Espoon taksisirkus – erityisryhmien kyykytystä?

Espoo on tiedotteensa mukaan kehittänyt ja uudistanut sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia helmikuusta 2021 alkaen.  Suomeksi käännettynä tämä tarkoittaa muutoksia vammansa tai ikänsä vuoksi vaikeasti liikkuville espoolaisille tarkoitetuissa taksipalveluissa. Tietyt ryhmät saavat rajatun määrän kuukaudessa näitä matkoja käyttöönsä pienellä omavastuuosuudella. Tämän on tarkoitus turvata oikeutta liikkumiseen ja asioiden hoitamiseen.

Aikaisemmin matkojen tilaamispalvelua hoiti yhtiö nimeltä Lähitaksi.   Helmikuusta 2021 alkaen tilauksia hoitaa kuntaliiton välillisesti omistama yritys FCG Smart Transportation Oy. Voisin hyvin todeta, että kuinka ollakaan, alan ammattitoimijat eivät pärjänneet tarjouskilpailussa ja tämä vasta 31.8.2018 kaupparekisteriin merkitty yritys valittiin palveluntuottajaksi. Markkinaoikeus tuomitsikin kesällä 2020 kilpailutuksen liittyen välitysoperaattoritoimintaan. Espoo ilmoitti tuolloin hakevansa valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta ja teki väliaikaisen sopimuksen tämän valitsemansa yrityksen kanssa. Tässä yhteydessä on hyvä kertoa, että ensimmäisenä kokonaisena tilikautenaan vuonna 2019 FCG Smart Transportation Oy teki pienellä 308.000 euron liikevaihdolla peräti 589.000 euron tappion.

Uutta toimintamallia ja kulkukeskuksen toimintaa ovat kritisoineet niin taksiyrittäjät kuin myös palvelun käyttäjät. Aikaisemmassa järjestelmässä palvelua käyttävä sai aina soittaessaan lähimmän vapaana olevan sopimustaksin. Tässä uudessa järjestelmässä kulkukeskus hakee korkeintaan tunnin ajomatkan päässä olevan taksiyrittäjän, joka on tarjonnut halvimman hinnan. Taksin saaminen on siis huomattavasti hidastunut. Lisäksi tämä on taksiyrittäjälle taloudellisesti raskas järjestelmä, koska hän joutuu ajamaan pitkän matkan hakupaikkaan ja saa siitä eteenpäin alennetun, vain teoreettiseen etäisyyteen pohjautuvan korvauksen.

Matkan veloitusperuste on muuttunut ratkaisevalla tavalla. Järjestelmä ja maksuperuste eivät noudata ns. normaalin taksimatkan perustetta. Veloitus perustuu ainoastaan teoreettiseen matkaan alku- ja määränpään välillä. Liikennetilanteen tai muun syyn vuoksi vaihtoehtoisia reittivalintoja ei huomioida, ei myöskään esim. ruuhkasta johtuvaa matka-aikaa. Tämä syö taksiyrittäjän kukkaroa.

Kulkukeskuksen puhelinpalvelu on käytännössä ajoittain ruuhkautunut – säästösyistä työntekijöitä ei ilmeisesti ole tarpeeksi? Olen kuullut  kuljettajan odottaneen jopa 10 minuuttia lupaa taksitolpalta ottamansa asiakkaan kuljettamiseen kotiinsa. Hän ja asiakas istuivat autossa näennäisen hiljaisuuden vallitessa. Aikaisemmin ei tällaisia lupakyselyitä keskukselta tarvittu.

Taksifirmoilta pyydettiin tarjoukset liittymisestä tähän erityisryhmien kuljettamisen järjestelmään. Useat yrittäjät eivät jättäneet tarjousta, koska kilpailutus oli puhdasta hintakilpailutusta. Palvelun luotettavuudella, kokemuksella ja laadulla ei ollut merkitystä. Kysymys: Haluaisitko, että sinun esim. dementoitunutta isoäitiäsi kuljettaa taksiyrittäjä, joka sai siihen luvan olemalla vain se kaikkein halvin? Todella?

Useat asiakkaat ovat tämän uuden järjestelmän vuoksi joutuneet vaihtamaan sitä tuttua ja erityisavun tarpeen tuntevaa taksiyrittäjää, koska ko. taksifirma ei pystynyt myymään palvelujaan niin halvalla. Vammautuneelle ja toimintakyvyltään rajoittuneelle ihmiselle tutun ja turvallisen kuljettajan apu on tärkeä asia. Lyhyen aikavälin mahdolliset säästöt usein tulevat kalliimmiksi ratkaisuiksi ajan mittaan.

Kulkukeskus kyykyttää sekä palvelua käyttävää vammautunutta liikuntarajoitteista ihmistä mutta myös tavallista taksiyrittäjää. Taksialalla, jossa kukaan ei oikeasti rikastu joudutaan yht´äkkiä myymään palvelua n. 30% oikeaa hintatasoa halvemmalla. Harmittaa sekä taksiyrittäjän, että huonompaa palvelua saavan asiakkaan puolesta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu