Isopalkkaisten ahtaajien harjoittamalle arjen häiriköinnille saatava loppu
Ahtaajat kuuluvat palkkansa puolesta SAK:n eliittiin. Tilastokeskuksen mukaan ahtaajien palkat ovat 3300-4300 € / kk. Työnantajien eli Satamaoperaattorit ry:n mukaan palkka on keskimäärin 4000 € ja lisien jälkeen yli 4400 €/ kk. Tällä hetkellä AKT taistelee noin 3000 työntekijälle Saksan mallin mukaista 8,5 % korotusta. Tavoitteen saavuttamiseksi mukaan on kutsuttu laaja tukilakkojen rintama. Näin lakon vaikutukset eivät rajoitu vain viennin ja tuonnin pysäyttämiseen satamissa, vaan ulottuvat kansalaisten arkeen kiusallisena häiriköintinä. Tämä ymmärrettävästi herättää laajaa suuttumusta.
Siksi olisi hyvin toivottavaa, että kehitys nopeutuisi suomalaisissakin satamissa ja ahtaajat korvattaisiin roboteilla. Investoinnit automatisaatioon maksavat, mutta ne nopeasti kustantavat itsensä. Tämä olisi ehkä lakko-oikeuteen puuttumista nopeampi tie tilanteen rauhoittamiseksi. Valitettavasti meillä Suomessa satamat poikkeavat ulkomaisista jättisatamista siinä, että ne ovat liian pieniä automatisoitaviksi.
AKT käyttää räikeästi hyväksi ahtaajien erityistä mahdollisuutta pysäyttää vienti satamiin ja saada Suomi siten polvilleen. Tämän järeän kiristysruuvin käyttöä vastaan kansalaisten tulisi osoittaa laajaa paheksuntaa.
Ahtaajille kuuluu lakko-oikeus, mutta sen käyttö edellyttää hyvää harkintaa. Tällä hetkellä meillä on paljon pienipalkkaisia, jotka viimeistään nykyinen inflaatio pakottaa elämään köyhyyden äärirajoilla ja joille ahtaajien ahneus näyttäytyy kohtuuttomana itsekkyytenä.
Solidaarisuus muita aloja kohtaan…. Suomi ensin vaiko omat edut vähän kuin Saksan malliin jos leveästi elää niin tiettyä röyhkeyttä lisää elintasoon ?
Ilmoita asiaton viesti
Ahtaajan työ on erittäin rankkaa ja vaarallista. Niistä hommista harvempi pääsee eläkkeelle terveenä ja nornaalissa eläkeiäassä. Siihen nähden palkka on jopa pahasti alakantissa, esim verrattuna paperiduunareihin, Olen aikoinani tehnyt pari vuoroa Turun satamassa, joten tiedän suunnilleen, mistä on kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Voi kamala!
Ilmoita asiaton viesti
Höpöhöpö. En väitä, etteikö tuosta kohtuukorvaus pitäisi saada jne, mutta nyt liioittelet siitä, mitä työ on. Ja ahtaajien palkat eivät todellakaan enää vastaa työnkuvaa ja koulutusta. Ylipalkattua hommaa.
Ilmoita asiaton viesti
Käsipelilläkö niitä kontteja nostelit molemmat vuorot? Silloin kyllä ymmärrän työn raskauden.
Ilmoita asiaton viesti
Pelkästään lastien päällä kiipeily, perävaunujen alla konttailu ja niiden kiinnittäminen ruuman lattiaan/ seiniin kettingeillä on raskasta. Työssä on myös yleensä kiire.
Mutta joo, jos se niin helppoa on, niin tervemenoa kokeilemaan,
Ilmoita asiaton viesti
Vastaavanlaisia ja vielä paljon raskaampiakin töitä tehdään vaikka kuinka paljon ilman, että olisi avainasemassa mahdollisuutta lakkoilla itselleen moisia huipputienestejä. Eikä ahtaajien työ edes ole niitä kaikkein rankimpia fyysisesti.
Ilmoita asiaton viesti
”Ahtaajan työ on erittäin rankkaa ja vaarallista.”
Alalla on kyllä paljon työtapaturmia, mutta en näe olevan kärjessä.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/8a9910d8-648a-4a4d-8eb8-f71f979c6ba9
Laitetaan vielä vertailuksi väkivallan uhka.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001765385.html
Ei se palkka taida siis vaarallisuuteen (tai raskauteen) perustua.
Ilmoita asiaton viesti
Harmi kun en huomannut ahtaajien lakon alkamista vaan tilasin verkkokaupoista Englannista ja Saksasta n. 13.2 – 15.2 kuusi tilausta ja nyt nuo kaikki ovat jossakin määrittämättömässä paikassa. Tosin tilauksien seurantanumerot kertovat, että ne ovat lähteneet myyjiltä mutta missä tilaukset tällä hetkellä ovat, ei ainakaan OmaPosti kykene asiaa kertomaan. Potuttaa vaan kun juuri noina päivinä en katsellut ja lukenut uutisia.
Ilmoita asiaton viesti
Saksan IG-Metall sai 8,5% kahdelle vuodelle ja lisäksi heti ja vuoden kuluttua yht 2×1500 euroa verottomana.Deutsche Bahn väki vaatii 12% ja postin väki peräti 15% vain vuodeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ahtaajien palkat ovat korkeat juuri siksi, että AKT on mafiamaisen häikäilemättä vuosikymmenet hyödyntänyt avainryhmän asemaa törkeästi.
Suomessa on paljon raskaan ammatin harjoittajia, joiden palkkataso on vain puolet tuosta ahtaajien tasosta. Tulee mieleen Kekkosen reaktio junansuorittajien lakkoon 70-luvun lopulla, kun he vaativat eläkeikänsä alentamista siksi, että he joutuvat talvipakkasessa tekemään ”raskasta” ulkotyötä. Kekkonen piti julkisen puheen TV-kameroiden edessä ja sanoi, että Suomessa on paljon raskaassa työssä olevia eikä junansuoritrajien työ sen raskaampaa ole, joten ”en tule allekirjoittamaan tuollaista lakiuudistusta”. Junansuorittajat palasivat häntä koipien välissä seuraavana aamuna töihin.
Automatisaatiota nopeampi ja toimivampi tapa olisi palkata liittoon kuulumattomia maahanmuuttajia suorittamaan ahtaajien helposti opittavat työt. Poliisi on sitten sitä varten, että korjaa pois rehellistä työtä häiritsevät lakkovahdit.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo Kekkosen puhe on esimerkki siitä kuinka heikossa kantimissa Suomen parlamentarismi ja demokratia hänen aikanaan oli. Ja Kuikka haluatko 50-luvun tapaiset mellakat yleislakkoineen takaisin, niittäin sellainen olisi seuraus jos rikkurityövoimaa aloitettaisiin käyttämään suomalaista duunaria vastaan valtiovallan suojeluksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Laittakaa nyt, ay-sosialistit metalli- ja metsäteollisuus myös kontilleen.
lyötte sellaiset palkka- ja työehtovaatimukset, että koko Eurooppa kadehtii.
Töihin ei mennä ennenkuin kaikilla avainaloilla on kunnon liksat ja 24-tuntinen työpaikalla oleiluviikko ja pidemmät lomat,kuin opettajilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kekkosen ja NL:n valta oli siihen aikaan niin kova, että kun Kekkonen ilmoitti ettei allekirjoita mitään eläkelakeja, lakko loppui siihen. Appiukkoni ilmoitti tv-uutisissa asiasta, demokratia oli perunakuopassa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, lähimmäisen rakkaus kukoistaa pappien piirissä. Pihkalan kaartit ja robotit ammattilaisten tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
…Mitä väkevämpi ja oikiampi usko sitä suurempi ”lähimmäisenrakkaus”-kuten vanhalesta Sipiläkin pääministerinä osoitti..?!
Ilmoita asiaton viesti
Se on juuri näin. Pelkkää kiristystä. Olematon koulutus, töitä välillä todella vähän, vastuu silti pomoilla, ei ahtaajilla ja palkka taivaissa. Eipä löydy sympatiaa tällä jengille. Toki ei ihan kaikki ahtaajat edes haluaisi olla lakossa, mutta AY punikit näin määrää. Varsinainen vassarilinnake tämä AKT.
Ilmoita asiaton viesti
Tää oli hyvä..”ahtaajille kuuluu lakko-oikeus, mutta sen käyttö edellyttää hyvää harkintaa”. Miten ihmeessä ollaan lakossa silviistee, ettei siitä kelleen mitään vahinkoa tule? Ja koska sopisi lakkoilla?
Suomi nurin ja lama tulkoon. Mitä isompi sellainen, niin sitä halvemmaksi esim öljyn hinta muuttuu. Se sopii meille öljylämmittäjille mainiosti.
Ilmoita asiaton viesti
Kävin joskus 80-luvulla sekä Helsingin Länsisatamassa että Sompasaaressa tekemässä keikka-ahtaajan hommia. Käytännössä työt olivat kahvisäkkien lemppaamista käsipelillä, jonkun verran myös rekkojen perävaunujen kiinnittämistä. Työ oli rankkaa, mutta jokaisesta työvuorosta tienasi mukavasti. Sitten työ koneellistettiin ja hommat alkoivat loppua. Oli valittava joko kouluttautuminen ahtaajaksi tai jätettävä satamat. Satamat jäivät, mutta hyvät muistot säilyvät.
Pöyhösellä on omituinen käsitys hyvästä palkasta, jos hän pitää esim. 3300 euroa/kk hyvänä. Verojen ja veroluonteisen maksujen jälkeen siitä ei jää käteen kuin reilut pari tonttua. Ei sillä rahalla vielä osteta asuntoa ydinkeskustasta, eikä käytännössä edes Helsingistä, mersua talliin ja sijoiteta osakemarkkinoille. Nykyisin tuollaisella palkalla elää, mutta ei sen enempää. Kannattaa myös muistaa se, että tulojen noustessa myös verorasite kasvaa. Edes 5000 euron kuukausituloilla ei vielä pröystäillä, ellei perheessä ole kahta ihmistä, jotka tienaavat sen verran. Bruttotulot ovat myös aivan eri asia kuin nettotulot. Tulojen noustessa laskennallisesti väärällä tavalla verot saattavat leikata ansionnoususta aimo siivun.
Ahtaajat yrittävät saada nykyisen inflaation mukaisen korotuksen. Muut alat tyytyvät kärvistelemään heikkenevän ostovoiman kurimukseen noin. 4% sopimuksillaan.
nimim. 3,5% tänä vuonna ja 2,5% ensi vuonna. Inflaatio on nyt tammikuussa 8.4%
Ilmoita asiaton viesti
Palkkojen ”hyvyyden” vertailu perustuu yleiseen duunareiden palkkatasoon, ei siihen mitä kukin subjektiivisesti kokee hyvksi tai huonoksi. Ahtaajien kohdalla on kerrottu normibruttopalkan olevan 4000 – 4500 €, joten kyllä se kirkkaasti ylittää vaikkapa postin lajittelukeskuksen pakettien käsittelijöiden t.m.s. ansiot.
Ilmoita asiaton viesti
”Tällä hetkellä meillä on paljon pienipalkkaisia, jotka viimeistään nykyinen inflaatio pakottaa elämään köyhyyden äärirajoilla”
Eli ajattelit sitten korjata köyhyyden lisäämällä köyhyyttä?
Sitten vuoden 2008 sijoituskriisin myötä palkat eivät juurikaan ole nousseet Suomessa, vaan pikemminkin hädin tuskin olleet ostovoimakorjattua. Nykyisen inflaation taustalla on energiakriisi, joka havaittavasti nostaa hintoja ja sitä myöten saa myös kaupanalan kasvuun tähtäävän sijoittamisen varpailleen laman pelossa.
Ilmoita asiaton viesti
Toisekseen vientiala määrittelee julkisen talouden taseita kuin myös kasvua – kotimainen kauppa ei ikinä riitä korvaamaan nykyisellään julkisten menojen kuluja.
”ahtaajien ahneus näyttäytyy kohtuuttomana itsekkyytenä.”
Porrastettu verotus on tapa tasata varallisuuserojen juopia, jolla myös kustannetaan julkisia palveluita, joka ilmeisesti nyt onkin huono asia?
Ehdottaisin mieluummin kirkollisveron poistoa, joka keventäisi yrittäjienkin taakkaa, vai mitä?
Ilmoita asiaton viesti
Satamassa laivojen lastaus ja purkaminen on nykytekniikan keinoin toteutettavissa ilman ihmistyövoimaa. Mitään teknisiä esteitä ei ole.
Lakkoilijoiden aihettamat menetykset tekevät tarvittavat investoinnit kannattavaksi.
Hollannin ja Saksan satamissa voi käydä tutustumassa kokemuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Rauhansanalainen Sipilä yritti kyykyttää ja taistella koko ay-liikettä vastaan ja jos saamme porvarihallituksen, niin Orpo ja Purra voivat jatkaa siitä mikä Sipilältä, Orpolta ja sinisiltä salkkupalkkasotureilta jäi lopulta pahasti kesken…?
– Onneksi on saanut ja luultavasti saakin elää sen historian ajan, jolloin Suomessa on ollut mm. vahva ay-liike, tasapainottamassa oikeiston ja JÄTTIpalkkaisten vuorineuvosten valtaa ja voimankäyttöä, alisteista ”työvomaresussia” kohtaan, joka haluttaisiin paikallisesti ja yrityskohtaisesti ”neuvottelemaan” yksinään ja nokikkain työnantajan kanssa nykyistä ”joustavimmista” palkoista ja työehdoista-ilman mitään ay-liikkeen taustatukea…?!
( Vrt. Linnan Pohjantähden parooni: Sine villitset minunkin työntekijät, MINE sanon sinut ylös…!)
– Suomen papisto ”valitsi puolensa” myös 1918.
Ilmoita asiaton viesti
Kun kerran ahtaajan työ on helppoa niin suosittelen kaikkia täällä alle 4000€/kk tienaavia jättämään nykyiset työnsä ja pyrkimään ahtaajan työhön. Niin se on aina, oma työ on arvokasta ja raskasta, muiden helppoa ja vähemmän arvokasta.
Ilmoita asiaton viesti
”…oma työ on arvokasta ja raskasta, muiden helppoa ja vähemmän arvokasta.”
Varsinkin ahtaajat näyttävät sisäistäneen tuon.
Ilmoita asiaton viesti
Enpä ole kuullut ahtaajien mollaavan muiden töitä ja palkkausta.
Ilmoita asiaton viesti
Miksipä he muiden palkkatasoa mollaisivatkaan, sellainenhan osuisi omaan nilkkaan, kun enemmän vaativat.
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka paralla on sellainen tauti, että hänen on oltava aina oikeassa ja onpa hän asunut myös Kiinassakin. Tietää sieltä paljon kertoilla meille hölmöille Kiinaa ”tuntematomille”.
Ilmoita asiaton viesti
Miten muuten Arto määrittelee, kenellä on riittävä palkka ja kenellä ei?
Ilmoita asiaton viesti
Lakko on periaatteesta pyhä asia vanhoille työväenliikkeen ratsuille riippumatta siitä kuinka aiheellinen se on objektiivisesti katsoen.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=P5kO_BnXAwc
How China Built the World’s First FULLY Automated 5G Port
Ilmoita asiaton viesti
Maailma on muuttunut niistä ajoista, kun töitä oli, jos satamassa oli laivoja purettavaksi/lastattavaksi. Nyt tästä ei ole muuta jäljellä kuin raitiovaunupysäkki Helsingissä nimeltä ”Huutokonttori.” Paljon on menty eteenpäin niistä ajoista, mutta toivottavasti ”mopo ei lähde kuitenkaan keulimaan.” Nyt näyttäisi siltä, että näin on päässyt käymään, kun satamat ovat olleet kiinni jo kaksi viikkoa.
Ilmoita asiaton viesti