Espoon kulkukeskustoiminta ei nyt vain oikene

Espoossa on kipuiltu helmikuusta 2021 lähtien vammaisten ja vanhusten taksimatkoja välittävän kulkukeskuksen kanssa. Aikaisemmin hyvin toimiva Lähitaksin välitysjärjestelmä vaihdettiin oman käsitykseni mukaan hieman sekavan kilpailutusprosessin jälkeen kuntaliiton sekä yksityisen vähemmistöosakkaan omistuksessa olevalle FCG Smart Transportation Oy:lle. Vaikeudet käynnistyivät heti aloitettaessa ja niiden kanssa on näköjään elettävä jo kohta vuoden kestäneiden korjausyritysten jälkeenkin. Aikaisemmassa järjestelmässä lähin taksi otti kyydin ja taksiyrittäjä sai aivan normaalin korvauksen ajosuoritteesta. Tämä oli hyvä ratkaisu niin ympäristön, taksiyrittäjän kuin myös asiakkaan kannalta. Taksiyrittäjää ei ajelutettu kaukaa hoitamaan kuljetusta, josta hän saa normaalia pienemmän korvauksen.

”Tilasin eilen invataksin, että saisin serkkuni, joka on pyörätuoli potilas meille, ja ei löydy autoa” (asiakas)

Ongelmia on ollut koko ajan autojen saatavuudessa. Erilaisia tilastoja tehdään kiitettävästi myöhästymisistä ja asiakkaiden kesken jättämistä puheluyrityksistä, mutta tilastoitu tieto ilman vaikuttavia toimenpiteitä ei riitä. Ihan suoraan sanottuna palvelu ei toimi aukottomasti. On turha kerätä tietoa, jos sen perusteella ei oikeasti korjata toimintaa kuntoon. Autoja ei aina löydy ja jos löytyy, kestää niiden tuleminen liian usein liian kauan. Ei vammainen voi odottaa esim. pyörätuolissa ulkona pakkasessa auton tulemista tuntia. Liki tuhat kuljetusta kuukaudessa ei tule tilastoinnin mukaan ajallaan.

”Kuljettajaohjeessa lukee, että sinun ei tarvitse auttaa asiakasta välipysähdyksen aikana” (asiakas)

Aikaisemmin taksikuljettajat auttoivat palvelua käyttäviä asiakkaitaan ja saivat ajasta ja palvelusta korvauksen – tietenkin. Nykyään asiakkaalle sallitaan enintään 10 minuutin välipysähdys. Jokainen ymmärtänee, että aika ei riitä esim. pyörätuolissa istuvan asioiden hoitamiseen. Jo autosta poistuminen ja takaisin nosto vie sen 10 minuuttia. Taksitoiminta ei ole vain auton siirtoa pisteestä X pisteeseen Y. Se on asiakaspalvelua. Toki edelleenkin monet taksikuljettajat auttavat asiakkaita aivan hyvän asiakaspalvelun hengessä. Talkootyötä siis oletetaan taksiyrittäjän tekevän.

”Olen huomannut, että lyhyitä kyytejä ei oteta. Äitini ottaa lähitaksin”. (asiakkaan lähiomainen)

Takseille maksetaan asiakkaan siirrosta pisteestä A pisteeseen B. Sekin on alennettu hinta. Tämä tarkoittaa, että kun järjestelmä löytää sopivan taksin, annetaan sille vaikkapa 3,5 km keikka esim. 15km päästä ja vain tästä välistä maksetaan. Ei tarvitse olla suuri bisnesnero ymmärtääkseen, että ei kukaan taksiyrittäjä lähde tällaisia keikkoja ajamaan.

”Kun ei taksia löydy, niin sitä ei löydy. Ei siitä tarvitse erikseen ilmoittaa” (asiakas)

Ongelmia on ollut paitsi puheluun vastaamisen ajoissa, myös siinä, että toiminta ei ole aina kovin asiakaslähtöistä.  Puhelinpalvelun työntekijöillä on ilmeisimmin melkoinen työpaine ja kun siihen sekaan lisätään muutamia vääriä rekrytointeja, saa vammainen palvelun käyttäjä kuulla luurin toisessa päässä tekstiä, joka ei ole kohdallaan asiakaspalvelijalta.

”En mä pidä äppiä päällä, kun tällasena iltana on hyviä kyytejä koko ajan” (taksikuljettaja)

Taksiyrittäjät hoitavat kulkukeskuksen välittämiä kyytejä reippaasti halvemmalla kuin ns. normaaleja taksikyytejä. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että mukaan järjestelmään päästäkseen piti antaa tarpeeksi suuri alennusprosentti ns. normaalihinnasta. Kun kilpailutus tehtiin aikana, jolloin koronaepidemia kuritti taksiyrittäjiä voimakkaimmin, oli monen valittava joko alennuskuljetukset Espoolle tai kokonaan alalta pois siirtyminen.  Aina voi siis todeta, että taksiyrittäjä on itse syyllinen tilanteeseen. Toisaalta, kyllä myös kilpailuttavan osapuolen pitäisi ymmärtää, että liian halvat tarjoukset kannattaa jättää ottamatta.

”Vammaisneuvosto vaatii välittömiä toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi” (Espoon vammaisneuvosto)

Espoon vammaisneuvosto piti asiasta kriisikokouksen 2.11.2021. Mukaan oli kutsuttu mm. Hyvinvoinnin ja terveyden lautakunta sekä kaupungin johtoa. Viimeistään tässä vaiheessa kaikille piti tulla täysin selväksi se, että järjestelmä ei toimi kunnolla. Kyse alkaa olla jo käyttäjien – vammaisten ja vanhusten – turvallisuudesta.

”Poliisi tutkii, FCG:ltä vaaditaan selvityksiä” (Länsiväylä-lehti)

Ylimääräisenä numerona sirkukseen ilmestyi marraskuussa ilmi tullut asiakastietoihin kohdistunut tietomurto. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan entiselle työntekijälle oli jätetty voimaan tunnukset, joilla hän omien sanojensa mukaan ”kiinnostuksen vuoksi” katsoi lukuisten asiakkaiden tietoja useamman kerran kesän ja syksyn aikana. Hyvä kysymys tietenkin on, miksi hän oli kiinnostunut ja oliko jokin aivan erityinen ihmisryhmä, jota kohtaan hän osoitti tätä kiinnostustaan. Edelleen, onko tästä seurauksena jonkinlainen turvallisuusuhka näille seuratuille kulkukeskusasiakkaille.

FCG Smart Transportation Oy:n toimitusjohtaja ei tietoni mukaan ole kommentoinut julkisuudessa koko tapahtumaa.

”Espoon kaupunki valmistelee Kulkukeskuksen kuljetusten välitystoiminnan kilpailutusta . . . otetaan käyttöön Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella vuonna 2023” (Kulkukeskuksen kirje ns. kehittäjäasiakkaille)

Espoon kaupunki valmistelee Kulkukeskuksen kuljetusten välitystoiminnon kilpailutusta. Uusi välitystoiminto otetaan käyttöön Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella vuonna 2023. Espoon logistiikan kilpailutusosaaminen  (. . . ) siis hyödynnetään koko Länsi-Uusimaalla.

Kyllä – luit oikein.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu