoittaa ”auki luettuna”?
*
Ilmoita asiaton viesti
Ison-Britannian apulaissuurlähettiläs Deirdre Brown tuomitsee presidentti Putinin järjettömät ja julmat toimet laittomassa sodassa Ukrainaa vastaan (15.12.2022):
Maailman näyttämöllä yhä eristäytyvämpi Putin pakotetaan tukeutumaan niin kutsuttuihin ”liittolaisiin”, kuten Iraniin, Pohjois-Koreaan ja Valko-Venäjään, tukemaan epäonnistunutta hyökkäystään. Putin uskoi, että maailma näyttäisi toiselta suunnalta, kun hän päätti jättää huomiotta kansainvälisen oikeuden, YK:n peruskirjan ja suvereniteetin ja alueellisen koskemattomuuden perusperiaatteet ja määräsi armeijansa Ukrainaan; Putin uskoi, että maailma ei välitä, kun Venäjän asevoimat tekivät järkyttävän mittakaavan julmuuksia – olemme kauhuissamme laajalle levinneistä raporteista siviileihin kohdistuvista raiskauksista Ukrainassa; Putin uskoi, että globaali yhteisö hyväksyisi ruoan ja energian aseistamisen sekä Ukrainassa että muualla maailmassa. Putin oli väärässä, väärässä, väärässä.
Kuten ulkoministeri sanoi aiemmin tällä viikolla, Putin on valmis tuhoamaan lait, jotka suojelevat jokaista kansakuntaa ja siten kaikkia ihmisiä kaikkialla maailmassa. Emme katso pois, emme hyväksy näitä törkeitä ja räikeitä kansainvälisen oikeuden loukkauksia, emmekä jätä Ukrainaa seisomaan yksin tällaisen tyrannian edessä.
Venäjä uskaltaa toivoa, että se kestää kauemmin kuin Britannian ja Venäjän aggressiota vastaan vastustavan globaalin yhteisön tuki. Mutta ei pitäisi olla epäilystäkään – kuten monet maailmassa juhlivat tätä juhlakautta, me seisomme edelleen rinta rinnan Ukrainan kanssa heidän taistelussaan vapauden puolesta, seisomme etulinjassa olevien ja ukrainalaisten kanssa jokaisessa kaupungissa, kylässä ja kylässä. . Emme anna Ukrainan valon sammua. (Julkaistu 15.12.2022″
*
Tämä on tyypillinen läntinen kommentaari. Kauniita syviä sanoja, mutta tyhjää täynnä.
Venäjä toden totta kääntyy vähien kaveriensa puoleen. Juuri nyt Valko-Venäjän suuntaan.
Venäjä tarvitsee tässä tilanteessa liittolaisensa Belaruksen apua, tukea, maaperää.
Kun lataamme palikat pöytään, eli ne välineet, jotka Venäjällä juuri nyt ovat käytettävissä, niistä merkittävin on Belarus. Kansainvälisten sotilasarvioiden mukaan Venäjä panostaa jatkossa, tässä puheena olevassa skenrarossa, pohjoisen rintaman uudelleen avaamiseen ja sen hyödyntämiseen pyrkimyksessään iskeä tuhoavasti Kiovaan ja vallata ukrainalaisen hermokeskuksen olennaiset osat. Käsikirjoitus on selvä.
Isketään valmistelevat ilmaiskut Belaruksen maaperältä Ukrainan herkkiin kohtiin ja vyörytetään ilman kautta lamaannuttavia iskuja niin, että olosuhteisiin ja meneeseen sotaan nähden vähäisillä maajoukoilla isketään hallinnon herkimpiin ytimiin Kiovassa.
Ennuste on, että Ukraina ei edelleenkään saa tuossakaan tapauksessa tarvitsemaansa torjunta- ja vastaiskuvoimaa tuhoamaan ja lamaannuttamaan lähtö- ja tuliasemissa Belaruksen maaperällä olevia hyökkäävän osapuolen joukkoja.
Eli lyhyesti: Tämän sodan syvin tragiikka on siinä, että eskaloitumisen uhkan alla hyökkäyksen kohde, täysin oikeutettua puolustussotaa käyvä osapuoli, on joutunut sotimaan ”oikea käsi selän taakse sidottuna”, eli se on joutunut pidättäytymään etäiskuista tulta ja tuhoa syöksevien vihollisjoukkojen torjumiseksi jo ennen oman territorionsa rajan ylittänyttä vihollista.
Belaruksen käyttö hyökkysalustana merkitsee saman dilemman jatkumista kaikessa traagisuudessaan.
Ilmoita asiaton viesti
Noista mainitusita minnua huolettaa eniten Venäjän kyky mobilisoida suuret määrät uusia sotilaita rintamalle. Valko-Venäjä ei ole toistaiseksi vielä varsinaisesti osallistunut sotaan, ja voi olla, että ei osallistu jatkossakaan. Valko-Venäjän aktiivinen osallistuminen voisi pahimmillaan johtaa sen armeijan heikkouden paljastumiseen, tai sen joukkojen haluttomuteen hyökätä naapuriaan vastaan, tai sen kansan uuteen liikehdintään tuollaista politiikkaa vastaan. Noiden riskien vuoksi Valko-Venäjän armeija voisi toimia parhaiten pelkkänä pelotteena rajan takana. Voi toki käydä toisinkin, sillä Putin on harrastanut jatkuvaa (omillekin joukoille) armotonta hyökkäystä tähänkin asti, ja uuden Ukrainan joukkoja hajottavan rintaman avaaminen (toisten kustannuksella) on varmaankin suuri houkutus.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä tukeutui 24.2.2022 Belaruksen maaperään päähyökkäyksessään pyrkiessään valtaamaan Kiovan, nujertamaan Ukrainan hallituksen ja tappaa Zelenskin. Ei ole mitään syytä olettaa, että se ei kaihtaisi toistaa temppuaan, nyt toisenlaisin keinoin.
Itsekään en usko Belaruksen ryhtyvän aktiivisiin sotatoimiin Ukrainaa vastaan, sillä on paljon enemmän hävittävää kuin voitettavaa. Mutta tuo Putinin ”Joulukuun 2022” pohjustuskierros Minskin vierailuineen osoittaa että nyt on tavallista isompi koukku vavan päässä… Yhteiset sotaharjoitukset ovat jo käynnissä, niiden jatkaminen ja joukkojen ”vaihdon”nimissä tapahtuva hyökkäysvoiman ja välineistön lisäys hyökkäysasemiin pohjoiselle rintamalle. Mikään tuosta kuviosta ei sinänsä puhu sen puolesta, etteikö tämän blogin hahmottelema 2.o -sota olisi varteenotettava skenario.
Ilmoita asiaton viesti
Laskin googlekäääntäjä-mankelin läpi Venäjän presidentin ohjaus ja kokoomapuheenvuoron, jonka hän piti Strategisen kehittämisen ja kansallisten hankkeiden neuvoston kokouksessa 15.12.2022:
Totean tähän, että puheenvuoro ja esittelyteksti on todella pitkä, siihen meni videon mkaan n. 37 minuuttia, että sitä rataa. Mutta koska vihollisen tunteminen on olennaista, niin käyttäkäämme hyväksemme tämäkin tilaisuus perehtyä mitä naapurimme johtaja tuossa tilaisuudessa puhui, miten ja mistä!
”Strategisen kehittämisen ja kansallisten hankkeiden neuvoston kokous
15. joulukuuta 2022 klo17:20 Novo-Ogaryovo, Moskovan alue.
Venäjän presidentti Vladimir Putin: Hyvää iltapäivää, kollegat,
Kuten aina vuoden lopulla pidämme strategisen kehittämisen ja kansallisten hankkeiden neuvoston kokouksen, jossa katsotaan, mitä on tehty kansallisten tavoitteidemme saavuttamiseksi, jotka ovat, minun on korostettava, kansallisen kehityksen peruslinjaukset vuoteen 2030 asti.
Käytännön asialistamme keskeisenä aiheena keskustelemme tänään systeemisistä mekanismeista, joilla tuetaan investointeja teknologisiin hankkeisiin, jotka varmistavat Venäjän teknologisen suvereniteetin, mukaan lukien teollisuusklusterit, joista puhuin Pietarin talousfoorumissa, kuten muistatte. Varapääministeri – teollisuusministeri Denis Manturov ja valtioneuvoston teollisuustoimikunnan päällikkö Aleksei Djumin raportoivat aiheesta.
Mutta sitä ennen on mielestäni tarpeellista hahmotella joukko kansallisen politiikkamme painopisteitä vuodelle 2023 ja ehdottaa uusia ratkaisuja, joiden avulla voimme kehittyä varmemmin. Osittain ne auttavat meitä vastaamaan haasteisiin, joita taloutemme ja kansalaistemme kohtaavat nykyään vakavien, konkreettisten ja jopa tektonisten muutosten yhteydessä, jotka vaikuttavat koko maailmaan.
Kuten tiedätte, Venäjää vastaan on käynnistetty ennennäkemätön pakotehyökkäys. Sen tarkoituksena oli murskata taloutemme, tuhota kansallinen valuuttamme – rupla – varastamalla valuuttavarantomme ja saada aikaan tuhoisa inflaatio lyhyessä ajassa.
Kuten näemme – itse asiassa tämä on yleisesti tiedossa – tämä suunnitelma on epäonnistunut. Venäjän liike-elämä ja hallintoelimet työskentelivät hyvin koordinoidusti ja ammattimaisesti, ja kansalaisemme osoittivat yhtenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hallitus, Venäjän keskuspankki ja Venäjän alueet vakautivat tilannetta yhdistämällä voimansa.
BKT:n ennustetaan tänä vuonna laskevan noin 2,5 prosenttia. Joten lasku tulee olemaan, kuten jo mainitsin julkisuudessa. Totta, äskettäin puhuin 2,9 prosentista, mutta viimeisimmät ennusteet asettavat sen hieman pienemmäksi – 2,5 prosenttiin. Tietenkin tämä on myös lasku, mutta ei murskaava 20 prosenttia, jota monet länsimaalaiset, ja suoraan sanottuna asiantuntijamme ennustivat silloin, kun kollektiivinen länsi iski meihin taloussodalla. Lisäksi kolmannella neljänneksellä talousdynamiikka osoitti jo lievää kasvua toisen neljänneksen minimaalisten lukujen jälkeen.
Maalis-huhtikuun voimakkaan nousun jälkeen hintataso on itse asiassa pysynyt samana toukokuusta lähtien, kun taas Venäjän rupla on noussut yhdeksi maailman vahvimmista valuutoista vuoden alusta.
Saavutimme tämän tuloksen tekemällä päätöksiä pääoman poiston sääntelemisestä, kaasumaksujen muuntamisesta rupliksi, aktiivisesti kansallisten valuuttojen käyttämisestä kaupassa kumppaneidemme kanssa, mutta ensisijaisesti tietysti harjoittamalla vastuullista finanssipolitiikkaa.
Venäjän julkinen talous pysyy vakaana. Tämän vuoden tammi-marraskuussa liittovaltion budjetti toteutettiin 560 miljardin ruplan ylijäämäisellä ja konsolidoitu budjetti 1 451 biljoonan ruplan ylijäämäisellä.
Samalla odotamme kuluvana ja ensi vuonna federaation budjettialijäämän noin 2 prosenttia bruttokansantuotteesta, ja tämä on paras tulos G20-maista. Esimerkkejä en tässä yhteydessä mainitse. Asiantuntijat ovat hyvin tietoisia muiden G20-maiden luvuista. Lisäksi seuraavan kolmen vuoden budjetissa alijäämää supistetaan asteittain alle yhteen prosenttiin bruttokansantuotteesta vuonna 2025.
Säilytämme vastuullisen finanssi- ja makrotalouspolitiikkamme, joka takaa yhteiskunnallisten sitoumusten täyden rahoituksen lisäksi myös maalle tulevien uusien tehtävien ratkaisemisen seuraavan kolmen vuoden aikana.
Haluan korostaa, että tämä politiikka on tärkeä paitsi nykyisten haasteiden torjumiseksi myös pitkän aikavälin näkökulmasta. Noudatamme tätä politiikkaa ja keskitymme siihen, että siitä tulee ensisijaisesti vakaa talouskasvun perusta tuleville vuosille.
Kun keskustelimme maailman taloustilanteesta, asetimme tälle vuodelle kaksi päätavoitetta: köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen sekä kehityspolitiikan jatkaminen. Kaikki tietävät, että meille määrätään pakotteita ja että etenemme varmasti vain luottaen ennen kaikkea omiin resursseihimme ja resursseihimme.
Siksi tehtiin tärkeä päätös kuukausimaksuista perheille, joissa on 8–17-vuotiaita lapsia. Tämä päätös vaikutti suoraan yli 5 miljoonaan lapseen. Tätä seurasi toimeentulominimin, vähimmäispalkan ja eläkkeen korotukset 10 prosentilla. Tämän seurauksena köyhyysaste laski 10,5 prosenttiin kolmannella neljänneksellä. Tietenkin tämä on pieni pudotus, mutta pisara silti. Väestön köyhimmän osan tulot kasvoivat myös nimellisesti 27,8 prosenttia – – mikä auttoi hieman vähentämään eriarvoisuutta.
Olemme pitäneet kaikki tärkeimmät valtion ohjelmat, jatkaneet perusterveydenhuollon parantamista, ihmisten siirtämistä hätäasunnoista, korjaaneet olemassa olevia ja rakentaneet uusia teitä, poistaneet kaatopaikkoja ja kertyneiden ympäristövahinkojen paikkoja, rakentaneet uusia kouluja, kulttuurikeskuksia, maaseutukirjastoja ja paljon muuta.
Lisäksi on käynnistetty uusia ohjelmia, kuten koulujen peruskorjaus. Pelkästään tänä ja ensi vuonna Venäjällä korjataan noin 3 000 koulua.
Tarjolla on työkaluja, kuten infrastruktuuribudjettilainoja ja joukkovelkakirjalainoja, jotka auttavat Venäjän alueita houkuttelemaan tänä vuonna yli 300 miljardia ruplaa.
Meillä on tukiohjelmia ja mekanismeja etuoikeutetuille ja perhelainoille. Molempien ohjelmien puitteissa myönnettiin lainoja 1,7 biljoonan ruplan arvosta. Tämän seurauksena sadat tuhannet venäläiset perheet ovat parantaneet elinolojaan ja rakentamisesta sektorina on tullut Venäjän talouden veturi: 5,8 prosenttia kymmenessä kuukaudessa. Tämän vuoden odotetaan olevan menestynein, kotimaisen asuntorakentamisen ennätysvuosi. Lopulliset luvut lasketaan yhteen hieman myöhemmin. Jäsen Khusnullin ilmoitti minulle näistä luvuista eilen tai toissapäivänä, ja ne ovat vaikuttavia. Katsotaanpa lopullisia tuloksia.
Jatkamme maamme kehittämistä ulkomaisesta paineesta huolimatta. Lisäksi vahvistumme varmasti, toteutamme täysin uusia projekteja, nostamme Venäjän teknologiatasoa ja varmistamme taloudellisen, rahoituksellisen, teknologisen ja henkilöstösuvereniteetin.
Tämänpäiväisessä kokouksessa ja puheenvuorossani haluan hahmotella kuusi keskeistä tehtävää vuodelle 2023, joiden ratkaiseminen mahdollistaa menestyksekkään etenemisen kohti kansallisia tavoitteitamme vuoteen 2030 saakka.
Ensimmäinen tehtävä on viedä yhteistyö keskeisten kumppaneidemme kanssa uudelle tasolle. Poistamme tätä tarkoitusta varten logistiikan ja talouden rajoituksia.
Muistutan, että ottamalla käyttöön pakotteet länsimaat yrittivät työntää Venäjää maailmankehityksen syrjälle, mutta emme koskaan seuraa eristyneisyyden ja autarkian polkua, kuten olen useaan otteeseen todennut. Päinvastoin, laajennamme ja tulemme jatkossakin laajentamaan vuorovaikutustamme kaikkien kiinnostuneiden kanssa, jotka ymmärtävät selkeästi muiden etuja sekä omia etujaan. Venäjä rakentaa kauppa- ja investointisuhteita näiden maiden kanssa. Ulkomaankauppamme on siirtymässä kohti dynaamisia alueita ja markkinoita sekä dynaamisesti kehittyviä maita. Itse asiassa olemme tehneet tätä jo monta vuotta – jopa ilman tämänhetkistä kehitystä maailmassa.
Mitä Eurooppa on saavuttanut asettamalla nämä rajoitukset? Ensinnäkin tätä taloustieteilijät kutsuvat ennennäkemättömäksi, pakotetuksi inflaation hyppäämiseksi omassa kodissaan, euroalueella. Marraskuussa inflaatio euroalueella oli keskimäärin 10 prosenttia. Jotkut maat kirjasivat kohtuuttomia lukuja, yli 20, 21 ja 25 prosenttia.
Nykyään Euroopan unionin viranomaiset sanovat itse, että heidän pääkumppaninsa – Yhdysvaltojen – politiikka johtaa suoraan Euroopan deindustrialisaatioon. He jopa yrittävät esittää joitain laskuja tästä amerikkalaiselle suzerainilleen. Joskus ne jopa kuulostavat loukkaantuneilta; he haluavat tietää, miksi he ansaitsevat tämän. Haluaisin kysyä heiltä tässä yhteydessä, ja mitä odotit? Miten muuten pitäisi kohdella niitä, jotka sallivat muiden pyyhkiä jalkojaan? Mutta loppujen lopuksi tämä on heidän asiansa.
Teen lyhyen poikkeaman kauppasuhteista Euroopan unionin kanssa. Pakotteista huolimatta – niin kummallista – tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana perushyödykkeiden tarjonta Venäjältä EU-maihin kasvoi 1,5-kertaiseksi. Venäjän kokonaisvienti kasvoi 42 prosenttia, ja kauppataseen ylijäämämme kasvoi 2,3-kertaiseksi 138 miljardiin dollariin. Itse asiassa Euroopan unioni kuluttaa edelleen tavaroitamme ja palveluitamme samalla, kun se hidastaa käänteisiä virtoja. Tällainen epätasapaino ei voi jatkua loputtomiin.
Mitä meidän pitäisi tehdä? Etsimme muita, lupaavampia kumppaneita aktiivisesti kasvavilta maailmantalouden alueilta. Näitä ovat Aasia, Lähi-itä, Latinalainen Amerikka ja Afrikka. Suuntaamme Venäjän energiatoimitukset uudelleen ystävällisten maiden markkinoille. Öljyn vienti kumppanuusmaihin kasvoi siten tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana lähes neljänneksen.
Tärkeä askel Venäjää vastaan suunnattujen pakotteiden ja muiden vihamielisten toimien vaikutusten vähentämisessä on satama- ja putkiinfrastruktuurin kehittäminen etelässä ja idässä, mukaan lukien maakaasun viennin lisääminen.
Hankkeet, kuten Kovykta-kenttä, Power of Siberia 2 ja Kaukoidän reitti, mahdollistavat kaasutoimitusten lisäämisen itään 48 miljardiin kuutiometriin vuoteen 2025 mennessä ja 88 miljardiin kuutiometriin vuoteen 2030 mennessä. Itse asiassa tämä on yli 60 prosenttia kaasutoimituksista länteen viime vuonna. Jamalin uudet LNG-projektit puolestaan lisäävät nesteytetyn maakaasun tuotantoa 70 miljardilla kuutiometrillä vuoteen 2030 mennessä, mikä osaltaan laajentaa myös viennin maantieteellistä aluetta.
Jotkut tärkeimmistä Venäjän kaasun kasvavista kuluttajista ovat naapurimme, mukaan lukien Turkki. Sen kaasuinfrastruktuurilla on vakava potentiaali. Tulevina vuosina aiomme luoda, kuten jo sanoin, kaasukeskuksen.
Jos puhumme sähköisen alustan luomisesta, se voidaan tehdä lähikuukausina. Siellä päätämme suurelta osin lopullisen hinnan eurooppalaisille kuluttajillemme, koska se, mitä he ovat tehneet alustoillaan, on todella hullua. Ja nyt he yrittävät edelleen saada meidät tuntemaan syyllisyyttä siitä, mitä he tekivät itse, omin käsin.
Lisäksi Venäjällä on keskeinen rooli globaaleilla maatalousmarkkinoilla. Tämä on maataloustuottajiemme työn tulos, ja haluan kiittää heitä suuresti ja ilmaista heille vilpittömät kiitokseni. Olemme yksi maailman suurimmista viljan, kasviöljyjen ja lannoitteiden toimittajista. Meidän ehdoton prioriteettimme on kuitenkin vastata kotimaiseen kysyntään ja täyttää hyvässä uskossa ulkomaisten sopimustemme mukaiset sitoumuksemme.
Pelkästään viimeisen viiden kuukauden aikana Venäjä on vienyt viljaa noin 22 miljoonaa tonnia, pääosin Aasian ja Afrikan maihin. Olemme valmiita toimittamaan vielä 4 tai 5 miljoonaa tonnia viljaa ennen tämän vuoden umpeutumista. Maatalousvuoden loppuun 30.6.2023 mennessä pystymme nostamaan viljavientimme 50 miljoonaan tonniin, kun otetaan huomioon tämän vuoden ennätyssato. Haluan jälleen onnitella maaseututuottajiamme tästä.
Jatkamme mineraalilannoitteiden vientiä maailmanmarkkinoille. Tämän vuoden 11 kuukauden aikana vientimme ylitti 25 miljoonaa tonnia. Toisin kuin länsimaat, jotka häpeämättömästi vetävät peiton päällensä, Venäjä auttaa Afrikan, Aasian ja muiden alueiden köyhimpiä maita toimittamalla niille ruokaa ja muita tuotteita. Lähikuukausina olemme valmiita toimittamaan apua tarvitseville maille noin 260 000 tonnia lannoitetta veloituksetta, kuten olen monta kertaa sanonut. Olemme jo lähettäneet 20 000 tonnia lannoitetta Malawiin.
Kaikesta energia- ja elintarvikesektorin tärkeydestä huolimatta keskitymme ensisijaisesti resurssittomiin hyödykkeisiin ja keskinäisiin investointeihin ulkomaisiin siteisiimme. Mielestämme kätevän ja itsenäisen maksuinfrastruktuurin kehittäminen kansallisissa valuutoissa on vahva perusta kansainvälisen yhteistyön edistämiselle. Tässä suhteessa olemme jo edistyneet hyvin. Viimeisimpien tietojen mukaan Venäjän ruplan käytön osuus kansainvälisissä asioissamme on kaksinkertaistunut vuoden 2021 joulukuuhun verrattuna ja on kolmannes kaikista transaktioista. Jos lasketaan mukaan ystävämaiden valuuttojen käyttö, osuus on yli puolet.
Myös erilaiset maksutavat ovat asialistallamme. Tarkoitan keskuspankkien digitaalisten valuuttojen käyttöä ja hajautettujen rekisterien tekniikkaa, joka poistaa poliittiset riskit epäystävällisten maiden valuuttojen käytöstä.
Kehitämme luotettavia ja turvallisia kuljetuskäytäviä auttamaan yrityksiä luomaan logistisia ja yhteistyösuhteita. Maantieteellisen sijaintinsa ja geopoliittisten mahdollisuuksiensa ansiosta Venäjä voi suojata näitä logistiikkakäytäviä riskeiltä. Taas kerran, perusta on sekä taloudellisessa ja rahoituksellisessa potentiaalissamme että lainvalvontasektorimme valmiuksissa yleensä.
Moskovan ja Kazanin välisen moottoritien rakentaminen jatkuu, ja se yhdistää Pietarin Uralin ja Siperian kaupunkeihin, mukaan lukien Jekaterinburgin, Tšeljabinskin ja Tjumenin, laadukkaalla moottoritiellä sekä pitkällä aikavälillä Irkutskiin ja Vladivostokiin. Moottoritie ulottuu Kazakstaniin Togliattin kaupungin kautta ja tarjoaa suoran yhteyden idässä Mongoliaan ja Kiinaan.
Näin voimme yhdistää maan läntiset ja itäiset alueet kattavammin; se yhdistää Venäjän markkinat tärkeimpien kumppaneidensa markkinoihin ja auttaa kehittämään suuria Euraasian käytäviä.
Keskitymme myös kansainväliseen pohjois-etelä-liikennekäytävään ja suunnittelemme kuljetus- ja logistiikkainfrastruktuurin laajentamista kohti Kaspianmerta. Volga-Kaspianmeren laivauskanava mahdollistaa jo ensi vuonna vähintään 4,5 metrin syväyksen alukset, mikä laajentaa merkittävästi Venäjän reittejä Lähi-idän maihin ja Intiaan.
Keskitymme myös rautatieyhteyksien kehittämiseen Azovin ja Mustanmeren vesistöjen merisatamiin ja tehostamme satamien kapasiteettia.
Suunnitelmiimme kuuluu itäisen rautatieverkoston, pääasiassa Trans-Siperian rautatien ja Baikal-Amurin pääradan modernisointia edelleen. Tämä lisää merkittävästi matkustaja- ja rahtiliikennettä, lisää yritystoimintaa ja sosiaalista liikkuvuutta, tarjoaa laajat mahdollisuudet kaupankäynnille ja uusille projekteille ja mikä tärkeintä, auttaa saavuttamaan kunnianhimoiset kansalliset tavoitteemme Siperian ja Kaukoidän kehittämiseksi. Sillä välin jatkamme työskentelyä muun muassa Murmanskin liikennekeskuksen nopean modernisoinnin, suurten jokien ja vesiväylien navigointikanavien syventämisen ja laajentamisen sekä pohjoisen leveysrautatien rakentamisen parissa.
Haluan vielä kerran korostaa, että meidän tulee varmistaa Volgan alueen, Uralin, Siperian, Trans-Baikalin ja Kaukoidän infrastruktuurin kokonaisvaltainen kehittäminen ja keskittyä merisatamien ja niiden lähestymisreittien lisäksi myös maareittien kehittämiseen. hyvin. Esimerkiksi Chitan kaupungista voisi asianmukaisella liittovaltion tuella tulla merkittävä logistiikkakeskus Kiinan kanssa tehtävälle yhteistyölle.
Lisättäköön, että hallitus hyväksyi elokuun alussa suunnitelman Pohjanmeren reitin kehittämisestä vuoteen 2035 asti. Lähitulevaisuudessa myös tällä reitillä liikenne lisääntyy. Olemme puhuneet tästä monta kertaa ja teemme kaikkemme, jotta tämä toteutuisi.
Tämä vuosi on osoittanut, että yhteistyön edistäminen EAEU:ssa[Euraasian Talous-Unioni] oli oikein. Haluaisin puhua tästä myös erikseen. Taloutemme kehittävät siteitä globaalien markkinoiden epävakauden ja epäsuotuisan globaalin ilmaston keskellä. Näin ollen tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana EAEU:n keskinäinen kauppa kasvoi lähes 12 prosenttia. Elintarvikkeiden ja muiden maataloustuotteiden kauppa kuitenkin kasvoi yli kolmanneksen.
Kauppa on luonnollisesti vain osa Venäjän kansainvälisiä suhteita. Aiomme tehdä yhteistyötä tieteen, teknologian ja kulttuurin aloilla samalla innolla. Olemme jo toteuttamassa asiaankuuluvia toimenpiteitä ja aloitteita. Siksi EAEU:n työmarkkinoiden virtaviivaistamiseksi käynnistimme Work Without Borders -järjestelmän, joka sisältää yli 500 000 avointa työpaikkaa ja 2 miljoonaa CV:tä kaikista EAEU-maista.
Olemme kehittäneet hyvää yhteistyötä ydinvoimatekniikan alalla. Rosatom luo koko ketjun ydinvoimalaitosten rakentamiseen ja käyttöön ulkomailla, myös rakentaa itse-käyttää -periaatteella.
Lähitulevaisuudessa laajennamme yhteistyötä energian, maatalouden, teollisuuden, lentokonetekniikan, lääketieteen, liikenteen, ulkoavaruuden, digitaalitekniikan, ympäristönsuojelun ja muiden korkean teknologian aloilla. Pyrimme yhdessä kumppaneidemme kanssa johtajuutta luomaan tekoälyelementtejä tiukasti eettisiä ja moraalisia standardeja noudattaen. Keskustelimme tästä aiheesta äskettäin kollegojemme kanssa, erityisesti Sber-tapahtumassa.
Tietenkin tällaisen yhteistyön erityiset parametrit ovat keskustelunaihe, mutta toistan – molemminpuolinen etu on tässä suhteessa tärkein tekijä.
Vuoden 2023 toisena tehtävänä on lisätä teknologista itsemääräämisoikeutta ja varmistaa jalostusteollisuuden nopeampi kasvu. En edes tiedä, onko tämä toinen vai ensimmäinen tehtävä, mutta jos se on toinen, niin tämä on vain lukujen perusteella. Lähitulevaisuudessa laajennamme energia- ja maataloushankkeiden yhteistoteutusta.
Sanktiorajoitukset ovat asettaneet maamme eteen monia vaikeita tehtäviä – meillä on ongelmia varaosien kanssa, pulaa teknisistä ratkaisuista ja häiriintynyt logistiikka. Mutta toisaalta tämä avaa meille uusia mahdollisuuksia ja rohkaisee meitä rakentamaan taloutta, jossa on pikemminkin täysi kuin osittainen teknologinen, tuotanto-, henkilöstö- ja tieteellinen suvereniteetti.
Haluan korostaa, että ei ole tärkeää vain korvata tiettyjä hyödykeasentoja, vaan saavuttaa johtajuus keskeisillä, elintärkeillä aloilla, kuten, kuten olemme jo todenneet, tekoäly, tietojenkäsittely ja tiedonsiirto, uudet teolliset teknologiat ja muut. Näillä alueilla järjestetään lähitulevaisuudessa useita tapahtumia ja konferensseja, joihin aion ehdottomasti pyytää hallituksen jäseniä osallistumaan ja pyrin tekemään samoin.
Samalla muistutan, että olen jo antanut ohjeita valmistella ja käynnistää uusia ohjelmia robotiikassa ja lentokonedroneissa tulevan vuoden aikana. Tietenkin on mahdotonta saavuttaa teknistä itsemääräämisoikeutta hetkessä, kuten sanotaan: mutta meidän on jatkettava tätä järjestelmällistä työtä tulevaisuutta varten.
Tässä yhteydessä on myös tarpeen nopeuttaa päivitettyjen suunnitelmien laatimista kotimaan talouden keskeisten alojen, kuten metalliteollisuuden, autoteollisuuden ja energian, kehittämiseksi; mukauttaa sotilas-teollisen kompleksin kehittämissuunnitelmia ja valtion puolustusjärjestyksen parametreja, mukaan lukien hallituksen asevoimien aineellisen tuen sotilaallisen erityisoperaation työn tulokset huomioon ottaen.
Samalla haluan korostaa, että viivästyksiä ja muodollista lähestymistapaa ei voida hyväksyä tässä. Olemme esimerkiksi sopineet kotimaan lento- ja vesikuljetusalusten valmistukseen edullisien leasingehtojen aloittamisesta Kansan hyvinvointirahaston rahoituksella.
Valitettavasti tämä työkalu ei ole vielä toiminut. Haluaisin, että kollegani hallituksessa keskittyvät tämän ohjelman täysimääräiseen toteuttamiseen.
Lentokoneiden leasingrahoitus tulee saada jo tänä vuonna ja vesikuljetusaluksiin viimeistään vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.
Ensi vuoden tehtävänä on varmistaa jalostusteollisuuden nopeampi kasvu, rakentaa kapasiteettia lyhyessä ajassa ja luoda uusia tuotantolinjoja. Ja avainkysymyksiä tässä ovat raaka-aineiden saatavuus, kehitys ja teknologiat, laitteet, pätevä henkilöstö ja valmistetut työpaikat.
Työkalu asuntolainaan on jo lanseerattu. Nyt tuotantotilojen ostoon voidaan hyväksyä jopa 500 miljoonan ruplan korkokorkoinen laina jopa seitsemäksi vuodeksi. Mielestäni olisi hyvä jatkaa tätä teollisuuslainaohjelmaa tuotantotilojen hankinnan lisäksi ja käyttää sitä myös niiden rakentamiseen tai parantamiseen.
Haluan kiinnittää hallituksen huomion siihen, että tätä mekanismia on rahoitettava.
Lisäksi uudet etuusehdot teollisuusklustereissa astuvat voimaan 1. tammikuuta. Se on suunniteltu täydentämään olemassa olevia teollisten hankkeiden tukimekanismeja, mukaan lukien Teollisuuden kehittämisrahaston onnistunut toiminta.
Haluaisin korostaa sitä, mitä olemme maininneet useammin kuin kerran – rahasto tekee todella hyvää työtä. Teollisuusklusterien asukkaiden verotusta ja hallinnollista taakkaa on kevennettävä. Heillä on myös oikeus alhaisiin vakuutusmaksuihin ja tuloveroetuihin. Heidän vasta markkinoille tulevien innovatiivisten tuotteidensa kysyntää tuetaan valtion pitkäaikaisilla tilauksilla ja tuilla.
Arvioiden mukaan näiden ja muiden toimenpiteiden pitäisi varmistaa vuoteen 2030 mennessä yhteensä yli 10 biljoonan ruplan arvoisten kysyntäprojektien toteutuminen. Itse asiassa vuonna 2023 näihin hankkeisiin odotetaan jo 2 biljoonaa ruplaa.
Denis Manturov raportoi tästä asiasta tarkemmin tänään. Kolmas tehtävä on maamme taloudellisen itsemääräämisoikeuden varmistaminen. Venäjän vakaan maksutaseen ansiosta meidän ei tarvitse ottaa lainaa ulkomailta. Meidän ei tarvitse joutua orjuuteen, emmekä aio tehdä sitä – taloudellamme on taloudellisia resursseja. Meidän on saatava ne paremmin saataville uuden talouden hankkeille, korkean teknologian yritysten rakentamiseen ja korkean lisäarvon tuotteiden tuotantoon. Rahoitusjärjestelmämme työn tulee täyttää ne vaatimukset, jotka länsimaiset rahoituslähteet, mukaan lukien kauppa- ja projektirahoitus, aiemmin täyttivät. Sen pitäisi varmistaa pitkän aikavälin säästöjen ja investointien virtaus osakepääomaan sekä investoinnit suuriin infrastruktuuriin ja uusiin tuotantoprojekteihin.
Haluan korostaa, että investoinnit korkean teknologian yrityksiin ovat erityisen tärkeitä. Ensi vuonna meidän on edistyttävä konkreettisesti kaikilla näillä aloilla. Haluaisin kiinnittää valtiovarainministeriön ja Venäjän keskuspankin huomion tähän asiaan.
Kollegat,
Tulevaisuuteen suuntautuva infrastruktuurin kehittäminen on elintärkeä edellytys liiketoiminnan kasvulle ja investointitoiminnalle sekä työpaikkojen luomiselle. Tämä on neljänneksi tärkein tehtävä.
Olemme jo saavuttaneet hyviä, konkreettisia tuloksia alueita yhdistävän liittovaltion tieverkoston parantamisessa ja yhdistäen valtavan maamme tilan.
Seuraava askel on saada seudulliset tiet kuntoon. Kuten muistelimme kirjaimellisesti toissapäivänä, vuonna 2024, peräti 85 prosentin teistä suurimmilla pääkaupunkiseudullamme ja yli puolessa seutu- ja kuntien teistä tulee olla normaalissa kunnossa.
Niistä on tultava nykyaikaisia ja turvallisia. Tästä puhuimme kokouksessa, kun avasimme valmiita liikenneinfrastruktuuritiloja. Vauhti on hyvä. Meillä on syytä uskoa, että suunnitellut tienkorjaustoimeksiannot saadaan valmiiksi etuajassa. On tärkeää pysyä vauhdissa.
Verkkojen, voimalaitosten ja joukkoliikennejärjestelmien rakentaminen ja korjaaminen on laajaa aluetasolla tehtävää työtä, myös kansallisten hankkeiden puitteissa; meidän on kiinnitettävä tähän erityistä huomiota.
Valtakunnallisia hankerahoja on suunniteltu vuoteen 2024 asti, kun taas osa alueista on valmis vauhdittamaan ja ottamaan infrastruktuurin käyttöön vuotta aikaisemmin.
Tässä yhteydessä haluan kiinnittää huomionne seuraavaan. Meidän on tuettava tätä aloitetta.
Pyydän hallitusta luomaan kansallisten hankkeiden infrarakentamisen edistyneen rahoitusmekanismin tämän vuoden loppuun mennessä. Okei?
Edelleen on välttämätöntä jakaa varoja uudelleen sinne, missä ihmisillä menee hyvin, niin tekevien etujen mukaisesti, jotta alueet pääsisivät vuodelle 2024 suunniteltuun rahoitukseen jo ensi vuonna ja siten siirtämään suunnitelmat vasemmalle.
Jälleen kerran, niille, jotka työskentelevät menestyksekkäästi ja tehokkaasti, on välttämätöntä työskennellä, toistan, etuajassa.
Edelleen. Infrastruktuurin kehittämiseen alueilla olemme ehdottaneet uutta työkalua – infrastruktuuribudjettilainaa.
Se toimii hyvin: tänä ja ensi vuonna niitä käytetään vähintään 500 miljardin ruplan arvoisiin töihin.
Ohjelman jatkamisesta vuosille 2024–2025 on jo tehty päätös ja lisärahoitusta on myönnetty 500 miljardia ruplaa. Tämä määrä, tarkoitan työn määrää, ei kuitenkaan todellakaan riitä. Monet alueiden esittämät hankkeet eivät ole saaneet takuurahoitusta, mutta ne – monet niistä – ovat jo toteutusvalmiita, voimme aloittaa tässä ja nyt.
Pyydän hallitusta lisäämään ensi vuonna infrastruktuuribudjettilainoja ja osoittamaan 250 miljardia lisää liikenteen, kunnallisteknisten ja sosiaalisten infrastruktuurien kehittämiseen sekä asumisen ja kunnallistekniikan modernisointiohjelmiin.
Samalla haluan korostaa muutamia tärkeitä kohtia.
Ensimmäinen. Olemme käynnistäneet ohjelman Kaukoidän kaupunkien kehittämiseksi. Olemme jo pohtineet Petropavlovsk-Kamchatskin suunnitelmia. Ensi vuoden alussa keskustelemme useiden kaupunkien kehittämissuunnitelmista. Kaikki heidän tarpeensa eivät ole vielä taloudellisesti turvattuja. Tältä osin ehdotan erillisen 100 miljardin ruplan rajan myöntämistä Kaukoidän kaupunkien kehittämishankkeisiin varatuista 250 miljardista lisämäärästä.
Toinen. Jo mainitsemani 500 miljardin ruplan infrastruktuuribudjettilainat jaettiin alueiden kesken väestön perusteella, ja sitten valittiin suurimmat, kehittyneimmät ja tehokkaimmat hankkeet.
Ehdotan äsken mainitsemani 250 miljardin lisärajaa, joka myönnetään myös avoimen kilpailun perusteella – tämä sisältää myös sen, mitä sanoin Kaukoidän kaupungeista – suurimman sosiaalisen ja taloudellisen vaikutuksen perusteella.
Pyydän hallitusta järjestämään tällaisen kilpailun heti ensi vuoden alussa. Uskon myös, että infrastruktuurilainojen ohjelmaa on mahdollista laajentaa. Täällä toteutettavien hankkeiden yhteisarvo on 150 miljardia ruplaa. Ehdotan tämän määrän kaksinkertaistamista lähitulevaisuudessa.
Seuraavaksi [Kolmanneksi]: asuntorakentaminen ja ihmisten elinolojen parantaminen on edelleen yksi ehdottomista prioriteeteistamme. Tässä erityinen rooli on kasvavilla asuntolainamarkkinoilla, myös valtion tukemien ohjelmien kautta. Vallitsevasta taloustilanteesta johtuen asuntolainojen määrä, etuusohjelmat mukaan lukien, on objektiivisesti laskenut, joten olemme ryhtyneet toimiin markkinoiden sopeuttamiseksi ja vakauttamiseksi.
Asuntolainojen korkojen nousun jälkeen maalis-huhtikuussa (12 prosenttiin) annoin ohjeen laskea asuntolainan edullinen korko 7 prosenttiin.
Tämä etuoikeutettu asuntolainaohjelma päättyy 31. joulukuuta. Tältä osin pidän tarpeellisena tehdä seuraavat päätökset.
Ensimmäinen. Kuten sovittiin, leikkaamme etuoikeutettuja asuntolainoja – keskustelimme tästä eilen, hyvät kollegat – rajoitamme ohjelmaa, mutta teemme sen sujuvasti. Tarkoitan erityisesti, että jatkamme etuoikeutettua asuntolainaohjelmaa koko Venäjällä 1.7.2024 asti hieman korkeammalla 8 prosentin korolla.
Toinen. Samalla laajennamme pääsyä perheen asuntolainaohjelmaan, josta on nyt tulossa tärkein työkalumme. Tässä vaiheessa vain perheet, joissa on vuonna 2018 tai myöhemmin syntyneitä lapsia, ovat oikeutettuja tämän ohjelman asuntolainaan. Ehdotan, että perheet, joissa on vähintään kaksi alle 18-vuotiasta lasta, oikeutetaan kuuden prosentin asuntolainaan. Tämä on uusi ehdotus, harkitse sitä mahdollisimman pian ja jatka täytäntöönpanoa.
Kolmas. Ehdotan erityisratkaisua uusille Lounais-Venäjän alueille – Donetskin ja Luganskin kansantasavallalle, Hersonin ja Zaporozhyen alueille.
Ehdotan etuoikeutettua asuntolainasuunnitelmaa niillä Venäjän federaation uusilla alueilla asuville ihmisille – 2 prosenttia uusiin rakennuksiin eli uusiin rakennuksiin oleviin asuntoihin. On selvää, että alueella on juuri nyt syntymässä uutta rakentamista, joten tämä on työkalu kasvun vauhdittamiseen. Totta, asuntorakentamisen volyymi on siellä edelleen rajallinen, mutta uskon ja kollegani ovat tästä samaa mieltä, että etuoikeutettu asuntolainaohjelma tasoittaa tietä rakentamisen kasvulle pitkällä aikavälillä uusilla alueilla.
Seuraava [Neljäs]. Jokaisessa talossa tai asunnossa, jokaisessa kaupungissa ja kylässä eri puolilla Venäjää, kaikki teollisuus- ja sosiaalitilat on varustettava luotettavasti lämmöllä ja vedellä.
Sovimme laajan ohjelman käynnistämisestä kunnallisinfrastruktuurin kehittämisen tai korjaamisen aloittamiseksi vuonna 2023. Ohjelmaan on tarkoitus kerätä vähintään 4,5 biljoonaa ruplaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Hallitus rahoittaa 30 miljardia ruplaa vuonna 2023 ja 100 miljardia ruplaa vuonna 2024. Tämä summa ei kuitenkaan arvioiden mukaan riitä muuttamaan radikaalisti asunto- ja kunnallispalvelujärjestelmän tilannetta.
Tältä osin pyydän hallitusta ja alueita asettamaan ensisijaiseksi tavoitteekseen infrastruktuuribudjetin lainojen myöntämisen tämän alueen ongelmien ratkaisemiseksi. Ehdotan myös keskustelua lisäresurssien osoittamisesta tähän tarkoitukseen tulevien kausien talousarvioita laadittaessa.
Talouden kasvun ja yritysten aloitteellisuuden, teollisuuden ja infrastruktuurin mahdollisuuksien sekä Venäjän tieteellisen ja teknologisen potentiaalin on luotava voimakkaita sosiaalisia kannustimia. Tällaisen kasvun pitäisi johtaa köyhyyden ja eriarvoisuuden vähenemiseen, alueiden välisen kuilun kaventumiseen ja kansalaisten reaalitulojen kasvuun.
Tässä mielessä, hyvät kollegat, seuraava avaintehtävä on itse asiassa kriittinen ja kattaa monia alueita, se keskittää ja integroi työn kaikkialle muualle. Tämän vuoden objektiivisista vaikeuksista huolimatta saavutamme myönteisiä tuloksia köyhyyden vähentämisessä, ja ensi vuonna meidän on vahvistettava tämä myönteinen kehitys.
Tarjoamme kohdennettua tukea heikoimmille ihmisryhmille: eläkeläisille, lapsiperheille sekä vaikeassa elämäntilanteessa oleville. Eläkkeet kasvavat vuosittain inflaatiota nopeammin. Tänä vuonna, kuten sanoin, niitä korotettiin kahdesti, mukaan lukien kymmenen prosentin lisäys 1. kesäkuuta alkaen.
Samaan aikaan toimeentulominimi indeksoitiin toisen kerran tänä vuonna, ja siihen on sidottu monia sosiaalietuuksia ja maksuja. Ne myös lisääntyivät vastaavasti vaikuttaen suoraan noin 15 miljoonan ihmisen tuloihin.
Haluan korostaa, että avain venäläisten perheiden aineellisen hyvinvoinnin ja tulojen lisäämiseen on nopea talouskasvu. Tämä on tietysti kaikkien säätiöiden perusta sekä uusia hyvin palkattuja työpaikkoja ei vain suurilla suurkaupunkialueilla ja suurkaupungeissa, vaan myös pienissä kaupungeissa.
Ensi vuonna tuntuvan, konkreettisen reaalipalkkojen kasvun varmistamisen tulee olla hallituksen ja alueiden prioriteetti.
Minimipalkka on yksi tärkeimmistä mittareista. Tänä vuonna sitä on korotettu kahdesti, 8,6 prosenttia ja 10 prosenttia, ja ensi vuodesta alkaen se on yli 16 000 ruplaa kuukaudessa.
[obs. koska rb ei ole markkinatodellisuudessa mitoitettavissa; jos käytämme 1:100 -suhdetta = c. 160 US$]
Vähimmäispalkkaa on nostettava edelleen inflaatiota ja keskipalkkojen kasvua nopeammin. Työntekijöiden ei pitäisi olla köyhiä, joilla on vaikeuksia tulla toimeen. Työnteon on tarjottava heille kunnolliset tulot. Tietenkin, kollegat, odotan innolla ehdotuksianne mahdollisista lisätoimista tällä alalla.
Lisäksi äitiyden ja lapsuuden suojeleminen, perheiden tukeminen ja kansan pelastaminen on ehdoton, kiistaton arvo meille jokaiselle, koko maalle. Ja tämä on myös kuudenneksi tärkein tehtävä kaikkien tasojen hallintoelimille.
Haluan huomauttaa, että niin sanottu lastenbudjetti – ja myös valtiovarainministeriö on alkanut toimia tässä paradigmassa – on hyvä idea. Perheiden tukitoimien budjettimäärärahat ovat moninkertaistuneet viime vuosina. Tämä on nopeimmin kasvava osa pääasiakirjassamme, kansallisessa talousarviossa.
Kun otetaan huomioon päällekkäiset negatiiviset demografiset tekijät, tilanne tällä alueella on edelleen monimutkainen. Kyllä, onnistuimme voittamaan koronaviruspandemian seuraukset ja vähentämään kuolleisuutta, mutta syntyvyyden jyrkkä lasku on itse asiassa vähentänyt näitä saavutuksia.
Pyydän hallitusta laatimaan erityisen toimenpidepaketin tämän suuntauksen voittamiseksi. Ymmärrän, että tämä ei ole monista syistä helppo tehtävä, mutta sen eteen on tehtävä töitä, muuttaa tilannetta parempaan ja lisätä syntyvyyttä ja keskimääräistä elinikää Venäjällä.
Huomautan, että 1.1.2023 alkaen, kuten tiedätte, tiivistetään äitiys- ja lapsitukijärjestelmää – otamme käyttöön yhtenäisen kuukausituen vähävaraisille lapsiperheille syntymästä 17 vuoteen. Tämä etuus myönnetään vanhemman tai raskaana olevan naisen yhden hakemuksen perusteella ja se jaetaan kertamaksuna kaikille perheen lapsille kerralla. Tuen suuruus nostetaan puoleen tai yhteen toimeentulominimiin asuinalueen työkykyisen väestön osalta.
Toistan, että tämän tuen käsittelyn ja hyväksymisen on oltava helposti ymmärrettävää, yksinkertaista ja kätevää ihmisille ja luonnollisesti annettava todellista tukea perheille.
Haluaisin myös pyytää teitä pohtimaan tiettyjä elämäntilanteita. Oletetaan, että perheen tulot muuttuvat, koska palkka on noussut hieman. Tässä tapauksessa perhe menettää tukikelpoisuutensa teknisistä syistä, vaikka sen aineellinen tilanne ei ole juurikaan muuttunut. Meidän on säädettävä siirtymäkaudesta näitä tapauksia varten. Olen jo antanut tähän ohjeet ja odotan hallitukselta lähitulevaisuudessa käytännön ehdotuksia.
Erillisenä huomautuksena haluaisin käydä lyhyesti läpi terveydenhuoltojärjestelmän. On selvää, että kansanterveyden parannukset aikaisempina vuosina mahdollistivat monien negatiivisten skenaarioiden syntymisen pandemian aikana. Haluan vielä kerran kiittää terveydenhuollon työntekijöitä heidän panoksestaan. Pystyimme toimimaan nopeasti ja tekemään joustavia päätöksiä sekä keskittämään voimamme ja voimavaramme sinne, missä niitä eniten tarvittiin. Noudatamme tätä lähestymistapaa jatkossakin.
Terveydenhuoltojärjestelmässä voidaan saavuttaa läpimurtoja innovatiivisella teknologialla. olemme keskustelleet tästä monta kertaa. Tältä osin toivoisin, että terveysministeriö nopeuttaa työtä yksittäisten digitaalisten terveysprofiilien luomiseksi, ottaisi käyttöön tekoäly- ja telelääketieteen teknologiat sairaanhoidon laadun parantamiseksi, tapa, jolla se toteutettiin Moskovassa – keskustelimme tästä myös viime aikoina – ja useilla muilla alueilla. Epäilemättä on tärkeää lisätä terveydenhuollon ammattilaisten motivaatiota ja sitoa se potilaiden tilaan ja tilan paranemiseen sekä heidän omiin poliklinikan ja sairaalan suorituskykyyn liittyviin arvioihin.
Kuten ehkä tiedätte, perusterveydenhuollon päivitysohjelma aloitettiin viime vuonna. Poliklinikat ja maaseudun terveyskeskukset ovat paikkoja, joissa potilaat hakevat ensin apua, ja he perustavat arvionsa terveydenhuoltojärjestelmän yleisestä laadusta omaan suoritukseensa. Haluaisin alueiden johtajien seuraavan tämän ohjelman edistymistä. Tärkeää on, että onnistumisen pääkriteeri on tyytyväisyyden todellinen kasvu lääkintäpalveluihin eikä kuiviin tapahtumiin tai korjauksiin liittyviin raportteihin.
Lisäksi esitän, että perusterveydenhuollon erikoislääkäreille otetaan käyttöön pysyvä lisäpalkkio 1.1.2023 alkaen. Tästä on keskusteltu aiemminkin. Tämän maksun määrä vaihtelee 4 500 – 18 500 ruplaa kuukaudessa. Huomaa, että sen pitäisi olla sama jokaiselle terveydenhuoltoalan työntekijäryhmälle alueesta riippumatta.
Perusterveydenhuollon vahvistaminen ja inhimillisen potentiaalin kehittäminen on erittäin tärkeää sairauksien ehkäisyssä ja varhaisessa havaitsemisessa sekä ennenaikaisen kuolleisuuden riskien ehkäisyssä. Erityisen huomion kohteena ovat esimerkiksi diabetespotilaat. Venäjällä on yli 5 miljoonaa virallisesti diagnosoitua potilasta, ja todellinen luku on tietysti suurempi. Koska sairaus ei usein tunnu itsestään, ihminen ei välttämättä tiedä olevansa sairas.
Meillä on jo ohjelmia sydän- ja verisuonisairauksien ja onkologisten sairauksien torjumiseksi, ja ne tuottavat tuloksia. Pyydän hallitusta käynnistämään saman laajan diabeteksen torjuntaohjelman ensi vuonna. Rouva Golikova tietää tämän, ja herra Dedov puhuu tästä paljon, kirjoittaa papereita ja hän lähetti minulle asiaankuuluvat. Meidän on vastattava tähän. Tähän työhön on sisällyttävä taudin varhainen diagnosointi, taattu lääkinnällisten tuotteiden, mukaan lukien kulutustarvikkeet ja lääkkeet, toimittaminen; ja tietysti ennaltaehkäisevä työ eli kaikki toimenpiteet, jotka määrittävät diabetesta sairastavien elämänlaadun ja eliniän odotteen.
On myös tarpeen lisätä hepatiitti C -potilaiden lääkehoidon määrää ja kattavuutta. Näin ihmiset voivat palata normaaliin, täyteläiseen elämään ja useimmissa tapauksissa toipua täysin. Pyydän hallitusta selvittämään rahoituslähteet tällaiselle ohjelmalle.
Toinen asia. Hieman alle kaksi vuotta sitten Venäjällä perustettiin Krug Dobra -säätiö. Tänä aikana yli 4 800 vaikeista harvinaisista sairauksista kärsivää lasta sai apua. Säätiö maksaa heille erittäin kalliit lääkkeet sekä kalliit hoidot ja auttaa pelastamaan ihmishenkiä.
Muistutan, että kaikki alkoi lääkkeiden ostamisesta lapsille, joilla on diagnosoitu spinaalilihasten surkastuminen, ja nykyään säätiö kattaa jo 59 sairautta. Ostettujen lääkkeiden lista on lähes kolminkertaistunut. Liukunivelproteesit ja muut lääkinnälliset tuotteet, joihin perheet eivät aiemmin olleet saatavilla, ostetaan. Luuytimen etsintä ja toimittaminen siirtoa varten on käynnissä, myös ulkomailta luovuttajilta.
Lähitulevaisuudessa säätiön tuen saamisen ikäraja nostetaan – olemme keskustelleet tästä kollegoideni kanssa tänä aamuna – 18 vuodesta 19 vuoteen. Pyydän teitä tekemään tämän, siirtymään jatkohoidon rahoittamiseen aikuisille suunnatuilla varoilla vuoden täysi-ikäisyyden jälkeen, huolellisesti, potilaalle aiheutumatta.
Voimme vakuuttavasti sanoa, että säätiön nykyiset valtuudet takaavat kaikkien vakavasti sairaiden lasten hoitoon. Sen budjetti voi kattaa tämän kokonaan – haluan korostaa tätä – täysin, ja se rahoitetaan, muistutan teitä, korottamalla veroa osan tuloista yli viisi miljoonaa ruplaa vuodessa. Muuten, haluaisin puhua niille, jotka maksavat tämän veron: kaikki rahat käytetään täsmälleen tarkoitetulla tavalla.
Ja haluan kiinnittää hallituksen huomion siihen, että säätiön toiminnan vahvistetut tunnusluvut ja niiden täyttyminen eivät suinkaan tarkoita sitä, että säätiön rahoitusta voitaisiin tulevaisuudessa rajoittaa. Päinvastoin on tarpeen kehittää ja edistää sen toiminta-aloja. Tähän on resurssit, rahastolla on käytössään huomattavia summia. Aiemmin tänään laskimme rouva Golikovan ja valtiovarainministerin kanssa: tämän vuoden loppuun mennessä kerätään yli 80 miljardia ruplaa.
Mielestäni on myös oikein käyttää näitä varoja lasten terveyteen, ja tätä varten ehdotan rahaston toimivallan laajentamista. On tarpeen säätää mahdollisuudesta maksaa sairaiden lasten kuntouttavan hoidon lisätyyppejä ja -määriä säätiön kustannuksella. Haluan korostaa, että se ylittää yksilöllisen kuntoutusohjelman mukaiset määrät.
Lasten on voitava saada hoitoa, mutta myös kuntoutua. Tältä osin on tarpeen säätää kalliiden teknisten kuntoutusvälineiden maksamisesta sekä varoista tuki- ja liikuntaelimistön kehittämiseen.
Tämän lisäksi Krug Dobra -säätiö hoitaa lääkkeiden hankinnan lapsille, joilla on muita vakavia sairauksia, joita ei tällä hetkellä kateta täysimääräisesti aluebudjetista. Pyydän terveysministeriötä ja rouva Golikovaa säätelemään tätä.
Kollegat,
Ihmisen tuleva menestys riippuu hyvästä koulutuksesta ja kokonaisvaltaisesta kehityksestä. Tähän on luotava mahdollisuuksia kaikkialla, jokaisella maamme alueella.
Rakennamme päiväkoteja ja kouluja. Ensi vuoden loppuun mennessä jokaisella alle 3-vuotiaalla lapsella on päivähoitopaikka. Muistutan, että tämän projektin alkaessa vuonna 2018 pystyimme sanomaan tämän vain 78 prosentista tämän ikäisistä lapsista. Vuosina 2019–2024 rakennetaan vähintään 1 300 koulua ja lisää yli miljoona paikkaa.
Kuten sanoin, olemme käynnistäneet ohjelman olemassa olevien koulujen suuria korjauksia varten, ja toistan, että opettajien, oppilaiden ja tietysti vanhempien mielipiteet on otettava huomioon remontteja suunnitellessa. He tietävät paremmin, miten kaiken pitäisi toimia heidän omissa kouluissaan. He tietävät, mitä on tehtävä, jotta koulutustilasta tulee viihtyisä ja nykyaikainen ja se motivoi opiskelijoita menestymään opinnoissaan.
Ehdotan, että vuoden 2024 jälkeen, kun päärakennustyöt valmistuvat, otamme kurssin koulujen ja päiväkotien koulutustilojen säännölliseen uudistamiseen. Tavoitteena on ottaa käyttöön joitain perusohjeita – tehdä isot remontit aikataulussa, ilman muistutuksia tai tilauksia, hankkia koulutusvälineet sekä käyttää nykyaikaista tekniikkaa ja opetusmenetelmiä.
Ja tietysti Donetskin ja Luhanskin kansantasavallan sekä Zaporizhzhian ja Hersonin alueiden kouluissa on oltava samat korkeat vaatimukset luokkahuoneiden varusteiden, oppikirjojen, lämpimien aterioiden sekä henkilöstön ja esteettömien harrastusryhmien ja urheiluosastojen osalta.
On erittäin tärkeää käyttää parhaita, edistyneitä menetelmiä yleissivistävässä koulutuksessa Venäjällä. Meillä on monia erittäin vahvoja kouluja. Heillä on johtava asema maailman rankingissa ja heidän oppilaistaan tulee voittajia, palkinnon voittajia kansainvälisissä akateemisissa kilpailuissa.
Ehdotan – puhumme tästä koko ajan – tällaisten koulujen kokemuksen moninkertaistamista maassamme. On järkevää avata samanlaisia johtavia kouluja jokaisessa liittovaltion piirissä näiden menestyneiden koulujen perusteella. Niistä tulee lippulaivoja, hyviä esimerkkejä muille kouluille ja parhaiden käytäntöjen, menetelmien ja opettajien lähde. Ehdotan yhden sellaisen koulun rakentamista liiton uusille alueille.
Tiedän, että tällaiset projektit ovat loppusuoralla Nižni Novgorodissa, Pihkovassa, Rjazanissa, Belgorodissa ja Veliki Novgorodissa. Pyydän teitä määrittämään millä alueilla nämä hankkeet tulisi toteuttaa ja valitsemaan rakentamisen rahoitusmuoto. Pyydän opetusministeriötä koordinoimaan tätä työtä.
Nyt korkea-asteen koulutukseen. Venäjä aikoo seuraavan vuosikymmenen aikana kehittää 25 maailmanluokan yliopistokampusta, joissa on korkealaatuiset tilat opiskelua ja tieteellistä tutkimusta varten. Yli miljoonan neliömetrin uusiin tiloihin tulee laboratorioita ja muita tiloja, joissa opiskelee ja luovat yli 25 000 opiskelijaa ja nuorta tutkijaa. Näistä kampuksista tulisi tulla vetovoimakeskuksia lahjakkaille nuorille eri puolilta maata sekä tieteen kehittämiskeskuksia ja talouskasvupisteitä niille alueille, joilla nämä oppilaitokset sijaitsevat.
Ensimmäiset kahdeksan hanketta on jo käynnistetty Moskovassa, Nižni Novgorodissa, Ufassa, Kaliningradissa, Jekaterinburgissa, Novosibirskissä, Tšeljabinskissa ja Tomskissa. Ja meidän on ehdottomasti vauhditettava tätä työtä, meidän on tehtävä se nopeammin. Vuosina 2025–2026 rakennetaan yhdeksän kampusta lisää Samaraan, Južno-Sahalinskiin, Habarovskiin, Permiin, Arkangeliin, Tjumeniin, Veliki Novgorodiin, Ivanovoon sekä Siriuksen liittovaltion alueelle. Vastaavat päätökset on tehty. Sen jälkeen valitsemme vielä kahdeksan aluetta, jotka kelpaavat isännöimään uusia yliopistokampuksia.
Kulttuurikansallinen -hanke sisältää upean hankkeen mallikirjastojen luomiseksi. Niistä on jo tullut todellisia kulttuurikeskuksia. Minulla oli äskettäin tilaisuus nähdä tämä videoneuvottelun kautta. Niistä on tullut hyviä malleja pienissä kaupungeissa ja maaseudulla. Tämän aloitteen suuren tarpeen vuoksi ehdotan vuosittaisen lisärahoituksen osoittamista kirjastoverkoston kehittämiseen.
Muistutan myös, että 14-22-vuotiaat nuoret pääsevät Pushkin-kortilla maksutta museoihin, teattereihin ja muihin kulttuuritapahtumiin. Tänä vuonna, joka on julistettu Venäjän kansojen taiteen ja kulttuuriperinnön vuodeksi, Pushkin-kortin nimellisarvo on nostettu 5 000 ruplaan. [… noin 50-70 US$]
Lisäksi hallitus sai tehtäväksi toteuttaa uusi liittovaltion ohjelma lasten virkistys- ja terveydenhuoltoinfrastruktuurin nykyaikaistamiseksi. Keskustelin tästä myös kollegoideni kanssa tänä aamuna. Julkaisemme sen ensi vuonna.
Kollegat,
Kaikki edellä mainitut tehtävät ovat erityisen tärkeitä jokaiselle kaupungille ja liioittelematta jokaiselle maamme ihmiselle asuinpaikasta riippumatta. Näiden asioiden ratkaiseminen asettaa tiukkoja, jopa kovempia vaatimuksia viranomaisille kaikilla tasoilla. Tällä alalla työskentelevien asiantuntijoiden on asetettava korkeat vaatimukset itselleen ja työnsä tuloksille ja tietysti heidän tulee olla avoimia ja vastaanottavaisia uusimpien käytäntöjen, lähestymistapojen, teknologioiden ja työmenetelmien suhteen.
Puhuin tästä äskettäin pidetyssä tekoälyä käsittelevässä konferenssissa. Mainitsin jo tämän tapahtuman, toivottavasti myös panitte merkille. Ja nyt haluaisin kiinnittää kaikkien kollegoideni huomion tarpeeseen keskittyä julkishallinnon laadun parantamiseen, siirtymään big data -pohjaiseen hallintomalliin, mukaan lukien terveydenhuolto, koulutus sekä asuminen ja kunnallispalvelut, kuten juuri mainitsi. Tämä on avain yhteisen työmme onnistumiseen ja pääedellytys kansallisten kehitystavoitteiden saavuttamiselle.
Lopuksi haluaisin mainita vielä yhden äärimmäisen tärkeän tavoitteen. Tarkoitan turvallisuuden varmistamista ja rauhanomaisen elämän palauttamista Luhanskin ja Donetskin tasavalloissa sekä Zaporizhzhian ja Hersonin alueilla.
Saavutamme varmasti tavoitteemme, ja nämä alueet ovat yhtä maan kanssa kaikilla talouden, sosiaalisen ja hallinnon avainalueilla. Olemme olleet sillä tiellä Krimin ja Sevastopolin kanssa aiemmin ja tiedämme, mitä meidän on tehtävä.
Erityisesti uusilla alueilla otetaan käyttöön valtakunnalliset sosiaaliturvastandardit. Äitiyspääomaohjelma otetaan käyttöön ja pienituloisille perheille maksetaan valtiolta, eläkkeitä nostetaan ja niin edelleen. Kehitämme perusterveyttä ja rakennamme päiväkoteja, päiväkoteja ja kouluja.
Sosiaalisen tuen, terveydenhuollon, koulutuksen, kulttuurin ja liikenteen taso nostetaan usean vuoden sisällä Venäjän naapurialueiden tasolle.
Varmasti vauhditamme taloudellista toimintaa uusilla alueilla ja kehitämme niiden teollista ja maatalouspotentiaalia. Investointeja on lisättävä suuruusluokkaa, rakennettava uusia yrityksiä, mukaan lukien asuntorakennusyhtiöitä, sekä parannettava teiden ja rautateiden laatua sekä käyttö- ja energiainfrastruktuuria.
Haluaisin, että hallitus kokoaa vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen loppuun mennessä erityisohjelman liiton uusien muodostavien yksiköiden sosioekonomista kehittämistä varten. Kaikkien niiden tulisi olla valtakunnallisen standardin mukaisia, jotka säätelevät infrastruktuurin, sosiaalipalvelujen ja monien muiden elämänlaatua määräävien parametrien laatua.
Huomaa, että tämä suhteellisen kaukana oleva aikajana ei millään tavalla tarkoita, että tätä työtä voitaisiin lykätä. Tärkeää on tukea välittömästi uusien osakokonaisuuksien nopeaa kehitystä ja joka vuosi tuottaa tuloksia kullakin osa-alueella. Asiasta vastaavat ministerit ja varapääministerit ovat henkilökohtaisesti vastuussa.
Mennään nyt asialistaan.
Vladimir Putin: Lopuksi haluan ensinnäkin kiittää kaikkia, jotka tekivät töitä kaikkien hahmoteltujen suunnitelmien toteuttamiseksi.
Haluan muistuttaa, että olemme kaikki tehneet kovasti töitä niiden rakentamiseksi ja valmistelemiseksi. Kaikkea tätä ei tehty kevyesti, vaan laskelmien, eri toimialojen kehityssuunnitelmien ja kansallisten kehitystavoitteiden pohjalta. Tämä on suunnitelmallista, vakavaa, laajaa työtä, ja siinä olevien suunnitelmien toteuttamisen pitäisi taata Venäjän kehitys talouden tärkeimmillä alueilla, sosiaalisella alalla, maan puolustuskyvyn saralla jne.
Olemme käsitelleet vain joitakin kysymyksiä, jotka ovat luonnollisesti erittäin tärkeitä Venäjälle. Toivon, että jatkamme työskentelyä yhtä tehokkaasti. Vaikka nyt jopa pintapuolinen analyysi tapahtuneesta osoittaa, että, kuten tällaisissa tapauksissa sanotaan, työtä riittää sekä liittovaltion keskuksessa että alueellisella tasolla. Ja te, kollegat, olette juuri puhuneet tästä tavalla tai toisella ja koskettaneet tavalla tai toisella ongelma-alueita, jotka vaativat erityistä huomiota. Toivon, että niin tulee olemaan.
Ja työn aikana, kuten olemme juuri sopineet, tällaisia ehdotuksia on nyt esitetty, tietyillä alueilla käsittelemme näitä ongelmallisia asioita säännöllisesti ja tarvittaessa muokkaamme toimintaamme. Mutta kaiken kaikkiaan tietysti on tehtävä kaikkemme sen varmistamiseksi, että asetetut tavoitteet saavutetaan ja kaikki suunnitelmamme toteutuvat.
Kiitos teille kaikille. Kaikkea parasta (Konek).
*
Ilmoita asiaton viesti