Voiko joku autonvalmistaja olla valovuoden edellä kaikkia muita?

Voiko joku autonvalmistaja olla valovuoden edellä kaikkia muita?

Voiko joku autonvalmistaja olla valovuoden edellä muita? Voi, mikäli on uskominen Helsingin Sanomia. Muutenhan tuollainen väittämä tuntuisi täysin uskomattomalta. Niinpä lukijalle jää vain yksi pohdittava seikka: Onko meidän uskominen Helsingin Sanomiiin? Linkki: ”Muutos kiihtyy nyt hurjasti” – Valmet Automotive aikoo pian koota sähköautot ja akut saman katon alla – Talous | HS.fi

Varminta on olla vähintäinkin epäileväinen. Kyllä, myös siinä tapauksessa, että edelläkävijäksi ilmoittautuva on nimeltään – mikäs muu, kuin ”Valovuosi”.

*

Helsingin Sanomat (pe 17.9.2021/Joakim Westrén-Doll) kirjoittaa Valmet Automotiven suunnitelmista mm.:

”Tiistaina Uudessakaupungissa virallistettiin uusi laajennus.  Tehdas laajentuu nopealla aikataululla sähköajoneuvojen korkeajänniteakkujen suurtuotantoon. … Uudenkaupungin laajennus täydentää autotehtaan toimintaa, [Valmet Automotive EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki] Nurmi sanoo.

”Strategiana on, että voidaan rakentaa sekä auto että sen akku saman katon alla. … Kesällä julkistettiin valmistussopimus, jonka myötä Uudenkaupungin tehtaalla alkaa Lightyear One -nimisen luksussähköauton valmistus.  Autoja on tarkoitus rakentaa aluksi vajaa tuhat.  Autolla on hintaa lähtökohtaisesti 150 000 euroa.

Tuotantolinjasto käynnistyy vuoden 2022 aikana.

Se tiedostetaan, ettei tällaista tuotetta ole kenelläkään muulla.  Se on erittäin mielenkiintoinen yhtälö” sanoo projektipäällikkö Ville Rantala.”

*

Oikein mielenkiintoista tekstiä.

”Lightyear on alankomaalaisyritys, jonka ensimmäinen prototyyppi valmistettiin vasta kaksi vuotta sitten.  One-mallin on tarkoitus erottua markkinoilla energiatehokkuudellaan.  Sitä tarvitsee ladata huomattavasti harvemmin kuin nykyisiä markkinoilla olevia sähköautoja.”

”Lightyear on ilmoittanut Onen kuluttavan wltp-testinormin mukaan 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä, mikä on noin puolet Teslan ja Volkswagen Id.4:n kulutuksesta”.

*

Yhtiön kotisivuilla kerrotaan:

Minimoi energiankulutus

Toimimalla epäsovinnaisesti, mutta kuitenkin fysiikan lakien mukaan,     Lightyear One saa kaiken irti jokaisesta auringon säteestä ja jokaisesta joulista.

Sen WLTP -ajosyklien mukainen energiankulutus on vain 83 Wh kilometriä kohti, joten se voi saavuttaa 725 kilometrin toimintasäteen.”

Käännös VH, mahdolliset virheet minun piikkiini. Tehtaan ilmoittama energiankulutus 83 Wh/kilometri vastaa HS:n käyttämää 8,3 kWh/100 km.  Link: Technology | Solar Electric Vehicle | Lightyear

*

Onko tämä mahdollista?

Se, että voiko joku olla ”puolta parempi”, kuin Yhdysvaltain ja Euroopan johtaviin autonvalmistajiin kuuluvat Tesla ja VW?  Nehän ”tarpovat” jossain about 15 Wh/km tasolla – ja merkittävästi ylikin.

*

Tyyliniekka.fi -sivustolla on tuore artikkeli joka valaisee sähköauton energiankulutusta ja alan termejä.  Sähköauton kulutus ja siihen vaikuttavat tekijät | Tyyliniekka

Joose Luukkanen kirjottaa 4.9.2021 valaisevasti VLTP-standadista, mm.:

”WLTP-kulutuksessa on laskettu mukaan auton sisäisen laturin lataushäviöt, mutta WLTP toimintamatkaa laskiessa taas mukana ei ole häviöitä. Siis WLTP kulutus on eri luku kuin mitä WLTP rangen ja akun koon mukaan laskien saa tulokseksi.” 

Olennaisia tekijöitä ovat ilmanvastus, ajoneuvon paino sekä käyttöajon kulutuspoikkeamat ilmoitettuun tehdasstandardiin nähden eri käyttötilanteissa.

”Kaupunkiajossa ratkaiseva tekijä kulutuksen kannalta on ajoneuvon massa. … Kevyimmätkin sähköautot painavat raskaista akuista johtuen yli tonnin.”

Luukkasen hyödyntämä taulukko yleisesti käytössä olevien sähköautojen [n: 24] painoista vaihtelevat 1.250 kilon ja 2.550 kilon välillä: mediaani tässä katselmuksessa 2.000-2.050 kg.

”Ilmanvastus kasvaa nopeuden mukaan. Kasvu ei ole suoraviivaista, vaan ilmanvastus vaikuttaa nopeuden neliössä. Nopeuden kaksinkertaistuessa 40 km/h kaupunkinopeudesta 80 km/h maantienopeuteen, ilmanvastus nelinkertaistuu (2^2 = 4).” Ilmanvastuskertoimista ks. lähemmin taulukkoa.  Sähköauton kulutus ja siihen vaikuttavat tekijät | Tyyliniekka

Luukkanen kertoo:

”Ennätystulokseni Tesla Model X:llä on 15 kWh/100 km kulutus, joka syntyi Lahnajärven Pattericruisingin taloudellisuuskisassa.  Lukema voi naurattaa miikuskeja, mutta iso auto kuluttaa väkisin pientä enemmän.  Normaaliliikenteessä ei tähän kulutukseen pääse muuta liikennettä häiritsemättä.”

Kiitän Joose Luukkasta informatiivisesta ja lukijaystävällisestä artikkelista, kiitos!

*

Kulutus

Tesla Model 3

Energiankulutus Wikipedian mukaan: 14,2 – 16,5 kWh/100 km.  Tesla Model 3 – Wikipedia

Tesla Model S

Energiankulutus lähteen mukaan: 17,9 – 19,2 kWh/100 km. Tesla Model S Long Range tekniset tiedot (autotaloampeeri.fi)

VW ID3*

*) Energiakulutusta ei ilmoiteta. Alaviitteessä todetaan sinänsä relevantteja huomautuksia kulutukseen vaikuttavista muuttujista.

* Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista”.

Mutta alalla tiedetään, että uudet VW-konsernin ID3 ja ID4 vievät talviolosuhteissa mittausten mukaan lyhyellä ajomatkalla yli 30 kWh/100 km.

Siis nelinkertaisesti Lightyear -tehtaan ilmoittamaan ihmeautoon nähden.

*

Talvikäytössä sähköauton pitää omasta energiastaan ensin lämmittää akku, jotta se edes kykenee luovuttamaan isoa virtaa ja sen jälkeen vielä sisätilat. Tämä pelkästään on 5… 8 kWh energiaa/100 km.

Edellä linkatussa kohdassa mainittujen suureiden (massa, ilmanvastus, testi vs käyttö/poikkeamat) lisäksi käytännön automies joutuu huomioimaan ajovastukseen ilmanvastuksen ohella myös mekaaniset kitkat ja renkaiden vierintävastuksen.

*

Mikä on mahdollista?

Miten alhaiseen energiankulutukseen sähköautoilussa voidaan päästä? Nollaa kohden tietysti ponnistellaan, mutta aivan kuten 100 metrin pikajuoksussa niin tässäkin nolla on mahdoton.

Nykyiset pienet sähköautot pääsevät käytännössä Lightyearin ilmoittamaan kulutustasoon nähden käytännössä tuplatasoon, eli jonnekin 15 kWh/100 km tasolle, optimiolosuhteissa.  VW-konsernin uudet ID3 ja ID4 vievät talviolosuhteissa mittausten mukaan lyhyellä ajomatkalla yli 30 kWh/100 km.  Siis nelinkertaisesti tuohon lanseerattuun ihmeautoon nähden.

Mikä on mahdollisen rajoissa autoilussa nyt ja lähitulevaisuudessa?

Sitä en osaa sanoa. Mutta kuulemieni autoalan asiantuntijoiden mukaan kaikki alle 12 kWh/100 km tarkoittaisi ikiliikkujan keksimistä.

Auton ajovastusten (ilmanvastus, massa, mekaaninen kitka ja renkaiden vierinvastus) edustavat tuon mainitun energiankäytön absoluuttista minimiä, jos ja kun noudatetaan WTLP ajosyklejä.

Pääseminen Lightyear One -ilmoitetulle tasolle merkitsisi siis loogisesti ei ainoastaan ikiliikkujaa, vaan ikiliikkujaa joka kykenee käytössä tuottamaan energiaa.

*

Mitä meidän on ajateltava Helsingin Sanomien journalistisesta otteesta?

Välittääkö suuri media merkittävän liiketoiminta-alan toimijan tavoitteita vai suhtautuuko se kriittisesti  epärealistiselta vaikuttavaan viestintään?  Vrt.: ”Lightyear on ilmoittanut Onen kuluttavan wltp-testinormin mukaan 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä, mikä on noin puolet Teslan ja Volkswagen Id.4:n kulutuksesta”.

Voiko yksi toimija olla ankarasti kilpaillulla alalla hurjasti kaikkea muuta maailmaa edellä? Ilmaan jää leijumaan olennainen  kysymys: mikä on mahdollista?  Miten suhtaudumme väitteeseen joka ratkaisevasti poikkeaa edukseen yleisesti tunnettuihin alan johtavien tenhtaiden energiankulutustietoihin?

*

Ks. myös:

Lightyear One:  Homepage | Lightyear

Reserve | Lightyear One

Long Range Solar Electric Vehicle | Lightyear One

+3
veikkohuuska
Ikaalinen

historianharrastaja,
tanakasti ajassa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu